GYEREK

Környezetbarát tanszerlista elsősöknek füzettől a tornacipőig

Hol nézzünk körül, ha fenntartható forrásból szeretnénk füzetet venni, mire figyeljünk egy ragasztó kiválasztásánál és mi az a taneszköz, aminek beszerzéséhez ki se kell mozdulnunk otthonról?
Solomayer Anna - sassy.hu
2023. augusztus 09.


Megosztom
Link másolása

Hamarosan becsöngetnek, az iskolakezdés lélektani kapujában pedig a szülők nekiállnak beszerezni a füzeteket, ceruzákat, vonalzókat. Az on-és offline papírboltok minden igényt kielégítő készleteket halmoztak fel, hogy a kedves vevő megtalálja a neki valót, így ma már nem csak kétféle tolltartó vagy háromféle radír közül lehet választani.

A hatsávos autópálya-széles paletta viszont nem csak segíti, hanem gátolja is az adott gyereknek megfelelő, neki és a szülő pénztárcájának is tetsző darabok kiválasztását. Nem csak a könnyebb választás, de a környezet védelme miatt is érdemes lehet zöld nagyító alá venni a kínálatot.

Ebben segítünk most egy elsősökre szabott, Föld-kímélő tanszerlistával!

Kiváló állapotú iskolatáskát másodkézből!

Iskolatáskát választani nem könnyű. Meg kell felelni többek között a gyermekortopédiai ajánlásoknak, a közlekedésbiztonsági előírásoknak, az iskola tankönyvtárolási lehetőségeinek, a gyerek ízlésének és a családi büdzsének is.

A jó hír, hogy pont az iskolatáska ma már olyan tanszer, amit nyugodt szívvel tudunk másodkézből beszerezni, hiszen az elmúlt években számtalan hiperkényelmes-szuperstrapabíró hátizsákot cseréltek le a kis tulajdonosok legkésőbb a második tanévre,

mert menet közben kiderült, hogy mégsem jó a fekvése, mégsem kell annyi könyvet cipelni vagy Pistikének novemberre már ciki lett a Mancs őrjáratos táska, és a nagyszülők inkább vettek neki egy Star Wars-osat.

Ahogy a ruháknál, úgy az iskolatáskák közül is az a legkörnyezetbarátabb, amit egyszer már legyártottak.

A Marketplace, a Vatera vagy a Jófogás tele van alig használt elsős-másodikos iskolatáskákkal, de

ha sikerül a gyereket lebeszélni ezekről a telibejégvarázsozott darabokról, nyugodtan vehetünk neki -szintén használtan- túrázásra tervezett hátizsákot is.

Ezek ugyanis biztosan kényelmes darabok, derék-és mellpántokkal ellátva, így sokkal nagyobb eséllyel fogja a gyerek a saját táskáját cipelni, és semleges megjelenésük miatt sokkal tovább fogják őket használni is.

Fentiek közül jellemzően a nőknek tervezett biciklis darabok állnak a legközelebb az elsősök méretéhez és igényeihez (a női darabok kisebbek és legtöbbjük unisex megjelenésű), de mindig fontos összevetni az adott Pistike és az adott táska méreteit.  Ha pedig mindenképpen újat szeretnénk venni, részesítsük előnyben a fenntartható darabokat.

„És a tolltartómban lesznek ceruzák, matricák, kirakós…”

Az óvodai ballagások egyik népszerű aláfestő zenéjében Kardos-Horváth János, a Kaukázus és a Hahó Együttes frontembere ezekkel a szavakkal utal arra, mire való hivatalosan és mire igazából egy tolltartó. Ugyanis a tanítónénik által ajánlott és preferált "mindent IS külön zsebbe/helyre rakó" tolltartók a tanév első pár napja után íróeszköz tároló helyett inkább hasonlítanak egy 30 lakásos társasház nem szelektív kukájához.

Van bennük az összedobált ceruzákon kívül egy adag kiömlött hegyezék, morzsákra szedett radír, uzsonnamaradék és focis kártya, kívülről pedig megtippelhető róla az előző három nap uzsonnája és az aktuális padtárs grafikai tudása is.

Értjük a tanerők rendre nevelési és az erre a készségre támaszkodó tanmenet gyorsítási szándékát ( „Legyen minden ceruzának helye, hogy ne kelljen percekig keresgélni például a postairónt!”), de a legtöbb felnőtt se képes rendet tartani a cuccai között, miért várjuk ezt el egy 6-7 éves gyerektől? Ezért aztán tulajdonképpen felesleges a sokfedeles, gumirozott ceruzahelyes,100% PET tartalmú új tolltartót megvenni, hiszen az az általános tolltartó-morálból kifolyólag a második félévre gyakorlatilag használhatatlan, de esztétikailag mindenképpen lestrapált lesz.

Az elsősök eszközpark mérete miatt a felnőttek által használt kis fa vagy fém tolltartó dobozok nem játszanak, helyettük vehetünk- vagy átminősíthetünk- például egy uzsonnás dobozt vagy egy kisebb textil nesszeszert.

Azokban legalább őszinte és állandó lesz az elkerülhetetlen káosz.

Felelős ceruzák, kíméletes festékek

Az első tétel a tanszerlistán, amit nem könnyű, és ezért nem is ajánlott másodkézből beszerezni.

Ma már a legtöbb boltban és webshopban a hagyományos ceruzák között könnyen találunk olyat is, aminek FSC minősítése van (Az FSC® a Forest Stewardship Council® rövidítése, egy nemzetközi nonprofit és címkéző szervezet a fenntartható erdőkből származó fa és papír számára).

Ilyen például a német Stabilo cég Greencolors 12-es színesceruza készlete vagy Greengraph HB-s ceruzája, illetve a francia Maped vállalat háromszögletű „Black’Peps” készlete, melyek számos forgalmazóval rendelkeznek hazánkban is.

A tanszerlistán szerepel még egy-egy vízfesték- és temperakészlet is. Ezek esetében érdemes megemlíteni a környezettudatosság egy másik fontos elemét, a lokális erőforrások és helyi gyártók előnyben részesítését. Minél kevesebbet utazik egy termék, annál kevesebb plusz terhelést jelent a környezet számára.

Hazánkban a Pannoncolor, mint az egyetlen magyar művészfesték gyártó 1954-óta készít festékeket minőségi alapanyagokból a kézműves és üzemi technológia ötvözésével.

Termékeik között találunk kifejezetten a kisiskolás korosztálynak ajánlott vízfestéket és vízbázisú tempera készletet is.

A rajzórai alkotáshoz szükséges ecsettál és ecsettörlő beszerzéséhez a legtöbb esetben a konyháig kell csak elmenni, hiszen egy műanyag tálka vagy egy kiürült, laposabb margarinos doboz is tökéletesen meg tudja tartani a vizet, törlésre pedig egy régi törülköző vagy konyharuha egy darabja is megfelel. Ecsetet már nehezebb otthon találni, bár a legtöbb óvodás gyerekkel bíró háztartásban azért valószínűleg fellelhető 3 db különböző méretű ecset. Ha mégis vennénk inkább, hazai ecsetgyártókból szerencsére meglepően jól állunk, így elég beírni a keresőbe, hogy „magyar ecset”, és már válogathatunk is, melyik hazai vállalkozást támogatnánk a kötelezően elköltendő pénzecskénkkel.

Papíripari paripák

A lokalitás mezején maradva jó hír, hogy a folyamatos digitalizálódás mellett esetenként mégiscsak szükséges papír alapú taneszközökért, például újrahasznosított füzetekért sem kell már messzire mennünk.

A Humusz Szövetségnél például idén is lehet rendelni környezetbarát A5 méretű sima, négyzetrácsos, elsős vonalazású és klasszikus, felsősöknek való vonalas füzetet is.

Ha a szervezet füzeteinek mintája nem jönne be a fiatalságnak, akkor próbáljunk a boltban vagy a webshopban a már említett FSC logóval ellátott termékeket keresni. Az elsős vonalazású füzeteken kívül a többi típusból valószínűleg fogunk találni többféle borítójút, ilyen például a Zöldboltban kapható Pigna Nature Flowers, de a sok helyen kapható Lizzy Card füzetek is rendelkeznek FSC tanusítvánnyal.

Ugyanígy a rajzlapok, kartonok és írólapok esetében és használjuk a „környezetbarát” vagy „FSC” keresőszavakat.

Apróságok a múltból: papírkorongok, pálcikák, zsebtükrök

Nem tudom, ki emlékszik vissza az első osztályos napjaira, kinek rémlik, hogy használta volna a papír dobókockában lakó papírkorongokat vagy a műanyag pálcikákat. Mert hogy a tanszerlista ezen része (logikai készlet, pálcikák, 2 doboz papírkorong, műanyag óra, vonalzó, stb) évtizedek óta nem változott.

Éppen ezért viszont akinek kallódik a fiókban alig használt vagy esetleg konkrétan csak megsétáltatott mérőszalag, téglalap alakú zsebtükör vagy papírdobókocka, az porolja le és kéretlen anekdotázások közepette csomagolja be a gyerek cuccai közé ezeket a relikviákat.

Teljesen felesleges ezeket újra venni, ahogy a gyerek kézbe illő kisméretű olló is jó eséllyel megtalálható a háztartásban.

Többszínű zöld gyurma, átlátszó zöld ragasztó

Örömteli, hogy hazánkban a legszélesebb körben használt Technokolból (mely gyakorlatilag a folyékony ragasztók köznevesült megszólítása) a zöld jelzésű környezetbarát összetételt takar. Tehát elég a piros helyett a kék-zöldet leemelni a polcról ahhoz, hogy mindannyiunk számára egészséges alternatívát használjunk. Stiftes kivitelben pedig például a szintén zöld csíkkal jelölt Prittet tudjuk választani.

Gyurmából az iskolai használathoz praktikusabb, sorba rendezett „hurkás” kivitelűből első körben sajnos csak egyet találtunk: az Astra ECO 12 hengeres változatát.

A többi környezetbarát gyurma jellemzően még tégelyes kiszerelésű, ami szállítás és tárolás szempontjából is nehézkes, ha technika órai felhasználásról beszélünk.

Remélhetőleg a tégelyes gyártók is megtalálják ezt a piaci rést, és nemsokára a könnyű beszerezhetőség miatt már „környezetbarát gyurma készlet” lesz olvasható a tanszerlistán.

Pistike torna órai outfit-jét a Vinted támogatta

A hosszabb-rövidebb tanszerlista végén ott szokott állni az unásig ismert tornaórai felszerelés: sötét alsó, fehér trikó, fehér talpú cipő, fehér zokni.

Akinek már iskolás korba került a gyereke, annak valószínűleg nem kell bemutatni a Vinted vagy a Facebook különböző, kitűnő minőségű használt gyerekruháinak piacteret adó csoportjait. Átnőtt, csak lecímkézett darabok, sőt, kész ruhacsomagok is várják, hogy új gazdához kerülhessenek.

A már említett „Mindig zöldebb, ami már megvan”- elmélet alapján ez a legkörnyezetkímélőbb módja a gyerekruhák beszerzésének, arról nem is beszélve, hogy így pénzt takarítunk meg.

Ez is elmúlik egyszer

Fontos része a vásárlásoknak, hogy végiggondoljuk, a használat végén mi fog történni az adott termékkel. Mondjuk a zsírkréta maga elfogy, de a csomagolásával mi lesz? El tudnánk ásni nyugodt szívvel a kert végében, ahogy eleink tették? A kilyukadt tornagatya lebomlana a komposztban a következő évre? A füzeteket károsanyag kibocsátás nélkül el tudnánk égetni a kályhában?

Ezekre a kérdésekre akkor tudunk megnyugtató választ adni, ha tudatosan a tartós vagy könnyen lebomló, természetes alapanyagú termékeket választjuk. Semmi sem tart örökké, de a végtisztességet a tárgyaknak is úgy illik megadni, hogy az senkinek se legyen kárára.

Remélhetőleg a 2020-ban az első két évfolyam számára megszüntetett környezetismeret óra hiányát a szülők és a közösség kellőképpen tudják ellensúlyozni, és

a szeptembertől iskolapadba kerülő gyerekeknek nem kell hosszan magyarázni a tanszereik környezettudatos kiválasztásának okait.

Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


GYEREK
A Rovatból
„A gyerekeim kicsit sem hasonlítanak rám, és ezt utálom!” - fakadt ki egy anyuka
Elmondása szerint már rengeteg mindent megpróbált megkedveltetni a gyerekeivel, de ők nem akarnak csinálni semmit, csak otthon ülni, játszani és nassolni.

Megosztom
Link másolása

A gyereknevelés már önmagában is egy nehéz feladat. A megannyi tennivaló, az ilyen-olyan feladatok milliói, és önmagában a nevelés különböző kérdései. Ehhez társul egy csomó kétség, hogy jól csináljuk-e, amit csinálunk, na meg sokszor a megfelelési kényszer.

Most egy anyuka nem bírta tovább és megosztott kételyeit.

„Szomorú vagyok, hogy a gyerekeim ennyire különböznek tőlem.”

- kezdte bejegyzését. A 39 éves nő aztán elárulta, hogy egyszerűen nem tud mit kezdeni azzal, hogy ennyire mások a gyerekei.

„A két gyerekem egyáltalán nem hasonlít rám. Én társaságkedvelő vagyok, és szeretek a szabadban lenni, izgalmas ételeket kipróbálni, aktív maradni, nagy összejöveteleket tartani, olvasni, zenét hallgatni vagy alkotni. A fiaim otthonülő emberek, akik inkább a játékot és a nassolást kedvelik.

Bizonyos mértékig tudom, hogy ez a legtöbb gyerekre jellemző, de nem számítottam arra, hogy meg kell majd küzdenem velük azért, hogy megismertessem velük néhány érdeklődési körömet.”

A posztból az is kiderül, hogy a gyerekek 7 és 10 évesek, és hiába próbált megkedveltetni velük egy csomó mindent, mint a síelést, a tandemkerékpározást, szabadtéri koncertre menést vagy éppen csak egy könyvbemutatót, a gyerekeknek egyik sem tetszett.

„Megtanultam, hogy el kell engednem néhány elvárást, és nem kell tovább próbálnom az érdekeimet a gyermekeimre vetíteni. De istenem, annyira szomorú vagyok emiatt.”

- írta.

„Néhány dolgot én is elhalasztottam, amíg nagyobbak lettek, azt gondolván, hogy talán csak fáradtságról vagy ismeretlenségtől való félelemről, vagy éhségről, vagy bármi másról van szó. De, itt nem igazán ez a helyzet. Egyszerűen csak tényleg jobban szeretik a saját otthoni környezetüket és a megszokott kis nassolnivalóikat és játékaikat. Azt hiszem, egyszerűen csak különböző emberek vagyunk.”

A téma úgy tűnik, sok ember érdeklődését felkeltette vagy saját tapasztalataik miatt tudtak vele azonosulni.

„Eddig úgy tűnik, hogy nagyjából semmi közös nincs a két fiammal, és ez időnként egy kicsit kiakaszt.” - írta valamelyik.

Mások felhívták a figyelmet a képernyőidő veszélyeire: „Ez a játék. Nagyon addiktív.”

Megint mások azt tanácsolták, hogy próbáljon meg egyéniségként tekinteni rájuk, saját szükségletekkel és igényekkel.

„Értem, hogy csalódott vagy, de ezt a csalódást te okoztad azzal, hogy elvárásaid voltak, hogy olyanok legyenek, mint te.”

Egy szakértő szerint a legtöbb szülőnek vannak elvárásai a gyerek felé, és szeretnék, ha olyanok lennének mint ők, lehetőleg ugyanazokkal az érdeklődési körökkel. Amikor ez nem így van, természetes, hogy csalódottak lesznek.

Azonban, ahogy az egyik hozzászóló is írta, érdemes figyelemmel lenni a gyerekek személyiségére és tiszteletben tartani azt.

Ugyanis amikor egy gyermek érzi, hogy a szülő csalódott abban, amilyen, az mély sebet ejthet a gyermek pszichéjén, és nagy gondot okozhat az önértékelésében.

Forrás: The Sun


Megosztom
Link másolása

GYEREK
6 árulkodó jel, ami a gyerek autizmusára utalhat
Sok gyereknél már csecsemőkorban észlelhetőek bizonyos eltérések, mások viszont csak pár év elteltével mutatnak tüneteket. Mutatjuk, mire érdemes figyelni!

Megosztom
Link másolása

Az autizmus egy nagyon speciális feljődési zavar, ami a szociális, kommunikációs kognitív készségekben jelentkezhet. A betegség egy egész életen át tartó fogyatékos állapotot eredményezhet, ami lehet igen súlyos, járulékos fogyatékosságokkal halmozott sérülés, illetve többé-kevésbé kompenzált (ritkán jól kompenzált) állapot.

Mint kiderült, manapság sokszor csak négy éves kor után jutnak el oda a szülők, hogy szakemberhez vigyék a gyermekeiket. Emiatt csak jóval később sikerül diagnosztizálni őket, ami miatt csak később kapják meg a szükséges segítséget.

Éppen ezért összeszedtük a hat legtipikusabb tünetet, amik jelezhetik, hogy autizmus gyanúja áll fönt.

1. A szemkontaktus kerülése

A szemkontaktus elmaradása egy nagyon árulkodó jel. Sok autista gyermeknél a szemkontaktus kerülése csökkenteni a szorongást - magyarázza Dr. Shah, aki Inside Our Autistic Minds című, 2023-as BBC-dokumentumsorozat első epizódjában szerepelt.

2. Érzékszervi érzékenység

Zavarják a hangok? Nem bírja a hangos vagy a túl színes dolgokat? Ezek mind-mind árulkodó jelek lehetnek. Az érzékszervi érzékenység ugyanis megnehezíti számukra az irreleváns zajok kiszűrését, ami kényelmetlen és nyomasztó érzéshez vezet.

„Általánosságban elmondható, hogy az autista gyermekek különböző dolgokra érzékenyek” - mondta Dr. Shah.

„Ez gyakran kiszámítható dolgokra, például az erős fényekre és a hangos hangokra, de szokatlan színek és minták esetében is megnyilvánulhat. Ez tényleg az adott személytől függ.”

3. Beszédzavar

A szavak és mondatok ismétlése vagy az, hogy nem beszélnek annyit, mint más gyerekek, szintén mutathatják az autizmus jeleit.

Dr. Shah elmondta: „A beszéd általában egy kicsit késik az autista gyermekeknél, de nem mindig. Egy másik jel lehet az ismétlődő hangok vagy beszéd - néha echolália néven ismert -, ami az szintén az autizmus egyik jellemzője.”

A nyelv nagyon szó szerint való átvétele szintén olyan kommunikációs nehézség, amellyel az autista gyerekek gyakran küzdenek. Előfordulhat például, hogy nem értik meg az olyan kifejezéseket, mint például a "lábtörés", és túlságosan szó szerint veszik.

4. Ismétlődő viselkedés

A nagyon szigorú napi rutin betartása, valamint az, ha egy kis változásra is érzékenyen reagálnak, szintén az autizmus egyik jele.

„Jellemzően ez abban nyilvánulhat meg, hogy a napi rutinnak kiszámíthatónak kell lennie és a napi tevékenységeknek szigorúan kell követniük egymást” - mondta a szakértő.

A Child Autism UK szerint azok az autista gyerekek, akik szeretik a rutint és az ismétlődő viselkedés jeleit mutatják, minden alkalommal ugyanúgy játszanak egy játékkal, vagy sorba rakják a tárgyakat.

A jótékonysági szervezet kiemeli, hogy az is jelnek vehető ha csak egy bizonyos tevékenységet csinálnak, például csak sárga ételeket eszik meg, ugyanazt a műsort nézik újra és újra, vagy csak a kedvenc pulóverüket hajlandóak felvenni.

5. Ismétlődő mozgások

Nem csak az ismétlődő rutin lehet azonban gyanús, az autista gyerekek ugyanis hajlamosak bizonyos mozdulatok ismételgetésére is.

Kisgyermekeknél ez úgy jelentkezhet, hogy csapkodnak a kezükkel, csettintgetnek az ujjaikkal vagy ringatják magukat.

6. Az érzelmek félreértése

A Child Autism UK szerint az autista gyermekek számára nehezebb lehet barátokat szerezni, és gyakran inkább egyedül játszanak.

Néhány gyermeknek az is nehezére eshet, hogy kimondja, mit érez, és néha nem érti, mit éreznek mások.

Az érzelmek félreértelmezés és az, hogy látszólag nem értik, mit gondolnak vagy éreznek mások, azonban több állapot jele is lehet.

Dr. Shah elmondta: „Ez valóban személyfüggő, és gyakran inkább az autizmussal átfedő állapotokhoz, például az alexitímiához (vagy érzelmi vaksághoz), mint magához az autizmushoz köthető.”

Forrás: Daily Mail


Megosztom
Link másolása


GYEREK
3 apró trükk, amivel ráveheted a gyerekeket, hogy együttműködőbbek legyenek
A gyereknevelés állandó kihívásokat tartogat, azonban pár egyszerű módszer segítségével könnyebb is lehet.

Megosztom
Link másolása

A gyereknevelés óriási kihívás, mire megoldod az egyik felmerülő problémát, máris ott van a következő. Emellett persze vezetni kell a háztartást, és a jobb esetekben életben kell tartani a párkapcsolatunkat is. Persze, akármilyen nehéz is, az ember nem véletlenül vállal gyereket, és ha már ott van(nak), szeretné jól csinálni.

De hogyan veheti rá egy szülő a dackorszakos/kis tini/lázadó tinédzser gyerekeit, hogy azok hallgassanak rá, és együttműködőek legyenek?

Mutatunk 3 apró trükköt, ami segíthet megkönnyíteni a helyzetet:

1. Figyeld meg a helyzetet

„Mielőtt megpróbálnád irányítani a gyerekeidet, lépj hátra egy lépést, és nézd meg, mi történik” - mondja Harwood. Nézd meg, hogyan érzed magad abban a pillanatban.

Frusztrált vagy dühös vagy a gyermekedre? Esetleg felemelted a hangodat, vagy egy kicsit passzív-agresszívan viselkedtél, anélkül, hogy észrevetted volna?

Gondolj a gyermek érzéseire. Hogyan fejezi ki ő jelenleg az érzelmeit? Milyen jeleket mutat, és mit vajon miért érez így?

Várd meg, amíg megnyugszanak, majd beszélgess vele/velük. Mondd ezt: „Szia, észrevettem, hogy korábban frusztrált voltál. Lélegző gyakorlatokat fogok végezni, és ha gondolod, csatlakozhatsz hozzám”:

Add meg a lehetőséget a gyereknek, hogy kijavítson, vagy csatlakozzon. Mutasd meg, hogyan szabályzod az érzelmeidet.

Ezután összpontosíts arra, hogy többet dicsérd a gyereket, és lehetőleg kevesebbet büntesd. Az Amerikai Pszichológiai Társaság szerint a pozitív megerősítés motiválhatja őket arra, hogy jobban viselkedjenek.

2. Töltsetek együtt minőségi időt!

Harwood azt mondja, hogy amikor a dolgok kaotikussá válnak, gondoskodik arról, hogy több minőségi időt töltsön a gyerekeivel.

Az időtöltés azonban nem azt jelenti, hogy céltalanul üldögélve a telefonját görgeti a gyerek mellett. Inkább azt, hogy ebben az időben teljesen jelen van és minden energiájával a gyermekre figyel.

A közös lógás és szórakozás bizonyítottan javítja a gyerekek viselkedését és erősíti a kötődést.

Nehezedre esik a minőségi idő töltés a gyerekeiddel? Próbáld ki ezeket a tippeket Dr. Jessica Alvarado professzortól:

- Minden nap szánj valamennyi idő arra, hogy a gyerekeiddel legyél!

- Találj ki különleges rituálét rá. Ilyen lehet akár a közös esti mese olvasás is.

- Fejezd ki a szeretetedet mindennap!

- Vegyél részt olyan tevékenységekben, amit szívesen csinálnak.

- Legyél szórakoztató és bolondos, ez a kis idő nem a tiltásokról és a nevelésről szóljon!

3. Dolgozz a kapcsolatotokon

Ha nehéz együttműködni a gyerekkel, érdemes azzal kezdeni, hogy kitaláld, hogyan érdemes velük úgy beszélni, hogy annak legyen is hatása.

Próbálj meg például ütemtervet készíteni a napi elvárásaiddal. Sorold fel akár rajzzal, akár írásban, hogy miket fognak aznap csinálni a gyermekeid. Ahogy Harwood magyarázza: „Mert így a szabályok a számból a papírra kerülnek. És ha valahogy papíron van, akkor valódibb és kézzelfoghatóbb”.

Családként minden a változásról szól, lesznek olyan időszakok, amikor a gyerekei benne vannak a dologban, és olyanok, amikor nem. Harwood szerint ez nem jelenti azt, hogy szülőként kudarcot vallottál, csak azt, hogy vissza kell kormányoznia a hajót a helyes irányba.

Forrás: YourTango


Megosztom
Link másolása


GYEREK
7+1 módszer, amivel a legfinnyásabb gyereket is ráveheted, hogy mindent megegyen
A dietetikus nem ígér csodát, de ezekkel a lépésekkel a te gyereked is egészséges viszonyt tud majd kialakítani az ételekkel.

Megosztom
Link másolása

Tízből hat szülő személyre szabja a családi ételeket a finnyás gyerekek miatt - derült ki egy új kutatásból. Ez azonban rengeteg energiát igényel, ami kisgyermekes szülőknél amúgy is ritkaság.

Lucy Upton gyermekdietetikus és táplálkozási szakértő most a The Sun-nak mondta el tanácsait, amit minden finnyásgyereket-nevelő szülőnek ajánl.

„Tévhit, hogy a gyerekek életük első évében mindent megtanulnak az ételekről, amit meg kell tanulniuk. Ez nem igaz. Ez egy hosszabb folyamat, úgyhogy ne érezzük magunkat rosszul, ha időbe telik.”

- mondta Upton, aki hasznos tanácsokkal is ellátta a szülőket, hogy a hozzászokás folyamata minél gyorsabb és zökkenőmentesebb legyen.

1. Vacsora reggelire:

A társadalom ragaszkodik ahhoz, hogy reggel reggelizzünk és este vacsorázzunk, de Lucy szerint nem számít, hogy mikor fogyasztjuk el az ételt.

„Beleragadunk ebbe a társadalmi narratívába. De valójában, ha a gyereked csirkét szeretne reggelire, ne mondj neki nemet - hagyd, hogy megegye! Ha zabpelyhet akar vacsorára, az is rendben van! A tápérték vagy az íz nem változik.”

- mondta a dietetikus.

2. Édeset a sóssal:

Míg az érettebb ízlelőbimbók talán megütköznek a gondolattól, Lucy szerint a desszert főfogással való tálalása remek módja annak, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, hogy minden étel egyenrangú.

„A kekszek bolognaiba mártogatása számunkra bizarrnak tűnik, de a gyerekeket nem fogja érdekelni, hiszen kísérleteznek, és ez a kulcsa az ételekkel való jövőbeli egészséges kapcsolatuknak.”

Hagyjuk, hadd fedezzék fel, hogy mit mivel szeretnek párosítani.

3. Felejtsd el a jutalmazást:

Lucy szerint, ha jutalmazással tanítod a gyereket arra, hogy egyen, és ne pedig a saját élvezetéért tegye, azzal neki és magadnak is több kárt okozol, mint hasznot.

A szakértő szerint két hét után a gyerekek ráunnak a jutalmazós taktikára és akkor foghatod a fejedet.

4. Biztonságos ételek:

A válogatós gyerekeknél gondoskodni kell arról, hogy egy „biztonságos” étel is kerüljön az asztalra, olyasmi, amit szeretnek és ismernek, amikor egy új ételt tálalunk.

„Ha a gyerek az asztalhoz lép, és nem lát semmilyen számára ismerős ételt, az szorongást okozhat. De ha van ott valami, amit ismer, az arra ösztönzi, hogy bekapcsolódjon és új dolgokat is kipróbáljon.”

- magyarázza Lucy.

5. Gyorskaja:

Ha megtagadunk a gyerekektől egy adott ételt, csak még jobban kívánják azt. Lucy szerint érdemes lazán kezelni a dolgot:

„A valóság az, hogy a gyerekek néha megesznek egy McDonald's szendvcset és ez rendben is van, amíg mindent megteszünk azért, hogy a kiegyensúlyozott étrend részeként szerepeljen”

A dietetikus szerint, ha odafigyelünk, hogy a gyorskaják mellé friss zöldséget is tálaljunk, akkor nem kell bűntudatot éreznünk.

6. Svédasztalos vacsora:

A szakértő úgy véli, hogy sok szülő túlbecsüli, hogy a gyereknek mennyit kell ennie. Ennek eredményeképpen anyu és apu túl sokat ad a kis drágának, ami viszont elriasztja a gyereket az étkezéstől.

„Javaslom, hogy a vacsorát svédasztalos formában tálaljuk. Tegyük az asztalra a különböző elemeket különböző tálakba, és hagyjuk, hogy a gyerek maga döntsön, hogy miből mennyit eszik.”

A gyerekek szeretik ezt a függetlenséget.

7. Ne mondd, hogy finom:

Ha van valami, amit szakértőnk nem kedvel, akkor az, amikor a gyerekeknek azt mondogatjuk, hogy minden finom, hogy rávegyük őket az evésre.

„Ezek a szavak nem tények, hanem vélemények. És a vélemények a gyerekek számára nyomást gyakorolhatnak.”

Szerinte sokkal nagyobb sikert érhetünk el, ha az ételeket vicces, kedves dolgokhoz hasonlítjuk vagy becézve nevezzük őket.

+1. Ne használjunk etetőszéket:

A szakértő szerint nagyjából egy éves koruk után már ne ültessük a gyerekeket etetőszékbe. Ha stabilan tudnak ülni, nekik is jobb élmény lesz egy méretüknek megfelelő kisszéken ülni, ahol leér a lábuk a földre.

Ez stabilitást és szabadságot adhat nekik.


Megosztom
Link másolása