TRENDI

Divat a pre-loved! Avagy miért jó másnak a gardróbjában vájkálni?

Mindenkinek a szekrényében ott szomorkodik legalább egy, de inkább több olyan ruha, amit nem hord. Viszont lehet, hogy pont ezek a ruhák hiányoznak valaki más gardróbjából.

Megosztom
Link másolása

Megvettük, de aztán kiderült, hogy ülve mégiscsak szorít, hogy a meglévő cipőinkkel nem kompatibilis, vagy egyszerűen csak elmúlt a vásárláskor érzett szerelem, de nincs szívünk kidobni. Mi legyen vele?

Aki érdeklődik a fenntartható divat iránt, vagy egyszerűen csak környezettudatosan gondolkozik az öltözködésről is, annak ismerősen csengenek az olyan hashtag-ek, mint a #preloved , a #reused, vagy hogy egy magyar kifejezést is említsünk: a #turikincs.

Igen, ezek gyakorlatilag egymás szinonimái: azt jelentik, hogy azt a ruhát valaki már birtokolta előtted. Mielőtt hozzád került volna, egyszer már valaki megvásárolta egy valódi vagy virtuális boltban, de a vásárlás után egyszer se vette fel, vagy alig hordta, így sokszor az eredeti árcédulát leszámítva ugyanolyan állapotban van, mint a megvétele pillanatában.

A korábban cikinek tartott turizásnak ma már egészen kifinomult formái is léteznek, ahol ezek a szekrénylakók új gazdára találhatnak. De miért jó ez a pénztárcánkon kívül a környezetnek is?

A szomszéd pulcsija mindig zöldebb?

„A fenntartható divat nem a fenntarthatónak mondott termékek vásárlásával kezdődik” – állítja Mengyán Eszter, az egyik legismertebb hazai környezettudatos divatszakértő.

Sokan úgy hiszik, azzal tesznek a legtöbbet a Földért, ha lecserélik minden műanyag szálat tartalmazó ruhájukat (és ugyanígy bútorukat, konyhai felszerelésüket, stb.),

és olyat vesznek helyette, ami 100% természetes anyagú, környezet- és emberkímélő módon előállított. Pedig bármilyen fenntartható, etikus, öko-bio-zöld módon készült is az az új ruha, az ökológia hatása mindig nagyobb lesz még egy már létező 100% poliészterből készült kínai susidzsekinél is, hiszen azt egyszer már elkészítették, a divatipari múltat pedig nem teszi jóvá semmilyen jelenkori döntésünk. Mostani döntéseink csak a jövőt tudják befolyásolni.

Ebben az egyirányú utcában viszont nagyon sokat számít minden egyes választásunk, így az is, mibe bújunk bele reggelente.

Példamutatás és inspiráció

Ha környezettudatos ruhatárról és önazonos öltözködésről van szó, a már említett Mengyán Eszter neve megkerülhetetlen a hazai divatszakmában. Honlapján és könyvében (Hello, slow fashion) számos olyan hazai vállalkozást és boltot mutat be, ahol minőségi használt ruhákból tudunk akár személyesen, akár online válogatni. Legtöbbjükhöz ráadásul remek ízléssel és rengeteg gyakorlati tanáccsal felfegyverzett stylist is tartozik, általában a tulaj személyében.

Ilyen a Nagykovácsiból nemrég Szentendrére költözött RUHA-Recycled Fashion Store, a szombathelyi Reused, a solymári Kapocs Közösségi Ruhatár vagy hogy az amúgy szuper secondhand boltokban bővelkedő Budapest se maradjon ki a felsorolásból: a Lovebug Vintage, a nagy veterán Szputnik vagy az immár pesti és budai bolttal is rendelkező Swappis.

Lendvai Lilla, a RUHA tulajdonosa egy interjúban nagyon pontosan fogalmazta meg a „kisember” felelősségét a ruhaipar környezetszennyező tevékenységének csökkentésében.

Mivel a nagy cégeknek egy-egy új technológia bevezetése óriási befektetéssel jár, ezért csak kisebb változtatásokat fognak meglépni (sokszor beleesve a greenwashing hibájába), mert a nyereségről természetesen nem hajlandóak lemondani. Ha viszont mindenki igyekszik az általa nem hordott darabokat „közzé tenni”,

akkor megvalósulhat egyfajta közösségi gardrób, ahol új gyártmány vásárlása nélkül is megtalálható mindaz, amit a fast fashiontól kezdve a high-end márkák üzletei kínálnak.

Post-pandemic platforms

A pandémia érdekes módon itt is kitermelt számos új platformot, ahol érintésmentesen, a saját kanapénkról lapozgathatunk a second hand darabok között, és itt most nem csak a valódi boltok webshop kínálatáról beszélünk. Csak a Facebook-on számtalan adok-veszek csoport létesült a „sosem hordott”, „átnőtte a gyerek” vagy a „kiderült, hogy mégse”-típusú ruhák adás-vételére, akár konkrét márkára specializálódott oldalakat is találhatunk. COS — ADOK VESZEK BUDAPEST Magyarország, Magyar designer ruhák • adás-vétel-csere vagy Mengyán Eszter csoportja, a Vásárolj a szekrényemből! - Pre-loved, vintage, second hand, ahol kifejezetten természetes alapanyagú darabok cserélhetnek gazdát.

Egyre több kifejezetten lokális zerowaste csoport is van, ahol személyes átvétel mellett teljesen ingyen is hozzájuthatunk az olyan ruhákhoz, amik - Marie Kondo szavaival élve - már „nem okoznak örömöt”. Ha pedig megtaláltuk a számunkra megfelelő cserélős csoportot, akár egy új közösség tagjaivá is válhatunk, akik segítik, inspirálják egymást nem csak az öltözködésben, hanem az élet egyéb területein is.

Turis, vintage, secondhand, használt...

De vajon számít-e egyébként egy ilyen - csúnya fordítással élve "elő-szeretett" - ruhadarabnál, hogy milyen jelzővel illetjük?

Valószínűleg igen, hiszen ha nem így lenne, nem használná ezeket az angol kifejezéseket a hazai, fenntartható divatra fogékony társadalmi réteg. A „turi” valószínűleg már sose fogja lemosni magáról azt a sokszor dohos pinceszagot, ami a legtöbbünknek eszébe jut a hallatán. A pre-loved jelzőt nem is igazán használhatjuk a kilencvenes évek báláinak 80%-át kitevő XL méretű poliészter felsőire, bolyhos pamut alsóira. Ezek a ruhák már egy másfajta minőséget képviselnek,

Ha pedig nincs még rá magyar szó, akkor miért ne használnánk az angolt?

Nem a gyártósorról kellene legördülnie az újdonságoknak, hanem a szemléletünk, a hozzáállásunk futószalagjáról.

Átnevezni,áttervezni, átértékelni, átcsoportosítani, átkombinálni kizárólag emberi energiát igényel, míg egy új kollekcióhoz akkor is rettentő sok természeti erőforrás és nyersanyag szükséges, ha azt a környezetre nézve a lehető legszelídebb módon tesszük is.

Nem lehet elég korán kezdeni

Szerencsésnek mondhatom magam, mert a mi családunkban sosem volt ciki másnak a kinőtt vagy megunt ruháit hordani, sőt, egyes rokonaim már akkor turimániások voltak, amikor ez még csak egy nagyon szűk réteg számára nem volt ciki. A családban csak "cucc-boogie" néven futó ruhaválogatós események alapjaiban határozták meg a divathoz és az öltözködéshez fűződő viszonyomat.

Többek között ezekből tanultam meg, hogy ha valamit nem hordok, azt ne tároljam feleslegesen, illetve a hordott darabokra is úgy vigyázzak, hogy ha később mégse hordanám, az másnak még jó legyen.

És ezzel nem vagyok egyedül a családban: anyai nagymamám, akinek négy lánya és nyolc lány unokája van, még ma is képes "lekunyerálni" rólunk egy-egy neki tetsző darabot azzal a fedőszöveggel, hogy: Ha kinövöd, nekem adod? (Kamaszként gyorsan elhagytuk az ő méretét, így ami megtetszett neki rajtunk, arra előszeretettel akasztotta rá a láthatatlan "hamarosan enyém leszel" cédulát).

Ezért aztán nagyon fontosnak tartom, hogy az én gyerekeim is tudják, mi a különbség a boltban kapható új és a használt ruha között, hogy ne legyen nekik ciki se mástól kapni, se másnak tovább adni. Hogy tudják, bőven elég ruha van már a világ szekrényeiben, csak tudni kell mindig a megfelelőt kinyitni.

Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


TRENDI
Ez az oka, hogy Melania Trump pont AZT a szokatlan kalapot vette fel az elnöki beiktatásra
Eláruljuk a a rendkívüli háttértörténetet, és hogy miért kapkodtak a divatszakértők levegő után.

Megosztom
Link másolása

Melania Trump fagyikék, halvány árnyalatú kosztümét – amely Ralph Lauren egyedi tervezése volt – férje első beiktatásán azonnal Jackie Kennedy stílusához hasonlították.

Lazán feltűzött, hatvanas éveket idéző kontyos haja és mosolygós arca a divat nyelvén egy politikai idealizmus aranykorát idézte meg. Ezúttal azonban az üzenet árnyaltabb volt.

2025 január 20-án Melania sötétebb, komorabb hangulatot árasztott: egyedi szabású, tengerészkék kabátruhában jelent meg, ahhoz illő ceruzaszoknyát és elefántcsont színű, selyem kreppblúzt viselt.

Sok divatszakértőt meglepett, hogy a teljes szettet New Yorkban, kézzel varrta egy amerikai, egyáltalán nem olcsó tervező: Adam Lippes.

Az összeállítást egy másik amerikai tervező, Eric Javits boater stílusú kalapja tette teljessé - szúrta ki a DailyMailOnline.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Brut (@brutamerica) által megosztott bejegyzés

1993 óta, amikor Hillary Clinton az elnök beiktatásán kalapot viselt, nem volt példa arra, hogy egy First Lady ilyen szokatlan darabot válasszon. Melania kalapja nemcsak teátrális elemekkel gazdagította az összeállítást, hanem szinte teljesen eltakarta a fél arcát is.

Egy olyan nő számára, aki köztudottan szereti a napszemüvegeket, talán ez volt a második legjobb választás azon a napon, amikor az egész világ őt (is) figyelte.

Első pillantásra az 54 éves Melania mintha a First Lady-kre vonatkozó hagyományok előtt tisztelgett volna a beiktatás napján.

Melania Trump elhagyta kedvenc európai márkáit

Bár a beiktatást megelőző rendezvényeken még olyan európai márkák ruháit viselte, mint a Dolce & Gabbana és a Dior, a beiktatási ceremónián Melania Trump egyértelműen amerikai tervezőket helyezett előtérbe. Két, viszonylag ismeretlen márka kapott kiemelt figyelmet, amelyek most valószínűleg az elnöki támogatásnak köszönhetően hirtelen reflektorfénybe kerülnek az eladásokban is.

Adam Lippes hétfő reggeli nyilatkozatában megtiszteltetésnek nevezte, hogy New York-i műhelye öltöztethette Melaniát egy olyan eseményre, amely

„az amerikai demokrácia szépségét testesíti meg”. Hozzátette, hogy az összeállítás „Amerika legjobb kézműveseinek” munkáját dicséri.

Eric Javits szintén büszkén nyilatkozott kézzel varrt kalapjáról, amelyet teljes egészében saját maga készített el (a kalapon található öltések mindössze nyolc százalékát végezte gép).

„Senki más nem érintette meg... mielőtt Herve (Pierre, Melania személyes stylistja) és a First Lady megkapta volna” – mondta Javits.

A Made in America összeállítást számos dicséret érte, és

a divatszakértők közös megdöbbenéssel konstatálták, hogy az új First Ladynek sikerült olyan amerikai tervezőket találnia, akik hajlandók voltak ruhákat tervezni számára.

(Sok márka visszautasította, hogy Melaniával dolgozzon azóta, hogy férje politikai karrierbe kezdett.)

Természetesen Herve Pierre-nek ahhoz, hogy megtalálja ezeket a tervezőket Melania számára, messzire kellett mennie Madison Avenue butikjaitól (amelyek egyike korábban durván elutasította őt), és a megszokott gondolkodásmódon is változtatnia kellett. Az amerikai divatvilágot továbbra is Anna Wintour, a Vogue főszerkesztője és a Demokrata Párt támogatói körében elismert véleményvezér nem éppen finom rosszallása uralja.

Két különutas tervező Melania szettje mögött

Adam Lippes, aki egyetlen önálló üzletét a Brookfield Place luxus divatközpontban működteti – egy kisméretű, stúdió jellegű bemutatótermet a One World Trade Center közelében –, viszonylag új szereplő a divatvilágban, és messze áll a New York-i divatelit zárt klubjától.

Eric Javits még távolabb esik ettől a környezettől. Ő olyan áruházláncok beszállítója, mint a Bloomingdale’s és a Nordstrom, és jelenleg Miamiban él. Ez a földrajzi közelség Mar-a-Lagohoz lehetővé tette, hogy Herve Pierre személyesen szállítsa le Melania számára a kész darabot Palm Beach-en.

 

Melania ismét bebizonyította, hogy más, mint a többi First Lady

Melania Trump hétfő reggel, amikor a fekete SUV-ból kiszállt a washingtoni St. John's templomnál, szinte megkülönböztethetetlen volt férjétől, az USA 47. elnökétől. Mindketten hosszú, sötét kabátot viseltek, Melania pedig szakított azzal a hagyománnyal, hogy a First Ladyk élénk, feltűnő színekkel emelkednek ki a tömegből.

Ehelyett az európai haute couture divatházak stílusából merített, és a monokróm egyszerűséget választotta.

A kabát merev, élesen csúcsos gallérjai a Dolce & Gabbana stílusát idézték, míg a selyem-gyapjú anyaga feltűnően hasonlított a Dior kedvelt külső viseleteihez. A két, enyhén ferde szabású oldalzseb szintén az európai szabászati hagyományokat tükrözte, amelyek az elmúlt években Melania stílusának alapjaivá váltak.

Az összeállítást egy határozottan nem amerikai hagyományt képviselő kalappal koronázta meg, ami emlékeztetett a 2019-es találkozójára II. Erzsébet királynővel,

amikor egy hasonló stílusú, Herve Pierre által tervezett darabot viselt. Ez a választás egyúttal a brit királyi család nőtagjainak ceremoniális öltözködését is megidézte, akik egy ilyen jelentős alkalomra szinte mindig látványos fejfedővel érkeznek.

Melania öltözéke bizonyára megosztja majd a divatszakértőket. Az éles vonalak és sötét tónusok nem felelnek meg annak, amit az emberek egy hagyományos amerikai elnöki hitvestől várnának.

 

Melania újra rácáfolt a kritikusaira

Melania Trump ismét bebizonyította, hogy képes meglepni a bírálóit. Egy olyan öltözéket választott, amely határozottan amerikai, mégis feltűnően hasonlít azokra az európai sziluettekre, amelyek mindig is meghatározták a stílusát. Ezzel visszanyúlt Jackie Kennedy jól ismert stílusreceptjéhez.

Jackie, akit politikai nyomás kényszerített arra, hogy elhagyja a párizsi haute couture-t, egy amerikai tervezőhöz, Oleg Cassinihez fordult, hogy újraalkossa szeretett francia sziluettjeit. Később Cassinit „stílusminiszterének” nevezte. Hogy Adam Lippes betöltheti-e hasonló szerepet Melania mellett, az még kérdéses.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Madonna News (@madonnanewsofficial) által megosztott bejegyzés

A hétfői választásai mindenesetre arra utalnak, hogy Melania valami egészen mást tervez a következő négy évre.

Nem költözik be a Fehér Házba, és minden lehetséges eszközzel, még a kalapjával is igyekszik megakadályozni, hogy férje, a jelenlegi amerikai elnök nyilvános helyen megcsókolhassa őt.


Megosztom
Link másolása

TRENDI
Fotóval! Emma Stone felismerhetetlen volt a Golden Globe-on, mindenki találgatja, mi lehet az oka
Kétszer kellett ránézni, hogy egyszer észrevegyék - teljesen megváltozott a karaktere a gyönyörű színésznőnek.

Megosztom
Link másolása

Emma Stone mindenkit meglepett a 2025-ös Golden Globe díjátadón, amikor egy teljesen idegen frizurával lépett a vörös szőnyegre vasárnap este Los Angelesben.

A 36 éves színésznő mosolyogva és integetve érkezett, férje, Dave McCary kezét fogva, egy lenyűgöző, pánt nélküli piros Louis Vuitton ruhában, amelyet egy masni díszített a derekán.

Az egyszerű, letisztult sminkkel hagyta, hogy mindenki az új frizurájára figyeljen.

Stone stylistja, Tracey Cunningham elárulta, hogy a frizura Mia Farrow híres rövid hajáról lett mintázva.

„Most gyakorlatilag alig van haja. Szuper rövid, és még ennél is rövidebbre fogja vágatni”

– mondta Cunningham. A színésznő hajszíne is megváltozott: ezúttal egy kissé sötétebb vörös árnyalatot választott, mint általában.

Az új hajvágás nem véletlen: Emma nemrég fejezte be a forgatást a Bugonia című filmhez, amelyet Yorgos Lanthimos rendezett, és 2025 novemberében kerül bemutatásra.

Már hónapok óta keringtek a pletykák, hogy drasztikus átalakuláson ment keresztül, mert gyakran látták sapkákban vagy parókákban.

Október elején New York utcáin kapták lencsevégre egy sapkában, ez indította el a találgatásokat, hogy vajon leborotválta-e a haját a szerep kedvéért. Másnap részt vett a New York-i Filmfesztiválon, ahol hosszú hajjal jelent meg: egy videóban még látszott is, ahogy megigazítja a haját – vagy talán a parókáját.

Nem sokkal később kiderült, hogy valóban leborotválta a haját a Bugonia miatt, ezért rejtőzött sapkák és parókák mögé az utóbbi időben.

Emma Stone-tól egyébként nem szokatlan a kísérletezés: gyakran változtatja hajszínét a szőke, vörös és barna árnyalatok között, és a stílusát is váltogatja, a tökéletesen sima hajtól egészen a játékos hullámokig. Most pedig a pixie-frizurával új szintre emelte a megjelenését.


Megosztom
Link másolása


TRENDI
Kiderült a titok: ezért hord mindig fehér inget Pataki Ági
Új életműsorozat a Fashion HUB-ban: Pataki Ági elárulta, miért imádja a fehér inget.

Megosztom
Link másolása

A Budapest Central European Fashion Week idén a 15. jubileumát ünnepli, és ennek apropóján új kezdeményezés indult a Fashion HUB-ban: egy életmű-sorozat, ahol legendás magyar divatikonokat hoznak közelebb a közönséghez. Az első esemény vendége Pataki Ági volt, aki nyíltan mesélt többek között arról, hogyan lett a fehér ing a stílusának egyik legmeghatározóbb darabja.

„A fehér ing azért is egy alapkérdés nálam, mert bárhova, bármikor, bárkin jól mutat. Nem tudok olyan életkort, eseményt, évszakot, napszakot mondani, amikor egy fehér ing nem állja meg a helyét.

Ha az ember jól akar kinézni, nem kell sokat gondolkodni, ha van néhány szép fehér inge. A ruhatáram egy része fehér ingekből áll – egyiktől sem válok meg, és ha valamire rá is untam, néhány év múlva ismét előveszem, amikor már megfeledkeztem arról, hogy mennyit hordtam.

Van is egy Fabulon-fotóm a ’70-es évek végéről, amin egy gyönyörű, bő szabású fehér inget viselek. A kolléganőmtől kaptam kölcsön, és valahogy azóta is ez működik nálam”

– magyarázta Pataki Ági.

A sorozat egyik célja, hogy a nagyközönség előtt ismert és elismert szakmai legendák meséljenek a karrierjük kulcspontjairól és személyes stílusukról, közben pedig a nézők bepillanthassanak a divatvilág kulisszái mögé - szúrta ki a Story. Pataki Ági beszélgetésével elindult egy olyan platform, ami új perspektívát adhat arról, hogyan építhet fel valaki Magyarországon is nemzetközi szinten jegyzett szakmai életművet – akár a fehér ing örökérvényű eleganciájával a gardróbjában.


Megosztom
Link másolása


TRENDI
Jennifer Lopez törpének öltözött ebben a tragikus szabású nadrágban
A hordónadrág akkorát megy, mintha valami elegáns, de legalábbis szép ruhadarab lenne, pedig nagyon nem az.

Megosztom
Link másolása

Ezek nem a klasszikus mom jeans-ek, az biztos.

Jennifer Lopez igyekezett divatosan búcsúztatni a 2024-es évet Aspenben, ahol egyik sétáján a Free People márka We the Free Good Luck Barrel Leg farmerjét viselte cowboykalappal és kötött pukcsival párosítva.

Bár a szettet egy több ezer dolláros Brunello Cucinelli túrabakanccsal koronázta meg,

a bő szárú farmer ehhez képest szinte ajándék volt, hiszen 98 dollár, azaz kb. 40.000 Ft-ért kapható. Lopez korábban ugyanebben a farmerben tűnt fel Los Angelesben is, akkor egy ikonikus Hermès Birkin táskával dobta fel a szettjét.

A laza szabású farmer nemcsak klasszikus kék árnyalatban elérhető, hanem 17 különböző színben,

a visszafogott fekete és szürke mellett merészebb árnyalatokban, például olívazöldben vagy pirosban is.

Azonban felmerül a kérdés, hogy kinek állhat jól egyáltalán? Ha még Jennifer Lopez is úgy néz ki benne, mint egy különösen torz törpe?


Megosztom
Link másolása