TRENDI

Divat a pre-loved! Avagy miért jó másnak a gardróbjában vájkálni?

Mindenkinek a szekrényében ott szomorkodik legalább egy, de inkább több olyan ruha, amit nem hord. Viszont lehet, hogy pont ezek a ruhák hiányoznak valaki más gardróbjából.

Megosztom
Link másolása

Megvettük, de aztán kiderült, hogy ülve mégiscsak szorít, hogy a meglévő cipőinkkel nem kompatibilis, vagy egyszerűen csak elmúlt a vásárláskor érzett szerelem, de nincs szívünk kidobni. Mi legyen vele?

Aki érdeklődik a fenntartható divat iránt, vagy egyszerűen csak környezettudatosan gondolkozik az öltözködésről is, annak ismerősen csengenek az olyan hashtag-ek, mint a #preloved , a #reused, vagy hogy egy magyar kifejezést is említsünk: a #turikincs.

Igen, ezek gyakorlatilag egymás szinonimái: azt jelentik, hogy azt a ruhát valaki már birtokolta előtted. Mielőtt hozzád került volna, egyszer már valaki megvásárolta egy valódi vagy virtuális boltban, de a vásárlás után egyszer se vette fel, vagy alig hordta, így sokszor az eredeti árcédulát leszámítva ugyanolyan állapotban van, mint a megvétele pillanatában.

A korábban cikinek tartott turizásnak ma már egészen kifinomult formái is léteznek, ahol ezek a szekrénylakók új gazdára találhatnak. De miért jó ez a pénztárcánkon kívül a környezetnek is?

A szomszéd pulcsija mindig zöldebb?

„A fenntartható divat nem a fenntarthatónak mondott termékek vásárlásával kezdődik” – állítja Mengyán Eszter, az egyik legismertebb hazai környezettudatos divatszakértő.

Sokan úgy hiszik, azzal tesznek a legtöbbet a Földért, ha lecserélik minden műanyag szálat tartalmazó ruhájukat (és ugyanígy bútorukat, konyhai felszerelésüket, stb.),

és olyat vesznek helyette, ami 100% természetes anyagú, környezet- és emberkímélő módon előállított. Pedig bármilyen fenntartható, etikus, öko-bio-zöld módon készült is az az új ruha, az ökológia hatása mindig nagyobb lesz még egy már létező 100% poliészterből készült kínai susidzsekinél is, hiszen azt egyszer már elkészítették, a divatipari múltat pedig nem teszi jóvá semmilyen jelenkori döntésünk. Mostani döntéseink csak a jövőt tudják befolyásolni.

Ebben az egyirányú utcában viszont nagyon sokat számít minden egyes választásunk, így az is, mibe bújunk bele reggelente.

Példamutatás és inspiráció

Ha környezettudatos ruhatárról és önazonos öltözködésről van szó, a már említett Mengyán Eszter neve megkerülhetetlen a hazai divatszakmában. Honlapján és könyvében (Hello, slow fashion) számos olyan hazai vállalkozást és boltot mutat be, ahol minőségi használt ruhákból tudunk akár személyesen, akár online válogatni. Legtöbbjükhöz ráadásul remek ízléssel és rengeteg gyakorlati tanáccsal felfegyverzett stylist is tartozik, általában a tulaj személyében.

Ilyen a Nagykovácsiból nemrég Szentendrére költözött RUHA-Recycled Fashion Store, a szombathelyi Reused, a solymári Kapocs Közösségi Ruhatár vagy hogy az amúgy szuper secondhand boltokban bővelkedő Budapest se maradjon ki a felsorolásból: a Lovebug Vintage, a nagy veterán Szputnik vagy az immár pesti és budai bolttal is rendelkező Swappis.

Lendvai Lilla, a RUHA tulajdonosa egy interjúban nagyon pontosan fogalmazta meg a „kisember” felelősségét a ruhaipar környezetszennyező tevékenységének csökkentésében.

Mivel a nagy cégeknek egy-egy új technológia bevezetése óriási befektetéssel jár, ezért csak kisebb változtatásokat fognak meglépni (sokszor beleesve a greenwashing hibájába), mert a nyereségről természetesen nem hajlandóak lemondani. Ha viszont mindenki igyekszik az általa nem hordott darabokat „közzé tenni”,

akkor megvalósulhat egyfajta közösségi gardrób, ahol új gyártmány vásárlása nélkül is megtalálható mindaz, amit a fast fashiontól kezdve a high-end márkák üzletei kínálnak.

Post-pandemic platforms

A pandémia érdekes módon itt is kitermelt számos új platformot, ahol érintésmentesen, a saját kanapénkról lapozgathatunk a second hand darabok között, és itt most nem csak a valódi boltok webshop kínálatáról beszélünk. Csak a Facebook-on számtalan adok-veszek csoport létesült a „sosem hordott”, „átnőtte a gyerek” vagy a „kiderült, hogy mégse”-típusú ruhák adás-vételére, akár konkrét márkára specializálódott oldalakat is találhatunk. COS — ADOK VESZEK BUDAPEST Magyarország, Magyar designer ruhák • adás-vétel-csere vagy Mengyán Eszter csoportja, a Vásárolj a szekrényemből! - Pre-loved, vintage, second hand, ahol kifejezetten természetes alapanyagú darabok cserélhetnek gazdát.

Egyre több kifejezetten lokális zerowaste csoport is van, ahol személyes átvétel mellett teljesen ingyen is hozzájuthatunk az olyan ruhákhoz, amik - Marie Kondo szavaival élve - már „nem okoznak örömöt”. Ha pedig megtaláltuk a számunkra megfelelő cserélős csoportot, akár egy új közösség tagjaivá is válhatunk, akik segítik, inspirálják egymást nem csak az öltözködésben, hanem az élet egyéb területein is.

Turis, vintage, secondhand, használt...

De vajon számít-e egyébként egy ilyen - csúnya fordítással élve "elő-szeretett" - ruhadarabnál, hogy milyen jelzővel illetjük?

Valószínűleg igen, hiszen ha nem így lenne, nem használná ezeket az angol kifejezéseket a hazai, fenntartható divatra fogékony társadalmi réteg. A „turi” valószínűleg már sose fogja lemosni magáról azt a sokszor dohos pinceszagot, ami a legtöbbünknek eszébe jut a hallatán. A pre-loved jelzőt nem is igazán használhatjuk a kilencvenes évek báláinak 80%-át kitevő XL méretű poliészter felsőire, bolyhos pamut alsóira. Ezek a ruhák már egy másfajta minőséget képviselnek,

Ha pedig nincs még rá magyar szó, akkor miért ne használnánk az angolt?

Nem a gyártósorról kellene legördülnie az újdonságoknak, hanem a szemléletünk, a hozzáállásunk futószalagjáról.

Átnevezni,áttervezni, átértékelni, átcsoportosítani, átkombinálni kizárólag emberi energiát igényel, míg egy új kollekcióhoz akkor is rettentő sok természeti erőforrás és nyersanyag szükséges, ha azt a környezetre nézve a lehető legszelídebb módon tesszük is.

Nem lehet elég korán kezdeni

Szerencsésnek mondhatom magam, mert a mi családunkban sosem volt ciki másnak a kinőtt vagy megunt ruháit hordani, sőt, egyes rokonaim már akkor turimániások voltak, amikor ez még csak egy nagyon szűk réteg számára nem volt ciki. A családban csak "cucc-boogie" néven futó ruhaválogatós események alapjaiban határozták meg a divathoz és az öltözködéshez fűződő viszonyomat.

Többek között ezekből tanultam meg, hogy ha valamit nem hordok, azt ne tároljam feleslegesen, illetve a hordott darabokra is úgy vigyázzak, hogy ha később mégse hordanám, az másnak még jó legyen.

És ezzel nem vagyok egyedül a családban: anyai nagymamám, akinek négy lánya és nyolc lány unokája van, még ma is képes "lekunyerálni" rólunk egy-egy neki tetsző darabot azzal a fedőszöveggel, hogy: Ha kinövöd, nekem adod? (Kamaszként gyorsan elhagytuk az ő méretét, így ami megtetszett neki rajtunk, arra előszeretettel akasztotta rá a láthatatlan "hamarosan enyém leszel" cédulát).

Ezért aztán nagyon fontosnak tartom, hogy az én gyerekeim is tudják, mi a különbség a boltban kapható új és a használt ruha között, hogy ne legyen nekik ciki se mástól kapni, se másnak tovább adni. Hogy tudják, bőven elég ruha van már a világ szekrényeiben, csak tudni kell mindig a megfelelőt kinyitni.

Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


TRENDI
Fotóval! Emma Stone felismerhetetlen volt a Golden Globe-on, mindenki találgatja, mi lehet az oka
Kétszer kellett ránézni, hogy egyszer észrevegyék - teljesen megváltozott a karaktere a gyönyörű színésznőnek.

Megosztom
Link másolása

Emma Stone mindenkit meglepett a 2025-ös Golden Globe díjátadón, amikor egy teljesen idegen frizurával lépett a vörös szőnyegre vasárnap este Los Angelesben.

A 36 éves színésznő mosolyogva és integetve érkezett, férje, Dave McCary kezét fogva, egy lenyűgöző, pánt nélküli piros Louis Vuitton ruhában, amelyet egy masni díszített a derekán.

Az egyszerű, letisztult sminkkel hagyta, hogy mindenki az új frizurájára figyeljen.

Stone stylistja, Tracey Cunningham elárulta, hogy a frizura Mia Farrow híres rövid hajáról lett mintázva.

„Most gyakorlatilag alig van haja. Szuper rövid, és még ennél is rövidebbre fogja vágatni”

– mondta Cunningham. A színésznő hajszíne is megváltozott: ezúttal egy kissé sötétebb vörös árnyalatot választott, mint általában.

Az új hajvágás nem véletlen: Emma nemrég fejezte be a forgatást a Bugonia című filmhez, amelyet Yorgos Lanthimos rendezett, és 2025 novemberében kerül bemutatásra.

Már hónapok óta keringtek a pletykák, hogy drasztikus átalakuláson ment keresztül, mert gyakran látták sapkákban vagy parókákban.

Október elején New York utcáin kapták lencsevégre egy sapkában, ez indította el a találgatásokat, hogy vajon leborotválta-e a haját a szerep kedvéért. Másnap részt vett a New York-i Filmfesztiválon, ahol hosszú hajjal jelent meg: egy videóban még látszott is, ahogy megigazítja a haját – vagy talán a parókáját.

Nem sokkal később kiderült, hogy valóban leborotválta a haját a Bugonia miatt, ezért rejtőzött sapkák és parókák mögé az utóbbi időben.

Emma Stone-tól egyébként nem szokatlan a kísérletezés: gyakran változtatja hajszínét a szőke, vörös és barna árnyalatok között, és a stílusát is váltogatja, a tökéletesen sima hajtól egészen a játékos hullámokig. Most pedig a pixie-frizurával új szintre emelte a megjelenését.


Megosztom
Link másolása

TRENDI
Jennifer Lopez törpének öltözött ebben a tragikus szabású nadrágban
A hordónadrág akkorát megy, mintha valami elegáns, de legalábbis szép ruhadarab lenne, pedig nagyon nem az.

Megosztom
Link másolása

Ezek nem a klasszikus mom jeans-ek, az biztos.

Jennifer Lopez igyekezett divatosan búcsúztatni a 2024-es évet Aspenben, ahol egyik sétáján a Free People márka We the Free Good Luck Barrel Leg farmerjét viselte cowboykalappal és kötött pukcsival párosítva.

Bár a szettet egy több ezer dolláros Brunello Cucinelli túrabakanccsal koronázta meg,

a bő szárú farmer ehhez képest szinte ajándék volt, hiszen 98 dollár, azaz kb. 40.000 Ft-ért kapható. Lopez korábban ugyanebben a farmerben tűnt fel Los Angelesben is, akkor egy ikonikus Hermès Birkin táskával dobta fel a szettjét.

A laza szabású farmer nemcsak klasszikus kék árnyalatban elérhető, hanem 17 különböző színben,

a visszafogott fekete és szürke mellett merészebb árnyalatokban, például olívazöldben vagy pirosban is.

Azonban felmerül a kérdés, hogy kinek állhat jól egyáltalán? Ha még Jennifer Lopez is úgy néz ki benne, mint egy különösen torz törpe?


Megosztom
Link másolása


TRENDI
Sértő ajándékok, amelyeket soha ne adj egy nőnek karácsonyra (se)
Ha azt gondolnád, egy hialuronsavas szemkörnyékápoló jó ajándék egy nőnek, óriásit tévedsz. De van még pár ultimate sértés, amit sose csomagolj be, csak az ellenségednek.

Megosztom
Link másolása

A szakértők most fellebbentik a fátylat a legsértőbb ajándékok listájáról, amelyeket soha nem szabad megvenni egy nőnek, különösen a karácsonyi szezonban.

Ha valamelyikre rányúltál, még van időd lecserélni.

Okozzunk örömet, erről is szól a karácsony, de nem biztos, hogy ami szerinted a boldogság maifesztuma, az másnak nem egy szívben megforgatott tőr.

Légy körültekintő, és ajándékozz a másik számára fontos holmit, élményt, bármit. Csak a következőket ne, ha nőről van szó.

Egy texasi ajándékozási szakértő (jelentsen ez bármit) szerint három fő dolgot kell teljesen elfelejteni ajándékozás során. A közösségi médiában elmagyarázta, miért sértőek ezek az ajándékok, vagy miféle rossz üzenetet hordoznak magukban.

A Leah's Gift Guide oldalra írt a tartalomkészítő, aki több mint 1,4 millió követőt tud maga mögött a TikTokon, és felfedte, hogy a három kerülendő ajándéktípus a háztartási tisztítószerek, a szobamérlegek és az öregedésgátló termékek.

Munkát, bűntudatot és a fiatalság megőrzésére ráfixálódott világban "szépség" ápolót nem teszünk a fa alá.

Maximum olyasmit, amit a hölgy kifejezetten kért korábban, bőrápolók közül pedig a well aginget, vagyis a szépen és tudatosan öregedést támogató szereket lehet előnyben részesíteni.

Az influenszer videójára rengeteg reakció érkezett a követőktől. Egy nő azt állította, hogy

a sógora a szülés után hat héttel lepte meg egy mérleggel, ami szerinte a parasztság netovábbja.

@leahsgiftguide 86 days! Supplies list below! We have a coffee bar in a jar! This is part of my 100 days of giftmas series! All these items have been added ti my l.t k. For those wanting to make your own! #leahsgiftguide #giftmas #coffee #barinajar #giftideas #diygifts #giftguide #gifttok #giftsforher #giftsforhim #christmasgifts #christmasgiftideas #christmas ♬ Rockin' Around The Christmas Tree - Brenda Lee

Egy másik kommentelő azt írta, hogy ha vásárláskor nem vagyunk teljesen biztosak abban, hogy a másik örülne a kiszemelt ajándékunknak, akkor egyszerűen ne vegyük meg.

"Jobb a biztonságra törekedni, mint karácsony után a válóperes ügyvédnek fizetni",

jegyezte meg.

Eközben Myka Meier, a Beaumont Etiquette alapítója a Daily Mailnek nyilatkozott az ajándékozás etikettjéről.

Olyan dolgok, mint a fogyókúrás termékek, bizonyos méretű ruhák és bármi, ami a hangulattal kapcsolatos, például stresszlabdák vagy bőrápoló termékek, amelyek olyan problémákat céloznak meg, mint az öregedés vagy a foltok, problémás ajándékok lehetnek.

Ahogy nem veszünk kollégának fehérneműt, úgy barátnőnek sem borítékolunk edzőtermi bérletet - hacsak nem szakítás a cél.

Myka szerint bár hasznos lehet egy porszívó, ezeket a személytelen és takarítással kapcsolatos tárgyakat ne a fa alá tegyük. Ugyanakkor a céges partikra semleges, "mindenki örülne neki" típusú ajándékokkal készüljünk.

Kitért rá, hogy ékszerdobozt se alkalmazzunk egy barátnő esetében, hogy ne érje csalódás, amikor eljegyzési gyűrűt remél, de csak random ékszer lapul benne.

Ha kétségek gyötörnek vásárláskor, Myka szerint az a legjobb út a fentieken túl, hogy szívből jövő kedveskedéseknek engedjünk, ha a szeretteinkről van szó. Elismerést, szeretetet sugalló ajándékokban gondolkodjunk, valami személyes kis apróság is jobb erre, mint egy felmosófej.


Megosztom
Link másolása


TRENDI
Gendersemleges divat jön egy csipet minimalizmussal és fenntarthatósággal – íme 2025 trendjei
A 2025-ös trend több szálon lesz hangsúlyos, így igen sokféleképp lehetünk majd divatosak az új évben. Virágozzék minden virág!

Megosztom
Link másolása

A trenddiktálás mellett a fogyasztói igények változását is leköveti a 2025-ös divat, és mintha az eddigiektől eltérő irányba is mozdulna az iparág. A Glamour szedte össze Konsánszky Dóra divattervező és trendkutató szakértő segítségével, milyen fő csapásirányokra kell figyelni, ha eltekintenénk az alulöltözöttségtől.

Első körben a fenntarthatóság játszik majd nagy szerepet a divatban, bár az köztudott tény, hogy a legfenntarthatatlanabb iparágról van szó,

amelyet semmilyen törekvéssel nem sikerült még sem zöldíteni, sem fenntarthatóvá tenni. Ahogy megírtuk, szakértők szerint is csak az lenne a megoldás, ha a fogyasztást vennénk vissza.

Mindenesetre 2025 is hoz még pár próbálkozást, a maradék anyagok, az újrahasznosítás és az újrahasznosított szövetek alkalmazásáé lesz a főszerep. Középpontba kerülnek a laborban termesztett bőrök, amelyek ugyan lebomlóak lehetnek, de kérdés, az előállítás mennyire környezetbarát az állati bőr előállításához képest. A Sassy oldalán korábban megjelent kombucha gombabőr mint divatipari termék, szintén előtérbe kerül.

A technológia a divatiparba is befészkeli magát, várható, hogy az érzékelőkkel ellátott ruhadarabok térnyerése nőni fog.

A gendersemlegesség jó pár éve forró téma, és a divatipar sem maradhat ki a modern idők integrálásában.

"A tervezők egyre gyakrabban hoznak létre olyan kollekciókat, amelyek nem követik a hagyományos férfi- vagy női ruházat sémáit, hanem az identitások sokszínűségét ünneplik.

Ennek az egyik kiemelkedő trendje az „Oximoron” trend, melyben az oximoron egymást kizáró, egymásnak ellentmondó fogalmak összekapcsolására épül" - írják a cikkben az önkifejezés szabadságát hirdetve, mert így gyakorlatilag bárki bármit viselhet.

A kényelem és a funkcionalitás kerül előtérbe, nem a nemiség kidomborítása.

A retro mindig is nagyot megy, a '90-es, 2000-es évek divathullámai visszaköszönnek majd, és vegyülni is fognak, de a fast fashion ellenpólusa, a kézműves, egyedi ruhadaraboké is a 2025-ös év lesz.

A kevesebbet, de minőségit elv inkább képviseli a fenntarthatóságot, mint a végtelenített műbőrgyártás.

Nagyon ide kapcsolódik a minimalista stílus is, a kevesebb ruhadarabból öltözködés, a komfort előtérbe helyezése mind azt sugallja, hogy nem az extravagancia ideje jön el jövőre.

"Az egyszerű, funkcionális és elegáns dizájn nemcsak stílusos megjelenést biztosít,

de az időtállóság miatt tudatosabb vásárlási szokásokat alakít ki. A minimalizmus előretörése a fogyasztókra úgy hat, hogy ösztökél egy kifinomultabb, átgondolt személyes stílus kialakítására. Ez az irányzat bizonyítja, hogy a minőség és a tartósság hosszú távon is felülmúlja a gyorsan kialakuló trendeket" - összegzi a Glamour.


Megosztom
Link másolása