GYEREK

Bolondfalvi Csudás Henrik, az egyetemes embernevelés influenszere

Egy jóravaló férfi, akinek valódi nevét a körülötte lévő erős nők nélkül valószínűleg ma senki sem ismerné, de nekik köszönhetően szellemi örökségét még a dalai láma is továbbviszi

Megosztom
Link másolása

Egy kis német falucskában, nem messze a bodeni tótól, az egyszeri magyar nyaralónak feltűnik egy vissza-visszatérő olasz hangzású név: Pestalozzi.

Először csak az utcanevek között, aztán egyre több helyen: az iskolánál, a pékségnél, a zöldségtermelő fóliasátrak kerítésén.

Az egyszeri magyar nyaralót pedig nem hagyja nyugodni a kérdés, hogy vajon ki lehet ez a híres ember, ezért felcsapja az internetet.

Utána pedig csak pislog, mi minden fért bele egy egyszeri svájci pasi életébe a XIX. század forradalmi időszakában, milyen hatása lehet egy emberre az, ha a gyerekkorából hiányzik a férfi minta, és mire képes egy nő, ha szerelmes.

Szív, fej, kéz

A svájci Johann Heinrich Pestalozzi nevét Magyarországon többnyire csak a  pedagógusok ismerik, pedig élete és munkássága nem csak neveléstörténeti szempontból volt érdekes és mértékadó.

Az 1746-ban született, gyerekkorában csak Bolondfalvi Csudás Henriknek csúfolt szelíd, humanista érzelmektől fűtött Pestalozzi egész életét arra tette fel, hogy a szegények oktatása ne csak száraz magolás (vagy egyáltalán, csak ábránd), hanem szó szerint emberré nevelés legyen.

Korának forradalmaiban írásaival és kísérleti intézményeivel vett részt, Rousseau eszméivel rokon meglátása szerint az egyszerű nép gyermekeinek erkölcsi (szív)  és szellemi  (fej) felemelését a munka (kéz) segítségével lehet elérni.

Céljait sok szeretettel és lelkesedéssel, de gazdasági ismeretek nélkül alapított iskolákkal próbálta elérni - tartós siker nélkül.

A bukások elemzése és a folyamatos írásos önvizsgálat azonban olyan szellemi hagyatékká vált, melyre a mai napig követendő példaként hivatkozik a szakma.

Első, szegény gyermekeknek szóló, a kétkezi munkát és az alapvető ismereteket egyszerre oktató iskolájának megalapítását azonban még nem a segítő szándék, hanem a kényszer szülte.

Teológiai tanulmányait hátrahagyva a Zürichtől nem messze fekvő Birr községben telepedett le, hogy mezőgazdasággal foglalkozzon, amihez nem értett. Így feleségével úgy döntöttek, magukhoz vesznek pár környékbeli szegény gyereket, és munkájukat (fonás, szövés) a koszt-kvártély mellett oktatással és neveléssel hálálják meg.

Az egyszerű gyerekmunkának tűnő történet Pestalozzi filantróp személyének köszönhetően gazdaságilag viszonylag hamar megbukott (sokkal többet foglalkozott a gyerekek lelki-szellemi fejlesztésével, mint az üzlettel),

pedagógiai tanulságokból azonban egy életre elég gyülemlett fel. Ezekre a tapasztalatokra támaszkodva igyekezett később a család, mint a legtökéletesebb nevelési közeg elveit az iskola intézményébe átültetni.

Felépítette, összedőlt, megírta… aztán újra kezdte

Pestalozzi minden tervének a jószándék volt a legnagyobb hátráltatója. A mindent elhomályosító eszme mellett ugyanis vajmi kevés figyelem jutott az intézmények működtetésének anyagi oldalára.

Azonban az elkerülhetetlen bukások között legalább volt ideje a lánglelkű nevelőnek papírra vetni gondolatait.

A neuhofi iskola utolsó napjaiban született például első jelentős pedagógiai munkája, az  "Egy remete esti órája".  A művelt közönségnek szánt aforizmagyűjtemény után egy szélesebb társadalmi körnek szóló regénysorozatot írt Lénárd és Gertrúd címmel, mely a történetmesélés eszközével mutatja be egy jóakaratú asszony küzdelmein keresztül, hogyan érdemes a gyerekeket (és a neveletlen felnőtteket) helyes erkölcsi és életmódbeli útra terelni.

A négyrészes sorozat első kötete hatalmas siker lett: szószékrõl olvasták fel a gyülekezeteknek, részletei folyóiratokba, kalendáriumokba kerültek bele.

A munkáért a francia forradalom törvényhozó gyűlésé 1792-ben a Francia Köztársaság Polgára címmel jutalmazta az írót.

1798-ban aztán a sors újra gyakorlati munkát adott Pestalozzi kezébe: a háborúban megárvult számtalan, fizikailag és lelkileg is megnyomorodott gyerek felkarolására kapott feladatot Stans városában. A rövid életű Helvét Köztársaság vezetősége fontosnak tartotta  a népnevelés eme formáját, ezért pénzzel és épülettel is támogatta Pestalozzi munkáját, aki így közel 80 gyereknek tudott otthont és segítséget nyújtani.

Azonban ez az iskola sem maradt fenn sokáig: 5 hónapos emberfeletti munka után az épületet át kellett adniuk, hogy hadikórházzá alakítsák. Az elcsigázott Pestalozzinak is vissza kellett vonulnia egy időre egy alpesi üdülőbe, melynek tulajdonosa a pedagógus munkásságának nagy tisztelője volt.

Megerősödve Burgdorf elemi iskolájában folytatta tevékenységét, ahol hosszú távra be tudott rendezkedni, és végre sikereket érhetett el.

Ugyan az épületet itt is elkobozták végül, új helyén,

Yverdonban már akkora híre volt az iskolának, hogy a világ minden tájáról sereglettek a tanítványok és a látogatók, köztük az első magyar óvodákat megalapító  Brunszvik Teréz is.

A világhír azonban nagy stresszel és teljesítménykényszerrel járt, ami felerősítette a munkatársak közti viszálykodást, így 1824-ben végül az anyagi alapok is megrendültek és be kellett zárni az iskolát.

Pestalozzi csalódottan, elszegényedve vonult vissza Neuhofba, a birtokra, ahol 1827 telén érte a halál.

Minden nagy férfi mögött ott áll egy (csapat) erős nő

A történészek és a lélektani szakemberek szerint is alapvetően határozta meg Pestalozzi életét az, hogy édesapja korán meghat és édesanyja, Susanna, valamint a Babelinek becézett dajkája nevelte őt férfi segítség nélkül.

„Élete merőben női jellegű zárt körnek jól rejtő anyai melegében kezdődik. Létének mindvégig ez a tény adta meg alapját”  - írta róla Eduard Spranger .

Susanna, Pestalozzi számára az önfeláldozó anyai szeretet és gondoskodás megtestesítője volt, ami később pedagógiai elveiben is tükröződött. Pestalozzi hitte, hogy az oktatásnak és nevelésnek is tükröznie kell azt a szeretetet, törődést és erkölcsi útmutatást, amit ő ezektől a nőktől kapott.

Felesége, Anna Schulthess mindezen jellemvonások mellett még az anyagiak terén is támaszává tudott lenni a nem túl gyakorlatias pedagógusnak.

A gazdag zürichi kereskedőcsaládból származó nő saját anyjától, Anna Holzhalb-tól tanulta a vagyon kezelésének fortélyait, mivel apja céhes feladatainak eleget téve nem tudta egyedül vinni a családi üzletet. Holzhalb a boltvezetésen kívül maga intézte a vásárokon és kiállításokon való megjelenést is, olyannyira eredményesen, hogy konfliktusba is keveredett a férjével, ezért két évig külön éltek. Jegyezzük meg ehhez a tényhez, hogy az 1700-as évek második felét írjuk…

Holzhalb egyébként Pestalozzi anyjának teljes ellentéte volt: rendkívül szigorú volt a gyerekeivel, lányát állítólag annak 30 éves korában is megverte, ha úgy látta jónak.

Ebből a közegből menekült végül a lány a nincstelen, de melegszívű, nála nyolc évvel fiatalabb Pestalozzi karjaiba.

Megismerkedésüket egyébként egy közös barát hirtelen halálának köszönhették, a közös gyász kapcsán levelezésbe kezdtek (több, mint 460 levelet váltottak egy év alatt!), amit a lány szülei nem nézték jó szemmel, ezért az egyik fivér segítette őket a titkos kapcsolattartásban.

Házasságuk során Anna minden vagyonát Pestalozzi víziójába fektette, többek között az yverdoni iskola is az ő örökségének köszönhetően maradt fenn még 12 évig az intézmény anyagi megrendülése után.

Egyetlen vér szerinti gyerekük Hans Jakob Pestalozzi volt, akinek nevelésében a rousseau-i elvek követésére törekedtek. (Ezt a szellemi kapcsolatot a gyermek neve is tükrözi: a francia Jean-Jacques német változata.) Az ő fia, Gottlieb mentette meg végül a neuhofi birtokot a pusztulástól. Pestalozzi szellemi hagyatékának gondozása azonban sokkal több örököst hívott életre.

Pestalozzi örökségét a dalai láma is ápolja

A cikk elején tárgyalt falu csak egy a számtalan intézmény és szervezet közül, mely Pestalozzi nevét viselve továbbadja a pedagógus által teremtett értékeket. A dalai láma például nagyköveti posztot tölt be az angliai székhelyű Pestalozzi International Foundation nevű szervezetnél, mely ösztöndíjprogramokkal segíti a hátrányos helyzetű gyerekeket Indiában, Nepálban és Zambiában.

Az eredeti Birr-i intézmény továbbviszi Pestalozzi a szakma tanítással egybekötött lakhatási és oktatási rendszerét.

A szerző által látott Pestalozzi-faluban pedig 1947 óta kapnak otthont és teljeskörű, szeretetteljes nevelést a rászoruló gyerekek. A Pestalozzi Gyermek- és Ifjúsági Falu mintegy húsz családi házból, egy fesztiválteremmel ellátott faluközpontból, egy iskolából, kilenc képzési létesítményből, valamint gyakornokok és alkalmazottak számára kialakított lakóépületekből áll. Olyan emberek élnek és dolgoznak itt, akik teljes szívükkel elkötelezettek amellett, hogy a gyerekeknek jövőt adjanak.

A település élő példája a közmondásnak: egy gyerek felneveléséhez egy egész falu kell.

Pestalozzi unokájával a család ugyan kihalt, a szárnya alá vett több száz gyerek és szellemi öröksége azonban még sokáig őrizni fogja Csudás Henrik nevét.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


GYEREK
Még nézni is rossz! Paris Hilton fia mentőmellény nélkül mászkált szabadon a száguldó katamaránon - videóval!
Nehéz elhinni,, hogy nem érezte veszélyben a gyereket, ráadásul a kedvenc fiát ebben a helyzetben.

Megosztom
Link másolása

Augusztus 28-án a 43 éves Paris Hilton egy videót osztott meg 19 hónapos fiáról, Phoenixről, amint az

egy száguldó katamarán fedélzetén mászkál kissé még bizonytalan járással mezítláb, szabadon.

Természetesen, mentőmellény nélkül, hiszen hogy nézne ki abban az ormótlan valamiben a videón?

Látva, ahogy Phoenix vidáman sétálgat a sebesen haladó járművön, néhány rajongó aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a gyerek nem viselt mentőmellényt.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

The Cutesie Crew (@hiltonbabies) által megosztott bejegyzés

„Anya, kérlek, mindig adj rá mentőmellényt a hajón!! Bármi megtörténhet. Ezért hívják balesetnek. Szeretettel,”

kommentálta valaki, míg egy másik hozzátette: „

Az idegeim kikészültek, ahogy néztem, mert nincs rajta mentőmellény! A vízen soha nem lehetünk elég óvatosak!”

Paris Hilton ma válaszolt az aggodalmakra, és megnyugtatta a rajongókat, hogy ő és férje, Carter Reum, szorosan felügyelték fiuk minden lépését a hajón.

„Sziasztok Mamák, köszönöm a tanácsotokat és hogy mindig törődtök az én #CutesieCrew-val,” írta.

„Ez egy nagy hajó, és a férjemmel mindenhol követjük őt, és sasszemekkel figyeljük. A gyerekeim a mindenem.”

A videóban egyébként Phoenix láthatóan jókedvű volt, ahogy körbejárta a katamaránt. Gátlástalanul lépett le a háborgó mélység fölötti hálóra is, mászott le a lépcsőn, bár néha elvesztette az egyensúlyát. Nekünk nehéz volt izzadó tenyér nélkül végignézni a felvételt. Nektek sikerül?


Megosztom
Link másolása

GYEREK
A Rovatból
A pandémia alatt született gyerekek közül sokakat még most is pelenkáznak
Sok járvány alatt született gyerek már iskolába megy Angliában, és minden eddiginél nagyobb nehézségekkel kell szembenézniük, mert megfigyelések szerint bizonyos készségek elsajátítása később jelenik meg náluk.

Megosztom
Link másolása

"Hatalmas növekedést tapasztaltunk a világjárványt követően azon gyerekek számában, akiknél kognitív funkcióik fejlődése késik a többi gyerekéhez képest" – ezt Catherine Joyce, az Action For Children jótékonysági szervezet angol nemzeti igazgatója nyilatkozta, és döbbenetes példákat hozott a jelenségre, írja a The Sun.

Idén májusban az Egyesült Királyságban megkezdték a Covid-19 világjárvány gyermekekre és fiatalokra gyakorolt ​​hatásainak vizsgálatát, amelynek egyik fókuszpontja a testi és lelki egészségükre gyakorolt ​​hatás volt.

Egy múlt hónapban közzétett jelentés szerint Angliában több mint 75 000 gyerek vár beszéd- és nyelvterápiára

– ez minden korábbinál magasabb –, miközben több mint negyedmillió gyermek vár mentális egészségügyi támogatásra az angliai gyermekügyi biztos szerint. A világjárvány idején született gyerekek száma e csoportot illetően magas.

Egy idén márciusban közzétett felmérés, amely az angol és a walesi általános iskolák 1000 alkalmazottját és 1000 iskolakezdő gyermek szülőjét kérdezte meg, feltárta, hogy

a gyerekek 24%-a nem tanult meg WC-re menni, 37%-uk nem tudott önállóan felöltözni.

Az iskolai dolgozók közel fele érezte úgy, hogy a kisgyermekek sokkal kevésbé voltak felkészülve az iskolakezdésre, mint azt előző 18 hónapban tapasztalták.

Catherine Joyce szerint látványosan megugrott azon esetek száma, ahol a gyerekek később kezdenek beszélni az átlaghoz képest, de más beszédhibák is megjelentek, valamint a motorikus képességek kifejlődése is későbbre datálható a pandémia előtt született gyerekekhez képest. Az öngondoskodási képességek kialakulása is csúszik.

"Egyes szülők is küszködnek gyermekük viselkedésével a kötődési problémák és a szeparációs szorongás miatt"

- nyilatkozta.

Más hozzáértők, például Keith Reed, a Parent-Infant Foundation vezérigazgatója szerint korábban is megfigyelhetők voltak ezek a "késések", a járvány alatt viszont megerősödtek az esetszámok.

"A családok elszigeteltségével, amikor a járvány idején a csecsemőket szinte alig láthatták az egészségügyi dolgozók a szükséges vizsgálatok során, a helyzet csak rosszabb lett. Erre még rádobjuk a később jelentkező megélhetési gondokat, és tényleg egy időzített bombát kapunk" - foglalta össze véleményét.

Egy anyuka a Sunnak adott interjújában mondta el, hogy óriási hatása volt gyereke fejlődésére, hogy nem vehettek részt 6 hetes kontrollokon a lezárások miatt, és nem tudtak társaságba menni, alig találkoztak emberekkel.

12 hónapos korában például a gyerek nem reagált a nevére.

Azt is elmondta, hogy míg ennyi idősen a nővére megértette a "hol van a kutya" kérdést, és rámutatott az ebre, addig a kistestvér erre nem volt képes. Évekkel később derült ki, hogy bár a beszéde fejlődött, átlag alatti hallással küzd. Csak négy éves korában került megfelelő beszéd- és nyelvi csoportba. Mindennek elejét lehetett volna venni, ha a kisgyermekkorban eljut a kislány a megfelelő kezelésekre.

Dr. Amanda Gummer kutatópszichológus és gyermekfejlesztési szakértő számára ez a példa nagyon is ismerős.

"Az első év döntő egy gyermek számára, mivel ez a gyors agynövekedés és az alapkészségek fejlesztésének időszaka. A kötődés, az érzékszervi tapasztalatok és a korai interakciók képezik a jövőbeli kognitív, szociális és érzelmi fejlődés alapját"

- összegezte.

Azt mondja, hogy a járvány idején kimaradt beavatkozási lehetőségek sokak számára súlyosbították a fejlődési problémákat.

"A korai beavatkozás nagyon fontos, és a szakértőkhöz való eljutás hiánya a járvány idején azt eredményezte, hogy néhány gyereknek kimaradtak a kritikus támogatási időszakok. Ezek a késések az idő múlásával egyre hangsúlyosabbak, és kihívást jelentenek."

Frankie Harrison klinikai pszichológus szerint a gyermekek támogatása a járvány miatt kialakult későbbi reakciók miatt sok erőt kíván a szülőktől, szerinte önhibáztatást élhetnek át, ha így a járvány után észlelik a fejlődési késéseket. Nagyon fontosnak gondolja, hogy a maguk mentális egészségével is foglalkozzanak a szülők, hogy ne ostorozzák magukat.

Alex Corgier, a Home-Start egészségügyi vezetője azonban szeretné megnyugtatni a szülőket, nem minden járvány alatt született gyerek küzd ugyanis nehézségekkel. De ha igen,

az ő helyzetük se veszett el véglegesen.

"Sokan remekül teljesítenek, és elérik minden fejlődési mérföldkövüket. Még ha gyermeke lassult fejlődést is mutat a világjárvány miatt, hihetetlenül ellenálló, és teljesen vissza tud térni a szükséges kerékvágásba" - mondja hozzátéve, a jó kapcsolatok kiépítése és az iskolával való nyílt kommunikáció óriási változást hozhat.

„A tanév előtti utolsó néhány napban maradjon pozitív, és

segítse gyermekét az iskolára való felkészülésben"

- javasolja a szakértő.


Megosztom
Link másolása


GYEREK
Ennél meghatóbb videót ma már nem fogsz látni: így táncolt az apuka kislányával a szakadó esőben
Ilyen apukára vágyik minden kislány, nem csoda, hogy vírusként terjedt a felvétel.

Megosztom
Link másolása

TikTokra került fel az a tündéri videó, amiben egy 4-5 év körüli kislány arra kéri az apukáját, hogy menjenek ki és táncoljanak az esőben.

Átlagos esetben erre minden apuka válasza az lenne, hogy „na azt már nem”, itt azonban egészen más történik, az eredmény pedig könnyfakasztó.

A kislány ugyanis kimegy a szakadó esőbe az apukájával táncolni, aki láthatóan mindent belead, sőt még repeta kört is nyomnak, és csak akkor térnek vissza, mikor a vihar már jól hallhatóan az ajtóban van.

Ázottan és kimerülten, de fülig érő mosollyal az arcán köszöni meg a kislány az édesapjának, hogy táncolt vele az esőben.

Ez egészen biztosan örök emlék marad számukra.

A videót már majdnem 13 millióan látták és rengeteg komment érkezett, köztük ilyenek:

„Sosem fogja elfelejteni, ahogy az apukájával együtt táncoltak az esőben.”

„Ez a legszebb dolog, amit ma láttam.”

„Ha nem ilyen lesz a jövendőbeli férjem, akkor inkább nem is akarom.”

Az édes videót itt lehet megnézni:

@thechurcofamily This was so sweet #toddler#toddlersoftiktok#toddlers#dadsoftiktok#MomsofTikTok#parenthood#family#babyfever#baby#babies#cutebaby ♬ original sound - TheChurcoFamily


Megosztom
Link másolása


GYEREK
Ilyen hatással van a terhesség ELŐTT elszívott cigaretta az újszülöttre
Amint megtudtad, hogy babát vársz, letetted a cigarettát? Hát jó...

Megosztom
Link másolása

Még a napi egy-két cigaretta elszívása is komoly egészségügyi problémákat okozhat az újszülöttnek, figyelmeztetnek a kutatók egy új tanulmányban.

Bár ismert, hogy a terhesség alatti dohányzás növeli a koraszülés, az alacsony születési súly és egyéb komplikációk kockázatát, a terhes nők körülbelül 5%-a beismeri, hogy dohányzik.

Most a tudósok azt vizsgálták, hogy a cigarettázás időzítése és intenzitása hogyan befolyásolja az újszülöttek egészségét. 2016 és 2019 között 12,1 millió amerikai születést elemeztek. Az anyák beszámoltak dohányzási szokásaikról a terhesség előtti három hónapban és a terhesség mindhárom trimeszterében.

A kutatók azt találták, hogy ha egy anya közvetlenül a terhesség előtt dohányzott, annak kockázata, hogy az újszülöttnek súlyos egészségügyi problémája legyen, 27%-kal magasabb volt.

Ha a terhesség alatt dohányzott, a kockázat 31%-32%-kal lett magasabb.

Az egészségügyi problémák közé tartozott az újszülött légzési nehézsége, amely lélegeztetőgépet igényelt, az intenzív osztályra való felvétel vagy súlyos neurológiai problémák.

Ha a terhesség előtt napi egy vagy két cigarettát szívott el, a kockázat 16%-kal nőtt. Ha az anya napi 20 vagy több cigarettát szívott el, a kockázat 31%-kal magasabb volt. A tanulmány eredményeit kedden tették közzé a Journal of Epidemiology & Community Health folyóiratban.

A szerzők azt állítják, hogy „az adatok szerint nincs biztonságos időszak és nincs biztonságos mennyiségű cigaretta, amelyet közvetlenül a terhesség előtt vagy alatt el lehetne szívni.”

A vizsgálat sajnos nem tért ki arra, hogy ha az apa dohányzott a terhesség előtt, a cigaretta hatása az ivarsejtekre mennyivel rontotta a baba későbbi egészséges életre vonatkozó kilátásait.


Megosztom
Link másolása