FONTOS

Greenwashing a zöld zajban: nem minden fenntartható, ami annak nevezi magát

Bármikor megvehetsz egy környezetbarátnak beállított terméket, ami nem az, vannak viszont nemzetközi jelzések, amelyeket figyelve könnyebb az eligazodás a “Zöld Zajban”.

Megosztom
Link másolása

A greenwashing, vagyis a környezetvédelmi állítások mögötti mismásolás egyre nagyobb teret ölt, ezért a fenntarthatóságra törekvő fogyasztónak hihetetlen effortot kell beletennie a tudatos vásárlásba. Manapság már nem csak az a gond, hogy nem fenntartható termékek árasztják el feleslegesen a piacot. Ahogy a nemzetközi és hazai szervezetek is próbálják felhívni rá a figyelmet, nem minden zöld, ami annak látszik. A fenntarthatónak hazudott termékek és szolgáltatások összességének neve is van, ezt hívják greenwashingnak, vagyis zöldre mosásnak, festésnek. Vagy a zöld állítás nem megalapozott, vagy lényegtelen elemre vonatkozik, ezzel megtévesztve a vevőket.

“A jelenlegi szabályozás és ellenőrzés mellett sajnos teljesen hétköznapi, hogy lényegtelen szempontokat alapján mondanak egy terméket zöldnek

Egy jelentéktelen zöld hatást kivetítenek a teljes márkára, holott a vállalat tevékenységének akár 70%-a is lehet kifejezetten káros. Innen kezdődik a zöldre mosás.

Például a reklámállítások 50%-a a csomagolásra vonatkozik, mint recycle, upcycle, satöbbi, de ez a termék ökológiai lábnyomának csak elenyésző része” - hívja fel a figyelmet az aprónak tűnő ferdítésekre dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezető igazgatója.

Amiért a greenwashing neked is problémás

A jelenség egyenlőtlen versenyfeltételeket eredményez, és elsősorban azért veszélyes, mert

az éghajlatvédelem ellen gördít akadályokat.

Emellett hamis biztonságérzettel vértezi fel azt a vásárlót, aki jóhiszeműen tett a környezeti terhelés ellen - közben meg nem is. A hamis megoldások hirdetése késlelteti a valódi törekvések beérését, ami sem az embernek, sem a természetnek nem tesz jót, sőt - tán ugyanolyan káros, mint az explicit környezetszennyezés.

“Minden mérés azt mutatja, hogy az embereket érdekli a környezetvédelem: a lakosság 75%-a fontosnak tartja, 50% pedig többet fizetne a termékért, ha az környezetbarát. Erre építenek a cégek. A lakosság a legtöbb esetben a hulladékkezeléssel azonosítja a környezetvédelmet, ami fontos aspektus, de a történetnek csak egy kis része.

Azzal, hogy valamilyen módon lebomló csomagolású terméket vesznek, kipipálják a tudatos vásárlást, és a cég is mossa kezeit. Pedig nem a csomagolóanyag az egyetlen probléma”

- véli a szakember.

A greenwashing több csáppal fúrta már át a társadalom szövetét. A zöldre festés elsősorban a globális szén-dioxid-kibocsátás 2-8 százalékáért felelős textiliparban és a kozmetikai iparban jelenik meg, valamint az utazási szolgáltatásoknál, a háztartási felszerelések esetében és élelmiszeripari cikkeknél lehet belefutni a European Commission felmérése szerint.

Forrás: European Comission

“A zöldre festés teljes kommunikációs zajt teremt, a valódi zöld alternatívák ebben könnyen elvesznek, a fogyasztó alig találja meg őket. Továbbá ha ennyire alacsony a gyümölcs, akkor nem lesznek termékzöldítő innovációk, amelyek valódi megoldást jelenthetnek a károsanyag-kibocsátás mérséklését illetően. Például a repülőgépek esetén lehet, hogy elültetnek akár utasonként egy fát, ezzel megveszik a CO2 kvótájukat, de zöld üzemanyagba vagy fenntartható repterek kialakításával kapcsolatban nem lesznek újítások, pedig szükség lenne rájuk” - összegzi Haraszti Anikó.

Hogyan néz ki a greenwashing a gyakorlatban?

A leggyakoribb zöldre festő megfogalmazások és tevékenységek közt szerepelnek a félreérthető állítások, amelyek nem egyértelműek a felhasználók számára. Ha egyetlen környezeti tulajdonságát hangsúlyozza a cég, de más, környezetterhelő hatásairól nem ad tájékoztatást, ide sorolható.

Ha a vállalat felnagyít egy kis környezetbarát fejlesztést, és azt sugallja, hogy ezáltal a teljes cég és portfólió környezetbarát, miközben nem, az már masszívan greenwashing.

Ha az állításaikról nincs elérhető dokumentáció vagy más bizonyíték, szintén. A vállalatok a kommunikációjukban végtelen átveréseket tudnak alkalmazni, ezért kell nagyon résen lenni.

Nem gondolnánk, de Magyarországon is kirívó probléma, hogy a vállalatok olyan grafikákat, emblémákat használnak, ami jelölésnek tűnhet. Ezeken ott a környezetvédelmi meg a környezetbarát utalás, de igazából nem független szervezettől kapták a minősítést.

Nem találkoztál még greenwashinggal? Pedig nagy a baj, az EU is az asztalra csap

A greenwashing ma már nem csak egy kereskedelmi széljegyzet. Az Európai Bizottság 2020-as, weboldalakat felmérő tesztjén csúnyán megbukott a vállalatok jó része.

A vizsgált 344 honlap 42%-ánál felmerült a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, így a greenwashing lehetősége.

Az EU-ban tiltják a hamis, a pontatlan és túlzó környezetvédelmi állításokat. Jogi értelemben tisztességtelen kereskedelmi módszereknek minősülnek, és bejelentés tehető, ha valaki ilyet tapasztal. A greenwashing agresszív terjedéséhez képest viszont nem volt elég az EU-s szabályozás, a megtévesztő reklámozás általános tilalma mellett konkrétabb szabályok kellettek. Az EU Bizottság 2023. márciusában tett közzé egy rendelettervezetet, amelyben a greenwashing megfékezésére tesznek konkrét intézkedési javaslatokat.

A terv egy átláthatóbb rendszer létrehozása 2 éven belül, amire szükség is van a zöld káoszban.

A magyar Gazdasági Versenyhivatal ajánlásokat fogalmaz meg a tisztességes vállalati kommunikációról. Sőt, Zöld marketing címmel még segítik is a vállalkozókat a megfelelő környezetbarát döntések meghozatalában.

A vállalatoktól elvárják, hogy világos, közérthető nyelvezettel, valós, pontos üzenettel, túlzás, többértelmű vagy félreérthető, esetleg általánosító megfogalmazás nélkül, igazolt tartalommal, a legfrissebb kutatási eredményekre való hivatkozással, hiteles és ellenőrizhető címkékkel reklámozzák termékeiket.

Azt gondoltad, eddig erre támaszkodhattál? Súlyos tévedés.

Az EU Bizottság adatai azt mutatják, hogy jelenleg 230-nál több különböző zöld címke van a piacon, amelyek közül nem mind hitelesített, és felméréseik alapján bizalmatlanságot szül a fogyasztói körökben. Erre ráerősítenek a TVE mérései, számos esetben figyelmeztették már a gyártókat arra, hogy nem megfelelő jelzést alkalmaznak.

A kistermelők többsége jófiú, de kritikusnak kell lenned!

A TVE szerint sajnos a helyi termelői piacokon, közösségi eseményeken és a kiskereskedelmi forgalomban is felütötte a fejét a greenwashing. Egyszerűen nagyobbat állít magáról vagy a termékéről a kistermelő, mint amit alá tud támasztani, és bizonyos termékek összetételével kapcsolatban sem tudja bizonyítani, az miért lenne zöld.

Haraszti Anikó szerint

a kistermelői zöld kommunikációt piszkálni nehéz, mert legalább vannak már mint alternatíva.

Ugyanakkor annyira túltelített ez a piac, és annyi a zöld zaj a fenntarthatóságot megcélzó kisvállalkozók körében is, hogy muszáj szűrni. Aki valóban értékadó, az talpon tud maradni, aki pedig zöldre mos, azt rá kell bírni a valós környezeti teljesítményre.

A TVE piacmérése szerint 2018 és 2022 közt 1000%-kal nőtt a magát ökonak vallók piaca, de ennek csak egyharmada árult minősített terméket, vagyis hitelesen mondhatta magáról, hogy fenntartható. A maradék közt volt, aki magát ökonak mondta a természetes citrommal dúsított, ám kártékony vegyszereket tartalmazó mosogatószere után.

Hitelesített plecsnit azért nem szereznek be sokan azok közül, akik viszont tényleg megfelelnének, mert úgy gondolják, hogy drága. Haraszti Anikó szerint a hiteles tanúsító címke százezres tétel, ezek a védjegyek bele kell férjenek egy fenntarthatóságot hirdető cégnek.

5+1 tipp, hogyan védekezz a greenwashing ellen!

A greenwashing aknamezőn nehéz kerülgetni a nem odaillő elemeket, de ha fontos neked a fenntartható életmód, megteszed. Szerencsére már vannak ebben kapaszkodók. Ezek mellett

a nulladik lépés, hogy mérlegelj: helyes-e a mostani ritmusod az életviteledben,

vagy csökkentsd az energiafogyasztásod, a felesleges élelmiszereket, és ne termelj annyi szemetet.

Figyeld a plecsniket – itt a legfontosabbak

Nagyon fontos, hogy a hiteles és ellenőrizhető tanúsító címkékkel, ábrákkal ellátott termékeket tekintsd fenntarthatónak. A környezetbarát védjegyekért komoly kritériumrendszernek kell megfelelni, miután önkéntes alapon jelentkezett érte a cég. Ha a döntő bizottság odaítéli, akkor pár évig használhatja azt a cég mondván, bizonyítottan környezetbarát a terméke. Aztán pár évente felülvizsgálják a döntést és a körülményeket, az aktualizált zöld szabványokhoz igazítják a kritériumrendszert.

A klímasemleges plecsnikkel az a baj, hogy kibocsátásmechanizmusokon keresztül semlegesítenek.

Vagyis a legtöbb ilyen termék úgy lesz “semleges”, hogy a cég a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét mondjuk faültetéssel megvásárolja. De hogy azzal az erdővel mi lesz 20 év múlva, az mérhetetlen. Ezt a bizonytalan kimenetelű, úgynevezett kompenzációs mechanizmust egyébként az EU-ban két év múlva már nem lehet folytatni, addig is légy résen.

Az egyik legfontosabb címke az Eco Label. Tudományos alapú szabvány szerint állítják ki a tanusítványukat.

"A követelmények és a termékkategóriák eltérőek lehetnek, de az összes szabvány számos környezeti és egészségügyi kérdéssel foglalkozik, amelyek magukban foglalhatják a toxicitást, a levegő minőségét, az energia- és vízfelhasználást, az újrafeldolgozhatóságot, a természeti erőforrások felhasználását és más érdekes területeket" - írják.

Nemzetközi szinten tanúsított védjegynek számít a német Blauer Angel (vagy Blue Angel), amit különösen környezetbarát termékeknek és szolgáltatásoknak ítélnek oda.

Ott a Nordic Swan, ami egy életciklus-elemzést követően adja oda tanúsítványát annak, aki kiérdemli. A termék teljes életciklusát figyelik, és ez alapján nyilvánítanak valamit fenntarthatónak, vagy épp nem.

Hasonló elven alapul a Magyar Környezetbarát Védjegy, ami szintén életciklus-elemzés után érdemelhető ki.

Élelmiszereknél az EU-s zöld jelzéssel illetnek minden bio terméket - ha ez nincs a kiszemelteden, de az EU-ból származik, az nem hitelesített bio élelmiszer. A Demeter tanúsítvány a világ egyik legmegbízhatóbb szabályozása mentén adható cégeknek, gyártsanak élelmiszert vagy kozmetikumot. A bio termékek azért fontos szegmensei a fenntarthatóságnak, mert a biogazdálkodó a talajéletre, a flórára és a faunára is tekintettel van.

Emellett keresheted a csokikon a békát is – a Rainforest Alliance arról tanúskodik, hogy a megfelelő trópusi erdőgazdálkodás mellett sikerült megtermelni a termék alapanyagait.

A BDIH védjegyével ellátott kozmetikumokat keresd a boltok polcain, ez garantálja, hogy megbízható a termék. Az bio és természetes kozmetikai termékek tanúsítványa még a NaTrue, amely szigorú nemzetközi követelményeket fogalmaz meg a kozmetikai gyártókkal szemben. Az Ecocert francia tanusítványa pedig szintén a legmegbízhatóbbak közt szerepel. Nem csak a kozmetikumok, hanem az élelmiszerek fontos elismerése is. Ami Ecocert plecsnivel bír, az biztosan ökológiai termesztésből vagy termelésből származik.

Ne feledkezzünk meg a Fair Trade jelölésről sem, ami a méltányos kereskedelmet folytató cégeknek jár. Etikus az, ha nem használják ki a munkavállalót.

Gyakorlatilag az élet minden területén az építőipartól a fehérneművásárlásig lehet találkozni tanúsítványokkal -

vásárlás vagy fogyasztás előtt mindig ellenőrizd le, mit állít az adott plecsni,

fellelhetők-e róla nemzetközi infók egyáltalán.

Formáld a véleményt, vezesd a többieket!

Sokszor nehéz rávenni az embereket a fenntartható szemléletre, mert ha vesznek egy újrahasznosított csomagolású terméket, már megnyugodnak a tevékenységükkel. A TVE felmérései szerint

a lakosság akkor követi leginkább a környezettudatos mintákat, ha van már egy kritikus tömeg,

vagy legalább pár trendkövető influenszer, akit követni lehet. Tehát ha te példát mutatsz, sokakat meggyőzhetsz mozgalmárként, mert ciki lesz kimaradni a buliból. Ehhez mutasd meg, miért jó a fenntarthatóság.

Légy up to date, figyeld folyamatosan, hol tart a termékinnováció!

Ma már bizonyítékok tömkelege támasztja alá, hogy az általános mosáshoz nem kell 40 fok, elég a 30, és ez a 10 fok különbség már jelentősen csökkenti a fogyasztásod, növeli a mosógéped élettartamát. Emellett lehet fertőtleníteni ecettel. Szintén az állítás mögött a laboratóriumi mérés, hogy a baktériumok 99,99%-át megsemmisíti, szemben ezzel a környezeti terhelése rettentően kicsi, ideális takarítószerré téve az ecetet. Ezek csak példák, figyeld a kutatásokat!

Lobbizz az alternatívákért!

Az emberek annál környezettudatosabban gyűjtik a hulladékot, minél közelebb van hozzájuk a gyűjtőkonténer. Ugyanez a helyzet például a környezetbarát takarítószerekkel Haraszti Anikó szerint – ha a falusi kisboltban nincs mosószóda, értelemszerűen nem azzal fognak mosni. Bár Haraszti optimista ezt illetően,

a német áruházláncok kínálatából a magyar polcokra is mintegy lecsorgott a környezetbarátabb tisztítószerek szortimentje, így van remény.

Ha a hozzád közel eső boltokban viszont nincs, akkor próbálj meg hatni a boltok beszerzésére, vagy ha internetről rendelsz fenntartható termékeket, kérdezd meg a környezeted, ők kérnek-e. Mehet is az edukáció arról, miért lesz nekik ettől jobb.

Változtass a fogyasztási szokásaidon!

Ez minden termékcsoportot figyelembe véve nemes feladat, de talán az élelmiszer esetén a legszemléletesebb. Az Eurostat adatai szerint évente 66 kg élelmiszert dob ki egy magyar ember, ami sok esetben elkerülhető lenne.

Mondjuk a tudatosan tervezett vásárlás is sokat segít.

A legjobb, ha mindent magunknak termelünk meg, de erre nem mindenkinek van infrastruktúrája vagy épp ideje. Közösségi kertészetekből is lehet rendelni zöldségeket, gyümölcsöket, de ezeket nem mindegy, hogyan tároljuk.

Elszoktunk már az ételek feldolgozásától, pedig sokkal fenntarthatóbbá válik az élet, ha megtanuljuk őket helyesen raktározni akár csak a hűtőben vagy a kamrában. Nem mindegy, mit mi mellé pakolsz, akár napokat vagy heteket is javíthatsz az élelmiszer eltarthatóságán, ha megfelelő helyen pihenteted.

A lényeg a kevesebb hulladéktermelés, és ami még ennél is fontosabb:

a legjobb hulladék az, amit nem is termelünk meg.

Fogyasztani és kielégíteni a szükségleteinket ér, de érdemes megfontolni, vajon tényleg szükség van-e a negyedik tavaszi dzsekire, vagy biztosan kell-e 4-5 hámlasztó gél, esetleg minden héten kaviár.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
Vigyázat! Az Európa-szerte kapható összes tonhalkonzerv hatalmas egészségügyi kockázatot jelenthet!
150 mintából 148 bizonyult egészségre ártalmasnak. Mondjuk, mi a probléma velük.

Megosztom
Link másolása

Figyelmeztetést adtak ki a tonhalkonzervekkel kapcsolatban, amelyek egy olyan anyagot tartalmazhatnak, ami „óriási közegészségügyi kockázatot” jelenthet.

150 Európában véletlenszerűen tesztelt konzervből 148-ban higanyt találtak, amely bizonyos ráktípusokkal is összefüggésbe hozható.

A termékek több mint fele meghaladta az EU-ban engedélyezett 1 mg/kg határértéket.

A toxikus fém különösen veszélyes lehet várandós nőkre, mert károsíthatja a magzati agy fejlődését és tüdőkárosodást okozhat.

Anglia, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Németország tonhalkonzervjeit is megvizsgálták; Párizsban egy konzervben például rekordmagas, 3,9 mg/kg higanyszintet mértek.

A Bloom a Foodwatch France-szal közösen végezte a kutatást, és sürgős felhívást intézett a kormányokhoz az eredmények alapján. Felszólították az országokat, hogy „aktiváljanak egy védelmi záradékot” a 0,3 mg/kg feletti termékek értékesítésének megakadályozására.

Emellett kérték, hogy minden tonhalkonzervet távolítsanak el az iskolai menzákról, bölcsődékből, szülészetekről, kórházakból és idősotthonokból.

Karine Jacquemart, a Foodwatch France vezetője hozzátette:

„Ami végül a tányérunkon landol, egy óriási közegészségügyi kockázat, amelyet nem vesznek elég komolyan.

Nem adjuk fel, amíg nem lesz egy szigorúbb európai szabvány.”

Egy átlagos európai évente körülbelül 25 tonhalkonzervet fogyaszt, ami jelentős higanykitettséget jelenthet.

A higany különböző emberi és természetes forrásokból, például szén égetésével kerül a légkörbe. A higany mintegy 80%-a az óceánba jut, ahol a tengeri élőlények fogyasztják el. A tápláléklánc csúcsán végül olyan ragadozókban halmozódik fel, mint a tonhal.

A magas higanyszint kevésbé ismert hatásai közé tartozik a látás, a vesék és az idegrendszer károsodása is.

Patkányokon és egereken végzett kísérletek azt mutatták, hogy a higany fogyasztása különböző daganatokat is kiválthat - írja a The Sun.

A higanymérgezés különösen azok körében okoz aggodalmat, akik évek óta nagy mennyiségnek vannak kitéve.


Megosztom
Link másolása

FONTOS
Ez a véleménye egy Budapesten élő amerikai nőnek a turistalány meggyilkolása után Budapestről
Sokan tették fel a kérdést a történtek után, hogy mennyire biztonságos Budapest, érdemes-e ideutazni.

Megosztom
Link másolása

Egész Budapestet megrázta annak az amerikai turistának a halála, akit Budapesten gyilkolt meg egy ír férfi.

A fiatal nő, Kenzie Michalski november 4-én, hétfő éjszaka a bulinegyedből adott magáról utoljára életjelet, azután nyoma veszett.

Mint kiderült, egy olyan ír férfi ölte meg és rejtette el a holttestét, akivel aznap éjjel ismerkedett meg, és aki most azt állítja, hogy intim együttlét közben halt meg a lány, úgy hogy "véletlenül oxigénhiányos állapotba került".

Rengetegen foglalkoztak az esettel, most pedig sokan teszik fel a kérdést a külföldiek közül, hogy biztonságos hely-e Budapest.

Egy Budapesten élő amerikai nő most TikTok-videóban mondta el a gyilkosság kapcsán a véleményét Budapestről és a közbiztonságról.

Azzal kezdte, hogy pár mondatban ismertette, mi történt.

Elárulta, hogy itt kiemelkedő hír volt a turistalány halála, mert Budapest nagyon biztonságos város, és ő maga hasonló gyilkosságról még nem hallott. Budapest az egyik legbiztonságosabb európai város, és egész Budapestet sokkolta az eset.

Volt, aki megkérdezte, érdemes-e egyedül ideutazni, és szinte mindenki azt tanácsolta, ne tegye.

Ő, aki Budapesten él, azt tapasztalta, igenis biztonságos a város, és a gyilkossággal gyanúsított férfi is egy ír fickó, aki, mint kiderült interneten rá is keresett arra, hogy hogyan lehet valakit eltenni láb alól, és hogy mennyire megbízható az itteni rendőrség. Ő úgy gondolja, eleve készült erre a tettre a férfi, és éppen ez a nő volt a szerencsétlen áldozat, aki ezzel a szörnyeteggel találkozott.

Sajnos ilyesmi időnként megtörténik, de ezeknek az eseteknek semmi közük ahhoz, hogy mennyire biztonságos egy város. Emellett azért elmondta azt is, hogy természetesen a nőknek nem árt az óvatosság, ám Magyarország szerinte az egyik legjobb hely.

A teljes videót itt láthatjátok, várjátok meg, amíg betölt:

@economyvodka Lets be realistic now. #budapesthungary #budapest #budapesttravel ♬ Up Piano version By Jose España - José España

Megosztom
Link másolása


FONTOS
Mindenki ugyanazt gondolja, aki megnézi a Coca Cola idei karácsonyi reklámját, amit az AI generált
Az ünnepi szezonra készült mesterséges intelligencia által generált Coca-Cola-reklám vihart kavart az interneten.

Megosztom
Link másolása

A vállalat legújabb, karácsonyi reklámját sokan „hátborzongató disztópikus rémálomként” emlegetik.

Az új reklámfilm a Coca-Cola 1995-ös Holidays Are Coming kampánya előtt tiszteleg, vagy hát lopja az ötletet, még akkor is, ha az a cég sajátja volt. A videóban egy piros kamionflotta szeli át a havas utakat, hogy jéghideg Coca-Colát szállítson a karácsonyi díszbe öltözött kisváros lakóinak.

A klip sarkában azonban egy diszkrét felirat figyelmeztet: „Real Magic AI által készítve,”

utalva a Coca-Cola saját mesterséges intelligencia szoftverére.

Nem mindenki érzi az ünnepi varázst

Bár a kampány egy pillanatképet nyújt arról, hogy milyen lehet a reklámok jövője, sok fogyasztó csalódott a videóban, amelyet „szemétként,” „csúnyaként” és „lustán összedobottként” bíráltak.

„Vége a világnak, ha már a Coca-Cola karácsonyi reklámját is AI készíti”

– írta egy felhasználó az X platformon, a The Independent szerint. Egy másik a YouTube-kommentekben tette hozzá: „Szomorú látni, hogy egy AI program készítette ezt.”

„Most láttam egy AI által generált Coca-Cola reklámot a tévében… tényleg hagyjuk, hogy ez megtörténjen?”

– kérdezte egy másik X-felhasználó a Daily Mail beszámolója szerint.

„Olyan érzésem van, mintha a művészet és a bolygónk halálát nézném, és senki a világon nem törődne vele” – fakadt ki egy kommentelő.

A Coca-Cola érvei: gyorsabb, olcsóbb, modernebb

Jason Zada, az AI stúdió Secret Level alapítója – akik közreműködtek a projektben –, viszont azzal érvelt, hogy az emberi tényező még mindig ott van a reklámban, és ez adja a „melegségét.”

Zada az AdAge-nek elmondta, hogy egy ilyen komplex reklám AI használatával történő elkészítése nem olyan egyszerű, mint megnyomni egy gombot. Pratik Thakar, a Coca-Cola generatív AI-ért felelős alelnöke pedig hozzátette, hogy

a kampány ötvözi a márka „örökségét” a „jövő és a technológia” víziójával.

A technológia használatával nemcsak pénzt, hanem rengeteg időt is megspórolnak – érvelt Thakar. „Az időtényező az igazi előny. A hagyományos produkció sokkal tovább tartott volna. Ezen felül sokkal több változatot, személyre szabott és egyedi megoldásokat lehet készíteni” – magyarázta.

Mégis: hiányzik az érzelem

A reklám azonban sok Coca-Cola-rajongó szerint épp azt a meghittséget és érzelmet nélkülözi, ami a márka karácsonyi kampányait különlegessé tette. Íme az eredeti, 1995-ös film:

A vita már most komoly kérdéseket vet fel arról, hogy milyen irányba halad a reklámipar az AI technológia térhódításával.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Mi történik valójában, amikor leállsz az Ozempic-kel? Itt a válasz!
A gyógyszer lehet, hogy csodát ígér, de a valóságban sokkal több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol.

Megosztom
Link másolása

Egyre több ember szedi az Ozempic és Wegovy fogyókúrás gyógyszereket, amelyek csodát ígérnek: gyors és látványos súlycsökkenést. De vajon mi történik, ha valaki leáll velük? A válasz: semmi jó. Egy friss tanulmány szerint a gyógyszerek abbahagyása után a páciensek többsége visszahízza a leadott súly kétharmadát, ráadásul romlik az egészségük.

Veszélyes játék a kilókkal

A gyógyszerek hatóanyaga, a semaglutid, a kutatók szerint ugyan látványosan segít a fogyásban, de

ha valaki leáll vele, emelkedik a vérnyomása és a koleszterinszintje, és megnő a szívroham vagy stroke kockázata.

Nem véletlen, hogy az orvosok egyre többet vitatkoznak arról, érdemes-e egyáltalán elkezdeni ezt a kezelést, ha az abbahagyása ilyen súlyos következményekkel járhat.

Mennyibe kerül ez a „csoda”?

Az Ozempic és Wegovy nem olcsó mulatság: ha a társadalombiztosító nem állja a költségeket, Amerikában havi 1000 dollárba is kerülhet, és ezt sokan egyszerűen nem engedhetik meg maguknak hosszú távon. Nem csoda, hogy az emberek 71%-a már az első évben abbahagyja a szedését, gyakran azért, mert elérte a célját, vagy nem bírta a mellékhatásokat vagy a költségeket.

Csak az ár a gond?

Nem csak az. A semaglutid szedése alatt is jelentettek már komoly mellékhatásokat, például

súlyos hányingert, hányást, sőt öngyilkos gondolatokat is.

Mégis, a gyógyszer forradalmasította az elhízás kezelését: 2023-ban körülbelül 5 millió embernek írták fel, és ezek 40%-a nem is cukorbetegség, hanem kifejezetten fogyás miatt kezdte el szedni.

Életre szóló kezelés?

A kutatók szerint, ha valaki hosszú távon meg akarja tartani a gyógyszerrel elért eredményeket, lehet, hogy egész életében szednie kellene. De vajon megéri ez az áldozat?

Az orvosok és a páciensek most azon vitáznak, hogy a gyógyszer valóban megoldás-e az elhízás problémájára, vagy csak egy újabb drága divat.

Az Ozempic és Wegovy lehet, hogy csodát ígér, de a valóságban sokkal több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Az biztos, hogy nem szabad félvállról venni, és mindenkinek alaposan át kell gondolnia, mit vállal, mielőtt belevág ebbe a kezelésbe.

Via Daily Mail.


Megosztom
Link másolása