A Z generációs eladók, pincérek, ügyfélszolgálatosok köszönés nélkül bámulnak az idősebbek szerint
A jelenség valóban létezik, sokakat zavar. Többféle magyarázat is született a fiatalok viselkedésére.
Ha valaha léptél oda úgy egy kasszához vagy ügyfélszolgálati pulthoz, hogy csak néma néztek köszönés nélkül, vagy ha jártál már úgy étteremben, kávéházban, hogy köszönés nélkül bámult rád a fiatal felszolgáló, akkor már te is tudod, milyen az a "Z-generációs pillantás".
És nem vagy egyedül ezzel a tapasztalattal. velem is megtörtént már, például amikor laptopot vásároltam egy műszaki üzletláncnál. Se köszönés, se kedvesség, és amikor a kb. 20-21 éves eladótól kérdeztem valamit, szó nélkül faképnél hagyott. Amikor utánamentem, és megkérdeztem, csak rám mordult, hogy megnézi a raktárban a terméket.
A jelenség a világon egyre több helyen ismert.
Az idősebb generációknak nagyon nem tetszik, ahogyan a Z-generáció egyes tagjai kommunikálnak - pontosabban NEM kommunikálnak. Ezt foglalta össze nemrég egy cikkében a New York Post.
Azt írják, elárasztották az X-et (a hajdani Twittert) a posztok, amelyekben arról panaszkodik a többi generáció, hogy a mai fiatalok hogyan végzik az ügyfélszolgálati munkát.
"Elegem van az újfajta ügyfélszolgálatból, ahol az emberek csak néznek rád, amikor odaérsz a pulthoz."
Egy másik felhasználó is hasonlót tapasztalt, ám ő vendéglátóhelyen futott bele.
"Új jelenség terjed: bemégy egy kajáldába vagy kávézóba, és csak bámulnak rád – nem köszönnek, nem kérdeznek semmit." Ezt a reakciót nevezték el "Z-generációs pillantásnak".
Sokan számoltak be arról, hogy amikor csak üres tekintettek, szótlanul néznek rájuk, az zavarba ejtő, és nem ezt várják el az ügyfélkapcsolatban dolgozóktól.
Az emberek, amikor szolgáltatónál járnak, szeretnének reakciót kapni, szeretnék tudni, hogy jó helyen járnak-e, a megfelelő személyhez fordultak-e a problémájukkal.
A hostesstől elvárják, hogy rájuk mosolyogjon, az étteremben ne szó nélkül vezessék őket az asztalukhoz, és az üzletben ne nézzenek rájuk úgy, mintha rossz helyen járnának.
Akadt, aki megvédte ezt a viselkedést. Van, aki szerint a vevőknek egyáltalán nem jár a kedvesség, más pedig azzal érvelt hogy ha másnak is napi 8 órában kellene elviselni a világ összes idiótáját, az is így viselkedne.
Többféle oka lehet ennek a távolságtartó - és valljuk be, tényleg nem kedves - viselkedésnek. Például az is, hogy dolgozni muszáj, de sokan nem szeretik a munkájukat.
Vannak, akik a koronavírus járványra vezetik vissza az okokat.
A karantén és lezárás erőteljesen befolyásolta a Z-generáció szocializációját, hiszen egyrészt sokan akkor jártak iskolába, másrészt a társadalmi elszigetelődéssel együtt járt a kommunikációs készségek visszafejlődéésével. Nem tanulták meg kezelni a társas helyzeteket, és nem tudják, hogyan lehet másokkal offline gyorsan és hatékonyan kapcsolódni.
De akad olyan magyarázat, amelyik az okoseszközök elterjedésével és a túlzott képernyőhasználattal hozzák összefüggésbe a modortalanságot. A fiatalok egyrészt a képernyőhöz szoktak – olyan dolgokat néznek, amelyek sosem néznek vissza.
Másrészt a közösségben elsajátítható készségek hiánya miatt szoronganak társas helyzetben. Harmadrészt új norma alakult ki arról, hogy ne zavard a másikat – vagyis ne lépj be mások személyes terébe, hacsak nem muszáj.
Te mit gondolsz erről?
Forrás: The New York Post