FONTOS

Úgy terjedt el, mint egy fertőzés - hihetetlen, de 20 éves a Facebook

Húsz éve indult el a Facebook, amely azóta a mindennapjaink részévé vált. De vajon melyik irányba billen a mérleg nyelve, ha a közösségi média előnyeiről és hátrányairól van szó?

Megosztom
Link másolása

A legfrissebb adatok szerint 2023-ban 2,797 milliárd aktív felhasználóval rendelkezett a világ egyik legnépszerűbb közösségi média megosztója, a Facebook, amely idén húsz éves lett, a két évtized alatt pedig fenekestül felforgatta a világot. Ameddig egy ember húsz év alatt csupán kóstolgatja az életet, addig ez a mesterséges hálózat milliárdok mindennapjait uralja. Felmerül a kérdés, hogy az a digitális találmány, amely már ilyen régóta velünk van, vajon a jövőben is elkísér minket? Hogyan változtatta meg a gondolkodásunkat? Mit adott nekünk, és mit vett el tőlünk felemelkedése óta?

Úgy terjedt, mint egy vírus

A Facebook története egy izgalmas és gyorsan fejlődő sztori, kezdve a korai időszaktól, amikor egy maréknyi diák elindította az oldalt, egészen napjainkig, amikor a vállalat a világ egyik legnagyobb és legbefolyásosabb társadalmi hálózatává vált. Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz, és Chris Hughes 2004 februárjában alapították a Facebookot a Harvard Egyetemen, amelyet akkor még TheFacebook néven ismertek. A fiúk

nem akartak mást, mint egy platformot, amely megkönnyíti a kommunikációt az egyetemisták között.

Átlátható volt, praktikus, és új. Mindenki saját profilt akart, a Facebook pedig terjedni kezdett más amerikai egyetemeken és főiskolákon, majd eljutott a határon túl más országokba is, és 2006-ra mindenki számára elérhetővé vált. 2010-ben egy mozifilm is megjelent a témában Social Network – A közösségi háló címen, amely bemutatta, hogyan lett egyik napról a másikra világszerte ismert platform abból a weboldalból, amely egy kollégiumi szobából indult. Viszont arra a film készítői sem mertek gondolni, hogy a Facebook tovább megy és milliók életében kap helyet. Ma ott van velünk reggel, amikor ránézünk a telefonunkra, napközben, amikor dolgozunk, és este, amikor találkozunk a szeretteinkkel. Ezen keresztül vitatjuk meg a munkatársakkal a mindennapi ügyeket, barátainkkal, ismerőseinkkel itt beszélünk az érzéseinkről, de állást, párkapcsolatot, sőt még ingatlant is a Facebookon keresztül keresünk. Úgy tűnhet, mintha több jót hozott volna az életünkbe, mint keserűséget. De ez valóban igaz?

Átalakította a társadalmat?

A Facebook jelentős hatással van a társadalomra és a gondolkodásra is. A jó dolgok közé tartozik, hogy lehetővé teszi, a könnyed és gyors kapcsolódást a családtagjainkkal, barátainkkal, és ismerőseinkkel, függetlenül attól, hogy milyen távol vagyunk egymástól. Aztán ott van az információáramlás: hozzájárul a hírek széleskörű terjedéséhez, akár igazak azok, akár hamisak, plusz lehetőséget teremt az embereknek arra, hogy közös érdeklődési körök szerint szerveződjenek. Végül ott vannak az üzleti lehetőségek: az oldal a vállalkozások számára biztosítja, hogy eljussanak a célcsoportokhoz, ami marketing szempontból sem utolsó.

Mark Zuckerberg, a Facebook feltalálója A 39 éves Mark Zuckerberg programozónak eléggé bejött az élet

Botrány botrány hátán

A Facebook számos előnyös szolgáltatása mellett vannak olyan hátrányai, amelyek miatt sokan már búcsút intettek a platformnak. Az egyik ilyen a biztonsági kockázat: a Facebook adatgyűjtési gyakorlata miatt kérdéses, hogy mennyire vagyunk biztonságban mi, felhasználók. Gondoljunk csak a 2018-as Cambridge Analytica botrányra, amikor az adatelemző és politikai vállalat

a választások során pszichológiai trükkökkel befolyásolta a Facebookra regisztrált személyeket a döntésükben.

Bár erre csupán egy botlásként tekint a cég, ne feledjük, hogy az oldal máig rengeteg személyes információt gyűjt a regisztrált személyekről marketing céllal. Érthető, hogy ezek miatt sokan érzik magukat veszélyeztetve az online térben. A szociológusok szerint azonban ennél is több kockázatot rejt az információs buborék, vagyis az a jelenség,

amikor személyre szabott tartalmak és hírek algoritmusai tovább erősítik az emberekben az előítéleteket, ezzel megbélyegezve a kisebbségi csoportokat.

Például, aki rákattint az interneten egy háborúról szóló cikkre, azt a Facebook megjegyzi, és hamarosan ezzel kapcsolatos (többnyire politikai jellegű) hirdetéseket és tartalmakat kezd feldobni, arra alapozva, hogy érdekelheti a kattintót. A portálon fénysebességgel terjednek hamis hírek és a torzított információk, amelyeknek egyetlen szerepük, hogy erősítsék a társadalmi feszültséget. Az álhírek terjedését szinte lehetetlen megállítani, ugyanis egy perc alatt ezrekhez érnek el a hamis információk, és hiába töröl valaki egyetlen hírmegosztást, a további több ezer ottmarad.

Van még rosszabb is

A pszichológusok egy egészen más tényező miatt tartják veszélyesnek a közösségi médiát, hiszen jól tudják, hogy

a felhasználókra leselkedő fenyegetések és zaklatások növekedése képes instabillá tenni a korábban stabil személyiségeket is,

nem beszélve arról, hogy a Facebook sokak esetében okoz függőséget. Már tudjuk, hogy a folyamatos online jelenlét során számos pozitív élményt szerezhetünk (párkereső funkció, kapcsolattartás, csoportok alakulás, elismerő kommentárok), ezek hatására dopamin szabadul fel az agyban, amely elég jó érzést okoz. Ez a biológiai folyamat vezethet odáig, hogy a felhasználó hajszolni kezdi a pozitív élményeket, végül kialakul a függőség, amelyből már csak rossz következik: csökkennek az offline kapcsolatok, megnő az ingerküszöb, erősödik a szorongás és sérül a mentális egészség.

A Facebook-függőség egy létező kockázat, amelybe nagyon könnyű belekeveredni, viszont annál nehezebb kimászni belőle. A szakemberek ezért azt tanácsolják a szülőknek, hogy csak a felnőttkor elérésével engedjék meg gyermekeik számára a közösségi média használatát. A tanács jó, végrehajtani szinte lehetetlen.

Akad, ahol börtön jár érte

Az adatvédelmi kérdések továbbra is megoldatlanok, és a közösségi média használatának hosszú távú hatásai több magányos, depressziós és kétségbeesett embert eredményeznek, ami arra sarkalhatja a felhasználókat, hogy szorítsák háttérbe az online világot. Annyi biztos, hogy a rohamosan fejlődő technológia és a társadalmi szokások változásaival együtt a Facebook szerepe is alakulni fog. Végső soron pedig az emberek döntik majd el, hogy meddig és milyen mértékben használják

a Facebookot a mindennapi életük részeként, már ahol lehet, ugyanis jelenleg Kínában, Észak-Koreában szigorúan bünteti a törvény a Facebook használatát, míg Oroszországban időnként blokkolják a valódi hírek terjedésének megállítása érdekében.

Az már más kérdés, hogy a további közösségi média oldalak mikor veszik át a szerepét és hagyják maguk mögött a Facebookot. Hiszen social media nélkül ma már szinte lehetetlen az élet menedzselése.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
Ez a véleménye egy Budapesten élő amerikai nőnek a turistalány meggyilkolása után Budapestről
Sokan tették fel a kérdést a történtek után, hogy mennyire biztonságos Budapest, érdemes-e ideutazni.

Megosztom
Link másolása

Egész Budapestet megrázta annak az amerikai turistának a halála, akit Budapesten gyilkolt meg egy ír férfi.

A fiatal nő, Kenzie Michalski november 4-én, hétfő éjszaka a bulinegyedből adott magáról utoljára életjelet, azután nyoma veszett.

Mint kiderült, egy olyan ír férfi ölte meg és rejtette el a holttestét, akivel aznap éjjel ismerkedett meg, és aki most azt állítja, hogy intim együttlét közben halt meg a lány, úgy hogy "véletlenül oxigénhiányos állapotba került".

Rengetegen foglalkoztak az esettel, most pedig sokan teszik fel a kérdést a külföldiek közül, hogy biztonságos hely-e Budapest.

Egy Budapesten élő amerikai nő most TikTok-videóban mondta el a gyilkosság kapcsán a véleményét Budapestről és a közbiztonságról.

Azzal kezdte, hogy pár mondatban ismertette, mi történt.

Elárulta, hogy itt kiemelkedő hír volt a turistalány halála, mert Budapest nagyon biztonságos város, és ő maga hasonló gyilkosságról még nem hallott. Budapest az egyik legbiztonságosabb európai város, és egész Budapestet sokkolta az eset.

Volt, aki megkérdezte, érdemes-e egyedül ideutazni, és szinte mindenki azt tanácsolta, ne tegye.

Ő, aki Budapesten él, azt tapasztalta, igenis biztonságos a város, és a gyilkossággal gyanúsított férfi is egy ír fickó, aki, mint kiderült interneten rá is keresett arra, hogy hogyan lehet valakit eltenni láb alól, és hogy mennyire megbízható az itteni rendőrség. Ő úgy gondolja, eleve készült erre a tettre a férfi, és éppen ez a nő volt a szerencsétlen áldozat, aki ezzel a szörnyeteggel találkozott.

Sajnos ilyesmi időnként megtörténik, de ezeknek az eseteknek semmi közük ahhoz, hogy mennyire biztonságos egy város. Emellett azért elmondta azt is, hogy természetesen a nőknek nem árt az óvatosság, ám Magyarország szerinte az egyik legjobb hely.

A teljes videót itt láthatjátok, várjátok meg, amíg betölt:

@economyvodka Lets be realistic now. #budapesthungary #budapest #budapesttravel ♬ Up Piano version By Jose España - José España

Megosztom
Link másolása

FONTOS
Aki tavasszal is tett ki szotyit a madaraknak, valószínűleg ölt már fiókát – hogy néz ki a helyes madáretetés?
A madáretetést lehet jól és nagyon rosszul csinálni. Mutatjuk, hogyan nyerhet ezzel ember és állat egyaránt, pusztulás nélkül.

Megosztom
Link másolása

A bokrokon bolondozó madárkákat örömmel figyelik kicsik és nagyok, éppen ezért télen rendszeresen tesznek ki számukra eleséget. Ugyanígy a vizeken úszkáló hattyúkat és kacsákat is élelemmel látogatják.

Az, hogy mikor és milyen élelemmel eteti az ember a madarakat, konkrétan élet-halál kérdése.

Nézzük, miért. A hazai madárfajok egyike sincs rászorulva plusz élelemre.

Tehát két dolog miatt etet az ember madarat: hogy önmagának örömet okozzon a látvánnyal,

és - ez főleg kistelepüléseken élő hagyomány - hogy a gyommagvakhoz csábítsa a tollas pajtásokat, akik az etető körül összeszedik a földművelés rákfenéit. Egyik sem ördögtől való helyzet, arra azonban nagyon tudatosnak kell lenni, hogy bármiért is szórunk ki eleséget a madaraknak, azt jól csináljuk.

A helyes madáretetésnek két főtétele van.

Az egyik, hogy kizárólag fagyos időben etessünk, nagyon maximum áprilisig. Április után például a cinkék vihetnek a kihelyezett napraforgómagokból a friss fészekalljba, a kismadarak viszont nem tudják megenni a szotyit.

Ettől tömegesen pusztulhatnak kínok közt a kismadarak, hiába a legnagyobb jószándék.

Az sem mindegy, mivel etetjük a madarakat.

Kenyérrel és péksüteményekkel például szigorúan tilos,

mivel ezek, és az esetleges rájuk telepedő penész gyulladást okozhatnak a madarak bélrendszerében, hosszú távú egészségkárosodást okozva. Még akkor se tegyük ezt, ha "régen is ezt csinálta mindenki." Különösen igaz ez a tóban úszkáló kacsák esetében, bár őket a kihelyezett eleséggel se kéne megkínálni.

"A vízimadarak életmódja és téli túlélési szabályai alapvetően térnek el a klasszikus téli etetőket látogató énekesmadarakétól, ezért

etetésük több öngyilkos viselkedéstorzulást is kivált, rengeteg szenvedést okoz a madaraknak, súlyosan környezetszennyező és az emberi egészséget is veszélyezteti"

- írja oldalán a Magyar Madártani Egyesület.

Arra utalnak, hogy a vízi madarak az etetés miatt a természetes táplálkozással teljesen felhagynak, ami betegségeket okoz. A kis fiókáknál "angyalszárny" betegség alakul ki az egyoldalú kenyérdiéta miatt, amitől röpképtelenek lesznek. Ősszel az etetés miatt a vonuló madarak egy része nem repül el, télen pedig tömegével fagynak a vizekbe. A víz minősége egyébként romlik az etetéstől, és számos más környezeti és emberre veszélyes, közvetett hatása van annak, ha bármivel is etetjük a vízi madarakat. Szakmai szemmel az egyesület szerint

szeretetteljesebb inkább a kenyeret nem falatozó állatokat nézegetni, mint adni nekik bármit is.

A magevő énekesmadaraknak adható eleségek közt szerepel a faggyú, de ez nem egyenlő a sós szalonnával. Erre nagyon figyeljünk, mert utóbbi a madár vesztét is okozhatja. Különböző adható magvakat és gyümölcsöket listáz a Magyar Madártani Egyesület, ezekből lehet válogatni. Egyébként otthon is lehet faggyúból és magvakból eleséget gyúrni, amely esztétikusan kihelyezhető akár a városi balkonokra, akár a kertekbe.

Ha már etetünk, akkor az legyen folyamatos.

Az elég aljas húzás, ha novemberben megkezdjük az etetést, a madarak odaszoknak, de a legnagyobb januári-februári hidegben már nem biztosítunk számukra ennivalót, ők pedig keresni fogják.

Fontos, hogy ha etető van kinn, itató is legyen. Fagyoknál mondani sem kell, hogy ebben rendszeresen cseréljük a vizet, és

legyen mindig folyékony halmazállapotú az itatásra szánt víz.

Az etetőt és itatót számunkra könnyen elérhető magasságba helyezzük, de a távolság ne kedvezzen a ragadozóknak, mint a macskák vagy menyétek. Bizonyos ragadozó madarak érdeklődését is fel lehet kelteni, ezért egy kicsit az ágak közé tolva lehetőséget adunk az énekes madárkáknak arra, hogy könnyebben menekülőre foghassák, ha lecsapnak húsevő társaik.

A felelős madáretetésnek számos egyéb praktikája van,

és rengeteg kérdést vet fel. A Magyar Madártani Egyesület a Zöldítők csoportjával karöltve ezért is edukálja a lakosságot, hogy könnyebb legyen valóban jót tenni - hogy a madarak is jól ehessenek.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Mindenki ugyanazt gondolja, aki megnézi a Coca Cola idei karácsonyi reklámját, amit az AI generált
Az ünnepi szezonra készült mesterséges intelligencia által generált Coca-Cola-reklám vihart kavart az interneten.

Megosztom
Link másolása

A vállalat legújabb, karácsonyi reklámját sokan „hátborzongató disztópikus rémálomként” emlegetik.

Az új reklámfilm a Coca-Cola 1995-ös Holidays Are Coming kampánya előtt tiszteleg, vagy hát lopja az ötletet, még akkor is, ha az a cég sajátja volt. A videóban egy piros kamionflotta szeli át a havas utakat, hogy jéghideg Coca-Colát szállítson a karácsonyi díszbe öltözött kisváros lakóinak.

A klip sarkában azonban egy diszkrét felirat figyelmeztet: „Real Magic AI által készítve,”

utalva a Coca-Cola saját mesterséges intelligencia szoftverére.

Nem mindenki érzi az ünnepi varázst

Bár a kampány egy pillanatképet nyújt arról, hogy milyen lehet a reklámok jövője, sok fogyasztó csalódott a videóban, amelyet „szemétként,” „csúnyaként” és „lustán összedobottként” bíráltak.

„Vége a világnak, ha már a Coca-Cola karácsonyi reklámját is AI készíti”

– írta egy felhasználó az X platformon, a The Independent szerint. Egy másik a YouTube-kommentekben tette hozzá: „Szomorú látni, hogy egy AI program készítette ezt.”

„Most láttam egy AI által generált Coca-Cola reklámot a tévében… tényleg hagyjuk, hogy ez megtörténjen?”

– kérdezte egy másik X-felhasználó a Daily Mail beszámolója szerint.

„Olyan érzésem van, mintha a művészet és a bolygónk halálát nézném, és senki a világon nem törődne vele” – fakadt ki egy kommentelő.

A Coca-Cola érvei: gyorsabb, olcsóbb, modernebb

Jason Zada, az AI stúdió Secret Level alapítója – akik közreműködtek a projektben –, viszont azzal érvelt, hogy az emberi tényező még mindig ott van a reklámban, és ez adja a „melegségét.”

Zada az AdAge-nek elmondta, hogy egy ilyen komplex reklám AI használatával történő elkészítése nem olyan egyszerű, mint megnyomni egy gombot. Pratik Thakar, a Coca-Cola generatív AI-ért felelős alelnöke pedig hozzátette, hogy

a kampány ötvözi a márka „örökségét” a „jövő és a technológia” víziójával.

A technológia használatával nemcsak pénzt, hanem rengeteg időt is megspórolnak – érvelt Thakar. „Az időtényező az igazi előny. A hagyományos produkció sokkal tovább tartott volna. Ezen felül sokkal több változatot, személyre szabott és egyedi megoldásokat lehet készíteni” – magyarázta.

Mégis: hiányzik az érzelem

A reklám azonban sok Coca-Cola-rajongó szerint épp azt a meghittséget és érzelmet nélkülözi, ami a márka karácsonyi kampányait különlegessé tette. Íme az eredeti, 1995-ös film:

A vita már most komoly kérdéseket vet fel arról, hogy milyen irányba halad a reklámipar az AI technológia térhódításával.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Mi történik valójában, amikor leállsz az Ozempic-kel? Itt a válasz!
A gyógyszer lehet, hogy csodát ígér, de a valóságban sokkal több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol.

Megosztom
Link másolása

Egyre több ember szedi az Ozempic és Wegovy fogyókúrás gyógyszereket, amelyek csodát ígérnek: gyors és látványos súlycsökkenést. De vajon mi történik, ha valaki leáll velük? A válasz: semmi jó. Egy friss tanulmány szerint a gyógyszerek abbahagyása után a páciensek többsége visszahízza a leadott súly kétharmadát, ráadásul romlik az egészségük.

Veszélyes játék a kilókkal

A gyógyszerek hatóanyaga, a semaglutid, a kutatók szerint ugyan látványosan segít a fogyásban, de

ha valaki leáll vele, emelkedik a vérnyomása és a koleszterinszintje, és megnő a szívroham vagy stroke kockázata.

Nem véletlen, hogy az orvosok egyre többet vitatkoznak arról, érdemes-e egyáltalán elkezdeni ezt a kezelést, ha az abbahagyása ilyen súlyos következményekkel járhat.

Mennyibe kerül ez a „csoda”?

Az Ozempic és Wegovy nem olcsó mulatság: ha a társadalombiztosító nem állja a költségeket, Amerikában havi 1000 dollárba is kerülhet, és ezt sokan egyszerűen nem engedhetik meg maguknak hosszú távon. Nem csoda, hogy az emberek 71%-a már az első évben abbahagyja a szedését, gyakran azért, mert elérte a célját, vagy nem bírta a mellékhatásokat vagy a költségeket.

Csak az ár a gond?

Nem csak az. A semaglutid szedése alatt is jelentettek már komoly mellékhatásokat, például

súlyos hányingert, hányást, sőt öngyilkos gondolatokat is.

Mégis, a gyógyszer forradalmasította az elhízás kezelését: 2023-ban körülbelül 5 millió embernek írták fel, és ezek 40%-a nem is cukorbetegség, hanem kifejezetten fogyás miatt kezdte el szedni.

Életre szóló kezelés?

A kutatók szerint, ha valaki hosszú távon meg akarja tartani a gyógyszerrel elért eredményeket, lehet, hogy egész életében szednie kellene. De vajon megéri ez az áldozat?

Az orvosok és a páciensek most azon vitáznak, hogy a gyógyszer valóban megoldás-e az elhízás problémájára, vagy csak egy újabb drága divat.

Az Ozempic és Wegovy lehet, hogy csodát ígér, de a valóságban sokkal több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Az biztos, hogy nem szabad félvállról venni, és mindenkinek alaposan át kell gondolnia, mit vállal, mielőtt belevág ebbe a kezelésbe.

Via Daily Mail.


Megosztom
Link másolása