ÉLETMÓD

„Lehet az avokádónál egészségesebb a zsírszalonna” - a magyar diétaguru szerint ezek a legfontosabb szabályok

A megszaporodott, sokszor kéretlen tanácsok és divatböjtök korában nehéz eldönteni, mit is értünk egészséges életmód alatt. Újhelyi Szende táplálkozási tanácsadóval beszélgettünk arról, a “mentes” és a “light” miért nem tartoznak ebbe a kategóriába, szakértői szemmel jártuk körül a diéta-vidámparkot.

Megosztom
Link másolása

Az egészséges életmódra vitán felül szüksége van mindenkinek, hogy megfelelően működjön a szervezete. Egészséges testtel és elmével az életet nemcsak túlélni, hanem megélni is lehet. Meglepő, de lehet az avokádónál egészségesebb a zsírszalonna, lehet gyorsabb a helyes életmód a hagyományos magyar főzési rituáléknál, és ki lehet hozni egy hónapban akár 30-40 ezer forintból is az egészséges étkezést.

Újhelyi Szendének se ismeretlen terep a fogyókúra-labirintus. Volt idő, amikor plusz kilókkal élt, és minden elérhető módszert bevetett a lefaragásukra. Egy ponton megelégelte a csodakúrák világát, és szerette volna megérteni a teste működését. Azóta szorongásmentesen és egészségesen él családjával. 3 fő szempontot követ az étrendek összeállításánál: a hormonális egyensúlyt, a sejtszintű táplálást és a bélflóra egészségét.

Az egészséges étkezés lehet olcsó és gyors

„Az egészséges étkezés nem azt jelenti, hogy a light, a gluténmentes, a cukormentes meg a fitt cuccokat vesszük a polcról. Nem ez a minőség, pedig az egészséghez az kell. Tehát kevesebb késztermék, kevesebb feldolgozott termék és több valódi tápanyagsűrűségű étel”

- jelöli ki szakemberként az egyértelmű határt a megvonás és az egészséges életmód közt.

Aki gluténérzékeny vagy cukorbeteg, annak nem sok választása van, viszont

akinek nincs problémája a gluténnel, nem attól lesz egészséges, ha a továbbiakban cirokliszten él.

Ideig-óráig teljesen rendben van, ha valamit megvonunk magunktól, de életvitelszerűen nem vezet jóra.

Hol rontjuk el biztosan?

Egy darabig minden diéta működik, az elért eredmény megtartásában viszont kevés jeleskedik. Torzíthatják a testképet, szélsőségek közt tarthatják az embert. A feszesen figyelt kalóriák, az állandó testkép-kontroll oly mértékű folyamatos stressznek teszi ki a szervezetet, ami mérgezőbb lehet egy extrán elnassolt nápolyinál.

Napi ötször eritrit, állandó fehérjepótlás vagy épp 0 zsír - a teljes tévutak

Ha napi ötször kívánsz és eszel édességet, teljesen mindegy, cukoralkoholt, gyümlcscukrot vagy finomított cukrot eszel, mindegyik káros lesz. A mérték a lényeg az egészséges táplálkozásban. Az sem megoldás, ha a cukorbeteg megeszik egy tepsi süteményt eritrittel, mert azt bizony a máj és a bélrendszer sem teszi zsebre. Fáról szedett gyümölcsből is bőven elég egy nap 200-250 gramm az Újhelyi Szende által is forgatott tanulmányok szerint.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

ℯ ℯℯ (@ujhelyiszende_etrend) által megosztott bejegyzés

Egyes diéták szerint az a jó, ha a zsiradék mennyisége a 0-hoz konvergál. Ez is egy olyan véglet, ami nem követendő. Nem jó mindent zsírban áztatni, de a szervezetnek nagy szüksége van lipidekre.

„Van ebben egy egészséges balansz, amit meg kell találni” - ez pedig mindenkinél már Szende szerint.

A fogyás, a súlymegtartás vagy a tömegnövelés mind egészséges berkeken belül történjen. 2-4 hónapig belefér a megvonás vagy épp túlzott bevitel, az időszak végén azonban vissza kell állni. A folyamatosan túl sok vagy túl kevés cukor, fehérje vagy épp zsír soha nem tesz egészségessé.

A stressz sokkal veszélyesebb és szépségrombolóbb a plusz tíz kilónál.

Elcsépelt persze a stresszre hivatkozni, ám óriási hatással van a belső folyamatainkra, sőt. Ha valamilyen ételintoleranciánk, autoimmun betegségünk van, az szintén okozhat krónikus stresszt. A folyamatos belső feszültség pedig nem idegesség, hanem mondjuk puffadás, emésztőrendszeri problémák vagy erős mentális ingadozások formájában jelenik meg.

Diéták, méregtelenítések, léböjtök veszélyei

Újhelyi Szende szerint nem kellene drasztikus diétákban gondolkodnunk, egy folyamatos, kiegyensúlyozott, étrend, örömmel teli életvitel kialakítása a célszerű.

„Szinte már divat az, hogy egész évben bármiféle tudatosság nélkül eszünk, kisebb-nagyobb függőségekkel küzdünk,

aztán amikor már érezzük, hogy valami nagyon nem kerek, drasztikusan változtatunk egy rövid időre.

Ez ugyanaz, mint amikor egész évben kosz és kupleráj van a lakásban, majd tavasszal egy hétre rendet rakunk. Egy hétig lehet, hogy rend volt, de ez egy sehová nem vezető út.”

Ha már diéta, itt a szakértő tippjei, hogyan csináljuk jól

„Mielőtt bármit változtatunk, gondoljuk át, mint is akarunk. Tervekben, célokban és alcélokban gondolkodjunk, legyen víziónk.”

Újhelyi Szende szerint legyen egy képünk arról, hogyan szeretnénk érezni magunkat, vagy épp milyen formában szeretnénk mutatkozni – nem csak bikiniszezonban. Fontos tudatosnak lenni, és időt szakítani a folyamatra ahelyett, hogy csak beleesünk egy léböjtbe. Először minőségben változtassuk meg az étkezést.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

ℯ ℯℯ (@ujhelyiszende_etrend) által megosztott bejegyzés

Adjunk ennek időt. Mondjuk legyen 3 hónap, majd toldjuk meg még pár szabállyal, tegyünk félre néhány élelmiszert. Aztán ahogy elértük a célt, állítsuk vissza az egyensúlyt, már nem kell annyi szabály, sőt. Nem lehet életünk végéig fogyókúrázni.

Ha nagyon nagy a súlyfelesleg, 5-10 kiló helyett mondjuk egy 40-es, jelöljük ki a kisebb célokat. Az 5 kiló fogyás kevésbé rémisztő, mint a sokkal nagyobb számok.

Bármilyen diétát vagy új életmódot is kezdünk el, előtte legyen fogalmunk arról, mi zajlik majd a testünkben. Ha tökéletes egészségnek örvendünk, akkor akár az általános diéták is lehetnek jók. Ha viszont van egy kis hormonprobléma, inzulin-rezisztencia vagy más egészségügyi kibillenés, speciális diéta és életmód nélkül kis eséllyel érünk célt.

Ezek az állapotok ugyanis akadályozhatják a fogyást, IR esetén például a kalóriadeficites étkezés nem működik, ellenben a kudarcélmény garantált.

Tipikus esete ennek az a barátnő, aki „már mindent kipróbált”, de nem bír fogyni, vagy folyamatosan puffad, rossz a közérzete.

„Ilyenkor nem lesznek kitérők, 2 éves kínlódások, amikor nem jó irányba haladunk. A személyre szabott táplálkozással egyből a megfelelő irányba tudunk indulni, és hamar megtalálható a működő diéta vagy életmód.”

Az egészséges étel és élet NEM macerás vagy drága

Alaptalan az a hiedelem, hogy egészségesebben étkezni sok hűhóval jár. Újhelyi Szende például folyamatosan posztol arról a közösségi médiában, milyen gyorsan főz meg egészséges variációkat több napra az egész családjára anélkül, hogy junkfood kerülne a tányérra. Arról is született már content, hogyan lehet egy 4 tagú családnak 120 ezer forintból kihozni egy teljes havi egészséges étkezést.

A legjobb az egészben, hogy ehhez még csak az avokádós szendvicsekig sem kell eljutni.

Azt látom, hogy a városban élők sokkal nagyobb veszélyben vannak, mint az aprófalvak lakói, a hagyományos magyar étkezést folytatók. Egy faluban kevesebb a késztermék. Nevelgetik a csirkét, házi szalonnát esznek reggelire... ez minta lehet a városiaknak.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

ℯ ℯℯ (@ujhelyiszende_etrend) által megosztott bejegyzés

A zsírszalonna persze akkor opció, ha az életmód is ehhez igazodik, a kanapén heverészéshez valóban nincs szükségünk sok kalóriára, mert abból csak rossz koleszterin meg zsírpárnák lesznek.

Teljesen oké, ha döcögős az út

Az életmódváltáshoz elköteleződés kell. A legnagyobb nehézség talán, hogy az előrehaladást akadályozó elvárásokat társítunk az életmódváltáshoz. Évtizedek szokásrendszereit nem lehet varázsütésre felszámolni, ezért jó, ha türelmesek vagyunk magunkkal.

“Engedjem meg magamnak, hogy néha legyek béna. Néha elgyengülhetek, na és akkor mi van? Másnap folytatom teljes gőzzel. Megint igyekszem, megint megbotlok – teljesen rendben van, ha néha döcögős az út, mert az életmódváltás nem megy csettintésre. Legyünk magunkkal kedvesek és elfogadóak” - hangzik el a legfontosabb diétás szabály.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


ÉLETMÓD
Szenzációs trükk: így csavard le a műanyag palackok kupakját, hogy ne lógjon a szádba ivás közben
Egész eddig rosszul használtad a műanyag palackok kupakját, ezért nem tudsz inni belőle kinyitás után.
Sassy - sassy.hu
2024. július 12.


Megosztom
Link másolása

Te is utálod ezeket a nyomorult műanyag palackokat, amelyekről újabban nem lehet teljesen letekerni a kupakot?

És te is bosszankodtál már amiatt, hogy nehéz inni vagy önteni így a palackból?

Nos, akkor ezt a trükköt imádni fogod!

Egy tiktoker most videón mutatta meg, mit kell csinálni, hogyan nem lesz zavaró a kupak - amit csak a közelmúltban kezdtek úgy gyártani, hogy ne lehessen teljesen letekerni a palackról. osztotta meg tippjét, hogy a fedél ne akadjon az ajkadba, amikor kortyolod az italodat.

Kinyitás után felhúzza a műanyag pántot, majd azzal együtt áthúzza a kupakot a túloldalra úgy, hogy többé ne legyen útban.

Szóval így kell használni ezeket a khm... kupakokat. persze az lenne a legjobb, ha visszatérnénk a 30-40 évvel ezelőtti módszerhez, és visszaváltható üvegbe töltenék az üdítőket, és fémkupakokat tennének a palackokra.

A videót itt láthatod, várd meg, amíg betölt:

@davebold1

There was me thinking be flying cars and stuff . Nope lids on juice bottles that dont come off

♬ Wtf - Einar08


Megosztom
Link másolása

ÉLETMÓD
Így tartsd hűvösen a lakást légkondi nélkül ebben a pokoli hőségben
Elárulunk pár trükköt, amivel spórolhatsz az energiaszámládon, anélkül, hogy felforrna az agyad.

Megosztom
Link másolása

Ebben a pokoli hőségben a légkondi gyakorlatilag életmentő, azonban nagy költséggel járhat, ha egész nap nyomatod. Érdemes ezért megtenni pár apró dolgot, amivel hosszabb távon is hűvösen tarthatod az életteredet.

Függönyök

A sötétítés egy ősi módszer, de hatásos. A napfény kizárásával ugyanis meggátolhatjuk, hogy a kelleténél jobban felmelegedjen a lakás. És bár mindenki valódi sötétítőre gondol fekete vagy valamilyen más sötét árnyalattal, a fehér függöny még praktikusabb lehet, hiszen a fény javát visszaveri ahelyett, hogy beszívná, mint az előbb említett társai.

Ehhez persze az is fontos, hogy mögötte ne legyenek nyitva az ablakok, így sem a fény, sem a meleg nem száll majd be. Kicsit depressziós megoldásnak tűnhet, de hidd el, megéri!

Levegő

Sajnos mostanra odáig melegedett a levegő, hogy már este se hűl le érdemlegesen, mégis az éjszaka közepén sokkal elviselhetőbb a kinti hőmérséklet, amit érdemes beengedni a lakásba.

Nyisd ki az ablakokat, a plusz hatás elérése érdekében pedig meg is keringetheted egy ventillátorral. Ezt még lehet fokozni, ha fagyasztott vizes palackot vagy fagyasztott törölközőt helyezel elé, így még hűvösebb levegőt tud keringetni.

Növények

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a növényeknek milyen nagy szerepe van egy ilyen forró időszakban. De nem csak az utcán számítanak, hanem a házban is, ugyanis a növények nedvességet bocsátanak a levegőbe, ami segít, hogy hűvösebbnek érezd a hőmérsékletet.

Elektronika

A feleslegesen működő elektronikai készülékek hőt termelhetnek, így amit nem használsz, érdemes lehet kihúzni a konnektorból.

@phantilaphat Tips for keeping your apartment cool during the summer #nyc #summer #heat #tips #sustainableliving #reduceenergybills #saveenergy ♬ original sound - Phantila Phataraprasit

Forrás: The Sun


Megosztom
Link másolása


ÉLETMÓD
7 durva tünet, amivel a tested jelzi, hogy már nem bírja tovább a hőséget
Ha a felsorolt tüneteket tapasztalod, fordulj orvoshoz.

Megosztom
Link másolása

A hosszú ideig - napokig, hetekig tartó - hőség és a megszokottnál magasabb hőmérséklet, pontosabban az azzal járó hőterhelés többféleképpen veszélyeztetheti a szervezetünket, és számos egészségügyi problémát okozhat.

Előfordul, hogy kifejezetten káros a nagy hőség.

Az egyik egészségügy probléma a hőkimerülés, ami ugyan kevésbé súlyos állapot, mint a hőguta, de még így is komoly veszélyt jelent.

Ha az alábbi tüneteket tapasztalod, akkor valószínűleg hőgutád van és a szervezeted már nem bírja a hőséget: hányinger és hányás, ájulásérzés, zavartság, gyengeség, fejfájás, erős szívdobogás, nyirkos bőr. Azért kockázatos, mert ha nem kezelik időben, hőgutává súlyosbodhat az állapot.

A hőguta tünete a zavartság, dezorientáció, az eszméletvesztés, a magas láz, a hallucináció és rohamok, illetve az, ha a test nem izzad a melegben.

Az extrém meleg további problémákat okozhat.

Kiszáradás: a hőségben a szervezet az izzadással több folyadékot veszít, és ha nem pótoljuk megfelelően, könnyen kiszáradhatunk. Tünete a szédülés, fejfájás, fáradtság és súlyos esetben ájulás.

Elektrolit-egyensúly zavara: az izzadás során a test nem csak vizet, hanem elektrolitokat is veszít, például nátriumot, káliumot és kloridot. Létfontosságúak a sejtek működéséhez, és hiányuk izomgörcsöket, szívritmuszavarokat és egyéb kardiovaszkuláris problémákat okoz.

Súlyosbodó krónikus betegségek: az extrém hőség stresszt jelent a szervezet számára, ezért kifejezetten veszélyes a krónikus betegségekkel küzdőknek. Például a szív- és érrendszeri betegeknek, a diabéteszeseknek vagy légúti betegségekben szenvedőknek.

A megelőzéshez fontos a megfelelő folyadékbevitel, a közvetlen napfény kerülése, amikor csak lehet, a könnyű szövésű és világos ruha, a lakás és munkahely hűtése.

A gyerekeket még jobban kell óvni a nagy melegtől, a kicsiket ne a déli órákban vidd el sétálni, soha ne hagyd őket az autóban, meleg, felforrósodott helyeken. Vízparton és napon könnyű szövésű, világos kalappal védd a fejüket.


Megosztom
Link másolása


ÉLETMÓD
Ez a típusú alvás veseelégtelenséghez, sőt vaksághoz is vezethet!
Különösen a 2-es típusú cukorbetegek esetében van esély erre.

Megosztom
Link másolása

A kutatók szerint a túl sok alvás 31%-kal növeli a kis erek károsodásának kockázatát, míg a túl kevés 38%-kal.

Egy új kutatás kimutatta, hogy az alváshiány vagy a túl sok alvás egyformán káros lehet az egészségre, különösen, ha a cukorbetegek egyikéhez tartozol.

A tanulmány szerint a túlalvás 31%-kal növeli a mikorovaszkuláris károsodás kockázatát a cukorbetegeknél, míg a nem elegendő alvás 38%-os növekedést okozhat.

A kutatók szerint az optimális alvásmennyiség napi hét és kilenc óra között van valahol.

Egy dániai tanulmány 400, olyan 2-es típusú cukorbeteg alvási és egészségi szokásait vizsgálta, akik több mint három éve élnek a betegséggel.

A mikorovaszkuláris károsodás a kis ereket érinti, és vakságot, valamint veseelégtelenséget okozhat. A kutatás kimutatta, hogy az alvási szokások okozta károsodás az életkorral együtt nő.

A vizsgálatban résztvevők 12 %-a nem aludt eleget, míg 28%-uk túl sokat aludt.

Az eredményeket a Diabetes Tanulmányok Európai Szövetségének (EASD) éves találkozóján fogják bemutatni Madridban.

Riasztó, hogy a cukorbetegek közel egyötödénél veseproblémák alakulnak ki, ami dialízist vagy transzplantációt tehet szükségessé.

A mikorovaszkuláris problémák magas vérnyomást is okozhatnak, ami aztán szívbetegséghez és stroke-hoz vezethet - írja a Manchester Evening News.

A kutatók hangsúlyozták: „A nemrégiben diagnosztizált 2-es típusú cukorbetegeknél mind a túl rövid, mind a túl hosszú alvási időtartam magasabb mikorovaszkuláris betegség előfordulással jár az optimális alvási időtartamhoz képest. Az életkor fokozza a rövid alvás és a mikorovaszkuláris betegség közötti kapcsolatot, ami az idősebbek fokozott sérülékenységét jelzi.”

Arra is rámutattak:

„A 2-es típusú cukorbetegek életmódváltásainak része lehet az alvásminőség javítása.

Azonban további kutatások szükségesek annak kiderítésére, hogy az alvás időtartama és minősége milyen szerepet játszik ezeknél a betegeknél.”


Megosztom
Link másolása