A pandémia alatt született gyerekek közül sokakat még most is pelenkáznak
Sok járvány alatt született gyerek már iskolába megy Angliában, és minden eddiginél nagyobb nehézségekkel kell szembenézniük, mert megfigyelések szerint bizonyos készségek elsajátítása később jelenik meg náluk.
"Hatalmas növekedést tapasztaltunk a világjárványt követően azon gyerekek számában, akiknél kognitív funkcióik fejlődése késik a többi gyerekéhez képest" – ezt Catherine Joyce, az Action For Children jótékonysági szervezet angol nemzeti igazgatója nyilatkozta, és döbbenetes példákat hozott a jelenségre, írja a The Sun.
Idén májusban az Egyesült Királyságban megkezdték a Covid-19 világjárvány gyermekekre és fiatalokra gyakorolt hatásainak vizsgálatát, amelynek egyik fókuszpontja a testi és lelki egészségükre gyakorolt hatás volt.
Egy múlt hónapban közzétett jelentés szerint Angliában több mint 75 000 gyerek vár beszéd- és nyelvterápiára
– ez minden korábbinál magasabb –, miközben több mint negyedmillió gyermek vár mentális egészségügyi támogatásra az angliai gyermekügyi biztos szerint. A világjárvány idején született gyerekek száma e csoportot illetően magas.
Egy idén márciusban közzétett felmérés, amely az angol és a walesi általános iskolák 1000 alkalmazottját és 1000 iskolakezdő gyermek szülőjét kérdezte meg, feltárta, hogy
a gyerekek 24%-a nem tanult meg WC-re menni, 37%-uk nem tudott önállóan felöltözni.
Az iskolai dolgozók közel fele érezte úgy, hogy a kisgyermekek sokkal kevésbé voltak felkészülve az iskolakezdésre, mint azt előző 18 hónapban tapasztalták.
Catherine Joyce szerint látványosan megugrott azon esetek száma, ahol a gyerekek később kezdenek beszélni az átlaghoz képest, de más beszédhibák is megjelentek, valamint a motorikus képességek kifejlődése is későbbre datálható a pandémia előtt született gyerekekhez képest. Az öngondoskodási képességek kialakulása is csúszik.
"Egyes szülők is küszködnek gyermekük viselkedésével a kötődési problémák és a szeparációs szorongás miatt"
- nyilatkozta.
Más hozzáértők, például Keith Reed, a Parent-Infant Foundation vezérigazgatója szerint korábban is megfigyelhetők voltak ezek a "késések", a járvány alatt viszont megerősödtek az esetszámok.
"A családok elszigeteltségével, amikor a járvány idején a csecsemőket szinte alig láthatták az egészségügyi dolgozók a szükséges vizsgálatok során, a helyzet csak rosszabb lett. Erre még rádobjuk a később jelentkező megélhetési gondokat, és tényleg egy időzített bombát kapunk" - foglalta össze véleményét.
Egy anyuka a Sunnak adott interjújában mondta el, hogy óriási hatása volt gyereke fejlődésére, hogy nem vehettek részt 6 hetes kontrollokon a lezárások miatt, és nem tudtak társaságba menni, alig találkoztak emberekkel.
12 hónapos korában például a gyerek nem reagált a nevére.
Azt is elmondta, hogy míg ennyi idősen a nővére megértette a "hol van a kutya" kérdést, és rámutatott az ebre, addig a kistestvér erre nem volt képes. Évekkel később derült ki, hogy bár a beszéde fejlődött, átlag alatti hallással küzd. Csak négy éves korában került megfelelő beszéd- és nyelvi csoportba. Mindennek elejét lehetett volna venni, ha a kisgyermekkorban eljut a kislány a megfelelő kezelésekre.
Dr. Amanda Gummer kutatópszichológus és gyermekfejlesztési szakértő számára ez a példa nagyon is ismerős.
"Az első év döntő egy gyermek számára, mivel ez a gyors agynövekedés és az alapkészségek fejlesztésének időszaka. A kötődés, az érzékszervi tapasztalatok és a korai interakciók képezik a jövőbeli kognitív, szociális és érzelmi fejlődés alapját"
- összegezte.
Azt mondja, hogy a járvány idején kimaradt beavatkozási lehetőségek sokak számára súlyosbították a fejlődési problémákat.
"A korai beavatkozás nagyon fontos, és a szakértőkhöz való eljutás hiánya a járvány idején azt eredményezte, hogy néhány gyereknek kimaradtak a kritikus támogatási időszakok. Ezek a késések az idő múlásával egyre hangsúlyosabbak, és kihívást jelentenek."
Frankie Harrison klinikai pszichológus szerint a gyermekek támogatása a járvány miatt kialakult későbbi reakciók miatt sok erőt kíván a szülőktől, szerinte önhibáztatást élhetnek át, ha így a járvány után észlelik a fejlődési késéseket. Nagyon fontosnak gondolja, hogy a maguk mentális egészségével is foglalkozzanak a szülők, hogy ne ostorozzák magukat.
Alex Corgier, a Home-Start egészségügyi vezetője azonban szeretné megnyugtatni a szülőket, nem minden járvány alatt született gyerek küzd ugyanis nehézségekkel. De ha igen,
az ő helyzetük se veszett el véglegesen.
"Sokan remekül teljesítenek, és elérik minden fejlődési mérföldkövüket. Még ha gyermeke lassult fejlődést is mutat a világjárvány miatt, hihetetlenül ellenálló, és teljesen vissza tud térni a szükséges kerékvágásba" - mondja hozzátéve, a jó kapcsolatok kiépítése és az iskolával való nyílt kommunikáció óriási változást hozhat.
„A tanév előtti utolsó néhány napban maradjon pozitív, és
segítse gyermekét az iskolára való felkészülésben"
- javasolja a szakértő.