Így dolgozhatsz távmunkában - még akkor is, ha a céged azt szeretné, hogy járj be az irodába
Hasznos tippek HR-esektől, akik mindezt kipróbálták!
Néhány évvel a hibrid munkarendek bevezetése után, egyre többen kreatívan próbálják megkerülni a vállalati szabályokat.
Amióta arról hallani, hogy néhány vállalat visszaköveteli az irodába a dolgozóit, a home-office-ból és a hibrid munkarendben dolgozó munkavállalók egyre idegesebbek,
hogy a „vissza az irodába” felszólítás az ő postafiókjukban is landolhat.
Szakértők most megosztják a legjobb stratégiáikat a kötelező irodai jelenlét megkerülésére.
Keressünk lehetőséget a rugalmasságra
– tanácsolja Joshua Bienstock, JD, LLM, a New York-i Műszaki Egyetem Humánerőforrás-gazdálkodási Tanszékének adjunktusa, aki 30 éve gyakorolja a foglalkoztatási és munkaügyi jogot.
Először is győződjünk meg róla, hogy pontosan értjük a vállalat hibrid munkára vonatkozó szabályzatát. „Egyes előírások beépített rugalmasságot kínálhatnak, például lehetőséget az irodai napok cseréjére vagy otthoni munkavégzésre bizonyos okokból” – mondta Bienstock.
Ezután érdemes beszélni a felettesünkkel. Bienstock szerint fontos őszinte párbeszédet folytatni a szabályzat rugalmasságáról - szúrta ki a NewYorkPost.
„Egyes vezetők megengedőbbek vagy nyitottabbak lehetnek egyedi megállapodásokra” – mondta.
Dr. Kyle Elliott, MPA, EdD, a CaffeinatedKyle.com technológiai karrier coacha szerint is lehetséges, hogy egyes alkalmazottak megkerülhetik a szigorú „vissza az irodába” utasításokat azzal, hogy megszerzik a felettesük jóváhagyását a teljes távmunkához. Természetesen nehéz lehet elérni egy úgynevezett „titkos hibrid” munkarendet, ha a főnökünk szigorúan betartja a szabályokat. Figyeljünk arra is, hogy ez a gyakorlat „neheztelést válthat ki a kollégákból, ha az ő vezetőik kevésbé rugalmasak” – figyelmeztetett Elliott, így a felettesünk (nagyon kedves) engedményeit tartsuk titokban a munkatársaink előtt.
Indokoljuk meg a kérésünket
Kraig Kleeman, a globális távmunkára szakosodott New Workforce ügynökség alapítója és vezérigazgatója ezt a meggyőzést „számokkal, nem kényelemmel” írja le.
„Amikor azt kérjük, hogy folytathassuk az otthoni munkát, nem elég annyit mondani, hogy ’jobban szeretem így’. Meg kell magyarázni, miért jó ez nekünk és miért jó a cégnek is”
– mondta Kleeman, felsorolva néhány példát, mint a megnövekedett termelékenység és a határidők gyorsabb teljesítése. „Mutassuk meg a főnökünknek, hogy a cég is profitál belőle, nem csak mi. Ez jelentősen megerősíti az érvelésünket” – tette hozzá.
„Apelláljunk a munkaadó alapvető érdekeire” – visszhangozta Bienstock.
„Ha például kulcsfontosságú vagy nélkülözhetetlen tagjai vagyunk a csapatnak, és a munkaadó a távozásunkkal néz szembe, elképzelhető, hogy hajlandó lazítani a szabályokon, hogy megtartson minket”
– mondta. „Ne adjunk ultimátumot, de hangsúlyozzuk, hogy a rugalmasságuk nélkül talán nem tudunk a szervezetnél maradni.”
Bienstock is hangsúlyozta a konkrét példák fontosságát. „Ha a munkánk utazással vagy költségekkel jár, amelyeket távmunkával csökkenteni lehetne, ezt mutassuk be, mint a cég számára előnyös lehetőséget”
– mondta.
Lépjünk kapcsolatba a HR-rel
Egészségügyi problémáink vannak? „Ha jó okunk van arra, hogy otthonról dolgozzunk, ne habozzunk beszélni róla” – mondta Kleeman.
„Kérjünk orvosi igazolást vagy terapeutától származó levelet, amely igazolja, hogy az otthoni munkavégzés jobb a fizikai vagy mentális egészségünk szempontjából.”
Egyes egészségügyi állapotok esetén lehetőségünk nyílhat ésszerű alkalmazkodást kérni. Azonban „lehetséges, hogy a munkaadó megtagadja a kérést, attól függően, hogy milyen feladatokat látunk el, és hogy a kérés nem jelent-e túlzott terhet a munkaadóra” – tette hozzá, megjegyezve, hogy a mentális egészségi állapotok, például a szorongás és a depresszió, talán elég indok lehet a távmunkára. Azért mielőtt ezt a kártyát elővesszük, nem árt végiggondolni, milyen fazon a főnökünk. Lehet, hogy erre a hírre inkább az elbocsátás felé hajlik majd.
Ha személyes okaink (például gyerekfelügyelet vagy gondozás) indokolják az otthoni munkavégzést, ezt is érdemes lehet megbeszélni a HR-rel.
Építsünk szövetséget a cégen belül
Hasonló gondolkodású kollégák megtalálása is lehet egy út a több otthoni munkavégzési lehetőséghez – ajánlotta Bienstock. „
Lehet, hogy nem mi vagyunk az egyetlenek, akik jobban preferálják a távmunkát.
Ha szövetséget építünk másokkal, erősebb kollektív érvet hozhatunk a vezetőség felé a távmunkából származó előnyökről” – mondta.
Legyünk készek kompromisszumra
„Próbáljunk meg középutat találni” – mondta Bienstock. „Javasolhatjuk, hogy hetente néhány napot otthonról dolgozzunk. Az emberek értékelik, ha hajlandóak vagyunk kompromisszumot kötni, és ez növeli az esélyünket arra, hogy megkapjuk, amit szeretnénk” – tette hozzá.
Javasoljunk próbaidőt
A cégvezetés valószínűbb, hogy engedélyezi a kérést, ha látják, mennyire előnyös ez minden fél számára. „Ez a megközelítés lehetővé teszi a vezetőség számára, hogy lássa az előnyöket anélkül, hogy hosszú távú változásra kellene elköteleződniük” – mondta Bienstock.
Maximálisan használjuk ki az irodában töltött napokat
„Amikor az irodában vagyunk, összpontosítsunk azokra a tevékenységekre, amelyek a leginkább profitálnak a személyes jelenlétből, például a megbeszélésekre, ötletelésekre vagy csapatépítő tevékenységekre” – mondta Bienstock. „Ha a legtöbbet hozzuk ki az irodában töltött időnkből, nagyobb eséllyel érhetjük el, hogy más napokon távmunkát végezhessünk.”