GYEREK

Óraátállítás, ami nem csak a szülőket készíti ki - így segíthetsz a kicsiknek átvészelni a legnehezebb napokat

Vasárnap egy órával tovább alhatunk - ez lenne a jó hír. Csakhogy ezt hiába mondod egy kisgyereknek, október 29-én az ő napirendje durván felborul. Eláruljuk, hogy könnyítheted meg neki az átállást. És azt is, hogy mi köze van a Coldplay énekesének a nyári időszámítás bevezetéséhez.

Megosztom
Link másolása

Amikor vasárnap reggel felébredünk, az automatikus órák, például a telefonok, a laptopok már átállították magukban az időt, nekünk csak néhány más eszközön kell ugyanezt megtennünk. Ez könnyű. A gyereket azonban nem lehet egy mozdulattal előre vagy hátratekerni. Az ő bioritmusát durván megviseli ez a váltás.

Míg a felnőttek belső órája szükség esetén akár 60 percet is képes ugrani, a csecsemők és a kisgyerekek sokkal érzékenyebben reagálnak az ilyen változásokra.

Ugyan az óraátállítással - elméletileg - egy egész órával több alvásidőt nyerünk, de a csecsemők, kisgyerekek és kicsit nagyobbak ezt egyáltalán nem értékelik még. Ami azt jelenti, hogy ők már (az új) hajnali 5-kor ébren lesznek, mert nekik ez (a régi) reggel 6 óra.

A legrosszabb, amit tehetsz, ha megpróbálod kijátszani az óraátállítást azzal, hogy szombat este egy órával később fekteted le őket.

Valószínűleg elég fárasztó szombat estéd lesz, egy síró, fáradt kisgyerekkel fogsz nyűglődni, aki aztán vasárnap hajnalban ugyanakkor kel majd, mint mindig. A szokásos időben.

A legjobb, ha beletörődsz, hogy a gyerek valószínűleg a nyári időszámítás szerint fog felébredni vasárnap is, az a plusz óra most nem neked ketyeg. De próbáld a szokásosnál körülbelül 10 perccel tovább a kiságyában vagy a szobájában tartani. Ha sikerül, a következő néhány napban mindig csak 10-10 percet kell így megnyerned.

Ki találta ki, hogy legyen óraátállítás?

Benjamin Franklinnak 1784-ben Párizsban járva jutott először eszébe ez az ötlet. Azt javasolta, hogy ha nyaranta az emberek korábban kelnének fel, mondjuk amikor pirkad, akkor esténként spórolhatnának a gyertyákon.

Az étkezések kulcsfontosságúak a napirendben. Segítenek beállítani a belső óránkat is.

Ahogy az altatási rutinokat és a lefekvési időt mozgatod, úgy igazítsd a baba és a kisgyerek összes étkezési, fürdési idejét is ugyanannyi idővel hátrébb. Kis lépésekben.

Használd az étkezéseket arra, hogy a téli időszámításhoz alkalmazkodjatok. Hacsak a vasárnapot tudod rászánni, mert a gyerek óvodás vagy kisiskolás, akkor az étkezési idők finom mozgatása is segíthet visszaállítani a biológiai óráját. Egyszerűen az óraátállítást követő nap étkezéseit a szokásosnál kicsit később kínáld. A reggelit 15 perccel, az ebédet 35 perccel, a vacsorát pedig szerencsés esetben 60 perccel későbbre célozd be (a régi időszámítást figyelembe véve). Ha ez az első nap nem megy, folytasd a másodikon.

A lefekvést ezzel együtt legalább fél órával toljátok későbbre - vagy a lehető legközelebb az egy órához. De ha a baba nem bírja ki a plusz fél órát se, ne erőltesd. A hiányzó perceket a következő napokban is megnyerhetitek.

Íme a túlélési stratégiák, amelyek segítenek kezelni az átállás zavaros időszakát:

Használd ki az előnyeit

Ha a jelenlegi lefekvési időtök később van annál, mint szeretnéd, ez most egy remek alkalom arra, hogy a téli időszámítással együtt gond nélkül egy órával korábbra állíthasd a napirendeteket. Ez jól működik, csak legyél következetes és kitartó. A gyerek semmit nem fog észrevenni az egészből.

Az ötletet a Coldplay énekese, Chris Martin ükapja, egy William Willett nevű építőmester is jó ötletnek tartotta. 1907-ben kiadott egy röplapot A nappali fény pazarlása címmel, amelyben arra buzdította az embereket, hogy korábban keljenek fel. A zenész ükapja ugyanis lelkes golfozó volt, és nagyon utálta, hogy a meccsei félbeszakadtak, mert lemegy a nap. Az óraátállítás ötletét ezután a britek annyira komolyan vették, hogy még a kormány is megvitatta 1908-ban, de sokaknak nem tetszett, ezért nem lett belőle semmi.

Sötétíts be

Ha a korábban kelő nap fénye túl korán ébreszti őt reggelente, a sötétítő függönyök a gyerekszobában jó szolgálatot tehetnek. Sőt, majd március végétől is, amikor a nyári időszámítás miatt az esti altatással lesznek gondok.

Változtass kis lépésekben

Ha az óraátállítás előtti vagy utáni héten minden este 5-10 perccel később fekteted le a kicsit, fokozatosan közelítheted őt az új időszámítás szerinti lefekvési időhöz. Nagyjából egy hét alatt utol is éritek magatokat.

Ússz az árral

Másik lehetőség, hogy egyszerűen megvárod, amíg a baba vagy a kisgyerek természetes módon alkalmazkodik az új időbeosztáshoz. Nagyon fontos, hogy erős légy, amíg a dolgok ismét a helyes kerékvágásba kerülnek. Ez abban az esetben működik jól, ha nem kell óvodába, iskolába, neked pedig dolgozni menni a következő héten.

William Willett egész életében próbálta meggyőzni az embereket arról, hogy a nyári időszakban az óraátállítás mekkora ötlet - és mivel ő három fázisban, hetente 20-20 perccel tervezte előre is és vissza is állítani az időt, még azt is mondhatnánk, hogy az egy, a mainál jóval kíméletesebb módszer lett volna. Az óraátállítást az Egyesült Királyságban csak 1916-ban - egy évvel az énekes ükapjának halála után - vezették be, nem függetlenül az I. Világháborútól. A világon elsőként mégsem ők, hanem a németek tették kötelezővé háborús okokból 1916. április 30.-án, egy hónappal az Egyesült Királyság előtt. Sőt, Németországgal egyidőben Magyarország is átállította az óráit, pontosabban az Osztrák-Magyar Monarchia.

Ragaszkodj a rutinhoz

Ha minden este egy megszokott rend szerint zajlanak az altatások, a rutin beindítása segít rávezetni a kicsit arra, hogy mikor jön az alvás, még akkor is, ha egy órával később esedékes, mint a múlt héten.

Magyarázd el, mi történik

Bár a legtöbb gyerek örömmel fogadja azt a plusz órát, amit napközben együtt tölthet veled, mégis az a legjobb, ha elmondod neki, hogy mi történik, és miért kell később kelni, később reggelizni, ebédelni, fürödni…

A szakértők azt tanácsolják, hogy használd a napot és a holdat ábrázoló ábrákat, így magyarázd el, mi történik.

A móka itt az, hogy a gyereket arra kéred, hogy maradjon az ágyban, amikor a hold ábrája van kint a szobájában, és keljen fel, amikor a napot teszed ki.

Ennek sokkal több értelme van számára, mint a változó időszámításnak.

Magyarországon az ötvenes évek takarékoskodása 1954-57 között újra életbe léptette a nyári időszámítást. Ezt 23 év szünet követte, majd 1980 óta használjuk újra a kétféle időt. Eleinte szeptember végén állítottuk vissza az óránkat, 1996 óta azonban már október végéig várunk vele. Hogy meddig? Jó kérdés. Az Európai Unió döntése szerint jövőre, azaz 2024-ben minden tagországnak véglegesen át kell térnie az általa választott téli- vagy nyári időszámításra.

Még ha az első napok nehezek is lesznek, az vigasztaljon, hogy a gyerekek bámulatosan rugalmasak, és hamarosan hozzászoknak az új napirendhez. Remélhetőleg te is.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


GYEREK
A mesterséges megtermékenyítéssel született babák esetében sokkal gyakoribb ez a betegség
Ráadásul egyre nő a mesterséges megtermékenyítéssel született babák száma.

Megosztom
Link másolása

A mesterséges megtermékenyítéssel fogant babáknak 36%-kal nagyobb esélyük van arra, hogy komoly szívhibával szülessenek, mint azoknak, akik természetes úton jöttek a világra – derült ki egy friss kutatásból.

Persze, még így is ritkák a szívproblémák, de az adatok azért beszédesek: a természetes úton fogant babáknál ez az arány 1,15%, míg az IVF-es babáknál 1,84%.

Ha többes terhességről van szó, az IVF-es babáknál ez a szám már 2,47%-ra emelkedik.

Ez az egyik legnagyobb kutatás ebben a témában, több mint 7,7 millió születést vizsgáltak meg Dániában, Finnországban, Norvégiában és Svédországban.

„Korábbi kutatások már jelezték, hogy a mesterséges megtermékenyítéssel fogant babák esetében nagyobb a koraszülés és az alacsony születési súly esélye”

– mondta a kutatás vezetője, Ulla-Britt Wennerholm, a svéd Göteborgi Egyetem professzora. „Most arra voltunk kíváncsiak, hogy a szívfejlődési rendellenességek kockázata is magasabb-e.”

Wennerholm csapata összevetette a természetes úton fogant babákat azokkal, akik IVF-fel, ICSI-vel (amikor egyetlen spermiumot közvetlenül a petesejtbe fecskendeznek), vagy fagyasztott embrióval fogantak. Ezután megvizsgálták, hogy hány babánál diagnosztizáltak súlyos szívhibát a méhen belül vagy az első életév során.

A kutatók az anyai életkortól kezdve a terhesség alatti dohányzáson át a cukorbetegségig és szívproblémákig mindent figyelembe vettek. A céljuk, hogy eredményeik segíthessenek a szívhibák korai felismerésében, így időben megkaphassák a babák a szükséges kezelést. A kutatók remélik, hogy a múlt héten a European Heart Journal című szakfolyóiratban közzétett eredményeik a szívhibák időben történő diagnosztizálásához és életmentő beavatkozáshoz vezetnek.

„A veleszületett szívhibák komoly problémát jelenthetnek, gyakran már nagyon fiatal korban műtétre van szükség, ezért fontos tudni, mely babák vannak nagyobb veszélyben, hogy a lehető legkorábban diagnosztizáljuk őket és biztosítsuk a megfelelő kezelést”

– tette hozzá Wennerholm. Az Amerikai Reproduktív Orvostudományi Társaság szerint az Egyesült Államokban minden 40. születés mesterséges megtermékenyítés eredménye.

Dániában az IVF aránya még ennél is durvább: az élveszületések 9%-a mesterséges megtermékenyítésből származik, ami világviszonylatban is a legmagasabb.

Wennerholm szerint ahogy egyre többen választják a mesterséges megtermékenyítést, várhatóan a szívhibás esetek száma is növekedni fog.

„Az a tény, hogy a szívhibák kockázata nagyjából azonos minden típusú mesterséges megtermékenyítésnél, azt sejteti, hogy lehet valamilyen közös tényező a szülők meddősége és a babák szívproblémái között”

– mondta.

Az IVF-et eredetileg az 1970-es években fejlesztették ki olyan nők számára, akiknek elzáródott a petevezetékük, de azóta már más helyzetekben is használják, például férfi meddőségnél, ismétlődő vetéléseknél vagy béranyaság esetén. Az eljárás során a petesejteket laboratóriumban termékenyítik meg spermiumokkal, és az így létrejött embriókat beültetik a méhbe.

Az embriókat genetikai rendellenességekre is tesztelhetik beültetés előtt, hogy növeljék a siker esélyét.

A genetikai tesztek után a sikerarány 60-65%, de ha az anya idősebb, vagy a méhe nem ideális állapotban van, ezek az esélyek csökkennek.

Idén a Kaliforniai Egyetem kutatói egy új, nem invazív módszert mutattak be, amely segít előre jelezni az embriók minőségét az IVF során.


Megosztom
Link másolása

GYEREK
DNS-tesztet csináltatott az anyuka, mert nem hitték el neki, hogy a szőke kislánya a vér szerinti gyermeke
Utálja, amikor azzal vádolják, hogy csak kölcsönzi a gyereket, és amikor megkérdezik, kié a kislány.

Megosztom
Link másolása

Alex és Rob boldog amerikai pár.

Ám DNS-tesztet végeztettek a legfiatalabb gyermekük, Pudge Pudge miatt, hogy a teszt megerősítse, a kislány tényleg az ő gyerekük.

Az afroamerikai nő és kaukázusi férfi három gyermeket nevel: a hétéves Chub Chub-ot, az ötéves Bubba-t és a kétéves Pudge Pudge-ot. Ám amikor Pudge Pudge megszületett, ők maguk is meglepődtek, hiszen fehér volt a kislány bőre.

Alex a Truly-nak elmondta:

"Azért döntöttünk úgy, hogy elvégezzük a DNS-tesztet, mert annyira fehér volt. Mesterséges megtermékenyítéssel estem teherbe vele, és mivel hibák ennál az eljárásnál is előfordulhatnak, szerettük volna kizárni ezt a lehetőséget."

Alex néhány évvel ezelőtt kezdett el szórakozásképpen posztolni a közösségi médiában.

Miután egy idegen megdicsérte, hogy "milyen jó dadus", posztolt erről, ami után támogató, de negatív kommenteket is kapott.

Sajnos máskor is hasonló élményben volt része.

A háromgyerekes édesanya elárulta, hogy főleg az ehhez hasonló beszólásokat utálja: "Ez kinek a fehér gyereke?". De olyan is akadt, aki azzal vádolta, hogy "kölcsönzi" a fehér gyereket a videók elkészítéséhez. És persze a szokásos rasszista megjegyzések sem hiányoznak.

Míg Alexnek beszólnak a kislánya miatt, fehér bőrű férjének nem, az ő szülői mivoltát nem kérdőjelezik meg, és senki sem ellenőrizgeti.

A pár reméli, hogy a jövő boldogságot tartogat a családjuk számára, a gyereknevelést ugyanis csodálatos dolognak tartják.

Íme, a róluk készült videó:


Megosztom
Link másolása


GYEREK
„És akkor egyszer csak feltűnt, hogy már nem tudja betéve a kedvenc meséjét"
Vannak a gyerekkornak tudományosan mérhető mérföldkövei, és vannak, amiket csak a szülők ismernek. De léteznek-e a szülőségben is fejlődési lépcsőfokok, és ha igen, miért érdemes velük foglalkozni?

Megosztom
Link másolása

- Hogy átérezte-e mások érzéseit a fiam, amikor két éves volt?

Talán őt kéne erről megkérdezni.

- Öt évesen többször bukfencezett-e előre anélkül, hogy oldalra eldőlt volna?

A kérdést sem értem.

- Tudott-e játékban, versenyben veszíteni, amikor hét éves volt?

Százalékot mondjak vagy ez egy eldöntendő kérdés?

A fentiekhez hasonló kérdésekre adott válaszok egyébként a hazai védőnőket szokták éredekelni, az éves szűrővizsgálatnál ugyanis ezekre és még számos hasonló mérföldkőre kíváncsiak a szakemberek.

Ezek a sokszor furcsa információk azonban nagyon fontosak, az esetleges neurológiai, ortopédiai vagy egyéb problámákat segítenek időben felismerni, hogy a kicsik minél hamarabb megkaphassák a megfelelő fejlesztést.

Viszont amint túlesnek a megnyugtató válaszokon, a legtöbb szülő el is felejti őket.

A közfelfogás szerint ezek helyett legtöbbjüknek sokkal inkább az olyan mérföldkövek maradnak meg erős emlékként, mint az első mosoly, az első viccesen mondott szavak, vagy például az óvodai/iskolai lét első napja.

Azonban sok olyan fordulópont létezik a szülő-gyerek kapcsolat fejlődésének során, amit csak azok ismernek, akik már átélték ezeket a kívülről lényegtelennek vagy egyenesen bizarrnak tűnő pillanatokat.

Már nem kell szőlőt félbevágni, beiratkozást intézni

A tudomány, főleg a  pszichológia szakemberei már sokféleképpen igyekeztek különböző szakaszokra bontani a gyerekkort.

A különböző iskolák eltérően közelítik meg a gyermeki fejlődést, de egy dologban mindegyik egyetért: a gyerekkor tele van olyan kulcsfontosságú életszakaszokkal, amelyek meghatározzák a felnőtté válás folyamatát. Ezek a szakaszok nemcsak a gyerekek testi, hanem lelki és szociális fejlődésére is hatással vannak. Erik Erikson a pszichoszociális fejlődés szakaszait a különböző krízisek szempontjából állította fel. A csecsemőkori bizalom – bizalmatlanság vagy az 1 és 3 éves kor között autonómia – szégyen, kétely  tengelyen való elhelyezkedés problematikája minden szülő számára ismerős, ha nem is ilyen komoly tudományos magasságokban,

a „Nahát, csak most tűnik fel, hogy hetek óta senki sem ordít a fürdőszoba ajtaja előtt, amíg zuhanyzom!” - típusú ráeszméléseken keresztül mindenképpen.

Jean Piaget tanuláselmélete (melynek a mai komplex matematika tanítást is köszönhetjük) szerint a 2 és 7 éves kor közötti időszak (Műveletek előtti szakasz) során a gyerekek még nem rendelkeznek a megfordítás képességével, gondolkodásukat a vizuális ingerek uralják, nem értik, hogy pl. a víz mennyisége egy magas, keskeny pohárból egy alacsony, szélesebb pohárba átöntve megmarad.

A szülők számára ennek egyik látványos példája, amikor a gyerek már nem borul ki, ha ugyanazt a mennyiségű édességet egy kisebb vagy egy nagyobb tálban kapja meg.

A tudomány mindig talál valami új és fontos (vagy annak látszó) nézőpontot a gyerekek fejlődésének vizsgálatában, felállít hozzá különféle mérhető rendszereket és megugorható léceket. A legtöbb szülő azonban ennek az élethosszig tartó folyamatnak túlnyomó részt a számszerűsítehetetlen oldalával találkozik.

Mert hát ki tudja azt megmérni, vagy akár csak megmagyarázni, mi játszódik le egy anyában vagy apában az olyan mérhetetlen mérföldkőnek számító pillanatokban, mint amikor mondjuk először hányja le őt a gyermek, vagy amikor először mondja neki azt, hogy „Utállak!”

(Hogy ne csak mindig a pozitív eseményekről emlékezzünk meg.)

Hogyan lehetne mérhető adattá változtatni azokat az élményeket, amikor valami először történik meg a gyerekkel és/vagy a szülővel? Hogyan tudná bárki tudományos vizsgálatnak alávetni az olyan ráeszméléseket, mint amikor már hetek óta nem kéri a 7 éves, hogy vágjuk le neki a lekváros kenyér héját, felezzük meg a szőlőt vagy hámozzuk meg az uborkát?

Megkérdeztünk néhány szülőt, nekik milyen hasonló, személyes rácsodálkozásuk volt a gyerekükkel kapcsolatban, ami egyszerre volt felszabadító és egyben szívszorító is.

„Tavaly volt egy ilyen: Anya, képzeld ma beiratkoztam a könyvtárba! - ekkor jött a felismerés, hogy már nélkülem is elintéz dolgokat, van az életének egy része, amiben nem vagyok jelen.

A másik ilyen, ami annyira természetesen és fokozatosan történt, hogy észre sem vettem, de már nem jön át hajnalban, hogy szundítson még egy kicsit hozzámbújva.”

„Amikor a rongyosra nézett, kívül belül megtanult és tudományos pontossággal ismert Thomas a gőzmozdonyból idézek egy tipikusat és először látom az arcán, hogy nem emlékszik.”

„A legkisebb most tanulta meg magát segítség nélkül bekötni. Addig áthajoltam felette, becsatoltam, aztán puszizás. Most beugrik mindenki a helyére, és indulás. A puszi meg sehol. Erre most ébredtem rá. Úgyhogy külön puszizást kell beiktatnom.”

„Utoljára mostam ki a második gyerek után az ovis ágyneműt és utána odaadtam az óvónőnek, hogy legyen az ovinak pót. Mindketten megkönnyeztük.”

És kifejezetten léleksimogató volt, amikor már felnőtt gyerekek szülei válaszoltak arra a kérdésre, milyen furcsa, keserédes pillanatokat tudnak okozni a már többdiplomás, kétméteres csetemék is:

„Gyerekszobába teregetni.

Egyszer csak a kiürült szekrénybe saját cuccot pakolni.

Gyerekét dajkálni.”

Szülői mérföldkövek

És itt eljutunk egy fontos kérdéshez: nem kellene a kicsik méricskélése mellett a szülőség mérföldköveivel is foglalkozni?

Nem kellene őket ugyanígy mérni, vizsgálni, tanulmányozni, sőt, ünnepelni?

Nem lenne ugyanolyan fontos mérföldkőként fel-és elismerni, amikor mondjuk egy anya először megy bankba, postára, ügyeket intézni a gyerekkel?

Vagy amikor egy apa először marad otthon egyedül az esti fektetésre?

A személyiségfejlődésben a legnagyobb ugrás állítólag a huszas és a negyvenes éveink között történik. Dr. Sasha Heinz fejlődéspszichológus, a felnőttkori fejlődés kutatója szerint nem csak azért fontos ezekkel a korszakváltó pillanatokkal tisztában lennünk, hogy bölcsebbek és érettebbek legyünk. Az élethosszig tartó szülői önismereti utazás hozzásegíthet minket ahhoz, hogy egyre könnyebben tudjuk kezelni a gyerekneveléssel járó nehéz helyzeteket.

A szakértő azt ajánlja, érdemes a belső munkát azzal kezdenünk, hogy számba vesszük az összes, általunk követett szülői szabályt. Ha ez kész, nézzünk egy-egy adott szabály mélyére: honnan származik? Saját gyerekkorunkból hozzuk, vagy pont annak ellentéteként került fel a listánkra?

A környezetünk várja el tőlünk az adott szabály betartását? Ha nem lenne, milyen lenne a szülői magatartásunk? Van értelme ennek a szabálynak? Egyáltalán tetszik ez a szabály? Az őszinte válaszokból sok mindent megtudhatunk magunkról.

Fontos megjegyezni, hogy szabály alatt nem csak a korlátozásokat értjük. Ugyanannyi időt és energiát igényelnek a szülőségünk képéhez kapcsolódó pozitív elvárások is. Például lehet ez az a kép, hogy „A boldog/elégedett/követendő családok minden évben elmennek nyaralni” vagy hogy az olyan klasszikus kisbabás időszakra vonatkozó szabályok, mint az együttalvás- nem együtt alvás témaköre vagy a hozzátáplálás tankönyvi megvalósítása. Ezeket a „szabályokat” is át lehet világítani.

A fejlődésünk mérföldköveinek feldolgozása megköveteli, hogy elengedjük a családunktól, kultúránktól vagy a médiától szerzett prioritásokat. Mi dönthetjük el, hogy „elég jók” vagyunk-e.

És itt jön be még egy nagyon fontos kérdés: mi magunk hogyan definiáljuk a sikeres szülőséget? Mit jelent számunkra jó szülőnek lenni? Heinz azt tanácsolja, legyen reális képünk magunkról és családunkról, és megugorható elvárásokat támasszunk mind saját magunk, mind szülőtársunk, és természetesen a gyerek irányába is.

Ehhez nagy segítség lehet egy már komolyabb múlttal rendelkező, általunk jól ismert másik szülő példája: neki mik (voltak) a saját szabályai, hogyan oldja vagy oldotta meg a szabály áthágások problémáját vagy a szabályok priorizálást, stb. Ez a személy lehet a saját felmenőink közül valaki, de az is előfordulhat, hogy a másik szülő rokonságából, baráti körből találunk valakit, akinek inspirló a szülősége.

A „felnőttkori fejlődés” gyakorlatára érdemes úgy gondolni, mint az öngondoskodás eszköztárának egy fontos elemére.

És ne feledjük: nem az a cél, hogy a valaha volt legjobb szülő legyünk. Hanem az, hogy szülői mivoltunkban is képesek legyünk az önreflexióra és a folyamatos fejlődésre és a saját gyerekünk számára a körülményekhez képest a lehető legjobb szülők legyünk.


Megosztom
Link másolása


GYEREK
A 7 éves kislány olyan beszédet mondott a közös játék fontosságáról, amitől leesik az állad
Ha csak egy videót nézel meg ma, ez legyen az!

Megosztom
Link másolása

A mindössze 7 éves Molly Wright kiállt a színpadra, és mindenkit lenyűgözött.

Az ausztrál iskolás lány 2021-ben adott egy inspiráló TED-előadást, amiben a közös játék fontosságáról beszélt a gyermekkori agyfejlődés korai szakaszában.

A kislány olyan magabiztossággal mondta el a hozzáértő felnőttek által összerakott beszédet, hogy azt sokan megirigyelhetnénk.

„Mi lenne, ha azt mondanám, hogy a ’kukucska’ játék megváltoztathatja a világot?”

– kezdi az előadást.

Ezek után egy ismerős kisbaba példáján keresztül mutatta be, milyen hatással van a kicsikre, ha a szülők a rájuk fordított figyelem helyett inkább telefonjukat nyomkodják.

Kutatások kimutatták, hogy a korai fejlődési szakaszban a gyerekeknek rendkívül fontos a megfelelő figyelem és gondoskodás, mert ez az időszak alapozza meg az agy fejlődését és a későbbi érzelmi, szociális, valamint kognitív készségeket.

A figyelemhiányos környezetben felnövő gyerekek gyakran nehezebben alakítanak ki kapcsolatokat. A kötődés hiánya gátolhatja az érzelmi szabályozás képességét, ami növelheti a szorongás, depresszió és más érzelmi problémák kockázatát a későbbi élet során.

A kis Molly előadásából megtudhatjuk, hogy a gyerekek fejlődése szempontjából mennyire meghatározó az első 5 év. Ebben az időszakban hihetetlen mértékben fejlődik az emberi agy.

A kislány előadása arra világít rá, hogy egy olyan hétköznapi dolog, mint a közös játék, aminek talán nem tulajdonítunk nagyobb jelentőséget, mégis mekkora hatással lehet gyermekeinkre.

„Látjátok, a kukucska tényleg meg tudja változtatni a világot!”

– fejezte be beszédét a kis Molly, aminek üzenete napjainkban is igazán aktuális.


Megosztom
Link másolása