A pandémia alatt született gyerekek közül sokakat még most is pelenkáznak
"Hatalmas növekedést tapasztaltunk a világjárványt követően azon gyerekek számában, akiknél kognitív funkcióik fejlődése késik a többi gyerekéhez képest" – ezt Catherine Joyce, az Action For Children jótékonysági szervezet angol nemzeti igazgatója nyilatkozta, és döbbenetes példákat hozott a jelenségre, írja a The Sun.
Idén májusban az Egyesült Királyságban megkezdték a Covid-19 világjárvány gyermekekre és fiatalokra gyakorolt hatásainak vizsgálatát, amelynek egyik fókuszpontja a testi és lelki egészségükre gyakorolt hatás volt.
– ez minden korábbinál magasabb –, miközben több mint negyedmillió gyermek vár mentális egészségügyi támogatásra az angliai gyermekügyi biztos szerint. A világjárvány idején született gyerekek száma e csoportot illetően magas.
Egy idén márciusban közzétett felmérés, amely az angol és a walesi általános iskolák 1000 alkalmazottját és 1000 iskolakezdő gyermek szülőjét kérdezte meg, feltárta, hogy
Az iskolai dolgozók közel fele érezte úgy, hogy a kisgyermekek sokkal kevésbé voltak felkészülve az iskolakezdésre, mint azt előző 18 hónapban tapasztalták.
Catherine Joyce szerint látványosan megugrott azon esetek száma, ahol a gyerekek később kezdenek beszélni az átlaghoz képest, de más beszédhibák is megjelentek, valamint a motorikus képességek kifejlődése is későbbre datálható a pandémia előtt született gyerekekhez képest. Az öngondoskodási képességek kialakulása is csúszik.
- nyilatkozta.
Más hozzáértők, például Keith Reed, a Parent-Infant Foundation vezérigazgatója szerint korábban is megfigyelhetők voltak ezek a "késések", a járvány alatt viszont megerősödtek az esetszámok.
"A családok elszigeteltségével, amikor a járvány idején a csecsemőket szinte alig láthatták az egészségügyi dolgozók a szükséges vizsgálatok során, a helyzet csak rosszabb lett. Erre még rádobjuk a később jelentkező megélhetési gondokat, és tényleg egy időzített bombát kapunk" - foglalta össze véleményét.
Egy anyuka a Sunnak adott interjújában mondta el, hogy óriási hatása volt gyereke fejlődésére, hogy nem vehettek részt 6 hetes kontrollokon a lezárások miatt, és nem tudtak társaságba menni, alig találkoztak emberekkel.
Azt is elmondta, hogy míg ennyi idősen a nővére megértette a "hol van a kutya" kérdést, és rámutatott az ebre, addig a kistestvér erre nem volt képes. Évekkel később derült ki, hogy bár a beszéde fejlődött, átlag alatti hallással küzd. Csak négy éves korában került megfelelő beszéd- és nyelvi csoportba. Mindennek elejét lehetett volna venni, ha a kisgyermekkorban eljut a kislány a megfelelő kezelésekre.
Dr. Amanda Gummer kutatópszichológus és gyermekfejlesztési szakértő számára ez a példa nagyon is ismerős.
- összegezte.
Azt mondja, hogy a járvány idején kimaradt beavatkozási lehetőségek sokak számára súlyosbították a fejlődési problémákat.
"A korai beavatkozás nagyon fontos, és a szakértőkhöz való eljutás hiánya a járvány idején azt eredményezte, hogy néhány gyereknek kimaradtak a kritikus támogatási időszakok. Ezek a késések az idő múlásával egyre hangsúlyosabbak, és kihívást jelentenek."
Frankie Harrison klinikai pszichológus szerint a gyermekek támogatása a járvány miatt kialakult későbbi reakciók miatt sok erőt kíván a szülőktől, szerinte önhibáztatást élhetnek át, ha így a járvány után észlelik a fejlődési késéseket. Nagyon fontosnak gondolja, hogy a maguk mentális egészségével is foglalkozzanak a szülők, hogy ne ostorozzák magukat.
Alex Corgier, a Home-Start egészségügyi vezetője azonban szeretné megnyugtatni a szülőket, nem minden járvány alatt született gyerek küzd ugyanis nehézségekkel. De ha igen,
"Sokan remekül teljesítenek, és elérik minden fejlődési mérföldkövüket. Még ha gyermeke lassult fejlődést is mutat a világjárvány miatt, hihetetlenül ellenálló, és teljesen vissza tud térni a szükséges kerékvágásba" - mondja hozzátéve, a jó kapcsolatok kiépítése és az iskolával való nyílt kommunikáció óriási változást hozhat.
„A tanév előtti utolsó néhány napban maradjon pozitív, és
- javasolja a szakértő.