FONTOS
A Rovatból

Hazudik a munkáról a popkultúra, és mi nők ebben növünk fel

A filmek, a bestseller regények, a gyerekjátékok teljesen mást tanítottak nekünk, mint ami a valóság. A női karrier ezekben mindig előkészítése csak az igazi sikernek: a férfi megtalálásának.

Megosztom
Link másolása

Egy nehéz nap végén könnyű ott ragadni a képernyő előtt, és belemerülni valami romantikus film kellemesen kiszámítható sztorijába, vagy az álommunkát bemutató fordulatos sorozatba, ahol nő a főszereplő. Azonosulni vele, és közben egészen mélyen magunkévá tenni a gondolatot, hogy a női lét lényege épp ez. Hogy egy nőnek a munka mást jelent.

Mik a legnagyobb átverések ezekben a filmekben?

Jó kérdés, hogy árt vagy segít, ha ebben a hazugságban növünk fel. A popkultúra, beleértve a filmeket, bestseller regényeket és gyerekjátékokat, gyakran idealizált és leegyszerűsített képet fest a női karrierről. Ez aztán eléggé nagy hatással van a nők életre és karrierre vonatkozó elvárásaira és ambícióira is.

Csakhogy egy nő karrierje sokkal több, mint a popkultúra által sugallt előkészület az igazi siker - a férfi megtalálása - felé.

A romantikát előtérbe helyező történetek azonban gyakran követik azt a mintát, hogy a főszereplő kezdetben nagy hangsúlyt fektet a karrierjére, a szakmai sikereire, de végül rájön, hogy a valódi boldogság a házasságban rejlik.

A nők mindig is dolgoztak (csak nem fizették meg őket érte). De amióta létezik a dolgozó nő fogalma, azóta a popkultúra is úgy tekint rájuk, mint remek történeti elemre.

A filmek női főszereplőinek fiktív jóléte és önállósága a nők nagy többsége számára nem valóság.

Ugyanúgy, ahogyan az Emily Párizsban című, a 2020-as évek Franciaországában élő expat kalandjai a reklámszakmában is csak a fantázia szüleményei.

Az a gardrob és az a lakás egy közösségi média menedzser fizetéséből?? Az nem csak Magyarországon, de még Franciaországban is elképzelhetetlen lenne.

Közben a film nem csak azt befolyásolja, hogyan látják magukat a nők (vagyok-e olyan vékony és cuki, mint Emily), hanem azt is, hogy milyen célokat és álmokat tartanak elérhetőnek. Hatására a fiatalok, akik még keresik a helyüket, előbb adják fel és lépnek le a munkahelyeikről, hiszen a filmet nézve elhiszik, hogy az a normális élet. Nem veszik észre, hogy irreális célokat tűztek maguk elé.

A forgatókönyvírók imádják a vállalatoknál dolgozó női karaktereket.

Gondoljunk csak a klasszikus dolgozó nőre, az eredeti Dolgozó lány című filmre.

A film állítólag azoknak készült, akik valaha is megpróbáltak már győzni - Dolgozó lány, 1988

Melanie Griffith a nyolcvanas évek végén a szexista főnöke ellen harcoló titkárnőt alakítja benne. A mozi egyetlen erénye az volt, hogy képes volt felhívni a figyelmet arra a mélyen gyökerező nőgyűlöletre, amely annyi sok nő munkahelyi tapasztalata volt akkoriban - és sokszor még most is. Két évvel később egy másik fajta dolgozó lányról készült film, Julia Roberts a Micsoda nő!-ben egy teljesen másik világot idealizált.

Az ő munkahelyi tapasztalatai a kliensével, Richard Gere-rel teljesen idegenek sok valódi szexmunkás életétől. Sőt. Elképzelhetetlenek.

Vagy ott van a popkultúra egyik legelső dolgozó női ikonja, akivel elég sokan már kisgyerekként találkoztunk: a Barbie baba. A baba első melója 1959-ben egy tinédzser divatmodellség volt, később szép karriert futott be mint tengerészgyalogos őrmester, delfinidomár, űrhajós - ez a fiatal lányoknak szánt játék már évekkel azelőtt áttörte a nemek közötti korlátokat a foglalkoztatásban, mint a legtöbb nő a saját munkahelyén. Már az 1960-as években létezett főnök Barbie, 1992-ben még elnökjelölt Barbie is került a boltok polcaira - harminc évvel azelőtt, hogy Amerikának női haditengerészeti parancsnoka lett volna. Volt egyfajta könnyedség a Barbie karrierjében, ami azt a látszatot keltette, hogy a társadalmi mobilitás és a munkahelyi előmenetel olyan könnyen elérhető, mint egy új ruhát felvenni.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Barbie (@barbie) által megosztott bejegyzés

Egy másik klasszikus is szépen kiszínezte a nők munkával töltött életének keményebb valóságát. Andie Az ördög Pradát visel című filmben tökéletes példa erre:

miközben az ő tapasztalatait nézve a hideg futkosna bármely HR-es kolléga hátán, végül szinte kívánatossá lesz mindaz amin keresztül megy, szinte meg is győznek minket arról, hogy elviselni a megaláztatást és a visszaéléseket: megéri.

De ne menjünk a tengeren túlra, közelebb van a brit Bridget Jones, akinek románca a főnökével, Daniel Cleaverrel (Hugh Grant) a hatalmi dinamika elképesztő aránytalanságát romantikázza, amelyet ma már a #MeToo világában nem kell szó nélkül elfogadnunk.

A romantikus vígjátékok végzik el a munka nagyját

A dolgozó lány karaktere tömegével jelenik meg a romantikus vígjátékokban, ahol a női karrier mindig csak előkészítése az igazi sikernek: természetesen a férfi megtalálásának. Azzal, hogy a popkultúra ezt a narratívát hangsúlyozza, erősíti azokat a társadalmi elvárásokat, amelyek szerint a nőknek elsősorban a családi életre kell koncentrálniuk, és hogy a karrier csak másodlagos lehet számukra.

Azt is sugallja, hogy a nők szakmai törekvései és ambíciói csak ideiglenesek, változékonyak és úgy is elmúlnak.

Hogy a valódi boldogság csak a házasságon keresztül érhető el. Ez aláássa a nők megbecsülését a munkahelyen, zárójelbe teszi az elért sikereiket és azok jelentőségét.

A Hogyan veszítsünk el egy pasit tíz nap alatt című romantikus film főszereplője pillanatok alatt feladja a karrierjét, a forgatókönyv szerint számára a komoly újságírói pálya egyáltalán nem Pulitzer-díjhoz, hanem Mathew McConaghey karjaiba vezet.

Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt, 2003 - legalább díjakat nem kaptak

Ha ez ellentmondásosnak tűnik, az nem véletlen. Furcsa módon ezek a filmek azt mutatják be, ahogyan mindannyian érezzük magunkat a munkával kapcsolatban. Imádjuk, utáljuk, ez az, aminek szentelni akarjuk az életünket, vagy a legutolsó dolog, amit csinálni szeretnénk. De ez az érzés nem független attól, amit egész életünkben látunk-hallunk a popkultúrát fogyasztva. Ráadásul ez az ábrázolás nem csak a nőknek árt, hanem a férfiaknak is, akiket gyakran csak mint pénzes fickót vagy jópasit, azaz minden nő álmát mutatnak be, ezáltal nehezítve az ő helyzetüket a való életben, ahol nem minden fickó pénzes, de a többség elhiszi magáról, hogy ha nincs pénze, már labdába sem rúghat a lányoknál.

Ez pedig visszavezet az Emily Párizsban sorozathoz.

Az ő élete, annak ellenére, hogy egy olyan közegben zajlik, ahol elméletileg hús-vér női karakterek is dolgozhatnának, ugyanolyan távol áll a tényleges tapasztalatoktól, mint a Micsoda nő! szexmunkásáé.

Elképesztően költséges az életmódja, és minden, ami a reklámügynökségi munkaadójánál történik, csak egy B-terv része, ami leginkább azért létezik, hogy megkönnyítse az életében zajló összes többi változást, a barátságoktól kezdve az internetes hírnév megszerzésén át a romantikus pillantásokig a szexi szakáccsal. A valóságban egy marketingesre sokkal kevesebb, a munkaadó által fizetett dél-franciaországi kiruccanás vagy elegáns estély jut párizsi kastélyokban, mint ahogyan Emily élete sugallná.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Emily In Paris (@emilyinparis) által megosztott bejegyzés

A munka nem egy, a sok választható opció közül

A legtöbb igazi dolgozó lány számára a munka sokszor frusztráló, unalmas, messze van attól, amit Barbie súgott a fülünkbe 5 éves korunkban. A nők, akik a valóságban élnek, a munkát nem az élet háttéralkalmazásaként fogják fel, számukra ez maga az élet - nem azért, mintha egy mindent felemésztő szenvedély lenne, hanem a stressz, a végtelen munkaidő és a kiégés miatt, amelyeknek szükségszerűen mindent áldozatul dobunk. Barátságokat, szerelmeket, hobbikat.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy arra vágynánk, hogy végre láthassunk egy 30-as nőt a képernyőn, aki otthonról, melegítőnadrágban dolgozik, Zoom hívásokkal és kisgyerekkel zsonglőrködik, miközben a boomer főnöke arra kéri, hogy még egyszer mutassa meg neki, hogyan kell egy GIF-et beilleszteni egy chatbe. Ehhez elég bekapcsolnunk Zoom közben a kamerát.

Mégis, legalább a lányaink miatt fontos lenne, hogy a dolgozó nők ábrázolása árnyaltabb legyen, persze szórakoztató, de a valóságtól ne ennyire nyomasztóan elrugaszkodott.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
Az AstraZeneca kivonja a Covid vakcináját a forgalomból egy ritka mellékhatás miatt - téged melyikkel oltottak?
Súlyos, halált okozó mellékhatásról van szó. Meg a világjárványnak is vége.

Megosztom
Link másolása

Az AstraZeneca leállította Covid vakcinája gyártását, és nem is forgalmazza tovább, mivel a világjárványnak vége.

A cég szerint a kereslet alacsony, mert annyi más oltóanyag áll rendelkezésre.

Ez egy újabb jele annak, hogy a járvány véget ért, amellett, hogy az Egészségügyi Világszervezet tavaly a globális vészhelyzetet befejezettnek nyilvánította.

Az Oxford-AstraZeneca oltás az egyik leghamarabb elérhető vakcina volt hazánkban, sokan kaptak ilyet, a Pfizer és a Moderna, melyek más hatásmechanizmussal működtek, csak később lettek elérhetőek.

Adam Finn professzor, a brit Oltási és Immunizációs Közös Bizottság tagja elmondta:

„Ma már egészen máshol tartunk, mivel a lakosságban szinte mindenki immunis a koronavírussal szemben, így ez a vakcina már nem szükséges.”

Az oltást a véralvadási rendellenesség egy ritka, de halálos formájával hozták összefüggésbe, ami miatt néhány család be is perelte a vállalatot.

A jelentések szerint az Egyesült Királyságban legalább 81 ember halt meg az oltás után.

A vakcina által kiváltott trombocitopénia és trombózis (VITT) csak röviddel az oltások beadása után jelentkezett, így azok, akik évekkel ezelőtt kapták, biztonságban vannak.

A modernebb oltások a Covid jelenlegi változataira célzottabban hatnak.

Az AstraZeneca szóvivője elmondta: „Hihetetlenül büszkék vagyunk arra a szerepre, amelyet a Vaxzevria játszott a világjárvány felszámolásában.

Független becslések szerint csak az első évében több mint 6,5 millió életet mentettünk meg,

és több mint hárommilliárd adagot adtunk el világszerte. Erőfeszítéseinket elismerték a kormányok, és széles körben úgy tekintik, hogy azok a világméretű járvány felszámolásának fontos elemei.

Mivel azóta többféle Covid-19 vakcinát fejlesztettek … ez a Vaxzevria iránti kereslet csökkenéséhez vezetett, amelyet már nem gyártanak és nem szállítanak.

Az AstraZeneca ezért úgy döntött, hogy kezdeményezi a Vaxzevria forgalomba hozatali engedélyének visszavonását Európában.”

Dr. Rachel Ward, oxfordshire-i háziorvos a Sun-nak elmondta: „Az AstraZeneca vakcinája nem veszélyes, sok életet mentett meg a Covid alatt. Mint minden oltóanyagnak és gyógyszernek, ennek is voltak ritka mellékhatásai, amelyeket jól meg tudtunk vizsgálni, mivel világszerte nagyon sok embernek adták be, így sok információt tudtunk gyorsan összegyűjteni.

Semmit sem kell tennie annak, aki megkapta az AstraZeneca Covid vakcináját. Ha a jövőben további oltóanyagokra lesz szüksége, akkor egy másik márkát kap majd - és nem számít, hogy korábban AstraZeneca oltóanyaggal oltották.”

Szóval ha AstraZenecával oltottak, és most ezt el tudod olvasni, jól érzed magad, akkor már nem vagy veszélyben.

Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
Megrendítő tény! Kutatások szerint szinte biztos, hogy minden 50. embernél kialakul az Alzheimer-kór új típusa
Genetikai demenciának hívják, és rengeteg embert érint. Köztük van Chris Hemsworth is.

Megosztom
Link másolása

Egy tanulmány szerint minden ötvenedik embernél fennállhat a genetikai demencia egy új típusának kockázata. A kutatók megállapították, hogy

az APOE4 génmutáció két példányát hordozó embereknél „szinte garantált”, hogy idős korukban Alzheimer-kór alakul ki náluk. A vizsgálatok szerint 65 éves korukra 95 százalékuknál mutatkoznak majd a betegség jelei.

Becslések szerint a nyugati emberek két százalékának van két példánya a génből. Közéjük tartozik a Bosszúállók színésze, a 40 éves Chris Hemsworth is, akit annyira megrázott a diagnózis, hogy kiszállt a filmiparból egy időre, hogy a családjával lehessen - nem csoda, hogy megijedt, a 95 % az majdnem minden érintett.

Az APOE4 génekről már eddig is tudtuk, hogy veszélyt jelentenek, de a spanyolországi Sant Pau Kutatóintézet által vezetett tudósok most azt találták, hogy a kapcsolat miatt az Alzheimer-kór szinte biztosra vehető - írta meg a The Sun.

Dr. Juan Fortea neurológus elmondta: „Ezt a gént már több mint 30 éve ismerjük, és tudtuk, hogy összefügg az Alzheimer-kór kialakulásának magasabb kockázatával.

De most már azt is tudjuk, hogy gyakorlatilag minden olyan egyénnél, akinél ez a megkettőzött gén megtalálható, Alzheimer-kór alakul ki.

Ez azért fontos információ ez, mert ők a lakosság két-három százalékát teszik ki.”

A kettős APOE4-gyel rendelkező 273 emberen végzett vizsgálatok azt mutatták, hogy 55 éves korukra szinte mindannyian már az Alzheimer-kór korai jeleit mutatták.

65 éves korukra több mint 95 százalékuknál abnormális szintű volt a demencia egyik kiváltójának tartott fehérje szintje.

A Nature Medicine című folyóiratban a kutatók elmondták, hogy az érintetteknél a tünetek 65 évesen jelentkeztek - körülbelül egy évtizeddel korábban, mint a tipikus Alzheimer-kóros betegeknél.

A szakértők szerint a genetikai oknak a betegség új formájaként való megismerése segíthet a diagnózis és a kezelés javításában.

Tara Spires-Jones professzor elmondta:

„Ez a tanulmány meggyőző adatokkal egészíti ki azt a feltételezést, hogy azoknál az embereknél, akiknek két példányban van jelen ez a gén, szinte garantált az Alzheimer-kór kialakulása, ha elég sokáig élnek.

További kutatásokat kell folytatnunk, hogy megértsük, hogy a gének hogyan változtatják meg agyunk Alzheimer-kórra való fogékonyságát az életkor előrehaladtával”.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Szívszorító hangüzenetet hagyott a barátnőjének a Mexikóban meggyilkolt ausztrál szörfös
A barátnő megható sorokkal emlékezett a meggyilkolt szörfösről egy nemrég nyilvánosságra hozott bejegyzés alatt.

Megosztom
Link másolása

Szörnyű gyilkosság történt a mexikói Ensanada városában: egy ausztrál testvérpár, Jake és Callum Robinson egy amerikai barátjukkal, Jack Carter Rhoaddal szörfözni indult a tengerpartnál, majd a három fiatal április végén egyszerűen eltűnt.

A turistákat napokig keresték a hatóságok, és csak egy héttel később találták meg fejbe lőtt maradványaikat egy kút mélyén.

Az egyik turista, a 33 éves Callum Robinson barátnője, Emily Horwath nemrég megosztotta a szerelme utolsó, szívszorító hangüzenetét.

Callum így kezdte az üzenetet.

„Boldog keddet! Jó reggelt kívánok. Itt 11:11 van, és éppen rád gondolok. Csak egy gyors üzenetet akartam küldeni, és köszönni neked, bébi”

- mondta a férfi, majd így folytatta:

„Remélem, nagyszerű napod van. Valamiért nagy mosolyt érzek az arcodon. Hiányzol, kicsim!”

A barátnő megható sorokkal emlékezett a meggyilkolt Callumról a nyilvánosságra hozott bejegyzés alatt.

„Ez a férfi úgy változtatta meg az életem, hogy nem is tudom szavakba önteni. Nagyon hálás vagyok, hogy szerettem őt.”

- írta Emily egykori szerelméről.

(via Unilad)

Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Mi az az egyetlen üzenet, amit sose küldj egy szorongással küzdő személynek?
Írásban nem segít a hanglejtés és a testbeszéd, így a szakemberek szerint egyetlen szó is kiválthatja a súlyos szorongást.

Megosztom
Link másolása

Mi a legdurvább üzenet, amit egy szorongással küldő embernek küldhetsz? Csak egy szó:

„Beszélhetnénk?”

Ez az egyszerű kérdés pánikot válthat ki, és mély szorongást okozhat az érintettekben.

Ez a fajta üzenet túlzottan tág teret ad az értelmezésnek, aminek eredményeként a szorongók a lehető legrosszabb következményekre gondolnak. Miért van ez?

Mert a homályos megfogalmazás miatt az emberek rossz előjeleket sejtenek, a szorongók pedig a legrosszabb forgatókönyvre számítanak.

Alex Oliver-Gans családterapeuta a HuffPostnak elmondta: „Az ilyen típusú üzenetek kétértelműsége és a hangnem vagy a kontextus hiánya hatalmas teret ad az üzenet értelmezésének. Kinek alkata szerint. De egy szorongó csak baljóslatúnak tudja értelmezni ezt.”

Hogy miért olyan nyugtalanító ez a kérdés? Te találkoztál már bárkivel, aki ezt írta neked, és utána nagyszerű híreket mondott a személyes találkozáskor?

Ha valaki olyannak küldik el, aki szorongó alkat, az egyszerű kérdés komoly szorongási rohamot okozhat. A gond a megfogalmazás homályosságában rejlik, ami miatt a legtöbben rossz dolgokat várnak, a szorongók pedig a legrosszabbat feltételezik.

Képzeld el, hogy a főnököd küld egy ilyen üzenetet. Te, ha átlagosan reagálsz a stresszre, azt gondolod, hogy van valami a munkáddal, ami miatt egyeztetnetek kell. Aki szorong, az azt gondolja, hogy ki fogja őt rúgni a főnöke akkor is, ha semmi okot nem adott rá.

Így a találkozásig hátra lévő idő, ami lehet néhány óra, de akár egy-két nap is, pokoli stresszben telik majd el a számára.

Arianna Galligher, az Ohiói Állami Egyetem Stressz, trauma és ellenálló képesség programjának igazgatója szerint a szorongás egyik elsődleges tünete

a katasztrofális gondolkodás, vagyis az a meggyőződés, hogy a szörnyű következmény nemcsak lehetséges, hanem valószínű is. „Ez nagyon nyomasztó és kimerítő lehet” - jegyezte meg Galligher.

Míg az SMS-ezés kezdetben enyhítheti a szorongás érzését, lehetővé téve a szorongó személy számára, hogy szabadabbnak érezze magát az önkifejezésben, egyes üzenetek megfejthetetlen jellege miatt a jóindulatú szövegeket negatívnak értelmezheti, ami fokozza a szorongását.

Oliver-Gans elmondta: „Mivel az SMS-ekből hiányoznak bizonyos nonverbális jelzések, csak feltételezzük a feladó hangnemét és szándékát".

És ahogyan azt már korábban megjegyeztük, a szorongók esetében ez a feltételezés gyakran a legrosszabb forgatókönyv felé tolódik el.

Szerencsére van módszerek arra, hogy elkerüld az ilyen szövegek küldését. A játék neve az érzékeny konkrétság:

világosan és meleg szavakkal részletezd, hogy mit szeretnél megbeszélni a címzettel. Ez a módszer segít csökkenteni az üzenet kétértelműségét, és lehetővé teszi, hogy a címzett pontosan tudja, mire számíthat, ezzel enyhítve a szorongást.

Oliver-Gans a következő szövegsablont ajánlja: „Mondd azt, hogy 'Be akartam jelentkezni [ ide jön a megbeszélni kívánt téma]. Van ma 15 perced valamikor?’ Ez minimalizálja a kétértelműségeket, és az emberek jobban megértik a beszélgetés célját, ahelyett, hogy magukra hagynánk őket a gondolataikkal" - magyarázza.

Oliver-Gans azt is javasolja, hogy mindannyian próbálkozzunk egy kis kedvességgel, amikor sms-ben üzengetünk. „Bármi, amit nehéz értelmezni szövegben, vagy amit könnyen félre lehet értelmezni a testbeszéd vagy a hangszín nélkül, egyszerűen kerülni kell szöveges üzenetben.

Ha van egy különösen nehéz téma, amit meg kell beszélni, lehet, hogy jobb, ha várunk, amíg személyesen vagy telefonon megemlíthetjük.”

Ha egy kétértelmű szöveg kellemetlen címzettje vagy, kérdezz nyugodtan vissza és gyűjts információkat, mielőtt pánikba esnél.

„Azt javaslom, hogy inkább tegyél fel tisztázó kérdéseket, minthogy önmarcangolásba és katasztrófakeresésbe csússz.

Ha több információt kérsz, és megismered a tényeket, megállíthatod a stressz-spirált” - tanácsolja Oliver-Gans.


Megosztom
Link másolása