FONTOS

A felelős kutyatartás nem a bárányos-almás tápnál kezdődik, a kutyamindenit!

Aki magát kutyásként jelöli meg, tényleg családtagként, felelősen gondoskodik kedvencéről? Ismeri a kutyája valós igényeit? Egy jelenleg kutyátlan szerző kutyás gondolatai.

Megosztom
Link másolása

Kutya világ, kutya élet... alapvetően még mindig pejoratív értelemben használjuk ezeket a kifejezéseket, pedig ma már a legtöbb kutyának irigylésre méltó élete van... Vagy nem?

Kutyába se veszik

Most ne menjünk bele abba, hogy ki szelídített meg kit, vagy hogy kinek volt nagyobb hasznára a másik. Már az ember-kutya együttélés kezdetének datálása is olyan széles spektrumon mozog - tudományos körökben jelenleg 18-32 ezer évesnek tartják a kapcsolatot - hogy mezei kutyásként talán nem is érdemes a háziasítás történetével behatóbban foglalkoznunk. Ami tény, az az, hogy emberemlékezet óta velünk élnek a kutyák, és a nyájak terelésétől kezdve a vadászaton át az ágymelegítésig számtalan területen bizonyították már rátermettségüket. Ennek ellenére a kutyával, mint fogalommal, egészen más a kapcsolatunk.

A velük való általános bánásmódra utalva a magyar nyelv rendre negatív töltetű kifejezésekben használja a „kutya” szót, gondoljunk csak a már említett kutya világ, kutya élet mellett például a kutya vacsorájára (ami ugye bizonytalan), vagy az ebül szerzett jószágra (ami pedig ebül vész el).

Szintén nem a kutyák megbecsülését hirdetik azok a skandináv mondák, melyek szerint a svéd, dán és norvég uralkodók egy-egy sikeres szomszédos hódítást sokszor azzal fejeltek meg, hogy a leigázott nép becsületébe még egyet rúgva egy kutyát tettek meg az adott terület királyává.

Ehhez képest mondjuk a középkorban a burgundi nép pont fordítva viseltetett egyes fajták iránt, ugyanis az értékes madarász kutyák vagy agarak eltulajdonítását egészen sajátos módon torolta meg: a tolvajnak nyílt színen, nagy plénum előtt meg kellett csókolni az eb hátsó felét (persze komoly pénzösszegért ezt a büntetést is ki lehetett váltani, mint oly sok minden mást abban az időben.) Bár  ugye ez a „kitüntetett figyelem” sem a kutyák javát szolgálta.

Mindenesetre fentiekből az derül ki, hogy a régebbi korok embere társ helyett általában inkább eszközként vagy értékes ingóságként tekintett a kutyára.

Azt gondolnánk, hogy ma már a legtöbb kutyára nem munkaeszközként, hanem négylábú barátként tekintenek, mégis, a tartási mód alapján egy munkakutyának sokszor jobb dolga van, mint munkanélküli társainak.

Köti az ebet

Talán kevesen hallottak még a magyarul „Öt mentesség” néven emlegetett, az emberrel együtt élő állatok jólétével foglalkozó alapelvekről.

Ezt a kis állatvédelmi csomagot egy 1965-ben készült jelentés alapján dolgozták ki az Egyesült Királyságban, mely akkor még csak a haszonállatok tartási körülményeit szerette volna jobbá tenni. 1979-ben aztán ezeket kiterjesztették a házikedvencekre is. Ez alapján minden emberrel együtt élő állatot megillet:

    • A szomjúságtól és éhségtől mentes élet, ami friss ivóvíz állandó jelenlétével, továbbá az egészséges élethez és a jó kondícióhoz szükséges, kiegyensúlyozott étrenddel biztosítható.
    • A kényelmetlenségtől mentes élet, ami az időjárás viszontagságai és egyéb veszélyek elleni menedéket, valamint a kényelmes pihenőhelyet is magában foglalja.
    • A fájdalomtól, sérülésektől és betegségektől mentes élet, ami megelőző intézkedések, gyors diagnosztika és gyógykezelés segítségével biztosítható.
    • A természetes viselkedés gyakorlásának feltétele az elegendő hely, a megfelelő tartási körülmények, valamint a fajtársak jelenlétének biztosítása.
    • A félelemtől és szorongástól mentes élet olyan tartási körülmények és bánásmód biztosításával érhető el, melyek révén az állat lelki szenvedése elkerülhető.

Azt gondolnánk, hogy ezek magától értetődő dolgok, főleg, ha házi kedvencekről van szó. Amíg azonban a kutyák birtoklását nem kötik semmilyen feltételhez, mindig lesznek olyanok, akik tudatlanságból, nemtörődömségből vagy szánt szándékkal, de nem tesznek eleget ezeknek a követelményeknek. Ami pedig ezeken túl, pont a kutyáknál kiemelten fontos lenne: az emberrel való személyes és szoros kapcsolat napi szintű ápolása.

A kutyák szőrös gyerekek

Az alcímbeli könyv szerzője, Csányi Vilmos etológus és munkatársai, de más kutatók is arra a - laikus kutyásoknak talán evidens - következtetésre jutottak, hogy egy átlagos eb simán hozza egy két és fél éves gyerek értelmi szintjét. Persze kutya és kutya között is jelentős különbségek lehetnek nem csak küllemben és személyiségben, de intelligenciában is, az viszont egészen biztos, hogy mindegyiknek a génjeiben ott van a megfelelési kényszer. Hiszen mindig azok az egyedek kerültek ki győztesen a szaporítási versenyből, melyek tűzön-vízen át engedelmeskedtek az embernek. Ebből is következik, hogy a ma élő kutyák túlnyomó többsége erősen igényli az emberrel való szoros kapcsolatot, nem csak fizikai, hanem lelki értelemben is.

Mert nem lesz nekik elég a Marimekko-mintás kutyaágy a kanapé mellett.

Nem lesz nekik elég a hipoallergén fitaktív bárányos-almás-rizses száraztáp.

Nem lesz nekik elég egy másik kutya társasága.

Mi kellünk nekik. Minden egyes nap.

A jelenlétünk és a figyelmünk. Pontosan úgy, ahogy egy 2-3 éves gyerek sem az új mancsőrjáratos labda meg a Túró Rudi miatt szereti a nagymamáját: hanem mert a közös tevékenységeken keresztül egyszerre ismerik meg a másikat és magukat is. És ez jó érzés.

Ha pedig képesek vagyunk ezzel a türelmes, de tudatos „nagymama-attitűddel” fordulni minden kutya felé, akkor nem jelenthet gondot olyan négylábú társat választani, akinek ez a kapcsolat még nem adatott meg, vagy már többször is összetörték a szívét.

Magyarországon ma több százezer állat él menhelyen, mert az állatvédelmi törvények ellenére még mindig rengeteg felelőtlen állattartó gondolja úgy, hogy a megunt, kezelhetetlennek gondolt jószágot elég valamelyik közeli szervezet ajtaja elé kihelyezni.

(És ez ugye még a jobbik eset. Sose felejtem el, ahogy egy falumbéli erdész minden évben ajánlgatta a kiscicáit, aztán saját bevallása szerint az évi több alomból az el nem ajándékozottakat helyhiány címén nyugodt szívvel megfojtotta, pedig már akkor is sok helyen volt ivartalanítási akció)

Hatalmas problémát jelentenek a szaporítók is, akik sorra ontják a sokszor beteg kiskutyákat. Ugyanígy a nem megfelelő állattartás vagy állatkínzás miatt elkobzott állatoknak is helyet kell biztosítani. Viszont a menhelyek férőszáma is véges, így aki elérkezettnek látja az időt, hogy szerető gazdája legyen egy kutyának- és mondjuk végigolvasgatta az Országos Állatvédőrség hiánypótló módon összeszedett honlapját – az első körben mindig ezeknél a szervezeteknél vagy fajtamentő csoportokban nézzen körül. Egy mentett kutya örökbefogadásával ugyanis rögtön két szőrös gyereknek teremtünk új esélyt egy szebb életre: az általunk hazavittnek és annak, aki az ő helyére kerülhet.

Nincs túl nagy falat vagy túl keverék kutya

„Éljenek a fajtiszta korcs keverékek!” Ezzel a mondattal zártuk nyári leveleinket valamikor a kétezres évek elején gimis barátnőmmel, utalván a mindkét családban fellelhető, törzskönyvet nem látott négylábúakra. Rém büszkék voltunk arra, hogy a véletlenül ugyanarra a névre hallgató két kutya mind természetében, mind küllemében egészen egyedi, hiszen akkoriban sem sok foxterrier-pumi vagy golden retriever-újfundlandi szerelemgyerek ugatta a Holdat.

A mi Fickónk eredetileg Béla néven érkezett a családba egy igazán hősies tett eredményeképpen. A szüleim baráti társaságából valakinek a jól szituált kutyalánya egy óvatlan pillanatban összegabalyogott egy fekete bundás Tekergővel, mely gabalyodásból egy alom kiskutya született. A szaporulat váratlanul érte családot, ezért egy vidám nyári szalonnasütögetés oldott perceit kihasználva a barátok segítségét kérték. Apukám- bízván a jó példa erejében- elsőnek jelentkezett, hogy szívesen befogad három gyereke mellé még egy kölyköt. Nem tudom, mi lett Fickó testvéreivel, de a jó példa állítólag sajnos nem akart ráragadni senki másra: aznap a többi vendég csak néma elismeréssel adózott a nemes cselekedet előtt.

Kisgyerekként mindig Rex-et (értsd németjuhászt) vagy Lassie-t (skót juhászt) szerettem volna kutyának, aztán lett egy Fickóm, akivel kamaszkoromban együtt jártuk a falu körüli mezőket, akinek mindent elmondhattam, aki előtt nem szégyelltem, ha sírok, akivel minden szilvesztert és nyári zivatart együtt töltött a család, és akinek halála után még évekbe telt hazaérkezvén nem keresni a szememmel és várni a szívemmel a kerítésnek nekidőlő, engem váró feketeséget.

Tudatos kutyátlanok, tudatlan kutyások - meg mindenki más a kettő között

Kutya kérdésben egyébként nem csak két tábor - kutyások és kutyátlanok - áll egymással szemben. Nem az teszi állatbaráttá az embert, hogy van kutyája, és nem az teszi antikutyássá, hogy vegzálja a felelőtlen állattartókat az önsétáltató kutyáért vagy az ajtaja előtt hagyott szeretetcsomagért.

Mert a kutyátlanok táborában ott van például a korrupt hatósági állatorvos, aki hamis útleveleket gyárt az EU-ba exportáló szaporítóknak, pedig neki aztán kutyakötelessége lenne az állatok érdekeit szem előtt tartani.

Aztán ott van a távoli rokon, aki nem tudja (és lehet, hogy nem is akarja) budapesti lakásába fogadni a gazdi halála után egyedül maradt kutyát.

És itt van a kutyabolond nő is, akit hiába harapott meg gyerekkorában egy dobermann, azóta is minden loncsos, csahos, büdös szájú dögöt Bubukának hív (a gyerekeihez hasonlóan) és alig várja, hogy a családja kiskorú tagjai nagyobbak, az ideje meg több legyen, és végre újra gazdi lehessen.

Ha már kettő táborra kell osztani a társadalmat kutya kérdésben (is), akkor talán az alapján kellene, kik azok, akik Dr. Király Péter, a Rex Alapítvány vezetőjének szavait négylábú társsal vagy anélkül, de a magukénak érzik.

„Felelős állattartók nyilatkozata: Az állatok társaink, hozzánk hasonlóan örülni és szenvedni képes lények. Tiszteletben tartásuk, szükségleteik ismerete és azok maradéktalan kielégítése minden ember erkölcsi kötelessége. Az állatoknak joguk van a boldog élethez és a kegyes halálhoz. Elítélek minden olyan – akarattal vagy gondatlanságból elkövetett – cselekedetet, mely az állatoknak szükségtelenül fájdalmat, testi vagy lelki szenvedést vagy bármiféle károsodást okoz. Felelős állattartóként rendszeresen bővítem állattartási ismereteimet, gondoskodom kedvencem jóllétéről, állatorvosi ellátásáról, mikrocsipezéssel megakadályozom elvesztését, és ivartalanítása révén megakadályozom a nem kívánt szaporulat létrejöttét.”

Nemrég olvastam egy bejegyzést, melynek írója arról gondolkodik félhangosan, hogy mennyivel jobb lenne a helyzet, ha a kutyatartás joga nem illetne meg mindenkit. Ha egy ilyen érző, értelmes élőlénnyel való együttélés nem csak az alap állatorvosi vagy élelmezési kiadásokkal járna, hanem további komoly összegek befizetésével, tanulási kötelességgel, kiemelt adókkal is. Amibe ugyanis nem fektetünk pénzt, azt általában kevésbé becsüljük meg.

„Víziómban annak lehetne kutyája, aki kutyatartás határozattal rendelkezik, melyet a kormányhivatal bocsát ki, a Kutyajólléti Szolgálat ajánlása alapján. A Szolgálat a nála jelentkezőknél környezettanulmányt végez, pszichológiai alkalmasságot állapít meg, majd az aspiránsokat egy öt napos, negyven órás tanfolyamban részesíti, melynek díja egyszázezer forint. A tanfolyamon szó esne a kutyatartás egészségügyi, kulturális és anyagi vonatkozásairól is. Előadhatnának olyan emberek, mint a különféle kutyamenhelyeket működtető, aggodalomtól és a kudarcoktól félőrült humanisták.

Számomra valahol itt kezdődik a felelős gazdiság - amikor magamon és meglévő vagy vágyott kutyámon túlmutatva minden szőrös gyerek rendszerszintű jóllétét kívánom.

Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
A fiát akarta megvédeni, a saját háza előtt verték agyon az apukát
A 43 éves amerikai férfi annyira súlyos agysérülést szenvedett, hogy azonnal kórházba kellett szállítani, ahol másnap meghalt.
Sassy - sassy.hu
2023. május 24.


Megosztom
Link másolása

A saját háza előtt vertek meg egy édesapát, aki korábban a fiát próbálta megvédeni egy sulis verekedés miatt - írta meg az Unilad.

Christopher Wright múlt szombaton halt meg a kórházban, egy nappal azután, hogy az ominózus verekedés kitört. A férfi menyasszonya elmondta, hogy korábban a 14 éves fia összeverekedett egy iskolatársával a Brooklyn Park nevű középiskolában, majd ezek után három tinédzser és két felnőtt jelent meg az otthonuknál.

A csoport tagjai ki akarták hívni a fiút, hogy folytassák a verekedést, de a 43 éves családapa ezt nem engedte, amire azt mondták neki, hogy akkor álljon ki ő maga.

Ezek után a saját háza előtt verték meg az édesapát, aki annyira súlyos agysérülést szenvedett, hogy azonnal kórházba kellett szállítani, ahol másnap meghalt.

A verekedésről a biztonsági kamerák felvételt készítettek, a helyi rendőrség pedig az iskolával együttműködve nyomozást indított az ügyben.

Az férfi menyasszonya, Tracy Karopchinsky elmondta, hogy Christopher családja gyertyafényes virrasztást tervez az elhunyt apa emlékére, és felszólította a helyi szülőket, hogy tegyenek meg mindent azért, hogy ilyen többet soha ne fordulhasson elő.

„Mi, szülők cserbenhagytuk a gyerekeinket. Ez nem az iskola felelőssége, hanem a miénk”

- mondta az elkeseredett nő a szörnyű tragédiáról.


Megosztom
Link másolása

FONTOS
Suhajda Szilárd felesége nem adja fel a reményt, szerinte a hegymászót alakját láthatták a serpák a 4-es tábor felett
A hír megerősítését várják. A hegymászó a Mount Everest déli oldalán készült megmászni a Föld legmagasabb hegyét.
Sassy - sassy.hu
2023. május 25.


Megosztom
Link másolása

Mindenki nagyon drukkol, hogy épségben előkerüljön Suhajda Szilárd, aki már egy napja nem adott életjelet magáról.

A hegymászó a Mount Everest déli oldalán készült megmászni a Föld legmagasabb hegyét.

Suhajda Szilárd tervei szerint május 24-én ért volna fel a Mount Everest csúcsára, 8848 méter magasságra. Ő lett volna az első magyar, aki oxigénpalack és teherhordók nélkül jut fel a Föld legmagasabb pontjára. Ám a hegymászónak május 23-án nyoma veszett, legutóbb magyar idő szerint szerdán 15 óra 47 perckor rögzítettek tőle GPS-jelet, amikor 8795 méteren járt.

Instagram csatornájára az utolsó posztot május 23-án tették ki, amelyben a fiókját kezelő személy leírta, hogy Suhajda Szilárd bejelentkezett műholdas telefonon, nagyjából. "Fizikailag és mentálisan is jól van, továbbra is úton a Mount Everest 8848 méteres csúcs felé. A csúcs elérése akár még 3-4 órát is igénybe vehet, így viszonylag későn fog a csúcsra érni, de képes meghozni a jó döntést minden esetben. Elmondása szerint továbbra is úgy érzi magát, hogy képes felérni a csúcsra és onnan biztonságosan visszaereszkedni a négyes táborba" - írták a posztban.

A folytatásért kérjük, lapozz:



Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Döbbenet, kik szerepelnek az Instagram top 10 listájában, nekik van a legtöbb követőjük
Ők lennének a példaképek?
Sassy - sassy.hu
2023. május 22.


Megosztom
Link másolása

Meglepő lista látott napvilágot nemrég. Azt gyűjtötték össze, hogy milyen Instagram-oldalak a legnépszerűbbek, kiket követnek a legtöbben.

A listán nem szerepelnek sem klasszikus értelemben vett művészek, sem írók, sem ismert, népszerű tudósok, sem olyan személyiségek, akik sokat ettek a közösségért vagy egy-egy kisebbségért.

Az is sokatmondó, hogy a lista élén nem nő áll. Mint ahogyan az is, hogy miből él, és miről híres néhány olyan influencer, aki a Top 10-ben szerepel.

Az Instagram hosszú utat tett meg 2010-es elindítása óta. Akkoriban csupán egyszerű, fotók megosztására szolgáló platform volt iPhone-felhasználók számára. Később elérhetővé tették androidos és más operációs rendszerrel működő okostelefonok számára is, és sorra bővültek a funkciói. Néhány éve pedig bekebelezte a Facebook, és jelenleg is a Meta vállalat egyik legtöbbet használt közösségi alkalmazása a FB mellett.

Ma már számtalan dologra használjuk az Instagramot fotók megosztásán kívül: kapcsolattartásra, vállalati brandépítésre, videók publikálására, társadalmi ügyekért folyó kampányokra, kereskedelmi platformként, de még arra is, hogy a kreatív szalmákban dolgozók egyfajta portfólióként, referenciaként mutogassák Instagram-oldalaikat.

És hát itt vannak az influencerek. Akiknek lassan alig akad olyan posztjuk, amelyben ne valamilyen szolgáltatást, használati tárgyat, kozmetikumkt, autót, drága órát vagy cipőt reklámoznának...

Nézzük, kik azok az influencerek, akik a listát vezetik

A listáért, kérjük, lapozz! Köszönjük!



Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Ki a fenét kell, hogy érdekeljen rajtam meg a férjemen kívül, hogy ezek szerint demiszexuális vagyok?
Végtelenül sajnálom a mostani kamaszokat, akik identitáskereséséhez az idősebb generációk futószalagon gyártják az újabbnál újabb kifejezéseket.

Megosztom
Link másolása

Nemrég szembejött velem az Instagramon egy általam eddig nem ismert szó: demiszexuális.

A 2009 óta a Tinderen is megjelölhető kifejezést hivatalosan azokra használják, akik csak erős érzelmi kötődés mellett képesek szexuális vonzalmat érezni. Ezzel eddig nem is volt gondom, sőt, jött a felismerés, hogy nahát, én ilyen vagyok, sose volt még egyéjszakás kapcsolatom, sose gondoltam azt egyetlen helyes vagy kifejezetten szép férfi láttán se, hogy ejha, de összegabalyodnék vele. Aztán tovább olvastam a bejegyzést, és kezdett összeszorulni a gyomrom, amint azt ecsetelte a szerző, hogy ne gondolja az olvasó, hogy szegény demiszexuálisoknak gond lenne a libidójukkal, vagy úgy egyáltalán a szexuális életükkel, meg hogy

semmi szégyellnivaló nincs abban, ha valaki ebbe a csoportba tartozik, ez nem egy betegség, mert nem igényel kezelést,

és felesleges dolog prűdnek vagy ódivatúnak nevezni őket. (A cikk egyébként frappánsan egy vágykeltő ételeket listázó bejegyzés linkjével ér véget.) Ezek után rákerestem más helyeken is a kifejezésre, és rendre azzal a számomra furcsa megközelítéssel találkoztam, miszerint a demiszexualitást az aszexualitás és a normális szexualitás közötti egyfajta szürke zónában kell elképzelni, ahol az érintett személyek abban különböznek a skála két végpontjától, hogy van, amikor kívánják a testiséget, és van, amikor nem. (Ezek szerint az, aki nem aszexuális vagy demiszexuális, folyamatosan be van gerjedve? Vagy akkor a legtöbb ember egész nap arra koncentrál, hogy elfojtsa a dolgot, hogy el tudja látni a munkáját, meg be tudjon vásárolni a boltban, aztán ha már otthon van a négy fal között, végre kedvére lehet szexuális?)

Aztán egy másik cikkben ez állt:

„Vannak olyanok is (demiszexuális személyek), akik soha nem érezték, hogy valójában „coming outolniuk" kellene, mivel úgy gondolják, ha ez egy kapcsolat alakulása során releváns lesz, majd elmagyarázzák az érintettnek."

Végül a szerző úgy összegzi a témát, hogy a legjobb az lenne, ha a tudomány szépen kikutatná a demiszexualitást, a társadalomnak pedig egy dolga van ezzel: elfogadni.

És hogy a kéretlen beszólásokból se maradjanak ki a demiszexuálisok, egy másik oldalon ilyeneket olvastam:

„az ilyen irányultságú személy gyakran találkozhat olyan megjegyzésekkel, mint például:

-    Még nem találkoztál a megfelelő emberrel, aki elcsavarná a fejed.

-    Talán csak későn érő típus vagy...

-    Esetleg nem bántalmaztak kiskorodban?

-    Valami probléma van a hormonjaiddal?"

Ezek szerint 36 év, meg három gyerek után kellett megtudnom, hogy deviáns vagyok?

Aztán elgondolkodtam és elszégyelltem magam, hiszen valószínűleg ugyanígy érezheti magát bárki ma Magyarországon, aki nem ciszheteró, vagy mondjuk nőként nem akar gyereket, esetleg vega, és a rokonsága szerint meg "az nem normális".

Vajon hány olyan embertársamat vegzálják finoman vagy durván olyan tulajdonságért, ami lehet, hogy igaz rá, de nem meghatározó része az identitásának? Mert igazából ki a fenét kell, hogy érdekeljen rajtam meg a férjemen kívül, hogy ezek szerint demiszexuális vagyok?

Read it till you feel it

A közösségi média (meg az egész internet) egyik kétélű tulajdonsága, hogy egyszerre lát el minket nagyon is hasznos, és eseténként egészen káros információval, többek között önismereti jellegűekkel is.

Mert természetesen jó dolog, ha egy problémámra akarva vagy akaratlanul megoldást találok, de

aki valaha is arra vetemedett, hogy bekövessen egy szimpatikus pszichológust, lifecoach-ot, vagy más önismereti megmondóembert, az bizony néha azon kapja magát, hogy kényelmetlenül sokat kezd tudni magáról.

(Lásd az egyszeri anyuka, aki most tudta meg, hogy demiszexuális).

Ahogy egy női magazin horoszkóp rovatának kb. bármelyik jegyébe belelátja magát az ember, úgy mondjuk egy ADD (Attention Deficit Disorder), vagy a mai, frissebb szóhasználat szerint “figyelmetlen ADHD” (Innattentive ADHD) zavar leírásának olvasása után is sokan fogják úgy érezni, a fene egy meg, ez bizony rám is jellemző. Én például simán hozom ezeket a figyelemzavaros jellemzőket:

  • Nehézséget okoz megtartania a figyelmét, különösen akkor, ha a feladat nem érdekli
  • Figyelme könnyen elterelődik
  • Gyakran követ el olyan hibákat, amelyek a figyelmetlenségéből fakadnak
  • Problémája lehet az önmotivációval
  • Alulteljesítés érzése, szubjektíve nem sikerül elérni a célokat
  • Nehezen szervezi meg az életét
  • Krónikus halogatás jellemzi, vagy nehéz elkezdenie valamit
  • Sok feladatot futtat párhuzamosan, de a befejezéssel gondjai vannak

De ettől még nem vagyok ADHD-s (vagy legalábbis szakember még nem állapította meg rólam).

Mindenki tudja, hogy betegséget internetről diagnosztizálni nem szabad, mert a vége mindig az, hogy egy fejfájásra rákeresve plusz nyolc tünet és két halálos betegség biztos tudatában állunk fel a gép elől.

A kibernetikus hipochondria, vagyis a cyberchondria viszont nem csak klasszikus betegségek, de ártalmatlannak tűnő önismereti tesztek, személyiség típus leírások esetén is előhozhatja belőlünk a „bemagyarázom-magamnak” kisördögét.

Nagyon nehéz határt szabni az önmagunkról megszerzett új információknak, vagy ha már bekerültek a tudatunkba, a helyükön kezelni őket.

Amíg nem olvastam az ambivertáltságról, szilárd meggyőződésem volt, hogy én introvertált vagyok, aki ugyan az online térben, írásban kicsit exhibicionista, de alapvetően azok táborát erősíti, akiknek a Covid idején kötelező karatén kifejezetten kellemes volt.

Amióta viszont tudom, hogy igazából ambivertált vagyok - mert azért néha jól esik egy-egy nagyobb létszámú szociális eseményen részt venni - azóta nem tudok lelkiismeretfurdalás nélkül arra hivatkozni egy találkozó lemondásánál, hogy ne haragudj, intro vagyok. (Helyette egyébként a szintén nemrég megismert mizofóniás tulajdonságomra szoktam hivatkozni, aminek megismerése amúgy nagyon sokat adott, na nem az identitásomhoz, hanem az extrém hangérzékenységem kezeléséhez.) Tehát az, hogy kiderült, hogy ambivertált vagyok, megint csak egy magamra alkalmazható jelző lett anélkül, hogy hozzáadott volna az életemhez vagy az énemhez.

Egy címke nekik, egy címke nekem

Könnyebben eligazodunk egy olyan boltban, ahol mindenen ott van a címke, és nem kell minden egyes konzervhez odahívni valakit, hogy mesélje már el, mi van a dobozban, mire való és hogy kell elkészíteni.

Emberek esetében is az egyszerűbb kezelhetőség miatt alakult ki a címkézés, hiszen mennyivel könnyebb azt mondani, hogy a főnökünk egy nárcisztikus bunkó, mint egy-egy adott szituációt a helyén kezelve a megoldásra fókuszálni. A címkék, bélyegek lényege az állandóság és az egyértelműség: valami vagy fekete vagy fehér. Így nem kell energiát feccölnünk a szürkeárnyalatok elemzésébe, hanem pikk-pakk fel tudjuk venni az álláspontunkat.

A legnagyobb probléma ezzel (azon túl, hogy a címkézés egyébként a kognitív torzítások körébe tartozik, tehát általuk sosem a valós helyzetet látjuk) a negatívumokra való fókuszálás.

Sajnos nem az az elterjedt hozzáállás ember-címkézés téren, hogy a pozitív tulajdonságai alapján jegyezzük meg a másikat, hanem a számunkra negatív jellemzőkre fókuszálva osztogatjuk a cédulákat - egyébként sokszor önmagunk esetében is.

Így aztán a saját személyiségünket is rendre az általunk rossznak ítélt, a szerintünk mások által elítélendő, de legalábbis nem preferált tulajdonságainkból rakjuk össze. Én például azt, hogy a kisgyerekek életkori sajátosságait sokszor rosszul kezelem, vagy hogy a házimunkában az átlaghoz képest általában alulteljesítek, úgy interpretálom magam felé, hogy türelmetlen és lusta vagyok. Így, állandósítva.

Ugyan ezeket a címkéket eddig még senki sem jelölte meg, mint az identitásom szerves részét, én simán felragasztottam őket az egyszerűség kedvéért a mentális tükörképemre. Pedig nem vagyok mindig türelmetlen és lusta se. És ha épp nem vagyok lusta, veszem is a fáradtságot az ilyen káros öncímkék lekapargatására, mert 36 éves fejjel néha már tudom, melyik jelzőm vagyok, és melyik nem. Viszont végtelenül sajnálom a mostani kamaszokat, akik identitáskereséséhez az idősebb generációk futószalagon gyártják az újabbnál újabb kifejezéseket.

Patchwork identitás

Mennyivel egyszerűbb volt az internet előtt kitalálni, milyenek vagyunk. Ott voltak a körülöttünk lévők, akikhez hasonulni vagy pont ellenkezőleg, akiktől különbözni akartunk, de ez sose jelentett többet pár száz embernél. Ehhez adódott hozzá a történelem és a művészetek további pár száz alakja, akik szintén mintát, vagy legalább igazodási pontot jelenthettek az identitásunk meghatározásában. Most meg idegenek millióihoz képest kell meghatároznunk magunkat.

Malinák Judit szociológus-közgazdász „patchwork-identitásnak” nevezi azt az énképet, melyet a különböző on-és offline médiumok által közvetített életstílusminták és szerepmodellek sokféleségéből, darabonként rakunk össze.

„Az identitás formálódása a fejlődésregények zárt elbeszéléseinek mintája szerint már nem értelmezhető. Az egyénnek mindig az aktuális szituációban kell eldöntenie, hogy identitásának mely része élvez prioritást.”

A folyamatos önreflexió miatt aztán kénytelenek vagyunk egyre nagyobb tudatossággal  válogatni ki azokat a jellemzőket, amelyek helyesen határoznak meg minket. Mintha egész nap egy pláza boltjait rónánk egy személyes kapszulagardrób összeállítása céljából...

Je suis fluid

Reggelente még homokóra alkatú vagyok, aztán délelőtt 10-re már az alma típusba sorolnám magam. Az egyik percben megőrülök a gyerekeimtől, és azt kívánom, bár mentem volna apácának, a másik pillanatban meg el se tudom képzelni a földi boldogságot nélkülük. Gyerekkoromban utáltam a lecsót, ma már többek között azért is várom a nyarat, hogy a friss zöldségekből ezerféle lecsót főzhessek.

Nem vagyunk szobrok sem kívülről, sem belülről. Nem kell állandó eposzi jelzőket keresnünk az identitásunkhoz. Csekkbefizetéskor nem fontos, hogy a postás néni otthon kivel bújik ágyba vagy tesz-e tojást lecsóba. Az viszont igen, hogy kedvesek vagyunk-e egymással, amíg van közös elintéznivalónk.

Talán kevesebb önismereti készterméket kellene fogyasztanunk.
Talán csak jelen kéne lennünk a mindennapokban.

Talán befejezhetném ezt a cikket és levághatnám végre a kertben az elhervadt tulipánokat.

Megosztom
Link másolása