FONTOS

Úgy terjedt el, mint egy fertőzés - hihetetlen, de 20 éves a Facebook

Húsz éve indult el a Facebook, amely azóta a mindennapjaink részévé vált. De vajon melyik irányba billen a mérleg nyelve, ha a közösségi média előnyeiről és hátrányairól van szó?

Megosztom
Link másolása

A legfrissebb adatok szerint 2023-ban 2,797 milliárd aktív felhasználóval rendelkezett a világ egyik legnépszerűbb közösségi média megosztója, a Facebook, amely idén húsz éves lett, a két évtized alatt pedig fenekestül felforgatta a világot. Ameddig egy ember húsz év alatt csupán kóstolgatja az életet, addig ez a mesterséges hálózat milliárdok mindennapjait uralja. Felmerül a kérdés, hogy az a digitális találmány, amely már ilyen régóta velünk van, vajon a jövőben is elkísér minket? Hogyan változtatta meg a gondolkodásunkat? Mit adott nekünk, és mit vett el tőlünk felemelkedése óta?

Úgy terjedt, mint egy vírus

A Facebook története egy izgalmas és gyorsan fejlődő sztori, kezdve a korai időszaktól, amikor egy maréknyi diák elindította az oldalt, egészen napjainkig, amikor a vállalat a világ egyik legnagyobb és legbefolyásosabb társadalmi hálózatává vált. Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz, és Chris Hughes 2004 februárjában alapították a Facebookot a Harvard Egyetemen, amelyet akkor még TheFacebook néven ismertek. A fiúk

nem akartak mást, mint egy platformot, amely megkönnyíti a kommunikációt az egyetemisták között.

Átlátható volt, praktikus, és új. Mindenki saját profilt akart, a Facebook pedig terjedni kezdett más amerikai egyetemeken és főiskolákon, majd eljutott a határon túl más országokba is, és 2006-ra mindenki számára elérhetővé vált. 2010-ben egy mozifilm is megjelent a témában Social Network – A közösségi háló címen, amely bemutatta, hogyan lett egyik napról a másikra világszerte ismert platform abból a weboldalból, amely egy kollégiumi szobából indult. Viszont arra a film készítői sem mertek gondolni, hogy a Facebook tovább megy és milliók életében kap helyet. Ma ott van velünk reggel, amikor ránézünk a telefonunkra, napközben, amikor dolgozunk, és este, amikor találkozunk a szeretteinkkel. Ezen keresztül vitatjuk meg a munkatársakkal a mindennapi ügyeket, barátainkkal, ismerőseinkkel itt beszélünk az érzéseinkről, de állást, párkapcsolatot, sőt még ingatlant is a Facebookon keresztül keresünk. Úgy tűnhet, mintha több jót hozott volna az életünkbe, mint keserűséget. De ez valóban igaz?

Átalakította a társadalmat?

A Facebook jelentős hatással van a társadalomra és a gondolkodásra is. A jó dolgok közé tartozik, hogy lehetővé teszi, a könnyed és gyors kapcsolódást a családtagjainkkal, barátainkkal, és ismerőseinkkel, függetlenül attól, hogy milyen távol vagyunk egymástól. Aztán ott van az információáramlás: hozzájárul a hírek széleskörű terjedéséhez, akár igazak azok, akár hamisak, plusz lehetőséget teremt az embereknek arra, hogy közös érdeklődési körök szerint szerveződjenek. Végül ott vannak az üzleti lehetőségek: az oldal a vállalkozások számára biztosítja, hogy eljussanak a célcsoportokhoz, ami marketing szempontból sem utolsó.

Mark Zuckerberg, a Facebook feltalálója A 39 éves Mark Zuckerberg programozónak eléggé bejött az élet

Botrány botrány hátán

A Facebook számos előnyös szolgáltatása mellett vannak olyan hátrányai, amelyek miatt sokan már búcsút intettek a platformnak. Az egyik ilyen a biztonsági kockázat: a Facebook adatgyűjtési gyakorlata miatt kérdéses, hogy mennyire vagyunk biztonságban mi, felhasználók. Gondoljunk csak a 2018-as Cambridge Analytica botrányra, amikor az adatelemző és politikai vállalat

a választások során pszichológiai trükkökkel befolyásolta a Facebookra regisztrált személyeket a döntésükben.

Bár erre csupán egy botlásként tekint a cég, ne feledjük, hogy az oldal máig rengeteg személyes információt gyűjt a regisztrált személyekről marketing céllal. Érthető, hogy ezek miatt sokan érzik magukat veszélyeztetve az online térben. A szociológusok szerint azonban ennél is több kockázatot rejt az információs buborék, vagyis az a jelenség,

amikor személyre szabott tartalmak és hírek algoritmusai tovább erősítik az emberekben az előítéleteket, ezzel megbélyegezve a kisebbségi csoportokat.

Például, aki rákattint az interneten egy háborúról szóló cikkre, azt a Facebook megjegyzi, és hamarosan ezzel kapcsolatos (többnyire politikai jellegű) hirdetéseket és tartalmakat kezd feldobni, arra alapozva, hogy érdekelheti a kattintót. A portálon fénysebességgel terjednek hamis hírek és a torzított információk, amelyeknek egyetlen szerepük, hogy erősítsék a társadalmi feszültséget. Az álhírek terjedését szinte lehetetlen megállítani, ugyanis egy perc alatt ezrekhez érnek el a hamis információk, és hiába töröl valaki egyetlen hírmegosztást, a további több ezer ottmarad.

Van még rosszabb is

A pszichológusok egy egészen más tényező miatt tartják veszélyesnek a közösségi médiát, hiszen jól tudják, hogy

a felhasználókra leselkedő fenyegetések és zaklatások növekedése képes instabillá tenni a korábban stabil személyiségeket is,

nem beszélve arról, hogy a Facebook sokak esetében okoz függőséget. Már tudjuk, hogy a folyamatos online jelenlét során számos pozitív élményt szerezhetünk (párkereső funkció, kapcsolattartás, csoportok alakulás, elismerő kommentárok), ezek hatására dopamin szabadul fel az agyban, amely elég jó érzést okoz. Ez a biológiai folyamat vezethet odáig, hogy a felhasználó hajszolni kezdi a pozitív élményeket, végül kialakul a függőség, amelyből már csak rossz következik: csökkennek az offline kapcsolatok, megnő az ingerküszöb, erősödik a szorongás és sérül a mentális egészség.

A Facebook-függőség egy létező kockázat, amelybe nagyon könnyű belekeveredni, viszont annál nehezebb kimászni belőle. A szakemberek ezért azt tanácsolják a szülőknek, hogy csak a felnőttkor elérésével engedjék meg gyermekeik számára a közösségi média használatát. A tanács jó, végrehajtani szinte lehetetlen.

Akad, ahol börtön jár érte

Az adatvédelmi kérdések továbbra is megoldatlanok, és a közösségi média használatának hosszú távú hatásai több magányos, depressziós és kétségbeesett embert eredményeznek, ami arra sarkalhatja a felhasználókat, hogy szorítsák háttérbe az online világot. Annyi biztos, hogy a rohamosan fejlődő technológia és a társadalmi szokások változásaival együtt a Facebook szerepe is alakulni fog. Végső soron pedig az emberek döntik majd el, hogy meddig és milyen mértékben használják

a Facebookot a mindennapi életük részeként, már ahol lehet, ugyanis jelenleg Kínában, Észak-Koreában szigorúan bünteti a törvény a Facebook használatát, míg Oroszországban időnként blokkolják a valódi hírek terjedésének megállítása érdekében.

Az már más kérdés, hogy a további közösségi média oldalak mikor veszik át a szerepét és hagyják maguk mögött a Facebookot. Hiszen social media nélkül ma már szinte lehetetlen az élet menedzselése.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
Bizonyítékot találtak rá, hogy lehallgatnak az air fryerek - ezek a márkák érintettek
A szakértők figyelmeztetnek, hogy jelentések szerint bizonyos air fryerek lehallgathatnak akár téged is, adatokat gyűjtve a mindennapjaidról és a beszélgetéseidről. Ijesztő? Egyben a valóság is.

Megosztom
Link másolása

Az adat hatalmat ad, és ezt jó ideje tudják már bizonyos mobiltelefon-gyártók is, akikre a megfigyelés árnyéka vetült.

A telefonok tekinthetők potenciális lehallgatókészüléknek egyes márkák esetében, de azt nem láttuk jönni, hogy a konyhai eszközök ugyanerre a sorsra juthatnak.

Az air fryerek körül kialakult hype miatt egyre népszerűbbek a készülékek, bár mint korábban írtuk, bizonyos esetekben használatuk kifejezetten egészségkárosító. A mértékletes használat kiemelten fontos esetükben, és ennek újabb vetülete az is, hogy nem a közelükben kell megbeszélni a titkokat.

A What? fogyasztói tanácsadó cég kutatása bizonyítékot talált az okos air fryerek megfigyelő képességére és adatgyűjtésekre.

Az air fryerek sokszor engedélyt kértek a beszélgetések lehallgatására úgy, hogy a felhasználó ezt nehezen (vagy sehogy) értelmezve feljogosította erre a készüléket.

A tanulmány a kínai Xiaomi, Tencent és Aigostar márkák három sütőjét vizsgálta. Megállapították, hogy az eszközök a telefonos applikációkhoz kapcsolódva hangot rögzítenek.

Az ügyfelek nem kaptak konkrét indoklást arra vonatkozóan, hogy a főzőeszközök miért akarták rögzíteni a hangot, de állítólag az Aigostar és a Xiaomi sütők is jelezték adatvédelmi közleményeikben, hogy az emberek személyes adatait kínai szerverekre küldik.

A kutatás azt is megállapította, hogy a Xiaomi sütőhöz készült alkalmazás a Facebook nyomkövetőihez, valamint a TikTok for Business-en használt Pangle hirdetési hálózathoz kapcsolódik.

Az Aigostar air fryerek által kért további információk között szerepelt a tulajdonos neme és születési ideje a kutatás szerint, de az erre adott válasz nem volt kötelező.

Mindhárom készülék tudni akarta a légsütőt használó ügyfél pontos tartózkodási helyét is.

Az eredményeket kommentálva Harry Rose, a Which? magazin szerkesztője elmondta:

"A kutatás azt mutatja, hogy az intelligens technológiai gyártók és a velük együttműködő cégek jelenleg hogyan képesek adatokat gyűjteni a fogyasztóktól, és a rendszer gyakran kevéssé vagy egyáltalán nem átlátható."

Rose sürgeti a megfelelő iránymutatások kidolgozását, és a gyártóknak is fontos lenne tűpontosan informálni a felhasználókat, hogy mit vesznek meg az intelligens gépekkel.

Az Egyesült Királyság Információs Biztosának Hivatala például 2025 tavaszán új iránymutatást ad ki az adatvédelmi törvények betartásáról.

Stephen Almond, az ICO szabályozási kockázatokért felelős ügyvezető igazgatója figyelmeztetést adott ki a hír nyomán, hangsúlyozva, hogy a fogyasztók nem feltétlenül csak pénzzel fizetnek bizonyos termékek vásárlásakor.

A Sky Newsnak nyilatkozva a következőket mondta: "Végül azt látjuk, hogy a fogyasztók kétszer fizetnek. Először a megvásárolt termékért, másodszor pedig az adataikkal.

Ezeket az adatokat célzott reklámozásra használják fel,

és több információt gyűjtenek a piaci fejlődéshez. A vásárlónak kétszer meg kell gondolnia, mit vásárol, majd utána mire ad engedélyt az okoseszköznek.


Megosztom
Link másolása

FONTOS
Egy tanulmány szerint a hasnyálmirigyrákos betegek túlélése megduplázódott ennek a gyakori vitaminnak köszönhetően
Ennek a vitaminnak a nagy dózisa áttörést hozhat a rák kezelésében.

Megosztom
Link másolása

A University of Iowa Health Care Carver College of Medicine nemrégiben közzétette egy randomizált, második fázisú klinikai vizsgálat eredményeit, amely a nagy dózisú C-vitamin hatását vizsgálta intravénás kemoterápiával kombinálva hasnyálmirigyrákos betegeknél.

A kutatók azt találták, hogy heti három alkalommal 75 gramm C-vitamin adagolása megduplázta a késői stádiumú, áttétes hasnyálmirigyrákban szenvedő betegek túlélési idejét: nyolc hónapról tizenhat hónapra nőtt.

A tanulmány, amely a Redox Biology című szaklapban jelent meg, azt is kimutatta, hogy a betegség progressziómentes túlélési ideje négy hónapról hat hónapra emelkedett.

Húsz év kutatás eredménye

A kutatás vezetője, Dr. Joseph Cullen, az Iowa Egyetem sebészeti és sugárterápiás professzora a Fox News Digitalnak elmondta, hogy az áttörő eredmények a C-vitaminról szóló húszéves kutatásuk eredményei.

„A laboratóriumi tesztek során azt tapasztaltuk, hogy a C-vitamin nagy dózisban való alkalmazása rendkívül hatékony a rákos sejtek elpusztításában”

– mondta Cullen. „Ezekben a magas dózisokban az aszkorbát [C-vitamin] hidrogén-peroxidot termel, amely elpusztítja a rákos sejteket.”

A második fázisú, az FDA által jóváhagyott klinikai vizsgálatban részt vevő betegek a kutató szerint jobban tolerálták a kemoterápiás kezelést, így hosszabb ideig és nagyobb dózisban kaphattak kemoterápiát, ami tovább fokozta a tumorok pusztítását.

Új lehetőségek más ráktípusok kezelésében

Cullen szerint az intravénás C-vitamin más ráktípusok, például tüdő- és agyrák kezelésében is ígéretes lehet. Dr. Georgios Georgakis, a New York-i Stony Brook Medicine sebész-onkológusa, aki nem vett részt a kutatásban, azt nyilatkozta, hogy ezek az eredmények potenciálisan áttörést jelenthetnek a rákbetegek számára.

„Úgy tűnik, hogy szinergiában működik a kemoterápiával”

– mondta Georgakis. Dr. Joshua Strauss, a New Jersey-i Atlantic Medical Group hematológus és onkológus szakértője szintén támogatta az új módszert.

„Az ilyen kisebb klinikai vizsgálatok izgalmas és következetes jeleket mutatnak arra, hogy a C-vitamin – amely olcsó és jól tolerálható – javíthatja a kemoterápia hatékonyságát, miközben a betegek életminőségét is megőrzi” – nyilatkozta Strauss.

Hogyan működik a nagy dózisú C-vitamin?

A C-vitamin, vagy más néven aszkorbinsav, alapvető tápanyag, amely számos élelmiszerben, például citrusfélékben, paradicsomban, burgonyában, brokkoliban, eperben és spenótban található meg. Alacsony dózisban antioxidánsként működik, segítve a szövetek növekedését és regenerálódását, a kollagéntermelést, a sebgyógyulást és az immunrendszer támogatását.

Az FDA napi ajánlása 75–90 milligramm, de a test csak annyi C-vitamint szív fel, amennyire szüksége van; a felesleg a veséken keresztül távozik.

Nagyon magas dózisban, például 75 grammnál azonban a C-vitamin pro-oxidánsként működik, ami reaktív oxigénfajták képződéséhez vezet – ezek pusztítják el a rákos sejteket.

Ahhoz, hogy egy nagyobb, harmadik fázisú klinikai vizsgálat is elindulhasson, amely több millió dolláros költséget jelentene, szükség lenne egy gyógyszercég támogatására – mondta Cullen. Addig is azt tanácsolja a rákbetegeknek, hogy konzultáljanak onkológusukkal, ha érdeklődnek az intravénás C-vitamin kezelés iránt.

Dr. Strauss dicsérte a kutatókat és a Nemzeti Rák Intézetet, de óvatosságra is intett. „A hasnyálmirigyrák rendkívül nehezen kezelhető, és mindig reménykeltő, ha pozitív eredményeket látok egy második fázisú tanulmányból. Azonban a kutatásnak több korlátja van, ezért az eredményeket óvatosan kell értelmezni.”


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Elkapták a gyilkosság előtt mosolyogva flörtölő manhattani elkövetőt
Elfogták Luigi Mangione-t, és hivatalosan megvádolták Brian Thompson, a UnitedHealthcare vezérigazgatójának meggyilkolásával. A fiatalember eszméiről döbbenetes részletek kerültek napvilágra.

Megosztom
Link másolása

A TMZ is beszámolt róla, hogy a múlt heti manhattani gyilkossággal vádolt Luigi Mangione-t elfogták. A bírósági jegyzőkönyvek szerint Mangione-t

hétfőn késő este fogták el egy altoonai McDonald's-ban, ahol hamis igazolványokat mutatott a rendőröknek.

Mangione ellen több vádat is emelnek New Yorkban, beleértve a gyilkosságot és a fegyver birtoklást is. Úgy gondolják, a férfi az egyedüli elkövető, és társak nélkül gyilkolta meg a UnitedHealthCare vezérigazgatóját.

Mangione unokatestvére, Nino Mangione marylandi republikánus küldött,

aki Baltimore megye egyes részeit képviseli. A politikus kevesebb mint egy órával a nyilvánosságra került New York-i vádak előtt kiadott egy nyilatkozatot, amelyben azt írta, hogy a család nem kommentálhatja a Luigival kapcsolatos híreket. Azt is hozzátette, hogy csak annyit tudnak ők is, amit a médiában olvasnak, és a hír „megsemmisítette” őket.

Bármi, amit az internetre feltöltünk, annak nyoma marad, ez a törvény Luigi Mangionét sem kerülte el. A középiskolai évkönyvéből is előkerültek neki tulajdonított idézetek, amiben gyilkossággal fenyegetőzik. Ezek egyike (ami nyelvezete miatt vélhetően nem került be az évkönyvbe), amelyben

a számára antipatikus vitatársának írta, hogy le kellene lőni az utcán, mert degenerált.

A rendőrség állítólag talált Mangionénál egy kézzel írott nyilatkozatot, amelyben azzal vádolta a biztosítótársaságokat, hogy csak az amerikai ügyfelek rovására szerzett hatalmas haszonnal törődnek.

Az irományt állítólag a Fed-nek címezték, és ez állt még benne:

"A valóság az, hogy ezek a (cégek) túlságosan erősek lettek, és továbbra is visszaélnek országunkkal hatalmas haszonszerzés céljából. Őszintén szólva, ezek a paraziták egyszerűen megszülettek"

- írta a férfi. Azt is leírta ebben, hogy sajnálja az általa okozott károkat és traumákat, de ezt a gyilkosságot "meg kellett tenni", írja a Unilad.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Mit ünneplünk advent harmadik vasárnapján és miért rózsaszín a mai gyertya?
Az adventi koszorún a harmadik vasárnap gyertyája egy mélyebb üzenetet hordoz.

Megosztom
Link másolása

Az adventi koszorú négy gyertyája mindegyik vasárnapon egy-egy fontos üzenetet hordoz. Advent harmadik vasárnapján a rózsaszín gyertya meggyújtásával az öröm vasárnapját ünnepeljük – de mit is jelent ez valójában?

Az öröm vasárnapja

Advent harmadik vasárnapját a keresztény hagyományban Gaudete vasárnapnak nevezik, amely a latin „gaudete” szóból származik, jelentése „örvendezzetek!”. Ez az öröm szimbolikus megjelenítése az adventi időszakban, amikor a hívők megállnak egy pillanatra, hogy a karácsony közeledtét ünnepeljék.

A rózsaszín gyertya ebben az időszakban különleges jelentőséggel bír.

Míg az advent többi vasárnapján lila gyertyákat gyújtunk – amelyek a bűnbánatot és az elmélyülést jelképezik –, a rózsaszín az öröm színe, amely enyhülést hoz az elmélkedés időszakában.

A harmadik vasárnap liturgikus üzenete az örömteli várakozás. Arra emlékeztet, hogy a legnehezebb időkben is van remény és öröm. Nemcsak a karácsonyi ünneplésre való várakozásról szól, hanem a belső béke megtalálásáról.

Hogyan ünnepeljük ma?

Bár az advent harmadik vasárnapja egyházi hagyományokban gyökerezik, az öröm ünneplése ma is sokféle formát ölthet. Íme néhány ötlet arra, hogyan hozhatjuk be életünkbe az öröm szellemiségét:

- Adventi gyertyagyújtás: Gyújtsuk meg a rózsaszín gyertyát az adventi koszorún, és álljunk meg egy pillanatra, hogy hálát adjunk azokért az örömökért, amelyeket az életünkben tapasztalunk.

- Jótékonykodás: Az advent a szeretet és az adakozás időszaka is. Egy jótékony gesztus vagy apró figyelmesség a környezetünkben élők felé örömet hozhat mások és a saját szívünkbe is.

- Családi együttlét: Szervezzünk egy meghitt adventi délutánt a családdal, süssünk együtt mézeskalácsot, készítsünk karácsonyi díszeket vagy akár nézzünk meg egy klasszikus karácsonyi filmet.

- Belső béke keresése: Az adventi időszak a belső elcsendesedésről is szól. Egy séta a természetben, egy meditáció, valami csendes alkotó munka segíthet újra megtalálni a lelki egyensúlyt.

Miért fontos az öröm megélése?

A mindennapok rohanásában könnyű megfeledkezni az öröm apró pillanatairól.

Az advent harmadik vasárnapja emlékeztet arra, hogy meg kell állnunk, és tudatosan helyet kell adnunk a szívünkben az örömnek.

Az ünnepi készülődés közepette ne csak a külsőségekre figyeljünk, hanem adjunk teret az igazán fontos értékeknek is.

Az advent harmadik vasárnapja tehát nem csupán egy gyertya meggyújtásáról szól, hanem egy mélyebb üzenetet hordoz: bármi is történjen az életben, az öröm mindig ott van, ha nyitott szívvel járunk.


Megosztom
Link másolása