FONTOS
A Rovatból

Én-márka építés introvertáltaknak - „abból ítélnek meg, amit megmutatsz magadból”

Mára a közösségi média az egyik legfontosabb eszköze az érvényesülésnek. A hatékony én-márka építéséhez azonban jó alapokra van szükség.

Megosztom
Link másolása

Régen elég volt jól végezni a munkádat, és hamarosan megtaláltak a lehetőségek, mások figyeltek arra, hogy hogyan teljesítesz. Sőt, ha valaki nagyon fényezte magát, az kifejezetten visszatetsző volt. Régen.

Aki abban a korban szocializálódott, és nem vette észre, hogy mekkorát változott közben a világ, az előbb csak azt látja, hogy az előléptetések elmaradnak, végül kénytelen lesz észrevenni, hogy már azt se tudják róla (még cégen belül sem), hogy egyáltalán létezik.

Végezheti a munkáját bármilyen jól. A babérokat azok a kollégái fogják learatni, akik munka mellett (vagy sokszor az helyett) magukat fényezik.

Mert ami manapság nincs fenn a közösségi média felületein, az nem is létezik. Volt egy jó prezentációd? Van róla fenn fotó az Instádon? Vagy megnyerted a fodrászversenyt? Akkor hol van róla a videó a Facebookon!? Mert ha nincs, akkor senki nem látja, így nem is fog tudni róla. Emiatt kerül sok, nagyon jó szakember hátrányba, és emiatt fontos, hogy beszéljünk arról,

mi is az a személyes márka, vagy én-márka építés. Hogy miért fontos, és miért nem gáz megmutatni magad.

Dr. László Móni a személyes márkaépítés egyik első hazai képviselője és népszerűsítője. Közel két évtizede foglalkozik a témával, vezetőket támogat abban, hogy megvalósítsák szakmai céljaikat, önazonosan legyenek képesek megmutatni magukat és a teljesítményüket a világnak. Arról beszélgetünk, hogyan lehet ezt az egészet jól csinálni.

- Miért fontos, hogy ott legyünk a közösségi médiában, és nap mint nap posztoljunk arról, hogy mivel foglalkozunk?

- Sokan azt gondolják, elég, ha kiválóan végzik a munkájukat. Azonban, akár tetszik, akár nem, mások az alapján ítélnek meg bennünket, amit megmutatunk magunkból.

Lehet, hogy te vagy a területed legnagyszerűbb szakértője, de ha erről rajtad kívül senki nem tud, akkor nehézkes lesz az érvényesülés.

Hiszen a teljesítményből akkor lesz siker, ha ezt mások is elismerik és értékelik. Ezért fontos, hogy megmutassuk, kik vagyunk és mit tudunk. Elengedhetetlen, hogy mások számára is érzékelhetővé tegyük tudásunkat és teljesítményünket, ha sikeresek szeretnénk lenni a szakterületükön.

- Sokaknak nehezére esik a folyamatos online jelenlét. Mit kockáztatnak a háttérben húzódó személyek?

- Kevesebb partnert fognak elérni, miközben a versenytársaik elhúznak mellettük. De jó hírem van az introvertáltak számára! A személyes márkaépítés és a közösségi média aktivitás, a posztok írása nem egyenlő az öncélú magamutogatással. Fontos, hogy megmutassuk az egyediségünket, de ez nem jelenti azt, hogy mindennek kizárólag rólunk kellene szólnia. Így lehetünk akár csendesebb, introvertáltak vagy éppen hangosabb extravertáltak a lényeg az, hogy megtaláljuk a saját hangunkat, a habitusunknak megfelelő kommunikációs stílust és ritmust. Ez utóbbit azért is fontos hangsúlyozni, mert talán az egyik legmakacsabb tévhit az, hogy a személyes márkaépítés folyamatos online jelenlétet, állandó posztolást jelent. Az igazság az, hogy bár a rendszeresség, a kiszámíthatóság fontos, azonban ez nem feltétlenül jelent napi vagy napi többszöri posztolást.

Célravezetőbb, ha kevesebb, de minőségibb tartalmat osztunk meg.

Ráadásul közösségi média jelenlét nélkül is lehet erős és hiteles személyes márkát építeni.

- Hogy érdemes nekilátni a én-márka építésének?

- A személyes márkaépítés az üzleti-, szakmai célok megvalósítását szolgálja. Hiszen a cél az, hogy azok az emberek megismerjék a tudásunkat, a teljesítményünket és értékeinket, akik a szakmai érvényesülésünket támogathatják. Ugyanakkor az én-márka építése és fenntartása sokkal több, mint egy weboldal és néhány közösségi média csatorna létrehozása. A personal branding a személyes erősségek, sikerek, értékek meghatározásáról és megjelenítéséről, valamint másokra gyakorolt hatásának tudatosításáról szól. Épp ezért az első lépésként a következő kérdésekre kell megkeresnünk a választ: Ki vagyok én? Mik az erősségeim, gyengeségeim? Mi a célom? Kiket szeretnék megszólítani? Miben különbözőm a versenytársaimtól, egyáltalán kik a versenytársaim? Miért érdemes velem dolgozni, engem választani? Saját erősségeink, értékeink és megkülönböztető jegyeink azonosítása elengedhetetlen, hiszen a személyes márkát nem kitalálni, hanem megtalálni kell, csak így lehet hiteles.

- Ha már tudom, hogy miben vagyok én a legjobb, mik a gyengeségeim, amiket el kéne rejteni, mi a következő lépés?

- Akkor következhet a kommunikáció. Az ismertség önmagában nem egyenlő a sikerrel. Az még kevés, ha valakinek rengeteg követője van, ha hiányzik az elismertség. Emellett a szerethetőségünkre sem árt némi figyelmet fordítanunk. És nem úgy, hogy minél rokonszenvesebbé próbálunk válni vagy mindenki tetszését elnyerni, hanem az, hogy hús-vér emberként mutatjuk meg magunkat. Ezért a személyes márkánknak nem tökéletesnek kell lennie, hanem emberinek.

- Aki láthatóvá válik, azt megtalálják a rosszindulatú emberek is. Mit tehet, ha nyilvánosan támadják a kommentelők?

- Attól kezdve, hogy megosztjuk a gondolatainkat, támadási felület keletkezik rajtunk. Mindannyian olvastunk már már negatív, lehúzó kommenteket.

Azonban vannak eszközök, amelyekkel kivédhetjük ezeket a támadásokat.

Szabadon dönthetünk arról, hogyan reagálunk a negatív hozzászólásokra: válasz nélkül hagyjuk, érvelünk ellenük vagy láthatatlanná tesszük ezeket. Emellett, ahogy mondani szokták: a felkészülés félsiker. Ezért nem kell megvárnunk a negatív kommentelők felbukkanását, fel is készülhetünk rájuk azzal, ha kialakítjuk a saját szabályainkat. Ezek közzététele megmutatja a követőinknek, hogy nemcsak magunkat, de őket is megvédjük a kellemetlenségektől. Ráadásul, ha ők is tisztában vannak a szabályokkal, akkor még az is lehet, hogy ők maguk fellépnek a troll ellen.

Érdemes egy támogató hálózatot kialakítunk magunk körül, akikre számíthatunk akkor is, amikor nehézségekkel nézünk szembe. Akik nemcsak motiválnak és inspirálnak, hanem szembesítenek is azzal, ha saját értékeinkkel ellentétesen cselekszünk.

Akik figyelmeztetnek vakfoltjainkra és radikálisan őszinték.

Ezek azok az emberek, akik egyfelől támogathatják a lelki egyensúlyunk megőrzését, másfelől folyamatosan előre lökdösnek, mert érdekli őket a fejlődésünk. Ne feledjük, hogy a közösségi média csak egy eszköz, amelyet jól használva kedvezőbben alakulnak a terveink, viszont ha rosszul használjuk, árthatunk magunknak.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
Ez a véleménye egy Budapesten élő amerikai nőnek a turistalány meggyilkolása után Budapestről
Sokan tették fel a kérdést a történtek után, hogy mennyire biztonságos Budapest, érdemes-e ideutazni.

Megosztom
Link másolása

Egész Budapestet megrázta annak az amerikai turistának a halála, akit Budapesten gyilkolt meg egy ír férfi.

A fiatal nő, Kenzie Michalski november 4-én, hétfő éjszaka a bulinegyedből adott magáról utoljára életjelet, azután nyoma veszett.

Mint kiderült, egy olyan ír férfi ölte meg és rejtette el a holttestét, akivel aznap éjjel ismerkedett meg, és aki most azt állítja, hogy intim együttlét közben halt meg a lány, úgy hogy "véletlenül oxigénhiányos állapotba került".

Rengetegen foglalkoztak az esettel, most pedig sokan teszik fel a kérdést a külföldiek közül, hogy biztonságos hely-e Budapest.

Egy Budapesten élő amerikai nő most TikTok-videóban mondta el a gyilkosság kapcsán a véleményét Budapestről és a közbiztonságról.

Azzal kezdte, hogy pár mondatban ismertette, mi történt.

Elárulta, hogy itt kiemelkedő hír volt a turistalány halála, mert Budapest nagyon biztonságos város, és ő maga hasonló gyilkosságról még nem hallott. Budapest az egyik legbiztonságosabb európai város, és egész Budapestet sokkolta az eset.

Volt, aki megkérdezte, érdemes-e egyedül ideutazni, és szinte mindenki azt tanácsolta, ne tegye.

Ő, aki Budapesten él, azt tapasztalta, igenis biztonságos a város, és a gyilkossággal gyanúsított férfi is egy ír fickó, aki, mint kiderült interneten rá is keresett arra, hogy hogyan lehet valakit eltenni láb alól, és hogy mennyire megbízható az itteni rendőrség. Ő úgy gondolja, eleve készült erre a tettre a férfi, és éppen ez a nő volt a szerencsétlen áldozat, aki ezzel a szörnyeteggel találkozott.

Sajnos ilyesmi időnként megtörténik, de ezeknek az eseteknek semmi közük ahhoz, hogy mennyire biztonságos egy város. Emellett azért elmondta azt is, hogy természetesen a nőknek nem árt az óvatosság, ám Magyarország szerinte az egyik legjobb hely.

A teljes videót itt láthatjátok, várjátok meg, amíg betölt:

@economyvodka Lets be realistic now. #budapesthungary #budapest #budapesttravel ♬ Up Piano version By Jose España - José España

Megosztom
Link másolása

FONTOS
Aki tavasszal is tett ki szotyit a madaraknak, valószínűleg ölt már fiókát – hogy néz ki a helyes madáretetés?
A madáretetést lehet jól és nagyon rosszul csinálni. Mutatjuk, hogyan nyerhet ezzel ember és állat egyaránt, pusztulás nélkül.

Megosztom
Link másolása

A bokrokon bolondozó madárkákat örömmel figyelik kicsik és nagyok, éppen ezért télen rendszeresen tesznek ki számukra eleséget. Ugyanígy a vizeken úszkáló hattyúkat és kacsákat is élelemmel látogatják.

Az, hogy mikor és milyen élelemmel eteti az ember a madarakat, konkrétan élet-halál kérdése.

Nézzük, miért. A hazai madárfajok egyike sincs rászorulva plusz élelemre.

Tehát két dolog miatt etet az ember madarat: hogy önmagának örömet okozzon a látvánnyal,

és - ez főleg kistelepüléseken élő hagyomány - hogy a gyommagvakhoz csábítsa a tollas pajtásokat, akik az etető körül összeszedik a földművelés rákfenéit. Egyik sem ördögtől való helyzet, arra azonban nagyon tudatosnak kell lenni, hogy bármiért is szórunk ki eleséget a madaraknak, azt jól csináljuk.

A helyes madáretetésnek két főtétele van.

Az egyik, hogy kizárólag fagyos időben etessünk, nagyon maximum áprilisig. Április után például a cinkék vihetnek a kihelyezett napraforgómagokból a friss fészekalljba, a kismadarak viszont nem tudják megenni a szotyit.

Ettől tömegesen pusztulhatnak kínok közt a kismadarak, hiába a legnagyobb jószándék.

Az sem mindegy, mivel etetjük a madarakat.

Kenyérrel és péksüteményekkel például szigorúan tilos,

mivel ezek, és az esetleges rájuk telepedő penész gyulladást okozhatnak a madarak bélrendszerében, hosszú távú egészségkárosodást okozva. Még akkor se tegyük ezt, ha "régen is ezt csinálta mindenki." Különösen igaz ez a tóban úszkáló kacsák esetében, bár őket a kihelyezett eleséggel se kéne megkínálni.

"A vízimadarak életmódja és téli túlélési szabályai alapvetően térnek el a klasszikus téli etetőket látogató énekesmadarakétól, ezért

etetésük több öngyilkos viselkedéstorzulást is kivált, rengeteg szenvedést okoz a madaraknak, súlyosan környezetszennyező és az emberi egészséget is veszélyezteti"

- írja oldalán a Magyar Madártani Egyesület.

Arra utalnak, hogy a vízi madarak az etetés miatt a természetes táplálkozással teljesen felhagynak, ami betegségeket okoz. A kis fiókáknál "angyalszárny" betegség alakul ki az egyoldalú kenyérdiéta miatt, amitől röpképtelenek lesznek. Ősszel az etetés miatt a vonuló madarak egy része nem repül el, télen pedig tömegével fagynak a vizekbe. A víz minősége egyébként romlik az etetéstől, és számos más környezeti és emberre veszélyes, közvetett hatása van annak, ha bármivel is etetjük a vízi madarakat. Szakmai szemmel az egyesület szerint

szeretetteljesebb inkább a kenyeret nem falatozó állatokat nézegetni, mint adni nekik bármit is.

A magevő énekesmadaraknak adható eleségek közt szerepel a faggyú, de ez nem egyenlő a sós szalonnával. Erre nagyon figyeljünk, mert utóbbi a madár vesztét is okozhatja. Különböző adható magvakat és gyümölcsöket listáz a Magyar Madártani Egyesület, ezekből lehet válogatni. Egyébként otthon is lehet faggyúból és magvakból eleséget gyúrni, amely esztétikusan kihelyezhető akár a városi balkonokra, akár a kertekbe.

Ha már etetünk, akkor az legyen folyamatos.

Az elég aljas húzás, ha novemberben megkezdjük az etetést, a madarak odaszoknak, de a legnagyobb januári-februári hidegben már nem biztosítunk számukra ennivalót, ők pedig keresni fogják.

Fontos, hogy ha etető van kinn, itató is legyen. Fagyoknál mondani sem kell, hogy ebben rendszeresen cseréljük a vizet, és

legyen mindig folyékony halmazállapotú az itatásra szánt víz.

Az etetőt és itatót számunkra könnyen elérhető magasságba helyezzük, de a távolság ne kedvezzen a ragadozóknak, mint a macskák vagy menyétek. Bizonyos ragadozó madarak érdeklődését is fel lehet kelteni, ezért egy kicsit az ágak közé tolva lehetőséget adunk az énekes madárkáknak arra, hogy könnyebben menekülőre foghassák, ha lecsapnak húsevő társaik.

A felelős madáretetésnek számos egyéb praktikája van,

és rengeteg kérdést vet fel. A Magyar Madártani Egyesület a Zöldítők csoportjával karöltve ezért is edukálja a lakosságot, hogy könnyebb legyen valóban jót tenni - hogy a madarak is jól ehessenek.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
9 hétköznapi dolog, amit az X generáció még megengedhetett magának, de a Z generáció számára már megfizethetetlen
Az élet egyszerű dolgai, amelyeket a korábbi generációk még természetesnek vettek, mára a fiatalok számára elérhetetlenné váltak.

Megosztom
Link másolása

Az élet drága lett, ezt mindenki érzi. A lakhatási költségek, az infláció és az olyan hétköznapi dolgok, mint a friss zöldségek vagy a fűtés, szinte luxuscikké váltak. De míg ezek a problémák mindenkit sújtanak, a fiatalabb generációk, például a Z generáció, még súlyosabb pénzügyi nyomással néz szembe.

A diákhitelek, a bizonytalan munkaerőpiac és a felnőttkor szorongásai csak tovább súlyosbítják az egyébként is nehéz helyzetüket.

Persze, az X generáció tagjai sem élnek gondtalanul, de fiatalabb korukban még volt lehetőségük kicsit élvezni az életet. Olyan dolgokat engedhettek meg maguknak, amelyek ma már a Z generáció számára szinte elérhetetlenek.

Egy Experian-felmérés szerint a Z generáció tagjainak 51%-a aggódik amiatt, hogy nem lesz anyagilag elég stabil ahhoz, hogy később az életében azt tehesse, amit igazán szeretne. Ennek egyik oka

az lehet, hogy olyan egyszerű élmények, amelyek korábban természetesek voltak, ma már megfizethetetlennek tűnnek számukra.

Nézzük meg, milyen hétköznapi dolgokat élvezhetett az X generáció, amelyek a Z generáció számára már szinte luxusnak számítanak.

1. Nyaralások

A Z generáció számára a nyaralás már csak álom. Akik ma fiatal felnőttek, gyakran több állást is vállalnak, hogy fedezni tudják a legalapvetőbb kiadásaikat, és egyszerűen nem marad pénzük arra, hogy pihenjenek. Az utazás, a kikapcsolódás vagy akár egy baráti összejövetel megszervezése sokszor elérhetetlen.

És még ha valaki úgy is dönt, hogy adósságba veri magát egy utazás miatt, az sem feltétlenül könnyíti meg a helyzetet. Egy MarketWatch-felmérés szerint az amerikaiak háromnegyede már vett fel hitelt, hogy finanszírozza a nyaralását, mivel nem akart lemondani a társas kapcsolatok és a pihenés előnyeiről. De a Z generáció tagjai sokszor nem is álmodnak nagyobb pénzügyi célokról, mert úgy érzik, nincs értelme spórolniuk valamire, ami úgyis elérhetetlen.

2. Találkozók közösségi helyeken

Régen egy közösségi tér – legyen az park, klubok vagy akár egy ingyenes helyi esemény – természetes helyszíne volt a barátkozásnak és az ismerkedésnek. A Z generáció számára viszont ezek az ingyenes helyek mára elérhetetlenné váltak. A közösségi terek finanszírozása csökkent, a kávézók ára pedig az egekbe szökött.

Az olyan egyszerű programok, mint egy városi könyvklub vagy egy muka utáni kávézás, sokak számára luxusnak számítanak. Így a Z generáció gyakran az online térre szorítkozik, ami tovább fokozza az elmagányosodást.

3. Saját otthon vásárlása

A saját otthon mára nem a fiatalok álma, hanem elérhetetlen vágya lett. Egy Credit Karma jelentés szerint a válaszadók 57%-a,

főként Z generáció és milleniál fiatalok úgy gondolják, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy lakást vásároljanak, még akkor sem, ha stabil jövedelmük van.

Az X generáció még képes volt spórolni, anyagi biztonságot teremteni, és akár nyugdíj-előtakarékosságot is fizetni. Ezzel szemben a Z generáció tagjai több állást vállalnak, hosszú órákat dolgoznak, és közben feláldozzák a szabadidejüket, csak hogy fedezzék az alapvető kiadásaikat.

4. Éttermi vacsorák

A Vericast 2024-es éttermi trendfelmérése szerint a válaszadók 67%-a vallotta, hogy éttermekben enni túl drága. Az infláció miatt nemcsak az éttermek ára emelkedik, de minden más is – az utazástól kezdve az esti bulizásig. Ez nemcsak a társas kapcsolatok szűküléséhez vezet, hanem tovább növeli az izolációt és a magányt, ami már így is komoly probléma a Z generáció körében.

5. Külföldi utazások

A külföldi utazás még nagyobb luxus lett. A Z generáció 24%-a érzi úgy, hogy barátai nyomást gyakorolnak rá, hogy

olyan utazásokon vegyen részt, amelyeket valójában nem engedhetne meg magának.

Míg az X-generáció tagjai spórolhattak egy-egy külföldi nyaralásra, a Z generáció számára még egy belföldi nyaralás is jelentős anyagi megterhelést jelent.

6. Nyugdíjmegtakarítási alap

A Z generáció számára a megtakarítás felér egy lehetetlen küldetéssel. 57%-uknak nincs elegendő pénze egy vészhelyzet kezelésére, amely általában 3-5 hónapnyi megélhetési költséget jelentene.

7. Új autó vásárlása

Egy új autó fenntartása ma már szinte megfizethetetlen. Ugyanígy az egekbe szökött a jogosítvány megszerzésének költsége is.

A Z generáció sok tagja ezért már meg sem próbál jogosítványt szerezni,

autót venni, inkább a szülők autóira vagy tömegközlekedési megoldásokra támaszkodik.

8. Nagy esküvők

Egy esküvő átlagos költsége már olyan magas, hogy a szülők nagy része számára is megfizethetetlen. A Z generációs párok ezért gyakran inkább kihagyják az egész esküvő-témát, vagy szűk körben ünnepelnek. Az emelkedő árak és a pénzügyi nyomás nemcsak anyagilag, hanem lelkileg is megterheli ezt a generációt. Ez már nem csak pénzkérdés – ez egy életmódbeli válság is egyben.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Pokoli körülmények között tartottak kutyákat, az egyik a halott társa tetemén próbálta túlélni a borzalmakat
Iszonyatos felvételt tett közzé a Noé Állatotthon Alapítvány. Csak 18 éven felülieknek!

Megosztom
Link másolása

Megrázó felvételeket közölt nemrég a Noé Állatotthon Alapítvány.

Valószínűleg szaporítótelep felszámolásakor derült ki, milyen körülmények közt tartottak kutyákat.

"A pokol tornácán - halott kis társát őrizte, pontosabban az élettelen, már bomló kis test mellett keresett menedéket, tőle várt védelmet biztonságot"

- írták Facebookon az egyik kutyusról.

"Mától a Noé Állatotthon Alapítvány biztonságát élvezi. Mindent megteszünk, hogy megmutassuk neki és a többi 21 léleknek, akik hozzánk kerültek, hogy érdemes az ÉLETet választaniuk. Bármennyire is csak a rettegést és halált ismerik."

Íme, a felkavaró videó a rémült tekintetű kutyáról. Csak 18 éven felülieknek!


Megosztom
Link másolása