"Biztos bolond vagyok, de érzelmeket táplálok a minták iránt" – a magyar divatmárka, amelyik mindenből csak egy darabot készít
Az emberek többsége nem szereti, ha kedvenc ruhadarabja szembejön vele az utcán, ám sokan mégsem elég bátrak ahhoz, hogy egyedi cuccokat vásároljanak. Pintér Pálma, a Verkstaden megalapítója éppen erre buzdítja a divat szerelmeseit. A sokat látott, tömeggyártmányú üzenetek helyett igazán egyedi ruhákat kínál a márka, és a magyar feliratokkal és saját grafikákkal ellátott cuccokból csak egyetlen darab készül. Pálma mesélt nekünk a Verkstaden mindennapjairól, az alkotói folyamatokról.
– Az elsők között kezdtél szitanyomásos technikát alkalmazni Magyarországon. Hol tanultad ezt a módszert?
– Szitanyomással elég sokan, viszonylag régóta foglalkoznak Magyarországon, viszont a technika a hagyományostól ennyire eltérő felhasználását nem alkalmazta talán más előttem. Itt van a budapesti dizájn-világon belül például a Printa, valamint azok a cégek, akik mindenféle reklámtáskákat, céges pólókat nyomnak. Nekem viszont eszem ágában sem volt soha reklám megrendeléseket gyártani! Én mindig is inkább a kreatív önkifejezés eszközeként tekintettem erre a technikára.
Autodidakta módon tanultam meg szitázni, mert a szitanyomást ilyen szinten, – mint amennyire engem érdekelt –, nem is lehet elsajátítani iskolában, arról nem is beszélve, hogy nem is nagyon vannak szitanyomó szakképzések manapság itthon. Még 2011-ben, egy szitanyomó mestertől, kíváncsiságból lestem el a szakma csínját-bínját, amit 4 év hobbi-szitázás, sok-sok szabadidőben gyakorlás és kísérletezés követett. Ebből a nőtte ki magát nem sokkal később a Verkstaden.
– Eredetileg egyedül kezdted el a márkát, de végül csapattá bővültetek, és a minták megtervezésétől kezdve a fotózásig mindent a Verkstaden-csapat csinál. Pontosan kikkel dolgozol együtt, hogy néz ki az alkotói folyamat?
– Egyedül kezdtem, de mindig is tudtam, hogy nem egyedül akarom csinálni hosszú távon. A célom kezdetektől fogva az volt, hogy olyan embereket vonzzak a Verkstaden életébe, akikben ott a spiritusz. Ahhoz, hogy egy márka sikeres legyen, jó sok száraz, nem feltétlen izgalmas dolgot kell megtenni nap mint nap, én viszont szerencsére élvezem ezeket is. Ami azért jó, mert így amikor együtt dolgozom valakivel, már tudunk a munka kreatív részére fókuszálni. És bár látszólag a márka mindennapjait, a boltot, a gyártást, logisztikát stb. még mindig nagyrészt egyedül csinálom, nagyon sok ponton lehet a Verkstaden életébe kapcsolódni és itt jönnek képbe a többiek. Elsőként Tüdős Anna csatlakozott a munkafolyamatokba, vele kezdtünk el 2012-ben használt ruhákat átalakítani. Majd az évek során megismerkedtem több grafikussal, akikkel elkezdtünk új és használt ruhákra is nyomni. Rumi Zsófi, Rumi Bori, Molnár Dorina, Berbuch Zita, Pócsik Bori, Baranyi Dia és Parázs Bia mind hozzájárultak munkáikkal ahhoz, ami ma a Verkstaden.
Fontos, hogy a márkán belül nem kollekciókban gondolkozunk, ez az egész inkább olyan, mint egy kreatív emberek munkáit bemutató, folyamatosan bővülő portfólió, ami végül egy ruhamárkában teljesedik ki. Nálunk nem a tavasz hozza meg a “szezont”, hanem a jó ötletek, amik viszont bármikor jöhetnek. Tehát akkor van új minta és új cucc, ha erőlködésmentesen születik valami király.
Az elkészült ruhákat pedig minden esetben barátokon vagy magunkon fotózzuk, ezzel is üzenve a vásárlóink felé, hogy egyek vagyunk közülük és nem tökéletes modellekre tervezzük a ruháinkat, hanem rájuk. Ettől még persze felveheti tökéletes modell is, de szerintem érthető, mire gondolok.
– Melyik mintát kedvelted eddig legjobban? Van abszolút kedvenc?
– Haha, ez kicsit olyan, mint mikor egy szülőt megkérdeznek, melyik a kedvenc gyereke. Mindegyik mintát iszonyatosan szeretem és biztos bolond vagyok, de komolyan mondom, hogy szinte valódi érzelmeket táplálok irántuk. De ha mindenképp mondani kell egyet, akkor az legyen – így karácsony és a sok megrendelés idején – Rumi Zsófi “Megoldom” mintája. A sapkámra is ez van írva, néznek is az emberek, mikor ebben jövök-megyek a városban.
– Nem csak ruhákat, de ajándéktárgyakat is vásárolhatunk nálatok. Mik ezek?
– Idén májusban nyitottuk meg első boltunkat, ahol a grafikáinkkal megnyomott új és second-hand ruhákon kívül vannak még sapkák, vászontáskák, zoknik, kis textilképek, sőt, Save by Gerda hátizsákjai is, akivel egyébként egy izgalmas együttműködést tervezünk tavaszra.
A second-hand átalakítós projektünknek a Verkstaden SecondGo nevet adtuk, mert miután nyomunk vagy varrunk rájuk, szó szerint teljesen új életet kezdenek ezek a ruhák. Az ilyen cuccok egyébként hetente frissülnek a boltban és sosincs két egyforma darab.
– Hogyan készültök a karácsonyra, mit szerezhetünk be nálatok?
– Nagyon örülök annak, hogy egyre többen mernek használt ruhát ajándékozni karácsonyra. Persze azt is megértem, ha valaki nem erre voksol, ők általunk tervezett új, női- és férfi pólók és pulcsik közül válogathatnak. Idén először egy különlegességgel is készültünk, nevezetesen egy workshop ajándékutalvánnyal, ami egy 3 órás workshopra szól, ahol egy alternatív szitanyomási technikával, a mi segítségünkkel készítheti el minden résztvevő a saját mintaötletét. A workshopon legfeljebb négy fővel tudunk dolgozni, így mindig felszabadult, családias a hangulat. A workshopon és üzletünkben is várunk sok szeretettel mindenkit!