Tóth Gitta artfluenszer: „Az a munkám, hogy sütkérezzek a festmények között”
Tóth Gitta az első magyar artfluencer, aki egyedülálló ötlettel állt elő: a művészet, a gasztronómia és a divat világát ötvözte. Nem ki sikerrel, jelenleg több, mint 50,000 követője van az Instagramon. Blogjának célja, hogy bemutassa a magyar művészeket és művészeti alkotásokat, valamint népszerűsítse a kortárs művészetet.
- Mit jelent az artfluencer kifejezés? Te kreáltad ezt a kifejezést?
- Nincs is ilyen szó, legalábbis előttem nem létezett, ezt a fogalmat én kezdtem el használni. Egyébként egy nem szokványos influenceri tevékenységre utal, amelynek a középpontjában a művészet áll. Jelenesetben ehhez kapcsolódnak más területek is. A képzőművészet mellett nagy szerelmem a gasztronómia és a divat, és a három között próbálok lavírozni. Egy napon azt gondoltam: milyen jó lenne összehozni ezt a hármat, így alkottam meg az „artfluencer" szót, amelyet egyszer régen valahol hallottam, de őszintén szólva már nem emlékszem, hogy hol és mikor.
- Mindig is fontos volt számodra a művészet?
- Szerencsés vagyok, hiszen egy olyan otthonban nőttem fel, ahol Szinyei Merse Pál a Lila ruhás nő és a Majális című képei néztek rám a vendégszoba faláról. Ehhez hozzátartozik, hogy mindig is álmodozó, érzékeny művészlélek voltam. Felnőttként is rajongtam a művészetért, számomra a festmények egyfajta biztonságot jelentenek, akárcsak az otthon. Bár én magam nem festek, de nagyon szeretném kipróbálni magam ezen a területen. Egyelőre a fine dining tálalásban élem ki ezt a vágyamat, folyton alkotok a konyhában, mindig gusztusos, színes, mutatós tányérokat teszek a családi asztalra.
- Hogyan lehet festményekkel ilyen sok követőt bevonzani?
- Van egy titok: kellek én is a képekre. Amikor bemutatok egy kiállítást vagy egy festményt, akkor tudatosan szerepelek én is a képen, hiszen ez a módszer működik. Az influencerek eszközeivel dolgozom, hiszen én magam is tartalomgyártó vagyok, és ha jó tartalmakat készítek, akkor képes vagyok népszerűbbé tenni a festményeket és a magyar festőket.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
- Artfluencerként milyen egy átlagos napod?
- Délelőtt édesanya üzemmódban vagyok, takarítok, főzök, gyereket nevelek, aztán nyakamba veszem a várost délután. Mindegyik nap különbözik, egy közös van bennük: mindegyik izgalmas.
A munka oroszlánrészét pedig otthon végzem, a saját otthonomban gyártom a tartalmakat. Az utómunka mindig sok, rengeteget szerkesztek és írok, mire elkészül egy poszt. Ez mégis egy üdítő folyamat, hiszen közben csak úgy sütkérezek a csodálatos alkotások között.
- Naponta több tízezer emberhez viszed el magyar festők műveit. Milyen hatással van ránk a művészet?
- A művészet sokszínű és sokat ad az ember életéhez. Segít meghatározni magunkat, értelmezni az élet különböző helyzeteit, amelyekkel mindannyian találkozunk.
Szeretném bemutatni őket és megmutatni a magyarországi múzeumokat, amelyek valóságos kincseket rejtenek. Ennek érdekében sok tárlatvezetésre, izgalmas művészeti programokra járok. Egyre több művésszel és galériatulajdonossal vagyok kapcsolatban, sokat beszélgetek velük. Saját magamon is tapasztalom, hogy a művészet tanít, elgondolkodtat, kiszakít a mókuskerékből. Ehhez pedig nem feltétlenül kell festményeket vásárolni, élvezhetjük a művészet adta élményt bármelyik galériában.
- Másképp hat a művészet a gyermekekre?
- Nekem most kamaszkorba lépett a gyermekem, és szerencsére jó kamasz, de látom, hogy zárkózottabb lett a művészetekkel szemben. A kisgyermekekre viszont nagyon jó hatással vannak a festmények, segítik a mentális fejlődést, megtanulják felismerni a színeket, formákat, és az érzéseik kifejezésében segítheti őket egy-egy kép.
de biztos vagyok abban, hogy azok a gyermekek, akik kiskorukban sok festményt láttak, felnőtt korukban kifinomultabbak lesznek és jobb lesz az ízlésük.
- Amennyiben valaki festmény vásárlásán gondolkodik, mit javasolsz?
- Ez egy külön szakterület, ezért nem adok szakmai tanácsot, ugyanakkor a saját tapasztalataimat szívesen megosztom bárkivel, aki megkeres. Én például mindig megérzések alapján döntök,
Az már más kérdés, amikor valaki befektetés céljából akar képet vásárolni, ilyenkor nem az a legfontosabb, hogy a vásárlónak mennyire tetszik az alkotás, hanem az, hogy mennyit ér. De ismétlem, nem az a célom, hogy képeket adjak el, én csak szeretném elmondani az embereknek, hogy tanulják meg élvezni azt a pluszt, amit a művészet ad az életünknek.