Szülők rémálma: mi az okos eszközök varázsa és hány éves kortól adhatunk a gyerek kezébe kütyüket?
Az okos eszközök különösen vonzóak a gyerekek számára, hiszen korlátlan mennyiségben kínálnak interaktív és szórakoztató tartalmakat, amelyek a tanulást is játékos formában teszik lehetővé. A gyerekek természetükből adódóan kíváncsiak, és az okos eszközök egy új világot tárnak fel előttük, ahol azonnali válaszokat kaphatnak a kérdéseikre, és szabadon fedezhetik fel mindazt, ami egybevág az érdeklődési körükkel.
Nézzük meg, miért találják őket annyira elbűvölőnek:
Színes, élénk képernyő
Először is, az okos eszközök képernyője élénken színes, ami azonnal felkelti a legkisebb gyerekek figyelmét is. A mozgó képek, animációk és a változatos tartalmak magukhoz vonzzák a kíváncsi kicsiket és fenntartják az érdeklődésüket.
Interaktivitás
A gyerekek imádják, hogy az okos eszközöket használva nem csak passzív nézők, hanem aktív résztvevők lehetnek; érintésekkel, pöccintésekkel és görgetésekkel maguk befolyásolják a dolgokat. Ez az interaktivitás megadja nekik az irányítás és a felfedezés örömét.
Azonnali visszajelzés
Az okos eszközök gyorsan reagálnak, legyen szó játékokról, oktató programokról vagy kreatív alkalmazásokról, a gyerekek élvezik, hogy azonnali visszajelzést kapnak, ami motiválja őket a folytatásban.
Szórakoztatóan oktató tartalmak
Az okos eszközök egyedülálló kombinációját kínálják a szórakoztató és oktató tartalomnak. Az alkalmazások és játékok tervezésénél gyakran veszik figyelembe azt, amit a fejlődéslélektanban a gyerekekről tanítanak, így célozzák meg a kognitív készségek, a problémamegoldó képesség és a kreativitás fejlesztését.
Személyre szabott tartalom
Ezek az eszközök lehetővé teszik a gyerekek számára, hogy személyre szabott élményt kapjanak, legyen szó játékokról, tanulási alkalmazásokról vagy média tartalmakról. A gyerekek saját érdeklődésüknek megfelelően válogathatnak, ami fokozza az érdeklődésüket és ragaszkodásukat.
A végtelen út élménye
Végül, de nem utolsósorban, az okos eszközök a végtelen felfedezés lehetőségét kínálják a gyerekek számára. Mindig van valami új a láthatáron, legyen az játék, tanulási app, vagy egy videó, ami fenntartja az érdeklődésüket és visszatérésre ösztönzi őket.
Ezeknek az eszközöknek a vonzereje tehát az interaktivitásukban, a szórakoztatásukban és a tanulási lehetőségeikben rejlik. Fontos azonban, hogy szülőként aktívan részt vegyünk a digitális élmények irányításában, ugyanis
Egy új tanulmány szerint a 2 év alatti gyerekek hosszas képernyőnézése megzavarja az érzékszervi feldolgozás folyamatát.
Hogy ez mit is jelent pontosan?
Az érzékszervi feldolgozási problémák következtében a gyerekek nehezen dolgozzák fel az érzékszerveiken keresztül érkező információkat, mint például a látványt, hangot, ízt, szagot, vagy érintést. Ez az állapot jelentősen befolyásolja a mindennapi életet, mivel az érintettek másképp reagálnak az érzékszervi ingerekre, ami nehézséget okozhat később a tanulásban, a viselkedésben és a mindennapi tevékenységekben is.
A Drexel Egyetem kutatói tanulmányt tettek közzé arról, hogy a csecsemők és kisgyerekek érzékszervi fejlődésük során túlzott képernyőidőnek való kitettsége káros lehet, annak ellenére, hogy a legtöbb felnőtt is úgy nőtt már fel, hogy egészen fiatalon tévét nézett.
David Bennett, a Drexel Egyetem pszichológia professzora, a tanulmány vezető szerzője megállapította, hogy a 2 év alatti gyerekek képernyőnek való kitettsége érzékszervi feldolgozási problémákhoz vezethet.
A tanulmány szerint
Másfél éves korban minden további napi egy óra képernyőidő 23%-kal nagyobb esélyt jelentett a későbbi problémás viselkedésre. Kétéves korban minden további napi egy óra képernyőidő 20%-kal megnövekedett esélyt jelentett a problémás viselkedésre 33 hónapos korban.
Az eredmények a csecsemők és kisgyermekek képernyőidővel kapcsolatos egészségügyi és fejlődési korlátainak egyre bővülő listáját gyarapítják, beleértve a később meginduló beszédet, az autizmus spektrumzavart, a viselkedési problémákat, az alvási nehézségeket, a figyelemzavart és a problémamegoldási késedelmeket.
„Ez az összefüggés fontos következményekkel járhat a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar és az autizmus szempontjából, mivel az atipikus szenzoros feldolgozás sokkal gyakoribb ezekben a populációkban" - mondta a vezető szerző , Dr. Karen Heffler, a Drexel Orvosi Főiskola pszichiátriai docense.
Ezek az eredmények tehát arra utalnak, hogy a korai fejlődési szakaszban a képernyőnek való tartós kitettség hátrányosan befolyásolja a gyerek érzékszervi feldolgozási képességeit sok más fejlődési probléma mellett.
Ha ettől különösebben így nem is ijednénk meg, a tanulmány részletezi a várható gondokat:
A gyerek lassan túlérzékennyé válik bizonyos ingerekre:
zavarhatja a zaj, a fény vagy akár az érintés is, ezért kerülheti ezeket az ingereket. Ez sajnos korlátozhatja a társas kapcsolatait és az életminőségét. Az intenzív vagy kellemetlen érzékszervi tapasztalatok elkerülése érdekében később szokatlan vagy szélsőséges viselkedési formákat fejleszthet ki, mint például a folyamatos mozgásigény vagy egyes ingerek teljes elutasítása.
- mondta Bennett.
Azoknál a gyerekeknél, akik az életük korai szakaszában sok időt töltenek képernyő előtt – mint például televízió, számítógép, tablet vagy okostelefon –, előfordulhatnak bizonyos problémák az érzékszerveik által fogadott információk feldolgozásában. Ez elsősorban a csecsemőkorra és a kisgyermekkorra vonatkozik, amikor a gyerek agya és érzékszervi rendszerei még nagyon fejletlenek, fogékonyak és gyorsan fejlődnek.
Ha egy gyerek túl sok időt tölt képernyő előtt, kevesebb ideje lesz olyan tevékenységekre, amelyek fontosak az érzékszervi készségek fejlődéséhez, mint például a tapintás, a mozgásérzékelés és a térbeli tájékozódás fejlesztése.
A következmények változatosak, de köztük van a figyelemzavar, a tanulási nehézségek és az érzékszervi feldolgozási zavarok. Ezért tanácsolja a tanulmány, hogy a szülők korlátozzák a képernyő előtt töltött időt, különösen a nagyon fiatal korosztály esetében, és ösztönözzék a különféle fizikai és érzékszervieket stimuláló tevékenységeket, amelyek elősegítik az egészséges fejlődést.
Az alacsony érzékelési küszöb jelei
A gyerekek lassabbnak vagy kevésbé érdeklődőnek tűnhetnek.
Ami a képernyő előtt töltött idő és az autizmus közötti kapcsolatot illeti, a tanulmány felhívja a figyelmet arra a lehetőségre, hogy a képernyő előtt eltöltött idő befolyásolhatja a gyerekek fejlődését, beleértve az autizmus spektrum zavarainak kockázatát is. Azonban fontos megjegyezni, hogy a kapcsolat megállapítása nem jelenti azt, hogy a képernyő előtt töltött idő közvetlenül okozza az autizmust. Lehetséges, hogy más, még nem azonosított tényezők is szerepet játszanak, vagy hogy az autizmus spektrum zavarával élő gyermekek hajlamosabbak lehetnek több időt tölteni képernyők előtt. Ezért további kutatásra van szükség a pontos összefüggések megértéséhez.
- mondta a professzor.
Szülői útmutató az okos eszközök kezeléséhez
A gyerekek számára kulcsfontosságú lehet tehát a korhatárok és korlátozások észszerű rendszerének kialakítása. Ez segíthet nekik abban, hogy ne töltsenek túl sok időt a kütyükkel, és hogy csak koruknak megfelelő tartalmakhoz férjenek hozzá.
Hasznos lehet bevezetni „okos eszköz-mentes” időszakokat, akár napokat is, amikor a család együtt tölti az idejét - de olyankor sajnos te sem kaphatod elő a mobilodat, sőt a párod sem.
Állíts fel szabályokat és korlátokat, és legyél következetes a betartásukban. Használj nyugodtan applikációkat és eszközbeállításokat, amelyek segítenek nyomon követni és korlátozni a képernyő előtt töltött időt. Használd a szülői felügyeleti beállításokat és alkalmazásokat az eszközökön, hogy korlátozd a hozzáférhető tartalmakat és nyomon követhesd a gyerek online tevékenységét.
Mivel nem tagadhatjuk, hogy a XXI. században élünk, és ha teljesen kitiltjuk a gyerek életéből ezeket az alkalmazásokat és eszközöket, akkor komoly versenyhátrányba fog kerülni a későbbiekben a kortársaival szemben, a kreatív és oktató alkalmazások kiválasztása során keress olyanokat, amelyek interaktívak és érdekesek a gyerekek számára, de elsősorban a tanulást és a készségfejlesztést támogatják.
Képezzünk egyensúly az online és offline világ között
A digitális detox, azaz az okos eszközök használatának szüneteltetése segíthet abban, hogy a gyerekek több időt töltsenek a valós világban, javítva ezzel a szociális készségeiket és fizikai aktivitásukat. A közös családi programok, mint a kirándulások, meseolvasás, vagy társasjáték-estek erősíthetik a családi kötelékeket és
És ha már kell a képernyő, próbáljatok együtt filmet nézni, együtt játszani videójátékokkal, mert ez lehetőséget nyújthat a közös élmények szerzésére, közös témáitok lesznek, amelyek mélyíthetik a kölcsönös megértést és a jó kapcsolatokat.
Az okos eszközök kezelése a gyereknevelés részévé vált. A szülők feladata most az, hogy megtalálják az egyensúlyt, amely megengedi a gyerekeiknek, hogy kihasználják az okos eszközök által nyújtott lehetőségeket, miközben megóvják őket az online veszélyektől. Jó kis házi feladat mindannyiunknak, ugye?
Mikor kaphat a kezébe okos eszközt a gyerek?
Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) iránymutatása szerint:
- 2 éves kor alatt: Az új kutatások szerint egyáltalán nem javasolt a használatuk
- 2 és 5 éves kor között: A napi képernyő előtt töltött időt korlátozni kell egy órára, és azt is szülői felügyelettel, ahol a szülők választanak oktató jellegű tartalmakat, és együtt nézik gyerekükkel ezeket, hogy segítsék a látottak feldolgozását.
- 6 éves kor felett: Ebben a korban is fontos, hogy a szülők állapítsanak meg egyértelmű korlátokat a képernyő előtt töltött időre vonatkozóan, amelyek magukban foglalják a szórakoztató tartalomra szánt időt, valamint figyelembe veszik az online biztonságot, a digitális jólétet és az egyensúlyt az offline tevékenységekkel, mint például a fizikai aktivitás, olvasás és a személyes interakciók. Tanácsos az online szülői felügyelő programok használata, melyek megmutatják, mikor mit nézett a gyerek, és le is tiltják azokat a tartalmakat, melyek károsak lehetnek a számára.