INSPIRÁLÓ
A Rovatból

Radnay Csilla: „Az lehetetlen, hogy az én életem főszereplője az Orbán Viktor legyen”

Csilla egyszerre ragyogó színésznő és közben kiváló „szeretetkutató” is. Az a legjobb, ha ezt a kettőt egyszerre tudja megélni.

Megosztom
Link másolása

Radnay Csilla Junior Príma díjas színésznő, jelenleg a Vígszínház tagja. Színházi munkái mellett rendszeresen forgat, eljátszotta a Nyitva című romantikus játékfilm női főszerepét, és szerepelt az Apatigris, a Bátrak földje és A besúgó című sorozatokban. Most Rutai Gáborral beszélgetett.

- A Nyitva című filmmel lettél szélesebb körben is ismert, és emlékszem, hogy a Me Too mozgalom kapcsán is kénytelen voltál állást foglalni. Az azóta eltelt 6 évben szerinted változott-e ebben valami? Ugyanis azt veszem észre, hogy amikor már nagyon tolunk valamit és nagyon erőszakosan akarunk egy társadalmi réteget rávenni valamire, akkor ez sokszor kontraproduktív.

- Ezt én is észrevettem már, meg az is van szerintem, hogy nagyon két szintéren zajlik az életünk: az online térben és az offline térben, és az online térben sokkal látványosabban élünk, mint az offline-ban. Az offline-ban jobban el tudunk bújni, azt hiszem, és a visszaélések azok pedig mindig a sötétben és az árnyékban és az zárt ajtók mögött történnek, ezek pedig az offline életünkben vannak, és azt nem hiszem, hogy ezek eltűntek volna. Egy kicsit változott a véleményem erről a mozgalomról azóta, mert akkor én nem feltétlenül voltam barátja ennek az egésznek, méghozzá azért, mert azt láttam, hogy nagyon sok képmutatásnak ad terepet. De azóta pedig már azt gondolom, hogy nem baj, mert közben meg nagyon sokan ebből merítettek erőt ahhoz, hogy a valós sérelmeikről beszélni tudjanak. Többet ér, hogyha valaki abból tud erőt meríteni, hogy végre megszólalhat, mint a másik része, amivel nekem gondom volt. És ebben talán érezhető egy változás, hogy bátrabban merünk megszólalni. De az az igazság, hogy azért az a közeg, amiben én mozgok, az egy értelmiségi, városi közeg.

- Egy kicsi buborék.

- Igen és nagyon távol áll attól, ami mondjuk csak ebben a kis országban is történik innen, 40-50-60-100-200 kilométerre. És a kettő szinte áthatolhatatlan távolságra van, áthatolhatatlan falak választják el a kettőt egymástól, tehát igazából, amiről én most az elmúlt három percben beszéltem, az is puszta szájtépés, mert a valóságtól és az árnyéktól, a zárt ajtóktól nagyon távol vagyunk.

- Előkerült ugyanez, amikor a Járai Kírával beszélgettem, ő azt mondja, hogy a bulvár az abban segíti, hogy azokhoz a rétegekhez is eljuthat, ahova egyébként nem tudna, mert nem pont azokat a forrásokat fogyasztják, ami mondjuk ezen a burkon belül fogyasztandó.

- Szerintem ebben van igazság. De a bulvárnak szerepe van abban, hogy kiüresítik a fogalmakat. És az lehet, hogy maga a fogalom beépül a köztudatba, ha szerencsénk van, de a jelentése, a tartalma, az közel sem biztos, hogy világos mindenki számára. Tehát mondjuk, ha beszélünk bántalmazásról: azt nagyjából mindannyian bántalmazásnak vennénk, hogyha egy páros egyik tagja lecsapja a másikat. Az eléggé szembetűnő. De a bántalmazásnak ezer formája van, és biztos vagyok benne, hogy például az érzelmi bántalmazást, a verbális bántalmazást, azt még Budapesten, még az én közegemben sem mindenhol veszik komolyan, holott gyakorlatilag életeket, személyiségeket lehet vele kettétörni.

- Nehéz, mert sokan nem is veszik észre már egy idő után, hogy miben vannak benne. Ez sokszor ilyen „csendes gyilkos”.

- Hát igen. Valahogy az a furcsa jelenség üti fel a fejét szerintem, hogy sokat beszélünk valamiről, és egyre kevesebbet mondunk el róla. A bulvárnak nem az edukáció a célja, hanem a szenzációkeltés, vagy a kattintásvadászat, és a kettő az borzasztóan távol áll egymástól.

- Téged azért szerencsésen elkerült a bulvár. Gondolom, hogy ez tudatos is.

- Volt néha, hogy kopogtattak, de akkor mondtam, hogy nincs itthon senki. Így hamar kiderült, hogy engem ez nem érdekel, és ők meg nem érdeklődtek tovább.

- Ha valakinek van egy kiemelt időszaka, mint például neked a Nyitva c. film, akkor nyilván hemzsegnek körülötte az emberek, és hogy ez mennyire szippantja be az adott karaktert, az már személyiségfüggő.

- Biztos, igen. Meg talán attól is függ, hogy ki mit vár ettől a szakmától, a pályájától, hogy az önbecsülése mennyiben függ attól, hogy mit ér el, hogy az a siker, amiben éppen pillanatnyilag része van, az mennyire szervesen része a saját magáról alkotott képnek, és hogyha ez egy építkezés, hogy a bulvár ezt nekem szépen visszaigazolja, akkor nyilván abban aktuálisan el tudom képzelni, hogy könnyű lehet belekeveredni.

- Neked miért volt evidens az, hogy téged ez hidegen hagy?

- A nagymamámnál ott volt a kisasztalon a Nők lapja, meg ott volt a Story, meg a Best, meg a nem tudom mi. Tehát nem volt ez teljesen idegen, nem elitizmusból alakult ez így, vagy nem lenézésből. Én ezeket át is lapozgattam, sőt néha most is előfordul, bár nyomtatott lapot már nagyon ritkán veszek a kezembe, de érdekel maga a jelenség, hogy mi ez, hogy mit csinál az emberekkel, hogy hogyan fogalmaz, hogy hogyan kelt szenzációt.

Aztán egyszerűen azt láttam, hogy ami ott van, az nem igaz. Aztán képzeld, rájöttem, hogy ami a vastagpapíros magazinban van, az se igaz,

de arra már a saját káromon jöttem rá, és az nagyon fájt, pedig úgy reménykedtem…

- Érintett voltál valamiben?

- Hát, amikor az egyik olyan magazinba készült interjú velem, amiért én nagyon odavoltam, utólag rájöttem, hogy egy PR részese voltam csak. Nem arról volt szó, hogy a Radnay Csilla nevű színésznő annyira érdekel bennünket, vagy hogy mi lehet vele, vagy hogy mit gondol a világról. Van egy ilyen hülye idealizmusom, sajnos nem tiporta még teljesen el az élet, pedig már ideje lenne. Engem az igaz dolgok érdekelnek, és engem az kérdezzen, aki kíváncsi rám.

- Mint például én?

- Igen, köszönöm.

- Miért vágysz arra, hogy az élet kiirtsa belőled az idealizmust? Könnyebb lesz attól az élet? Mert én messze földről híresen idealista vagyok.

- Tényleg? Még mindig?

- Én most már ragaszkodok ehhez foggal-körömmel. Nagyon sok kalamajkába keveredek emiatt, de nekem így jó.

- Én se bánnám, hogyha nem maradnék néha nagyon egyedül ebben. De olyan sokszor maradok benne nagyon egyedül. Persze az az igazság, hogyha az illúzióknak annyi, akkor is egyedül leszek, csak legalább az illúziókban nem fogják már nyomni a vállamat. Persze lehet, hogy hülyeség és nem kell arra várni, hogy elpusztuljon az idealizmus bennem, de az biztos, hogy nem könnyíti meg az életet, hogyha az ember olyan értékekben hisz, amikben rajta kívül már nagyon kevesen.

- Mi vagyunk az utolsó hősök.

- Istenem, ez annyira szép.

- Alakítsuk meg a magyar idealisták pártját.

- Na az biztos, hogy elpusztítana minden idealizmust.

- Mi az, ami mostanában foglalkoztat?

- Már jó pár éve tulajdonképpen egyetlen dolog érdekel az életből, az a szeretet kérdésköre. Minden olyan történet, vagy esemény, vagy mű, vagy bármi, ami a szeretettel, vagy annak hiányával, vagy annak betegségével, vagy bármilyen értelemben a szeretettel foglalkozik, az érdekel. Minden más egyáltalán nem.

Mindannyian a szeretet képességével születtünk, csak valami történik velünk korán.

Szépen ki tud virágozni, vagy sem, vagy eltorzul, vagy megbetegszik bennünk. A létező összes emberi probléma gyökerében az van, hogy nem tudjuk szeretni egymást, nem tudjuk jól szeretni egymást, nem tudunk se jól adni, se jól kapni, és ez rettenetesen szomorú. És valószínűleg a gyökere a problémának az ott a gyerekkorban van

- Nálunk most született gyermek és foglalkoztat minket, hogy hogyan lenne célszerű megalapozni egy kis csecsemőnél a kötődést, a szeretni tudást, a ragaszkodást. Aztán nyilván ez nem garancia semmire, mert később még elronthatja az élet, de legalább az alapok megvannak.

- Az, hogy hogyan fog aztán mindenhez hozzáállni, az biztos, hogy ott dől el piciként. Persze utána még bármi jöhet, bármilyen rossz élmény, problémák stb., de az, hogy magát tudja szeretni, hogy magát tudja képviselni, hogy milyen viszonyban van az őt körülvevő világgal, az emberekkel, az emberekhez hogy tud kapcsolódni, ennek mind ahhoz van szerintem közel, hogy mit tanult meg a szeretetről.

- Miért kezdett el ezt téged foglalkoztatni? Miért lettél „szeretetkutató”, hogy jött ez a hivatás?

- Nem tudom, sokat gondolkodtam a saját problémáim gyökerén is, a környezetemben lévő embereknek a bajain, gondjain, nyomorúságán, a saját nyomorúságomon, és valahogy minden esetben ide jutottam. Aztán lehet, hogy azért, mert már eleve ezzel a szemüveggel néztem, de inkább azt hiszem, hogy nem. Inkább azt hiszem, hogy tényleg minden ide vezethető vissza, hogy egyszerűen csak éltem és néztem magam körül az életeket, meg a magamét is egy erős reflexióval, és erre jutottam, hogy ezt a képességet kell meggyógyítani magunkban. Hogy amikor egy hullámvölgyben vagy, és azt mondod, hogy „jó, akkor most önvizsgálatot tartok”, és egy ilyen önvizsgálat során elkezdesz mélyebbre menni időben és térben.

Nem tudom, hogy kinek hány krízis jut egy élet során, én már túl vagyok egyen-kettőn,

és akkor mindig újabb és újabb rétegek foszlottak le, és rácsodálkozik az ember, hogy Jézusom, ez van alatta, és mi lehet még ez alatt.

- Például erről te tudtál beszélni mondjuk édesanyáddal vagy akik föl-föl bukkannak, mint szereplők az élettörténetedben? Mert ez is egy izgalmas dolog, hogy oda tudsz állni, mondjuk az édesanyád, az édesapád elé, és azt tudod mondani, hogy figyelj, én ezen sokat gondolkodtam, de szerintem ott ti nagyon elcsesztétek.

- Ez egy nagyon érdekes kérdés szerintem, mert nyilván az emberben, hogyha őt sérelem, vagy fájdalom éri, akkor van igény egyfajta revánsra sokszor, talán nem mindig, vagy nem is revánsra, hanem valami kicsi jóváltételre, vagy hogy elismerjük mindannyian, hogy igen, ez történt. Eljutottam eddig a pontig, nekem ez jól esne, de mit okozna a másiknak?

Vajon nem kegyetlenség-e a részemről, hogyha bizonyos dolgokat felrovok egy másik embernek?

Talán nem tudott volna máshogy cselekedni, nem tudott volna máshogy jelen lenni, mert őneki is megvolt a maga története, és akkor így szépen megyünk vissza a transzgenerációs traumák, meg mintázatok öröklésében, hogy nem tudott mást tenni. Tehát vajon az-e az én feladatom, hogy megpróbáljam vele megértetni, hogy mi történt, hogy nekem hogy ártott, vagy az az én feladatom, hogy én megértem, hogy mi történt velem, és úgy oldjam fel a kérdést vagy a dolgot, hogy én már ne adjam tovább? És én erre az utóbbira szavazok, de ez nem jelenti azt, hogy bárki más élhetne jogos igényével, hogy meg tudja beszélni.

- Beszélgessünk másról is. Hogy érzed magad a Vígszínházban?

- Én nagyon jól érzem magam! Nekem ez egy egészen rendkívüli meglepetés volt az élettől, hogy egyrészt ugye a COVID közepén hívott fel a Rudolf Péter, és hívott el akkor még vendégként három szerepre. Ami teljesen szürreálisan hatott, mert akkor mi egyáltalán nem dolgoztunk.

- Minek volt ez köszönhető?

- Hogy engem hívott? Nem tudom, hogy neki jutottam eszébe, vagy valaki másnak, és akkor ez hogy jött így. Azt tudom, hogy akkor ketten is elmentek szülni a színházból, tehát két szerepátvétel is volt, tehát az is nyilván szerencsésen jött ki. Nem tudom, hogy miért én jutottam eszébe. Mi egyébként dolgoztunk együtt tizenöt évvel azelőtt az én első kőszínházi bemutatómban színészként, kollégaként. De mindenesetre

szürreális volt, mert akkor én már nem dolgoztam, mint ahogy egyikünk sem, hiszen zárva voltak a színházak és éppen az ember azon gondolkodott, hogy melyik multihoz jelentkezzen pénztárosnak, hogy pénzt keressen.

Ez volt az egyik része ennek a szürrealitásnak, a másik meg az, hogy azért én nagyon sok színházban játszottam már eladdig, és tisztában voltam vele, hogy az ilyen méretű intézményeket, ezeket gyárnak szoktuk hívni, és ebben arányosan sokkal kevesebb figyelem meg szeretet, meg emberi tényezők jutnak egy-egy kis ott dolgozó hangyára, és ehhez képest én meg nagyon nagy szeretettel találkoztam. Nagyon-nagyon jól fogadtak, egyáltalán nem erre számítottam, vagy nem erre készítettem a lelkemet, és ez tulajdonképpen azóta is így van, és ez nekem rettenetesen sokat ad, hogy tényleg olyan, mintha haza mennék dolgozni.

- Arról már beszéltünk, hogy ez neked mennyire fontos.

- Ez nekem rettenetesen fontos. A szeretet a legfontosabb. Igen. Tehát az, hogy én bemegyek, és az öltöztetőnő nekem már kikészített egy teát, az olyan apróság, de olyan csodálatos, és közben mégis a legnagyobb dolog.

- Feltételezem, hogy ha a korábbi direktor környékez meg, aki nem feltétlenül erről az attitűdről vált híresé, akkor másként reagálsz.

- Hát, figyelj, én nem szeretek feltételezésekbe bocsátkozni, mert én egyáltalán nem ismerem Eszenyi Enikőt. Találkoztunk életünkben, de semmilyen viszony nincsen köztünk. És én azért világéletemben szerettem megadni mindenkinek azt az esélyt, hogy legalább személyes tapasztalat alapján alakítsam ki róla a véleményemet. És mivel ilyen nincs, ezért én puszta megfigyelő vagyok ebben a történetben. Úgyhogy erre nem tudok mit mondani. Egyébként ez egy érdekes kérdés, hogy ha teoretikusan beszélünk arról, hogy az ember hogy visel ilyen hatalmi visszaéléses helyzeteket, vagy hogyan viselkedik ilyen helyzetekben. Mert egy másik mániám az az, hogy

elképesztően gyerekként vagyunk kezelve, gyerekszerepben vagyunk tartva, úgyis mint színészek, de úgyis mint állampolgárok, úgyis mint munkavállalók, de úgyis mint fogyasztók, szóval szinte majd minden aspektusában az életünknek taknyos kölyöknek vagyunk kezelve, aki legyen hálás azért, mert van luk a fenekén.

És hogyha az ember ezzel azonosul, már pedig miért ne tenné, hogyha mindenhol ezzel találkozik, ez néz vissza a tükörből, az nincs jó hatással az embernek az élet minőségére és színvonalára. De ez csak egy probléma a sok közül. Én az a típusú ember vagyok, aki időnként bedugja a homokba a fejét, mert már nem tudnám szavatolni másképpen a mentálhigiénémnek az épségét. Tehát például én egy ideje politikai kérdésekben a föld alatt vagyok három méterrel.

- Az SZFE kapcsán azért lehetett téged hallani.

- Hát az SZF-e az már mikor volt? Három éve? Azóta kitört két háború.

- Szóval az SZFE környékén te még utoljára beszóltál a Vidnyánszkynak, és utána egyszer csak beledugtad a fejed ebbe a homokba?

- Nem, egyébként nem akkor dugtam bele, mert utána még követtem az eseményeket. Szerintem azt történik velem, hogy elviselhetetlen a világ.

Elviselhetetlenek az átláthatatlan hatalmi játszmák, elviselhetetlen, hogy ennek milyen következményei vannak egy átlag ember életére nézve.

És az lehetetlen, hogy az én életem főszereplője az Orbán Viktor legyen. Hát az nem lehetséges! Vagy akármelyik. Teljesen mindegy, hogy melyik. De az nem lehet, hogy én arról beszélgessek, hogy mit mondott, meg mit csinált, meg mit gondol, meg miért nem úgy csinálja, meg stb... Nem, kizárt dolog! Nem, én nem erre vettem jegyet.

- És akkor, ha azt csinálod, hogy erről nem veszel tudomást, akkor jobb?

- Hát igen. Nehéz. De közben nem tudok jobbat. Mert az meg nem opció, hogy én magam váljak egy keserű, frusztrált, nem tudom, milyen emberé. Valahogyan védenem kell magamat. Én ezt megteszem, és nagyon-nagyon igyekszem, hogy azok mentén az értékek mentén éljem az életemet, és kontaktáljak az embertársaimmal, amiket én validnak tartok, és nekem még jelent valamit az, hogy kedves vagyok egy idegennel. Ha ez picit valamit számít a világban, és ő azt aztán továbbadja, ezzel máris többet tettem, mint hogyha legyilkolnám az agy- és idegsejtjeimet a sajtó őrjöngésével, meg a politika őrjöngésével, meg az emberek őrjöngésével.

- Tehát magyarán igyekszel a privát életedben körülvenni magad azokkal, akik megfelelnek ennek az elvárásnak, és egyébként meg bemész a színházba, ahol szintén hasonló közeget tapasztalsz, és ez így elég?

- Igen, én elégedettségre törekszem, és nem érdekelnek a megugrandó akadályok ilyen értelemben, hogy nagyobb, több, jobb kell nekem. Nem, nekem elég az, ami van, az én saját életemet szeretném úgy élni, ahogy nekem az jó. Ennyi, ennyi. Nem akarok ennél többet.

- Mik a vágyaid?

- Hogy minél több szeretetet adhassak és kaphassak. Ilyen immateriális vágyaim vannak. Bár egyszer még nagyon szeretnék majd egy olyan helyen lakni, ahol platánok vannak a kertben, ez egy ilyen anyagi vágy. Ez tök jó lenne, egy kis kőterasszal, azt nagyon bírnám.

De leginkább az, hogy erőszakmentesen és minél nyugodtabban tudjak egy életet élni, ennyi vágyam van. Nem túl sok.

A cikksorozat együttműködő partnere a radiocafé 98.0.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
A Minecraft film tiszteleg a 23 évesen rákban elhunyt híres youtuber, Technoblade előtt is
Egyértelmű és megható utalást tesznek rá a Minecraft filmben.

Megosztom
Link másolása

Annak idején, 2022 nyarán mi is beszámoltunk róla, feladta a rákkal vívott harcot egy ismert youtuber szervezete.

A 23 évesen elhunyt Technoblade, akit több millióan követtek youtube-on, Minecfraft játékosként vált híressé. számos Minecraft-versenyen aratott győzelmet. Halála után az édesapja szereplésével tettek közzé egy videót, amelyben Technoblade, vagyis Alex örökre elbúcsúzott a rajongóitól.

A hírek szerint a Minecraft-film meghatóan tiszteleg a gamer emléke előtt.

A film egyik jelenetében egy koronát és köpenyt viselő animált malac tűnik fel – ez egyértelmű utalás Technoblade ikonikus játékbeli avatárjára. A jelenet során Henry, akit Sebastian Eugene Hansen alakít, megkérdezi: "Ez egy király?" Steve (Jack Black) azt feleli: "Nem, ő egy legenda."

Állítólag a jelenet Hansen ötlete volt, ő javasolta Jared Hess rendezőnek, hogy emlékezzenek meg Technoblade-ről a filmben. Hess lelkesen támogatta az ötletet, és a tervezőcsapattal közösen valósították meg ezt az érzelmes jelenetet.

Korábban a Minecraft fejlesztői is tisztelegtek előtte, például a Minecraft: Java Edition indítójában egy koronát viselő malac képével.


Megosztom
Link másolása

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
„Úristen, 53 évesen mit fogok csinálni, kinek kell egy múmiaszakértő?” - Szikossy Ildikó története az újrakezdésről és Afrikáról
Szikossy Ildikó eredetileg antropológus doktor, neve szorosan összefügg a váci múmiák feltárásával, amire még Bill Gates is felfigyelt. Sikeres élete mégis egyik napról a másikra romba dőlt, de nem adta fel. Ma Afrikában vezet szafari csoportokat, hihetetlen történeteket osztott meg velünk.

Megosztom
Link másolása

Szikossy Ildikó úgy ismeri Tanzániát, mint a tenyerét, de senki ne higgye, hogy gyerekkori álma volt Afrika és az ő csodálatos nemzeti parkjai. Őt a csontok érdekelték és a nyomozás. És 27 évig úgy is látszott, hogy az az ő útja. Most mégis Afrikában él.

- Hogyan lett belőled múmiaszakértő?

- A múmiák tulajdonképpen az ölembe pottyantak, valójában biológus akartam lenni kiskoromtól kezdve, mert nagyon szerettem az állatokat. Sikerült bekerülnöm az egyetemre, de ott azzal szembesültem, hogy a legtöbb tantárgynál az állatokon kísérleteznek. Keresnem kellett valami más szakot, így találtam rá az embertanra.

A régmúltban élt emberek maradványaival kezdtem foglalkozni, és engem különösen a csontok érdekeltek, mert az egyfajta nyomozás volt.

A fogak különösen árulkodóak, mert a régi korokban még nem volt szájhigiénia, ezért a fogkőben megőrződnek a tápanyag maradványok, mikroszkóp alatt azonosítani lehet mindent, amit akkoriban ettek.

A Magyar Természettudományi Múzeum Embertani tárának a gyűjteményébe dolgoztam, amikor

egy véletlen folytán előkerültek a váci múmiák, így a kezdetektől benne voltam a feltárásokat végző szakértői csapatban.

27 évig kutattam a múmiákat, mint történeti antropológus, akik tudományos kutatási területe körülbelül a kétszáz évestől a néhány ezeréves leletekre vonatkozik.

Bejártam a fél világot, mert ha az ember tudományos kutató, akkor a kutatásait időnként a szakmai közösség előtt be is kell mutatnia a nemzetközi konferenciákon. Előadásokat tartottam és cikkeket írtam olyan tudományos szaklapokba, amik minősítették a munkánkat.

,,A múmiákat név szerint ismertem, tudtam a történetüket, nehéz volt ezt elengedni."

Nekem személyesen nagyon fontos volt a váci múmiák kutatása, hogy ne csak a tudományos közösség ismerje meg az eredményeinket, hanem mindenki, akit érdekelt a téma. Ezért nagyon sok tudományos ismeretterjesztő előadást is tartottam a múzeumban is, a nevemhez három sikeres kiállítás fűződik, ami a múmiákról szólt.

- Múlt időben beszélsz, miért szakadt vége ennek?

- Sajnos egy nehéz fordulat áll be, amikor a múzeumnak új vezetője lett és emiatt a tudományos kutatók nagy része elhagyta az intézményt, így én is. Ez hatalmas trauma volt, hiszen a múmiák nem hevernek szanaszét a világban, én amúgy is nagyon belemélyedtem ebbe a szakmába.

A múmiákat név szerint ismertem, tudtam a történetüket, nehéz volt ezt elengedni.

Ezekkel a kutatásokkal különleges eredményeket értünk el, ami a nemzetközi színtéren is látványos volt. A váci múmiáink az antibiotikum rezisztencia kutatáshoz is hozzájárultak, mert ők egy olyan korban éltek amikor még nem létezett antibiotikum.

Erre a hírre egyébként Bill Gates is felfigyelt és kiposztolta, hogy Magyarországon milyen érdekes kutatások zajlanak.

De mégiscsak ott kellett hagynom, az egész abba maradt, és én nem tudtam hogyan tovább.

- Ezzel befejeződött a kutatói karriered?

- Ez a veszteség nekem egyfajta gyász volt, először a borzasztó fájdalom volt, a kilátástalanság, hogy

úristen 53 évesen mit fogok csinálni, egy ennyire túl specializált tudással, kinek kell egy múmiaszakértő?

Nem mehettem el külföldre sem, mert a váci múmiák hungarikumok. Én nem tudnék egy egyiptomi múmiával dolgozni, már csak azért sem, mert a szakma nagyon telített, világszinten talán 100 múmiakutató van, nincsenek szabad állások.

- Ez tényleg egy ritka szakma, de akkor mit találtál ki helyette?

- Isten bizony egyszerűen az elején ötletem se volt. Már ott tartottam, hogy lehetnék mondjuk recepciós vagy titkárnő, bár doktorim van, de hát mi mást tudnék csinálni? Mindenféle állásokra pályáztam, de nem vettek föl a korom miatt. Nekem addig minden a múmiákról szólt, még szabadulószobát is terveztem a múzeumnak, ezért más szabaduló szobákhoz is jelentkeztem, hogy vannak ötleteim, de oda sem kellettem. Nem álltak túl jól a dolgaim.

A barátaim tanácsolták, hogy menjek el tanítani, hiszen végül is biológia-kémia szakon végeztem. Ennek még a gondolatától is rosszul voltam,

hiszen 27 évig halottakkal foglalkoztam, és akkor most menjek el a kamaszok közé?

Ez akkora nagy váltás, hogy el se tudtam képzelni, hogyan tudnék a rettentő élénk, izgő-mozgó, nyüzsgő, kiabáló kamaszok közé egy iskolába elmenni és tanítani. Megrettegtem, hogy 53 évesen kezdő pedagógus legyek.

- A szerencse mégis rád mosolygott...

- Végül is igen, két szálon indult el a dolog, mert felkért egy biznisz tréner, hogy segítsek a szakdolgozata elkészítésében. Először azt hittem, befektetéssel kapcsolatos, de kiderült, abban ad tanácsot, hogy milyen területen lennél jó. Nekem pont erre volt szükségem, a véletlen hozta Lukács Terkát az utamba. Akkor még kétségbe voltam esve, és kilátástalan volt minden, próbálkoztam családfa kutatással is. De ő nagy segítségemre volt, mert helyre tettük az ötleteket, amik a fejemben voltak.

Azt mondta, hogy fogjak meg egy szálat a fejemben kavargó gondolatokból, és kezdjek el azon haladni.

Ekkor azt gondoltam, hogy kimegyek Egyiptomba, és idegenvezetést tartok, de kiderült ez kivitelezhetetlen.

Jó ötletnek tűnt, bár hamar a kútba esett, de akkor ebből jött a másik ötletem: szafari vezető leszek Tanzániában!

- Ez nagyon váratlan és vad válts, hogyan került egyáltalán Tanzánia a képbe?

- Az akkori párom Tanzániából származik és nagyon szerettem az országát, arra gondoltam, elmehetnék oda szafarikat vezetni. tudtam, hogy szeretem az állatokat, és mint biológus mesélhetnék is róluk érdekességeket egy szafarin.

- Szóval a tanzániai szafari könnyebbnek bizonyult?

- A facebookon indítottam egy csoportot Szerelmem Tanzánia címmel, akkoriban még hobbiból posztolgattam, hogy kitöltsem azt az időt, amíg arra vártam, hogy valamilyen munkát kapjak. Egyre jobban átláttam, és kezdett bennem ez a biznisz körvonalazódni.

Nagyon sokat meséltem a posztokban, hiszen sokszor jártam ott, és a követőim mondták, hogy menjünk már el Tanzániába,

ott szeretnék hallani ezeket a helyszínen. Igazából az ő motiválásukra indult a legelső út.

A tanzániai családunk azonnal mellém állt, és elkezdtük együtt ezt a programot, mert az exférjem családja utazás szervezéssel foglalkozik, így jött össze az első magyar csoport.

- Mi a legnagyobb kihívás szerinted, ha Tanzániába utazunk?

- Minden turistám beleszeret Afrikába, megmagyarázhatatlanul, talán mert ott van az emberiség bölcsője. Mégis ami

a legmellbevágóbb, és amire figyelmeztetnem is kell az utasokat, az a szegénység,

azt látni, hogy ott milyen körülmények között élnek az emberek. A legelején emlékszem engem is nagyon megviselt a szegénység látványa, vagy bizonyos dolgok hiánya, és eleinte én is százszorosan óvatosabb voltam.

Látni a házaikat, a gyerekeket a koszos, poros, szakadt ruhákban, sokszor mezítláb vagy egy kis papucsban, ahogy követ rugdosnak, még egy labdájuk sincs. Ez szokott elsőre mindenkit nagyon mellbe vágni, miközben nálunk a gyereknek külön szobája van, roskadásig tele játékokkal. Persze kint is vannak, főleg a városokban jobb körülmények között élő családok, sőt gazdagok is, de a szegénység szembetűnőbb.

- Milyen a hangulata ehhez képest az afrikai embereknek?

- Boldogok, kedvesek és szeretetteljesek, imádják a turistákat. Nem kell félni, lehet egyedül mászkálni az utcán, bár vannak olyan afrikai országok, ahol csak rendőri vagy katonai kísérettel sétálhatnak a turisták, de Tanzánia biztonságos.

A helyiek szeretnek mindenkivel beszélgetni, nagyon sokan beszélnek angolul, és hogyha a turista tud egy-két szót szuahéliül, fülig ér a szájuk a boldogságtól.

Nagyon közvetlen emberek, és ez annak köszönhető, hogy soha nem volt még háború Tanzániában,

ráadásul a vallások is teljesen békésen megvannak egymás mellett. Ott nem a vallás számít, hanem az, hogy melyik törzsből való vagy.

Mindenki nagyon segítőkész, ezt megtapasztaltam én is. Egyszer leeresztett a kocsim kereke, rögtön hárman is megálltak felpumpálni. Ellenben Magyarországon, a múltkor leállt a kocsim, be kellett volna bikázni, és komolyan mondom, sírtam, mert egy órán keresztül senki nem állt meg, hogy megkérdezze, hogy mit akarok, hiába integettem villogó kocsival, elfordították az emberek a fejüket. Ez Tanzániában elképzelhetetlen.

- Tanzániában miből élnek az emberek?

- Szinte mindenki bizniszel valamit, kevés az állami munkahely. Emiatt az emberek nagy része valamit árul: ételt, ruhát, italt, vizet, szállítást vagy építőmunkát kínál, ezt mindig el lehet adni, és a befolyt pénzből próbálják magukat és a családjukat eltartani. Sok külföldi próbálkozik üzletelni a helyiekkel, de ez inkább kudarcos, mert azért szeretik pénzügyileg átverni az idegent.

Az afrikaiak csak a mának élnek, ha pénzt kapnak, akkor azt aznap elköltik, mert holnap az holnap lesz,

akkor majd Isten megsegíti őket, és holnap is ad majd pénzt.

Jellemzően emiatt nem gondolkoznak előre, nem tudnak félretenni, de nem felesleges dolgokra költik a pénzt, hiszen óriási a család, mindig van, akit meg kell segíteni. Mivel nincsen megtakarításuk sem, ezért egymást segítik. Ez úgy működik, hogy WhatsApp-on „hozzájárulást” kérnek, szétküldik az összes rokonnak, barátnak, ismerősnek, hogy mire kell a pénz, és mindenki küld nekik annyit, amennyit éppen tud. Ez a szívesség mindig körbe jár, így mindig összejön az a pénz, ami mondjuk egy temetéshez vagy az orvosi költségre, egy esküvőre, esetleg a beiskolázáshoz szükséges.

- Több generáció él együtt?

- Tanzániában csak annak van nyugdíja, aki állami alkalmazott volt, de ez nagyon kevesek kiváltsága. Mivel az öregeknek nincsen nyugdíjuk, a család tartja el őket. Ez olyan szinten természetes, hogy

a gyerekek egész kis koruktól arra vannak nevelve, hogy az időseket tiszteljék,

így természetes, hogy törődnek és segítenek az idősebbeknek, ez nem kérdés. Amikor turistákat viszek, nem bírják a tanzániai emberek nézni, ha egy idős ember húzza a bőröndjét, azonnal segítenek nekik.

Az idősebbeket sokkal jobban körülugrálják, mindig az idősebbek kapnak először enni, például az étteremben, természetesen sokkal nagyobb adagot is kapnak, és nekik nem kell várniuk, beengedik őket előre bárhová. Itt nincsenek leírva az öregek, minden helyi lakosból azonnal tiszteletet vált ki egy idősebb ember.

- Milyen alapvetően a tanzániaiak felfogása?

- Az emberek szegényebbek, de sokkal boldogabbak, és még egy dolgot emelnék ki, ami nagyon fontos: a stressz mentesség. Nincs ez a rohanás, ami Magyarországra, Európára jellemző, nincs határidő betartási kényszer. Amikor megérkezem Tanzániába, és egész nyáron ott vagyok, akkor

olyan mintha az idegeimet vasalóval simítgatnák, egyszerűen nyugalom és békesség van.

Nem számít, mikor indulunk el, az ottaniak úgyis késnek, mert hova kéne rohanni. Ha reggel kilencre terveztük a transzferünket, lehet, hogy csak tizenegyre ér oda, persze a magyar turistának égnek áll a haja, az első napokon kivannak ettől, de aztán megértik, hogy ez Tanzánia, itt ez van. El kell tudni fogadni a helyi tempót.

Nagyon szeretek a helyi emberek között lenni, beszélgetni velük: kezet fogunk, a gyerekeket megsimogatom, így barátok, testvérek, rokonok leszünk pillanatok alatt.

Egyszerűen olyan szeretettel fordulnak egymáshoz, hogy az hihetetlen. Például,

ha egy árusról tudják, hogy rossz körülmények között él, akkor tuti, hogy vesznek nála valamit, hogy ezzel megsegítsék.

Vagy, ha egy szegény nő betér egy étkezdébe a gyerekével, azonnal intézkednek, hogy ingyen enni kapjon.

A sógornőm tanította nekem, hogy mindig nőtől vásároljak, ha zöldséget-gyümölcsöt megyünk venni, hogy támogassuk ezzel. Ez is egy helyi dolog, hogy a nőknek is legyen munkájuk, hogy fizetni tudják a gyerekeiknek az iskolai költséget. Emiatt, most egy nőket segítő mozgalom kialakításán is dolgozunk.

- Milyen Tanzániában a tanítási rendszer?

- Képzeld el, az országút mellett gyalogolnak az emberek, és az iskolások is, gyakran két órát oda és kettő vissza. Én rosszul lennék ilyen kisgyereket elengedni egyedül az út szélén menetelni. De Tanzániában

az autósok annyira vigyáznak, hogy olyan nincs, hogy egy gyereket elütnének. Ez példaértékű.

Az általános iskola itt is kötelező, tehát a falvakból is el kell a gyerekeknek menni az iskolába. Mivel ilyen nagy távolságok vannak, ezért sok gyerek bentlakásos iskolába jár, ezek nagyon elterjedtek, és az is érdekes, hogy minden iskolába kötelező az egyenruha.

A tanítás korán reggel, 7-kor kezdődik, értelemszerűen a nagy meleg miatt.

A gyerekek csak a szünetekre mehetnek haza, még hétvégére sem, mert akkor sportesemények vannak. Tehát évente négyszer járnak haza, ami nekem nagyon mellbevágó volt, mert el nem tudom képzelni, hogy ennyire ritkán lássam a gyerekemet. Persze, el lehet menni meglátogatni őket, de elhozni az iskolából csak a szünetek során lehet.

A gyerekek egyébként szeretik az iskolájukat, és a tanárok, mint második szülő vannak jelen. Elég szigorú szabályok uralkodnak az iskolában, talán úgy lehet elképzelni, mint nálunk a szocializmusban volt, ha a tanár mond valamit, akkor az úgy van.

A végtelen szavanna az afrikai állatokkal, lenyűgöző látvány

- Milyen egy magyaros szafari a vadonban?

- Tanzániában a legizgalmasabb nemzeti parkokat járjuk be, a Szerengetit, amit mindeniknek látnia kellene. A végtelen szavanna az afrikai állatokkal, lenyűgöző látvány az őket körülvevő természetben.

A kocsikra igazából már úgy tekintenek az állatok, mintha tereptárgyak lennének,

van, hogy egy elefánt a fülével súrolja a kocsit, vagy éppen az orrunk előtt gázol át egy zebra csorda.

Fantasztikus, amikor egy oroszlán család fekszik tőlünk pár méternyire, és az egyik elindul felénk, hogy a kocsink melletti pocsolyából igyon.

Mindig felkészítem az utasokat, hogy ilyenkor nem lehet megmoccanni, nem lehet hangosan megszólalni, nem lehet hirtelen mozdulatot tenni, sőt

a szafari előtt nem engedem, hogy parfümöt használjanak a hölgyek, mert az állatoknak sokkal jobb a szaglása, és ebből gond lehet.

Ismerem az állatok szokásait, tudom mi az a jel, amikor várható egy oroszlán felbukkanása, és minden egyes állatról mesélek érdekességeket az utunkon. Olyan történeteket, amik nem köztudottak. Például, miért van együtt mindig a zebra és a gnú, hogy melyik fán találunk valószínűleg egy lustálkodó leopárdot, vagy azt is, hogy hogyan védekezik az akácia az ellen, hogy a zsiráf teljesen lelegelje, de azt is elmondom, miért csíkos a zebra.

Megtanítom a turistáknak felismerni az állatokat, nagyon élvezik a kalandokat,

és az utazás végére hatalmas tudással térnek haza, mert a végén még ki is kérdezem őket.

- Sosem volt olyan veszélyes helyzet, amibe váratlanul belebotlottál?

- Amikor a Szerengetiben szállunk meg, ami egy végtelen füves puszta, ott egy olyan táborhelyünk van, amiben komfortosan berendezett katonai sátrakat állítanak föl nekünk, kényelmes ágy és fürdőszoba is van benne.

Éjszaka nem szabad kijönni a sátorból, mivel bejöhetnek a táborba az állatok,

bár tapasztalt vadőr vigyáz ránk, és figyel, hogy minden biztonságos legyen.

Ez nagyon vadregényes, mert ott vagyunk a véget nem érő szavanna közepén, minden zaj beszűrődik, hallani ahogy a békák brekegnek, vagy ha valami motoszkál kint. Ugyan a ragadozók nem mernek közel jönni a sátrainkhoz, de a távolból hallani az éjszaka oroszlánüvöltést, vagy este látni egy-egy hiénát a konyhasátorhoz lopakodni. Egy alkalommal, amikor szerintem már mindenki aludt, de még csináltam a következő napnak a programjait,

egyszer csak azt hallom, hogy valamilyen furcsa csámcsogó hang van a sátram körül.

Mindenféle állathangot be tudok azonosítani, de ezt egyszerűen nem tudtam, hogy mi lehet.

A csámcsogás szépen haladt körbe, úgyhogy fölhívtam az őrt, hogy ugyan nézze már meg, mi van odakint. Láttam, hogy jön a lámpával és kérdeztem, hogy mi volt ez. Akkor mondta nagy nevetve, hogy nem kell félni, csak egy víziló körül legelte a sátramat. Én majdnem szívinfarktust kaptam, mert a víziló egy nagyon agresszív állat, és ha megijesztik, akkor a víz fele kezd rohanni. Úgyhogy ez alapszabály, hogy soha nem szabad egy víziló és a víz között lenni. Pillanatok alatt végiggondoltam, hogy hol volt a víziló, és merre van a víz és pont közötte állt a sátram.

Szerencsére a víziló jóllakott, és mivel már megszokta a sátrakat a területen, békével elment.

Reggel csak ámultam, mert egy fűszál se maradt úgy körbe ette a hatalmas területet. Ez a tábori élmény, csak utólag volt ijesztő, de jó kezekben voltunk.

A szafarink után mindig Zanzibárba megyünk, hiszen ott is rengeteg különleges látnivaló van, és az út legvégén, jól esik néhány nap tengerparti láblógatás és pihenés, mert annyira sok élményt adott Tanzánia mindenkinek, hogy a turistáknak pár nap kell mire feldolgozzák.

- Hogyan tervezed a jövődet?

- Amikor hazaérek Európába, akkor általában úgy érzem, hogy megbolondulok a hirtelen rám zúduló sok kötöttségtől, a határidőktől. Nagyon nehéz a visszaállás a stresszmentes afrikai életből, ezért is tervezem azt, hogy amikor nyugdíjas leszek, szeretnék ideköltözni.

A nyugdíjamból kint meg tudok majd élni, az élet jóval olcsóbb, és most már gyerekeket szeretnék tanítani,

méghozzá kreatív és logikus gondolkodásra. Ez az, amit én hiányolok az iskolai nevelésben. Minden évben legalább százötven-háromszáz kiló adományt viszünk ki, és két árvaháznak juttatjuk el, de csak a legegyszerűbb játékokat tudom kivinni, mert a bonyolultabb játékokkal nem tudnak játszani a gyerekek, a dominót már meg kellett tanítanom nekik.

Sajnos, nem látják át a játékban a helyzeteket, időbe telik nekik. Az életmód felgyorsulása viszont ott is látványos.

Bár Tanzánia elmaradottabb, de a nyugati hatás már elérte őket is,

mindenki kezében ott van a mobiltelefon. A nagyvárosokban tulajdonképpen úgy zajlik az élet, mint más világvárosban. Úgyhogy, sajnos nem tudnak túl sokáig ebben a megszokott létükben maradni.

- Milyen életkörülmények várnak rád amikor ott leszel majd nyugdíjasként?

- A kinti családommal fogok élni, akik körülvesznek, és segítenek majd. Az ő házuk teljesen olyan ott, mint itthon, mindennel felszerelt. Mivel a családi bizniszben dolgozom, számítanak rám továbbra is.

Apósom 92 éves, és mérhetetlenül bölcs ember. Vele angolul beszélgetünk, és a törzsi szokásokat próbálom kiszedni belőle,

hogy minél többet tudjak meg arról, ahonnan származnak. Előbújik belőlem az antropológus, és ez hihetetlenül izgalmas kutatás.

Pár évem van a nyugdíjig. Végül, a krízis éve után elvállaltam Magyarországon egy tanári állást. Bekerültem egy iskolába, és nagy örömömre szeretnek a gyerekek, alig várják az óráimat. Mesélek nekik a szafariról is, imádják a történeteimet az útjaimról. Szóval, nem kudarcélmény ért a tanításban, ahogy annyira féltem tőle, hanem napi szinten pozitív visszacsatolást kapok a gyerekektől. Ez nagyon motiváló.

Az egész nyarat mindig Tanzániában töltöm, és ezalatt két csoportot kísérek, a téli szünet alatt pedig egyet.

- Akkor ez happy end lett?

- A múmiákat ugyan el kellett engednem, de rám találtál egy új szerelem, ami Tanzánia. A sors, végül is minden baj ellenére, jól hozta össze a dolgot. Ami nagyon fontos, hogy ki mertem lépni a komfortzónámból, mertem váltani.

Nagyon nehéz volt elindulni, nehéz volt ezt az egészet meglépni.

Mindenkinek, aki mély válságban van, azt javaslom, hogy egyszerűen csak akkor tudunk a meleg dagonyából kimászni, ha merjük vállalni a komfortzónánk elhagyását, ha elengedjük a kapaszkodókat, és ha köd is vesz minket körül, akkor is lepünk és megyünk előre.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
„Nem voltunk benne biztosak, hogy valaha hazajutunk” – megszólaltak az űrhajósok, akik majdnem örökre az űrben ragadtak
Majdnem halálos utazásuk szörnyű részleteiről meséltek az űrállomáson rekedt űrhajósok.

Megosztom
Link másolása

Most először nyilatkozott részletesen az a két amerikai űrhajós, akiket eredetileg tavaly júniusban nyolc napra küldtek fel az ISS-re, ám végül 286 napot kellett fent maradniuk, mert a Boeing Starliner űrhajó súlyosan meghibásodott. Butch Wilmore és Sunita Williams azt mondják,

a helyzet az első pillanattól kezdve annyira súlyos volt, hogy kis híján elvesztek az űrben.

Wilmore és Williams egy múlt havi sikeres földetérés után kezdtek el nyilatkozni a sajtónak. Most árulták el először, hogy már a küldetés kezdetén is komoly problémák voltak, és alig úsztak meg egy katasztrófát, amikor az ISS felé közelítettek.

Felidézték, hogy

amikor Wilmore kézi vezérlésre kapcsolt, hirtelen elvesztették négy hátsó hajtóművüket, és ezzel a biztonságos manőverezés képességét is.

Az űrrepülési szabályok szerint ilyen helyzetben – még akkor is, ha gyakorlatilag karnyújtásnyira voltak az ISS-től – vissza kellett volna térniük a Földre. Csakhogy Wilmore ekkor már rájött, hogy valószínűleg teljesen elvesztették az irányítást az űrhajó fölött.

„Abban a pillanatban arra gondoltam, hogy nem tudom, egyáltalán képesek vagyunk-e még visszatérni a Földre.

Sőt, őszintén szólva, inkább azt éreztem, hogy valószínűleg nem” – mondta Wilmore az Arstechnicának.

Ezzel a baljós gondolattal szembesülve az űrhajósnak arról kellett döntenie, hogy vajon az a kockázatosabb, ha mégis megpróbálnak hazarepülni, vagy ha inkább megkísérelnek dokkolni az ISS-nél. Eközben Williams szerint „rengeteg ki nem mondott kommunikáció zajlott” kettejük között a kapszulában.

„Egyáltalán nem tudtuk pontosan, hogy mi történik velünk, miért állnak le sorban a hajtóművek, és mi lenne a helyes megoldás”

– tette hozzá Williams.

Wilmore közben részletesen elmesélte, hogy mi járt a fejében:

„Ott vagyunk tehát, elvesztettük a hatfokozatú szabadságot biztosító manőverezést, négy hátsó hajtómű kikapcsolt, és magamban próbálom felidézni az orbitális mechanikát. A Nemzetközi Űrállomás ekkor úgy helyezkedett el előttünk, hogy az eleje lefelé mutatott. Ez azt jelentette, hogy nem pont vele egy vonalban, hanem picit alatta voltunk.

Ha pedig az űrben valami alatt vagy, akkor gyorsabban mozogsz, vagyis elkezdesz távolodni az állomástól.

Ezeket mind fejben számoltam, miközben fogalmam sem volt arról, mekkora kontroll maradt a kezemben. Mi történik, ha elveszítünk még egy hajtóművet? És mi van, ha a kommunikációnk is megszakad? Akkor mit fogok csinálni?”

Wilmore elmondta azt is, hogy a Starliner egy olyan vizuális rendszert használ, amely az ISS-t használja viszonyítási pontként. A meghibásodás miatt azonban „ez is elkezdett eltérni a helyes pályától”.

„Azt nem mondom, hogy teljesen elvesztettük az űrállomást, de elkezdtünk távolodni tőle” – magyarázta Wilmore.

„Ekkor már mindketten elég idegesek voltunk, mert a rendszer bármelyik pillanatban automatikusan megszakíthatta volna a dokkolási kísérletet.”

Végül a problémát úgy sikerült megoldani, hogy a NASA földi irányítói távolról újraindították a hajtóműveket, de ez csak úgy volt lehetséges, hogy Wilmore-nak teljesen fel kellett adnia az irányítást, miközben ő és Williams tehetetlenül lebegtek az űrben.

„Ez volt az egyik legnehezebb pillanat” – mondta Wilmore.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

NASA (@nasa) által megosztott bejegyzés

Végül a hajtóművek újra beindultak, Williams pedig óriási megkönnyebbülést érzett, amikor végre dokkolni tudtak.

„Ott helyben egy kis boldog táncot jártam. Egyrészt persze azért, mert imádok az űrben lenni, és végre megérkeztünk az ISS-re, ahol jó barátok vártak minket. Másrészt azért, mert elképesztő öröm volt, hogy végre sikerült a dokkolás. A fő érzésem ekkor az volt, hogy hú, oké, most végre lélegezzünk egyet, és próbáljuk megérteni, mi is történt” – idézte fel Williams.

Bár a Starliner végül sikeresen dokkolt, Wilmore azt mondta, már a megérkezés után rögtön tudta, hogy valószínűleg másik űrhajóval kell majd hazajönniük.

„Az volt az érzésem, hogy nem fogunk ebben az űrhajóban hazajönni. Valószínűleg nem”

– mondta Wilmore. „Az egyik első telefonhívásom Vincent LaCourthoz, az ISS repülési igazgatójához szólt, aki részt vett abban a döntésben, hogy figyelmen kívül hagyjuk a szabályzatot, és megpróbálunk dokkolni. Egyből azt kérdeztem tőle: 'Oké, most akkor ez az űrhajó egyáltalán biztonságos menedék még számunkra?'”


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Makány Márta: „Nem nyuszik vagyunk, de most még eléggé vitatott kérdés a divatos öltözködés”
Aki azt gondolja, hogy a divat csupán felszínes csillogás, még biztosan nem találkozott a magyar divattervezővel, aki a ruháit nem csak a testre, hanem a lélekre is szabja. A Forbes Power Women’s Summiton készítettünk vele interjút.
Szegedi Éva - sassy.hu
2025. április 18.


Megosztom
Link másolása

Makány Márta a magyar divatvilág egyik kiemelkedő alakja. Akad, aki a régóta ismeri a nevét, mások menyasszonyi ruhái révén figyeltek fel rá, vagy a vele készült interjúk és az életmódváltásával kapcsolatos hírekből.

Tanulmányait a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola textil szakán kezdte, majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (korábban Magyar Iparművészeti Főiskola) szerzett diplomát ruhaipari formatervező szakon.

Ruhái az érzelemgazdag, nyitott és pozitív életfelfogását tükrözik. Saját bevallása szerint soha nem akart mással foglalkozni, mint gyönyörű ruhák készítésével.

Arról, hogyan látja most a divatot és miben látja a saját szerepét, a Forbes Power Women’s Summit női üzleti eseményen beszélgettünk.

- Az öltözködésben mennyire vagyunk nyuszik, mi, magyar nők? Merünk-e stílusosak lenni?

- Úgy vélem, hogy nem nyuszik vagyunk, hanem most még eléggé vitatott kérdés a divatos öltözködés. Sokak szemében ugyanis pazarlásnak vagy egyenesen hivalkodásnak tűnik. Emiatt, bár mindenki szeretne csinos lenni, úgy akarunk divatosan öltözködni, hogy ne szólják meg, és ne gondolják azt, hogy túl sok pénzt költöttünk rá.

A másik, hogy sokan szeretnek tutira menni. Ezen azt értem, hogy léteznek bizonyos karakterek, típusok, sokan ezek alapján választják ki, milyen stílusban fognak öltözködni, és nem mernek attól eltérni, változtatni rajta. Pedig nem kell mindenkinek ugyanolyan a ruhában járnia.

- Te magad milyen értéket szeretnél közvetíteni a ruháidon keresztül? Mi az üzenetük?

- Egyrészt azt a szeretetet szeretném átadni, amit a vendégeim iránt érzek. Fontos számomra, hogy minden, amit viselnek, örömet szerezzen nekik. Másrészt, mivel nem vagyunk egyformák, és mindenkinek kicsit másfajta ruhára van szüksége, arra törekszem, hogy azt találjam meg, amire annak a bizonyos vendégemnek személy szerint szüksége van.

- De hogyan lehet kiemelkedni a mezőnyből a fast fashion, a tömeggyártott, applikációkon keresztül értékesített, olcsó, műanyag ruhák korában?

- Nagyon rugalmasnak kell lenni időben, térben, és maximálisan oda kell figyelni a vásárlókra. Amikor egy-egy vendéggel vagyok, teljes mértékben rá koncentrálok, minden energiámmal azon vagyok, hogy megértsem, melyek az igényei, mi teszi boldoggá.

Mivel a vendég áll a központban, nem az én teendőim, egy formaruha és egy alkalmi ruha megtervezését is ugyanolyan izgalmasnak találom. Nem rangsorolom a feladatokat. Akár örömanya jön hozzám, akár menyasszony, akár a gyermeke elsőáldozására készül a vendégem, akár egy bálra vagy diplomaosztóra, akkor és ott az életében az a legfontosabb esemény. Nekem pedig az a célom, azt kell elérnem, hogy azon a napon tökéletesen magabiztos lehessen, és akár a tükörbe néz, akár részt vesz az eseményen, megkapja a pozitív visszaigazolást a megjelenéséről.Makány Márta a magyar divatvilág egyik kiemelkedő alakja. Akad, aki a régóta ismeri a nevét, mások menyasszonyi ruhái révén figyeltek fel rá, vagy a vele készült interjúk és az életmódváltásával kapcsolatos hírekből.

- Valamelyest tetten érhető, hogyan változtak a magyar nők igényei az öltözködésben az elmúlt harminc év során?

- Sokféle változás történt. Például amikor a pályámat kezdtem, még nagyon sokan jártak varrónőhöz, úgy, hogy előtte ők vették meg hozzá az anyagot.

Ma már mindenki divatos szeretne lenni, de a testi adottságainak megfelelően: amit érdemes kiemelni, az kapjon hangsúlyt, amit szeretne eltakarni, azt elleplezzük, kezeljük. Nekünk, tervezőknek az a feladatunk, hogy a vendégeinknek a legdivatosabb darabokat adjuk, de úgy, hogy azok alkatilag a legelőnyösebbek legyenek számukra.

- Jellemzően milyen típusú öltözékért térnek be hozzád a vendégek?

- Alkalmi ruhákért és munkahelyi, üzleti ruhákért is. Van olyan vendégem, akinek még a függönyét is én választom ki, és nadrágja szárát is én hajtom fel, más meg kizárólag egészen különleges alkalmakra keres öltözéket, vagy csak egy tanácsadásra jön el. Egymástól egészen különböző emberek jönnek hozzám, és mindegyikük másképp igényli egy tervező jelenlétét.

- Lehet látni, mi lesz a divat jövője, mi történik 5 vagy 10 év múlva Magyarországon? Előre lehet jelezni, miként változnak az igények?

- Természetesen lehet látni bizonyos trendeket, nem csak Magyarországon, hanem az egész világon. A hétköznapokban ma már a legtöbben a kényelmesebb ruhákat keresik, és a laza, rugalmas anyagokat. Az a cél, hogy minél komfortosabban érezzék magukat benne. Ezekhez sokan sportcipőt húznak.

Emellett két erőteljes trendet látok. Az egyik a „Megvesszük, és ha már nem kell, akkor kidobjuk” irányt követi; előfordul, hogy csak egy alkalomra vásárolnak ruhát, mert olcsón megkapják. A másik trend a fenntartható módon felépített ruhatáraké.

A nők egy részének a ruha örömforrást jelent, gyakorlatilag megajándékozzák magukat vele. Ami engem illet, ennél sokkal funkcionálisabb szemlélettel rendelkezem, a ruhát a magam számára nem tekintem ennyire fontosnak. Kevés saját ruhám van – például ugyanolyan fazonból és színből öt egyforma – és addig hordok egy-egy darabot, amíg el nem kopik.

Azon már el lehet gondolkodni, hogy kihez melyik irányzat áll közelebb, hiszen különbözőek vagyunk, mindenki számára más szempontok fontosak. Nincsen egyetlen, kőbe vésett igazság a Földön a divatban sem.

- Előfordult, hogy elbizonytalanodtál, esetleg megkérdőjelezted azt, hogy valóban ez a szakma a te utad?

- Még soha nem fordult elő. Azt szoktam mondani, hogy nekem azért nincsen kockázatom, mert nem értek máshoz, világéletemben ruhákkal foglalkoztam, középiskolában is textil szakra jártam. Nálam nem áll fenn az a helyzet, mint a karrierváltók esetén, hogy mondjuk közgazdászként dolgoznak, majd abbahagyják, és más tevékenységbe fognak. Nekem csupán a divaton belül van mozgásterem, de azon túl már nincsen.

Mára viszont akkora ismertséget szereztem, hogy tőlem inkább tartanak. Ha például felajánlom egy márkának, hogy segítek nekik, akkor mindenki azt gondolja, biztosan nagyon drága vagyok. Pedig szerintem nem, viszont sok évnyi tapasztalattal rendelkezem, és szívesen tervezek, nem csak a saját nevem alatt, és nem csak magamnak, hanem mindenki másnak is. Mindig adódik új feladat, amit nem feltétlenül kommunikálok kifelé, de boldogan csinálom.

- Inspirációt ilyenkor honnan merítesz?

- Szerencsére nincsenek elakadásaim, óriási tettvággyal és energiával kezdem a reggeleket, és száz ötletem van minden nap. Inkább abban rejlik a kihívás, hogy ne akarjak egyszerre több mindent csinálni.

Ha konkrét személynek tervezek, akkor mindig őt próbálom a fókuszba helyezni, azzal együtt, hogy alkatilag mi a megfelelő számára. Nemrég járt nálam egy vendég, akinek megmutattam két anyagot, és megkérdezte, honnan tudtam, hogy neki ez fog tetszeni. Mondtam, hogy az a fél óra, amíg beszélgettem vele, pont elég volt arra, hogy lássam, milyen irányba mehetünk, és mit mutathatok meg neki.

- Sokan tartanak példaképnek. Mit üzennél azoknak fiatal nőknek, akik még keresik az útjukat?

- Elsősorban azt, hogy ne féljenek, ne ragaszkodjanak görcsösen ahhoz, amit már ismernek. Másodsorban azt, hogy bízzanak magukban. Harmadrészt azt, hogy nincsen rossz döntés, csak változás van. Úgy vélem, a változás jó, mert mindig hoz valami újat.


Megosztom
Link másolása