INSPIRÁLÓ
A Rovatból

Prieger Zsolt: „Én nem jó vagyok, hanem törekszem arra, hogy minél kevesebb kárt okozzak”

Az Anima Sound System tavaly kezdett bele a második 30 évébe. De Prieger Zsolt nem csak erről mesélt nekünk.

Megosztom
Link másolása

Prieger Zsoltot többnyire az Anima Sound Systemfőkolomposaként” ismerjük, holott ez alkotói énjének csak egy szeletkéje. Bravúrosan ötvözi projektjeiben a zenéhez az irodalmat, melyhez sokkal több köze van, mint azt sokan gondolnánk. Rutai Gábor interjúja.

- Úgy vettem észre, hogy állandóan benne vagy valamiben nyakig, rengeteg dolog foglalkoztat.

- Én meg néha arra gondolok, mintha mindig megtalálnának, és akkor egyszerűen - mint a Jim Carrey -, mindig igent mondok. Ez sokszor egy csomó vicces, hülye szituációt is eredményez, de igent mondani sokkal jobban szeretek, mint nemet. A sok igen persze űzött vadsághoz, meg behavazottsághoz vezet, de erre meg jön egy másik, még brutálisabb közhely, hogy egy életünk van, és éljük intenzíven.

- Na jó, de hogyan priorizálsz?

- Nagyjából improvizálok.

- Improvizálsz. Azt kb. elhiszem (egyébként zárójelben: nem), hogy téged találnak meg ezek a dolgok, mert szerintem téged IS megtalálnak dolgok, de én azt gondolom, hogy azért te is pörögsz egy csomó dolgon.

- Persze! Senki sem mondta, hogy csináljak irodalmi, zenés esteket. Senki sem mondta, hogy írjak könyvet, és senki sem mondta, hogy csináljak zenekart. Ezek alapvető dolgok. Az a jó, amikor a kereslet-kínálat találkozik, amikor a vágyaid elérkeznek egy olyan pillanatba, amire mondhatod azt, hogy megtalált a szerencse, a véletlen, vagy ha fennkölten fogalmazunk; a kegyelem. Legjobb, ha a magánéleted is rendben van, és én egy ilyen szakaszban vagyok most, ami remélem, hogy folyamatosan kitart, mert dolgozni, melózni sokkal jobb így.

- Jó, hogy idehoztad a család-kérdést. Az ember hova pakolja az energiákat, az ötleteket? Egy olyan ember, akiben buzog az állandó ötletelés, az önmegvalósítás, de közben meg ott van egy gyerek, vagy több… abba is akar pakolni az ember.

- Nem is az, hogy abba is akar pakolni, hanem például azon mereng, (főleg, hogyha valakinek egy gyereke van, mint nekem, aki most már 33. életévében van), hogy mi az, amit kellett volna? Mi az, amit nem csináltam? Vajon ez még helyrehozható?

Ugyanis nincs olyan apa-gyerek kapcsolat, ami ne lehetne jobb, és amikor mondjuk a gyerekeddel nem feltétlenül egy családban szocializálódsz egész életedben, akkor meg főleg vannak olyan hiányosságok,

amik, hogyha normális apa vagy, akkor azokat hiátusként éled meg. A legrosszabb az, amikor valaki tökéletes gyereknek tekinti magát gyerekként, vagy szuper apának apaként. Persze ennek a másik fele sem jó, amikor valaki rettenetesen rossz apának gondolja magát, vagy szeretetlen, vagy nem szerető gyereknek. Valami középutat kell ebben megtalálni. 
Nálunk nagyon szenvedélyes „olaszság” van, „szicíliaiság”, „nápolyiság”, és azért mi gyakran elvétjük ezeket a hangsúlyokat, és mondanám azt, hogy hibázunk, de inkább azt mondom, hogy gyakran hibázok.

- Azt szokták mondani az apáknak, hogy amint megszületik a gyerek, lehet tudni, hogy rögtön te vagy neki a legnagyobb traumája az élete hátralevő részén, úgyhogy sajnos ilyen messziről kell nekifutni ennek a sztorinak.

- Hát igen, de ezt hívják életnek. Minden pillanatban tűnődhetsz azon, hogy mi az, amit jobban kellene csinálnod. Én egyébként így vagyok a zenekarral, vagy írással, vagy csak egy mondattal.

Van bennem egy ilyen kontrolfreek-ség, ami bizonyos szempontból jó, bizonyos szempontból meg nem annyira,

mert hogy közben meg látom, hogy a körülöttem épülő vagy széthulló világban egyre inkább több a slendriánság, és az furcsa.

- Valószínűleg az a fogyasztási kultúra, az a tempó, ami jelen pillanatban zajlik, már nem ugyanaz, mint húsz vagy harminc évvel ezelőtt volt, és most nem akarok károgni, hogy „bezzeg a mi időnkben”, mert minden tök jó most is, tehát nincs ezzel baj. Csak lehet, hogy egy olyan típusú embernek, mint aki te vagy, aki nehezen engedi el a végeredményt, annak nehéz, mert erre már nincs idő.

- De nem így vagyok ezzel. Lehet, hogy kicsit busongsz utána, hogy hogy lehetett volna másképp, de erre a busongásra a legjobb gyógyszer az új alkotása. Például az irodalom meg a zene szintén keresztbe-kasul fűzi, ölelgeti át egymást az életemben, egyre erősebben. Ez izgalmas.

- A cross-art alkotások engem mindig lázba tudnak hozni. Ha most szembe dicsérhetlek, az Anima Sound System zenéjében én pont azt szeretem, hogy ízlésesen tud hozzányúlni különböző műfajokhoz. Engem például - aki néptáncoltam húsz évig -, kiráz a hideg, ha techno-ra néptáncolnak, mert rettentő olcsó. Vagy akkor is kiráz a a hideg, hogyha egy szép népdal alá bekevernek egy nagyon otromba dobot, és akkor azt gondolják, hogy most mennyire új dolgot csináltak.

- Már nyolc, vagy tíz éve csinálok zenés irodalmi esteket. Jobb híján, így hívom őket, mert ezek inkább mixtúrák, amiben összeállítok, kitalálok valamiféle zenei szüzsét, és arra jönnek rá szövegek, néhol nagyon viccesen összeölelkezve, néhol pont határozottan egymásnak ellentmondva, és éppen ettől lesz valami új tartalom. A Pilinszky előadásomban nincs például négysoros. Az apokrifből is részek vannak, de úgy, hogy először szólal meg a közepe, és aztán a végén az eleje. Szilánkok vannak ezekben az irodalmi műsorokban. Cseppben a tengert szeretnék, és azt szeretném, hogyha - ahogy egy másik animadal mondja -, hogy a „reading is sexy” jegyében egy mániákussággá, elfoglaltsággá válna az, hogy olvasol, és az, hogy jó barátságban vagy a szöveggel, amit egyszerűen nem tud (bármennyire is akar), elvenni tőlünk az iskola. 
Ez olyan, mint a szabadság;

a politika születésünktől fogva, a koporsónkig elkísér bennünket, hogy ne merd magadat szabadnak érezni. És nem tudja megcsinálni,

mert egyszerűen egy leküzdhetetlen, ösztönszerű DNS-ünkbe belekódolt vágyunk van arra, hogy szabadok akarunk lenni.

- Az olvasás öröme legjobb esetben megérkezik a család szűk környezetéből gyerekkorban, de sok helyen meg sajnos nem.

- Vagy megérkezik, de annyira erőteljesen érkezik meg, hogy nem akarja az a gyerek. Tudok én olyanról, akiknél a szülők nagyon sokat olvasnak, és leszakad a könyvespolcuk minden szobában, a gyerek meg még nem olvasott el egy könyvet.

- Lehet, hogy vizuálisan nagyon van nyomva, szegény.

- Igen. Igen, persze. Tehát, mennyire kap tőled szabadságot, és mennyire kap kedvet. Én tanítottam sok helyen. Nagyon kicsi általános iskolásoknál voltam falun, tanítottam egyetemi szakkollégiumban, tanítottam már majdnem gimnáziumba járókat irodalomra, nyelvtanra, etikára és mindenhol mások és speciálisak a problémák.

Egy biztos, ezt bizton állíthatom jó pár évi pedagóguskodás után, hogy 10-12 éves korig nem kellene a mai klasszikus iskolába járni a gyerekeknek.

Ne adagold túl, ne okoskodd túl, de ne is nézd le a gyereket, hogy ezt nem érti meg, mert a gyerek fantasztikus.

- Hogyan indult nálad az irodalom szeretete? Hogyha visszagondolsz gyerekkori élményekre, akkor mik az elsők?

- Könyves családból származom, az apám első generációs értelmiségi, tele voltak a könyvespolcok, és nagyon 360 fokos. Tehát a sport minikönyvektől, Botticelli, vagy Michelangelo albumokig, a kor szokásos sorozatain kívül azért ott volt a Dosztojevszkij.

Tehát a könnyeimmel áztatott, gimnazista koromban először elolvasott Karamazov testvérek, az az apám polcáról volt.

De például vannak olyan kölyökkorodban elolvasott könyvek, amikhez visszafordulsz. És - ahogy szokták mondani, közhelyesen, hogy - mindig más és más fénytörésben mutatja magát. Hogy egy magyar példát mondjak, mondjuk Szerb Antal. Az „Utas és holdvilág” egy nyolcadikosnak, egy 18 évesnek, egy érett férfinek, vagy egy érett nőnek, vagy egy idős embernek teljesen mást mond.

- Ő nálam is visszatérő.

- Gondoltam, pedig nem mondtad.

- Hadd kérdezzem meg, hogy a te írói munkásságod hogy áll éppen, mert tudom, hogy írsz verseket, azt is tudom, hogy már van egy könyved, de készülőben is van.

- Készül, igen. Van a „Jasszi és Bob”, apám a Jasszi, a Bob pedig Bob Dylan. Furcsa, nagyot mondó férfiak történeteiből van összerakva, és közben feltűnnek mindenféle nőalakok, például édesanyám, aki a ’64-es szombathelyi strand szépe volt. Ez fotókban, dalszövegekben és mindenféle történetekben. Közben jómagam emberi és iskolai bukásai és jegyei és otthonról szökései keresztbe-kasul.

- Terápiás könyv?

- Pontosan! Abszolút, abszolút. Szerintem egyébként az írók, költők, zenészek, karmesterek, amit csinálnak az terápia. Hogyha közben nem leszünk szarabb emberek, hanem talán egy kicsit jobbak, vagy elviselhetőbbek önmagunk és a világ számára, akkor már megéri.

- Ezért nem szabad a művészeknek pszichológushoz járni. Kiventilálják magukból.

- Néha azért jó, hogyha mennek. A megalomániáink és egyéb mániáinktól nem baj, hogyha megszabadulunk.

Ezért hasznos a pszichológus, a pszichiáter és a pap is. Ki, mikor, melyik.

A verseim nagyon régóta íródnak. Már kicsi koromtól fogva, de soha nem publikáltam őket. Mindig annyira intim sztorik voltak ezek számomra, hogy olyan, minthogy nem szívesen beszélnék nyilvánosan mondjuk a szexuális életemről is.

- Korábban akartam kérdezni, hogy átsejlik egy vallási gondolkodás, a valláshoz való ragaszkodás, vagy valamiféle kapcsolat a mondataidból.

- Ez inkább egy folyamatos keresés, ami hogyha jó esetben hitté, vagy egyfajta meggyőződésé formálódik, akkor ez egy boldogság, akkor ez egy relaxált állapot. Én a magam jó-ját keresem ebben, és eszembe se jut, hogy embereket erről győzködjek, vagy hogyha győzködök, akkor azt lehet, hogy nem jól teszem.

- Hol helyezkedik ez el a te életedben?

- Amikor én azt mondom, hogy „kegyelmi pillanat”, hogy részt veszek egy jó beszélgetésben, akkor ott. Amikor Szentmisére megyek, akkor Érdre megyek a Teréz anya nővérekhez. Egy indiai és négy afrikai nővér, meg egy lengyel, és akkor jön egy néni az Érdalsóról, meg a Jácint atya. Így vagyunk hatan-heten. Ez egy pici, mini hely, ahol a nővérek élnek, mint apácák.

Amikor azt kérdezik, hogy mi az én egyházam, vagy hol az Isten, az ott van, amikor ablaktalan, ajtótlan, félig lerombolt házakban lakó cigányokhoz kimennek a Jácint atyáék.

Ez az egyház, a többi az kamu. A Katolikus Anyaszentegyház, az nem csak a Szent István bazilikában, meg a Szentjobb cipelésnél van, hanem az ott van Dél-Amerikában, Afrikában, a rengeteg Jácint atyában és a rengeteg Teréz anyában. Meg a rengeteg Pilinszky versben, meg a rengeteg Dosztojevszkijben, meg a rengeteg Szerb Antalban, ott van a sírásban, meg a nevetésben. Meg ott van a mostani beszélgetésünkben is.

- A vallással kapcsolatban: nekem mindig rengeteg benne az álságosság.

- Persze, hát emberek vagyunk. Hát álságos történeteket, álságos magatartásokat, álságos kereszteket cipelünk magunkon, de az egyházat is emberek csinálják, a kedvenc foci csapatunkban is emberek vannak, és jaj, de micsoda szörnyű játékosok is tudnak benne játszani, meg milyen edzőink vannak, meg milyen politikusaink vannak, de ettől függetlenül el kell menni szavazni, és egy jobb országot kell csinálni. Az egyháznak sem hátat fordítani kell, hanem csinálni belőle egy jobb egyházat. 
Mindez nem jelenti azt, hogy én jóvá válok. Én nem jó vagyok, hanem törekszem arra, hogy minél kevesebb kárt okozzak. Azt hiszem, hogy ez a legjobb. A hitem, hogy minél kevesebb kárt okozzak, és így is rengeteget okozok.

A cikksorozat együttműködő partnere a radiocafé 98.0.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Palya Bea: „Az én energiaforrásaim a mozgás, az éneklés, a hidegvizes merülés és a tudatos szex”
Palya Bea a koncertezés és dalszerzés mellett tanít, mégpedig arra, hogy hogyan énekelhetjük magunkat szabaddá.

Megosztom
Link másolása

Eddig húsz albuma jelent meg, most gyerekalbumot adott ki, Baba HANGoló dalok címen Palya Bea. A dalok különlegessége, hogy segítik a beszéd fejlődését és erősítik a szülő-gyerek kapcsolatot. Az énekes mesélt arról is, hogyan inspirálták saját lányai az új lemez elkészítésében. 

- Írhattál volna bármilyen más művet, akár új slágert is. Miért ezt a műfajt választottad?

- Eddig három gyereklemezt készítettem, mert izgat a kérdés:  hogyan lehet jó gyerekzenét csinálni, amely nem gügyögős, hanem kimunkált, de mégis jól befogadható. Ezek a dalok úgy segítik a beszédfejlődést, hogy általuk a kicsiknek lesznek szavaik, a beszédüknek lesz egy belső zenéje, ritmusa, és megtanulják a hangjukat színesen és bátran használni. Mindez persze nemcsak a kicsikre hat, hiszen a Baba HANGoló dalok hallgatása és együtt éneklése erősíti a szülő-gyerek kötődést. Segíteni akartam a dalokon keresztül a mai szülőknek a saját tapasztalataim rímbe és dallamba gyúrásával. Az a cél, hogy ezt tényleg használni tudják, átszője a mindennapjaikat, és a dalok által nem az öltözködés, az etetés, vagy az elindulás nehézsége lengi be az otthon tereit, hanem ezek a kedves szavak és dallamok. Az én népzenén és klasszikus költőkön nevelkedett agyam még a magyar kultúra kincseit is természetes módon szőtte bele ebbe a lemezbe, amelynek a zenéje tele van népdalra emlékeztető fordulatokkal, a szövegek  pedig József Attila, Petőfi Sándor és Weöres Sándor hangulataival. - Amikor kisgyerekes anyaként küzdöttél a mindennap kihívásaival, a gyermekeid számára is elérhetőek voltak hasonló fejlesztő dalok? 

- Ó, én végigénekeltem, mondókáztam és meséltem a babás időszakot! És büszkén mondom, hogy a lányaim beszédén ez hallatszik is. Részben használtam már meglévő dalokat, például a népi mondókák világa is gazdag, és népzenében is otthon vagyok, csodás népdalaink vannak. A nagy költők versei is előjöttek, mint valami gyógyító-lüktető ritmikus mantra. Tudok több száz Weöres Sándor-verset kívülről, sok kisgyerekes zsonglőrködést, kihívást jelentő akciót ez kísért le. Azonban ösztönösen saját dalocskákat énekelgettem nekik, születésüktől fogva. Mert

kerestem azt, ami a mi személyes jelenünket énekli meg, ami aktuális, ami nem a járomról meg az ökörről szól, hanem a minket körülvevő babás világ modern jelenségeiről, overallról, pelenkáról, cékláról, kávéfőzőről, mosógépről, cukrászdáról.

És milyen érdekes, hogy pont ez a személyes réteg segített abban, hogy a modern szülőket meg tudjam szólítani, ez adta egy korábbi dalom, a Lába lába sikerét, amely sok tekintetben a Baba HANGoló dalok inspirációja volt. - Ma miből merítesz erőt? Mi ad elegendő energiát? 

- Az anyaság legapróbb sikerei is feltöltenek. Egy jól gördülő reggeli rutin békéssé tesz, tudom, hogy a lányok napja jól indul, és jobb eséllyel lesz jó az egész napjuk. Hiszen egy film első képkockájában benne van az egész film. Ilyen szempontból a családi rítusaink sokat segítenek, cselekvések, amelyek ha esik ha fúj, mindig ugyanígy ismétlődnek. Például mindig ugyanazokkal a szavakkal és mozdulatokkal ébresztem őket. Finom érintés a hajon, és „Lilikém, szeretlek, jó, hogy vagy, ébi-ébi-ébresztő.” De ilyen öröm az is, amikor  Panni lányomat elringatja a neki írt altatódalom.

Még egy utolsót fordul, és odasúgja: „anya, még egyszer…”.

További energiaforrásaim a mozgás, az éneklés, a hidegvizes merülés, a tudatos szex. És rengeteg idő a természetben.

Ez mind kell az egyszülős életed működtetéséhez. Már csak azért is, mert rengeteteget dolgozom, koncertezem, és tanítok másokat is arra, hogy hogyan találják meg a saját hangjukat, hogyan énekeljék szabaddá magukat. 

Palya Bea, és lánya, Lili

 - Foglalkoztatott valaha az „elég jó anya vagyok” kérdés?

- Persze. Jelmondatom lett, hogy én elég jó anya vagyok, sőt, Lilinek és Panninak meg a legjobb, legtestreszabottabb… mondjuk ki: tökéletes anyukája! Ez a kérdés minden anyában felmerül, és bízom benne, hogy az új dalaim is segítenek igennel válaszolni.

Nem attól jó anya valaki, ha megfelel a társadalmi nyomásnak, hanem attól, hogy mer önmaga lenni szülőként is, és hogy a gyermeke érzi, hogy a születése pillanatától fogva értékes, érvényes.

Az én technikám: a szeretést, az ő lényük fontosságát eléneklem, kifejezem hangokkal, szavakkal, dalokkal. Ma a beszélgetés szegényedik, kütyüs a világ, kevesebb a nemes szó, az ízes mondat, a beszélgetés közben megtartott szem- és hangkontaktus. Ez aztán kötődési zavaros párkapcsolatokat hoz később. Ezért is fontos a Baba HANGoló dalok anyaga, amely több mint egyszerű gyerekalbum. Ezek gyógyító, kötődést-csináló dalok. Nekem is húsz év önismereti képzés kellett ahhoz, hogy egészségesen kötődjek, ma már tudom, hogy a szeretés korai kiéneklése meghatározza a babák egész életét, a fiatal szülőnek pedig jó lehetőség újratanulni szeretni.

- A gyermekeid ihletet is adnak számodra? 

- Pusztán velük lenni mérhetetlen öröm és gazdagság. Tele vannak ötletekkel, humorral, izgalmas szavak, moziba illő jelenetek sora az egész közös életünk. Mindig sokat beszéltem, énekeltem hozzájuk, és ma jó látni, milyen pontosak az önkifejezésben, tisztán kérik, mit szeretnének.Tudnak megköszönni dolgokat, tudnak bocsánatot kérni, el tudják mondani azt is, ha valami nehéz.

Gyorsan, könnyen tanulnak, kíváncsiak a világra. Imádják az épp készülő dalaimat. Panninak azonnal nyílik a szája, dúdol velem, jár a keze, izeg-mozog. Lili pedig rögtön javaslatokat tesz újabb rímekre, és véleményezi a dallamfordulatokat. A dalokat rajtuk teszteltem, tőlük jön az első körös visszajelzés - és eddig pozitív, egész nap énekelgetik, zuhanyzás közben szól a Mini-menet, meg a Fél kettőre, vagy amit épp hallottak. A jó dallamok és szavak önmagukban is hatnak. A dalokban sok váltakozó hangrendű magánhangzó van, és sok csend, hogy a hangokat meg lehessen emészteni. Nem akartam túl sok hangszert sem, inkább sóhajokat, tenyérsusogást, test-ütőzést használtam. De van itt még valami.

Ezek a dalok kötődési kódot tartalmaznak. Egyszerűen dalba gyúrtam a szeretést. Szinte megfilmesítem az ölelést, a gyengéd érintést, a mosolyt, a szeretést kifejező kapcsolatódásait, és ez úgy működik, mint egy önmagát beteljesítő prófécia.

Ebből a célből a Baba HANGoló dalok írásakor még a szokásomnál is bátrabban használtam az érzelmeket, és a nagyon konkrét testrészeket, testi érzeteket kifejező szavakat. Például, ha a Belebújik (Öltöztetés) című dalban az van az utolsó versszakban, hogy ölelő kar kis test körül / anya, baba együtt örül - akkor ez előrevetíti azt, hogy bármilyen babra munka egy rugdalózó kisbabát felöltöztetni, a végén ott a „megcsináltuk!” öröme, és a kapcsolódás ajándéka. Ez tesztelt bölcsesség, hisz rengeteg dalomnál e kötődés-teremtő, kapcsolat-erősítő jelleget emelik ki a hallgatók, a szülők. - Szerinted mire van szüksége ma a gyerekeknek? 

- Hogy a szülője jelen legyen. A kicsiknek biztonságot ad, ha a szülő benne van az itt-és-most-ban, és ha elérhető érzelmileg, tehát nem elnyomja, hanem kimutatja és szabályozottan kommunikálja az érzelmeit. Mindezzel a gyerekét is ugyanerre hívja. Ennek elérésére pedig az éneklés, a hang szabadsága az egyik legjobb eszköz. 


Megosztom
Link másolása

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Szenzációs túlélés: 10 napig egyedül, félmeztelenül küzdött az életéért a kaliforniai vadonban
Egy félmeztelen túrázó a kaliforniai hegyekben tűnt el, 10 nap után pedig csodával határos módon életben találtak rá annak ellenére, hogy senki nem tudta, hová indult. És hogy hogyan? Naponta egy gallon vizet ivott a csizmájából, hogy túlélje!

Megosztom
Link másolása

A 34 éves Lukas McClish június 11-én indult egy laza háromórás sétára a Boulder Creek-i Big Basin Redwoods State Parkban. Egy barátjától hallott a környék ritka gránitkiszögelléseiről, és nem tudott ellenállni a kísértésnek.

A hibát ott követte el, hogy senkinek nem szólt arról, mikor és hová megy, még az ingét is otthon hagyta.

„Egy nadrág, túracipő és sapka volt rajtam” – mesélte McClish a KGO-TV-nek a Dalily Mail szerint, miután visszatért az életbe. Volt nála egy zseblámpa és egy összecsukható olló is, de ennyi.

McClish, aki tapasztalt túrázó és tereprendezéssel foglalkozik erdőtüzek sújtotta területeken, nem hitte volna, hogy eltévedhet. Pedig megtörtént, és senki nem sejtette, hogy bajban van, amíg szülei 5 nappal később, június 16-án meg nem kongatták a vészharangot, mert a férfi nem jelent meg az előzetesen megbeszélt apák napi ebéden.

McClish kilenc éjszakát és 10 napot töltött félmeztelenül a vadonban.

A patakból ivott vizet, és csizmájában vitt belőle magának az útra. Erdei bogyókat evett és nedves leveleken aludt. Kb. 2,5 kilót fogyott, de életben maradt.

„Gondoskodtam róla, hogy minden nap megigyak egy gallon vizet”

– mondta. Egy gallon kb. 3,78 liternek felel meg. De ahogy a víz fogytán volt, az éhség is egyre inkább úrrá lett rajta.

Egy ponton egy hegyi oroszlán is követte őt, ám szerinte a dolgok akkor fordultak csak igazán rosszra, amikor

a nyolcadik napon hipotermiával küzdve megcsúszott egy sziklafalon.

Úgy döntött, hogy kiabálni kezd: „Segítség, segítség, itt vagyok!”

Egy drón és egy vadászkutya segítségével találták meg őt, miután meghallották a kiabálást.

Csak egy éjszakát töltött a kórházban, mielőtt hazatérhetett aggódó családjához.

A környék, ahol túrázott, a CZU Lightning Complex 2020-as erdőtüzében

teljesen megváltozott a korábbi tájhoz képest. A szokásos jelzők, mint a szarvasösvények vagy túraútvonalak, eltűntek. Ezért fordulhatott elő, hogy a tapasztalt túrázó eltévedt.

McClish először kalandnak fogta fel helyzetét, hogy próbára tegye túlélési képességeit.

„Szenvedélyes hátizsákos utazó vagyok, így nem volt újdonság számomra, hogy egy-két éjszakát kint töltsek” – mesélte a New York Timesnak. Az első hideg éjszakán megpróbált tábort építeni, de a tüzelő nedves volt. Ezután egy kanyonon átkelve jobb menedéket keresett, és másnap elindult, hogy vizet találjon.

„Végül is csak túráztam” – mesélte egy másik riportban. „Minden nap felmentem egy hegyre, majd lementem egy völgybe, közben ittam a vizet a bakancsomból.”

Az ötödik napon kezdett aggódni, és próbálta megtalálni a visszautat a civilizációba. „Tudtam, hogy ha követem a napot, eljutok az óceánhoz, de nem tudtam, milyen messze vagyok.”

Családja bejelentése után hatalmas keresőcsapatok indultak utána, amelyben közel 300 ember vett részt.

Mindeközben McClish arról álmodozott, hogy mit enne legközelebb. „Egy burritót vagy egy taco-tálat akartam – viccelődött. - Az első öt nap után kezdtem rájönni, hogy talán túl nagy fába vágtam a fejszémet.”

Végül két parkőr hallotta meg McClish kiáltásait. A Boulder Creek-i tűzoltóság drónja és egy kutya segítségével megtalálták őt.

A rendőrök kísérték ki a vadonból, ahol újra találkozott aggódó családjával.

A csütörtök estét biztonságosan egy helyi kórházban töltötte, ahol eltávolították a zuhanás következtében a hátába fúródott köveket.

Még mindig nem fél a vadontól, de bevallotta: „Valószínűleg eleget túráztam az év hátralévő részére.”


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Ezt az egyetlen egy kérdést kell feltenned magadnak, ha boldogabb életet szeretnél!
A pszichológusok csak "csodakérdésként" szokták emlegetni.

Megosztom
Link másolása

„Ha felteszed magadnak ezt az egyszerű kérdést, azzal több száz terápiás alkalmat spórolhatsz meg”

- állítja a mentálhigiénés tanácsadó.

Olesya Luraschi, a Harvardon szerezte képesítését és most többek közt TikTok-csatornáján osztja meg követőivel tudását pszichológia és mentálhigiéné témáiban.

Egy nem rég közétett videójában feltette azt a kérdést, amit a pszichológusok csak "csodakérdésnek" neveznek:

„Tegyük fel, hogy holnap felébredsz, és boldog vagy. Mi az, ami más lenne?”

A szakértő szerint ez az egyszerű kérdés segíthet visszafordítani az emberek gondolkodását, és ahelyett, hogy csak a szembenálló problémákat látnák meg és egyből feladnák az álomélet elérését, a kérdés segítségével képesek konkrét lépéseket megfogalmazni, amelyeket megtehetnek céljaik eléréséhez.

A Lake Superior State University pszichológusa, Russell Searight szerint a pszichológusok legalább 1998 óta használják ezt a megközelítést.

A megoldásközpontú terápiát gyakorló pszichológusoktól származik, amely egy olyan, az 1980-as években létrehozott technika, amely arra ösztönzi a klienseket, hogy a múlt elemzése helyett a mindennapi életükben előforduló nehézségekre összpontosítsanak.

A "csodakérdés" nem minden kommentelőt nyűgözött le:

„Ha holnap felébrednék és boldog lennék, már nyugdíjas lennék. Megengedhetem magamnak, hogy nyugdíjba menjek? Soha. Hogyan segít ez?”

-írta Luraschi egyik követője.

De nem mindenki állt ilyen negatívan az ötlethez. Sokan azt írták, a kérdés felnyitotta a szemüket és új szemlélettel gazdagodtak.

@olesyaluraschi #psychologyfacts #fypシ #paychologyfacts #entreupreneur #psychology #leadershipdevelopment #entreupreneur #psychology ♬ original sound - Olesya Luraschi

Via


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Harsányi Gábor: „A mai rohanó világban én mindent követek, mert minden érdekel”
Harsányi Gábor szerepeivel belopta magát a nézők millióinak szívébe. A 79 éves színész legendának a napokban is színházi fellépése volt, mert vallja: nincs megállás.

Megosztom
Link másolása

Harsányi Gábor elképesztően energikus, sugárzik belőle az aktivitás. A színész elárulta, hogy ebben nagy munka van, hiszen próbál fitten és egészségesen élni, ahogyan ő fogalmazta „egyben tartani” magát:

„A magas életkorom miatt elég ijesztő amit már látok magam körül, hogy a pályatársaim sorra elmennek az életből. Sokan titkolják a betegségüket, nem mondják el, és egyszer csak nem hívnak többé. Ha egyszer elromlik egy alkatrész bennünk, ami nem cserélhető, akkor lehet nincs tovább.”

Fekete öves karatés, minden nap edz

„Minden reggel beállok a zuhany alá, hideg-meleg vízzel kezdem a napot, ez ébreszti fel a fizikumomat. Ha ez meg van, akkor már bírom a többit..”

Egy forgatáson - a Fiúk a térről - kellett megtanulnia karatézni 1968-ban. Fiatal pályatársaival együtt, mint Bujtor István, Huszti Péter, Kovács István, Darvas Iván egy verekedési jelenethez kaptak leckéket egy karatemestertől. Harsányi Gábor akkor szeretett bele ebbe a sportba.

„A karate az életem része, bár én nem megyek a tatamira verekedni, hanem az úgynevezett katákat, formagyakorlatokat végzem.

Ezek több szempontból is jók, mert elősegíti a befelé fordulást, az elfogadást, az alázatot, és nyugalmat ad. Minden nap egy órát edzek, ma már ennyi elég nekem.”

„Minden nap egy órát edzek, ma már ennyi elég nekem”

Elárulta, hogy pechére a váratlan helyzetek miatt mindig izgulós volt, és ilyenkor az egekbe szökik  a vérnyomása. Ezért gyakran a fellépései előtt is használta a karatés légzőgyakorlatokat. Meggyőződése, hogy ez az energia ami kialakul benne ilyenkor, szétterjed a nézőtéren és a színpadon, ami sokban hozzájárul ahhoz, hogy a közönséget le tudja kötni.

„Azt figyeltem meg, hogy azok a színészek akik izgulnak, jobban rákapcsolódnak a közönségre. Segít az alakításban, és az átalakulásban is hasznos dolog.”

A szerepek befolyásolták az életét

„Több száz tévés filmben és rengeteg színdarabban szerepeltem, nagyon sok örökre a szívemben maradt. A szerepeim nem változtattak meg, de befolyásolták az életemet, hiszen boldoggá tettek, és további sikerekre, szép dolgokra ösztönöztek. Számtalan jelenet megmaradt bennem, ahogy felvettük, ahogyan történtek dolgok. Például a korábban említett Fiúk a térről-ben, Bujtor Istvánnal volt egy pofozkodós jelentem. Pista a testvéremet alakította, pékek voltunk. A jelentben meg kellett vernie, ezért lekevert egy hatalmas pofont. Nekem a jelenetben elő kellett kapnom a vita hevében dühösen egy kést és egy lisztes zsákba kellett belevágnom.

Ez balul sült el, mert a kés a combomba pattant. Emlékszem ekkor már nagyon fáradt voltam, mert vagy ötször vettük fel a pofozós jelenetet, ami élesben ment. El lehet képzelni, amint a Bujtor a hatalmas kezével lekevert egyet.

Mindenesetre a  forgatás a baleset miatt leállt, szerencsére megúsztam pár öltéssel.”

„A színpadi szerelem is ilyen maradandó szép emlék – mondja Harsányi Gábor. - A fiatal színészek, ha szerelmespárt játszanak általában szerelembe esnek. A kapcsolatuk forróbb lesz, ez gyakran megesik. Ezért is veszélyes színésszel házasodni” - mondja nevetve. - „Például imádtam Almási Évát, akit nagyon megszerettem egy darabban, szerencsére a férje, Balázsovits Lajos ezt nem vette zokon, különleges házasság volt az övék.”

Így folytatta az emlékezést az idős művész:

„Túl szerény vagyok, nem voltak sztárallűrjeim, ma már tudom, hogy ez hiba volt.

Ezen a pályán sokkal rámenősebbnek kell lenni, többet kellett volna magamat promotálni. Sajnos ez nekem sohasem ment,

én túlzottan szerény ember vagyok, pedig rengeteg sikert elértem. Mindig nagyon élveztem és elismertem a kollégáim tehetségét, én csak így tudok játszani.”

Híres filmjei és díjai önmagukért beszélnek

Harsányi Gábor legismertebb filmjei a Palacsintás király, az Egy óra múlva itt vagyok, a Bors, a Jó estét nyár, jó estét szerelem, a Linda, az Angyalbőrben és még sorolhatnánk, megannyi színpadi és szinkronszerep amiért díjak sokaságát kapta meg. Magyar Filmkritikusok Díja (1973), Jászai Mari-díj (1973), SZOT-díj (1975), Jászai Mari-díj (1987), Magyarország Érdemes Művésze díj (2011), Budapestért díj (2016), a Magyar Érdemrend tiszti keresztje (2018), Kossuth-díj (2021).

 

Gyereket nem jó ötlet a forgatásra vinni

„A feleségem képzőművész, 50 éve élünk együtt, nagyon szerencsés a házasságunk. A színészi pálya nagyon göröngyös, ebben folyamatosan kell egy támogató háttér. A családot nem egyszerű megoldani. Három gyerekünk van, mindenben támogattam őket, nagyszerűen helytállnak az életben.

A színész szombat-vasárnap nincs otthon, mert szórakoztatni megy. Ha meg otthon van az a baj, mert gyakorol, elmélyül, szeret kikapcsolni, szinte magának él. Nehéz jól összeegyeztetni ezen a pályán a családot.

Van aki azt mondja: vagy család, vagy karrier. Van ebben igazság, de mégis a család egy tartóerő, ami értékes és hosszútávon biztonságosabb is.

Háromból két gyermekével

Én szerettem úgy dolgozni, hogy van családom, de akkor tudok teljesen elmerülni a feladatomban mégis, ha magamban vagyok. Ha nagy ritkán elvittem a gyerekeimet a forgatásra, az egyik szemem mindig rajtuk volt. Szerintem nem jó ötlet, mert elvonja a figyelem egy részét.”

Szállóige lett, az Egy óra múlva itt vagyok!

„A színház és a színművészet, a mindenkori jelennek a művészete. Amint vége a darabnak, talán egy emlék lesz, aztán elmosódik, eltűnik. Amiről nem készül felvétel, film, az nincs is. Sajnos a mai gyerekeknek a Bodrogi Gyuszi a Süsü, a sárkány, a Sinkovics Imre a Törpapával maradt fenn. Engem a Palacsintás királlyal, vagy a Láng Vincével azonosítanak be.

Híres szerepeinek egyike: Láng Vince, az Egy óra múlva itt vagyok című sorozatból
A mai világgal lépést kell tartani. Ha nem, úgy lemaradsz, el is feküdhetsz az út mellett. Állandóan figyelni kell a fiatalságot, az új dolgokat. Még akkor is, ha az ember közvetlenül nem tud beleavatkozni.”

Szóba került a mesterséges intelligencia is: „Elképesztő dolgokra képes az AI, de szerintem nem fogja megszüntetni a hús-vér embert, mert a szeme üres. Az is jelent valamit, amit nem tudunk belőle kiolvasni, azt, hogy nincs benne a lélek. Bár tagadhatatlan, hogy nagyon sok mindenre jó, például újra felidézhető vele Michael Jackson koncertje, ami hologrammal készült.

Aztán itt van a TikTok jelenség, ami szerintem figyelmeztetés egy mai művésznek. Azt üzeni, hogy a gondolatokat minél tömörebben kell előadni. Az ötleteket, történéseket, röviden kell vágni, hangulatokban kell tartani, úgy hogy az egész mondanivaló összeérjen egyben, világosan szóljon. Szerintem ez nagyon izgalmas, valami ilyesmi kell a színművészetben is a játékhoz.”

Ha most azt hinnénk, hogy mindezt a gyerekeitől, vagy a fiataloktól hallja csak, tévednénk. Harsányi Gábor maga is követi ezeket az alkalmazásokat:

„A mai rohanó világban én mindent követek, mert minden érdekel. Nem lehet elhanyagolni a történéseket, nem szabad megsértődni, sem betokosodni. Nem szabad elismerni, hogy megöregedtem. Az kiülne az ember arcára, ha valaki már egy öreg bácsi. Még nem akarok elmenni nyugodni” – mondja nevetve. - „Tehát itt vagyok és figyelem a világot, ami nagyon érdekes, mindig rácsodálkozom.”

Alkot és tervezi a jövőt

Ha kérhetne valamit a jó tündértől, nem gondolkodna sokat:

„Mivel maximalista vagyok, ha lehet, azt kérném a sorstól, hogy az off Broadway darabjaim bekerüljenek a kőszínházba.

Életem forgatókönyvéből is szeretnék még egy filmet. Valamint megírtam a folytatását, a Jó estét nyár jó estét szerelemnek. Ebben  a főszereplő 40 év elteltével tér vissza, kijön a börtönből és belecsöppen a XXI. század digitális világába. A főszerepet saját magam játszanám el, a forgatókönyv is elkészült hozzá. Ha ezek közül valamelyik megvalósulna még, akkor örökké boldog leszek.”

Harsányi Gábor tehát nem pihen, tele van tervekkel. Most jelent meg legújabb könyve, a Fecsegő Kulisszák. Ez tartja most izgalomban, és a sok kedves üzenet, amivel Facebook rajongói körbe veszik.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk
Ajánljuk
HÍREK
Euróbevezetés: Magyarország egyetlen kritériumot sem teljesít az Európai Központi Bank szerint
Az infláció és a magas költségvetési hiány jelenti a legnagyobb akadályt az euróra történő átállásban.

KÉK HÍREK
Eltűnt egy 21 éves lány a Fishing on Orfű fesztiválon, már a rendőrség is keresi Anitát
A barátai hajnal fél háromkor látták utoljára, sem telefon, sem iratok nincsenek nála.

HÍREK
Kiirtandó férgeknek és páviánoknak nevezett bevándorlókat Bayer Zsolt, vizsgálatot indított a Médiahatóság
A műsorvezető márciusban játszott be ellenőrizetlen forrású felvételeket műsorában, amik kapcsán kifejtette a véleményét a videón látható elkövetőkről.

SPORT
Több milliárd forintot keresett a magyar válogatott a Eb-n úgy is, hogy nem jutott tovább a csoportkörből
A válogatott már a kijutásért kb. 3,7 milliárdot kapott, a pénz 30 százaléka a játékosoké. Volt, aki már fel is ajánlotta jótékony célra.