INSPIRÁLÓ
A Rovatból

Így építheted fel sikeresen a személyes márkádat lépésről lépésre - akár egy hét alatt

Szinte lehetetlen kitűnni manapság a közösségi média felületein, de azért nem esélytelen. Hogyan sikerülhet? Ehhez adunk most tippeket.

Megosztom
Link másolása

Ha tartalomgyártó, marketinges, kisvállalkozó vagy, esetleg bárki más, aki szeretne kitűnni az online térben, akkor tudod, hogy a közösségi médiában érvényesülni szinte lehetetlen küldetés. A legfontosabb segítség hozzá egy egyedi és erős látványvilágú márka kialakítása.

Könnyebb mondani, mint megcsinálni, ugye? De hidd el, sokkal egyszerűbb, mint ahogy elsőre gondolnád, főleg, ha megvannak a megfelelő eszközeid hozzá.

A legtöbben túlbonyolítják ezt az egészet. A személyes márka valójában az, ahogyan online kifejezed magad.

A személyes márkaépítés lényege pedig az, hogy tudatosan válaszd meg, hogyan mutatod meg magad, mit osztasz meg arról, hogy ki vagy, és hogyan hozol létre tartalmat.

Szerencsére, akár a márkád értékét akarod növelni, akár újraépíteni, esetleg a nulláról indítani, számos eszköz segítheti az indulást. Az Adobe Express mellett ott van a Canva és a Crello is, amelyek remek lehetőségeket ajánlanak egy kezdő márkaépítőnek. Ezek az alkalmazások tele vannak hasznos sablonokkal, melyeket jól használhatsz fotóknál, videóknál, készítenek neked logót, szórólapot vagy közösségi tartalmakat. Nem kell dizájnszakértőnek lenned, hogy kiemelkedő tartalmat hozz létre bármely platformodra.

Készen állsz a kezdésre? Akkor nézzük lépésről-lépésre, hogy mit kell tenned:

1. nap: Az alapok lefektetése

Szóval, készen állsz arra, hogy a személyes márkádat a következő szintre emeld, de hol is kezdj hozzá? A márkastratégia szakértői szerint mielőtt egyáltalán elkezdenéd a brandépítést, néhány kérdésre válaszolnod kell, és igen, ehhez mélyre kell ásnod:

- Miért csinálod, és mit szeretnél közvetíteni?

- Van-e a víziód a márkádról, és hol látod magad és a brandedet az elkövetkező öt évben?

- Mit hozol létre?

- Milyen hiányosságokat próbálsz betölteni az emberek életében? Milyen megoldásokat kínálsz?

Ha már tiszta válaszaid vannak, ideje elővenni a belső Hermione Grangeredet és nekiállni a kutatásnak.

Kutatnod kell az iparágadban, végiggondolni a trendeket, és azt, hogyan hat a világ arra az iparágra, amelyben tevékenykedni szeretnél. Ez segít abban, hogy megtudd, hogyan és hová pozícionáld magad.

Ha inkább vizuális típus vagy, használhatsz olyan eszközöket, mint a Canva, a Crello vagy a Milanote, amelyek számos egyszerűen használható sablonnal és eszközzel segítenek abban, hogy a kutatásodat vizuálisan vonzó és könnyen érthető módon mutasd meg, hogy át tudd látni az eredményeket – nincs szükség kaotikus fehér táblákra, amiken különböző vonalak kötik össze az információkat.

Ha ezt az alapozó munkát elvégezted, készen állsz arra, hogy belevágj a következő lépésbe!

2-4. nap: A stratégia kidolgozása

Türelem, türelem! Ne ugorj fejest azonnal a dizájnolásba és a mókás részekbe, bármennyire is szeretnéd. Először még néhány alapvető elemet össze kell rakni.

A szakértők szerint az első pár napot a márkastratégia kidolgozásával töltsd. Először is (második nap), határozd meg, ki a célközönséged. Nem elég tudni, hová akarsz eljutni — tudnod kell azt is, hogy kit akarsz elérni, hogyan viszonyulnak ezek az emberek az iparágadhoz, és hogyan fogsz valójában segíteni nekik.

A harmadik nap legyen az ajánlatok és megoldások napja, amikor kitalálod, mit tudsz nyújtani vagy képviselni, ami valóban megváltoztat valamit a közönséged számára.

A negyedik napon pedig találd ki és definiáld, hogy miben vagy egyedi — mi az, ami miatt te vagy a főszereplő a saját történetedben. Mi az, amit egyedül te tudsz nyújtani, amit más márka nem.

Ez egy elég nehéz feladat, sok töprengést igényel, de megéri végiggondolni.

Ha további támogatásra és inspirációra van szükséged, vond be a legjobb barátaidat és kérd ki a véleményüket — lehet, hogy olyan egyedi dolgokra mutatnak rá veled vagy a márkáddal kapcsolatban, amiket te magad nem vettél eddig észre.

A Canva és Crello lehetővé teszi, hogy másokat is meghívj a közös munkába, véleményezésre és közös szerkesztésre valós időben, így barátaid bármelyik lépésben segíthetnek és ötleteikkel hozzájárulhatnak a márkaépítésed folyamatához.

5-6. nap: Kreatív irányvonal és dizájn kidolgozása (az AI segítségével)

Végre, itt jön a szórakoztató rész! Eljött az idő, hogy elkezdj dolgozni a márkád látványvilágán. A fent már többször is említett mobilalkalmazások, mint például a Canva, Crello vagy Milanote — amelyek AI eszközökkel is rendelkeznek —könnyebbé teszik a tervezést, olyan lesz, mintha lenne egy kreatív asszisztensed!

És ami még jobb, nem kell művésznek lenned ahhoz, hogy látványos tartalmakat készíts, vagy hogy életre keltsd az ötleteidet. Az AI funkciók segítségével könnyedén megalkothatsz bármit, amit csak elképzelsz, egyszerű szöveges utasításokkal.

Ez itt egy AI által generált kép, a text-to-image példája - ő egy virágbolt kreatív asszisztense

Íme néhány funkció, amelyek megkönnyítik a tervezést:

1. Automatikus dizájn generálás: Csak írd be az ötletedet, és az AI pillanatok alatt létrehoz számodra több látványos dizájnt is.

2. Könnyen használható sablonok: Több ezer előre elkészített sablon közül választhatsz, amelyeket kedved szerint testre szabhatsz.

3. Színek és betűtípusok harmonizálása: Az AI segít kiválasztani a legjobban illeszkedő színeket és betűtípusokat, hogy a dizájnod profi és egységes legyen.

4. Képek és videók egyszerű szerkesztése: Az AI alapú szerkesztőeszközökkel pillanatok alatt javíthatod és finomíthatod a vizuális tartalmakat.

Text to Image (Szövegből képet):

Írj be egy egyszerű leírást arról, hogy mit szeretnél látni, és a program generál számodra egy egyedi képet. Nem csak az Adobe Express képes erre, de a Canva és a Crello is. Így feldobhatod a termékfotóidat olyan részletekkel, amik tényleg odavonzzák a tekintetet. Képzeld el, hogy van egy levendulás testápolód, mögötte pedig egy szétnyíló levendulacsokor ragadja meg a szemét a vevőknek. Na, valami ilyesmit tudsz csinálni!

Text Effects (Szöveghatások):

Szeretnél olyan üzeneteket, logókat és címsorokat, amik igazán kiugranak a tömegből? Csak pötyögd be az ötletedet a szöveghatások részbe, és nézd, ahogy a szövegdizájnok életre kelnek. Ezt az Adobe Express mellett a Canva és a Crello is simán hozza.

Készíthetsz teljesen egyedi logót, amitől mindenkinek leesik az álla, és ami úgy néz ki, mintha egy profi dizájner alkotta volna meg több százezer forintért.

Szóval, ha már unod a sablonos megoldásokat és valami igazán egyedit szeretnél, ezekkel az eszközökkel bármikor lenyűgözheted a közönségedet. Használd az AI technológiát, és hozd létre a legvadabb kreatív ötleteidet pillanatok alatt!

Generative Fill:

Dobd fel a képeidet tárgyak, hátterek vagy bármi más hozzáadásával, eltávolításával vagy cseréjével, mindezt egy egyszerű leírással. Gyorsan és könnyedén érhetsz el hibátlan eredményeket, anélkül, hogy profi dizájner lennél. Csak tölrsd fel a fotódat és add meg az utasítást, hogy milyen változást szeretnél elérni.

Text to Template (Szövegből sablon):

Meg tudod tervezni a teljesen szerkeszthető sablonjaidat egy egyszerű utasítással, így egyedi és márkához illő közösségi média posztokat, plakátokat, szórólapokat és kártyákat hozhatsz létre. Az Adobe Express mellett a Canva és a Crello is remek alternatívák.

A személyes márkaépítés folytatása

Miután összeállítottál egy szuper kezdőkészletet a személyes márkádat képviselő elemekből, amiket imádsz, elmentheted őket, hogy bármikor visszatérhess hozzájuk, így könnyen fenntarthatod az egységes márkaimázst a jövőbeli dizájnokhoz is.

Hasznos, ha minden fotóelemet, például portrékat és termékfotókat egy fotós készít, így egységes és profi márkaképet alakíthatsz ki. Miután kiválasztottad a legjobb képeket, a fent említett programok segítségével gyorsan megszerkesztheted és átméretezheted őket bármelyik közösségi média platformra— ez igazán nagy könnyebbség lesz, majd látod.

7. nap: Indítás + utáni teendők

Egy hét kemény meló után mostanra minden elem összeállt, ami a személyes márkádat alkotja. Ez csak egy dolgot jelenthet: eljött az indulás ideje. Valószínűleg ez eléggé ijesztően hangzik ilyenkor,

ezért a szakértők azt javasolják, hogy egyszerre csak egy platformon indulj el.

Legyen az TikTok, Instagram, LinkedIn, vagy egy weboldal, podcast esetleg hírlevél.

Tűzz ki reális célokat

Első lépésként határozd meg, hogy hetente hányszor tudsz posztolni, hogy növeld a márkaismertségedet. Legyél őszinte magadhoz abban, hogy mennyi időt vagy képes rászánni a tartalomkészítésre és -kezelésre. Ha már megvan a terv, az Adobe Express Content Scheduler, a Canva, a Buffer, a Hootsuite vagy a Later segíthet a posztjaid megtervezésében, előnézetében, időzítésében és közvetlenül a közösségi média csatornákra való közzétételében. Ezek az eszközök időt takarítanak meg neked, így több energiád marad a kreatív alkotásra, és kevesebbet kell aggódnod a tartalomnaptár miatt.

Rugalmasan a tervekkel

Nem mindig fog minden a terv szerint alakulni, és a személyes márka építőjeként erre fel kell készülnöd. Ezért olyan értékesek a különböző segédprogramok által kínált végtelen lehetőségek és kreatív szabadság. Az AI-alapú eszközök lehetővé teszik, hogy gyorsan és egyszerűen készíts professzionális minőségű tartalmakat, akkor is, ha nincs grafikai tervezési tapasztalatod.

Tartalomkészítés autentikusan

Magadért kell csinálnod, a tartalmadnak rólad kell szólnia.

Ha nincs összhangban az, amit készítesz azzal, ami valóban te vagy, az emberek valahogy ezt érezni fogják.

Ha a márkád valami olyan dolog, amit szenvedéllyel csinálsz és élvezel, ezt az egész munkát sokkal könnyebbnek fogod találni, mint gondoltad.

Tippek a tartalomkészítéshez

1. Ismerd meg a célközönségedet: Készíts olyan tartalmakat, amelyek relevánsak és érdekesek a célközönséged számára.

2. Használj különböző formátumokat: Készíts videókat, képeket, infografikákat és blogposztokat, hogy változatosabb legyen a tartalom.

3. Kövesd a trendeket: Figyeld a közösségi média trendeket, és próbálj meg ezekre reagálni a tartalmaiddal.

4. Legyél következetes: Az egységes vizuális stílus és hangnem segít abban, hogy a márkád felismerhető legyen.

5. Használj analitikát: Kövesd nyomon a posztjaid teljesítményét, és tanulj belőlük, hogy folyamatosan javíthasd a stratégiádat.

Eszközök a hatékony tartalomkezeléshez

- Adobe Express: Jó a gyors és professzionális tartalomkészítéshez.

- Canva: Könnyen használható sablonok és AI eszközök.

- Buffer: Segít a posztok időzítésében és a teljesítmény nyomon követésében.

- Hootsuite: Komplett közösségi média menedzsment eszköz.

- Later: Vizualizált tartalomtervező, amely segít a posztok előnézetében és időzítésében.

Egy márka kialakítása, megtervezése komoly munkát és felkészülést igényel, de ha rászánod az időt és az energiát, képes lehetsz egy hét alatt végigvinni a terveidet. Hiszen

nem kell senkit instruálnod, te ismered a legjobban a terméket, amit el szeretnél adni, még akkor is, ha az te magad vagy.

Ha úgy érzed, hogy mégsem elég az idő, nyugodtan szánj egy-egy szakaszra kétszer ennyit, a fontos, hogy a végén te is elégedett legyél és a számok is jöjjenek. Így hatékonyan és sikeresen fel tudod építeni a személyes márkádat, miközben megtalálod a saját hangodat és stílusodat a közösségi médiában.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Palya Bea: „Az én energiaforrásaim a mozgás, az éneklés, a hidegvizes merülés és a tudatos szex”
Palya Bea a koncertezés és dalszerzés mellett tanít, mégpedig arra, hogy hogyan énekelhetjük magunkat szabaddá.

Megosztom
Link másolása

Eddig húsz albuma jelent meg, most gyerekalbumot adott ki, Baba HANGoló dalok címen Palya Bea. A dalok különlegessége, hogy segítik a beszéd fejlődését és erősítik a szülő-gyerek kapcsolatot. Az énekes mesélt arról is, hogyan inspirálták saját lányai az új lemez elkészítésében. 

- Írhattál volna bármilyen más művet, akár új slágert is. Miért ezt a műfajt választottad?

- Eddig három gyereklemezt készítettem, mert izgat a kérdés:  hogyan lehet jó gyerekzenét csinálni, amely nem gügyögős, hanem kimunkált, de mégis jól befogadható. Ezek a dalok úgy segítik a beszédfejlődést, hogy általuk a kicsiknek lesznek szavaik, a beszédüknek lesz egy belső zenéje, ritmusa, és megtanulják a hangjukat színesen és bátran használni. Mindez persze nemcsak a kicsikre hat, hiszen a Baba HANGoló dalok hallgatása és együtt éneklése erősíti a szülő-gyerek kötődést. Segíteni akartam a dalokon keresztül a mai szülőknek a saját tapasztalataim rímbe és dallamba gyúrásával. Az a cél, hogy ezt tényleg használni tudják, átszője a mindennapjaikat, és a dalok által nem az öltözködés, az etetés, vagy az elindulás nehézsége lengi be az otthon tereit, hanem ezek a kedves szavak és dallamok. Az én népzenén és klasszikus költőkön nevelkedett agyam még a magyar kultúra kincseit is természetes módon szőtte bele ebbe a lemezbe, amelynek a zenéje tele van népdalra emlékeztető fordulatokkal, a szövegek  pedig József Attila, Petőfi Sándor és Weöres Sándor hangulataival. - Amikor kisgyerekes anyaként küzdöttél a mindennap kihívásaival, a gyermekeid számára is elérhetőek voltak hasonló fejlesztő dalok? 

- Ó, én végigénekeltem, mondókáztam és meséltem a babás időszakot! És büszkén mondom, hogy a lányaim beszédén ez hallatszik is. Részben használtam már meglévő dalokat, például a népi mondókák világa is gazdag, és népzenében is otthon vagyok, csodás népdalaink vannak. A nagy költők versei is előjöttek, mint valami gyógyító-lüktető ritmikus mantra. Tudok több száz Weöres Sándor-verset kívülről, sok kisgyerekes zsonglőrködést, kihívást jelentő akciót ez kísért le. Azonban ösztönösen saját dalocskákat énekelgettem nekik, születésüktől fogva. Mert

kerestem azt, ami a mi személyes jelenünket énekli meg, ami aktuális, ami nem a járomról meg az ökörről szól, hanem a minket körülvevő babás világ modern jelenségeiről, overallról, pelenkáról, cékláról, kávéfőzőről, mosógépről, cukrászdáról.

És milyen érdekes, hogy pont ez a személyes réteg segített abban, hogy a modern szülőket meg tudjam szólítani, ez adta egy korábbi dalom, a Lába lába sikerét, amely sok tekintetben a Baba HANGoló dalok inspirációja volt. - Ma miből merítesz erőt? Mi ad elegendő energiát? 

- Az anyaság legapróbb sikerei is feltöltenek. Egy jól gördülő reggeli rutin békéssé tesz, tudom, hogy a lányok napja jól indul, és jobb eséllyel lesz jó az egész napjuk. Hiszen egy film első képkockájában benne van az egész film. Ilyen szempontból a családi rítusaink sokat segítenek, cselekvések, amelyek ha esik ha fúj, mindig ugyanígy ismétlődnek. Például mindig ugyanazokkal a szavakkal és mozdulatokkal ébresztem őket. Finom érintés a hajon, és „Lilikém, szeretlek, jó, hogy vagy, ébi-ébi-ébresztő.” De ilyen öröm az is, amikor  Panni lányomat elringatja a neki írt altatódalom.

Még egy utolsót fordul, és odasúgja: „anya, még egyszer…”.

További energiaforrásaim a mozgás, az éneklés, a hidegvizes merülés, a tudatos szex. És rengeteg idő a természetben.

Ez mind kell az egyszülős életed működtetéséhez. Már csak azért is, mert rengeteteget dolgozom, koncertezem, és tanítok másokat is arra, hogy hogyan találják meg a saját hangjukat, hogyan énekeljék szabaddá magukat. 

Palya Bea, és lánya, Lili

 - Foglalkoztatott valaha az „elég jó anya vagyok” kérdés?

- Persze. Jelmondatom lett, hogy én elég jó anya vagyok, sőt, Lilinek és Panninak meg a legjobb, legtestreszabottabb… mondjuk ki: tökéletes anyukája! Ez a kérdés minden anyában felmerül, és bízom benne, hogy az új dalaim is segítenek igennel válaszolni.

Nem attól jó anya valaki, ha megfelel a társadalmi nyomásnak, hanem attól, hogy mer önmaga lenni szülőként is, és hogy a gyermeke érzi, hogy a születése pillanatától fogva értékes, érvényes.

Az én technikám: a szeretést, az ő lényük fontosságát eléneklem, kifejezem hangokkal, szavakkal, dalokkal. Ma a beszélgetés szegényedik, kütyüs a világ, kevesebb a nemes szó, az ízes mondat, a beszélgetés közben megtartott szem- és hangkontaktus. Ez aztán kötődési zavaros párkapcsolatokat hoz később. Ezért is fontos a Baba HANGoló dalok anyaga, amely több mint egyszerű gyerekalbum. Ezek gyógyító, kötődést-csináló dalok. Nekem is húsz év önismereti képzés kellett ahhoz, hogy egészségesen kötődjek, ma már tudom, hogy a szeretés korai kiéneklése meghatározza a babák egész életét, a fiatal szülőnek pedig jó lehetőség újratanulni szeretni.

- A gyermekeid ihletet is adnak számodra? 

- Pusztán velük lenni mérhetetlen öröm és gazdagság. Tele vannak ötletekkel, humorral, izgalmas szavak, moziba illő jelenetek sora az egész közös életünk. Mindig sokat beszéltem, énekeltem hozzájuk, és ma jó látni, milyen pontosak az önkifejezésben, tisztán kérik, mit szeretnének.Tudnak megköszönni dolgokat, tudnak bocsánatot kérni, el tudják mondani azt is, ha valami nehéz.

Gyorsan, könnyen tanulnak, kíváncsiak a világra. Imádják az épp készülő dalaimat. Panninak azonnal nyílik a szája, dúdol velem, jár a keze, izeg-mozog. Lili pedig rögtön javaslatokat tesz újabb rímekre, és véleményezi a dallamfordulatokat. A dalokat rajtuk teszteltem, tőlük jön az első körös visszajelzés - és eddig pozitív, egész nap énekelgetik, zuhanyzás közben szól a Mini-menet, meg a Fél kettőre, vagy amit épp hallottak. A jó dallamok és szavak önmagukban is hatnak. A dalokban sok váltakozó hangrendű magánhangzó van, és sok csend, hogy a hangokat meg lehessen emészteni. Nem akartam túl sok hangszert sem, inkább sóhajokat, tenyérsusogást, test-ütőzést használtam. De van itt még valami.

Ezek a dalok kötődési kódot tartalmaznak. Egyszerűen dalba gyúrtam a szeretést. Szinte megfilmesítem az ölelést, a gyengéd érintést, a mosolyt, a szeretést kifejező kapcsolatódásait, és ez úgy működik, mint egy önmagát beteljesítő prófécia.

Ebből a célből a Baba HANGoló dalok írásakor még a szokásomnál is bátrabban használtam az érzelmeket, és a nagyon konkrét testrészeket, testi érzeteket kifejező szavakat. Például, ha a Belebújik (Öltöztetés) című dalban az van az utolsó versszakban, hogy ölelő kar kis test körül / anya, baba együtt örül - akkor ez előrevetíti azt, hogy bármilyen babra munka egy rugdalózó kisbabát felöltöztetni, a végén ott a „megcsináltuk!” öröme, és a kapcsolódás ajándéka. Ez tesztelt bölcsesség, hisz rengeteg dalomnál e kötődés-teremtő, kapcsolat-erősítő jelleget emelik ki a hallgatók, a szülők. - Szerinted mire van szüksége ma a gyerekeknek? 

- Hogy a szülője jelen legyen. A kicsiknek biztonságot ad, ha a szülő benne van az itt-és-most-ban, és ha elérhető érzelmileg, tehát nem elnyomja, hanem kimutatja és szabályozottan kommunikálja az érzelmeit. Mindezzel a gyerekét is ugyanerre hívja. Ennek elérésére pedig az éneklés, a hang szabadsága az egyik legjobb eszköz. 


Megosztom
Link másolása

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Harsányi Gábor: „A mai rohanó világban én mindent követek, mert minden érdekel”
Harsányi Gábor szerepeivel belopta magát a nézők millióinak szívébe. A 79 éves színész legendának a napokban is színházi fellépése volt, mert vallja: nincs megállás.

Megosztom
Link másolása

Harsányi Gábor elképesztően energikus, sugárzik belőle az aktivitás. A színész elárulta, hogy ebben nagy munka van, hiszen próbál fitten és egészségesen élni, ahogyan ő fogalmazta „egyben tartani” magát:

„A magas életkorom miatt elég ijesztő amit már látok magam körül, hogy a pályatársaim sorra elmennek az életből. Sokan titkolják a betegségüket, nem mondják el, és egyszer csak nem hívnak többé. Ha egyszer elromlik egy alkatrész bennünk, ami nem cserélhető, akkor lehet nincs tovább.”

Fekete öves karatés, minden nap edz

„Minden reggel beállok a zuhany alá, hideg-meleg vízzel kezdem a napot, ez ébreszti fel a fizikumomat. Ha ez meg van, akkor már bírom a többit..”

Egy forgatáson - a Fiúk a térről - kellett megtanulnia karatézni 1968-ban. Fiatal pályatársaival együtt, mint Bujtor István, Huszti Péter, Kovács István, Darvas Iván egy verekedési jelenethez kaptak leckéket egy karatemestertől. Harsányi Gábor akkor szeretett bele ebbe a sportba.

„A karate az életem része, bár én nem megyek a tatamira verekedni, hanem az úgynevezett katákat, formagyakorlatokat végzem.

Ezek több szempontból is jók, mert elősegíti a befelé fordulást, az elfogadást, az alázatot, és nyugalmat ad. Minden nap egy órát edzek, ma már ennyi elég nekem.”

„Minden nap egy órát edzek, ma már ennyi elég nekem”

Elárulta, hogy pechére a váratlan helyzetek miatt mindig izgulós volt, és ilyenkor az egekbe szökik  a vérnyomása. Ezért gyakran a fellépései előtt is használta a karatés légzőgyakorlatokat. Meggyőződése, hogy ez az energia ami kialakul benne ilyenkor, szétterjed a nézőtéren és a színpadon, ami sokban hozzájárul ahhoz, hogy a közönséget le tudja kötni.

„Azt figyeltem meg, hogy azok a színészek akik izgulnak, jobban rákapcsolódnak a közönségre. Segít az alakításban, és az átalakulásban is hasznos dolog.”

A szerepek befolyásolták az életét

„Több száz tévés filmben és rengeteg színdarabban szerepeltem, nagyon sok örökre a szívemben maradt. A szerepeim nem változtattak meg, de befolyásolták az életemet, hiszen boldoggá tettek, és további sikerekre, szép dolgokra ösztönöztek. Számtalan jelenet megmaradt bennem, ahogy felvettük, ahogyan történtek dolgok. Például a korábban említett Fiúk a térről-ben, Bujtor Istvánnal volt egy pofozkodós jelentem. Pista a testvéremet alakította, pékek voltunk. A jelentben meg kellett vernie, ezért lekevert egy hatalmas pofont. Nekem a jelenetben elő kellett kapnom a vita hevében dühösen egy kést és egy lisztes zsákba kellett belevágnom.

Ez balul sült el, mert a kés a combomba pattant. Emlékszem ekkor már nagyon fáradt voltam, mert vagy ötször vettük fel a pofozós jelenetet, ami élesben ment. El lehet képzelni, amint a Bujtor a hatalmas kezével lekevert egyet.

Mindenesetre a  forgatás a baleset miatt leállt, szerencsére megúsztam pár öltéssel.”

„A színpadi szerelem is ilyen maradandó szép emlék – mondja Harsányi Gábor. - A fiatal színészek, ha szerelmespárt játszanak általában szerelembe esnek. A kapcsolatuk forróbb lesz, ez gyakran megesik. Ezért is veszélyes színésszel házasodni” - mondja nevetve. - „Például imádtam Almási Évát, akit nagyon megszerettem egy darabban, szerencsére a férje, Balázsovits Lajos ezt nem vette zokon, különleges házasság volt az övék.”

Így folytatta az emlékezést az idős művész:

„Túl szerény vagyok, nem voltak sztárallűrjeim, ma már tudom, hogy ez hiba volt.

Ezen a pályán sokkal rámenősebbnek kell lenni, többet kellett volna magamat promotálni. Sajnos ez nekem sohasem ment,

én túlzottan szerény ember vagyok, pedig rengeteg sikert elértem. Mindig nagyon élveztem és elismertem a kollégáim tehetségét, én csak így tudok játszani.”

Híres filmjei és díjai önmagukért beszélnek

Harsányi Gábor legismertebb filmjei a Palacsintás király, az Egy óra múlva itt vagyok, a Bors, a Jó estét nyár, jó estét szerelem, a Linda, az Angyalbőrben és még sorolhatnánk, megannyi színpadi és szinkronszerep amiért díjak sokaságát kapta meg. Magyar Filmkritikusok Díja (1973), Jászai Mari-díj (1973), SZOT-díj (1975), Jászai Mari-díj (1987), Magyarország Érdemes Művésze díj (2011), Budapestért díj (2016), a Magyar Érdemrend tiszti keresztje (2018), Kossuth-díj (2021).

 

Gyereket nem jó ötlet a forgatásra vinni

„A feleségem képzőművész, 50 éve élünk együtt, nagyon szerencsés a házasságunk. A színészi pálya nagyon göröngyös, ebben folyamatosan kell egy támogató háttér. A családot nem egyszerű megoldani. Három gyerekünk van, mindenben támogattam őket, nagyszerűen helytállnak az életben.

A színész szombat-vasárnap nincs otthon, mert szórakoztatni megy. Ha meg otthon van az a baj, mert gyakorol, elmélyül, szeret kikapcsolni, szinte magának él. Nehéz jól összeegyeztetni ezen a pályán a családot.

Van aki azt mondja: vagy család, vagy karrier. Van ebben igazság, de mégis a család egy tartóerő, ami értékes és hosszútávon biztonságosabb is.

Háromból két gyermekével

Én szerettem úgy dolgozni, hogy van családom, de akkor tudok teljesen elmerülni a feladatomban mégis, ha magamban vagyok. Ha nagy ritkán elvittem a gyerekeimet a forgatásra, az egyik szemem mindig rajtuk volt. Szerintem nem jó ötlet, mert elvonja a figyelem egy részét.”

Szállóige lett, az Egy óra múlva itt vagyok!

„A színház és a színművészet, a mindenkori jelennek a művészete. Amint vége a darabnak, talán egy emlék lesz, aztán elmosódik, eltűnik. Amiről nem készül felvétel, film, az nincs is. Sajnos a mai gyerekeknek a Bodrogi Gyuszi a Süsü, a sárkány, a Sinkovics Imre a Törpapával maradt fenn. Engem a Palacsintás királlyal, vagy a Láng Vincével azonosítanak be.

Híres szerepeinek egyike: Láng Vince, az Egy óra múlva itt vagyok című sorozatból
A mai világgal lépést kell tartani. Ha nem, úgy lemaradsz, el is feküdhetsz az út mellett. Állandóan figyelni kell a fiatalságot, az új dolgokat. Még akkor is, ha az ember közvetlenül nem tud beleavatkozni.”

Szóba került a mesterséges intelligencia is: „Elképesztő dolgokra képes az AI, de szerintem nem fogja megszüntetni a hús-vér embert, mert a szeme üres. Az is jelent valamit, amit nem tudunk belőle kiolvasni, azt, hogy nincs benne a lélek. Bár tagadhatatlan, hogy nagyon sok mindenre jó, például újra felidézhető vele Michael Jackson koncertje, ami hologrammal készült.

Aztán itt van a TikTok jelenség, ami szerintem figyelmeztetés egy mai művésznek. Azt üzeni, hogy a gondolatokat minél tömörebben kell előadni. Az ötleteket, történéseket, röviden kell vágni, hangulatokban kell tartani, úgy hogy az egész mondanivaló összeérjen egyben, világosan szóljon. Szerintem ez nagyon izgalmas, valami ilyesmi kell a színművészetben is a játékhoz.”

Ha most azt hinnénk, hogy mindezt a gyerekeitől, vagy a fiataloktól hallja csak, tévednénk. Harsányi Gábor maga is követi ezeket az alkalmazásokat:

„A mai rohanó világban én mindent követek, mert minden érdekel. Nem lehet elhanyagolni a történéseket, nem szabad megsértődni, sem betokosodni. Nem szabad elismerni, hogy megöregedtem. Az kiülne az ember arcára, ha valaki már egy öreg bácsi. Még nem akarok elmenni nyugodni” – mondja nevetve. - „Tehát itt vagyok és figyelem a világot, ami nagyon érdekes, mindig rácsodálkozom.”

Alkot és tervezi a jövőt

Ha kérhetne valamit a jó tündértől, nem gondolkodna sokat:

„Mivel maximalista vagyok, ha lehet, azt kérném a sorstól, hogy az off Broadway darabjaim bekerüljenek a kőszínházba.

Életem forgatókönyvéből is szeretnék még egy filmet. Valamint megírtam a folytatását, a Jó estét nyár jó estét szerelemnek. Ebben  a főszereplő 40 év elteltével tér vissza, kijön a börtönből és belecsöppen a XXI. század digitális világába. A főszerepet saját magam játszanám el, a forgatókönyv is elkészült hozzá. Ha ezek közül valamelyik megvalósulna még, akkor örökké boldog leszek.”

Harsányi Gábor tehát nem pihen, tele van tervekkel. Most jelent meg legújabb könyve, a Fecsegő Kulisszák. Ez tartja most izgalomban, és a sok kedves üzenet, amivel Facebook rajongói körbe veszik.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Ezt az egyetlen egy kérdést kell feltenned magadnak, ha boldogabb életet szeretnél!
A pszichológusok csak "csodakérdésként" szokták emlegetni.

Megosztom
Link másolása

„Ha felteszed magadnak ezt az egyszerű kérdést, azzal több száz terápiás alkalmat spórolhatsz meg”

- állítja a mentálhigiénés tanácsadó.

Olesya Luraschi, a Harvardon szerezte képesítését és most többek közt TikTok-csatornáján osztja meg követőivel tudását pszichológia és mentálhigiéné témáiban.

Egy nem rég közétett videójában feltette azt a kérdést, amit a pszichológusok csak "csodakérdésnek" neveznek:

„Tegyük fel, hogy holnap felébredsz, és boldog vagy. Mi az, ami más lenne?”

A szakértő szerint ez az egyszerű kérdés segíthet visszafordítani az emberek gondolkodását, és ahelyett, hogy csak a szembenálló problémákat látnák meg és egyből feladnák az álomélet elérését, a kérdés segítségével képesek konkrét lépéseket megfogalmazni, amelyeket megtehetnek céljaik eléréséhez.

A Lake Superior State University pszichológusa, Russell Searight szerint a pszichológusok legalább 1998 óta használják ezt a megközelítést.

A megoldásközpontú terápiát gyakorló pszichológusoktól származik, amely egy olyan, az 1980-as években létrehozott technika, amely arra ösztönzi a klienseket, hogy a múlt elemzése helyett a mindennapi életükben előforduló nehézségekre összpontosítsanak.

A "csodakérdés" nem minden kommentelőt nyűgözött le:

„Ha holnap felébrednék és boldog lennék, már nyugdíjas lennék. Megengedhetem magamnak, hogy nyugdíjba menjek? Soha. Hogyan segít ez?”

-írta Luraschi egyik követője.

De nem mindenki állt ilyen negatívan az ötlethez. Sokan azt írták, a kérdés felnyitotta a szemüket és új szemlélettel gazdagodtak.

@olesyaluraschi #psychologyfacts #fypシ #paychologyfacts #entreupreneur #psychology #leadershipdevelopment #entreupreneur #psychology ♬ original sound - Olesya Luraschi

Via


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Utalvány mellé még pont befér: 3+1 apróság, aminek bármelyik tanár örülne!
Nem, nem a virágra gondoltunk, annál olcsóbb, személyesebb és maradandóbb!

Megosztom
Link másolása

- Jó lesz megint a könyvutalvány!

- Ne már, az olyan snassz… Mindig azt kapnak!

- Jó, akkor szerintetek mi legyen idén?

- Nem tudom, de ne utalvány, vagy ha igen, akkor legyen mellé valami kis kedves személyes izé is!

- Nyomtassunk újra bögrét az osztályfotóval? Vagy mire gondoltál?

- Nem tudom, de holnap kell még vinni mindent, vagy már csak kézműveskednek?

A tanév végéhez közeledve újra napirendre kerül a szülői levelezőlistákon a pedagógusok köszönő ajándéka. De hiába tudja mindenki, hogy idén is lesz év vége, és idén is illene VALAMIT adni, hacsak nem egy végzős osztályról van szó, már mindenkinek elfogyott a kreativitása, és lelki szemei előtt ott lebeg a AKÁCIÓ!!! dicsőséges V betűje.

Ilyenkor jól jön bármilyen gyorsan és egyszerűen kivitelezhető ötlet, ami egy személytelen doboz bonbon vagy egy üveg bor mellett valódi odafigyelést mutat.

Három olyan példát hoztunk, ami az adott közösségre igazítva tényleg kedves és személyes ajándék tud lenni:

Bakancslista szeptemberig

Sok gyereknek már az első nyárias időjárástól ihlete támad, mi mindent szeretne majd a nyári szünetben csinálni. Ezek között persze biztosan akad olyan, ami megfizethetetlen vagy kivitelezhetetlen, ezért a szülők is be szoktak segíteni a saját (vagy a neten talált) költségkímélő és megvalósítható ötleteikkel.

Így áll össze egy bakancslista olyan vágyakból, mint a „Fagyit reggelizni.” , az „Állatkertbe menni.” és az „Elmenni végre a rokonokhoz vidékre.”.

Sok tanár is meg szokta örvendeztetni a maga diákjait hasonló listákkal, előtérbe helyezve a természetben töltött időt (Sétálj egyet a közeli erdőben!) , a sok pihenést (Aludd át egyszer a reggelit!) és némi kultúrát (Látogass el egy közeli kiállításra!).

De miért ne kaphatnának a tanárok is egy ilyen listát?

Minden szülői közösségben van 1-2 grafikailag művelt tag, aki pár perc alatt össze tud dobni a Canva-ban vagy más programban egy mutatós kis listát, amit már csak ki kell nyomtatni egy vastagabb, 250-300 grammos papírra.

A listát könnyen elkészíthetjük bármelyik osztállyal, hiszen biztosan jó tippjei vannak az elsősöknek és a tizenegyedikeseknek is, mivel tudna feltöltődni az adott tanár.

Néhány gondolatébresztő :

  • Olyan lángost enni, amilyet még nem próbált
  • Esti sétát tenni egy rég látott baráttal
  • Ágyban reggelizni
  • Ellátogatni egy arborétumba
  • Szabadtéri moziba menni
  • Lovat simogatni
  • Limonádét csinálni legalább 3 féle gyümölcsből
  • Képeslapot küldeni az osztálynak az iskola címére
  • Tábortűznél sütni/főzni
  • Újságot, keresztrejtvény venni
  • Sakkozni egy parkban
  • Kacsázni egy vízparton
  • Letölteni egy ismeretterjesztő applikációt
  • Elmenni egy szedd magad gazdaságba

Minél jobban ismerik a gyerekek az adott tanárt, annál személyesebb ötleteket tudnak neki adni.

Nagyobbak adhatnak könyvajánlót a magyar tanárnak, zenekedvelőnek készíthetnek nyári playlistet, konyhatündér pedagógusnak nyári recept gyűjteményt.

A tesitanár kaphat túraútvonal tippeket, a rajztanár kiállítás-és múzeumajánlót, és így tovább.

És természetesen nem kell, hogy a szakmájához kötődjön a lista, ha a matek tanárról tudjuk, hogy szabadidejében túrázni szokott, neki is készíthetünk például kilátó járó listát.

Tapasztaltabb diákok az egészet elkészíthetik maguk a kitalálástól kezdve a grafikai terven át a nyomtatásig.

Ezek a személyre szabott listák a legegyszerűbb utalványt vagy virágcsokrot is kedvesebbé  teszik, amit jó esetben tényleg örömmel fog kitölteni és emlékbe elrakni bármelyik pedagógus.

Tízórait tetszett csomagolni?

Akár be van fizetve a gyerek a menzán, akár nem, egy kis extra tízórai finomságnak mindegyik örülni szokott.

Ma már a legtöbbször nem lekváros vagy májkrémes kenyeret, hanem valamilyen előre csomagolt dolgot visznek a lurkók az iskolába, hogy két óra között (vagy óra alatt) elmajszolják, elcsereberéljék a többiekkel, vagy érintetlenül hordozzák azt a táskában, míg a szülők rá nem találnak, vagy magától ki nem mászik.

A tanároknak azonban valószínűleg már nem csomagol az anyukájuk tízórait, pedig a kávé mellé bizony neki is biztos jól esne valami rágcsálni való.

Értelemszerűen nem biztos, hogy minden tanár részére ilyen csomaggal kell készülni, de az osztályfőnök vagy egy kiemelten kedvelt, megbecsült tanár számára kedves ajándék lehet egy olyan finomság-kosár összeállítása, ami a tanulók kedvenceiből áll össze. Fontos, hogy mindenképpen tartsuk szem előtt az adott tanár ételérzékenységét vagy allergiáját, illetve ha ismerjük az általa preferált ízeket, nasi-típusokat, akkor azokból válasszanak a gyereke. Emellett jó, ha olyan csokit, kekszet vagy sós apróságot adunk, ami előre csomagolt és hűtést nem igényel, hogy ne legyen gond a tárolással. Persze ha valakinek van olyan sokáig elálló keksz receptje, aminek az ízesítése az adott tanárnak is bejöhet, és abból készít egy kis csomagot, az még nagyobb értékkel bír.

Nem kell hatalmas tábla Milka csokikra vagy egész doboz Ferrero Rocher-ra gondolni, hiszen ezeket nehéz magukkal vinni a sok felszerelés mellett. Akkora egyszeri adagokat válasszunk, amik kényelmesen és biztonságosan elférnének és célba jutnának a mi gyerekeink táskájában is.

Az édességek vagy sós nasik mellett jó ötlet lehet aszalt gyümölcsöt, almachipset, zöldségchipset, pörkölt vagy natúr magvakat, kis zacskós puffasztott gabonaféléket, vagy akár energiaszeleteket is beválogatni a kosárba.

Ne felejtsük el mindegyik csomagra ráírni, melyik gyerektől van!

Ha még egy-egy kedves üzenetet is rögzítünk rájuk, azzal nem csak fizikai, de némi lelki munícióval is elláthatjuk a sokat fáradozó tanárt.

Néhány tipp:

  • Mindjárt itt a hétvége!
  • Ezt most nagyon megérdemled!
  • Helyettesítés esetére egy kis extra energia
  • Ezt harapd le, ne a fejünket!
  • Prokarióták felett mindenki megvesztegethető egy kis glükózzal
  • Hogyan aránylik a sárga gumimacik száma az otthon maradt felszerelésekéhez?
  • Homérosznak is ezt csomagolta volna a felesége
  • Mire kipakolod a zsámolyokat, el is égetted a csokival bevitt kalóriákat!

Csendkupon

Karácsonyi cikkünkben már említettük, milyen jó ötletnek tartják a tanárok a csendkupon intézményét.

Ez lehet annyi, színházjegyhez hasonlóan kinyomtatott szelvény, ahány gyerek van az osztályban, vagy a hirdetésekhez hasonló letéphető rendszerű lap.

A csendkupon lehet rövidebb (alsósoknál 3-5-10 perces) és hosszabb is (nagyobbaknál 15-20-30 perces).

Hogy a gyerekek is motiváltak legyenek a kupon felhasználásánál, jó ötlet lehet a sikeres beváltás után megengedni egy gyereknek, hogy valamilyen módon „elpusztítsa” a lejárt szelvényt.

Célszerű a nyertes „hóhért” csak a lejárt idő után kihirdetni, hogy a ne lehessen egymást szabotálni.

A kupon kivégzése történhet egyszerű kukába dobással, miszlikbe tépéssel, gombóccá gyűréssel vagy csoportos széthúzással, lehet addig ugrálni rajta, amíg felismerhetetlen nem lesz, de készülhet belőle mini papírrepülő vagy egyéb origami alkotás, ha kísérletezős kémia óra keretében történt a beváltás, akár el is lehet égetni- a gyerekek fantáziája határtalan.

A csendkupon megszerkesztését is érdemes idősebb korosztály esetén a diákokra bízni, így a szülőknek már csak a nyomtatással és a kísérő ajándék (MÜPA-utalvány, társasjáték kölcsönző kupon, spa belépő, kéthetes Hawaii nyaralás, stb.) beszerzésével kell fáradniuk.

„Az idő szép, a Balcsi meleg, a kötelező olvasmány otthon maradt”

Plusz egy tippünk pedig egészen egyszerű: minden gyerek küldjön egy képeslapot vagy levelet a nyár folyamán az adott tanárnak.

Vagy bármelyiknek.

A képeslap kiválasztása, az üzenet megfogalmazása, a bélyeg felragasztása és a kész mű postaládába dobása olyan nyári élmény a gyerekeknek is, aminek értékét a mai rohanó, túldigitalizált világban nem lehet eléggé hangsúlyozni.

Megkapni ezeket a különféle lapokat pedig egész biztosan szívet melengető.

Egy pedagógus valahol a gyerekek második-harmadik-sokadik szülője is, aki olyan érzelmi kapcsolatban van velük, amit sokkal jobban lehet törődéssel, odafigyeléssel, kedvességgel viszonozni, mint tárgyi vagy pénzbeli ajándékokkal.

Utóbbiakra a szülőknek máskor, más utakat kell választania…


Megosztom
Link másolása