FONTOS
A Rovatból

Jocó bácsi: „Nem bántam meg, hogy voltam annyira tökös, hogy ezt már nem vállaltam be”

Hogy lehet az, hogy Balatoni József, azaz Jocó bácsi történelem szakos lett, amikor ilyen élvezettel beszél az irodalomról? Erről is szó esik, de az is kiderül, hogyan születnek a könyvei, miért nem jó közben borozni és mire jó a mulatós zene.

Megosztom
Link másolása

Balatoni József tanár, és nem mellesleg megjelent már 8 könyve. Az oktatási rendszerünk is megkerülhetetlen téma lesz természetesen és feltettük a nagy kérdést is: „Hova vigyem iskolába a gyerekemet?” Rutai Gábor interjúja.

- Szerinted mitől lesz valaki karakteres tanár? És biztosan nem a szerethetőségen múlik.

- Szerintem ez személyiségtípus kérdése. A pedagógus a személyiségével dolgozik. Azzal dolgozik amilyen, ahogy beszél, ahogy tanít, amilyen módszerekkel tanít, amilyen közvetlen vagy nem közvetlen. Nem a szerethetőség a legfontosabb a pedagógiában. Valahogy nekem is azok az emberek ragadtak meg, akik kultikusak, vagy pozitív, vagy negatív érelemben, mert én azt gondolom, hogy a negatívat is fel tudjuk idézni, hogy ki volt az a szigorú néni, aki a pecsétgyűrűjét megfordítva ütött bennünket.

Azt gondolom, hogy talán az a legfontosabb kulcs pedagógusként, hogy ki az, aki önazonos.

Mert hogyha látod, hogy valaki önazonos, és látod, hogy ő az életben is ilyen, akkor sokkal könnyebben elfogadod, mint azt, hogyha valaki eljátssza, hogy szigorú, vagy eljátssza azt, hogy jó fej. Nagyon sokan tanárszerepet vesznek magukra, ő kitalálja azt, hogy a fejében milyen a jó tanár, vagy milyen a megközelíthetetlen tanár, és azt játssza. De a diák észreveszi, hogy ez így nem stimmel.

- Nagyon-nagyon jó, amit mondtál. Eszembe sem jutott volna ez a megközelítés, vagyis hogy önazonosnak lenni. Annál nagyobb csend, mint a matektanárom, Terike néni. óráin volt, nem létezik. Rettegett tőle mindenki. Gondolkodás nélkül pofon vágott bárkit, aki nem megfelelően viselkedett. De annyira érthetően magyarázta a matekot, mindent ott tudtam összeszedni nála. És én is kaptam tőle pofont, de kitűnő tanuló voltam.

- Az alapokat megkaptátok, igen. Az egy más kérdés, hogy ilyenkor az ember félelemből tanul és koncentrál vagy a tanár tényleg nagyon jól tanít. De akkor ő régi típusú pedagógiát képviselt, maradjunk ennyiben.

- Te viszont történelemtanár vagy, de vajon miért választottad ezt? Nekem az a gyanúm, hogy jó mintát kaptál.

- Abszolút. A gimnáziumi történelemtanárom javasolta, hogy az egyetemen menjek történelem szakra, mert ő azt látja bennem, de mellette magyar fakultációra is jártam.
De be kell vallani, általános iskolában gyűlöltem olvasni. Amikor hatodik osztályban az Egy magyar nábobot kell elolvasni vagy inkább végigszenvedni egy gyereknek, az szerintem nem annyira jó, és nem igazán szeretteti meg az irodalmat. De képzeld el, hetedikes voltam, amikor Sütő András Anyám könnyű álmot ígért című műve volt a feladat egy könyvtári versenyen. Én attól a könyvtől annyira megszerettem olvasni, hogy aztán elkezdtem falni a könyveket.

- Egy kis településen nőttél fel, faluszélen. Akik nagy vágyakkal képesek rendelkezni, azok általában az irodalom útján kezdik bejárni a világot. Nálad mégsem így volt.

- Apukám nagyon szeretett olvasni. A gyerekkorom úgy telt, hogy télen ment a kályha, apukám olvasott, anyukám meg kötögetett, és sült gesztenyét ettünk közben. Én meg vagy játszogattam, vagy valamit csináltam. Viszont valahogy nem tudtam megbarátkozni az apukám ízlésével, vagy a nagypapám ízlésével. Nekem ezek az indiános könyvek, vagy akár a Rejtő Jenő-féle könyvek egyszerűen valamiért nem ragadtak meg, és maradtak a kötelezők, amik meg nem voltak jók.

- És hogy vagy az írással? Most már több könyved is született.

- Már nyolc. 2015-ben jelent meg az első, és aztán 16, 17-ben kettő, 18-ban kettő, és aztán most.

- Ezt nagyon irigylem, mert sok történetem van, kettőt már el is kezdtem, de egyik sincs még befejezve. Meg kell kérdeznem, hogy te hogy csinálod?

- A kiadóm felé ötlettel állok elő, és leszerződök, tehát van határidő. Onnantól kezdve nagyon szabálykövető vagyok, a határidőket tartom az életem minden területén. Viszont előtte van, hogy évekig egy-egy könyvön dolgozom magamban, fejben gondolkodom, és utána, ha leülök és írok, akkor az már nagyon-nagyon gyorsan készen van. A Kamaszharc regényem, ami az első volt 2017-ben, ott augusztus végén álltam neki és szeptember második felére kész lett a regény. Egy 250 oldalas regény. Onnantól kezdve már, hogy valami gondolat van a fejemben, akkor nagyon gyorsan írok.

- Írsz előtte vázlatot, hogy körülbelül hogyan fogod beosztani a tempóját a könyvnek?

- A tempóját nem, azt fejben szoktam végig gondolni. „Oké, akkor még van harminc napom, hogyha kétnaponta egy fejezetet megírok, akkor baromi jó vagyok.” Aztán persze elcsúszom, és akkor az utolsó két hétben általában éjjel-nappal írok. 
Ilyen kicsi papírkákra írogatok dolgokat, ami útközben eszembe jut. Felkelek reggel, és megyek a kutyával, aztán „uh, ez az egy gondolat, de jó lenne valamilyen fejezetben”, és akkor azt leírom magamnak kézzel.

- Aztán leülsz írni, és azt mondod magadnak: 4-5 órát most föl se állok.

- Igen. Vagy éppen amennyit, vagy kitűzöm azt, hogy ha megvan az 50 ezer karakter, akkor kimehetek enni egy csokit, vagy elszívhatok egy cigit, vagy nem tudom. Átlagban azért napi 20-30 ezer karaktert írok és nekem mindig kell hozzá zene. Mindig van egy kifejezett stílus.

- Amire jól tudsz írni?

- Minden könyvemnél más volt. Elkezdek zenéket hallgatni írás közben és egyszer csak valamilyen stílus bekattan. Például mondjuk a Tanár vagyok én is könyvemnél két éve a latin zenék. Most mivel kamasz téma, ezért az Azariah és mindenféle ilyen, de például volt olyan könyvem, aminél a rockosabbakat, volt aminél a retrót, és volt aminél a mulatós zene szólt.

- Tehát csinálsz egy mesterséges atmoszférát.

- Igen, és nagyon sokszor ez éjszaka megy, ami azért egy házasságnak nem tesz túl jót, főleg hogyha egy térben vagytok, amikor írsz, és ott kalimpálsz. Bár most már megtanultam napközben is írni. De régen csak éjszaka és aztán

írókkal beszélgettem, és mondták, hogy ők úgy szokták, hogy megisznak egy pohár bort például, hogy megteremtődjön a hangulat.

Egyszer próbáltam ki, és aztán amikor a második üveget is kibontottam, és még nem írtam egy betűt sem, ellenben elkezdtem felöltözni és elindulni az éjszakába, akkor rájöttem, hogy nekem nem szabad innom írás közben.

- Igen, a vörösborra mondják, hogy nagy gondolatokat tud elindítani.

- Hát nem tudom. Most például Olaszországban voltam, és gondoltam, hogy én úgyis korábban kellek, mint a párom, akkor ott lesz a laptop, és reggel kiülök a szőlősbe, a kőháznál. De annyira elragadott a táj, hogy csak bámultam ki a fejemből, hogy milyen szép a napfelkelte meg a szőlő. Tehát nekem tényleg otthon kell egy magam által létrehozott mesterséges környezet, ahol dolgozom.

- Igen, én is arra szoktam gondolni, hogy ha egy hónapra el tudnék vonulni egy kis erdei faházikóba, akkor ott meg tudnám írni a regényem, de ezt soha nem próbáltam ki, és valószínűleg nem is nagyon lesz erre lehetőségem. Esetleg 65 évesen, majd akkor ki fog derülni.
De most felmerül bennem, hogy ha ilyen közel áll hozzád az irodalom, akkor miért nem ezt tanítod? Ehhez képest a történelem, az egy száraz tárgy.

- Dehogy is.

- Most csak sarkítok. De ott emberek, dátumok, események sora van, amit lehet nyilván izgalmasan tálalni, de kamaszokkal, versekről, könyvekről, irodalomról beszélgetni, az egy teljesen másfajta tevékenység, ami mintha közelebb állna a te személyiségedhez.

- Igen, mert nem hallottál még történelemről beszélgetni. Nekem azért volt szerencsém többször, hosszabb ideig magyart tanítani helyettesként és nagyon szerettem. Szerettem beszélgetni velük, eljátszani, továbbírni, kitalálni, és a többi, és a többi. Mert ez egy sokkal szubjektívebb történet. De igen, persze a töri az ugye évszámok és személyek és dolgok, de ugyanolyan érzéseket tud kiváltani egy történelmi téma, mint egy vers pl. Mert az ember érintett benne, mert az embernek van róla gondolata, mert az ember egyetért, vagy nem ért egyet az adott történelmi korszakkal, döntéssel, dolgokkal.

Én például nagyon sokszor csináltam egyveleget, amikor a történelembe becsempésztem az irodalmat, vagy fordítva, mert hogy ezt a kettőt együtt tökre jól lehet kezelni és tökre jól lehet tanítani.

Akkor pedig már az egészről lehet beszélgetni, hogy most a történelemkönyvben lévő nagyon harcos Petőfi és az irodalomkönyvben lévő nagyon szerelmes Petőfi az ugyanaz az ember volt.

- Ez nagyon jó, amit mondasz.

- …mindezt úgy, hogy Petőfit nem szeretem annyira.

- Sokan mondják, hogy nem szívesen lettek volna a barátai abban az időben. Valószínűleg egy nagyon idegesítő kis pojáca lehetett.

- Egy igazi influencer.

- Hogy lehet átjárás különböző tantárgyak között, az egy nagyon izgi kérdés. Láttam egyszer egy dokumentumfilmet, talán valamelyik skandináv országban tanulnak úgy, hogy nincsenek tantárgyak, hanem csak projektek vannak. Csoportban dolgoznak ugyanazokon a projekteken az osztályban, és ahogy ezt a projektet végigviszik valami cél felé, kénytelenek menet közben fölszedni azt az összes tudást történelemből, matematikából, fizikából, ami kell, hogy eljussanak a végcélig. És ez annyira izgalmas.

- Nagyon izgalmas, sőt, ennek hallottam Angliából az egyetemi verzióját is, amikor egy közös projekten dolgoztak, és összeraktak gazdaságit, művészt, bölcsészt, tehát 5-6 féle szakterületről embert, és nekik közösen kellett dolgozni. Mondjuk egy művész meg tudott világítani olyan dolgokat egy matematikusnak, ami annak magától soha nem jutott volna eszébe, vagy nem látta volna ezt át.
Tanítottam epochális rendszerben még ez előtt tíz évvel.

Az epocha rendszer az azt jelenti, hogy több tantárgy van egy blokkban, és ott például történelmet tanítottam egy-két hétig, utána a következő tantárgy a technika, illetve a rajz volt, azok erre épültek.

Tehát ugyanazt folytatták. Amikor az őskort tanítottam, akkor technikából például barlangot készítettek a gyerekek, és aztán meg kis baltát, majd rajzórán barlangrajzot festettek rá. Nagyon fárasztó, tehát szaktantárgyat művészeti tárggyal együtt oktatni, az nagyon-nagyon nehéz, mert hogy az egyik az egy sokkal szabadabb és sokkal kisebb követelmény-rendszerű történet, de én baromira hiszek abban, hogy akár a kémiát, a fizikát, matematikát lehet együtt tanítani a történelemmel, mert hogyha komplex világot akarunk vizsgálni, akkor komplexen kell nézni.
 Pont

az a baj az ennyire tantárgyas oktatással, hogy a gyerekek fejében dobozok alakulnak ki. Még azt sem rakja össze, hogy a 7. év végén töriből tanult Petőfi, meg a 4. év elején irodalomból tanult Petőfi az ugyanaz,

mert közte neki eltelt három-négy év az életéből, és az agyában azok ilyen különböző rekeszekbe ment. És ha mondjuk töri órán kérdezel más tantárgyból, akkor a diák azt fogja mondani, hogy ez nem az az óra, ezt nekem itt nem kell, hogy tudjam.
 Blokkok vannak az agyukban. Ezért tök jók ezek az oktatási típusok, ahol nem tantárgyak vannak, és hogy közben meg ugyanaz a történelmi adatmennyiség átmegy, azokat a képleteket megtanulják, amit meg kell tanulni, csak egy tök más rendszerben. Nekem ez egy nagy vágyam, hogy ilyen oktatási rendszer felé menjen a magyar oktatás.

- Igen. Nagyon szoros átjárás van akár a matematika, fizika, kémia között is, és hogyha ezeket külön tanárok, különféle időpontban, külön módszerekkel tanítják a gyereknek, lehet, hogy nem is áll össze, hogy az egyik készségemet tudom használni egy másik fajta tantárgynál is.
Nekem négy gyerekből három érintett per pillanat a magyar oktatási rendszerben, és nem csak az a probléma, hogy milyen az oktatási rendszerünk, hanem az, hogy milyen az oktatói állományunk.

- Hát az meg egy másik kérdés.

- Mert az valamilyen rémesen elkeserítő dolog, ami történik. A nagyszüleim korában a faluban a pap meg a tanár volt a két értelmiségi.

- Hát abszolút, és kiemelt személyek voltak a közösségi életében is. Ma már nem annyira.

- …és te ugye a státusztörvény kapcsán meg is lépted a magadét, ami teljesen indokolt. De van-e kiút? Mi a te víziód arra, hogy bármi is itt megváltozhat, és hogyan kéne ennek nekiállni szerinted?

- A kiút az egyértelműen az, hogy végre a pedagógustársadalom az nem megalkuvó és mindent végrehajtó, hanem a gyerekek és a szabad oktatás érdekeit néző emberek legyenek újra, és akkor van kiút. Addig nincs. Addig az van, hogy történik, ami történik.

Láthatjuk azért azt, hogy a státusztörvény miatt azért jó páran felmondtunk, viszont utána a csekély béremelésnek a hatására nagyon elcsendesedett mindenki, aki addig mondjuk lázadozott.

A tíz pontból egy, ami minimálisan megvalósult, és annyi elég volt nagyon sokaknak, hogy akkor újra visszaálljanak a rendszerbe.
Holott nem a pedagógusfizetés a legnagyobb probléma a magyar oktatásban. Én továbbra sem bántam meg, hogy voltam annyira tökös, hogy ezt már nem vállaltam be, ez teljesen egyéni döntésem volt.

Azóta is látom, hogy nagyon sokan büntetést kapnak, hogyha véleményt mernek alkotni,

és azt gondolom, hogy ez nem jó, mert ilyen emberek hogy fognak gondolkodásra és önmagukért kiállni képes emberekké nevelni?

- A legnagyobb probléma az, hogy nincs elég nagy szabadság a tanárok kezében?

- Nincs, egyáltalán nincsen szabadság. Jó, természetesen amíg becsukom az ajtót, addig továbbra is az történik, amit én akarok, és olyan módszerekkel lehet dolgozni, ahogy, de közben ott van egy teljesíthetetlen nemzeti alaptanterv, egy elvárás halmaz.

A teljesítményértékelési rendszer teljes őrület, és csak arra jó, hogy a pedagógusokat leminősítse és a fizetésüket lecsökkentve lehessen őket még inkább sakkban tartani vagy rendszerhűvé tenni.

Tehát azt gondolom, hogy ilyen értelemben nincsen szabadság.
A szabadság az az lenne, hogy egyáltalán minden iskola összerakhatná magának, hogy milyen struktúrában tanít, és mi az a tényleg kötelező minimum amit megtanít, és azon felül pedig hadd válaszon, amit akar. Most mondjuk akár a magyar irodalmat nézzük, ha megnézed, akkor több kötelező mű van, mint ahány tanóra a középiskolában. És ennek mondjuk a 40 százaléka az regény, tehát egy óra van két regényre, és emellett ott van az, hogy vannak kötelezően szabadon választható elemek, amiből felsorolnak ötöt és akkor abból lehet választani. 
Tehát be vannak szorítva a tanárok, és annyi mindent kell megtanítani kötelező jelleggel, és annyiféle módon lehet ellenőrizni egy pedagógust, hogy egyszerűen agyrém, ami van. Erre mondom azt, hogy nincsen szabadság.

- Vannak még elhivatott tanárok?

- Rengetegen vannak. Nagyon sokan már magánintézményekben tanítanak, vagy egyéni utakon járnak, vagy pedagógusokat képeznek, ez is nagyon érdekes és izgalmas, vagy egyszerűen kicsinálja őket a rendszer.

De nagyon sok tantestületben én is tudok sok lelkes pedagógust, aki akkor is minőségi munkát végez, amikor már összedől az iskolai épülete,

mert olyan rossz állapotban van, de ő szívből tanít, mert vérbeli pedagógus. Ilyenből rengeteg van, és én iszonyatosan sajnálom azokat, akik nem kapnak elég eszközt, elég pénzt, elég szabadságot, mert hogyha így, ebben a formában ennyire ki tudnak teljesedni mellettük a diákok, akkor mit lehetne velük kezdeni, hogyha meg lehetne a szabadság, és meg lehetne az eszköz hozzá. Szóval ez egy nagyon messzemenő történet, én nagyon szomorú vagyok.

Nekem a legszebb dolog ebből az elmúlt két évből, ami a tiltakozások, a felmondásom és az én lelki utam volt az, ahogy a diákok kiálltak a pedagógusok mellett.

Az volt az egyetlen pozitív ebben az egészben, és ami megmutatta azt, hogy hátha a jövőben ez már másképp lesz.

- Ennek nagyon sokan drukkolunk szülők is. A nem iskolaérett gyermekek szüleinek, akik már most vakarják a fejüket, - és mondjuk nem tehetik meg, hogy kiköltözzenek Dániába beiskoláztatnia a gyereket, - mit tudnál tanácsolni, javasolni? Mert szerintem sokan vagyunk bajban, hogy hol és hogyan taníttassuk a gyereket.

- Régen konzulensként azt mondtam, hogy ne iskolát válasszanak, hanem tanítót. De ma már nem tudom ezt mondani, mert lehet, hogy márciusban kiválasztja, és szeptembertől az illető felmond, elmegy, külföldre költözik, és a többi. Tehát ma már ezt nem lehet. Rengeteg alternatív lehetőség van, csak sajnos ezek már piaci alapon működnek, és bármennyi pénzt elkérhetnek, mert a szülő elő fogja teremteni, hogyha annyira akarja. Tehát én azt gondolom, hogy ez nem feltétlenül megoldás.

Tegyük hozzá, hogy azért a most nyíló vagy nemrég nyílt alternatív iskolák egy része semmivel sem jobb, mint egy állami oktatási színvonal, csak szebb a pad, és több a laptop.

Tegyük hozzá, ez csak az én véleményem. Mert van egy piaci igény, amit nagyon sokan megláttak. Ők ezt üzleti alapon csinálták meg, és arra már nem futotta, hogy a tanárállományt összerakják. Én tudok olyan magániskolát is, ahol állami iskolában dolgozó pedagógusok tanítanak be. Tehát ugyanazok tanítanak itt is, meg ott is.

- Nyilván azt gondolják, hogy az államiból amikor átsétál egy másik órát megtartani a magániskolába kétszer annyiért, akkor majd kétszer olyan lelkes lesz.

- De nem. Ugyanazt fogja csinálni ugyanabban az intézményben is, mert megteheti. A szülő meg felhatalmazva érzi magát, hogy ő kifizette ezt az x millió forintot évente, akkor már pedig az legyen, amit ő mond, és a gyerek ne kapjon egyest. Abba már nem szól bele a szülő sok esetben, hogy milyen módszerekkel tanítsák a gyereket, csak abba, hogy ne kapjon intőt vagy egyest. Szóval óvatosan ezekkel a gombamód kinövő alternatív iskolákkal. Az a helyzet, hogy nagyon megnyugtató és nagyon elfogadható választ jelenleg nem tudok adni.
 Lesz majd egy választás két év múlva, amikor alaposan végig kell gondolni, hogy ki az, aki tényleg valós oktatási koncepciót fog letenni, mert még nem nagyon tudom, hogy ki az, aki egyáltalán bármilyen változást generálni tud vagy akar. Mert az, hogy ami eddig volt, azt megszüntetjük, az nagyon jól hangzik, de mi lesz utána? A választásokon nagyon jól meg kell gondolni az X-et, és addig is nyitott szemmel kell járni és tényleg pénzt gyűjteni. Sajnos ezt tudom mondani. Én nagyon bízom benne, hogy lesz változás. Csak az oktatási rendszer változásához az oktatási szereplőknek is kéne, hogy cserélődjenek és utánpótlás meg nem nagyon van.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


SZTÁR
Elértünk a bulvár egyik legmélyebb pöcegödrébe: amikor gyerekeken gúnyolódnak és röhögnek az emberek
Tényleg itt tartunk, emberek, hogy az a „vicc” tárgya, hogyan nézett ki valaki gyerekként, vagy mit mondott mondjuk tíz évesen?

Megosztom
Link másolása

Az ember néha reménykedik abban, hogy az emberiség fejlődik, és egyre intelligensebbé válik. És ezzel együtt az a fajta viccelődés, ami 50-60 éve még természetes volt, az ma már nem oké. Például hogy a nőkön "humorizálunk" bunkó módon.

Azt gondoltam, a gyerekeken való gúnyolódás és a gyerekek megalázó helyzetbe hozása ma már nem oké.

Súlyosat tévedtem. Ennek egyik kézzel fogható bizonyítéka az, hogy nemrég kiderült, bugyira vetkőztette büntetésből a gyerekeket a többiek előtt egy nyírmeggyesi tanár. A kisfiút felrúgó edző után újabb mélypont volt, a báka hátsó feléné lejjebb.

És most itt az újabb mélypont, ezúttal a bulvársajtóból.

Most ugyanis egy celeb gyerekkori videóján gúnyolódnak és röhögnek az emberek. Azon, hogy gyerekként hogy nézett ki (szerintük), mit mondott és hogyan beszélt.

Mint azt ti is tudjátok, Szépréthy Roland influenszer kommentátorként csatlakozott a 2024-es Sztárboxhoz. Megosztó személyiség, valaki szereti, valaki nem, és utóbbiak talán többen vannak, mivel elég csúnyán viselkedett Curtissel.

A kommentátorról nemrég valaki előásott róla egy régi felvételt, felrakta TikTokra, majd egyik-másik bulvárlap ezt azzal hozta le, hogy "rajta röhög az internet". Egy gyereken. Ez a minta, hogy gyereken röhögünk és gúnyolódunk, azután csodálkozunk, hogy ugyanezt csinálják egymással az iskolában a gyerekek.

Leértünk egy újabb pöcegödör aljára.

@___happyface___ #szeprethyroli #mobilfox #___happyface___ #nekedbelegyen #neked #bazdbeforyouba #bazdkiforyuba✨ #bazdkiforyuba #nekedbelegyen❤️ #haddlegyen ♬ eredeti hang - Happyface


Megosztom
Link másolása

FONTOS
Titkos üzenet - megfejtették Vincent van Gogh: Csillagos éj című képének rejtett jelentését!
A művész messze megelőzte a korát, és a XIX. század tudósait.

Megosztom
Link másolása

A csillagos éj, az 1889-ben készült, ikonikus alkotás Vincent van Goghtól, meglepő összhangban van az égbolt csillagászati törvényeivel – fedezték fel nemrég a légköri tudósok. Ez arra is utal, hogy a művész messze megelőzte a XIX. század tudósait.

Olyat látott, amit előtte talán senki, és lefestette azt, amit csak később sikerült a tudománynak felfedeznie.

A szakemberek most úgy vélik, hogy van Gogh

merész ecsetvonásaival kiszámolta a légkörben lévő, láthatatlan, egyenetlen légáramlásokat,

amit turbulenciának nevezünk, és ami változásokat okoz az éjszakai ég látványában.

Még lenyűgözőbb, hogy van Gogh ezt az élénk alkotást nappali fényben, egy ablaktalan műteremben festette

– számolt be az Artnet.

Most a Physics of Fluids című folyóiratban publikált kutatók „rejtett turbulenciát” azonosítottak van Gogh csillagos stílusában.

Úgy tűnik, a művész figyelembe vett olyan fluiddinamikai elveket (fluiddinamika a folyadékok és gázok mozgását leíró tudomány), amelyek majdnem 100 évvel később fedeztek fel – ilyen például George Batchelor matematikus 1959-ben kidolgozott energiamozgási skálája.

Az ecsetvonások méretét például a turbulencia viselkedésének modellezésére használták fel. A festmény fény- és színárnyalatai szintén arra utalnak, hogy van Gogh képes volt megragadni a légköri jelenségeket, amelyek a festményen tükrözik az égbolt mozgását és energiáját.

„Egy nagy felbontású digitális képpel pontosan meg tudtuk mérni az ecsetvonások méretét, és összehasonlítottuk ezeket a turbulenciaelméletek által várt méretekkel.”

– mondta Yongxiang Huang, a tanulmány szerzője. Még ennél is lenyűgözőbb, hogy egy 2019-es tanulmány azt sugallja, van Gogh nemcsak a légköri turbulenciát vette figyelembe, hanem a csillagok fényévekben mért távolságát is. A mostani kutatás szerzői hasonló körülmények között vizsgálták és osztályozták a szél energiáját a légköri viszonyokkal összefüggésben.

A különböző festékszínek fényerejét is vizsgálták a mozgási energia összefüggésében.

A kísérletek során – beleértve a Csillagos éj 14 kavargó formájának vizsgálatát is – azt találták, hogy van Gogh hihetetlen kapcsolatban állt a természetes táj és égbolt mozgásával.

„Ez mély és intuitív megértést mutat a természeti jelenségekről”

– mondta Huang.

„Van Gogh pontos ábrázolása a turbulenciáról talán a felhők és a légkör mozgásának tanulmányozásából származott, vagy egy belső érzékből, hogyan ragadja meg az ég dinamizmusát.”

A térbeli munkák és a fényerősségek összhangban álltak a légköri energia valódi mozgásaival – amely tudományosan az 1940-es Kolmogorov-törvényként ismert. Tudományos szempontból A csillagos éj különösen kiemelkedik azzal, hogy a fényerősség az egész festményen egyenletesen oszlik el, miközben finoman utal a légköri turbulenciára.

Az elemzésből az is kiderült, hogy van Gogh intuitív módon értette meg a természetes jelenségek mozgását, ami különleges kapcsolatot mutat a természeti világ és a művészet között. Ezzel a felfedezéssel a kutatók arra jutottak, hogy van Gogh munkája a tudományos vizsgálatokban is figyelemre méltó, és új megvilágításba helyezi, hogy mit tudunk a légáramlatokról és azok ábrázolásáról.

 

Megosztom
Link másolása


FONTOS
„Miért nem tudnak az emberek elfogadni olyannak, amilyen vagyok?” - kérdezi a transz, aki háromszor váltott nemet
Egy egészen elképesztő történet arról az emberről, aki a világon egyedüliként háromszor is átesett a nemváltó műtéten.

Megosztom
Link másolása

Nem is olyan régen a skót Felföldön található Carbisdale kastély új úrnője, Samantha Kane felfedezte, hogy néhány helyi lakos írt egy nem túl hízelgő dalt róla. „Nem hallottam az egészet, de a szöveg valami olyasmi volt, mint 'Samantha és a birodalma, kemény szívvel uralkodik', ilyesmi” – emlékszik vissza.

Ez a dal még az enyhébb sértések közé tartozik azok közül, amelyeket Lady Carbisdale – ismertebb nevén Samantha Kane – kapott, mióta ő lett a tulajdonosa az 5 millió font értékű, történelmi, 4000 négyzetméteres, 24 hálószobás dombtetőn álló vidéki kastélynak, amely gyönyörű természeti környezetben fekszik.

„Furcsának”, „Lady Seggfejnek” és „rettenetes alaknak” is nevezték, sőt olyan fenyegetéseket is kapott, amelyek burkoltan arra utalnak, hogy az emberek „vasvillákat és égő fáklyákat” ragadnának ellene.

Elárulta azt is, hogy fizikailag is bántalmazta az egyik közösségi tag, aki ellenezte, hogy részt vegyen egy helyi sporteseményen.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Samantha Kane (@samanthakane35) által megosztott bejegyzés

A helyiek egyre növekvő ellenségeskedése miatt Samantha most arra kényszerül, hogy alig két évvel azután, hogy megvette az ingatlant, és milliókat költött rá a leromlott állapotú kastély felújítására, újra piacra dobja azt - írja a Daily Mail.

A 65 éves Samantha Kane azért döntött a Carbisdale kastély eladása mellett, mert a helyiek „nem tudják elfogadni őt olyannak, amilyen”.

„Azt hittem, hogy itt élem le az életem, de úgy érzem, ha maradok, egyesek inkább a kastélyt tennék tönkre, hogy bosszút álljanak rajtam” – mondja exkluzív interjújában. „Még a személyzetemet is zaklatták és fenyegették, amiért nekem dolgoznak. Ez nem folytatódhat.”

Samantha, aki korábban a londoni City-ben sikeres karriert futott be, elismeri, hogy „ritkán hagyta el Kensington és Chelsea területét”, mielőtt Skóciába költözött,

így igazi Outlanderként érkezett.

Úgy véli azonban, hogy az emberek ellenszenvének személyesebb oka is van:

Samantha nemcsak hogy transznemű, de ő az egyetlen olyan ember, aki háromszor is nemet váltott – először férfiból nővé, majd visszatért férfiként élni, végül 2017-ben ismét nővé operáltatta magát,

amit végleges átalakulásnak tekint.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Samantha Kane (@samanthakane35) által megosztott bejegyzés

Annak ellenére, hogy a legutóbbi műtét békét hozott számára, úgy érzi, néhány helyi egyszerűen nem tudja elfogadni őt – amit a helyi fórumokon megjelent számos közösségi média bejegyzés is mutat, ahol férfiként hivatkoznak rá.

„Ami igazán fáj, hogy az emberek személyes üggyé teszik, és belevonják a nemi identitásomat, ami olyan dolog, amire ritkán gondolok, mert nőként élem az életem, és úgy gondolom, hogy nő vagyok”

– mondja. „De úgy tűnik, egyesek ezt nem tudják elfogadni, vagy engem nem tudnak olyannak elfogadni, amilyen vagyok.”

Samantha Irakban született Sam Hashimiként, és a nyolcvanas évek elején érkezett az Egyesült Királyságba diákként. Később hatalmas vagyonra tett szert egy szaúdi tulajdonú cég befektetési vezetőjeként.

Férfiként házasságot kötött és két gyermeke született – akikkel mára elhidegültek egymástól –, majd 1997-ben egy magánklinikán átesett a nemi átalakító műtéten, és Samantha lett belőle.

Azonban 2004-re a dolgok megváltoztak.

A családi elszigeteltség és a nők társadalmi helyzetével kapcsolatos csalódásai arra késztették, hogy 25 000 fontot költsön arra, hogy visszaváltoztassa magát férfivá, és Charles néven éljen tovább.

Tizenhárom év telt el, mire Samantha újra átesett a nemi átalakító műtéten, és most már végleg nőként él.

„Most, fizikailag és mentálisan is nőnek tartom magam.”

Bár határozottan beszél, nem kétséges, hogy az elmúlt két év eseményei nagy hatással voltak rá. Haját, amit korábban gondosan szőkített, most hagyta megőszülni, és elárulta, hogy szorongással és szívdobogással is küzd. „Néha nehezen alszom” – teszi hozzá.

Nyilvánvaló volt, hogy kihívásokkal kell szembenéznie, amikor 2022 elején „hirtelen elhatározásból” megvette a birtokot, amit egy magazinban látott meghirdetve. Akkor még Londonban dolgozott, de azonnal elbűvölte a kastély, annak ellenére, hogy borzalmas állapotban volt. „Mégis varázslatos helynek tűnt” – emlékszik vissza.

„Vicces, de valami szellemi kapcsolatot éreztem vele, mintha kötelességem lett volna valamit tenni érte.”

Akkoriban arról beszélt, hogy saját „mesebeli” kastélyt szeretne, és még aznap készpénzes ajánlatot tett az akkor 1,2 millió font értékű ingatlanra.

Az is segíthetett a döntésben, hogy az a nő, aki számára a kastély épült – Mary, a Sutherland hercegnéje – szintén színes életet élt. Sutherland harmadik hercegének szeretője volt, és 1892-ben botrányt keltett, amikor alig négy hónappal a herceg feleségének halála után hozzáment.

Most azonban újra eladóvá vált a csodálatos épület, és a színes, kalandos életet élő úrnője új helyen keresi majd a boldogságot.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Figyelem! Ezzel az egyszerű trükkel jelentősen csökkentheted a gázszámládat!
Egy apró változtatás és azonnal csökken a fogyasztás - így spórolhatsz a rezsin!
Sassy - sassy.hu
2024. szeptember 23.


Megosztom
Link másolása

Egy takarékos TikToker, aki nem fél megosztani a spórolós tippeket, most egy villámgyors és könnyű módszert árult el, amivel drasztikusan csökkentheted a gáz- és villanyszámláidat! De vigyázat, egy szakértői szervezet már figyelmeztetett: ennek a trükknek az alkalmazása akár halálos veszélyeket is rejthet!

A TikTokon népszerű The Sterling Man (@thesterlingman) szerint

mindössze annyit kell tenned, hogy lejjebb állítod a kazánod hőmérsékletét, és máris jelentős összegeket spórolhatsz! „Ez az egyszerű trükk csökkentheti a gázszámládat” – állítja.

Sokan túl magasra állítják be a kazánjuk hőmérsékletét.

A szakértők azt javasolják, hogy a melegvíz hőfokát 55 fokra állítsuk, míg a radiátorokét akár 50 fokra is elég lehet.

Az Energy Saving Trust szerint ez a kis módosítás akár 5%-kal is javíthatod a kazán hatékonyságát, ami már érezhető megtakarítást jelenthet. De arra is figyelmeztetnek, hogy ha túl alacsonyra állítod a hőmérsékletet, az komoly egészségügyi kockázatot jelenthet, például a legionella fertőzés formájában, nem beszélve a rosszul fűtött lakásban elszaporodó penészről.

@thesterlingman Listen Up Guys This Can Save You #money #savingmoney #moneysavingtips #moneysavinghacks #ukfinance #ukmoney ♬ original sound - The Sterling Man

De ahogy közeledik a hideg idő, mindenkinek jól jön egy kis spórolás, talán még a karácsonyi ajándékokra is több juthat így.


Megosztom
Link másolása