FONTOS
A Rovatból

Jocó bácsi: „Nem bántam meg, hogy voltam annyira tökös, hogy ezt már nem vállaltam be”

Hogy lehet az, hogy Balatoni József, azaz Jocó bácsi történelem szakos lett, amikor ilyen élvezettel beszél az irodalomról? Erről is szó esik, de az is kiderül, hogyan születnek a könyvei, miért nem jó közben borozni és mire jó a mulatós zene.

Megosztom
Link másolása

Balatoni József tanár, és nem mellesleg megjelent már 8 könyve. Az oktatási rendszerünk is megkerülhetetlen téma lesz természetesen és feltettük a nagy kérdést is: „Hova vigyem iskolába a gyerekemet?” Rutai Gábor interjúja.

- Szerinted mitől lesz valaki karakteres tanár? És biztosan nem a szerethetőségen múlik.

- Szerintem ez személyiségtípus kérdése. A pedagógus a személyiségével dolgozik. Azzal dolgozik amilyen, ahogy beszél, ahogy tanít, amilyen módszerekkel tanít, amilyen közvetlen vagy nem közvetlen. Nem a szerethetőség a legfontosabb a pedagógiában. Valahogy nekem is azok az emberek ragadtak meg, akik kultikusak, vagy pozitív, vagy negatív érelemben, mert én azt gondolom, hogy a negatívat is fel tudjuk idézni, hogy ki volt az a szigorú néni, aki a pecsétgyűrűjét megfordítva ütött bennünket.

Azt gondolom, hogy talán az a legfontosabb kulcs pedagógusként, hogy ki az, aki önazonos.

Mert hogyha látod, hogy valaki önazonos, és látod, hogy ő az életben is ilyen, akkor sokkal könnyebben elfogadod, mint azt, hogyha valaki eljátssza, hogy szigorú, vagy eljátssza azt, hogy jó fej. Nagyon sokan tanárszerepet vesznek magukra, ő kitalálja azt, hogy a fejében milyen a jó tanár, vagy milyen a megközelíthetetlen tanár, és azt játssza. De a diák észreveszi, hogy ez így nem stimmel.

- Nagyon-nagyon jó, amit mondtál. Eszembe sem jutott volna ez a megközelítés, vagyis hogy önazonosnak lenni. Annál nagyobb csend, mint a matektanárom, Terike néni. óráin volt, nem létezik. Rettegett tőle mindenki. Gondolkodás nélkül pofon vágott bárkit, aki nem megfelelően viselkedett. De annyira érthetően magyarázta a matekot, mindent ott tudtam összeszedni nála. És én is kaptam tőle pofont, de kitűnő tanuló voltam.

- Az alapokat megkaptátok, igen. Az egy más kérdés, hogy ilyenkor az ember félelemből tanul és koncentrál vagy a tanár tényleg nagyon jól tanít. De akkor ő régi típusú pedagógiát képviselt, maradjunk ennyiben.

- Te viszont történelemtanár vagy, de vajon miért választottad ezt? Nekem az a gyanúm, hogy jó mintát kaptál.

- Abszolút. A gimnáziumi történelemtanárom javasolta, hogy az egyetemen menjek történelem szakra, mert ő azt látja bennem, de mellette magyar fakultációra is jártam.
De be kell vallani, általános iskolában gyűlöltem olvasni. Amikor hatodik osztályban az Egy magyar nábobot kell elolvasni vagy inkább végigszenvedni egy gyereknek, az szerintem nem annyira jó, és nem igazán szeretteti meg az irodalmat. De képzeld el, hetedikes voltam, amikor Sütő András Anyám könnyű álmot ígért című műve volt a feladat egy könyvtári versenyen. Én attól a könyvtől annyira megszerettem olvasni, hogy aztán elkezdtem falni a könyveket.

- Egy kis településen nőttél fel, faluszélen. Akik nagy vágyakkal képesek rendelkezni, azok általában az irodalom útján kezdik bejárni a világot. Nálad mégsem így volt.

- Apukám nagyon szeretett olvasni. A gyerekkorom úgy telt, hogy télen ment a kályha, apukám olvasott, anyukám meg kötögetett, és sült gesztenyét ettünk közben. Én meg vagy játszogattam, vagy valamit csináltam. Viszont valahogy nem tudtam megbarátkozni az apukám ízlésével, vagy a nagypapám ízlésével. Nekem ezek az indiános könyvek, vagy akár a Rejtő Jenő-féle könyvek egyszerűen valamiért nem ragadtak meg, és maradtak a kötelezők, amik meg nem voltak jók.

- És hogy vagy az írással? Most már több könyved is született.

- Már nyolc. 2015-ben jelent meg az első, és aztán 16, 17-ben kettő, 18-ban kettő, és aztán most.

- Ezt nagyon irigylem, mert sok történetem van, kettőt már el is kezdtem, de egyik sincs még befejezve. Meg kell kérdeznem, hogy te hogy csinálod?

- A kiadóm felé ötlettel állok elő, és leszerződök, tehát van határidő. Onnantól kezdve nagyon szabálykövető vagyok, a határidőket tartom az életem minden területén. Viszont előtte van, hogy évekig egy-egy könyvön dolgozom magamban, fejben gondolkodom, és utána, ha leülök és írok, akkor az már nagyon-nagyon gyorsan készen van. A Kamaszharc regényem, ami az első volt 2017-ben, ott augusztus végén álltam neki és szeptember második felére kész lett a regény. Egy 250 oldalas regény. Onnantól kezdve már, hogy valami gondolat van a fejemben, akkor nagyon gyorsan írok.

- Írsz előtte vázlatot, hogy körülbelül hogyan fogod beosztani a tempóját a könyvnek?

- A tempóját nem, azt fejben szoktam végig gondolni. „Oké, akkor még van harminc napom, hogyha kétnaponta egy fejezetet megírok, akkor baromi jó vagyok.” Aztán persze elcsúszom, és akkor az utolsó két hétben általában éjjel-nappal írok. 
Ilyen kicsi papírkákra írogatok dolgokat, ami útközben eszembe jut. Felkelek reggel, és megyek a kutyával, aztán „uh, ez az egy gondolat, de jó lenne valamilyen fejezetben”, és akkor azt leírom magamnak kézzel.

- Aztán leülsz írni, és azt mondod magadnak: 4-5 órát most föl se állok.

- Igen. Vagy éppen amennyit, vagy kitűzöm azt, hogy ha megvan az 50 ezer karakter, akkor kimehetek enni egy csokit, vagy elszívhatok egy cigit, vagy nem tudom. Átlagban azért napi 20-30 ezer karaktert írok és nekem mindig kell hozzá zene. Mindig van egy kifejezett stílus.

- Amire jól tudsz írni?

- Minden könyvemnél más volt. Elkezdek zenéket hallgatni írás közben és egyszer csak valamilyen stílus bekattan. Például mondjuk a Tanár vagyok én is könyvemnél két éve a latin zenék. Most mivel kamasz téma, ezért az Azariah és mindenféle ilyen, de például volt olyan könyvem, aminél a rockosabbakat, volt aminél a retrót, és volt aminél a mulatós zene szólt.

- Tehát csinálsz egy mesterséges atmoszférát.

- Igen, és nagyon sokszor ez éjszaka megy, ami azért egy házasságnak nem tesz túl jót, főleg hogyha egy térben vagytok, amikor írsz, és ott kalimpálsz. Bár most már megtanultam napközben is írni. De régen csak éjszaka és aztán

írókkal beszélgettem, és mondták, hogy ők úgy szokták, hogy megisznak egy pohár bort például, hogy megteremtődjön a hangulat.

Egyszer próbáltam ki, és aztán amikor a második üveget is kibontottam, és még nem írtam egy betűt sem, ellenben elkezdtem felöltözni és elindulni az éjszakába, akkor rájöttem, hogy nekem nem szabad innom írás közben.

- Igen, a vörösborra mondják, hogy nagy gondolatokat tud elindítani.

- Hát nem tudom. Most például Olaszországban voltam, és gondoltam, hogy én úgyis korábban kellek, mint a párom, akkor ott lesz a laptop, és reggel kiülök a szőlősbe, a kőháznál. De annyira elragadott a táj, hogy csak bámultam ki a fejemből, hogy milyen szép a napfelkelte meg a szőlő. Tehát nekem tényleg otthon kell egy magam által létrehozott mesterséges környezet, ahol dolgozom.

- Igen, én is arra szoktam gondolni, hogy ha egy hónapra el tudnék vonulni egy kis erdei faházikóba, akkor ott meg tudnám írni a regényem, de ezt soha nem próbáltam ki, és valószínűleg nem is nagyon lesz erre lehetőségem. Esetleg 65 évesen, majd akkor ki fog derülni.
De most felmerül bennem, hogy ha ilyen közel áll hozzád az irodalom, akkor miért nem ezt tanítod? Ehhez képest a történelem, az egy száraz tárgy.

- Dehogy is.

- Most csak sarkítok. De ott emberek, dátumok, események sora van, amit lehet nyilván izgalmasan tálalni, de kamaszokkal, versekről, könyvekről, irodalomról beszélgetni, az egy teljesen másfajta tevékenység, ami mintha közelebb állna a te személyiségedhez.

- Igen, mert nem hallottál még történelemről beszélgetni. Nekem azért volt szerencsém többször, hosszabb ideig magyart tanítani helyettesként és nagyon szerettem. Szerettem beszélgetni velük, eljátszani, továbbírni, kitalálni, és a többi, és a többi. Mert ez egy sokkal szubjektívebb történet. De igen, persze a töri az ugye évszámok és személyek és dolgok, de ugyanolyan érzéseket tud kiváltani egy történelmi téma, mint egy vers pl. Mert az ember érintett benne, mert az embernek van róla gondolata, mert az ember egyetért, vagy nem ért egyet az adott történelmi korszakkal, döntéssel, dolgokkal.

Én például nagyon sokszor csináltam egyveleget, amikor a történelembe becsempésztem az irodalmat, vagy fordítva, mert hogy ezt a kettőt együtt tökre jól lehet kezelni és tökre jól lehet tanítani.

Akkor pedig már az egészről lehet beszélgetni, hogy most a történelemkönyvben lévő nagyon harcos Petőfi és az irodalomkönyvben lévő nagyon szerelmes Petőfi az ugyanaz az ember volt.

- Ez nagyon jó, amit mondasz.

- …mindezt úgy, hogy Petőfit nem szeretem annyira.

- Sokan mondják, hogy nem szívesen lettek volna a barátai abban az időben. Valószínűleg egy nagyon idegesítő kis pojáca lehetett.

- Egy igazi influencer.

- Hogy lehet átjárás különböző tantárgyak között, az egy nagyon izgi kérdés. Láttam egyszer egy dokumentumfilmet, talán valamelyik skandináv országban tanulnak úgy, hogy nincsenek tantárgyak, hanem csak projektek vannak. Csoportban dolgoznak ugyanazokon a projekteken az osztályban, és ahogy ezt a projektet végigviszik valami cél felé, kénytelenek menet közben fölszedni azt az összes tudást történelemből, matematikából, fizikából, ami kell, hogy eljussanak a végcélig. És ez annyira izgalmas.

- Nagyon izgalmas, sőt, ennek hallottam Angliából az egyetemi verzióját is, amikor egy közös projekten dolgoztak, és összeraktak gazdaságit, művészt, bölcsészt, tehát 5-6 féle szakterületről embert, és nekik közösen kellett dolgozni. Mondjuk egy művész meg tudott világítani olyan dolgokat egy matematikusnak, ami annak magától soha nem jutott volna eszébe, vagy nem látta volna ezt át.
Tanítottam epochális rendszerben még ez előtt tíz évvel.

Az epocha rendszer az azt jelenti, hogy több tantárgy van egy blokkban, és ott például történelmet tanítottam egy-két hétig, utána a következő tantárgy a technika, illetve a rajz volt, azok erre épültek.

Tehát ugyanazt folytatták. Amikor az őskort tanítottam, akkor technikából például barlangot készítettek a gyerekek, és aztán meg kis baltát, majd rajzórán barlangrajzot festettek rá. Nagyon fárasztó, tehát szaktantárgyat művészeti tárggyal együtt oktatni, az nagyon-nagyon nehéz, mert hogy az egyik az egy sokkal szabadabb és sokkal kisebb követelmény-rendszerű történet, de én baromira hiszek abban, hogy akár a kémiát, a fizikát, matematikát lehet együtt tanítani a történelemmel, mert hogyha komplex világot akarunk vizsgálni, akkor komplexen kell nézni.
 Pont

az a baj az ennyire tantárgyas oktatással, hogy a gyerekek fejében dobozok alakulnak ki. Még azt sem rakja össze, hogy a 7. év végén töriből tanult Petőfi, meg a 4. év elején irodalomból tanult Petőfi az ugyanaz,

mert közte neki eltelt három-négy év az életéből, és az agyában azok ilyen különböző rekeszekbe ment. És ha mondjuk töri órán kérdezel más tantárgyból, akkor a diák azt fogja mondani, hogy ez nem az az óra, ezt nekem itt nem kell, hogy tudjam.
 Blokkok vannak az agyukban. Ezért tök jók ezek az oktatási típusok, ahol nem tantárgyak vannak, és hogy közben meg ugyanaz a történelmi adatmennyiség átmegy, azokat a képleteket megtanulják, amit meg kell tanulni, csak egy tök más rendszerben. Nekem ez egy nagy vágyam, hogy ilyen oktatási rendszer felé menjen a magyar oktatás.

- Igen. Nagyon szoros átjárás van akár a matematika, fizika, kémia között is, és hogyha ezeket külön tanárok, különféle időpontban, külön módszerekkel tanítják a gyereknek, lehet, hogy nem is áll össze, hogy az egyik készségemet tudom használni egy másik fajta tantárgynál is.
Nekem négy gyerekből három érintett per pillanat a magyar oktatási rendszerben, és nem csak az a probléma, hogy milyen az oktatási rendszerünk, hanem az, hogy milyen az oktatói állományunk.

- Hát az meg egy másik kérdés.

- Mert az valamilyen rémesen elkeserítő dolog, ami történik. A nagyszüleim korában a faluban a pap meg a tanár volt a két értelmiségi.

- Hát abszolút, és kiemelt személyek voltak a közösségi életében is. Ma már nem annyira.

- …és te ugye a státusztörvény kapcsán meg is lépted a magadét, ami teljesen indokolt. De van-e kiút? Mi a te víziód arra, hogy bármi is itt megváltozhat, és hogyan kéne ennek nekiállni szerinted?

- A kiút az egyértelműen az, hogy végre a pedagógustársadalom az nem megalkuvó és mindent végrehajtó, hanem a gyerekek és a szabad oktatás érdekeit néző emberek legyenek újra, és akkor van kiút. Addig nincs. Addig az van, hogy történik, ami történik.

Láthatjuk azért azt, hogy a státusztörvény miatt azért jó páran felmondtunk, viszont utána a csekély béremelésnek a hatására nagyon elcsendesedett mindenki, aki addig mondjuk lázadozott.

A tíz pontból egy, ami minimálisan megvalósult, és annyi elég volt nagyon sokaknak, hogy akkor újra visszaálljanak a rendszerbe.
Holott nem a pedagógusfizetés a legnagyobb probléma a magyar oktatásban. Én továbbra sem bántam meg, hogy voltam annyira tökös, hogy ezt már nem vállaltam be, ez teljesen egyéni döntésem volt.

Azóta is látom, hogy nagyon sokan büntetést kapnak, hogyha véleményt mernek alkotni,

és azt gondolom, hogy ez nem jó, mert ilyen emberek hogy fognak gondolkodásra és önmagukért kiállni képes emberekké nevelni?

- A legnagyobb probléma az, hogy nincs elég nagy szabadság a tanárok kezében?

- Nincs, egyáltalán nincsen szabadság. Jó, természetesen amíg becsukom az ajtót, addig továbbra is az történik, amit én akarok, és olyan módszerekkel lehet dolgozni, ahogy, de közben ott van egy teljesíthetetlen nemzeti alaptanterv, egy elvárás halmaz.

A teljesítményértékelési rendszer teljes őrület, és csak arra jó, hogy a pedagógusokat leminősítse és a fizetésüket lecsökkentve lehessen őket még inkább sakkban tartani vagy rendszerhűvé tenni.

Tehát azt gondolom, hogy ilyen értelemben nincsen szabadság.
A szabadság az az lenne, hogy egyáltalán minden iskola összerakhatná magának, hogy milyen struktúrában tanít, és mi az a tényleg kötelező minimum amit megtanít, és azon felül pedig hadd válaszon, amit akar. Most mondjuk akár a magyar irodalmat nézzük, ha megnézed, akkor több kötelező mű van, mint ahány tanóra a középiskolában. És ennek mondjuk a 40 százaléka az regény, tehát egy óra van két regényre, és emellett ott van az, hogy vannak kötelezően szabadon választható elemek, amiből felsorolnak ötöt és akkor abból lehet választani. 
Tehát be vannak szorítva a tanárok, és annyi mindent kell megtanítani kötelező jelleggel, és annyiféle módon lehet ellenőrizni egy pedagógust, hogy egyszerűen agyrém, ami van. Erre mondom azt, hogy nincsen szabadság.

- Vannak még elhivatott tanárok?

- Rengetegen vannak. Nagyon sokan már magánintézményekben tanítanak, vagy egyéni utakon járnak, vagy pedagógusokat képeznek, ez is nagyon érdekes és izgalmas, vagy egyszerűen kicsinálja őket a rendszer.

De nagyon sok tantestületben én is tudok sok lelkes pedagógust, aki akkor is minőségi munkát végez, amikor már összedől az iskolai épülete,

mert olyan rossz állapotban van, de ő szívből tanít, mert vérbeli pedagógus. Ilyenből rengeteg van, és én iszonyatosan sajnálom azokat, akik nem kapnak elég eszközt, elég pénzt, elég szabadságot, mert hogyha így, ebben a formában ennyire ki tudnak teljesedni mellettük a diákok, akkor mit lehetne velük kezdeni, hogyha meg lehetne a szabadság, és meg lehetne az eszköz hozzá. Szóval ez egy nagyon messzemenő történet, én nagyon szomorú vagyok.

Nekem a legszebb dolog ebből az elmúlt két évből, ami a tiltakozások, a felmondásom és az én lelki utam volt az, ahogy a diákok kiálltak a pedagógusok mellett.

Az volt az egyetlen pozitív ebben az egészben, és ami megmutatta azt, hogy hátha a jövőben ez már másképp lesz.

- Ennek nagyon sokan drukkolunk szülők is. A nem iskolaérett gyermekek szüleinek, akik már most vakarják a fejüket, - és mondjuk nem tehetik meg, hogy kiköltözzenek Dániába beiskoláztatnia a gyereket, - mit tudnál tanácsolni, javasolni? Mert szerintem sokan vagyunk bajban, hogy hol és hogyan taníttassuk a gyereket.

- Régen konzulensként azt mondtam, hogy ne iskolát válasszanak, hanem tanítót. De ma már nem tudom ezt mondani, mert lehet, hogy márciusban kiválasztja, és szeptembertől az illető felmond, elmegy, külföldre költözik, és a többi. Tehát ma már ezt nem lehet. Rengeteg alternatív lehetőség van, csak sajnos ezek már piaci alapon működnek, és bármennyi pénzt elkérhetnek, mert a szülő elő fogja teremteni, hogyha annyira akarja. Tehát én azt gondolom, hogy ez nem feltétlenül megoldás.

Tegyük hozzá, hogy azért a most nyíló vagy nemrég nyílt alternatív iskolák egy része semmivel sem jobb, mint egy állami oktatási színvonal, csak szebb a pad, és több a laptop.

Tegyük hozzá, ez csak az én véleményem. Mert van egy piaci igény, amit nagyon sokan megláttak. Ők ezt üzleti alapon csinálták meg, és arra már nem futotta, hogy a tanárállományt összerakják. Én tudok olyan magániskolát is, ahol állami iskolában dolgozó pedagógusok tanítanak be. Tehát ugyanazok tanítanak itt is, meg ott is.

- Nyilván azt gondolják, hogy az államiból amikor átsétál egy másik órát megtartani a magániskolába kétszer annyiért, akkor majd kétszer olyan lelkes lesz.

- De nem. Ugyanazt fogja csinálni ugyanabban az intézményben is, mert megteheti. A szülő meg felhatalmazva érzi magát, hogy ő kifizette ezt az x millió forintot évente, akkor már pedig az legyen, amit ő mond, és a gyerek ne kapjon egyest. Abba már nem szól bele a szülő sok esetben, hogy milyen módszerekkel tanítsák a gyereket, csak abba, hogy ne kapjon intőt vagy egyest. Szóval óvatosan ezekkel a gombamód kinövő alternatív iskolákkal. Az a helyzet, hogy nagyon megnyugtató és nagyon elfogadható választ jelenleg nem tudok adni.
 Lesz majd egy választás két év múlva, amikor alaposan végig kell gondolni, hogy ki az, aki tényleg valós oktatási koncepciót fog letenni, mert még nem nagyon tudom, hogy ki az, aki egyáltalán bármilyen változást generálni tud vagy akar. Mert az, hogy ami eddig volt, azt megszüntetjük, az nagyon jól hangzik, de mi lesz utána? A választásokon nagyon jól meg kell gondolni az X-et, és addig is nyitott szemmel kell járni és tényleg pénzt gyűjteni. Sajnos ezt tudom mondani. Én nagyon bízom benne, hogy lesz változás. Csak az oktatási rendszer változásához az oktatási szereplőknek is kéne, hogy cserélődjenek és utánpótlás meg nem nagyon van.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
Vigyázat! Emiatt az 5 gyógyszer miatt börtönbe is kerülhetsz, ha magaddal viszed a külföldi nyaralásra!
Vigyázz, mit pakolsz a bőröndödbe: ez az 5 gyógyszer simán börtönbe juttathat a nyaraláson – a szénanáthagyógyszeredtől a CBD olajig.

Megosztom
Link másolása

Jól hangzik, hogy a nyaralás előtt gondosan összeállítod a házipatikádat, hogy semmi ne ronthassa el a pihenést. Csakhogy

néhány teljesen ártalmatlannak tűnő gyógyszer, amit itthon simán megveszel a patikában, más országokban annyira tiltólistás, hogy komoly bírságot vagy akár letöltendő börtönt is kockáztatsz, ha a táskádban maradnak.

Ráadásul sok helyen nem elég a magyar recept – vagy egyáltalán nem is fogadják el –, és még véletlenül is könnyen lehet, hogy álmaid vakációja rémálomba fordul.

Mutatjuk, mire figyelj, mielőtt elindulsz!

1. Antihisztaminok

A világ egyik legszigorúbb drogellenes törvényével rendelkező Japánban a sima antihisztamin is tiltólistás. Az olyan, otthon hétköznapi szerek miatt, mint egyes NeoCitran vagy Coldrex variánsok, Japánban a reptéren csattanhat a bilincs a kezeden. Ha lebuksz, simán lehet fogda vagy kitoloncolás a vége. De ugyanígy tiltólistás Szingapúrban, az Egyesült Arab Emírségekben, és Thaiföldön is.

2. Kodein

Ez a fájdalomcsillapító opioid több mint 25 országban, köztük számos európai államban tiltólistás, miközben például az Egyesült Királyságban vény nélkül is megvehető paracetamollal kombinált co-codamol formájában. Ha az orvos száraz köhögésre itthon Coderit-et rendel és te például Szlovákiába viszed magaddal, komoly büntetést kockáztatsz: akár 3 év börtönt is.

Más, különösen kockázatos célpontok:

Ausztria – akár 6 hónap börtön

Belgium – akár 5 év börtön

Horvátország – 650–2 600 euró (kb. 250 ezer–1 millió Ft) pénzbírság, plusz 90 nap börtön

Csehország – 15 000 korona (kb. 510 font) pénzbírság

Finnország – akár 6 hónap börtön

Luxemburg – 250–5 000 euró bírság, plusz akár 6 hónap börtön

Románia – akár 2 év börtön

Svédország – akár 3 év börtön

Még olyan országokban is, mint Görögország vagy Ciprus, csak érvényes recepttel lehet kodeint vinni. Indulás előtt mindig ellenőrizd a célország szabályait, és ha kell, beszélj az orvosoddal, hogy rendben legyen a papírmunka.

3. Altatók

Az Egyesült Arab Emírségekben zéró tolerancia van több olyan, itthon simán elérhető gyógyszerre, ami szinte mindenkinek a fürdőszobájában ott lapul. Az olyan altatók, mint pl. a Signopam, legálisak Magyarországon, de az Emirátusokban szigorúan tiltottak, és akár börtön is járhat értük. Még ha van is rá orvosi recepted, előzetesen engedélyt kell kérned az arab ország egészségügyi minisztériumától.

4. Kannabiszszármazékok

Még a THC-mentes CBD-olaj is tilos olyan helyeken, mint Szingapúr, Japán vagy az Egyesült Arab Emírségek.

Mindegy, hogy fájdalomcsillapításra vagy szorongás ellen viszed, ezeken a helyeken a kannabiszból származó termékek teljesen illegálisak.

Ha reptéren elkapnak vele, letartóztatás, fogva tartás vagy akár kiutasítás is lehet a vége.

Például Kínában a CBD birtoklása akár 7 év börtönnel is járhat.

Sok országban a hatóságok a kannabisz birtoklását a kemény drogokkal azonos súlyúnak tekintik, ezért erősen nem ajánlott CBD-terméket vinni a bőröndödben külföldre.

5. ADHD gyógyszerek

Az ADHD kezelésére felírt stimulánsok több országban is vörös posztónak számítanak. Japánban például teljesen tilos bevinned még recepttel is.

Ha mégis szükséged van rá, külön engedélyt kell kérned a japán kormánytól, és orvosi igazolással kell bizonyítanod a jogosultságot

– ez a procedúra viszont heteket vehet igénybe.

Hogyan ellenőrizheted, mit vihetsz magaddal?

Indulás előtt mindig ellenőrizd a célország nagykövetségének honlapját. Fontos tudnod, hogy a recepteket a legtöbb országban nem fogadják el, ezért

gondoskodnod kell arról, hogy legyen elegendő gyógyszered az egész utazás idejére, és mindenképp vidd magaddal a receptet és az orvosi igazolást.

Érdemes a papírokat lefordíttatni az adott ország nyelvére is, hogy ne a reptéren derüljön ki, baj van.

A szigorú szabályok célja nem a turisták szívatása, hanem a drogkereskedelem visszaszorítása – de egy apró figyelmetlenséggel is komoly bajba keveredhetsz.

Via The Sun


Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
Az ozempic-arc után itt a mounjaro-haj, újabb durva mellékhatásról beszélnek a fogyókúrás gyógyszer használói
Új mellékhatást jelentettek a fogyasztószernél, ami miatt most mindenki aggódik.

Megosztom
Link másolása

A GLP-1 gyógyszerek, mint a Mounjaro és az Ozempic, az utóbbi időben letarolták a világot a fogyásra vágyók körében, de senki sem titkolja: egy sor nem éppen kellemes mellékhatás is járhat velük.

Ezeket a készítményeket eredetileg 2-es típusú cukorbetegség kezelésére fejlesztették ki – csak éppen mellékhatásként fogyást is okozhatnak.

Azonban egyre több a pletyka és a tapasztalat arról, hogy a Mounjaro mellé bizony egy nem várt „extra” is járhat: hajhullás. De miért?

Mit csinál pontosan a Mounjaro?

A Mounjaro, más néven tirzepatid, injekció formájában alkalmazható gyógyszer, ami a vércukorszint és az energiaháztartás szabályozásával csökkenti az étvágyat, ezzel elősegítve a fogyást. Két receptort, a GLP-1-et és a GIP-et aktiválja, ezáltal növeli bizonyos hormonok szintjét a szervezetben, amivel hatékonyan segíthet a kilók lefaragásában.

Sokan azonban, akik abbahagyják a szert, újra visszahíznak, mivel az étvágyukat addig mesterségesen elnyomó hatás megszűnik.

Vannak viszont példák arra is, hogy a tartós fogyás lehetséges – de ez nem gyors megoldás.

Miért hullhat a hajad Mounjaro mellett?

Úgy tűnik, egyesek többet kaptak a vártnál: a hirtelen fogyás mellé hajhullás is társulhat. A jó hír: nem magától a gyógyszertől potyog a haj. A rossz: a rapid fogyás okozta stressz a szervezetben kiválthat egy telogen effluvium nevű állapotot, amikor a hajhagymák idő előtt pihenő fázisba lépnek, a hajszálak kihullanak.

Ez a fajta hajhullás gyakran akkor következik be, amikor a test jelentős stresszt él át – például terhesség és szülés után, vagy amikor extrém gyorsan fogysz.

Ha tehát hullani kezd a hajad, az annak lehet a jele, hogy túl gyors ütemben fogysz, és a szervezeted inkább a túléléshez fontos funkciókat helyezi előtérbe – mint a szívműködés, anyagcsere, immunrendszer –, a hajnövekedést viszont luxusnak tekinti és ideiglenesen „leállítja”.

Milyen más mellékhatások lehetnek?

Ha eddig nem lett volna világos: az étvágy mesterséges elnyomásával történő fogyás igencsak kemény mellékhatásokkal járhat. Eddig

többeknél jelentkezett szédülés, hányinger, emésztési problémák, de még a csontritkulás veszélyére is figyelmeztették a felhasználókat.

Régóta ismert, hogy az extrém és gyors fogyás negatívan hat a csont- és izomtömegre, függetlenül attól, milyen módon fogy le valaki. Nem tudunk olyan mechanizmusról, amivel a GLP-1 készítmények közvetlenül ártanának a csontoknak, ugyanakkor ne felejtsük: az elhízás is számos egészségügyi kockázattal jár, igen ott is megjelenik a csontritkulás.

Az Eli Lilly, a Mounjaro gyártója közleményben hangsúlyozta: „A betegek biztonsága az elsődleges prioritásunk. Nagyon komolyan vesszük a betegek biztonságával kapcsolatos minden bejelentést, és folyamatosan figyeljük, értékeljük, jelentjük a gyógyszereinkhez kapcsolódó biztonsági információkat. A Mounjaro (tirzepatid) betegtájékoztatója figyelmeztet, hogy a hajhullás gyakori mellékhatás. Mindenkinek azt tanácsoljuk, hogy konzultáljon orvosával, ha mellékhatásokat tapasztal, és győződjön meg arról, hogy eredeti Lilly gyógyszert használ.” - írja a Ladbible.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Az Egyesült Államokba készülsz? Jobb, ha otthon hagyod az okostelefonod, vagy mindent törölsz róla
Az USA határán nem ugyanazok az adatvédelmi szabályok érvényesek, mint Európában. Ott a személyes digitális tér jóval kevésbé védett.

Megosztom
Link másolása

Amerikába készülsz? Inkább ne a saját telefonoddal menj – így védheted meg a magánéleted a határon. Nem vicc.

TikTokon több videó is készült erről a témáról, ebben amerikaiak figyelmeztetik a nem USA állampolgárokat, hogy pórul járhatnak a határellenőrzésen. Szúrópróbaszerűen ellenőriznek utazókat, és aki valami miatt fennakad a szigorú ellenőrzésen, azt kitoloncolják.

Egyre több utazó számol be arról, hogy az Egyesült Államokba való belépéskor nemcsak az útlevelét vizsgálják át alaposan, hanem a digitális eszközeit is.

Aki az USA-ba készül, annak érdemes alaposan megfontolnia, milyen telefont, laptopot vagy táblagépet visz magával – és főleg, hogy mi van azokon a készülékeken.

Az amerikai határőrizeti és bevándorlási hivatal (CBP) munkatársai jogosultak arra, hogy belépéskor tüzetesen átnézzék az utasok elektronikus eszközeit. Ez nem csak a fájlokra és alkalmazásokra vonatkozik, hanem a közösségi média profilokra, üzenetekre, képekre, sőt a keresési előzményekre is.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha olyan tartalmat találnak a telefonodon, amit „nem tartanak megfelelőnek” – legyen az politikai mém, humoros poszt vagy akár egy véleményes cikk –, az alapján is

dönthetnek úgy, hogy nem engednek be az országba.

Nemrég egy norvég turistát fordítottak vissza az Egyesült Államok határáról.

A férfi állítása szerint nem kapott konkrét indoklást a megtagadott belépésre, de a beszélgetés során az egyik tisztviselő szóba hozta azt a J.D. Vance-ről készült mémet, amely a telefonján volt.

Bár hivatalosan nem ez szerepelt az elutasítás okai között, az ügy rámutat arra, mennyire fontos az, hogy mi van az eszközeinken – még akkor is, ha azok személyes, vicces vagy éppen kritikus tartalmak.

Mit tehetsz, hogy ne járj így? A legbiztonságosabb megoldás, ha:

- nem viszed magaddal a mindennap használt eszközödet, helyette beszerzel egy olcsó, "szűz" készüléket,

- vagy utazás előtt visszaállítod a telefonod és laptopod gyári beállításait, és csak a legszükségesebb információkat (pl. repülőjegyek, szállásfoglalás, belépők) tárolod rajta,

- kerülöd a megosztó tartalmak tárolását, akár mémekről vagy képernyőfotókról van szó,

- kijelentkezel a közösségi fiókokból, vagy egyáltalán nem is jelentkezel be.

Fontos tudni, hogy az USA határán nem ugyanazok az adatvédelmi szabályok érvényesek, mint Európában. Ott a személyes digitális tér jóval kevésbé védett, különösen az országba történő belépés pillanatában.

Bár a szabályozás célja hivatalosan a nemzetbiztonság és a közrend védelme, az eszközök átvizsgálása komoly adatvédelmi kérdéseket vet fel – és könnyen megkeserítheti egy régóta várt utazás kezdetét. A tudatosság tehát kulcsfontosságú: ha az Egyesült Államok az úti célod, ne csak a bőröndödet pakold át kétszer, hanem a telefonodat is.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Új vizsgálatok! Az Ozempic-típusú gyógyszerek egyre gyakoribb, potenciálisan halálos mellékhatása miatt
Több száz ember került kórházba a fogyasztóinjekciók után, a hatóságok vizsgálódnak.

Megosztom
Link másolása

Több száz ember számolt be hasnyálmirigy-problémákról, miután fogyókúrás és cukorbetegség elleni injekciókat kezdett használni. A brit egészségügyi hatóságok ezért vizsgálatot indítottak a gyógyszerek mellékhatásai miatt. Az eddig beérkezett jelentések alapján néhány esetben a GLP-1 készítményekhez köthető hasnyálmirigy-gyulladás (akut pankreatitisz) halálos kimenetelű volt - írta a The Guardian.

Az intézkedés előzménye, hogy megszaporodtak az akut pankreatitiszes esetek  abban a brit adatbázisban, amely a gyógyszerek és orvosi eszközök mellékhatásait gyűjti.

Az akut pankreatitisz a hasnyálmirigy hirtelen fellépő gyulladása – ez a mirigy a gyomor mögött található, és az emésztéshez nélkülözhetetlen. A betegség gyakran igényel kórházi kezelést. Tünetei közé tartozik a heves hasi fájdalom, a hányinger és a láz.

A GLP-1 gyógyszerek betegtájékoztatója szerint a pankreatitisz „nem gyakori” mellékhatás, nagyjából minden századik betegnél fordul elő. Ennek ellenére a brit rendszerbe eddig közel 400 akut pankreatitiszes esetet jelentettek a Mounjarót, Wegovyt, Ozempicot vagy liraglutidot használó betegek részéről. Ezek közül csak a tirzepatid (Mounjaro) 181 esetet tett ki,

és a jelentések több mint egynegyede 2025-ben keletkezett.

Az év eleje óta 22 akut pankreatitiszes esetet jelentettek semaglutid (Ozempic és Wegovy), míg 101-et tirzepatid (Mounjaro) alkalmazása után.

Az MHRA szóvivője elmondta: „Az alkalmazások számának növekedésével együtt egyre több jelentés érkezik, amelyekben GLP-1 gyógyszerek és akut pankreatitisz szerepel.”

A súlyos betegség hatásai miatt azt is szeretnék tisztázni, hogy van-e genetikai hajlam a háttérben. Ezért arra kérnek mindenkit, akit akut pankreatitisz miatt kórházban kezelnek, és feltételezhetően GLP-1 gyógyszer szedése áll a háttérben, hogy jelentse az esetet. Az egészségügyi dolgozókat is arra bátorítják, hogy pácienseik nevében jelentsenek.

Az MHRA ezután felkéri a betegeket, hogy vegyenek részt a Yellow Card Biobank nevű kutatásban, amelyet a Genomics England végez. A résztvevőknek nyálmintát kell adniuk, amelyet a tudósok genetikai szempontból elemeznek.

Bár jelenleg nincs ismert genetikai tényező, amely a GLP-1 gyógyszerek melletti akut pankreatitisz kockázatát növelné, az MHRA kiemelte:

„Előfordulhat, hogy a gének befolyásolják, ki milyen mellékhatásokra hajlamos gyógyszerszedés közben, ezért a növekvő használat és a beérkezett jelentések tükrében ezt is vizsgáljuk.”

Tanulmányok szerint a gyógyszermellékhatások a kórházi felvételek hatodáért felelősek.

Dr. Alison Cave, az MHRA vezető biztonsági szakembere hozzátette:

„A bizonyítékok alapján a gyógyszerek mellékhatásainak csaknem egyharmada megelőzhető lenne genetikai teszteléssel.”

A Mounjarót gyártó Lilly szóvivője azt mondta: „A betegbiztonság a Lilly számára a legfontosabb. Minden bejelentést komolyan veszünk, és aktívan figyeljük, értékeljük, jelentjük a gyógyszereink biztonsági adatait.”

„A Mounjaro (tirzepatid) betegtájékoztatója szerint a hasnyálmirigy-gyulladás (akut pankreatitisz) nem gyakori mellékhatás (legfeljebb 100-ból 1 beteg esetében fordulhat elő).

Azt is tanácsoljuk a betegeknek, hogy beszéljenek orvossal, mielőtt elkezdik a Mounjarót, ha korábban volt már hasnyálmirigy-gyulladásuk.”

Az Ozempicot és Wegovyt gyártó Novo Nordisk UK szóvivője így nyilatkozott: „A betegbiztonság elsőrendű fontosságú a Novo Nordisk számára. Mint minden gyógyszernél, a mellékhatások itt is előfordulhatnak, és betegenként eltérhetnek. A GLP-1 gyógyszerek ismert kockázatait és előnyeit a készítmények hivatalos leírása tartalmazza.”

„Folyamatosan gyűjtjük a forgalomban lévő GLP-1 készítményeink biztonsági adatait, és szoros együttműködésben dolgozunk a hatóságokkal,

hogy garantáljuk a betegek biztonságát. A GLP-1 gyógyszereink előny-kockázat profilja továbbra is pozitív, és üdvözlünk minden új kutatást, amely segít jobban megérteni a krónikus betegségekben élők kezelési lehetőségeit.”


Megosztom
Link másolása