FONTOS

Hová tűnt az apa a karácsonyi reklámból? – „Idén csak anya, nagyi és én leszünk...”

Ahogy ráfordultunk az adventi időszakra, megérkezett a karácsonyi reklámözön is. Van azonban egy olyan spot, amit világszerte lélegzetvisszafojtva várnak, mert minden évben könnyeket csal a nézők szemébe. Ez az angol John Lewis cég kétperces reklámfilmje, ami miatt idén a cég kénytelen volt magyarázkodni.

Megosztom
Link másolása

A John Lewis üzletlánc az Egyesült Királyság igazi mindenes boltja, szinte minden háztartási eszközt árulnak ott, amire szükség lehet, meg még sok minden mást is. Valójában az élelmiszeren kívül nincs olyan termék, amit ne lehetne náluk beszerezni. A nagymúltú vállalat 1864-ben nyitotta meg az első John Lewis & Partners üzletet a londoni Oxford Streeten. Karácsonyi reklámjai arról ismertek, hogy fülbemászó slágerekre írt sztorikkal erős érzelmi húrokat pengetnek. Sok filmjük végén hatódhat meg a néző, mert az, így vagy úgy, de betalál.

Ezeknek a reklámoknak egyszerű és következetes üzenete van: senkit ne hagyjunk magára az ünnepekkor.

Mindenkinek szüksége van egy kis szeretetre a másiktól, különösen az év végi időszakban.

Nem véletlen, hogy Nagy Britanniában az igazi karácsonyi szezon több, mint tíz éve már a cég reklámjának debütálásával veszi kezdetét, hiába próbálják őt megelőzni a versenytársak a saját mozijaikkal, esélyük sincs. Vagy volt. Mert idén történt valami.

A nézők nem fognak zsebkendőért nyúlni. De dühösen a telefonjukért igen.

A John Lewis ugyanis szakított a hagyományokkal, és két szempontból is teljesen más típusú kampányt választott. Az ünnepi reklámjainak 16 éves története során most másodszor fordul elő, hogy valamelyik klasszikus karácsonyi sláger helyett maguk írták a dalt. Andrea Bocelli énekli azt a meséhez, amely egy Alfie nevű kisfiúról szól, aki a nagymamájával sétálva beszerez egy magot, hogy elültesse, és felnevelje a saját tökéletes karácsonyfáját.

A magból aztán az ünnepi fenyő helyett egy húsevő növény, egy Vénusz légycsapója hajt ki, amelyet Snapper, a tökéletes fa néven emlegetnek. Snapper egyre csak nő, és nemsokára nagyobb lesz mindenkinél. Ahogy kell, a gyerek meg a növény haverok lesznek, de a többiek öröme nem felhőtlen. Snapper megrágja a házat, üldözi a kutyát, és felborítja a bútorokat. Karácsony közeledtével aztán a nagyok kiteszik a hóra, hogy legyen helye az igazi, illatos fenyőnek.

A gyerek bent szomorú, a növény kintről nézi sóvárogva, ahogy a család nélküle ünnepel.

December 25.-én aztán Alfie nem bírja tovább, és kimegy a kertbe megsimogatni szeretett növényét. Ajándékot tesz a húsevő tövébe, és vele marad, aztán hamarosan a család többi tagja is csatlakozik hozzá és mindenki kint ünnepel a hideg téli időben. Itt jön a viccesnek tartott rész, amikor Snapper úgy segít kicsomagolni az ajándékokat, hogy bekapja őket, és papír nélkül visszaköpködi az illetékeseknek. Itt mutatja meg a cég, hogy mi mindet lehet venni náluk: a fejhallgatótól kezdve a legókészleten át a papucsig minden van ott.

A reklám üzenete (a Saatchi and Saatchi első kampánya a John Lewis számára) azt kívánja érzékeltetni, hogy a szokatlan és váratlan dolgok a hagyományosan tökéletesre tervezett karácsony helyett is vezethetnek boldog ünnepléshez.

Eddig minden rendben, ugye? Csakhogy a nézők, ha nem is első pillantásra, de valamit nagyon elkezdtek hiányolni a moziból, és minden létező fórumon hangot is adtak nemtetszésüknek.

A család ugyanis, amely önfeledten ünnepli a karácsonyt, Alfie-ból, az édesanyjából, a nagymamájából és egy idősebb testvérből áll. „Hol van az Apa????!!!!!” - tette fel több ezer néző is a kérdést a cég X, korábban Twitter néven futó közösségi oldalán.

„Ez a reklám egy anyukát és egy nagymamát mutat” - válaszolta a John Lewis, majd elmagyarázta, hogy Alfie családja egyszülős. - „Mindig igyekszünk a valódi brit életet bemutatni, az egyszülős családok az Egyesült Királyságban az eltartott gyerekes családok negyedét teszik ki, és nem gyakran látni őket a televízióban.”

Ezzel Nagy Britannia nincs egyedül, Magyarországon az egyszülős családok aránya a családi pótlékban részesülők között 27%.

A 2016-os mikrocenzus adatai szerint az egyszülős családok száma 503 ezer volt.  Az ilyen családok 86 százalékában az anya él együtt gyerekével vagy gyerekeivel, ezekben a családokban a családfő egyharmada özvegy.  A következő generáció nagyjából egyharmada tehát egy szülővel nevelkedik nálunk is. Hogy jogos-e az ő világukat megmutatni egy reklámban? Erről oszlanak meg a vélemények olyan markánsan.

Nagy Britanniában például nagyon sokan adtak hangot dühüknek amiatt, hogy az ünnepi időszakban egy nem hagyományos családot állítottak példaként az emberek elé,

többen egészen addig mentek, hogy egyenesen férfigyűlölőnek nevezték a céget.

Sokan azonban örültek az áruházlánc ötletének, és tetszett nekik, hogy a nagyon is valós családi életüket pozitív és szeretetteljes módon ábrázolják.

„Idén csak anya, nagyi és én leszünk, megbecsüljük az együtt töltött időt, és emlékeket gyűjtünk. A tökéletes karácsony olyan, amilyennek te szeretnéd #traditionsgrow.” - írta egy fiatal a Twitteren.

Charlotte Lock, a John Lewis ügyfélkapcsolati igazgatója kénytelen volt nyilatkozatot is kiadni a nagy port felvert hirdetés ügyében, és elmondta, hogy a kampány célja a régi és az új dolgok tisztelete.

„Mi egy olyan nemzet vagyunk, amely szereti a karácsonyi hagyományokat - a klasszikus hagyományoktól kezdve, mint a díszítések és a fa felállítása, egészen az olyan új hagyományokig, mint az ajándékok sajátkezű készítése és a Zoom-on történő közös ünneplés - magyarázta. - Sokunknak vannak saját, egyedi ünnepi szokásaink, amik még különlegesebbé teszik a karácsonyt. A film a család és a hagyományok fejlődésének témáját ünnepli, és megmutatja, hogy a tökéletes karácsonyt a szeretteinkkel való boldog együttlét hozza el, függetlenül a hagyományoktól.”

Ennél többet nem vállalt fel azóta sem a cégnél senki, de a reklám vetette hullámok tovább gyűrűznek. Leginkább azt hiányolják az emberek, amit az elmúlt 16 évben megszoktak, a könnyes, megható sztorit.

Pedig a hirdetések az elmúlt néhány évben már elkezdték a társadalmi szemléletformálást, de úgy látszik, sem az árva/menekült gyerekek befogadása, sem a színesbőrű családok ünneplése, sem az iskolában kirekesztett gyerekek helyzetének normalizálása, sem a magányos öregek köszöntése nem érte el azt az ingerküszöböt, amit az egyszülős, jellemzően egy anyás családok boldog karácsonyának bemutatása igen. Pedig valószínűleg több érintett van ebben az utóbbi csoportban, mint az eddig bemutatott többiben.

A vélemények az ügyben is megoszlanak, hogy a gyerekeknek mennyire probléma egy ilyen, apa nélküli családban felnőni. Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy körükben sokkal magasabb a deviáns magatartások előfordulási aránya. A Cambridge-i Egyetemen végzett kutatás azonban új eredményeket hozott.

Ezek szerint az egyedülálló anyával élő gyerekek mentálisan és érzelmileg stabilak és egészségesen fejlődnek.

Új-zélandi kutatók pedig arra a következtetésre jutottak, hogy a szociális helyzet, a szülői erőszak, a bűnelkövetés a családban hozzásegítheti, de maga az egyszülős élet nem jelöli ki előre a gyerek útját arra, hogy problémás legyen. Ezzel sokan egyetérthetnek az Egyesült Királyságban is, akik nem veszik a fáradtságot, hogy panaszlevelet írjanak, viszont a kasszánál szavaztak, amikor a reklámmal kapcsolatos érzéseikről volt szó.

Két hét alatt, amióta a film kijött, meghökkentő számok láttak napvilágot. A John Lewis karácsonyi hirdetése miatt 2000 százalékkal ugrott meg a Vénusz légycsapója növények eladása.

A termesztők és a kereskedők is rekordkeresletről számolnak be a reklámfilm bemutatása után.

A brit piac legnagyobb beszállítója a holland Carni Flora cég decemberben legalább 40 000 darabot fog pluszban exportálni, és a tulajdonos kijelentette, hogy elképedt a megrendelések számától.

Azt nyilatkozta: „A kereslet mértéke egészen őrületes. A karácsony korán jött számunkra.”

Pedig a John Lewis már eleve sok-sok ezer növényt rendelt Hollandiából, mielőtt a reklámot leadták volna. A kerámiacserepekben kapható 10 fontba (kb. 4400 Ft) kerülő növények gyorsan elfogytak, úgyhogy még továbbiakat rendeltek. A brit kertészetek számára is virágzó az üzlet, egyikük egyetlen nap alatt 2500 ilyen növényt adott el. „Nagyon elégedettek vagyunk a John Lewis-szal” - mondta Simon Hamming tulajdonos.

Hogy mennyire nem mindegy a nézők reakciója, azt mutatja az is, hogy a John Lewis reklámok hatalmas költségvetéssel készülnek - az utolsó ismert adat a 2015-ös Ember a holdon például 7 millió fontba (3 milliárd Ft) került.

A cég nem volt hajlandó elárulni az idei kétperces film költségvetését, de ha jól sül el a hirdetés, akkor a megnövekedett eladások következtében minden elköltött font akár hússzorosan is megtérülhet, hiszen az éves eladás nagyjából 70%-át az ünnepi szezonban bonyolítják le, október és január között.

A karácsonyi marketingkampány nem csupán a bolthálózat meglévő termékeit népszerűsíti, hanem egy egész új termékcsaládot is létrehozott.

Ilyen például a 18 fontért (8000 Ft) kapható plüss Vénusz légycsapója-figura, vagy a 3 fontért (1300 Ft) árult vetésre alkalmas magokkal teli karácsonyi üdvözlőlap és egy termékmegjelenítéssel teli, hangulatos mesekönyv (3400 Ft).

A kampány szlogenje: Hagyd, hogy a hagyományaid növekedjenek - a másság és a közösség szívmelengető felkarolása.

Tekintettel arra, hogy a John Lewis karácsonyi reklámjának megjelenése már önmagában is hírértékű esemény, a vállalatnak nyilvánvalóan sikerül saját bevételeit gyarapítania.

Mert, mint tudjuk, a karácsony nem egy dátum, hanem egy érzés.

És semmi sem mutatja jobban ennek az érzésnek az erősödését, mint a pénzköltés.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
Speciális kalapáccsal zúzzák szét Ferenc pápa gyűrűjét - ezért semmisítik meg az ikonikus ékszert
A több mint 500 000 dollár értékű gyűrűt sziinte szertartásosan pusztítják el - kiderült, miért van szükség erre a barbárnak tűnő tettre.

Megosztom
Link másolása

Az ikonikus pecsétgyűrűt, amelyet Ferenc pápa jobb kezén viselt, a 88 éves korában bekövetkezett halála után megsemmisítik, írja a Unilad.

A Buenos Aires-i születésű Jorge Mario Bergoglio húsvét hétfőn halt meg szerény vatikáni szállásán. Mint kiderült, nem a korábbi tüdőgyulladásának szövődményébe halt bele.

Egy agyvérzés következtében hirtelen kómába esett, amely szívelégtelenséghez vezetett.

A pápa vasárnap még elmondta Urbi et Orbi áldását, húsvét hétfőjének reggelén hunyt el. A Vatikán közben vadul szervezi a temetést, amely Ferenc pápa kérésére a megszokott pompától eltérően szerényebbnek várható.

Ugyanakkor a pápai gyűrűt egy erre a célra specializált kalapáccsal biztosan megsemmisítik a búcsúzás egyik mementojaként.

A pápai gyűrűt a megválasztáskor ajándékozzák a mindenkori egyházfőnek, majd a tradíció szerint halálukkor elveszik tűlük. A római katolikus egyház hagyománya szerint a gyűrűt és a bullát egy speciális kalapáccsal semmisíti meg a camerlengo bíboros (vagyis a bíboros kamarás), aki jelen esetben Kevin Farrell lesz, aki a pápa halálát is bejelentette.

A katolicizmus egyik jelképének tekintett pápai ékszer összezúzása bűnnek tűnhet, de meg van ennek a folyamatnak is az oka.

Mégpedig az, hogy megakadályozzák a gyűrűvel való visszaélést, hiszen korábban a pápák ezzel a gyűrűvel pecsételték személyes leveleiket. Manapság már a Vatikán is modernizálódott, és a pecsétgyűrű léte, illetve annak megsemmisítése már csak szertartásos elem.

A gyűrűt a pápa halálának hivatalos megerősítése után,

de a konklávé összeülése előtt kell összezúzni - a pápaválasztás folyamata jellemzően 15-20 nappal a halál után kezdődik meg.


Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
Tudod, miért kapott enyhítést a volt barátnőjét felismerhetetlenre verő katonatiszt? Mert elvesztette a munkáját!
Néhol egészen szürreális elemeket tartalmazott az a bírói indoklás, amely alapján felmentették az egyik fülére máig nem halló Orosz Bernadett egykori katonatiszt párját. A fotójára biztos emlékszel, a nő felismerhetetlenségig torzult arccal kért segítséget a nyilvánosságtól. Mindösszesen 1 év 4 hónap lett az eredménye.

Megosztom
Link másolása

Van hová fejlődnie a magyar joggyakorlatnak a nők és családok védelmében, ezt bizonyítja az az enyhítő ítélet is, amely az Orosz Bernadettet összeverő katonatiszt ügyében született 2025. 04.16-án.

Mind közül a legszürreálisabb elem pedig, amely kommentelni szólította a fél országot, a bírói indoklás volt.

A 24.hu-nak adott interjút a nő az ítélettel kapcsolatban, amelyen ő maga személyesen nem vett részt. Ebben mondta el, hogy

"a legnagyobb ütést most kaptam."

Még 2019-ben verte össze úgy áldozatát (akkori partnerét) egy katonatiszt, hogy az azóta is maradandó egészségkárosodások sorával él. A sajtót és a közösségi médiát bejárta Orosz Bernadett fotója és segítségkérő posztja, amelyben leírta a történetét - és a bántalmazója minden adatát.

A képeken felismerhetetlenre dagadt arccal látható. Az orra akkor eltört, és Orosz Bernadett állítása szerint nem sok kellett ahhoz, hogy a férfi meg is fojtsa.

Mint kiderült, a férfi korábban is módszeresen bántalmazta, az ominózus eset pedig egy bujáki honvédüdülőben rendezett esemény után történt. A férfi féltékenységi jelenetet követően az ajtót magára záró nőre rátörte azt, majd ütni-verni kezdte. A nő segítséget tudott kérni a szobából kimenekülve, de a férfi visszahúzta őt, és

tovább ütötte, pontosan addig, amíg az üdülő vendégei és dolgozói közbe nem léptek.

A posztolást követően a jó hírnévhez való jog megsértése miatt még a férfi perelte a nőt 5 millió forintra, majd a nő egy viszontkeresetben ennek dupláját követelte. Ebből az ügyből nem lett semmi a 24.hu cikke szerint.

Az ügyészség akkor három és fél évet kért a katonatisztre, ha az beismeri a tettét. Ez nem történt meg, tárgyalásig jutott tehát az ügy.

A férfi súlyos testi sértés és kétrendbeli könnyű testi sértés miatt 1 év 10 hónap letöltendő büntetést kapott. Ezt most tovább enyhítette a Fővárosi Ítélőtábla 1 év 4 hónapra.

Az enyhítő körülmények közt olyan csemegék szerepelnek, minthogy a férfi büntetlen előéletű, sok idő eltelt már a bűntett óta, és - megszakad a szív - a férfi a munkáját is elvesztette.

Az első ítélet ellen az ügyészség azért fellebbezett, hogy a férfit életveszélyt okozó testi sértés kísérlete miatt is mondják ki bűnösnek.

"Az ítélet szerint az elkövetőnél sem súlyos, sem maradandó egészségkárosodás előidézésére való szándék nem volt megállapítható"

- írja a 24.hu. A kérdés, hogy akkor milyen szándékkal lehet még agyba-főbe verni egy nőt úgy, hogy annak 5 évvel az eset után is szemlencsét kell hordania, nem hall az egyik fülére, a lelki megrázkódtatás miatt cukorbetegséggel és vastagbélgyulladással él.

A tanácselnök az indoklás során is nagyot mondott, ezt kénytelenek vagyunk idézni.

"Kétségtelen, hogy vizuálisan rossz képet mutatott a sértett,

sokkal súlyosabbnak látszottak a sérülései, mint amilyen valós sérüléseket szenvedett.

Hogy mi ennek az oka, azt gondolom, hogy teljesen mindegy ilyen szempontból, mert azt lehetett látni, hogy a sérülések, amik keletkeztek, azok nem keletkezhettek olyan erőbehatásra, ami ennél súlyosabb sérüléshez vezetett volna."

A felfoghatatlan ítélet és indoklás Orosz Bernadett szerint tökéletes tükre annak, Magyarországon mennyiben mérik egy ember életét.

"Ez nem példaértékű szankció, és az erőszaktevőket sem fogja elrettenteni.

A mundér becsülete és egy katona élete fontosabb volt, mint egy hatgyermekes anyuka, egy háromszoros nagymama élete.

Azon gondolkozom, hogy ezek után egyáltalán az országban maradjak-e. Lehetséges, hogy külföldre költözöm, mert itt okkal és joggal nem érzem magam biztonságban" - mondta el a lapnak.

Azt, hogy a brutális erőszak során szerezte sérüléseit, nem ő találta ki, ezt öt egymástól független orvosszakértő támasztotta alá, és a büntetőügyben eljáró szakértő is neki adott igazat.

"Az orrsövényem mind a mai napig nincs rendben, folyamatosan be van gyulladva, véres, gennyes pörkök távoznak. Nem tudok rendesen levegőt venni, és azóta sem hallok a bal fülemre. Tartós stressz állapotában voltam és vagyok, s emiatt cukorbeteg lettem, és vastagbélgyulladásom lett. A jobb szememben azóta is műlencse van a bántalmazás miatt"

- részletezte.

A nőnek még egy kártérítési pere folyamatban van a háromból, amit indított. Az elsőért kapott 1,4 millió forint kártérítést, de - és ez is milyen bájos - még

behajtóval sem tudta behajtani azt, mert ügyvédet nem tudott ehhez megfizetni.

Orosz Bernadett 5 és fél évvel ezelőtti posztja immár nem lehet elrettentés, sem figyelemfelhívás, sem példaérték. Egyszerűen egy memento maradhat. Álljon hát itt.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Katy Perry máris megbánta a Blue Origin űrrepülést, ami nem ért véget a földet éréssel
„Volt három perc súlytalanság, most van három nap pofára esés” – Katy Perry (és a többiek) kényszerleszállása a valóságban.

Megosztom
Link másolása

Hétfőn délelőtt, a texasi sivatag porából lőtte fel a Blue Origin az első száz százalékban női személyzettel repülő New Shepard‑kapszulát. A 11 perces szuborbitális kitérőtól Jeff Bezos cége eredetileg óriási #girlpower‑mémre, a közönség pedig meghatott könnyezésre számított. Ehelyett

pár órán belül lyukra futott a marketing: a küldetést ma már sokan érzéketlenségnek, sőt ciki luxusturának nevezik.

A fedélzeten Katy Perry, Gayle King és Lauren Sanchez mellé ült be a NASA‑mérnök Aisha Bowe, a producer Kerianne Flynn és az aktivista Amanda Nguyen – papíron szívmelengető hatosfogat, a gyakorlatban viszont gyorsan szétszedte őket az internet azért, mert:

* brutális volt a jegyár,

* a rakéta kipufogógáza bár szén‑dioxidot nem, ózonbontó gőzt annál inkább termel,

* és mert a landolás után jött a képernyő elé tolt instant‑lakodalom: Katy Perry földre rogy, száz kamerának integet, százszorszépet lobogtat, dalra fakad, majd bejelenti, hogy „szuper kapcsolatba került a szeretettel”.

A Daily Mailn forrása szerint

az énekesnő most azon bánkódik, hogy túl nagy feneket kerítettek az egésznek, és különösen a földcsókolás lett számára cringe.

A legemlékezetesebb pillanat tényleg a kapszula ajtajában történt: Perry először felmutatott egy százszorszépet az égnek, aztán letérdelt, majd látványos csókkal köszönte meg a gravitáció visszatértét. Azonnal jött a mikrofon, ő pedig megmagyarázta a kozmikus élményt:

„Nem arról szól, hogy elénekeljem a dalaimat.

Ez egy közös energiáról szól odabent. Rólunk szól. Arról, hogy helyet csináljunk a jövő női számára, hogy elfoglaljuk a helyünket és otthon legyünk.”

„És arról is szól, hogy értékeljük ezt a csodálatos világot, amit odakint látunk. Mindez a Föld érdekében történik.”

Mi volt ez a százszorszép‑show?

A virág egy négyszeres anyai tribute‑rekesz: Perry előre bejelentette, hogy „megható gesztus” lesz négyéves lányának, Daisy Dove Bloomnak (hogy jobban értsd, a kislány neve magyarul: Százszorszép Galamb Virágzás). A kislány először jelent meg nyilvánosan – komplett miniasztronauta‑overallban – mert a szülők egy „nehéz döntés” után úgy gondolták, megmutatják, hogy anyu tényleg „bármit megtehet”. Most viszont a bennfentes szerint Kathy

„megbánta, hogy megosztotta a virágos cuccot a világgal”, sőt „azt kívánja, bárcsak soha nem került volna nyilvánosságra a kapszulában készült videófelvétel”.

A podcast‑súlytalanságban készült felvételeken Perry a kamerába tolja a kis virágot, dalol és turné‑setlistet promózik – ezek lettek az első körös mémgyár alapanyagai.

A celeb‑drónraj sem kímélte

Nemcsak névtelen kommentelők röhögtek: Emily Ratajkowski, Olivia Wilde, Olivia Munn és Amy Schumer is nekiment, a Wendy's gyorsétteremlánc pedig odakommentelte Katy űrruhás‑fotója alá, hogy „küldjétek vissza”. Ezen zsigerből örvendezett Perry ősi popriválisa, Kesha, aki egy Wendy's‑pohárral pózolt: az insider szerint az énekesnő úgy érzi, ezzel Kesha csak „olajat öntött a tűzre”

A galaktikus offenzívára először Gayle King kontrázott rá kedden a CBS Mornings-ban, Aisha Bowe társaságában:

„Ez az, ami igazán bánt – mondta elérzékenyülve. –

Olvastam, miket írnak az interneten, és az a legrosszabb benne, hogy olyan emberektől jön, akiket ismerek, akiket a barátaimnak tartok.”

„Úgy nevezik, ami tettünk, hogy egy kis ‘kirándulás’, és ez rettentően idegesít, mert férfiaknál sosem mondják, hogy csak ‘kirándultak egyet’. Az ilyesmit repülésnek vagy küldetésnek hívjuk.

A ‘kirándulás’ olyan, mintha valami jelentéktelen, kis könnyed kaland lenne. Márpedig abban, amit mi csináltunk, semmi sem volt jelentéktelen.”

„Nagyon csalódott és szomorú vagyok a gyűlölet miatt. Amit tettünk, az inspiráció lehet más nőknek és fiatal lányoknak – kérlek, ezt ne hagyjátok figyelmen kívül.”

Klímabajusz versus vízgőz

Az online felháborodás másik tengelye: mennyire zöld dolog milliárdos játékrakétával lyukasztani az eget, miközben a fedélzeten többen régóta klímavédelmi kampányok arca(i). A Blue Origin boostere ugyan csak vízgőzt pöfög, de a tudósok szerint az is üvegházhatású, ráadásul ózonréteg‑károsító. Az internet gyorsan előásta Katy Perry 2015‑ös UNICEF‑videóját, ahol a klímaválságra figyelmeztetett.

A forrás szerint az énekesnő „egyáltalán nem számított ekkora visszhangra”,

de a vádak ellenére továbbra is elkötelezett a környezetvédelem mellett.

Reakciók helyett turnéplakát

Amíg a kritika tovább savaz, Perry hivatalos csatornáin nem a Blue Origin‑ügyről posztol, hanem legújabb Lifetimes‑turnéját hirdeti – pont, ahogy a háromperces súlytalanságban is tette.

Katy Perry és társai a tervek szerint példát akartak mutatni, hogyan lehet az űrt elfoglalni a nőknek. Ehelyett most mind a hatan

kommunikációs tűzoltást hajtanak végre, a főszereplő pedig – az informátor szerint – már csak abban bízik, hogy az emberek egyszer elfelejtik a virágos földcsókot.

Ami tény: Sunita Williams és Butch Wilmore a Nemzetközi Űrállomás hiba‑daktilusában ragadtak kilenc hónapra, különösebb elismerés nélkül, míg a Blue Origin‑szelfi‑brigádjának háromnegyed nap is elég lett volna, hogy megszerezze a hősi címet. Fájdalmasan érinti őket, hogy nem hagyták nekik.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Azonnal megindultak a találgatások: fekete, ázsiai vagy a magyar Erdő Péter lesz a következő pápa?
Ferenc pápa 88 éves korában bekövetkezett halála után gyakorlatilag órákkal már kint az esélyesek listája, és mindenki találgat. Hol marad a mély gyász ideje?

Megosztom
Link másolása

Ferenc pápa volt az első latin-amerikai pápa, és ez önmagában egy szélesebb körű változást jelentett a katolikus egyházon belül. Jorge Mario Bergoglio 12 esztendőn át volt egyházfő, aki nem a szelektív szeretet híve volt, így pártolta a melegházasságot, és liberálisabb irányba próbálta terelni a katolikus egyházat.

Nyitottsága legendássá tette.

A pápa húsvét hétfőn hunyt el, most pedig a székére esélyesekről olvasni többek közt a Daily Mail oldalán is.

A 76 esztendős Peter Turkson például azok közt az első, akiből a következő pápánk lehet. Turkson afrikai, ami a katolikus egyház szemében legalábbis nem mindennapi választás lenne;

a Cape Coast egykori püspöke lenne az első fekete pápa, ami sokoldalú frissítést jelentene az egyház életében.

Turkson Ghánában született, Ferenc pápa békekövetként küldte Dél-Szudánba. A középutat foglalja el a melegekkel kapcsolatos témákban, szerinte sok helyütt túl szigorúak a törvények, de tiszteletben kell tartani a konzervatív értékeket vallók véleményét is. 2013-ban ő volt a fogadóirodák szerinti legesélyesebb a pápai posztra, amikor Bergogliot megválaszották.

A 67 éves Luis Antonio Tagle Manila egykori érseke is esélyes a pozícióra a brit lap szerint.

Ő lenne az első ázsiai pápa,

a leggyorsabban növekvő katolikus lakosságú régióból. Ellenezte az abortuszjogot a Fülöp-szigeteken, de ezt leszámítva a legliberálisabb jelöltnek tartják. Nehezményezte, hogy a katolikus egyház túl keményen viszonyult a meleg és elvált párokhoz, így ő biztosan tovább vinné Ferenc pápa nézeteit.

Pietro Parolin áll még a legközelebb a jelöltséghez, hiszen bíboros államtitkárként dolgozott együtt Ferenc pápával.

Ő már kevésbé megengedő bíboros. Amikor Írország 2015-ben megszavazta az azonos neműek házasságának legalizálását, Parolin az emberiség vereségének minősítette. Az utóbbi időben Parolin csillaga kissé megkopott, egyesek szerint a Kínai Kommunista Párt felé túlzottan nyit.

Erdő Pétert is az esélyesek közt tartják számon,

János Pál után az esztergom-budapesti érsek lenne a második pápa, aki az egykori szovjet blokkból érkezik. Elődje, Minszenty József felmentéséért kampányolt, miután letartóztatták, mert szembeszállt a magyarországi kommunista rendszerrel. Erdő mélyen konzervatív, aki szerint az elvált vagy újraházasodott katolikusok nem részesülhetnének szentáldozásban.

A madeirai Jose Tolentino érsekként szolgált,

valamint számos vatikáni szerepet töltött be. Szorgalmazta, hogy a bibliakutatók filmnézés és zenehallgatás segítségével foglalkozzanak a modern világi dolgokkal.

Matteo Zuppi 2015 óta Bologna érseke, 2019-ben pedig Ferenc pápa nevezte ki bíborossá.

Két évvel ezelőtt a pápa a Vatikán ukrajnai békekövetévé nevezte ki,

és Moszkvába látogatott egyfajta békét teremteni. Noha Putyinnál nem járt audiencián, találkozott az elnök ellentmondásos szövetségesével, Kirill pátriárkával, az orosz ortodox egyház vezetőjével, de erőfeszítései nem sok diplomáciai haladást mutattak.

A máltai Mario Grech korábban Gozo püspökeként szolgált, jelenleg pedig a Püspöki Szinódus főtitkára.

Arra szólította fel az egyházat, hogy új nyelven szóljon a hívekhez,

különöösen, amikor meleg párokkal és elváltakkal foglalkozik, jóllehet hagyományőrzőnek tekintik.

A 79 éves Robert Sarah szintén színesbőrű.

A francia-guineai születésű Sarah a II. János Pál éra óta dolgozik vatikáni beosztásokban.

Konzervatívként elítélte a gender ideológiáját, amit a társadalomra veszélyes dolognak tart, az iszlám fundamentalizmus ellen is felszólalt.


Megosztom
Link másolása