FONTOS
A Rovatból

Én-márka építés introvertáltaknak - „abból ítélnek meg, amit megmutatsz magadból”

Mára a közösségi média az egyik legfontosabb eszköze az érvényesülésnek. A hatékony én-márka építéséhez azonban jó alapokra van szükség.

Megosztom
Link másolása

Régen elég volt jól végezni a munkádat, és hamarosan megtaláltak a lehetőségek, mások figyeltek arra, hogy hogyan teljesítesz. Sőt, ha valaki nagyon fényezte magát, az kifejezetten visszatetsző volt. Régen.

Aki abban a korban szocializálódott, és nem vette észre, hogy mekkorát változott közben a világ, az előbb csak azt látja, hogy az előléptetések elmaradnak, végül kénytelen lesz észrevenni, hogy már azt se tudják róla (még cégen belül sem), hogy egyáltalán létezik.

Végezheti a munkáját bármilyen jól. A babérokat azok a kollégái fogják learatni, akik munka mellett (vagy sokszor az helyett) magukat fényezik.

Mert ami manapság nincs fenn a közösségi média felületein, az nem is létezik. Volt egy jó prezentációd? Van róla fenn fotó az Instádon? Vagy megnyerted a fodrászversenyt? Akkor hol van róla a videó a Facebookon!? Mert ha nincs, akkor senki nem látja, így nem is fog tudni róla. Emiatt kerül sok, nagyon jó szakember hátrányba, és emiatt fontos, hogy beszéljünk arról,

mi is az a személyes márka, vagy én-márka építés. Hogy miért fontos, és miért nem gáz megmutatni magad.

Dr. László Móni a személyes márkaépítés egyik első hazai képviselője és népszerűsítője. Közel két évtizede foglalkozik a témával, vezetőket támogat abban, hogy megvalósítsák szakmai céljaikat, önazonosan legyenek képesek megmutatni magukat és a teljesítményüket a világnak. Arról beszélgetünk, hogyan lehet ezt az egészet jól csinálni.

- Miért fontos, hogy ott legyünk a közösségi médiában, és nap mint nap posztoljunk arról, hogy mivel foglalkozunk?

- Sokan azt gondolják, elég, ha kiválóan végzik a munkájukat. Azonban, akár tetszik, akár nem, mások az alapján ítélnek meg bennünket, amit megmutatunk magunkból.

Lehet, hogy te vagy a területed legnagyszerűbb szakértője, de ha erről rajtad kívül senki nem tud, akkor nehézkes lesz az érvényesülés.

Hiszen a teljesítményből akkor lesz siker, ha ezt mások is elismerik és értékelik. Ezért fontos, hogy megmutassuk, kik vagyunk és mit tudunk. Elengedhetetlen, hogy mások számára is érzékelhetővé tegyük tudásunkat és teljesítményünket, ha sikeresek szeretnénk lenni a szakterületükön.

- Sokaknak nehezére esik a folyamatos online jelenlét. Mit kockáztatnak a háttérben húzódó személyek?

- Kevesebb partnert fognak elérni, miközben a versenytársaik elhúznak mellettük. De jó hírem van az introvertáltak számára! A személyes márkaépítés és a közösségi média aktivitás, a posztok írása nem egyenlő az öncélú magamutogatással. Fontos, hogy megmutassuk az egyediségünket, de ez nem jelenti azt, hogy mindennek kizárólag rólunk kellene szólnia. Így lehetünk akár csendesebb, introvertáltak vagy éppen hangosabb extravertáltak a lényeg az, hogy megtaláljuk a saját hangunkat, a habitusunknak megfelelő kommunikációs stílust és ritmust. Ez utóbbit azért is fontos hangsúlyozni, mert talán az egyik legmakacsabb tévhit az, hogy a személyes márkaépítés folyamatos online jelenlétet, állandó posztolást jelent. Az igazság az, hogy bár a rendszeresség, a kiszámíthatóság fontos, azonban ez nem feltétlenül jelent napi vagy napi többszöri posztolást.

Célravezetőbb, ha kevesebb, de minőségibb tartalmat osztunk meg.

Ráadásul közösségi média jelenlét nélkül is lehet erős és hiteles személyes márkát építeni.

- Hogy érdemes nekilátni a én-márka építésének?

- A személyes márkaépítés az üzleti-, szakmai célok megvalósítását szolgálja. Hiszen a cél az, hogy azok az emberek megismerjék a tudásunkat, a teljesítményünket és értékeinket, akik a szakmai érvényesülésünket támogathatják. Ugyanakkor az én-márka építése és fenntartása sokkal több, mint egy weboldal és néhány közösségi média csatorna létrehozása. A personal branding a személyes erősségek, sikerek, értékek meghatározásáról és megjelenítéséről, valamint másokra gyakorolt hatásának tudatosításáról szól. Épp ezért az első lépésként a következő kérdésekre kell megkeresnünk a választ: Ki vagyok én? Mik az erősségeim, gyengeségeim? Mi a célom? Kiket szeretnék megszólítani? Miben különbözőm a versenytársaimtól, egyáltalán kik a versenytársaim? Miért érdemes velem dolgozni, engem választani? Saját erősségeink, értékeink és megkülönböztető jegyeink azonosítása elengedhetetlen, hiszen a személyes márkát nem kitalálni, hanem megtalálni kell, csak így lehet hiteles.

- Ha már tudom, hogy miben vagyok én a legjobb, mik a gyengeségeim, amiket el kéne rejteni, mi a következő lépés?

- Akkor következhet a kommunikáció. Az ismertség önmagában nem egyenlő a sikerrel. Az még kevés, ha valakinek rengeteg követője van, ha hiányzik az elismertség. Emellett a szerethetőségünkre sem árt némi figyelmet fordítanunk. És nem úgy, hogy minél rokonszenvesebbé próbálunk válni vagy mindenki tetszését elnyerni, hanem az, hogy hús-vér emberként mutatjuk meg magunkat. Ezért a személyes márkánknak nem tökéletesnek kell lennie, hanem emberinek.

- Aki láthatóvá válik, azt megtalálják a rosszindulatú emberek is. Mit tehet, ha nyilvánosan támadják a kommentelők?

- Attól kezdve, hogy megosztjuk a gondolatainkat, támadási felület keletkezik rajtunk. Mindannyian olvastunk már már negatív, lehúzó kommenteket.

Azonban vannak eszközök, amelyekkel kivédhetjük ezeket a támadásokat.

Szabadon dönthetünk arról, hogyan reagálunk a negatív hozzászólásokra: válasz nélkül hagyjuk, érvelünk ellenük vagy láthatatlanná tesszük ezeket. Emellett, ahogy mondani szokták: a felkészülés félsiker. Ezért nem kell megvárnunk a negatív kommentelők felbukkanását, fel is készülhetünk rájuk azzal, ha kialakítjuk a saját szabályainkat. Ezek közzététele megmutatja a követőinknek, hogy nemcsak magunkat, de őket is megvédjük a kellemetlenségektől. Ráadásul, ha ők is tisztában vannak a szabályokkal, akkor még az is lehet, hogy ők maguk fellépnek a troll ellen.

Érdemes egy támogató hálózatot kialakítunk magunk körül, akikre számíthatunk akkor is, amikor nehézségekkel nézünk szembe. Akik nemcsak motiválnak és inspirálnak, hanem szembesítenek is azzal, ha saját értékeinkkel ellentétesen cselekszünk.

Akik figyelmeztetnek vakfoltjainkra és radikálisan őszinték.

Ezek azok az emberek, akik egyfelől támogathatják a lelki egyensúlyunk megőrzését, másfelől folyamatosan előre lökdösnek, mert érdekli őket a fejlődésünk. Ne feledjük, hogy a közösségi média csak egy eszköz, amelyet jól használva kedvezőbben alakulnak a terveink, viszont ha rosszul használjuk, árthatunk magunknak.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
Az AstraZeneca kivonja a Covid vakcináját a forgalomból egy ritka mellékhatás miatt - téged melyikkel oltottak?
Súlyos, halált okozó mellékhatásról van szó. Meg a világjárványnak is vége.

Megosztom
Link másolása

Az AstraZeneca leállította Covid vakcinája gyártását, és nem is forgalmazza tovább, mivel a világjárványnak vége.

A cég szerint a kereslet alacsony, mert annyi más oltóanyag áll rendelkezésre.

Ez egy újabb jele annak, hogy a járvány véget ért, amellett, hogy az Egészségügyi Világszervezet tavaly a globális vészhelyzetet befejezettnek nyilvánította.

Az Oxford-AstraZeneca oltás az egyik leghamarabb elérhető vakcina volt hazánkban, sokan kaptak ilyet, a Pfizer és a Moderna, melyek más hatásmechanizmussal működtek, csak később lettek elérhetőek.

Adam Finn professzor, a brit Oltási és Immunizációs Közös Bizottság tagja elmondta:

„Ma már egészen máshol tartunk, mivel a lakosságban szinte mindenki immunis a koronavírussal szemben, így ez a vakcina már nem szükséges.”

Az oltást a véralvadási rendellenesség egy ritka, de halálos formájával hozták összefüggésbe, ami miatt néhány család be is perelte a vállalatot.

A jelentések szerint az Egyesült Királyságban legalább 81 ember halt meg az oltás után.

A vakcina által kiváltott trombocitopénia és trombózis (VITT) csak röviddel az oltások beadása után jelentkezett, így azok, akik évekkel ezelőtt kapták, biztonságban vannak.

A modernebb oltások a Covid jelenlegi változataira célzottabban hatnak.

Az AstraZeneca szóvivője elmondta: „Hihetetlenül büszkék vagyunk arra a szerepre, amelyet a Vaxzevria játszott a világjárvány felszámolásában.

Független becslések szerint csak az első évében több mint 6,5 millió életet mentettünk meg,

és több mint hárommilliárd adagot adtunk el világszerte. Erőfeszítéseinket elismerték a kormányok, és széles körben úgy tekintik, hogy azok a világméretű járvány felszámolásának fontos elemei.

Mivel azóta többféle Covid-19 vakcinát fejlesztettek … ez a Vaxzevria iránti kereslet csökkenéséhez vezetett, amelyet már nem gyártanak és nem szállítanak.

Az AstraZeneca ezért úgy döntött, hogy kezdeményezi a Vaxzevria forgalomba hozatali engedélyének visszavonását Európában.”

Dr. Rachel Ward, oxfordshire-i háziorvos a Sun-nak elmondta: „Az AstraZeneca vakcinája nem veszélyes, sok életet mentett meg a Covid alatt. Mint minden oltóanyagnak és gyógyszernek, ennek is voltak ritka mellékhatásai, amelyeket jól meg tudtunk vizsgálni, mivel világszerte nagyon sok embernek adták be, így sok információt tudtunk gyorsan összegyűjteni.

Semmit sem kell tennie annak, aki megkapta az AstraZeneca Covid vakcináját. Ha a jövőben további oltóanyagokra lesz szüksége, akkor egy másik márkát kap majd - és nem számít, hogy korábban AstraZeneca oltóanyaggal oltották.”

Szóval ha AstraZenecával oltottak, és most ezt el tudod olvasni, jól érzed magad, akkor már nem vagy veszélyben.

Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
Megrendítő tény! Kutatások szerint szinte biztos, hogy minden 50. embernél kialakul az Alzheimer-kór új típusa
Genetikai demenciának hívják, és rengeteg embert érint. Köztük van Chris Hemsworth is.

Megosztom
Link másolása

Egy tanulmány szerint minden ötvenedik embernél fennállhat a genetikai demencia egy új típusának kockázata. A kutatók megállapították, hogy

az APOE4 génmutáció két példányát hordozó embereknél „szinte garantált”, hogy idős korukban Alzheimer-kór alakul ki náluk. A vizsgálatok szerint 65 éves korukra 95 százalékuknál mutatkoznak majd a betegség jelei.

Becslések szerint a nyugati emberek két százalékának van két példánya a génből. Közéjük tartozik a Bosszúállók színésze, a 40 éves Chris Hemsworth is, akit annyira megrázott a diagnózis, hogy kiszállt a filmiparból egy időre, hogy a családjával lehessen - nem csoda, hogy megijedt, a 95 % az majdnem minden érintett.

Az APOE4 génekről már eddig is tudtuk, hogy veszélyt jelentenek, de a spanyolországi Sant Pau Kutatóintézet által vezetett tudósok most azt találták, hogy a kapcsolat miatt az Alzheimer-kór szinte biztosra vehető - írta meg a The Sun.

Dr. Juan Fortea neurológus elmondta: „Ezt a gént már több mint 30 éve ismerjük, és tudtuk, hogy összefügg az Alzheimer-kór kialakulásának magasabb kockázatával.

De most már azt is tudjuk, hogy gyakorlatilag minden olyan egyénnél, akinél ez a megkettőzött gén megtalálható, Alzheimer-kór alakul ki.

Ez azért fontos információ ez, mert ők a lakosság két-három százalékát teszik ki.”

A kettős APOE4-gyel rendelkező 273 emberen végzett vizsgálatok azt mutatták, hogy 55 éves korukra szinte mindannyian már az Alzheimer-kór korai jeleit mutatták.

65 éves korukra több mint 95 százalékuknál abnormális szintű volt a demencia egyik kiváltójának tartott fehérje szintje.

A Nature Medicine című folyóiratban a kutatók elmondták, hogy az érintetteknél a tünetek 65 évesen jelentkeztek - körülbelül egy évtizeddel korábban, mint a tipikus Alzheimer-kóros betegeknél.

A szakértők szerint a genetikai oknak a betegség új formájaként való megismerése segíthet a diagnózis és a kezelés javításában.

Tara Spires-Jones professzor elmondta:

„Ez a tanulmány meggyőző adatokkal egészíti ki azt a feltételezést, hogy azoknál az embereknél, akiknek két példányban van jelen ez a gén, szinte garantált az Alzheimer-kór kialakulása, ha elég sokáig élnek.

További kutatásokat kell folytatnunk, hogy megértsük, hogy a gének hogyan változtatják meg agyunk Alzheimer-kórra való fogékonyságát az életkor előrehaladtával”.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Szívszorító hangüzenetet hagyott a barátnőjének a Mexikóban meggyilkolt ausztrál szörfös
A barátnő megható sorokkal emlékezett a meggyilkolt szörfösről egy nemrég nyilvánosságra hozott bejegyzés alatt.

Megosztom
Link másolása

Szörnyű gyilkosság történt a mexikói Ensanada városában: egy ausztrál testvérpár, Jake és Callum Robinson egy amerikai barátjukkal, Jack Carter Rhoaddal szörfözni indult a tengerpartnál, majd a három fiatal április végén egyszerűen eltűnt.

A turistákat napokig keresték a hatóságok, és csak egy héttel később találták meg fejbe lőtt maradványaikat egy kút mélyén.

Az egyik turista, a 33 éves Callum Robinson barátnője, Emily Horwath nemrég megosztotta a szerelme utolsó, szívszorító hangüzenetét.

Callum így kezdte az üzenetet.

„Boldog keddet! Jó reggelt kívánok. Itt 11:11 van, és éppen rád gondolok. Csak egy gyors üzenetet akartam küldeni, és köszönni neked, bébi”

- mondta a férfi, majd így folytatta:

„Remélem, nagyszerű napod van. Valamiért nagy mosolyt érzek az arcodon. Hiányzol, kicsim!”

A barátnő megható sorokkal emlékezett a meggyilkolt Callumról a nyilvánosságra hozott bejegyzés alatt.

„Ez a férfi úgy változtatta meg az életem, hogy nem is tudom szavakba önteni. Nagyon hálás vagyok, hogy szerettem őt.”

- írta Emily egykori szerelméről.

(via Unilad)

Megosztom
Link másolása


FONTOS
Mi az az egyetlen üzenet, amit sose küldj egy szorongással küzdő személynek?
Írásban nem segít a hanglejtés és a testbeszéd, így a szakemberek szerint egyetlen szó is kiválthatja a súlyos szorongást.

Megosztom
Link másolása

Mi a legdurvább üzenet, amit egy szorongással küldő embernek küldhetsz? Csak egy szó:

„Beszélhetnénk?”

Ez az egyszerű kérdés pánikot válthat ki, és mély szorongást okozhat az érintettekben.

Ez a fajta üzenet túlzottan tág teret ad az értelmezésnek, aminek eredményeként a szorongók a lehető legrosszabb következményekre gondolnak. Miért van ez?

Mert a homályos megfogalmazás miatt az emberek rossz előjeleket sejtenek, a szorongók pedig a legrosszabb forgatókönyvre számítanak.

Alex Oliver-Gans családterapeuta a HuffPostnak elmondta: „Az ilyen típusú üzenetek kétértelműsége és a hangnem vagy a kontextus hiánya hatalmas teret ad az üzenet értelmezésének. Kinek alkata szerint. De egy szorongó csak baljóslatúnak tudja értelmezni ezt.”

Hogy miért olyan nyugtalanító ez a kérdés? Te találkoztál már bárkivel, aki ezt írta neked, és utána nagyszerű híreket mondott a személyes találkozáskor?

Ha valaki olyannak küldik el, aki szorongó alkat, az egyszerű kérdés komoly szorongási rohamot okozhat. A gond a megfogalmazás homályosságában rejlik, ami miatt a legtöbben rossz dolgokat várnak, a szorongók pedig a legrosszabbat feltételezik.

Képzeld el, hogy a főnököd küld egy ilyen üzenetet. Te, ha átlagosan reagálsz a stresszre, azt gondolod, hogy van valami a munkáddal, ami miatt egyeztetnetek kell. Aki szorong, az azt gondolja, hogy ki fogja őt rúgni a főnöke akkor is, ha semmi okot nem adott rá.

Így a találkozásig hátra lévő idő, ami lehet néhány óra, de akár egy-két nap is, pokoli stresszben telik majd el a számára.

Arianna Galligher, az Ohiói Állami Egyetem Stressz, trauma és ellenálló képesség programjának igazgatója szerint a szorongás egyik elsődleges tünete

a katasztrofális gondolkodás, vagyis az a meggyőződés, hogy a szörnyű következmény nemcsak lehetséges, hanem valószínű is. „Ez nagyon nyomasztó és kimerítő lehet” - jegyezte meg Galligher.

Míg az SMS-ezés kezdetben enyhítheti a szorongás érzését, lehetővé téve a szorongó személy számára, hogy szabadabbnak érezze magát az önkifejezésben, egyes üzenetek megfejthetetlen jellege miatt a jóindulatú szövegeket negatívnak értelmezheti, ami fokozza a szorongását.

Oliver-Gans elmondta: „Mivel az SMS-ekből hiányoznak bizonyos nonverbális jelzések, csak feltételezzük a feladó hangnemét és szándékát".

És ahogyan azt már korábban megjegyeztük, a szorongók esetében ez a feltételezés gyakran a legrosszabb forgatókönyv felé tolódik el.

Szerencsére van módszerek arra, hogy elkerüld az ilyen szövegek küldését. A játék neve az érzékeny konkrétság:

világosan és meleg szavakkal részletezd, hogy mit szeretnél megbeszélni a címzettel. Ez a módszer segít csökkenteni az üzenet kétértelműségét, és lehetővé teszi, hogy a címzett pontosan tudja, mire számíthat, ezzel enyhítve a szorongást.

Oliver-Gans a következő szövegsablont ajánlja: „Mondd azt, hogy 'Be akartam jelentkezni [ ide jön a megbeszélni kívánt téma]. Van ma 15 perced valamikor?’ Ez minimalizálja a kétértelműségeket, és az emberek jobban megértik a beszélgetés célját, ahelyett, hogy magukra hagynánk őket a gondolataikkal" - magyarázza.

Oliver-Gans azt is javasolja, hogy mindannyian próbálkozzunk egy kis kedvességgel, amikor sms-ben üzengetünk. „Bármi, amit nehéz értelmezni szövegben, vagy amit könnyen félre lehet értelmezni a testbeszéd vagy a hangszín nélkül, egyszerűen kerülni kell szöveges üzenetben.

Ha van egy különösen nehéz téma, amit meg kell beszélni, lehet, hogy jobb, ha várunk, amíg személyesen vagy telefonon megemlíthetjük.”

Ha egy kétértelmű szöveg kellemetlen címzettje vagy, kérdezz nyugodtan vissza és gyűjts információkat, mielőtt pánikba esnél.

„Azt javaslom, hogy inkább tegyél fel tisztázó kérdéseket, minthogy önmarcangolásba és katasztrófakeresésbe csússz.

Ha több információt kérsz, és megismered a tényeket, megállíthatod a stressz-spirált” - tanácsolja Oliver-Gans.


Megosztom
Link másolása