LOVE

Leánylopás, nemzőtárs, pacalvetés – ilyen volt a házasság a régi paraszti világban

Az együttélés a mai pároknak se mindig egyszerű, de azért jó, hogy ma már nem kell az ember lányának nyers pacallal a nyakában álldogálni a templom előtt, ha félrelépett.

Megosztom
Link másolása

Ugyan manapság már senki sem szólja meg az embert, ha egyházi vagy polgári szertartás és ezeket igazoló dokumentum nélkül éli le az életét a szerelmével, a házasság intézménye nem ment ki a divatból. Hogy ez az igény nosztalgia, meggyőződés vagy a praktikum miatt maradt fent, azt most nem tárgyaljuk, azt viszont annál inkább, mik azok az olykor furcsa, olykor megdöbbentő, de mindenképpen tanulságos képződményei a régi paraszti társadalomnak, melyek a házasság előtti és alatti időszak különféle problémáit igyekezték orvosolni.

Lakva ismerszik meg az ember

Ma már senki se lepődik meg azon, ha egy szerelmes pár először összeköltözik, és csak bizonyos idejű együttélés után mondja ki egymásnak a boldogító igent.

Azt gondolnánk, hogy ez régen elképzelhetetlen lett volna. Pedig a magyar paraszti világban is létezett ilyen, úgy hívták, próbaházasság. A Magyar Néprajzi Lexikonban ezt írják róla:

„A próbaházasság a közösség és család tudatával létrejött, a törvényes házasság előtti szexuális viszony, amely nem ellentétes a bevett erkölcsi normákkal.”

Ez a jóváhagyott tesztüzemmód néha csak pár hónapig, de akadt, ahol egy egész évig is eltartott. Ha menet közben összejött a gyerek, az nem számított szégyennek, hiszen a menyasszony termékenységét bizonyította. Ha viszont végül nem így történt és a párocska szét is ment, a lányra rendszerint ráfogták, hogy meddő, így aztán gyakorlatilag lenullázták a további házasodási esélyeit.

A bukovinai székelyeknél és Kalotaszegen hasonló célt szolgált a leányszöktetés, leánylopás, nőrablás, bár ez általában inkább azért következett be, hogy a lány szülei erre az enyhének nem mondható nyomásra beleegyezzenek a frigybe.

Választhatott a kedves papa és mama, hogy melyik a nagyobb szégyen: hozzáadni a lányt egy olyan emberhez, aki gazdasági, vallási vagy egyéb társadalmi helyzetéből adódóan nem volt megfelelő parti, vagy egy életen át tűrni a közösségnek az ex lex kapcsolatra (ún. vadházasságra, lásd később) tett megjegyzéseit.

Egy tisztességes leányrablásban a vőlegény barátai is segédkeztek, már csak azért is, mert sokszor megneszelte a lányos család a tervet, és pálinka meg foszlós kalács helyett vasvillával várta a társaságot. Ha végül a rablás sikeresnek bizonyult, a fiatalok addig éltek a vőlegény szüleinek házában, amíg komámasszonyék beletörődtek a helyzetbe - utána persze megtartották az esküvőt is. Viszont állítólag ezek a lányszöktetések sokszor csak azt a célt szolgálták, hogy a költséges lakodalom megtartását elkerülhesse a fiatal pár.

A mai elopement esküvők hátterében is sokszor a családi büdzsé védelme áll, nem csak az, hogy nem akarunk anyóssal vagy Rózsi nénivel egyezkedni az ültetési renden.

Az esküvő előtti közös háztartás kipróbálását egyébként ma sem érdemes kihagyni, még a legbombabiztosabbnak ítélt szerelem esetében sem. Az összecsiszolódás, a munkamegosztás kialakítása, a személyes terek és idők mindenfajta esküdözés előtti tisztázásával sok pénzt és bosszúságot takaríthat meg magának a pár.

Oh, baby, baby, it’s a wild world...

Sokan vannak egyébként, akik ezen időszak - mármint a próbaházasság, vagy mai szóval élve az együttélés - alatt annyira bejönnek a gyakorlatba, hogy egy idő után felesleges, macerás és költséges mulatságnak gondolják a hivatalos papírozást, meg a lagzit. A vadházasság kifejezést ma már csak viccesnek szánt véleménynyilvánításra használják, régen azonban volt, akinek kizárólag ez az út volt járható, ha együtt akart élni valakivel. Ismét idézem a Magyar Néprajzi Lexikont:

„A vadházasság állami hatóság előtti házasságkötés vagy egyházi esküvő nélkül létrejött együttélés férfi és nő között. A magyar parasztságnál elismert együttélési forma, ha házasfelekként gazdaságilag együttműködve, együtt lakva, szexuális kapcsolatot tartanak fenn, esetleg utódokat hoznak a világra. Ez a kapcsolat elsősorban idősebbekre, özvegyekre, elváltakra, esetleg testi fogyatékosokra volt jellemző.”

Az alföldi tanyavilágban például a vadházasságnak sokszor az volt az oka, hogy nem volt lehetőség elmenni a városokban székelő hatóságokhoz, hiszen az, hogy egyszerre mindketten ilyen hosszú időre elhagyják a tanyát, az állandó munka miatt gyakorlatilag kivitelezhetetlen volt. Így egyfajta fordított elopement esküvő jött létre, ahol a lakodalmat megtartották, a hivatalos esketésre meg sokszor csak a negyedik, ötödik gyerek születése után került sor. A paraszti társadalom – amennyiben a házasság erkölcsi normáit a felek betartották - ezeket a kapcsolatokat is teljes jogú házasságnak ismerte el, ez alapján tagozta be a párokat a különböző közösségi feladatokba és eseményekbe. Csak a hivatkozó terminológiában tettek különbséget a törvényes és nem törvényesített párok között.

A népnyelvben ennek az állapotnak egyébként igen sokféle megjelölése volt: bagóhiten élés, ebhiten élés, összeállás. A szertartás hiányára célzó megjelölések: disznóvályúnál való esküvő, összekötötték a madzagot, balkézről esküdtek, holdvilágnál esküdtek, fűzfa alatt esküdtek. Bár utóbbi kettő mai szemmel nézve egészen Disney-hercegnős, romantikus megoldás, a 19. század előtti világ érzelemmentes, alapvetően gazdasági vagy vallási alapon elrendezett engodám frigyei között sokszor ez volt az egyetlen lehetőség egy valódi szerelemi házasságra.

(Be)etetés

Egy férj megfogására vagy megtartására számtalan ősi női bölcsességet találunk a magyar nyelvben is. Ilyen például a klasszikus „Egy férfi szívéhez a hasán keresztül vezet az út”, amihez az én apai nagyapám még hozzátette a férjemnek annak idején, hogy „A fiatalasszony főztjét mindig dícsérni kell.” Így párba állítva valóban hasznos tanácsnak tűnnek, hiszen nagymamám fantasztikus szakácstudománya valószínűleg sosem szökkent volna szárba, ha annak idején nagyapám türelmesen körbe nem rágja a félig főtt túrógombócokat, amikkel az új asszony kedveskedni akart neki.

„A bikát etetni kell” mondás már kevésbé egyértelmű, hiszen a férjre, mint bikára való utalás egyaránt irányulhat egy feleség házastársi és élelmezési kötelezettségeire. „A megszákolt halat nem kell etetni” viszont azt sugallja, hogy a kezdeti beetetési időszak után kevésbé kell e két téren teljesítenie az asszonynak.

Nem tudom, vajon a vőlegények milyen feleségmegtartási-bölcsességet szoktak kapni, mindenesetre szomorú, hogy anyáink szerint a férfiakat kizárólag ezzel a két eszközzel lehet távol tartani a házasságtöréstől.

Amit viszont a szájhagyomány és ezáltal a néprajz is ismer, az az ételnek és a paráznaságnak egy egészen meghökkentő párosítása: a pacalvetés.

A 18. században ugyanis voltak olyan települések, ahol

a házasságtöréssel megvádolt nőknek vezeklésképpen ki kellett állnia a templom elé egy hatalmas nyers pacallal a nyakukban.

Ennek a büntetési módnak a továbbfejlesztett változata a „kipacalozás”, amikor is marhapacalt terítettek a bűnösre és seprűvel kihajtották a faluból.

Egy másik, református területeken elterjedt egyházi eredetű büntetés, az eklézsiakövetés ennél talán egy fokkal kellemesebb, szó szerint és átvitt értelemben is kevésbé gyomorforgató volt: a bűnöst a templomban istentisztelet alkalmával különálló fekete székre ültették, vagy a szószék mellé állították és fekete terítővel leborították, majd a pap a szószékről bűnbánatra hívta fel. Ekkor hangosan meg kellett vallania bűnét és bűnbocsánatért esedeznie.

A megszégyenítés különböző formái után általában lezáródott az eljárás, már csak azért is, mert a törvényesen megkötött házasságot állandónak, felbonthatatlannak tartották.

Ilyen procedúrának egyébként jellemzően csak asszonyokat tettek ki, a férfiak félrelépései felett valahogy a férfiak által gyakorlott állami és egyházi testületek érdekes módon rendre szemet hunytak.

Azonban volt egy érdekes élethelyzet, amikor a nő a férjén kívül mással is hálhatott: ha a törvényes házasságba nem született gyermek, a problémát orvosolandó, a férj nemzőtársat hívhatott a feleségéhez.

„A nemzőtárs csak idegen lehet, vér- vagy műrokont (koma) nemzőtársnak nem hívnak. A férj esetleg a „szívességért” pálinkával fizet. A gyermeket a férj törvényes leszármazottjának tekintették."

Na! téged is egy pohár pálinkáért csináltak! – szólt régen a mondás, de érdekes, hogy a férjet helyettesítő nemzőtársról nem csak a magyar, hanem a német, litván, görög joghagyományok is tudnak, sőt, állítólag a Hawaii- szigeteken is bevett szokás volt így biztosítani a család tagjainak gyarapodását.  (A mai spermabankok tehát gyakorlatilag diszkrét nemzőtárs-kereső intézmények. Mindenesetre utóbbiak használatára senki se kötelezheti a másikat, sőt, férj se kell hozzájuk.)

Nem feltétlenül könnyebb, csak más

Ma már nem kell attól félnünk, hogy egy szürke novemberi napon bekopogtat hozzánk a régen gyalogsátánnak is nevezett házasságközvetítő, és kenetteljesen tudtunkra adja: a szüleink megegyeztek a szomszéd srác szüleivel, hogy farsangkor összeadnak minket. (Aztán még meg is kell kínálnunk egy kis alkohollal meg sütivel, mint valami Szomszédok-beli Janka nénit)

Attól se kell félnünk, hogy házasságtörés esetén szalmakoszorúval a fejünkön vernek végig minket a falun, hogy utána már csak lápi boszorkányként tudjunk tevékenykedni (amíg amiatt is ránk nem szállnak).

Ma már bármiféle hivatalos okirat nélkül leélhetjük az életünket a szeretett személlyel, vállalhatunk gyereket, aztán dönthetünk úgy, hogy mégse maradunk velük egy fedél alatt, aztán akár vissza is költözhetünk. Hozzámehetünk és elválhatunk ugyanahhoz az emberhez többször is.

Szabadság van.

(Vagy ahogy az én családomban szoktuk mondani: Esküvő van, mindent szabad, hurrá!)

Csak ez a fene nagy szabadság, akár az egyre több és egyre könnyebben elérhető információ: elég nyomasztó tud lenni.

Meddig várjon, keressen az ember, míg biztosan megtalálja az igazit? Hány párterapeutát, mediátort kell együtt, és hány pszichológust vagy érzelmi naplót külön-külön is elkoptatnunk addig, amíg végül megoldódik egy probléma, és együtt, erősebben mehetünk tovább az úton? Vagy hol van az a lélektani határ, amikortól már nem érdemes egy házasságért küzdeni?

Sajnos ezekre a kérdésekre kizárólag mi magunk tudunk válaszolni. Nem dönthet helyettünk sem a férjünk, sem a szüleink, sem az állam, sem az egyház, sem a barátnők.

Pokoli nehéz nap mint nap felvállalni a saját döntéseinket, és elszámolni azok következményeivel.

De ettől vagyunk, ettől leszünk többek egy egész életében mások irányítása alatt nyomorgó 19. századi kamaszlánynál: hogy felelős felnőttként kezeljük saját boldogulásunkat és boldogságunkat.

Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


LOVE
A Rovatból
Nem a pénz az oka, de a Z generációs csajok mostanában inkább idősebb pasikra buknak
Z generáció női egyre nagyobb lelkesedéssel cserélik le a kortársaikat jóval idősebb pasikra – és nem, ennek semmi köze nincs az „új sugar daddy hullámhoz”.

Megosztom
Link másolása

A helyzet sokkal árnyaltabb, és sokak szerint sokkal logikusabb is: miközben a Z generációs pasik jó része még mindig Andrew Tate posztjait osztogatja, addig az idősebbek már rég túlestek a toxikus maszkulinitáson. Legalábbis ezt remélik a lányok.

A Fehér Lótusz április 6-i évadzárója körül például kisebb kultúrharc robbant ki a TikTokon: a sorozatban a 18 éves Chelsea végül nem a fiatal, jóképű, de teljesen üres Saxon mellett kötött ki, hanem a nála évtizedekkel idősebb, lelkileg kissé sötét, de gondolkodó Rick karjaiban (címlapfotónk). A karaktereket Walton Goggins (53) és Patrick Schwarzenegger (31) játszották, de a nézők reakciója egyértelmű volt: Rick vitte a pálmát.

„Teljesen megértem, miért választotta Chelsea Rick-et Saxon helyett”

– mondta a The Independent-nek Olivia, egy 18 éves rajongó. „Saxon egy igazi fuckboy… Rick viszont nagyobb dolgokkal törődött, és Chelsea úgy érezte, ők lelki társak. Nem számított neki a korkülönbség, és ezt teljesen meg tudom érteni.”

Egy másik fiatal néző, Kate is rácsatlakozott a Rick-vonatra: „Saxon annyira basic volt…

Rick lehet, hogy hangulatember és kicsit gyilkos típus, de ha tényleg létezne, biztos nem hallgatna Joe Rogant” – tette hozzá.

A generáció, amelyik pár éve még mindenkit cancelölt, aki félreérthetően nyilatkozott valamiről, kettészakadt. A pasik váratlanul behódoltak a toxikus maszkulinitásnak, a lányok most épp romantikus kapcsolatokat építenek olyanokkal, akik akár az apjuk is lehetne. Meglepő? Talán. De a mögöttes indokok elég racionálisak.

A 19 éves Liza épp egy harmincas pasival randizik, azt mondta az újságnak:

„Előfordult, hogy randiztam egy velem egyidőssel, de általában úgy végződött, hogy vitatkozni kezdtünk, amikor előállt azzal, hogy Andrew Tate-nek vannak jó meglátásai.”

A mostani barátja ezzel szemben? „Nagyon nyugodt, feminista – és furcsa módon a barátai is azok. Kimaradtak ebből az egész manoszférás dologból, és ez érződik is.”

A statisztikák sem hazudnak: míg a boomerek 78 százaléka élt át tini szerelmet, addig a Z generáció tagjai közül csak 56 százalék mondhatja ezt el magáról. Ez nem visszaesés – ez zuhanás. A szakadékot pedig sokan úgy próbálják áthidalni, hogy egyszerűen az idősebbek felé fordulnak.

A Bumble adatai szerint is tarol a „gen-blend” kapcsolat: a felhasználók 63 százaléka állítja, hogy teljesen nyitott a korosztályokon átívelő randizásra. Ráadásul nem csak a fiatal nők választanak idősebb férfiakat – egyre gyakoribb a fordított dinamika.

Persze ezek a kapcsolatok sem mindig öregszenek jól. A kulcs tényleg a dinamikában van: Emma Hathorn, a Seeking.com párkapcsolati szakértője szerint

„az, hogy valami kellemetlen vagy elfogadható-e, mindig a hatalmi egyensúlyon múlik.”

Hathorn szerint a közösségi média is nagyot tol ezen a normalizálódáson.

„A TikTok például lehetővé teszi, hogy olyan kapcsolatmodellekkel találkozzunk, amikre a saját környezetünkben nem biztos, hogy lenne példa”

– magyarázta a British GQ-nak. Szerinte ez az újfajta nyitottság folyamatosan formálja a társadalmi elvárásokat is.

A Z generáció tehát kezdi megérteni: a párválasztás nem arról szól, hogy valaki ugyanazt a tévésorozatot nézte 2005-ben, vagy ugyanabban az évben kezdte a gimit. Inkább arról, hogy

tud-e kapcsolódni – akár olyan valakihez, aki még emlékszik a Y2K-hisztériára, vagy azt hiszi róla, az valami új kriptovaluta.

Ahogy Hathorn fogalmaz: „Ha valaki jóval idősebb vagy fiatalabb partnerrel van, az lehetőség arra, hogy új nézőpontokat, más kulturális hátteret ismerjen meg. A fiatalság frissességet hoz, a tapasztalat pedig bölcsességet.”

És lehet, hogy egy kis nyugalmat is – legalább annyit, hogy ne kelljen újra meghallgatni, valójában miért Andrew Tate az igazi...


Megosztom
Link másolása

LOVE
Ez a boomer párkapcsolati szabály a tudósok szerint nem csak rossz, de nagyon káros is
A boomerek szabálya jól hangzik, csak nem veszi figyelembe, hogy nem vagyunk robotok.

Megosztom
Link másolása

Vannak ezek az örökérvényűnek hitt tanácsok, amiket úgy adnak tovább, mintha az emberi kapcsolatok végső receptjei lennének. „Türelem rózsát terem.” „Sose feküdj le haraggal.” „A kommunikáció a kulcs.” És hasonlók.

Különösen a „ne feküdj le haraggal” típusú szabály az, amit a boomer generáció annyira szeretett mantrázni, mintha minimum a tízparancsolat 11. pontja lenne.

És lássuk be, elsőre tök jól hangzik. Érzelmileg felelősnek, önreflektívnek, érettnek. A gond csak az, hogy biológiailag abszurd, pszichológiailag káros, és a valóságban leginkább a viták eldurvulásához vezet.

Az egész szabály – hogy soha ne feküdj le haraggal – túl idealista, és figyelmen kívül hagyja azt az apró tényt, hogy az emberek fáradnak, éhesek, vannak hormonjaik, és egyszerűen nem mindig működnek jól éjjel fél egykor.

És mivel az ember ritkán reagál jól, mikor egyszerre fáradt, érzelmileg kimerült és mentálisan tompa, az ilyen „ne feküdj le haraggal” szabályok gyakorlatilag a konfliktusok elmélyítését szolgálják.

A tudomány szerint is rossz ötlet.

Dr. Brandon Peters, a Stanford Egyetem alvásszakértője szerint az alvásmegvonás súlyosan rontja az agy kognitív funkcióit, vagyis azt a képességünket, amivel normálisan gondolkodunk, döntéseket hozunk, megértjük a másikat, és nem üvöltjük le a fejét egy félreértelmezett hangsúly miatt.

Ha nem alszol, az amygdalád is fárad, ami az érzelmi szabályozásért felel. A Time Magazine cikke szerint ilyenkor az agyad kvázi beragad, a neurotranszmitterek nem kapcsolnak jól, és olyan vagy, mint egy érzelmileg túltöltött mikrohullámú sütő: minden csak melegszik és robban, de közben nem történik előrelépés.

Az Agromedicine folyóirat pedig kimutatta, hogy ha késő estig vitatkoztok, a memóriátok is romlik, vagyis

mire reggel megpróbálnád felidézni, hogy miért is veszekedtetek, nem is emlékszel rá pontosan, csak az düh maradt.

Ezért jobb, ha néha tényleg haraggal fekszel le:

1. Megszakad az ördögi kör

Az emberek, akik betartják ezt az elvet, gyakran veszekszenek éjfélig, aztán másnap zombik, újra türelmetlenek, és újra összevesznek. Ez egy spirál. A Nature and Science of Sleep szerint a krónikus alváshiány hosszú távon betegségekhez vezet: cukorbetegség, szívbetegség, elhízás. És akkor a hétköznapi feszültségekről még nem is beszéltünk.

A Research in Occupational and Environmental Medicine szerint az alváshiány olyan szinten rontja a kognitív teljesítményt, mintha ittál volna. Szóval igen: ha veszekedés után zombiként vezetsz, konkrétan életveszélyes vagy.

2. Az alvás kiegyensúlyozza a hormonjaidat

Dr. Robert D. Oexman, az amerikai Sleep to Live Intézet egykori igazgatója szerint az alváshiány csökkenti a szexuális vágyat. Mindkét nemnél. Nők esetében az ösztrogén, progeszteron és tesztoszteron termelése csökken, férfiaknál a tesztoszteronszint esik vissza.

Szóval ha drámai békülő szexre vágysz, nem éjjel háromkor kéne lezárni a vitát, hanem inkább aludni pár órát, és reggel visszatérni rá – feltöltődve, tiszta fejjel.

3. Az alvás feldolgozza a traumát – és visszahoz az életbe

Az American Psychological Association szerint az alváshiány fokozza a depressziót, és viszont. Ha fáradt vagy, minden kilátástalannak tűnik – a kapcsolatod, az életed, még az ebéd is. Az „inkább szakítsunk” kijelentések este születnek, és ha reggelre az ember kialussza magát, gyakran már azt is furcsállja, hogy miért akart pont tegnap mindent feladni.

A memóriazavar egyébként ilyenkor oda is vezethet, hogy teljesen elkalandozik a vita, és már nem is tudjátok, miről van szó – csak megy a sértődés spirálban. Egy kiadós alvás visszahoz a tárgyhoz, és lehetőséget ad arra, hogy tényleg megoldjatok valamit, nem csak új sebeket adjatok egymásnak.

4. Nem mondasz vagy teszel olyat, amit megbánsz

Phil Gehrman pszichológus szerint az alváshiány torzítja az észlelést, és emiatt az ember rosszul ítéli meg a helyzeteket, túlreagál, nem tud különbséget tenni vélt és valós sérelmek között.

Este, fáradtan, ingerülten olyan mondatok csúsznak ki, amik reggel már vállalhatatlanok. Ha viszont hagytok egy kis „lehűlési időt”, vagyis alszotok rá egyet, reggel már nem harcosként, hanem emberként tudtok egymással beszélni.

Via Yourtango


Megosztom
Link másolása


LOVE
Ez a mondat az, amit minden nő hallani akar egy férfitól – és nem, nem azt, hogy „szeretlek”
Nem drámai, még csak nem is romantikus a klasszikus értelemben.

Megosztom
Link másolása

Nem, nem az, hogy „Imádlak”. Nem is a „Gyönyörű vagy”. És nem a „Menjünk vásárolni!” - még csak az sem, hogy „Hogy van anyukád?”. Ezek mind kedves mondatok, sok nő örömmel hallja őket, de önmagukban nem ezek azok a szavak, amiktől az ember lánya elolvad.

A pszichológusok szerint a legvonzóbb mondat, amit egy férfi egy nőnek mondhat, ez: „Majd én intézem.”

Ez a három szó simán, magától értetődően hangzik el – és olyan erőt és biztonságot ad, amitől az, aki hallja, rögtön el tud lazulni. Nem harsány, nem hősies, nem teátrális – épp ellenkezőleg.

Pont azért működik, mert egyszerű, mégis mélyen gondoskodó.

Ez a mondat sokkal többet jelent annál, amit elsőre kihallani belőle: azt üzeni, hogy „Átveszem a dolgot. Megoldom. Te addig csak legyél. Most én jövök.” És ez – ha őszinte és utána a férfi meg is csinálja amit ígért – komoly hatással tud lenni arra, aki hallja. Olyan, mintha valaki végre átvenné a felelősséget, a terhet, a feladatot – de nem azért, mert kell, hanem mert akarja.

De hát ma már minden nő önálló, nem?

A mai világban a nők függetlenek, erősek, önállóak – és ez jó. Sőt, szükséges. Generációkon keresztül tanultuk és tanítottuk, hogy egy nők is képes mindenre, amire egy férfi – és ez alapvetően helyes. De ez az üzenet sokszor elnyomott egy másik, finomabb igazságot: hogy

a párkapcsolatokban nemcsak az számít, mihez van jogunk, hanem az is, hogy mire vágyunk egymástól.

És ebben lehet különbség. Van, aki biztonságra vágyik, van, aki azt szeretné érezni, hogy gondoskodnak róla – más meg azt, hogy gondoskodhat. És ezek az igények nem mindig nemhez kötöttek, de nagyon is valósak.

Egy ölelés, két világ

Amikor két ember megöleli egymást, nem biztos, hogy ugyanazt élik át közben. Az egyikük talán erőt érez – azt, hogy védelmezni tud, jelen tud lenni. A másik pedig pont azt, hogy lazíthat, nem kell erősnek lennie, egy pillanatra megpihenhet.

Mintha két külön világból érkeznének, és ebben az egy ölelésben találkoznának. És ez a találkozás akkor a legtökéletesebb, ha valaki ki is mondja: „Majd én intézem.”

Energia és figyelem

Ez a dinamika nem csak férfi-nő viszonylatban működik. Ezek az energiák nem a biológiához, hanem a szerephez és kapcsolódási módhoz kötődnek. Van, hogy ez felcserélődik, van, hogy állandó – a lényeg az egyensúly.

Az a három szó – „Majd én intézem” – nem hatalmi játszma. Nem uralkodás. Nem azért erős, mert hangos, hanem mert csendes és biztos.

Mert jelenlétet jelent. Figyelmet. És igen, szeretetet is.

Amikor valaki ezt kimondja, és utána valóban meg is teszi amit vállalt, akkor nemcsak a problémát oldja meg – hanem kapcsolatot is épít. És az ilyen mondatokra sokkal tovább emlékezünk, mint bármilyen nagy gesztusra.

Via Yourtango


Megosztom
Link másolása


LOVE
Kembe Sorel: „Egy pasi hűségének a tesztje az, ha megvan mindene, egy nőé az, ha a pasinak nincs semmije”
Ismét megosztó és gondolkodásra serkentő videót tett közé TikTokon a műsorvezető.

Megosztom
Link másolása

Ismét megosztó, gondolkodásra serkentő, vitát generáló posztot tett közzé TikTokon Kembe Sorel.

Ez a tartalom is alkalmas arra, hogy beszélgetéseket indítson el, amiben az emberek megosztják a tapasztalataikat.

Pedig a videó nagyon rövid, mindössze ennyi hangzik el benne:

"Egy nő hűségének a tesztje, ha a pasinak nincs semmije. Egy pasi hűségének a tesztje, ha mindene megvan."

Majd így folytatta:

"A legundorítóbb dolog, amit egy férfi csinálhat, hogy az út szélén hagyja azt a nőt, aki ott volt a kezdetekkor és nem lehet ott vele, ahova jutott."
@iamkembesorel Az út széle‼️IG: iamkembesorel #fyp #kembesorel #amainapon ♬ eredeti hang - Kembe Sorel

Sokan osztották meg a - többnyire sajnos negatív - tapasztalataikat kommentben a videó alatt.

"A férjem albérletből, a nulláról indult, 16 év után, menő vállalkozóként hagyott itt a gyerekkel. Most milliókat keres havonta, persze más élvezi"

- írta egyikük. Egy másik hozzászóló azt írta, pont, mint az ő exe.

Te is tapasztaltál hasonlót életed során?


Megosztom
Link másolása