ÉLETMÓD

Kiderült a hosszú élet titka: nem kerül pénzbe, de nagyon hatásos

Jót tesz az egészségednek, és még élvezni is fogod.

Megosztom
Link másolása

Kerülj flow-ba… mintha az életed múlna rajta.

A flow állapot az, amikor a test és az elme összhangba kerül, az idő lelassul, az érzékek kiélesednek, és teljesen elmerülsz abban, amit épp csinálsz. Ilyenkor minden mozdulat természetesnek tűnik, és minden erőfeszítés nélkül haladsz előre.

Csíkszentmihályi Mihály, a magyar származású amerikai pszichológus volt az első, aki ezt a fogalmat megalkotta.

Az 1970-es években kezdte kutatni ezt a jelenséget, majd 1990-ben publikálta a témában írt alapművét, a Flow: Az optimális élmény pszichológiája címmel.

A flow-t néha groove-nak vagy zónának hívják, Japánban pedig ikigai-ként ismerik.

Általában akkor éljük át, amikor olyan tevékenységet végzünk, ami kihívást jelent, de még éppen a képességeink határain belül van. Ez lehet sport, kreatív munka, egy érdekes projekt, vagy akár egy egyszerű feladat.

Tudod, hogy flow-ban vagy, amikor megszűnik az aggodalom, csúcsra jár a hatékonyságod, és úgy érzed, bármit elérhetsz. Jól hangzik, de hogyan juthatunk el ebbe az állapotba, és miért jó ez nekünk?

Miriam Mosing, a Karolinska Intézet viselkedésgenetikai docense szerint a flow állapot elérésében szerepet játszanak a genetikai és környezeti tényezők, de van egy harmadik tényező is, ami döntő lehet. Ez pedig a neuroticizmus, amit Mosing olyan személyiségjegyként ír le, ami hajlamossá tesz minket az érzelmi kiegyensúlyozatlanságra és az ingerlékenységre. Azok, akik magas neuroticizmus pontszámokkal rendelkeznek, hajlamosabbak a stresszre, pszichés problémákra, valamint szív- és érrendszeri betegségekre.

A Translational Psychiatry folyóiratban megjelent tanulmányában Mosing és csapata azt vizsgálták, hogy ez a személyiségjegy befolyásolja-e a flow és a mentális egészség kapcsolatát, hogy

a mentális problémák csökkentik-e a flow élményét, és hogy a rendszeres flow állapot védelmet nyújt-e bizonyos egészségügyi problémák ellen.

A svéd betegnyilvántartásban szereplő 9300 ember diagnózisait elemezve azt találták, hogy a flow-ra hajlamos emberek kevésbé voltak hajlamosak depresszióra, szorongásra, skizofréniára, bipoláris zavarokra, stresszhez kapcsolódó rendellenességekre és szív- és érrendszeri betegségekre.

Ráadásul kiderült, hogy a rendszeres flow élmények némi védelmet nyújtanak a súlyos depresszió és szorongás kialakulása ellen is.

Mosing szerint további kutatásokra van szükség annak kiderítésére, hogy hogyan tudjuk manipulálni a flow állapotot az egészség javítása érdekében. Ugyanakkor azt is megjegyzi, hogy a flow állapot előnyei azonnaliak és jelentősek.

„Amikor flow állapotban vagyunk, kevesebb időt töltünk az életünkön való rágódással vagy a jövő miatti aggódással, mert elfoglaltak vagyunk, és maga a flow élmény is jutalmazó. Tehát ha valami, amit szeretsz csinálni, elveszi az összes tér- és időérzéked, valószínűleg jó hatással van rád — legalábbis abban a pillanatban.”

Más kutatók 22 ilyen flow kiváltó tényezőt azonosítottak. A The Post szerint ezek közé tartoznak a világos célok, az azonnali visszajelzés, egy ingergazdag környezet és egy olyan feladat, ami éppen megfelelő kihívást jelent a képességeink számára. A flow követi a fókuszt. Ezt az állapotot csak akkor élhetjük igazán meg, amikor minden figyelmünk a jelen pillanatra összpontosul. Viszont ha sikerül, kimutathatóan javul az egészségi állapotunk, ezáltal belépőt kapunk a hosszú élet klubjába.

Mindegy, hogy kötni szeretsz, festeni vagy tortát díszíteni, a lényeg ugyanaz. Merülj el benne és élvezd.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


ÉLETMÓD
Szenzációs trükk: így csavard le a műanyag palackok kupakját, hogy ne lógjon a szádba ivás közben
Egész eddig rosszul használtad a műanyag palackok kupakját, ezért nem tudsz inni belőle kinyitás után.
Sassy - sassy.hu
2024. július 12.


Megosztom
Link másolása

Te is utálod ezeket a nyomorult műanyag palackokat, amelyekről újabban nem lehet teljesen letekerni a kupakot?

És te is bosszankodtál már amiatt, hogy nehéz inni vagy önteni így a palackból?

Nos, akkor ezt a trükköt imádni fogod!

Egy tiktoker most videón mutatta meg, mit kell csinálni, hogyan nem lesz zavaró a kupak - amit csak a közelmúltban kezdtek úgy gyártani, hogy ne lehessen teljesen letekerni a palackról. osztotta meg tippjét, hogy a fedél ne akadjon az ajkadba, amikor kortyolod az italodat.

Kinyitás után felhúzza a műanyag pántot, majd azzal együtt áthúzza a kupakot a túloldalra úgy, hogy többé ne legyen útban.

Szóval így kell használni ezeket a khm... kupakokat. persze az lenne a legjobb, ha visszatérnénk a 30-40 évvel ezelőtti módszerhez, és visszaváltható üvegbe töltenék az üdítőket, és fémkupakokat tennének a palackokra.

A videót itt láthatod, várd meg, amíg betölt:

@davebold1

There was me thinking be flying cars and stuff . Nope lids on juice bottles that dont come off

♬ Wtf - Einar08


Megosztom
Link másolása

ÉLETMÓD
Így tartsd hűvösen a lakást légkondi nélkül ebben a pokoli hőségben
Elárulunk pár trükköt, amivel spórolhatsz az energiaszámládon, anélkül, hogy felforrna az agyad.

Megosztom
Link másolása

Ebben a pokoli hőségben a légkondi gyakorlatilag életmentő, azonban nagy költséggel járhat, ha egész nap nyomatod. Érdemes ezért megtenni pár apró dolgot, amivel hosszabb távon is hűvösen tarthatod az életteredet.

Függönyök

A sötétítés egy ősi módszer, de hatásos. A napfény kizárásával ugyanis meggátolhatjuk, hogy a kelleténél jobban felmelegedjen a lakás. És bár mindenki valódi sötétítőre gondol fekete vagy valamilyen más sötét árnyalattal, a fehér függöny még praktikusabb lehet, hiszen a fény javát visszaveri ahelyett, hogy beszívná, mint az előbb említett társai.

Ehhez persze az is fontos, hogy mögötte ne legyenek nyitva az ablakok, így sem a fény, sem a meleg nem száll majd be. Kicsit depressziós megoldásnak tűnhet, de hidd el, megéri!

Levegő

Sajnos mostanra odáig melegedett a levegő, hogy már este se hűl le érdemlegesen, mégis az éjszaka közepén sokkal elviselhetőbb a kinti hőmérséklet, amit érdemes beengedni a lakásba.

Nyisd ki az ablakokat, a plusz hatás elérése érdekében pedig meg is keringetheted egy ventillátorral. Ezt még lehet fokozni, ha fagyasztott vizes palackot vagy fagyasztott törölközőt helyezel elé, így még hűvösebb levegőt tud keringetni.

Növények

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a növényeknek milyen nagy szerepe van egy ilyen forró időszakban. De nem csak az utcán számítanak, hanem a házban is, ugyanis a növények nedvességet bocsátanak a levegőbe, ami segít, hogy hűvösebbnek érezd a hőmérsékletet.

Elektronika

A feleslegesen működő elektronikai készülékek hőt termelhetnek, így amit nem használsz, érdemes lehet kihúzni a konnektorból.

@phantilaphat Tips for keeping your apartment cool during the summer #nyc #summer #heat #tips #sustainableliving #reduceenergybills #saveenergy ♬ original sound - Phantila Phataraprasit

Forrás: The Sun


Megosztom
Link másolása


ÉLETMÓD
7 durva tünet, amivel a tested jelzi, hogy már nem bírja tovább a hőséget
Ha a felsorolt tüneteket tapasztalod, fordulj orvoshoz.

Megosztom
Link másolása

A hosszú ideig - napokig, hetekig tartó - hőség és a megszokottnál magasabb hőmérséklet, pontosabban az azzal járó hőterhelés többféleképpen veszélyeztetheti a szervezetünket, és számos egészségügyi problémát okozhat.

Előfordul, hogy kifejezetten káros a nagy hőség.

Az egyik egészségügy probléma a hőkimerülés, ami ugyan kevésbé súlyos állapot, mint a hőguta, de még így is komoly veszélyt jelent.

Ha az alábbi tüneteket tapasztalod, akkor valószínűleg hőgutád van és a szervezeted már nem bírja a hőséget: hányinger és hányás, ájulásérzés, zavartság, gyengeség, fejfájás, erős szívdobogás, nyirkos bőr. Azért kockázatos, mert ha nem kezelik időben, hőgutává súlyosbodhat az állapot.

A hőguta tünete a zavartság, dezorientáció, az eszméletvesztés, a magas láz, a hallucináció és rohamok, illetve az, ha a test nem izzad a melegben.

Az extrém meleg további problémákat okozhat.

Kiszáradás: a hőségben a szervezet az izzadással több folyadékot veszít, és ha nem pótoljuk megfelelően, könnyen kiszáradhatunk. Tünete a szédülés, fejfájás, fáradtság és súlyos esetben ájulás.

Elektrolit-egyensúly zavara: az izzadás során a test nem csak vizet, hanem elektrolitokat is veszít, például nátriumot, káliumot és kloridot. Létfontosságúak a sejtek működéséhez, és hiányuk izomgörcsöket, szívritmuszavarokat és egyéb kardiovaszkuláris problémákat okoz.

Súlyosbodó krónikus betegségek: az extrém hőség stresszt jelent a szervezet számára, ezért kifejezetten veszélyes a krónikus betegségekkel küzdőknek. Például a szív- és érrendszeri betegeknek, a diabéteszeseknek vagy légúti betegségekben szenvedőknek.

A megelőzéshez fontos a megfelelő folyadékbevitel, a közvetlen napfény kerülése, amikor csak lehet, a könnyű szövésű és világos ruha, a lakás és munkahely hűtése.

A gyerekeket még jobban kell óvni a nagy melegtől, a kicsiket ne a déli órákban vidd el sétálni, soha ne hagyd őket az autóban, meleg, felforrósodott helyeken. Vízparton és napon könnyű szövésű, világos kalappal védd a fejüket.


Megosztom
Link másolása


ÉLETMÓD
Ez a típusú alvás veseelégtelenséghez, sőt vaksághoz is vezethet!
Különösen a 2-es típusú cukorbetegek esetében van esély erre.

Megosztom
Link másolása

A kutatók szerint a túl sok alvás 31%-kal növeli a kis erek károsodásának kockázatát, míg a túl kevés 38%-kal.

Egy új kutatás kimutatta, hogy az alváshiány vagy a túl sok alvás egyformán káros lehet az egészségre, különösen, ha a cukorbetegek egyikéhez tartozol.

A tanulmány szerint a túlalvás 31%-kal növeli a mikorovaszkuláris károsodás kockázatát a cukorbetegeknél, míg a nem elegendő alvás 38%-os növekedést okozhat.

A kutatók szerint az optimális alvásmennyiség napi hét és kilenc óra között van valahol.

Egy dániai tanulmány 400, olyan 2-es típusú cukorbeteg alvási és egészségi szokásait vizsgálta, akik több mint három éve élnek a betegséggel.

A mikorovaszkuláris károsodás a kis ereket érinti, és vakságot, valamint veseelégtelenséget okozhat. A kutatás kimutatta, hogy az alvási szokások okozta károsodás az életkorral együtt nő.

A vizsgálatban résztvevők 12 %-a nem aludt eleget, míg 28%-uk túl sokat aludt.

Az eredményeket a Diabetes Tanulmányok Európai Szövetségének (EASD) éves találkozóján fogják bemutatni Madridban.

Riasztó, hogy a cukorbetegek közel egyötödénél veseproblémák alakulnak ki, ami dialízist vagy transzplantációt tehet szükségessé.

A mikorovaszkuláris problémák magas vérnyomást is okozhatnak, ami aztán szívbetegséghez és stroke-hoz vezethet - írja a Manchester Evening News.

A kutatók hangsúlyozták: „A nemrégiben diagnosztizált 2-es típusú cukorbetegeknél mind a túl rövid, mind a túl hosszú alvási időtartam magasabb mikorovaszkuláris betegség előfordulással jár az optimális alvási időtartamhoz képest. Az életkor fokozza a rövid alvás és a mikorovaszkuláris betegség közötti kapcsolatot, ami az idősebbek fokozott sérülékenységét jelzi.”

Arra is rámutattak:

„A 2-es típusú cukorbetegek életmódváltásainak része lehet az alvásminőség javítása.

Azonban további kutatások szükségesek annak kiderítésére, hogy az alvás időtartama és minősége milyen szerepet játszik ezeknél a betegeknél.”


Megosztom
Link másolása