FONTOS

Hová tűnt az apa a karácsonyi reklámból? – „Idén csak anya, nagyi és én leszünk...”

Ahogy ráfordultunk az adventi időszakra, megérkezett a karácsonyi reklámözön is. Van azonban egy olyan spot, amit világszerte lélegzetvisszafojtva várnak, mert minden évben könnyeket csal a nézők szemébe. Ez az angol John Lewis cég kétperces reklámfilmje, ami miatt idén a cég kénytelen volt magyarázkodni.

Megosztom
Link másolása

A John Lewis üzletlánc az Egyesült Királyság igazi mindenes boltja, szinte minden háztartási eszközt árulnak ott, amire szükség lehet, meg még sok minden mást is. Valójában az élelmiszeren kívül nincs olyan termék, amit ne lehetne náluk beszerezni. A nagymúltú vállalat 1864-ben nyitotta meg az első John Lewis & Partners üzletet a londoni Oxford Streeten. Karácsonyi reklámjai arról ismertek, hogy fülbemászó slágerekre írt sztorikkal erős érzelmi húrokat pengetnek. Sok filmjük végén hatódhat meg a néző, mert az, így vagy úgy, de betalál.

Ezeknek a reklámoknak egyszerű és következetes üzenete van: senkit ne hagyjunk magára az ünnepekkor.

Mindenkinek szüksége van egy kis szeretetre a másiktól, különösen az év végi időszakban.

Nem véletlen, hogy Nagy Britanniában az igazi karácsonyi szezon több, mint tíz éve már a cég reklámjának debütálásával veszi kezdetét, hiába próbálják őt megelőzni a versenytársak a saját mozijaikkal, esélyük sincs. Vagy volt. Mert idén történt valami.

A nézők nem fognak zsebkendőért nyúlni. De dühösen a telefonjukért igen.

A John Lewis ugyanis szakított a hagyományokkal, és két szempontból is teljesen más típusú kampányt választott. Az ünnepi reklámjainak 16 éves története során most másodszor fordul elő, hogy valamelyik klasszikus karácsonyi sláger helyett maguk írták a dalt. Andrea Bocelli énekli azt a meséhez, amely egy Alfie nevű kisfiúról szól, aki a nagymamájával sétálva beszerez egy magot, hogy elültesse, és felnevelje a saját tökéletes karácsonyfáját.

A magból aztán az ünnepi fenyő helyett egy húsevő növény, egy Vénusz légycsapója hajt ki, amelyet Snapper, a tökéletes fa néven emlegetnek. Snapper egyre csak nő, és nemsokára nagyobb lesz mindenkinél. Ahogy kell, a gyerek meg a növény haverok lesznek, de a többiek öröme nem felhőtlen. Snapper megrágja a házat, üldözi a kutyát, és felborítja a bútorokat. Karácsony közeledtével aztán a nagyok kiteszik a hóra, hogy legyen helye az igazi, illatos fenyőnek.

A gyerek bent szomorú, a növény kintről nézi sóvárogva, ahogy a család nélküle ünnepel.

December 25.-én aztán Alfie nem bírja tovább, és kimegy a kertbe megsimogatni szeretett növényét. Ajándékot tesz a húsevő tövébe, és vele marad, aztán hamarosan a család többi tagja is csatlakozik hozzá és mindenki kint ünnepel a hideg téli időben. Itt jön a viccesnek tartott rész, amikor Snapper úgy segít kicsomagolni az ajándékokat, hogy bekapja őket, és papír nélkül visszaköpködi az illetékeseknek. Itt mutatja meg a cég, hogy mi mindet lehet venni náluk: a fejhallgatótól kezdve a legókészleten át a papucsig minden van ott.

A reklám üzenete (a Saatchi and Saatchi első kampánya a John Lewis számára) azt kívánja érzékeltetni, hogy a szokatlan és váratlan dolgok a hagyományosan tökéletesre tervezett karácsony helyett is vezethetnek boldog ünnepléshez.

Eddig minden rendben, ugye? Csakhogy a nézők, ha nem is első pillantásra, de valamit nagyon elkezdtek hiányolni a moziból, és minden létező fórumon hangot is adtak nemtetszésüknek.

A család ugyanis, amely önfeledten ünnepli a karácsonyt, Alfie-ból, az édesanyjából, a nagymamájából és egy idősebb testvérből áll. „Hol van az Apa????!!!!!” - tette fel több ezer néző is a kérdést a cég X, korábban Twitter néven futó közösségi oldalán.

„Ez a reklám egy anyukát és egy nagymamát mutat” - válaszolta a John Lewis, majd elmagyarázta, hogy Alfie családja egyszülős. - „Mindig igyekszünk a valódi brit életet bemutatni, az egyszülős családok az Egyesült Királyságban az eltartott gyerekes családok negyedét teszik ki, és nem gyakran látni őket a televízióban.”

Ezzel Nagy Britannia nincs egyedül, Magyarországon az egyszülős családok aránya a családi pótlékban részesülők között 27%.

A 2016-os mikrocenzus adatai szerint az egyszülős családok száma 503 ezer volt.  Az ilyen családok 86 százalékában az anya él együtt gyerekével vagy gyerekeivel, ezekben a családokban a családfő egyharmada özvegy.  A következő generáció nagyjából egyharmada tehát egy szülővel nevelkedik nálunk is. Hogy jogos-e az ő világukat megmutatni egy reklámban? Erről oszlanak meg a vélemények olyan markánsan.

Nagy Britanniában például nagyon sokan adtak hangot dühüknek amiatt, hogy az ünnepi időszakban egy nem hagyományos családot állítottak példaként az emberek elé,

többen egészen addig mentek, hogy egyenesen férfigyűlölőnek nevezték a céget.

Sokan azonban örültek az áruházlánc ötletének, és tetszett nekik, hogy a nagyon is valós családi életüket pozitív és szeretetteljes módon ábrázolják.

„Idén csak anya, nagyi és én leszünk, megbecsüljük az együtt töltött időt, és emlékeket gyűjtünk. A tökéletes karácsony olyan, amilyennek te szeretnéd #traditionsgrow.” - írta egy fiatal a Twitteren.

Charlotte Lock, a John Lewis ügyfélkapcsolati igazgatója kénytelen volt nyilatkozatot is kiadni a nagy port felvert hirdetés ügyében, és elmondta, hogy a kampány célja a régi és az új dolgok tisztelete.

„Mi egy olyan nemzet vagyunk, amely szereti a karácsonyi hagyományokat - a klasszikus hagyományoktól kezdve, mint a díszítések és a fa felállítása, egészen az olyan új hagyományokig, mint az ajándékok sajátkezű készítése és a Zoom-on történő közös ünneplés - magyarázta. - Sokunknak vannak saját, egyedi ünnepi szokásaink, amik még különlegesebbé teszik a karácsonyt. A film a család és a hagyományok fejlődésének témáját ünnepli, és megmutatja, hogy a tökéletes karácsonyt a szeretteinkkel való boldog együttlét hozza el, függetlenül a hagyományoktól.”

Ennél többet nem vállalt fel azóta sem a cégnél senki, de a reklám vetette hullámok tovább gyűrűznek. Leginkább azt hiányolják az emberek, amit az elmúlt 16 évben megszoktak, a könnyes, megható sztorit.

Pedig a hirdetések az elmúlt néhány évben már elkezdték a társadalmi szemléletformálást, de úgy látszik, sem az árva/menekült gyerekek befogadása, sem a színesbőrű családok ünneplése, sem az iskolában kirekesztett gyerekek helyzetének normalizálása, sem a magányos öregek köszöntése nem érte el azt az ingerküszöböt, amit az egyszülős, jellemzően egy anyás családok boldog karácsonyának bemutatása igen. Pedig valószínűleg több érintett van ebben az utóbbi csoportban, mint az eddig bemutatott többiben.

A vélemények az ügyben is megoszlanak, hogy a gyerekeknek mennyire probléma egy ilyen, apa nélküli családban felnőni. Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy körükben sokkal magasabb a deviáns magatartások előfordulási aránya. A Cambridge-i Egyetemen végzett kutatás azonban új eredményeket hozott.

Ezek szerint az egyedülálló anyával élő gyerekek mentálisan és érzelmileg stabilak és egészségesen fejlődnek.

Új-zélandi kutatók pedig arra a következtetésre jutottak, hogy a szociális helyzet, a szülői erőszak, a bűnelkövetés a családban hozzásegítheti, de maga az egyszülős élet nem jelöli ki előre a gyerek útját arra, hogy problémás legyen. Ezzel sokan egyetérthetnek az Egyesült Királyságban is, akik nem veszik a fáradtságot, hogy panaszlevelet írjanak, viszont a kasszánál szavaztak, amikor a reklámmal kapcsolatos érzéseikről volt szó.

Két hét alatt, amióta a film kijött, meghökkentő számok láttak napvilágot. A John Lewis karácsonyi hirdetése miatt 2000 százalékkal ugrott meg a Vénusz légycsapója növények eladása.

A termesztők és a kereskedők is rekordkeresletről számolnak be a reklámfilm bemutatása után.

A brit piac legnagyobb beszállítója a holland Carni Flora cég decemberben legalább 40 000 darabot fog pluszban exportálni, és a tulajdonos kijelentette, hogy elképedt a megrendelések számától.

Azt nyilatkozta: „A kereslet mértéke egészen őrületes. A karácsony korán jött számunkra.”

Pedig a John Lewis már eleve sok-sok ezer növényt rendelt Hollandiából, mielőtt a reklámot leadták volna. A kerámiacserepekben kapható 10 fontba (kb. 4400 Ft) kerülő növények gyorsan elfogytak, úgyhogy még továbbiakat rendeltek. A brit kertészetek számára is virágzó az üzlet, egyikük egyetlen nap alatt 2500 ilyen növényt adott el. „Nagyon elégedettek vagyunk a John Lewis-szal” - mondta Simon Hamming tulajdonos.

Hogy mennyire nem mindegy a nézők reakciója, azt mutatja az is, hogy a John Lewis reklámok hatalmas költségvetéssel készülnek - az utolsó ismert adat a 2015-ös Ember a holdon például 7 millió fontba (3 milliárd Ft) került.

A cég nem volt hajlandó elárulni az idei kétperces film költségvetését, de ha jól sül el a hirdetés, akkor a megnövekedett eladások következtében minden elköltött font akár hússzorosan is megtérülhet, hiszen az éves eladás nagyjából 70%-át az ünnepi szezonban bonyolítják le, október és január között.

A karácsonyi marketingkampány nem csupán a bolthálózat meglévő termékeit népszerűsíti, hanem egy egész új termékcsaládot is létrehozott.

Ilyen például a 18 fontért (8000 Ft) kapható plüss Vénusz légycsapója-figura, vagy a 3 fontért (1300 Ft) árult vetésre alkalmas magokkal teli karácsonyi üdvözlőlap és egy termékmegjelenítéssel teli, hangulatos mesekönyv (3400 Ft).

A kampány szlogenje: Hagyd, hogy a hagyományaid növekedjenek - a másság és a közösség szívmelengető felkarolása.

Tekintettel arra, hogy a John Lewis karácsonyi reklámjának megjelenése már önmagában is hírértékű esemény, a vállalatnak nyilvánvalóan sikerül saját bevételeit gyarapítania.

Mert, mint tudjuk, a karácsony nem egy dátum, hanem egy érzés.

És semmi sem mutatja jobban ennek az érzésnek az erősödését, mint a pénzköltés.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
Ez a divatos diéta lehet a felelős a 40 év alattiak szaporodó bélrákos eseteiért
Pedig úgy hirdetik, mint egészséges alternatívát a sok rossz kaja helyett.

Megosztom
Link másolása

Sokan évek óta szidják a húsevőket, és próbálják az embereket átnevelni a vegánságra. Pedig a növényi alapú táplálkozás komolyan árthat az egészségünknek, ha hihetünk egy új kutatásnak.

A tudósok szerint ugyanis az étrendben szereplő hús- és tejfehérjék segíthetnek a bélrákkal összefüggésbe hozható daganatok kivédésében.

Japán kutatók egereken végzett kísérletei most azt mutatják, hogy az ezeket a molekulákat tartalmazó étrend csökkentheti a vékonybélben kialakuló daganatok kialakulását.

A tudósok óva intenek attól, hogy szándékosan kihagyjuk az étrendből az állati eredetű ételeket, ha nem szenvedünk allergiától.

Ez a kutatás azt vizsgálta, hogyan hat a hús- és tejmentes étrend a daganatok kialakulására az egerekben. Az eredmények arra utalnak, hogy a hús- és tejfehérjék fontos szerepet játszhatnak a daganatok elleni védelemben, és az immunrendszer megfelelő működéséhez is szükségesek lehetnek.

Bár sokan úgy gondolják, hogy a tej- és húsmentes étrend egészséges, az ilyen diétákat nem szabad orvosi ajánlás nélkül követni, mivel bizonyos esetekben kockázatos lehet.

A tanulmányban a tudósok olyan egereket vizsgáltak, amelyeknek egy genetikai mutáció miatt hajlamuk van daganatok kialakulására a belekben. Ez hasonló az emberekben előforduló állapothoz. Az egereket két csoportra osztották: az egyik csoport hús- és tejfehérjementes étrendet kapott, míg a másik normál étrendet evett hat hétig.

Az eredmények azt mutatták, hogy a normál étrendet fogyasztó egerekben kevesebb daganat fejlődött ki a vékonybélben.

Amikor a kutatók bevezették az albumint, egy húsban található fehérjét a fehérjementes étrendbe, a daganatokat gátló hatást megfigyelték az addig vegán étrenden tartott egereknél is.

Az is kiderült, hogy az étrend hatással volt a T-sejtek számára, amelyek az immunrendszer részei és segítenek a fertőzések elleni védelemben. Azoknál az egereknél, amelyek növényi alapú étrendet kaptak, kevesebb T-sejtet találtak a vékonybélben. A kutatók a Frontiers in Immunology című folyóiratban azt írták, hogy ez kiemeli az állati fehérjék fontosságát az egészséges immunrendszer fenntartásában.

A kutatók szerint az új eredmények arra utalnak, hogy veszélyes lehet a vegánság, és hangsúlyozzák, hogy ilyen étrendet orvos ajánlása nélkül nem szabadna követni.

Az utóbbi években egyre népszerűbbé vált a növényi alapú étrend, és sokan etikai vagy környezetvédelmi okokból választják azt.

Ez a kutatás néhány hónappal azután született, hogy a szakértők aggodalmukat fejezték ki a fiatalok körében növekvő bélrákos esetek miatt.

A vékonybélrákos esetek száma az elmúlt 30 évben 50%-kal nőtt a 20-as, 30-as és 40-es éveikben járó emberek körében.

Dr. Shivan Sivakumar, a Birminghami Egyetem onkológusa ezt már járványnak nevezte.

„Jelenleg járvány van a fiatalok (50 év alattiak) körében. Nem ismert ennek az oka, de egyre több ilyen rákos beteget látunk”

– mondta a MailOnline-nak.

Egyes szakértők szerint a gyorséttermi ételek és az elhízás is szerepet játszhatnak ebben, ugyanakkor ez nem magyarázza teljesen a betegség növekedését a fiatal, egyébként egészséges emberek között. Erre lehet most magyarázat a vegán étrend.


Megosztom
Link másolása

FONTOS
Titkos üzenet - megfejtették Vincent van Gogh: Csillagos éj című képének rejtett jelentését!
A művész messze megelőzte a korát, és a XIX. század tudósait.

Megosztom
Link másolása

A csillagos éj, az 1889-ben készült, ikonikus alkotás Vincent van Goghtól, meglepő összhangban van az égbolt csillagászati törvényeivel – fedezték fel nemrég a légköri tudósok. Ez arra is utal, hogy a művész messze megelőzte a XIX. század tudósait.

Olyat látott, amit előtte talán senki, és lefestette azt, amit csak később sikerült a tudománynak felfedeznie.

A szakemberek most úgy vélik, hogy van Gogh

merész ecsetvonásaival kiszámolta a légkörben lévő, láthatatlan, egyenetlen légáramlásokat,

amit turbulenciának nevezünk, és ami változásokat okoz az éjszakai ég látványában.

Még lenyűgözőbb, hogy van Gogh ezt az élénk alkotást nappali fényben, egy ablaktalan műteremben festette

– számolt be az Artnet.

Most a Physics of Fluids című folyóiratban publikált kutatók „rejtett turbulenciát” azonosítottak van Gogh csillagos stílusában.

Úgy tűnik, a művész figyelembe vett olyan fluiddinamikai elveket (fluiddinamika a folyadékok és gázok mozgását leíró tudomány), amelyek majdnem 100 évvel később fedeztek fel – ilyen például George Batchelor matematikus 1959-ben kidolgozott energiamozgási skálája.

Az ecsetvonások méretét például a turbulencia viselkedésének modellezésére használták fel. A festmény fény- és színárnyalatai szintén arra utalnak, hogy van Gogh képes volt megragadni a légköri jelenségeket, amelyek a festményen tükrözik az égbolt mozgását és energiáját.

„Egy nagy felbontású digitális képpel pontosan meg tudtuk mérni az ecsetvonások méretét, és összehasonlítottuk ezeket a turbulenciaelméletek által várt méretekkel.”

– mondta Yongxiang Huang, a tanulmány szerzője. Még ennél is lenyűgözőbb, hogy egy 2019-es tanulmány azt sugallja, van Gogh nemcsak a légköri turbulenciát vette figyelembe, hanem a csillagok fényévekben mért távolságát is. A mostani kutatás szerzői hasonló körülmények között vizsgálták és osztályozták a szél energiáját a légköri viszonyokkal összefüggésben.

A különböző festékszínek fényerejét is vizsgálták a mozgási energia összefüggésében.

A kísérletek során – beleértve a Csillagos éj 14 kavargó formájának vizsgálatát is – azt találták, hogy van Gogh hihetetlen kapcsolatban állt a természetes táj és égbolt mozgásával.

„Ez mély és intuitív megértést mutat a természeti jelenségekről”

– mondta Huang.

„Van Gogh pontos ábrázolása a turbulenciáról talán a felhők és a légkör mozgásának tanulmányozásából származott, vagy egy belső érzékből, hogyan ragadja meg az ég dinamizmusát.”

A térbeli munkák és a fényerősségek összhangban álltak a légköri energia valódi mozgásaival – amely tudományosan az 1940-es Kolmogorov-törvényként ismert. Tudományos szempontból A csillagos éj különösen kiemelkedik azzal, hogy a fényerősség az egész festményen egyenletesen oszlik el, miközben finoman utal a légköri turbulenciára.

Az elemzésből az is kiderült, hogy van Gogh intuitív módon értette meg a természetes jelenségek mozgását, ami különleges kapcsolatot mutat a természeti világ és a művészet között. Ezzel a felfedezéssel a kutatók arra jutottak, hogy van Gogh munkája a tudományos vizsgálatokban is figyelemre méltó, és új megvilágításba helyezi, hogy mit tudunk a légáramlatokról és azok ábrázolásáról.

 

Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Figyelem! Ezzel az egyszerű trükkel jelentősen csökkentheted a gázszámládat!
Egy apró változtatás és azonnal csökken a fogyasztás - így spórolhatsz a rezsin!
Sassy - sassy.hu
2024. szeptember 23.


Megosztom
Link másolása

Egy takarékos TikToker, aki nem fél megosztani a spórolós tippeket, most egy villámgyors és könnyű módszert árult el, amivel drasztikusan csökkentheted a gáz- és villanyszámláidat! De vigyázat, egy szakértői szervezet már figyelmeztetett: ennek a trükknek az alkalmazása akár halálos veszélyeket is rejthet!

A TikTokon népszerű The Sterling Man (@thesterlingman) szerint

mindössze annyit kell tenned, hogy lejjebb állítod a kazánod hőmérsékletét, és máris jelentős összegeket spórolhatsz! „Ez az egyszerű trükk csökkentheti a gázszámládat” – állítja.

Sokan túl magasra állítják be a kazánjuk hőmérsékletét.

A szakértők azt javasolják, hogy a melegvíz hőfokát 55 fokra állítsuk, míg a radiátorokét akár 50 fokra is elég lehet.

Az Energy Saving Trust szerint ez a kis módosítás akár 5%-kal is javíthatod a kazán hatékonyságát, ami már érezhető megtakarítást jelenthet. De arra is figyelmeztetnek, hogy ha túl alacsonyra állítod a hőmérsékletet, az komoly egészségügyi kockázatot jelenthet, például a legionella fertőzés formájában, nem beszélve a rosszul fűtött lakásban elszaporodó penészről.

@thesterlingman Listen Up Guys This Can Save You #money #savingmoney #moneysavingtips #moneysavinghacks #ukfinance #ukmoney ♬ original sound - The Sterling Man

De ahogy közeledik a hideg idő, mindenkinek jól jön egy kis spórolás, talán még a karácsonyi ajándékokra is több juthat így.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Ha ezt eszed a terhesség alatt, 20%-kal csökkenhet az autizmus kockázata a babánál
Hatása nem helyettesíthető semmilyen táplálékkiegészítővel.

Megosztom
Link másolása

Egy új tanulmány szerint, ha terhesség alatt halat eszünk, 20%-kal csökkenhet az esélye annak, hogy a gyermeknél autizmust diagnosztizáljanak. Ugyanakkor a halolajkapszulák szedése nem mutatott hasonló hatást.

„Ez a kutatás újabb bizonyítékot ad arra, hogy a rendszeres halfogyasztás terhesség alatt biztonságos és jótékony hatású”

– mondta Dr. Emily Oken, a Harvard Orvosi Kar és a Harvard Pilgrim Egészségügyi Intézet professzora. „A halak fogyasztása segíthet abban, hogy kisebb legyen a koraszülés esélye, és a baba agya is jobban fejlődjön.” Terhes nők számára

ajánlott hetente 2-3 adag, alacsony higanytartalmú tengeri herkentyű fogyasztása, hogy segítse a magzat agyának fejlődését. Leginkább a tőkehalat javasolják a tudósok.

A tanulmány szerzői – akiket a Drexel Egyetem kutatói vezettek – azt találták, hogy a várandós nők egynegyede egyáltalán nem evett halat. A kutatásban 10 800 nő halas étrendjét és 12 646 nő halolaj-kiegészítők használatát vizsgálták, hogy megnézzék, van-e összefüggés az autizmus diagnózisa és az autizmushoz kapcsolódó tulajdonságok között. A résztvevők 65–85%-a nem használt halolajkapszulákat vagy omega-3 zsírsav kiegészítőket.

Az omega-3 zsírsavak fontosak a szervezet számára, különösen a szív, az agy és a szem megfelelő működéséhez.

Ezek az anyagok halakban, dióban, lenmagban és zöldségekben találhatók, de halolajkapszulákkal is pótolhatók, mert a test nem termeli őket magától.

A Drexel tanulmány szerint a halfogyasztás jobban csökkentette az autizmus előfordulásának esélyét a lánygyermekeknél. A halolajkapszulák terhesség alatt azonban nem mutattak kapcsolatot az autizmus diagnózisaival vagy autizmushoz kapcsolódó tulajdonságokkal.

Az autizmus olyan fejlődési zavar, amely befolyásolja, hogyan tanulnak, viselkednek és kommunikálnak az emberek. A kutatók szerint ez egy bonyolult állapot, amelyet még nem teljesen értenek. Az eredmények az American Journal of Clinical Nutrition szeptemberi számában jelentek meg. A kutatók szerint fontos lenne jobban tájékoztatni a terhes nőket a halak fogyasztásának fontosságáról.


Megosztom
Link másolása