ÉLETMÓD

Ez a 3 apró különbség az egészséges és a már egészségtelennek számító szorongás között

Nagyban függ attól, hogy milyen hatással van ránk, mit gondolunk róla, és mit teszünk vele.

Megosztom
Link másolása

Nem könnyű különbséget tenni az egészséges és az egészségtelen szorongás között. Kevés érzelem okoz nagyobb definíciós zavart, mint a szorongás. Talán nincs is olyan ember, aki még nem érezte ezt az egyébként teljesen normálisnak számító emberi érzelmet.

A szorongás azonban ölthet olyan méreteket, amivel már a pszichológia foglalkozik.

Tehát mi is ez a szorongás? Egészséges vagy egészségtelen? Mint sok minden másra, erre is az a válasz, hogy: attól függ.

A szorongás lehet egészséges és egészségtelen is. A különbség pedig nagyban függ attól, hogy milyen hatással van ránk, mit gondolunk róla, és mit teszünk vele. A szorongás kezelésének legjobb módja az, ha e 3 változót mérjük, hogy segítsen meghatározni, meddig egészséges a szorongás, és mi az a szint, amikor már nem.

Hogyan lehet megkülönböztetni az egészséges és az egészségtelen szorongást:

1. Hogyan hat rád a szorongás?

A hagyományos gondolkodás szerint a szorongás mennyisége és súlyossága határozza meg, hogy egészséges vagy sem. A túl sok szorongás általában egészségtelen, míg némi szorongás hasznos, sőt egészséges is lehet. A szorongás egészségességének megítélése azonban sokkal inkább a szorongás életünkre gyakorolt hatásával függ össze, mint a súlyosságával. Amikor a tünetek elkezdenek károsodást okozni az életünkben és működésünkben, a tüneteket rendellenesnek tekintik.

2. Hogyan értelmezed a szorongást?

Ahogy egyre többet tudunk meg a szorongásról és a stresszről, úgy fejlődik a megértésünk. A tudomány ma már azt sugallja, hogy a tünetek negatív hatását jelentősen meghatározza az, hogy hogyan gondolkodunk róla. Biológiailag a stressz nagyon gyakran átfedésben van a szorongással. A stressz egészségre gyakorolt hatásait vizsgáló egyik figyelemre méltó, nemrégiben készült tanulmány kimutatta, hogy a stressz mennyisége kevésbé számít, mint az, hogy hogyan tekintünk rá, és mit teszünk vele.

Ezek az adatok fontos következményekre utalnak a szorongással kapcsolatban: az, hogy hogyan gondolkodunk róla és mit teszünk vele, talán többet számít, mint az, hogy mennyire szorongunk. Ha úgy gondoljuk, hogy a szorongásunk egészségtelen, akkor valószínűleg az is. És nem csak azért, mert szuper öntudatosak vagyunk, hanem mert a tőle való félelmed tesz minket azzá. Az, hogy félünk a szorongásunktól, inkább fokozza azt, míg az, hogy pozitívan gondolkodunk a szorongásról, hasznossá teheti. Azzal, amit a szorongásról tudunk, nem túlzás azt állítani, hogy az, ahogyan gondolkodunk róla, meghatározhatja, hogy egészséges vagy egészségtelen.

3. Mit kezdesz a szorongásoddal?

Ez talán a legfontosabb rész - a cselekvés. Hogyan használod a szorongásodat, és mit kezdesz vele? A szorongás felhívhatja a figyelmünket azokra a dolgokra, amelyek fontosak számunkra, és táplálhatja a cselekvésre való motivációnkat, vagy felhívhatja a figyelmünket az általunk nem befolyásolható félelmekre, amelyek a rágódást, az elvonulást és a még több félelmet táplálják. A különbség a szorongás e két típusa között abban rejlik, hogy hogyan gondolkodunk róla, és végső soron mit kezdünk vele. Egy új kutatás szerint a szorongó emberek éberebbek lehetnek a cselekvésre, „képesek gyorsan és hatékonyan reagálni, amikor veszélyes helyzetekkel szembesülnek”.

Amikor a szorongást nem a problémák megoldására használjuk, hanem hagyjuk, hogy elhatalmasodjon rajtunk, és csak még több félelmet és szorongást keltsen bennünk, akkor önmagunk ellen fordítjuk, és valami káros dologgá alakítjuk át. Ha tudjuk, hogy a szorongás természetes módon arra késztet minket, hogy problémamegoldást és védőintézkedéseket tegyünk, az segíthet nekünk abban, hogy az energiánkat a megoldásra irányítsuk. Az erre a három kérdésre adott válaszok remélhetőleg segítenek meghatározni, hogy a szorongás hogyan működik az életedben, és hogy egészségesnek számít-e.

Ha úgy véled, nem kezeled jól, próbáld meg első körben megváltoztatni a róla való gondolkodásodat. A jó hír az, hogy a szorongás - egészséges vagy egészségtelen - alapos vizsgálata az első lépés ahhoz, hogy átvedd az irányítást felette, és végül az előnyödre fordítsd.

Forrás: YourTango


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


ÉLETMÓD
Szenzációs trükk: így csavard le a műanyag palackok kupakját, hogy ne lógjon a szádba ivás közben
Egész eddig rosszul használtad a műanyag palackok kupakját, ezért nem tudsz inni belőle kinyitás után.
Sassy - sassy.hu
2024. július 12.


Megosztom
Link másolása

Te is utálod ezeket a nyomorult műanyag palackokat, amelyekről újabban nem lehet teljesen letekerni a kupakot?

És te is bosszankodtál már amiatt, hogy nehéz inni vagy önteni így a palackból?

Nos, akkor ezt a trükköt imádni fogod!

Egy tiktoker most videón mutatta meg, mit kell csinálni, hogyan nem lesz zavaró a kupak - amit csak a közelmúltban kezdtek úgy gyártani, hogy ne lehessen teljesen letekerni a palackról. osztotta meg tippjét, hogy a fedél ne akadjon az ajkadba, amikor kortyolod az italodat.

Kinyitás után felhúzza a műanyag pántot, majd azzal együtt áthúzza a kupakot a túloldalra úgy, hogy többé ne legyen útban.

Szóval így kell használni ezeket a khm... kupakokat. persze az lenne a legjobb, ha visszatérnénk a 30-40 évvel ezelőtti módszerhez, és visszaváltható üvegbe töltenék az üdítőket, és fémkupakokat tennének a palackokra.

A videót itt láthatod, várd meg, amíg betölt:

@davebold1

There was me thinking be flying cars and stuff . Nope lids on juice bottles that dont come off

♬ Wtf - Einar08

Megosztom
Link másolása

ÉLETMÓD
Így tartsd hűvösen a lakást légkondi nélkül ebben a pokoli hőségben
Elárulunk pár trükköt, amivel spórolhatsz az energiaszámládon, anélkül, hogy felforrna az agyad.

Megosztom
Link másolása

Ebben a pokoli hőségben a légkondi gyakorlatilag életmentő, azonban nagy költséggel járhat, ha egész nap nyomatod. Érdemes ezért megtenni pár apró dolgot, amivel hosszabb távon is hűvösen tarthatod az életteredet.

Függönyök

A sötétítés egy ősi módszer, de hatásos. A napfény kizárásával ugyanis meggátolhatjuk, hogy a kelleténél jobban felmelegedjen a lakás. És bár mindenki valódi sötétítőre gondol fekete vagy valamilyen más sötét árnyalattal, a fehér függöny még praktikusabb lehet, hiszen a fény javát visszaveri ahelyett, hogy beszívná, mint az előbb említett társai.

Ehhez persze az is fontos, hogy mögötte ne legyenek nyitva az ablakok, így sem a fény, sem a meleg nem száll majd be. Kicsit depressziós megoldásnak tűnhet, de hidd el, megéri!

Levegő

Sajnos mostanra odáig melegedett a levegő, hogy már este se hűl le érdemlegesen, mégis az éjszaka közepén sokkal elviselhetőbb a kinti hőmérséklet, amit érdemes beengedni a lakásba.

Nyisd ki az ablakokat, a plusz hatás elérése érdekében pedig meg is keringetheted egy ventillátorral. Ezt még lehet fokozni, ha fagyasztott vizes palackot vagy fagyasztott törölközőt helyezel elé, így még hűvösebb levegőt tud keringetni.

Növények

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a növényeknek milyen nagy szerepe van egy ilyen forró időszakban. De nem csak az utcán számítanak, hanem a házban is, ugyanis a növények nedvességet bocsátanak a levegőbe, ami segít, hogy hűvösebbnek érezd a hőmérsékletet.

Elektronika

A feleslegesen működő elektronikai készülékek hőt termelhetnek, így amit nem használsz, érdemes lehet kihúzni a konnektorból.

@phantilaphat Tips for keeping your apartment cool during the summer #nyc #summer #heat #tips #sustainableliving #reduceenergybills #saveenergy ♬ original sound - Phantila Phataraprasit

Forrás: The Sun


Megosztom
Link másolása


ÉLETMÓD
A Rovatból
Megvan, miért van az idős embereknek különös testszaguk, és az is kiderült, mit szólnak ehhez a fiatalok
Bebizonyosodott, hogy valóban létezik ez a testszag, tesztelték is 20 és 30 év közti embereknél, mit vált ki belőlük.
Sassy - sassy.hu
2024. július 09.


Megosztom
Link másolása

A köztudatban rengeteg sztereotípia él az idős emberekkel kapcsolatban, és valljuk be, sok marhaságot gondolnak az emberek az öregekről.

Eleve az is megdöbbentő, hogy sokan egy kalap alá vesznek mindenkit, aki idős, mintha 65 évestől 95-ig egy homogén massza lenne az összes idős ember.

Az egyik legismertebb, közszájon forgó dolog, amit tényként kezelnek, az "öregségszag", vagyis hogy minden idősnek egyfajta jellegzetes testszaga van.

Nos, a Femcafé azt írja, hogy egy 2012-es tanulmány bebizonyította, hogy a jellegzetes testszag létezik.

A vizsgálatban a kutatók különböző korcsoportokba tartozó résztvevők hónaljpárnái alapján szagmintákat készítettek.

A szagmintákat 20 és 30 év közötti önkéntesekkel tesztelték.

Egyrészt elemezniük kellett a szagokat, másrészt meg kellett állapítaniuk, hogy milyen életkorú embereké.

A fiatalok meg tudták határozni, milyen korú embereké a szagok, sőt, egyáltalán nem tartották kellemetlennek vagy taszítónak, hanem semlegesnek értékelték.

Egy másik tanulmányban a szakemberek arra jöttek rá, hogy a szagot előállító komponens, a 2-Nonenal, illetve a bőrön található lipidek mennyisége az idő előrehaladtával növekszik. A feltételezések szerint e kettőnek a legnagyobb a szerepe a jellegzetes testszag kialakulásában.

Forrás: Femcafé

Megosztom
Link másolása


ÉLETMÓD
7 durva tünet, amivel a tested jelzi, hogy már nem bírja tovább a hőséget
Ha a felsorolt tüneteket tapasztalod, fordulj orvoshoz.

Megosztom
Link másolása

A hosszú ideig - napokig, hetekig tartó - hőség és a megszokottnál magasabb hőmérséklet, pontosabban az azzal járó hőterhelés többféleképpen veszélyeztetheti a szervezetünket, és számos egészségügyi problémát okozhat.

Előfordul, hogy kifejezetten káros a nagy hőség.

Az egyik egészségügy probléma a hőkimerülés, ami ugyan kevésbé súlyos állapot, mint a hőguta, de még így is komoly veszélyt jelent.

Ha az alábbi tüneteket tapasztalod, akkor valószínűleg hőgutád van és a szervezeted már nem bírja a hőséget: hányinger és hányás, ájulásérzés, zavartság, gyengeség, fejfájás, erős szívdobogás, nyirkos bőr. Azért kockázatos, mert ha nem kezelik időben, hőgutává súlyosbodhat az állapot.

A hőguta tünete a zavartság, dezorientáció, az eszméletvesztés, a magas láz, a hallucináció és rohamok, illetve az, ha a test nem izzad a melegben.

Az extrém meleg további problémákat okozhat.

Kiszáradás: a hőségben a szervezet az izzadással több folyadékot veszít, és ha nem pótoljuk megfelelően, könnyen kiszáradhatunk. Tünete a szédülés, fejfájás, fáradtság és súlyos esetben ájulás.

Elektrolit-egyensúly zavara: az izzadás során a test nem csak vizet, hanem elektrolitokat is veszít, például nátriumot, káliumot és kloridot. Létfontosságúak a sejtek működéséhez, és hiányuk izomgörcsöket, szívritmuszavarokat és egyéb kardiovaszkuláris problémákat okoz.

Súlyosbodó krónikus betegségek: az extrém hőség stresszt jelent a szervezet számára, ezért kifejezetten veszélyes a krónikus betegségekkel küzdőknek. Például a szív- és érrendszeri betegeknek, a diabéteszeseknek vagy légúti betegségekben szenvedőknek.

A megelőzéshez fontos a megfelelő folyadékbevitel, a közvetlen napfény kerülése, amikor csak lehet, a könnyű szövésű és világos ruha, a lakás és munkahely hűtése.

A gyerekeket még jobban kell óvni a nagy melegtől, a kicsiket ne a déli órákban vidd el sétálni, soha ne hagyd őket az autóban, meleg, felforrósodott helyeken. Vízparton és napon könnyű szövésű, világos kalappal védd a fejüket.


Megosztom
Link másolása