9 dolog, ami a milleniálok szerint státusszimbólum, de a Z-generáció nem tartja semmire
Ami neked csillogó-villogó álom, az lehet, hogy valaki másnak csak egy teljesen fölösleges porfogó.
Nem meglepő, hogy a mai tinik és fiatal felnőttek (értsd: Z-generáció) teljesen másra kattannak rá, mint a millennialok. Miközben az idősebb (de még nem annyira idős) generáció küzd azért, hogy megmutassa: „igenis bejött nekik az élet”, a fiatalabbak a globális gazdasági krízisek közepette egyszerűen csak próbálnak egyáltalán megélni. Egy friss felmérés szerint
a millennialok „gyorsabban gazdagodnak”, mint az X-generáció vagy a baby boomerek – de sok olyan menőség-faktort hordoznak, amit a Z-generáció teljesen hidegen hagy.
Más szóval vannak bizonyos, millennialok számára státuszszimbólumnak számító cuccok és élethelyzetek, amiket a Z egyáltalán nem csodál. Lássuk, mik is ezek:
1. Kétszintes ház
A millennialok az összes generáció közül a legkevésbé vágynak egyszintes családi házra. Nekik egy csini kis kétszintes otthon a megtestesült álom, valószínűleg azért, mert gyerekkorukban azt látták „gazdagság” gyanánt, és amikor felnőtté váltak, kénytelenek voltak sokkal kisebb terekkel beérni.
A Z-generáció közben a szüleivel vagy lakótársakkal él, hogy ne rokkanjon bele az egekbe szökő albérleti árakba.
Így nem meglepő, hogy számukra a kétszintes kecó nem egy álom cél, hanem valami távoli, irreális elképzelés
– különösen, ha figyelembe vesszük, hogy rengeteg Z talán soha nem engedhet meg magának saját ingatlant. Ebből fakadóan a millennialok háztulajdonlás-fétise a Z generáció számára teljesen irreleváns.
2. Rozsdamentes konyhai gépek
A National Association of Home Buyers (Nemzeti Lakásvásárlói Egyesület) szerint a millennialok csorgatják leginkább a nyálukat a fehér konyhaszekrények és a rozsdamentes acél háztartási gépek láttán. Hiszen
gyerekként azt látták a tehetősebb ismerősöknél, hogy a full modern és minimalista konyha a jólét csúcsa.
A Z-k viszont sokkal inkább a szabad önkifejezés, a komfort és a kreativitás hívei. Nekik a „steril” konyha fehér falai és sima fémfelületei kifejezetten unalmasak, és éppen ellentétei annak a színes, személyre szabott környezetnek, amiben jól érzik magukat. Így hát a rozsdamentes acél a szemükben inkább egy ósdi millennial-sikk, mintsem vágyott lakástrend.
3. Étteremben enni
A millennialoknak az étterem a jólét és a tehetősség egyik jelképe, amit jobbára nagyobb eseményekre tartogatnak. Ehhez képest a Z-generáció számára már régóta természetes a gyakori kocsmázás vagy éttermi kaja – egyszerűen a szocializáció és a kikapcsolódás része.
Egy Modern Restaurant Management kutatás szerint
a Z-generáció minden más generációnál többet költ vendéglátásra.
Nem azért, mert tele vannak pénzzel, hanem mert ők kevésbé látják értelmét spórolni egy olyan házra, amit sose fognak tudni megvenni. Ha tehát kevés a pénz, akkor is inkább a hétköznapi szociális élményekre költenek, mintsem arra, hogy évekig kuporgassanak egy bizonytalan jövőre.
4. Drága órák és luxusékszerek
A Z-generáció már bőven beleszületett az okostelefonok világába, szóval az órák gyakorlati funkciója (időmérés) teljesen elveszett számukra. Ha mondjuk Rolexről beszélünk, az a millennialoknak még a „csodált gazdagság” tárgya – a Z-generáció viszont valószínűleg csak annyit mond:
„Ugyan már, minek ennyi pénzt órára költeni, ha 10-ből 9 ember amúgy is a mobilján nézi meg az időt?”
Így nem csoda, hogy vagy beérik egy olcsóbb, de dizájnos hamisítvánnyal (lásd „luxus dupe”), vagy a pénzt inkább élményekre, utazásokra, esetleg a kreatív önkifejezésre költik.
5. Dizájnerruhák nagy logókkal
Miközben a millennialok egyik menő státuszszimbóluma a Chanel-logós táska vagy a hatalmas Gucci felirat a pólón,
a Z-generációnál a „soft luxury” vagy a „quiet luxury” hódít: kifinomult, minimál cuccok, amikben a márkaérték inkább sejtve van, nem pedig arcba tolva.
Ezt részben az is magyarázza, hogy a Z-generáció lényegesen tudatosabb a vagyoni egyenlőtlenségekkel kapcsolatban. Másrészt ott a second-hand kultúra: a Z-k javában turiznak és vintage-boltokban vadásznak, ahol a hatalmas logók egyébként sem feltétlenül az elsőszámú célpontok. Szóval, míg a millennialok még mindig a nagy, hivalkodó márkanevekkel szeretnének villogni, a fiatalabbak inkább finom, rejtett eleganciára mennek – ha mennek egyáltalán.
6. Saját iroda
Régebben a saját iroda maga volt a siker netovábbja, a vállalati hierarchia egyik legfontosabb rangjelzése.
A Z-generáció azonban gyakorlatilag megkérdőjelezi a teljes „irodába járás” koncepcióját:
ha már dolgozni kell, akkor legyen rugalmas és hibrid.
Így érthető, hogy míg a millennialok a munkahelyi túlhajtás és karrierépítés során még mindig dédelgetik a saját iroda álmát, a Z-k inkább arra törekednek, hogy minél kevesebb időt kelljen az irodában tölteniük – egy menő asztali naptár vagy a „legjobb” kilátás aligha izgatja őket.
7. Hatalmas gyémánt eljegyzési gyűrűk
A millennialok többsége még mindig ragaszkodik a tradicionális esküvői rituálékhoz, úgy mint a klasszikus gyémántgyűrű, lehetőleg minél nagyobb kővel. A Z-generáció viszont a jelenlegi gazdasági helyzetben egyrészt sokkal jobban megfontolja, mire költi a pénzét, másrészt nagyobb teret hagy a kreativitásnak és az önkifejezésnek.
Így nem meglepő, hogy a nagy, drága gyémántok náluk már nem kimondottan menők – és inkább valami egyedibb, talán nem is annyira drága, de saját stílusukat tükröző gyűrű mellett döntenek.
8. Bébiszitter
Sok millennialnak már van gyereke, és az, hogy valaki képes egy dadát fizetni, egyértelmű státuszszimbólum a szemükben. A MassMutual felmérése szerint
a Z-generáció fiataljainak 25%-a egyáltalán nem tervez gyereket vállalni
– részben anyagi okok, részben egyéb életstílusbeli választások miatt.
Figyelembe véve, hogy a gyereknevelés és a full time bébiszitter a mai árak mellett kvázi olyan drága, mint a felsőoktatás, nem csoda, ha ezt a Z-generáció nem feltétlenül tartja prioritásnak. Egyszerűen lehet, hogy nem is akarnak olyan életet, amiben a „gyerek + dada” kombó jelenti a társadalmi ranglétrán való feljebb lépést.
9. Klasszikus autók
A Hagerty Agents felmérése szerint a millennialok 57%-a odavan a klasszikus autókért, amelyeket birtokolni egyszerre nosztalgikus emlék és presztízs.
A Z-generáció viszont egyre gyakrabban nem akar még jogosítványt sem,
mert fél a vezetéstől, vagy egyszerűen nem engedheti meg magának a gépkocsi-fenntartás költségeit.
Így nem meglepő, hogy a Z-k szemében az öreg és szervízigényes kocsi aligha álom – inkább egy drága hobbi, amit csak a „tehetősebb, régi motoros” generációk engednek meg maguknak.