FONTOS

S ki viszi át fogában tartva a Művészettörténetet a túlsó partra

Gondolatok egy (és még egy) tantárgy halála kapcsán.
Solomayer Anna - sassy.hu
2024. január 10.


Megosztom
Link másolása

2024-től Magyarországon nem lehet érettségit tenni művészettörténetből, mivel a tantárgy (a film-és médiaismerettel együtt) az alaptanterv 2020-as keltezésű változásainak köszönhetően megszűnik.

Illetve hát dehogy szűnik meg, csak beleolvad a vizuális kultúra nevű tárgyba, ahol a 9-10. évfolyamon majd heti 45 egész percben mindent megtanulhatnak a diákok arról, miért kígyózik a sor mondjuk a Renoir-kiállítás előtt.

Amúgy is, így legalább kevesebb órája lesz a szegény leterhelt gyerekeknek, a tanárhiány pedig nem lesz olyan ordító.

Meg hát, minek is erről ennél többet tanulni? Akit érdekel, ott van rá az internet, olvasson utána!

Vagy ez nem így működik?

Amit nem vetnek, abból nincs mit aratni

Aki maga is volt már gyerek (vagyunk ezzel így néhányan), az pontosan tudja, ha nem lenne kötelező az iskola, bizony nagyon kevesen járnának oda, az otthontanulás intézményét pedig igen kevesen tehetik/akarják megengedni maguknak.

Ebből kifolyólag, ha mondjuk nem lenne kötelező egy előre meghatározott tanterv mentén irodalmat tanulni, az írás-olvasás elsajátítása után a legtöbb gyerek önszántából maximum képregényt olvasna, és később érthető módon igyekezne megszabadulni a szülei által felhalmozott verseskötetektől, klasszikus regényektől vagy bármilyen fajsúlyosabb könyvtől.

Mert az számára nem lenne érték.

Ugyanígy, ha valakinek nem kötelező az iskolás évei alatt stílusokat, történetiséget, iskolákat is tanulni a vizuális kultúra megismerése kapcsán, az nem fogja érteni a problémát mondjuk egy zsámbéki romtemplom pályázata körül, nem kap fogódzót egy múzeum tárlatának értelmezéséhez, vagy ami talán a legrosszabb: nem fog tudni értékrendi különbséget tenni egy reneszánsz festmény és egy AI generálta giccskép között.

Ezek ugyanis pontosan ugyanolyan rossz kimenetelnek számítanak, mint amikor valaki nem tudja, ki volt József Attila, nem ismeri fel a klasszikus utalásokat a mai popzenében vagy nem érti a poént a cikk elején látható képpel kapcsolatban.

Ha pedig nincs lehetőség arra, hogy egy bármilyen családi háttérrel rendelkező gyerek kóstolót kapjon az alkotás fizikai tevékenységén túl a művészet történelmi összefüggéseibe, áthatásaiba, akkor egy idő után nem lesz kellő számú ember, aki ezeket az értékeket hivatásszerűen őrizze, védje, magyarázza és tovább örökítse, és évszázadok közös munkája vész kárba.

Ahogy arra a Magyar Tudományos Akadémia is rávilágított a tantárgy kivonásával kapcsolatos közleményében, a rendelkezés az egyetemi felvételizők számának csökkenését vonja maga után, ezzel pedig a jövő oktatásának színvonalát, valamint a muzeológiai, műemlékvédelmi, múzeumpedagógiai, tudományos szakemberek utánpótlását veszélyezteti.

Amire pedig kevés ember van, arra kevés energia jut, a gondozandó tudás és érték viszont egyre több lesz.

Nemhogy kevesebb, de több szakemberre lenne szükség, hiszen a XXI. századra (ismét) a vizualitás vált a tömegek közös nyelvévé, aki pedig nem beszéli ezt a nyelvet, azt a többiek bizony kiközösítik.

Az viszont sajnos nem megoldás, hogy papíron összematekozzuk a kívánatos eredményt, majd odatoljuk valakinek az orra alá azzal a felszólítással, hogy „Hát ez nem atomfizika, holnaptól ezt is te tanítod, a már meglévő munkaidődbe sűrítve…”

Képzivataros idők

A szintén megszűnő (illetve papíron más tantárgyakba olvadó ) film- és médiaismeret, szűkebb művészeti terület révén még pontosabban világít rá a szakemberek félelmeire a változással kapcsolatban.

Hartai László, az ELTE Filmtudomány tanszékének alapító oktatója 2020-ben, a NAT átalakításakor azt mondta: az, hogy a tantárgy tartalma más tárgyakba kerül, csak "retorikai fogás", ehhez ugyanis a többi tanár továbbképzésére és tananyag-, illetve módszertani fejlesztésre lenne szükség.

Erre pedig nem nagyon látunk példákat. Az, hogy végül mely másik tantárgyakba és milyen módon fog megvalósulni a megszűnő tananyag átmentése, nem egészen világos. Ami viszont egyértelmű: a többi tanárnak ez újabb plusz munkát fog jelenteni. Hogy honnan szerzik majd ehhez a szakmai tudást, az jó kérdés, révén maga a képzés állami szinten megszűnt.

Talán párba állítják őket a képzést korábban elvégző, a változással pedig félig lábon lőtt médiaszakos kollegákkal, akik örömmel adják majd át az immáron önmagában értéktelen tudásukat?

Lehet.

Vagy csak szóltak nekik, hogy oldják meg, a gyerekek érdekében. És ők megoldják.

Autodidakta módon kitanulják a már meglévő munkájuk mellett, amit mások évekig tanultak az egyetemen. Megtanulják vagy kitalálják, hogyan kell egy harmadikos vagy negyedikes alsósnak a biztonságos internethasználatról úgy megtartani az ajánlott 6 órát, hogy utána a kisdiáknak ne okozzon gondot:

  • A személyes adat fogalmának értelmezése
  • Az online zaklatás felismerése, a segítségkérés lehetőségeinek bemutatása és gyakorlása
  • Közvetlen tapasztalatok szerzése az álhírekkel, manipulált képekkel, videókkal kapcsolatban
  • Az online kommunikáció etikai és biztonsági szabályrendszerének bemutatása
  • Az online függőség jellemzőinek ismerete
  • A személyes adatok védelme

Teljesen életszerű és igazán bárkitől elvárható ennek gyors és zökkenőmentes lebonyolítása.

Ezzel párhuzamosan meg a mai mozgó-és állókép dömpingben felnövő gyerekek egészen a kilencedik osztályig várnak majd arra szép türelmesen, hogy átlássák a művészettörténet rájuk vonatkozó részét.

Majd a pedagógus ezt is megoldja. A történelemtanár kellő szeletet kanyarít az egyre növekvő tananyagra rendelkezésre álló időből az aktuális korszak művészettörténeti részének is. A földrajz szakos kollegák átveszik a művtörisek könyvtárát és oktatási anyagait, és belegyömöszölik a sajátjukba.

Aki meg művészettel akar majd felnőttként foglalkozni, az döntse ezt el már óvodás korban és járjon művészeti szakirányú iskolába, különben csak magánszorgalom útján fog bekerülni a felsőoktatás művészeti berkeibe.

Kulturális hozzátáplálás

Olyan ez egy kicsit, mint a kisbabák hozzátáplálása. Minden évben előkerül valami újabb tanulmány, ami szerint eddig rosszul csináltuk az egészet, azért ennyi az allergiás, ételérzékeny, hamarabb kellett volna bevezetni a glutént, darabossal kellett volna csinálni az új étel bevezetését, vagy nem is, mégis inkább pürésítve, és így tovább.

Jelenleg ott tartunk, hogy minél több étellel (és földdel, fűvel és egyéb koszokkal) ismerkedik meg a gyerek az első években, annál gazdagabb lesz a testének az „ismeretanyaga”, és annál nagyobb tudással fog rendelkezni arról, hogyan érdemes a vele kapcsolatba kerülő dolgokat kezelnie.

Ha mindig rájuk bíznánk a választási lehetőséget, a gyerekek csak édességet ennének, és nem csak a fogaik mennének tönkre, de a rövid és hosszútávú egészségük is.

Ezért kötelezzük őket arra, hogy felvegyék az olyan, sokszor felnőttek által sem kedvelt étkezési tantárgyakat, mint a „Bevezetés a sárgarépába”  vagy a „Sütőtökismeret”.

Valahogy így működik elméletben az oktatás is: meg kellene kínálni a gyerekeket az eddigi tudásunk alapján a megfelelő időben a megfelelő alapismeretekkel, lehetőleg minél többfélével, hogy aztán egyik se legyen „testidegen” számára.

Hogy ha felnőttként találkozik vele, nem kapjon tőle allergiás rohamot vagy hascsikarást.

Remélhetőleg az átalakítások, átnevezések és átminősítések ellenére sok mai diáknak is sikerül majd belecsepegtetni a vizuális főzelékébe azt a minimumot, amitől felnőttként, ha érteni nem is mindig, de érezni és tisztelni tudja majd a művészetet.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
A 15 éves fiú felvágta a húga hasát és telerakta a szobát a szerveivel – megrázó bűnügyeket látott a szakértő
Dr. Patócs Ilona, Magyarország első női bűnügyi vizsgálója, jelenleg védőügyvéd volt nemrég Lakatos Levente beszélgetőpartnere.

Megosztom
Link másolása

Nemrég Dr. Patócs Ilona, Magyarország első női bűnügyi vizsgálója volt Lakatos Levente beszélgetőpartnere.

A podcast adásban elmondta, hogy nem indult könnyen a karrierje a rendőrségnél.

Dr. Patócs Ilona elárulta, hogy amikor ő fiatalon elhatározta, hogy bűnügyi vizsgáló lesz, hiába végezte el hozzá a jogi egyetemet, gyanakodva fogadták a megyei rendőrkapitányságon a férfi kollégák. Abban az időben csak azt tudták elképzelni, hogy egy nő a rendőrségnél gépíró vagy laboráns lehet, azt már nem, hogy képes kihallgatni egy gyanúsítottat.

Azt is gondolták, hogy nem fogja lelkileg bírni a munkát. Ő azonban már az első napon bebizonyította, hogy ki tud állni magáért.

Az adásban elmagyarázta, mi a különbség a nyomozó és a vizsgáló munkája között: előbbi felderíti, ki lehet a lehetséges elkövető, utóbbi az átadott gyanúsítottal folytatja a nyomozást, és a vizsgálók kutatják fel a tanúkat, hallgatják ki a gyanúsítottat és folytatják le a bizonyítási eljárást.

Dr. Patócs Ilona arról is beszélt, hogy nem szabad abba a hibába esni, hogy valakit bűnösnek tartanak a rendőrök, és ahhoz keresnek bizonyítékokat, hanem a bizonyítékok alapján kell eldönteni, hogy az illető elkövethette-e a bűnügyet.

A leszerelése után védőügyvéd lett, és könyvet írt.

A kötetben a nyomozói munkája alatt tapasztalt élményekről és esetenként brutális bűnügyekről írt.

Az egyik kiemelt bűnügye, amiről az adásban is beszélt, egy "sátánista gyilkosság" volt 1991-ben, amit egy tinédzser fiú követett el.

Dr. Patócs Ilona parancsnok volt már akkor, a szemlét ő vezette.

Egy szobában lakott a 15 éves fiú és a 12 éves húga. Már amikor beléptek, látták, hogy mindent vér borít, a szobában piros fény világított, a szőnyegen feküdt a kislány, a hasa felvágva, a belső szervei pedig szétpakolva a szobában. Mindenki megdöbbent az eseten.

A falu azt hitte, egy sátánista szekta volt az elkövető.

Amikor azonban Patócs Ilona a kislány bátyját - akit vér borított - az orvos jelenlétében megkérdezte, mit csinált, az gúnyosan annyit kérdezett: "Látták, nem?". A tettét pedig azzal indokolta, hogy kíváncsi volt, milyen érzés.

A fiú 6 év szabadságvesztést kapott. A nyomozás során az is kiderült, hogy már kisebb korától állatokat kínzott, a kislány félt a testvérétől, mert megpróbálta kiszúrni a szemét, de hiába kérte a szüleit, nem kapott külön szobát.

A teljes beszélgetést itt láthatjátok:


Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
Speciális kalapáccsal zúzzák szét Ferenc pápa gyűrűjét - ezért semmisítik meg az ikonikus ékszert
A több mint 500 000 dollár értékű gyűrűt sziinte szertartásosan pusztítják el - kiderült, miért van szükség erre a barbárnak tűnő tettre.

Megosztom
Link másolása

Az ikonikus pecsétgyűrűt, amelyet Ferenc pápa jobb kezén viselt, a 88 éves korában bekövetkezett halála után megsemmisítik, írja a Unilad.

A Buenos Aires-i születésű Jorge Mario Bergoglio húsvét hétfőn halt meg szerény vatikáni szállásán. Mint kiderült, nem a korábbi tüdőgyulladásának szövődményébe halt bele.

Egy agyvérzés következtében hirtelen kómába esett, amely szívelégtelenséghez vezetett.

A pápa vasárnap még elmondta Urbi et Orbi áldását, húsvét hétfőjének reggelén hunyt el. A Vatikán közben vadul szervezi a temetést, amely Ferenc pápa kérésére a megszokott pompától eltérően szerényebbnek várható.

Ugyanakkor a pápai gyűrűt egy erre a célra specializált kalapáccsal biztosan megsemmisítik a búcsúzás egyik mementojaként.

A pápai gyűrűt a megválasztáskor ajándékozzák a mindenkori egyházfőnek, majd a tradíció szerint halálukkor elveszik tűlük. A római katolikus egyház hagyománya szerint a gyűrűt és a bullát egy speciális kalapáccsal semmisíti meg a camerlengo bíboros (vagyis a bíboros kamarás), aki jelen esetben Kevin Farrell lesz, aki a pápa halálát is bejelentette.

A katolicizmus egyik jelképének tekintett pápai ékszer összezúzása bűnnek tűnhet, de meg van ennek a folyamatnak is az oka.

Mégpedig az, hogy megakadályozzák a gyűrűvel való visszaélést, hiszen korábban a pápák ezzel a gyűrűvel pecsételték személyes leveleiket. Manapság már a Vatikán is modernizálódott, és a pecsétgyűrű léte, illetve annak megsemmisítése már csak szertartásos elem.

A gyűrűt a pápa halálának hivatalos megerősítése után,

de a konklávé összeülése előtt kell összezúzni - a pápaválasztás folyamata jellemzően 15-20 nappal a halál után kezdődik meg.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Katy Perry máris megbánta a Blue Origin űrrepülést, ami nem ért véget a földet éréssel
„Volt három perc súlytalanság, most van három nap pofára esés” – Katy Perry (és a többiek) kényszerleszállása a valóságban.

Megosztom
Link másolása

Hétfőn délelőtt, a texasi sivatag porából lőtte fel a Blue Origin az első száz százalékban női személyzettel repülő New Shepard‑kapszulát. A 11 perces szuborbitális kitérőtól Jeff Bezos cége eredetileg óriási #girlpower‑mémre, a közönség pedig meghatott könnyezésre számított. Ehelyett

pár órán belül lyukra futott a marketing: a küldetést ma már sokan érzéketlenségnek, sőt ciki luxusturának nevezik.

A fedélzeten Katy Perry, Gayle King és Lauren Sanchez mellé ült be a NASA‑mérnök Aisha Bowe, a producer Kerianne Flynn és az aktivista Amanda Nguyen – papíron szívmelengető hatosfogat, a gyakorlatban viszont gyorsan szétszedte őket az internet azért, mert:

* brutális volt a jegyár,

* a rakéta kipufogógáza bár szén‑dioxidot nem, ózonbontó gőzt annál inkább termel,

* és mert a landolás után jött a képernyő elé tolt instant‑lakodalom: Katy Perry földre rogy, száz kamerának integet, százszorszépet lobogtat, dalra fakad, majd bejelenti, hogy „szuper kapcsolatba került a szeretettel”.

A Daily Mailn forrása szerint

az énekesnő most azon bánkódik, hogy túl nagy feneket kerítettek az egésznek, és különösen a földcsókolás lett számára cringe.

A legemlékezetesebb pillanat tényleg a kapszula ajtajában történt: Perry először felmutatott egy százszorszépet az égnek, aztán letérdelt, majd látványos csókkal köszönte meg a gravitáció visszatértét. Azonnal jött a mikrofon, ő pedig megmagyarázta a kozmikus élményt:

„Nem arról szól, hogy elénekeljem a dalaimat.

Ez egy közös energiáról szól odabent. Rólunk szól. Arról, hogy helyet csináljunk a jövő női számára, hogy elfoglaljuk a helyünket és otthon legyünk.”

„És arról is szól, hogy értékeljük ezt a csodálatos világot, amit odakint látunk. Mindez a Föld érdekében történik.”

Mi volt ez a százszorszép‑show?

A virág egy négyszeres anyai tribute‑rekesz: Perry előre bejelentette, hogy „megható gesztus” lesz négyéves lányának, Daisy Dove Bloomnak (hogy jobban értsd, a kislány neve magyarul: Százszorszép Galamb Virágzás). A kislány először jelent meg nyilvánosan – komplett miniasztronauta‑overallban – mert a szülők egy „nehéz döntés” után úgy gondolták, megmutatják, hogy anyu tényleg „bármit megtehet”. Most viszont a bennfentes szerint Kathy

„megbánta, hogy megosztotta a virágos cuccot a világgal”, sőt „azt kívánja, bárcsak soha nem került volna nyilvánosságra a kapszulában készült videófelvétel”.

A podcast‑súlytalanságban készült felvételeken Perry a kamerába tolja a kis virágot, dalol és turné‑setlistet promózik – ezek lettek az első körös mémgyár alapanyagai.

A celeb‑drónraj sem kímélte

Nemcsak névtelen kommentelők röhögtek: Emily Ratajkowski, Olivia Wilde, Olivia Munn és Amy Schumer is nekiment, a Wendy's gyorsétteremlánc pedig odakommentelte Katy űrruhás‑fotója alá, hogy „küldjétek vissza”. Ezen zsigerből örvendezett Perry ősi popriválisa, Kesha, aki egy Wendy's‑pohárral pózolt: az insider szerint az énekesnő úgy érzi, ezzel Kesha csak „olajat öntött a tűzre”

A galaktikus offenzívára először Gayle King kontrázott rá kedden a CBS Mornings-ban, Aisha Bowe társaságában:

„Ez az, ami igazán bánt – mondta elérzékenyülve. –

Olvastam, miket írnak az interneten, és az a legrosszabb benne, hogy olyan emberektől jön, akiket ismerek, akiket a barátaimnak tartok.”

„Úgy nevezik, ami tettünk, hogy egy kis ‘kirándulás’, és ez rettentően idegesít, mert férfiaknál sosem mondják, hogy csak ‘kirándultak egyet’. Az ilyesmit repülésnek vagy küldetésnek hívjuk.

A ‘kirándulás’ olyan, mintha valami jelentéktelen, kis könnyed kaland lenne. Márpedig abban, amit mi csináltunk, semmi sem volt jelentéktelen.”

„Nagyon csalódott és szomorú vagyok a gyűlölet miatt. Amit tettünk, az inspiráció lehet más nőknek és fiatal lányoknak – kérlek, ezt ne hagyjátok figyelmen kívül.”

Klímabajusz versus vízgőz

Az online felháborodás másik tengelye: mennyire zöld dolog milliárdos játékrakétával lyukasztani az eget, miközben a fedélzeten többen régóta klímavédelmi kampányok arca(i). A Blue Origin boostere ugyan csak vízgőzt pöfög, de a tudósok szerint az is üvegházhatású, ráadásul ózonréteg‑károsító. Az internet gyorsan előásta Katy Perry 2015‑ös UNICEF‑videóját, ahol a klímaválságra figyelmeztetett.

A forrás szerint az énekesnő „egyáltalán nem számított ekkora visszhangra”,

de a vádak ellenére továbbra is elkötelezett a környezetvédelem mellett.

Reakciók helyett turnéplakát

Amíg a kritika tovább savaz, Perry hivatalos csatornáin nem a Blue Origin‑ügyről posztol, hanem legújabb Lifetimes‑turnéját hirdeti – pont, ahogy a háromperces súlytalanságban is tette.

Katy Perry és társai a tervek szerint példát akartak mutatni, hogyan lehet az űrt elfoglalni a nőknek. Ehelyett most mind a hatan

kommunikációs tűzoltást hajtanak végre, a főszereplő pedig – az informátor szerint – már csak abban bízik, hogy az emberek egyszer elfelejtik a virágos földcsókot.

Ami tény: Sunita Williams és Butch Wilmore a Nemzetközi Űrállomás hiba‑daktilusában ragadtak kilenc hónapra, különösebb elismerés nélkül, míg a Blue Origin‑szelfi‑brigádjának háromnegyed nap is elég lett volna, hogy megszerezze a hősi címet. Fájdalmasan érinti őket, hogy nem hagyták nekik.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Azonnal megindultak a találgatások: fekete, ázsiai vagy a magyar Erdő Péter lesz a következő pápa?
Ferenc pápa 88 éves korában bekövetkezett halála után gyakorlatilag órákkal már kint az esélyesek listája, és mindenki találgat. Hol marad a mély gyász ideje?

Megosztom
Link másolása

Ferenc pápa volt az első latin-amerikai pápa, és ez önmagában egy szélesebb körű változást jelentett a katolikus egyházon belül. Jorge Mario Bergoglio 12 esztendőn át volt egyházfő, aki nem a szelektív szeretet híve volt, így pártolta a melegházasságot, és liberálisabb irányba próbálta terelni a katolikus egyházat.

Nyitottsága legendássá tette.

A pápa húsvét hétfőn hunyt el, most pedig a székére esélyesekről olvasni többek közt a Daily Mail oldalán is.

A 76 esztendős Peter Turkson például azok közt az első, akiből a következő pápánk lehet. Turkson afrikai, ami a katolikus egyház szemében legalábbis nem mindennapi választás lenne;

a Cape Coast egykori püspöke lenne az első fekete pápa, ami sokoldalú frissítést jelentene az egyház életében.

Turkson Ghánában született, Ferenc pápa békekövetként küldte Dél-Szudánba. A középutat foglalja el a melegekkel kapcsolatos témákban, szerinte sok helyütt túl szigorúak a törvények, de tiszteletben kell tartani a konzervatív értékeket vallók véleményét is. 2013-ban ő volt a fogadóirodák szerinti legesélyesebb a pápai posztra, amikor Bergogliot megválaszották.

A 67 éves Luis Antonio Tagle Manila egykori érseke is esélyes a pozícióra a brit lap szerint.

Ő lenne az első ázsiai pápa,

a leggyorsabban növekvő katolikus lakosságú régióból. Ellenezte az abortuszjogot a Fülöp-szigeteken, de ezt leszámítva a legliberálisabb jelöltnek tartják. Nehezményezte, hogy a katolikus egyház túl keményen viszonyult a meleg és elvált párokhoz, így ő biztosan tovább vinné Ferenc pápa nézeteit.

Pietro Parolin áll még a legközelebb a jelöltséghez, hiszen bíboros államtitkárként dolgozott együtt Ferenc pápával.

Ő már kevésbé megengedő bíboros. Amikor Írország 2015-ben megszavazta az azonos neműek házasságának legalizálását, Parolin az emberiség vereségének minősítette. Az utóbbi időben Parolin csillaga kissé megkopott, egyesek szerint a Kínai Kommunista Párt felé túlzottan nyit.

Erdő Pétert is az esélyesek közt tartják számon,

János Pál után az esztergom-budapesti érsek lenne a második pápa, aki az egykori szovjet blokkból érkezik. Elődje, Minszenty József felmentéséért kampányolt, miután letartóztatták, mert szembeszállt a magyarországi kommunista rendszerrel. Erdő mélyen konzervatív, aki szerint az elvált vagy újraházasodott katolikusok nem részesülhetnének szentáldozásban.

A madeirai Jose Tolentino érsekként szolgált,

valamint számos vatikáni szerepet töltött be. Szorgalmazta, hogy a bibliakutatók filmnézés és zenehallgatás segítségével foglalkozzanak a modern világi dolgokkal.

Matteo Zuppi 2015 óta Bologna érseke, 2019-ben pedig Ferenc pápa nevezte ki bíborossá.

Két évvel ezelőtt a pápa a Vatikán ukrajnai békekövetévé nevezte ki,

és Moszkvába látogatott egyfajta békét teremteni. Noha Putyinnál nem járt audiencián, találkozott az elnök ellentmondásos szövetségesével, Kirill pátriárkával, az orosz ortodox egyház vezetőjével, de erőfeszítései nem sok diplomáciai haladást mutattak.

A máltai Mario Grech korábban Gozo püspökeként szolgált, jelenleg pedig a Püspöki Szinódus főtitkára.

Arra szólította fel az egyházat, hogy új nyelven szóljon a hívekhez,

különöösen, amikor meleg párokkal és elváltakkal foglalkozik, jóllehet hagyományőrzőnek tekintik.

A 79 éves Robert Sarah szintén színesbőrű.

A francia-guineai születésű Sarah a II. János Pál éra óta dolgozik vatikáni beosztásokban.

Konzervatívként elítélte a gender ideológiáját, amit a társadalomra veszélyes dolognak tart, az iszlám fundamentalizmus ellen is felszólalt.


Megosztom
Link másolása