INSPIRÁLÓ
A Rovatból

A Taylor Swift sztori: Hogyan állt talpra a lány, akit néhány éve még mindenki utált valamiért?

Kanye West leribancozta, azzal vádolták, hogy más írja a dalait, testképzavarral küzdött. Ma mégis tananyag a Stanford Egyetemen, utcákat nevezne el róla, és minden zenei eladási rekordot megdönt. Elmesélte, min változtatott.

Megosztom
Link másolása

A Stanford Egyetem a legújabb iskola, amely egy Taylor Swift által inspirált kurzussal bővíti az egyetemi tananyagot. A tekintélyes kaliforniai egyetem diákjai, ha nem sajnálják rá a 26 millió forintnak megfelelő dollárt, mostantól kreditpontokat szerezhetnek, miközben Swift legtöbbet emlegetett szakítását elemzik az „All Too Well (Tízhetes verzió)" címet viselő kurzuson.

Az oktatásra kizárólag elsőévesek jelentkezhetnek, a felsőbb éveseknek nem lesz lehetőségük versszakról versszakra szétszedni Swift mesterien megírt dalszövegeit.

Az „All Too Well” kurzus elvárja a diákoktól, hogy elmerüljenek Swift 2021-es slágerének mélyreható elemzésében.

A dal az énekesnő egyik legnehezebb szakításáról szól (a történet másik főszereplője Jake Gyllenhaal volt).

A felfoghatatlan sikerszéria

De mit tud ez a zenész, hogy egyetemi kurzusokat tartanak belőle, és átadják neki a város kulcsát, ha megérkezik valahová? Mert ez is megtörtént már. Nemrégiben a texasi Arlington kulcsát nyújtották át Taylor Swiftnek, és előzőleg egy utcát is elneveztek róla a városban. A polgármester azzal büszkélkedett, hogy barátságos versenyben vesz részt a koncertturnénak otthont adó többi amerikai várossal, hogy Swift legnagyobb rajongója lehessen. Las Vegas nemrégiben Swift színeivel világította meg híres kapuját,

az arizonai Glendale rövid időre Swift City-re változtatta a nevét.

Taylor diadalmas turnéjának arlingtoni állomása mindössze néhány nappal azután volt, hogy Innovátor-díjjal tüntették ki. A díj átvételekor az énekes arról beszélt, hogy új dolgokat szeretne kipróbálni, ahelyett, hogy a jól bevált mintákat ismételgetné.

Azt is elmondta, hogy engedélyt adott magának a kudarcra, és arra biztatta rajongóit, hogy ugyanezt az engedélyt adják meg saját maguknak is.

De miféle kudacról beszél?

Taylor Swift rekordokat döntöget, mióta megjelent 10. stúdióalbuma, a „Midnights” - három év alatt az ötödik. Úgy tűnik, történelmet ír, méghozzá sokadszorra.

Az American Music Awards-on eddig 40 díjat nyert el és ez csak egy része a sikereinek.

Tavaly októberben a Spotify összeomlását okozta a „Midnights” megjelenése, majd megdöntötte a streaming- és eladási rekordokat,

Taylor Swift lett a történelem első olyan előadója, aki a Billboard Hot 100 összes top 10-es helyét megszerezte - mindezt 10 nap alatt.

Lemeze egy héten belül az év legnagyobb példányszámú albuma lett. Mintha mindez nem lenne elég, amikor bejelentette idei turnéját, a Ticketmaster honlapja összeomlott.

A káosz közepette is sikerült több mint 2 millió jegyet eladni egyetlen nap alatt.

Hogyan tudta ezt felépíteni, amikor 2016-ban épp ott tartott, hogy az egész világ ellene fordult? Így beszél erről egy Rolling Stone interjúban:

„Többször volt nagy felfordulás a karrierem során. Amikor 18 éves voltam, azt mondták, nem is én írom a dalaimat. Emiatt a harmadik albumomat már teljesen egyedül írtam. Aztán 22 éves koromban azt állították, hogy rossz erkölcsű, férfifaló nő vagyok. Ezért nem randiztam senkivel vagy két évig. Aztán 2016-ban már abszolút minden rossz lett velem kapcsolatban. Ha valami jót tettem, akkor azt rossz szándékkal. Ha valami bátor dolgot, azt rosszul csináltam. Ha kiálltam magamért, akkor hisztit csaptam. Így kerültem egy végtelen gúnyolódási visszhangkamrába. 15 éves korom óta, ha az emberek kritizáltak valamiért, megváltoztam. ”

„Aztán rájöttem, hogy már csak a rám zúdított kritikák összegzése vagyok, és nem önálló személy, aki maga hozza meg a döntéseit.”

„Ezért visszahúzódtam, hogy ne hívjam ki magam ellen az embereket.”

Ne gondolja senki, hogy ez jó döntés volt. Ha valakinek van egy igazán befolyásos ellenlábasa, az nem fog tudni jót cselekedni. És Taylornak volt.

A Kanye West-sztori

Kanye West talán első pillantásra ellenszenvesnek találta őt, vagy épp ellenkezőleg, elérhetetlen szépségnek, mindenesetre 2009 óta mindent elkövetett, hogy tönkretegye ezt a tehetséges és jó ideig nagyon naiv lányt. Lehet, hogy akarata ellenére épp ezzel segítette a csúcsra.

Kanye West kiveszi Taylor Swift kezéből a mikrofont

2009. szeptember 13. Ezen a sorsdöntő napon New Yorkban a 19 éves Taylor Swift az MTV Video Music Awards díjátadón a legjobb női videoklip díját vette át. Aranyos köszönőbeszéde közben Kanye West felugrott mellé a színpadra, megragadta a mikrofonját, és félbeszakította:

„Taylor, nagyon örülök neked, és mindjárt hagyom, hogy befejezd, de Beyoncé minden idők egyik legjobb videoklipjét hozta. Minden idők egyik legjobbját!”

Az MTV kamerái Beyoncéra vágtak, aki elborzadva nézett. Miután Kanye vállat vont és visszaadta a mikrofont Taylornak, az már nem mondhatott semmit, mert lejárt az ideje.

Mindenki megdöbbent. Obama elnök egyenesen seggfejnek nevezte Kanye-t az incidens miatt. Még Katy Perry is kiakadt:

„Kanye, olyan, mintha egy kiscicára léptél volna” - tweetelte, ami nagyjából annyira pontos, amennyire csak metaforák lehetnek.

Kanye-t kivezették az eseményről, Beyonce pedig az év videója győzelmét az este folyamán arra használta fel, hogy visszahívja Swiftet a színpadra, és hagyja, hogy befejezze a beszédét.

A következő napokban a világ a bűnbánó Kanye-t nézhette, amint végigturnézza a médiát. Közben rádióállomások alázzák Taylort, és semmi másról nem kérdezik, dacára a megnyert díjnak, csak Kanye-ről, Egy év se telt el, és a férfi újra azt állította minden felületen, hogy Taylor nem érdemelte meg a díjat.

Közben kiderült, hogy négyszemközt többször is beszélt a lánnyal, mindig nagyon barátságosan, sőt segítőkészen, közös dalt ígért neki, sőt, egy 2015-ös díjátadó előtt azért könyörgött, hogy adja át nyilvánosan Taylor Kanye-nak a Video Vanguard Awardot. A mindig minden gesztusban a boldog megoldást látó Taylor Swift ezt meg is teszi. Ahogy sejteni lehet, ezt újabb megaláztatás követi.

2016 elején új számmal jelentkezik Kanye West, melynek címe Famous, és a szövege a következő:

„Úgy érzem, hogy Taylor és én még mindig szexelhetnénk / Miért? Mert én tettem híressé azt a ribancot.”

Újabb botrány. Tudott róla, vagy nem, hogy le fogják ribancozni? Kanye és Kardashian azt állítják, igen. Taylor pedig azt, hogy nem.

Mellesleg ki egyezne bele boldogan abba, hogy nyilvánosan szexista, nőgyűlölő megjegyzésekkel szégyenítsék meg?

De 2016-ban szinte mindenki a férfinek hitt.

„Mint az első nő, aki kétszer is megnyerte az év albumát a Grammy-n, azt akarom mondani minden fiatal nőnek odakint, hogy lesznek emberek az úton, akik megpróbálják majd aláásni a sikereiteket, vagy elvenni az érdemet azért, amit elértek” - mondta Swift a 2016-os Grammy díjátadón. „De ha csak a munkára koncentráltok, és nem hagyjátok, hogy ezek az emberek eltérítsenek, akkor egy nap, amikor elértek oda, ahová akartok, tudni fogjátok, hogy ti és azok, akik szeretnek, juttattak el oda. És ez lesz a legjobb érzés a világon.”

És még újabb évek kellettek, míg Taylor el tudta ezt a mérgező, beteges kapcsolatot engedni, és már nem akart megfelelni a férfinek. Amíg már nem akarja Kanye barátságát. Már nem akar semmit. Csak jó nagy távolságot tőle.

„Régen olyan voltam, mint egy arany retriever, aki csak úgy odasétál mindenkihez, és csóválja a farkát. ‘Persze, persze, hogyne! Mit akarsz? Mire van szükséged?’ Most, azt hiszem, egy kicsit inkább rókának kell lennem”

- nyilatkozta a Rolling Stone interjúban.

Hogy az azóta elért elképesztő sikeréhez végül milyen módon és mennyire van köze másoknak, már magában is megérhet egy egyetemi kurzust. A siker sosem jön a semmiből, és bármilyen hatás éri az embert, az befolyásolja őt. A rossz hatások sora eltemethet, vagy ha kellő erővel reagál rá valaki, magasan kiemelhet az átlagból.

Az étkezési zavarok

„Most határozottan szabadabbnak érzem magam az alkotásban” - nyilatkozta a Miss America című lapnak később. „Több albumot készítek gyorsabb ütemben, mint korábban valaha, mert úgy gondolom, minél több dolgot hozol létre, annál kevesebb nyomást helyezel magadra. De mindenki más. Vannak emberek, akik ötévente adnak ki egy albumot, az zseniális, ők így dolgoznak. Én ezt teljes mértékben tisztelem. De én boldogabb vagyok, ha gyakrabban készítek dolgokat.”

Aztán áttér a testképzavarára. Mert, hogy ne legyen olyan egyszerű a képlet, mint a nők nagy része, ő is ezzel küzd:

„Az ételekhez való viszonyom pontosan ugyanúgy működött, mint minden más az életemben: ha megdicsértek, az megerősített. Ha büntetést kaptam, változtattam.”

Majd, már a Netflix dokumentumfilmben így folytatja:

„Emlékszem, 18 éves koromban kerültem először egy magazin címlapjára. És a címlapon az állt, hogy: Terhes 18 évesen? És olyan fotót tettek ki rólam, amin a hasam nem tűnt laposnak. Nagyon rosszul éreztem magam tőle. Közben azt hittem, hogy normális, ha a fellépések végére vagy sokszor már a közepére úgy érzem magam, hogy menten elájulok. Azóta rájöttem, hogy nem, ha eszik az ember, van energiája, erősebb lesz, és végig tudja csinálni ezeket a koncerteket, és nem érzi magát gyengének.” Swift azt mondja, egyáltalán nem volt tudatában annak, hogy a sovány korszakában bármi baja lenne, és készenlétben állt a védekezés, ha esetleg kérdezték.

„Ha valaki aggodalmát fejezte ki, azt mondtam: Miről beszélsz? Persze, hogy eszem.... Sokat sportolok.' És tényleg sokat edzettem. De nem ettem.”

Persze már eszik. Végig bírja szuflával a koncertjeit. De egy dolgot még mindig nem felejtett el, azt a csalódást, ami az ‘All too well’ dalának alapélményét adta, ami az egyetemi kurzus alapfonala is, és ami egészen a rendezői székig emelte. Jake Gyllenhaal, ezt neked köszönheti.

A sosem múló szerelem

A 10 perces rövidfilm idén Garmmy díjas lett (mi más?), és Swift most már a filmkészítésbe is kezd beleszeretni. A forgatásról megosztott egy laza hatperces videót a felvételekből, ebben rendezőként látjuk őt.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Taylor Swift (@taylorswift) által megosztott bejegyzés

A látásmódja egyértelmű, ahogyan a gondosan megtervezett jeleneteken keresztül instruálja a főszereplőket, Sadie Sinket és Dylan O'Brient, és néha gesztusokkal jelzi az egyes mozdulatokhoz kapcsolódó időzítést és az érzéseket.

„Mindig látnunk kell a mosolyodban, hogy nem felhőtlen" - mondja Sinknek az egyik felvételen.

Swift a film statisztáit is precízen irányítja a vacsora-jelenetekben és a születésnapi jelenetében, ahol kéri, hogy a dal szövegének időzítése (Huszonegy évesnek lenni jó móka) igazodjon ahhoz, amikor a lány elfújja a tortán a gyertyákat. Mintha csak a régen megélt valóságot szeretné újra konstruálni, hogy megmutassa mindenkinek, legfőként annak, aki akkor annyira belegyalogolt a lelkébe. Még a sapka is stimmel, amiben a kevés közös képükön Jake Gyllenhaal látható.

„Azt akarom, hogy a videón egy olyan személyt lássunk, aki épp elveszíti az ártatlanság és a naivságát”

- magyarázza. „Aztán rájön, hogyan változtassa ezt valami gyönyörűvé... az idősebb önmagában ott a nyugalom, a komolyság, de a szomorúság is. Jól van, de már nem az, akit megismertünk.”

Swift az Instagramján köszönetet mondott mindkét színésznek, az operatőrnek, valamint a film producerének is. „Ennek a rövidfilmnek az első magvait több mint tíz évvel ezelőtt ültették el” - írta a képaláíráshoz.

Vagyis pontosabban 12 éve. Jake és Taylor 2010-ben kerültek a címlapokra, amikor együtt látták őket New Yorkban.

Ősszel készültek a híres fotók, melyeken a férfi sapkát hord, a szerelmes lány pedig büszkén kapaszkodik a karjába.

Az év végére azonban a dolgok elromlottak, a lány decemberi születésnapját - igen, a 21-et - és az ünnepeket már nem együtt töltötték. A történetből előbb dal, aztán film, most meg egyetemi tananyag lett. Meg egy újabb Grammy.

Az elmúlt évtized nagy részében Taylor Swift karrierjének egy olyan szakaszát élte, amelyet határozott zűrzavar jellemzett. A Kanye Westhez hasonló személyiségekkel való nézeteltérései mellett az iparág nagyágyúival is csatákat kellett vívnia, hogy visszaszerezze a karrierje és dalai feletti irányítást. Swift nem pihen a babérjain, folyamatosan fejlődik, és keményen dolgozik. Méghozzá rengeteget. Abban a kreatív fázisban, amiben most van, hamarosan újabb lemezt fog készíteni, és egyre egyértelműbb, hogy nem lehet megállítani. Hiába is próbálná bárki.

A floridaiak egy UFO-észlelés miatt jöttek izgalomba a napokban - de kiderült, hogy Taylor Swift koncertje okozott zavart

Azon a hétvégén három estén át lépett fel Tampában - csakhogy az otthon ülők is kaptak egy meglepetés-showt. Az egyik szám során hatalmas fénycsíkokat lőttek a levegőbe, és látványos fényjátékkal ragyogták be az eget. A stadionban a fények úgy néztek ki, mintha hatalmas gerendák vennék körül Swiftet - de aki távolabbról látta az égen a fényeket, egy titokzatos mozgó téglalapot láthatott. A megrémült lakók biztosak voltak abban, hogy egy UFO-t látnak, és videókat osztottak meg az idegenekről.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Pásztor Anna: „Bármikor közelebb engedtem magamhoz egy ismeretlen nőt, annak rossz vége lett”
Az Anna and the Barbies vagány frontembere egészen mostanáig valahogy nem jött ki a nőkkel. Pásztor Anna őszintén mesélt arról, hogy mi változott, és hogy miért érti meg jobban a férfiakat.

Megosztom
Link másolása

Pásztor Anna az idén 20. születésnapját ünneplő, Fonogram-díjas Anna and the Barbies frontembere, a hazai zenei élet egyik karizmatikus szereplője. Széles közönséghez elérő, folyamatosan megújuló, sokszínű, érzékeny művész. Zenésztársaival együtt kitartó munkával, kreativitással és alázattal vált a hazai művészet egyik meghatározó alakjává.

- Egy négytagú fiúbanda élén állsz nőként. Szereted ezt a felállást?

- Nem igazán szeretek nőkkel dolgozni, nagyon rossz tapasztalataim vannak női munkatársakkal. Sokáig egyetlen nőben mertem megbízni, a saját édesanyámban. Bármikor máskor közelebb engedtem magamhoz egy ismeretlen nőt, előbb-utóbb rossz vége lett, és nem értem, hogy miért. Mindenesetre épp elég ilyen helyzettel találkoztam ahhoz, hogy ne akarjak nőkkel szorosan együttműködni.

- Tisztelnek a zenekar tagjai? Mégiscsak a rock’n’roll világáról beszélünk.

 

- Legyünk őszinték, rocksztárnak lenni nem büntetés. Szerencsésnek érzem magam, hogy ezzel foglalkozom.

Ami pedig a rock’n’roll világát illeti, olyan ez, mint a művészvilág: nem az számít, hogy mi a nemed, a legfontosabb kérdés, hogy elég jó legyél. Aki jó, azt tisztelik a társai, aki nem elég jó, az kiesik. Az én zenekarom sem azt nézi, hogy nő vagyok, hanem azt, hogy itt van egy ember előttünk, de vajon elég jól szerepel a színpadon? Töri a jeget előttünk, bármi is legyen? Tud kapcsolódni a közönséghez? Jól énekel? Ha ezek mennek, akkor nem fog elengedni a zenekar. Itt tényleg nem nézik, hogy nő vagyok, vagy férfi. Jó példa erre, amikor terhes voltam, akkor is én kaptam a legrosszabb helyet a koncertbuszban. Itt senki sem játssza meg magát, nyafogásnak pedig semmi keresnivalója a buszon, sem a színpadon, sem a próbateremben. Ez egy egyszerű, letisztult világ.

- Mindig is otthonosan érezted magad a férfiak világában?

- Mindig. Az öcsémmel igazi szövetség van köztünk. Három évvel fiatalabb, de amióta megszületett, ő a legjobb barátom, ő a legfőbb szövetségesem. De a zenekar többi tagjával is jól kijövök, értem a humorukat, jókat bulizok velük, minden adott ahhoz, hogy jó viszonyban álljunk egymással.

- A nőkkel már sosem szeretnél barátságot kötni?

- Az elmúlt időszakban kezdtem el nyitni a nők felé is, mára egyre több nőben kezdek megbízni. Most például itt vagyunk a Ciklus fesztiválon, ahol Pirner Almával és Budai Lottival beszélgettem a színpadon a nőiességről, női sorsokról és női önérvényesítésről. Bár sosem leszek igazi nőcis nő, a többi női rock’n’roll előadóval együtt nekem is feladatom, hogy ott legyek a női körökben.

Ez néha szórakoztató, mert mi, fiús csajok, nem játszmázunk, mi azt mondjunk, amit gondolunk, nem fogunk édesen beszélgetni, és ez meglepő egy női társaságban,

pedig valójában nincs abban semmi rossz, ha egy nő merészebb, ha nem olyan visszafogott. Vagyis közeledek a nőkhöz, és tudom, hogy erre szükség van, mert egy új női magatartást látnak, amivel, ha mások is tudnak azonosulni, akkor nem fogják egyedül érezni magukat.

- Hogyan lehetsz ennyire magabiztos?

- Mindig saját magunkkal kell kezdeni. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy a stabil belső énkép nélkül nem tudunk fejlődni. Ahhoz, hogy felépítsünk egy megingathatatlan nőt vagy férfit, előbb meg kell teremteni a teljes belső stabiltást, amit én úgy képzelek el, mint egy ólomgolyót, amely megmozdíthatatlan. Nem mozdul, akár hideget kap, akár meleget. Na jó, néha egy kicsit meginoghat néha ez a belső stabilitás, elvégre emberek vagyunk és nem gépek. De nagyon fontos, hogy rövid időn belül visszaálljon a saját helyére. Ez kell ahhoz, hogy békében legyünk önmagunkkal, és ha ezt elérjük, ha sikerül megszilárdítani az önképünket, akkor hirtelen az egész világ egy jobb hely lesz. Túl sok oldalról kapunk pofonokat, néha engem is felborítanak ezek a pofonok, de megtanultam gyorsan elengedni és felülkerekedni rajta. Kérek minden nőt, hogy találja meg a belső stabilitását, mert utána minden megváltozik, minden jobb lesz.

 

 

Megosztom
Link másolása

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
60 évesen lett szépségkirálynő, ezzel történelmet írt az ügyvédnő
Ő képviseli majd Argentínát a Miss Universe versenyén Mexikóban.

Megosztom
Link másolása

Alejandra Rodríguez elvarázsolta a Buenos Aires-i zsűrit, így nemcsak ő lett a győztes, hanem ő képviselheti a hazáját a Miss Universe világversenyen is, melyet idén Mexikóban rendeznek - hangzott el a Fókuszban. Alejandra azonban nemcsak a szép, hosszú haja és az kedves mosolya miatt volt különleges a zsűrinek, hanem azért is, mert már 60 éves.

Alejandra a verseny előtt hónapokig dolgozott kifutói edzőkkel és stylistokkal, hogy csiszolja imázsát és javítsa önbizalmát, ugyanis semmilyen tapasztalata nem volt hasonló versenyeken.

Eltökéltsége és elhivatottsága kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy eljusson oda, ahol ma van, szembeszállt az előítéletekkel, és bebizonyította, hogy a szépségnek nincs kora.

A Miss Universe Argentínában való részvételének bejelentése után Alejandra nagy támogatást kapott követőitől a közösségi oldalakon. Sokan dicsérték bátorságát és elszántságát, kiemelve belső szépségét és karizmáját.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Deák Kristóf: „A végén a párommal, Ninával ott ültünk a székben, és nem bírtunk fölállni”
Deák Kristóf 2017-ben nyert Oscar-díjat a Mindenki című filmmel. Hogy lett rendező, ha a Műszaki Egyetemre járt? Mit csinál most? Többek közt erről beszélgettek Rutai Gáborral.

Megosztom
Link másolása

Deák Kristóf neve nem hangzik el úgy, hogy az Oscar kifejezés ne hangozzék el mellette. Már lassan fel is vehetné második keresztnévnek. A 41 éves filmes nem csak filmrendező, de vágó, forgatókönyvíró és filmproducer is egyben. Angliában él, legutolsó nagyjátékfilmje az Unoka, ami nagy siker volt 2022-ben. Sajátosan gondolkodik a fiatalon elnyert Oscar-díjáról.

- Hát így alakult. Mit lehet ezzel csinálni? Meg kell szokni. Most már hét év eltelt azóta és azt mondják, hogy már minden sejt lecserélődött, úgyhogy igazából én már teljesen másik ember vagyok. De sikerült szerintem lassan hozzászoknom, hogy ezzel együtt kell élnem.

- Ezek az édes súlyok az ember életében. Amit még érdekes lehet veled kapcsolatban elmondani, hogy hosszú ideig kollégák voltunk, bár lehet, hogy erről nem tudtunk. Az EstFM-en vezettél műsort, majd aztán abban a RádióCaféban is, ahol én is műsort vezettem.

- Bizony. Én voltam Rozsé, a Hófehérke visszatér 2. című műsorból, és aztán lett egy Simon Mondja című műsorunk, ami már egy városméretű betelefonálós vetélkedő volt, aztán a Hófehérke visszatér 3-mal jöttünk vissza, majd ezzel ért véget a pályafutásunk csúfos módon.

- A vége egy kiprovokált szituáció volt.

- Igen. Jópofa vagy, hogy a legcsúnyább résszel kell kezdenem, mert azért évek kemény munkájával építettük fel a Hófehérke visszatér 2-t, ami úgy indult, hogy az akkori főszerkesztőhöz bementünk, és azt mondtuk neki, hogy nagyon szeretnénk egy műsor csinálni, mert nagyon tetszik ez a rádió nekünk, és azt gondoljuk, hogy van egy szuper jó ötletünk. Nem volt. De sürgősen még aznap este megszültük. Volt egy sáv hajnali 2-kor hétfőn, tehát az a legrosszabb sáv, amikor mindenki már réges-rég alszik, azt megkaptuk, hogy ott hülyéskedjünk bármit. Igazából nem volt tétje valahogy senki számára, és azt gondoltuk, hogy csinálunk egy olyan műsort, ami egy éjszakai culture jamming.

Tehát szépen csöndben, a radar alatt csinálunk verziókat az Orson Welles-féle Világok harcára, vagyis úgy teszünk egy pár órán keresztül, mintha valami igaz lenne

és megnézzük, hogy aki betelefonál, az most el fogja hinni, és azért játszik velünk, vagy tudja, hogy ez egy játék, és azért játszik velünk, és mind a kettő nagyon vicces volt mindig.

- Nagyon szeretem ezt a műfajt én is. Még 2001-2002 környékén barátommal megalakítottunk egy világhírű zenekart. A Magic Wanders nevűt, és akkor a zenekaroknak még nem volt weblapja, de nekünk volt egy gyönyörű szép oldalunk, egy nagyon tehetséges grafikus csaj beállt ebbe a hülyeségbe, és megcsináltuk a weboldalt. Volt diszkográfiánk, lemezborítók, címek, interjúk, minden volt benne, csak zene nem. Engem rendszeresen interjúztak, mert olyan híreink voltak, hogy bejártuk a világot. Ezt évekig csináltuk. 
De térjünk vissza rátok, mert azt nem mondtad el, hogy hogy lett vége?

- Jól eltereltem a témát pedig. Csak nem engeded el. Úgy lett vége, hogy igazából kifulladtunk, meg más dolgok érdekeltek már minket akkor. Addigra mind a hárman a Filmművészeti Egyetemre jártunk, és elhatároztuk, hogy csinálunk egy olyan adást, amiért biztosan ki fognak rúgni minket. Arról szólt az adás, de nem viccelek, órákon keresztül, hogy elmondtuk, hogy éppen mit csinálunk. Tehát mintha most azt mondanám, hogy „én éppen most itt beszélek a mikrofonba, és te éppen bólogatsz. Itt balra tőlem ezen a tévén mennek ezek a kis kukacok, és most megint mondok egy mondatot.” És nem viccelek, másfél órán keresztül tudtuk folytatni, lehet, hogy néha zenei betétek voltak, de miután az igazi, egyetlen és első valóságról szóló műsort megcsináltuk, utána kirúgtak minket.

- Pedig ennél real-ebbet nehéz elképzelni. Jó, akkor mindenesetre a terv bevált, a műsor véget ért.

- Nem tudom, hogy ez volt-e a legjobb terv, de akkor ez tűnt jónak. Hát ilyen huszonévesek voltunk.

- …és innen már egyenes út vetetett az Oscar színpadig.

- 15 év, két pislogás, és már ott is voltunk. Igen.

- A rendezői szakma rendkívül összetett, egy filmben tulajdonképpen mindent a rendező old meg helyetted, kvázi a szádba adja a gondolatokat, hogy hol kell szünetet tartani, hol kell magadat rosszul érezni.

- A filmrendező szerintem akkor végzett igazán ügyes munkát, - én is mindig erre törekszem -, hogyha nem adagol kiskanállal mindent a nézőnek.

A kedvenc példám a Saul fia, annak a filmnek a nagy részét a néző hozza oda a moziba a fejében és utána csak megnyom a rendező egy gombot, és hallunk egy pár hangot, és mögé tesszük, és nem is látjuk azt, hogy mi van, csak oda képzeljük.

Tehát ugyanígy meg ezer más trükkel egy rendező el tudja azt érni, hogy nagyon megmozdítsa a nézőben is a lelket és az emlékeket, és amikor azok elkezdenek dolgozni, akkor kezd el igazán hatni egy film. Akkor tud úgy hatni, hogy akkor is hat, amikor kimész a moziból, és még egy nappal később is, meg egy héttel később is eszedbe jut egy mondat, vagy egy pillanat, vagy valami. Tehát ezek a nagyon szuper dolgok, és az általában nem az, amikor mikrogrammra ki van találva, hogy mit látsz, és mit hallasz, és mit kapsz, hanem amikor jön valami olyasmi, amitől egy olyan gellert kap az egész, hogy soha nem felejted el. Szóval szerintem az a szép ebben a szakmában, hogy nagyon sokan dolgozunk együtt valamin, és hogyha sikerül azt elérni, hogy mindenki ilyen érzékeny módon szűrje át magán, és beletegye azt a kis pici valami gellert, akkor egyre több esély van arra, hogy egyre több nézőnél valahogy betalál az a dolog.

- Van a klasszikus színházi rendező, aki órákat tölt egy-egy karakter megformálásával a színésszel, de te egy másik világból érkeztél a rendezői szakmába, mennyire szereted azt a fajta munkát, amikor egy színészt kell instruálni?

- Nagyon! Nagyon, de én arra lettem nevelve Angliában, hogy teljesen egyenértékű alkotótársként dolgozzak a színészekkel, és ne akarjam apróra előírni nekik, hogy mit, hogyan csináljanak, mert teljesen fölösleges. A színpad sokkal több mindent elvisel, de vannak olyan színpadi rendezési technikák, amiket filmben is használunk. Például

én nem mondom meg Pogány Juditnak, (az Unoka című filmben van egy monológja), hogy ott mikor gördüljön le a könnycsepp, meg ilyesmi,

de azt például azért megbeszéltük, hogy milyen utat járjon be, és körülbelül hol tartson a monológban a téren belül, és körülbelül hol lépjen közelebb az Unokájához, akihez beszél, és a többi. Ugyanez érvényes nyilván a kellékek használatára, a jelmez használatára, a térben való mozgásra, orientációra, stb. Próbál az ember adni olyan mankókat, segítségeket, amikbe bele tud kapaszkodni a színész, hogy aztán utána azokon tudjon úgymond „végiglovagolni” és közben történjen valami vele a térben, ami ad egy plusz réteget a tartalomhoz.

- Miért nem foglalkoztál eddig szépirodalmi művekkel?

- Nagyon sok szépirodalmi kedvencem van, nagyon sok novella is. Azt vettem észre, hogy általában a novellák adaptációi azok, amik nekem filmen tetszenek. Tehát nekem a novella az a nagyjátékfilm, és a regény az meg az epikus hosszúságú sorozat. Azért az igazán-igazán jó szépirodalmi művek nagyon nehezen megfilmesíthetőek. Nekem azok az irodalmi alkotások, amikhez hozzányúlnék, azok ilyen óriási nagy „szent tehenek” igazából. Én még nem tartok ott szerintem a karrieremben, hogy ezeket elkezdjem.

- Mik ezek?

- Mondjuk az Umberto Eco-nak A Foucault-inga című regénye, az nekem az egyik bibliám, hihetetlenül betalált, és számtalanszor olvastam. Egyébként nagyon izgalmas is, és olyan dolgokról szól, amikről én egyébként szeretnék beszélni. Aki nem olvasta, annak azt tanácsolom, amit maga Eco is tanácsolt egyébként, hogy az első ötven oldalon valahogy küzdje át magát, mert az direkt olyan szemétre van írva, hogy csak az maradjon talpon, aki igazán értő olvasója lesz a könyvnek. Ezen egy kicsit át kell küzdeni magát az emberek, és utána viszont egy olyan összeesküvés-elméletes thriller, hogy

a Da Vinci kód az elmehet a fenébe. Az egy semmi ehhez képest. Sőt, igazából a Da Vinci kód az innen lett lopva, de egyébként is elmehet a fenébe.

Ha A Foucault-ingából tudnék egy sorozatot csinálni még életemben, akkor azt hiszem, hogy elégedetten távoznék. De van például Kurt Vonnegut regény is, a Macskabölcső. Jó lenne ilyen popularizáltabb formában egy szélesebb közönségnek átadni ezt a bölcsességet, ami ezekben a könyvekben van.

- Neked milyen kötődésed volt bármikor is a szépirodalomhoz, akár a költészethez?

- Ezt mindenképpen anyukámra kell, hogy fogjam, ő is imádott olvasni, négy éves korától olvasott már, ha jól emlékszem. Én is négy éves koromtól olvastam, és olyan mázlim volt, hogy az általános iskolában volt pont annyi protekcióm, hogy nem kaptam egyest magatartásból azért, mert végig a pad alatt olvastam, hanem hagytak. És akkor az ADHD-mat valahogy sikerült szublimálni, és ennek ellenére valahogy mégis tudtam figyelni, és a felelésnél el tudtam mondani, amit kellett.

- Egyébként tudsz filmet nézni? Én például több ezer verset írtam, így sokszor zavar az, ha másét olvasom, és tök jól lenne mondjuk élvezni és nem azt látni, mit írtam volna másképp.

- Szerintem egész jól tudok filmet nézni, és ez sok munka eredménye. Ha lépten-nyomon fennakadok azon, hogy „jesszusom ez mi, és miért, és hogyan?”, az borzasztó érzés, és nagyon nehéz. Azért el tudok veszni jó filmekben, és nem is kell hozzá olyan sok. Fiatal koromban mindent elemző szemmel néztem, mert tudni akartam, hogy hogyan csinálták azt, amit csináltak, tehát még a jó dolgokat sem tudtam teljesen élvezni, és akkor tényleg nagyon kiemelkedőnek kellett lennie egy filmnek, hogy elkapjon. Aztán amikor beletanultam egy picit a filmkészítésbe, akkor ezt elkezdtem elengedni, ez

mára odáig fajult, hogy legföljebb arra vagyok kíváncsi, hogy hogyan lehet azt olcsón megcsinálni, vagy költséghatékonyan, egy egyszerű mobiltelefonnal.

- Olyan volt már, hogy megnéztél egy filmet, és a végén jöttél rá, hogy teljesen civil voltál, és meg kellett nézned újra, hogy mi miatt működött?

- Hát érdekes kérdés. A Minden, mindenhol, mindenkor, az egy kicsit olyan volt. Annyira letaglózott, annyira átgőzhengerezett rajtam, hogy ott teljesen elfelejtettem, hogy én egy filmes vagyok. Ez egy nagyon megosztó film, nagyon sok mindenkinek nagyon tetszik, és nagyon sok mindenkinek nagyon nem tetszik. Tavaly nyerte meg az összes létező Oscar díjat. A végén párommal, Ninával ott ültünk a székben, és nem bírtunk fölállni, és csak mondtuk, hogy azt a... Ez mi volt? És tényleg, ugye sírva fakad az ember konkrétan, amikor két kavics némán beszélget, az a jelenet, és nem tudsz mit kezdeni magaddal, mert tényleg úgy van ez a film kitalálva, hogy minden érzelmet átélsz, hogyha hagyod magad. Nekem kellett egy pár nap, meg egy újranézés, meg egy pár vita a filmről ahhoz, hogy helyre kerüljön, hogy itt mi történt.

- Mivel foglalkozol most, miben vagy benne nyakig, mire készülsz, mire számíthatunk tőled?

- Egy magyar vonatkozású dologban vagyok nyakig, azt még nem jelentettük be, úgyhogy olyan sok mindent nem tudok róla mondani, de egy számomra nagyon kedves színdarab adaptációján dolgozunk, amit még remélem, idén le fogunk forgatni, és dolgozom egy pár külföldi vonatkozású terven is. De tudod, van az a pont, amikor az ember elmegy turnézni a médiába, hogy akkor most reklámozza az éppen aktuális dolgot. Most nincs ilyen. Ha nem született meg a gyermek, akkor nem szeretem még előre kiönteni a fürdővízzel együtt.

A cikksorozat együttműködő partnere a radiocafé 98.0.

Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Nem cserélné le vályogkunyhóját az ugandai szupermodell, akitől Afrikáról is sokat tanulhatunk
Egy Gucci bemutató meg egy Moncler fotózás között fenntarthatóságról és a falusi közösség erejéről, kulturális különbségekről és hasonlóságokról beszél videóin Aketch Winnie Joy, az ugandai angoltanár

Megosztom
Link másolása

Az ugandai szupermodell, Aketch Winnie Joy huszas éveiben felfüggesztette tanári hivatását, hogy egy másik álmának, a modellkedésnek is lehetőséget adjon a kibontakozásra.

A jelenleg 31 éves ugandai angoltanár elég későn csöppent a divat világába: míg a legtöbben már egész fiatalon járnak casting-okra, szerepelnek különféle reklám- vagy divatanyagokban, Aketch akkor került a kifutókra, amikor a többiek már a visszavonulást szokták fontolgatni.

A falusi tanárnő ugyan régóta dédelgette azt az álmát, hogy eljusson a divat nagyvárosaiba, kifutókon vonulhasson és címlapokon szerepelhessen, ezt a vágyát egy időre el kellett nyomnia.

Édesanyja és nagyanyja is tanítók voltak, így gyakorlatilag a családi bizniszt vitte tovább egészen addig, amíg bele nem fáradt  a számunkra is ismerős helyzetbe: a tanárok súlyos alulfizetettségébe.

Hátrahagyva faluját és addigi hivatását (amit egyébként saját bevallása szerint is hivatásnak tekint és a mai napig nagyon szeret), Fokvárosba költözött, hogy elindítsa a biztosabb anyagi háttér megteremtését sejtető modell karrierét.

„A tanári munka megvár, azt lehet csinálni 80 évesen is” - mondta egyik videójában.

Azonban a siker nem jött könnyen: három hónap modellkedés után összeomlott, és haza akart költözni. Szülei azonban támogatták, és megerősítették hitében, hogy jó helyen van, tovább kell csinálnia. Végül egy évig élt Fokvárosban anélkül, hogy bármilyen bevétele lett volna.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

(@aketchjoywinnie) által megosztott bejegyzés

Aztán szépen-lassan beérett az a rengeteg próbafotózás, és ma már elmondhatja magáról, hogy dolgozott együtt többek között olyan nagyágyúkkal, mint a Gucci , a Marc Jacobs , a Giorgo Armani , vagy a Dolce and Gabbana

A social media felületein pedig továbbra is edukál: modellkedésről, Afrikáról, falusi közösségek megtartó erejéről és arról is, hogyan kell beizzítani a magyar dédszüleink által használt szenes vasalót.

Vályogházban lakni

Szegény afrikaiak, 2024 van és még mindig szalmatetős sárkunyhóban élnek… Gondolják sokan. Ez a hozzáállás már önmagában is elég XIX. századi, ezt már csak azzal lehet tetézni, hogy ha valaki egy internettel rendelkező készülékkel a kezében gondolja mindezt, és közzé is teszi.

Joy számtalan olyan hozzászólást és üzenetet kap a különböző csatornáin, melyben (le)sajnálják őt azért, hogy a falujában még mindig csak vályogházakban élnek az emberek.

Egyik videójában ezért kicsit mélyebben foglalkozik a témával.

Kezdi az egészet azzal a tiszteletteljes hozzáállással, hogy megjegyzi, a hasonló kérdések szerinte mindig vagy őszinte kíváncsiságból vagy tudatlanságból fakadnak, és egyiket sem ítéli el.

A felvetésre ő elegánsan visszakérdez:

„Miért is ne laknék egy olyan házban, ami saját, természetes klímával rendelkezik? Miért is ne laknék egy olyan házban, amelyben a legeslegmelegebb hónapokban sincs szükség hűtőre az italok vagy a víz hidegen tartására?”

A szalmatetős vályogkunyhó ugyanis mindezt ingyen nyújtja a benne lakóknak.

Az ugandai sárkunyhó egyébként ugyanazon alapanyagokból és rendszer szerint épül fel, mint a régi magyar paraszti épületek, vagy akár a német Fackwerk-házak.

Az egyik kommentelő meg is jegyzi, hogy a német ősei által épített Fackwerk-házakat több száz év után is egyszerű renoválni, hogy a módszer egészen nagy házak felhúzásához is alkalmazható. Emellett ráadásul az összes felhasznált anyag vegyszermentes, és ha egyszer le kell bontani egy ilyen épületet, az egész gond nélkül lebomlik, és senkinek sem fog évtizedekkel később kellemetlen meglepetést okozni a sitt.

A vályogból épült falak azon kívül, hogy környezetkímélőek és masszívak, nagy hőtároló tömegük miatt nyáron sokáig tartják a hűvöset, télen pedig a meleget, páraszabályozó tulajdonságuknak köszönhetően pedig minimalizálják a penészedés veszélyét.

A sárkunyhók vagy régi vályogházak hasznos tulajdonságaiból a mai építőipar is ihletet merít: itthon is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a vályogvakolat használata, mely természetesen szabályozza a levegő nedvességtartalmát, nemcsak felveszi, tárolja, de le is adja a levegő nedvességtartalmát.

Winnie falujának lakói tehát egyáltalán nem szorulnak rá drágább és környezetszennyezőbb, klímaberendezéses házakra.

Megtartó közösség

Aketch számos videójában beszél arról, mi mindent szeret szülőfalujában, annak hagyományaiban. Mindez leginkább annak tükrében vált számára is ennyire fontossá, amit a modellkedéssel járó folyamatos utazás során a nyugati kultúrából látott.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

(@aketchjoywinnie) által megosztott bejegyzés

Ahogy ugyanis a követőinek is számos furcsaság szúrt szemet az ő kultúrájával kapcsolatban (a fiatalok mindig letérdeléssel köszöntik az idősebbeket, kicsi kortól fogva minden gyerek be van vonva a háztartási és földművelési feladatokba, stb.), neki is meghökkentő volt pár amerikai vagy európai szokás vagy helyzet saját gyökereivel összevetve.

Az egyik ilyen az ingatlantulajdon kérdése volt. Aketch falujában mindenki az ősei által birtokolt földet műveli, saját mezőgazdasági területtel és lakóingatlannal rendelkezik, míg az Egyesült Államokban a legtöbben hitelre vásárolnak házat, földet, vagy egész életükben bérleményként használják azokat.

Többek között ez a függésben élés okozza Aketch szerint az általa megfigyelt állandó szorongást és depressziót, ami a saját falujában ismeretlen fogalom.

Az oktatás finanszírozásának kérdésében is más a két ország: míg az amerikaiak többsége diákhitelből jár főiskolára  vagy egyetemre, az ugandai szülők előre kispórolják gyerekeik taníttatásának költségeit. Ebből is fakad, hogy a felsőoktatásból kikerült fiatalok szinte kivétel nélkül egész hátralevő életükben „törlesztik” ezen adósságukat: minden szinten kiveszik a részüket a szülők és családtagok megsegítéséből. Aketch számára egyébként az egyik legmegdöbbentőbb nyugati furcsaság az idősek otthonának intézménye volt.

Számára elképzelhetetlen, hogy bárki az ő falujából ne a saját házában, a szerettei körében töltse életének utolsó napjait is.

Többször hangsúlyozza a nálunk szinte már csak szólásban élő „Egy gyerek felneveléséhez egy egész falu kell” közösségi együttműködés fontosságát, és teszi ezt nem csak tanári minőségében, hanem mint testvér, szomszéd és 2020 óta a Little Hands Of Grace nonprofit szervezet egyik alapítójaként is. A szervezet Aketch falujának azon gyerekeit támogatja étellel, iskolai felszereléssel, ruhával, és, ami a legfontosabb: figyelemmel és törődéssel, akiknek ez saját családjukban nem adatik meg. Ezzel tudják távol tartani a kicsiket az olyan súlyos problémák megélésétől, mint a korai vagy elrendezett házasság, a tini terhesség, a droghasználat, vagy az, hogy megfelelő étkezés és felszerelés hiányában időnek előtte otthagyják az iskolát.

Edzőterem nincs, organikus élelmiszer és őszinteség van

Sokan kérdezik Aketch-től, hogyan lehet, hogy a videóin szinte mindenki vékony és kisportolt, miközben edzőtermet egyet sem látni a környéken.

A válasz egyszerű: mivel mindenki részt vesz a háztartás, a konyhakert és a farmok fenntartásában, esélyük sincs meghízni vagy eltunyulni.

Számos felvételen látni a modellt is kapálni, ananászt szüretelni vagy kölest aratni, otthon mindenhova gyalog vagy biciklivel jár, de még a vasalással is a karizmait edzi.

Ebben a videóban mutatja be, hogyan használhatták a magyar nagyik és dédik is a maguk idejében a szenes vasalót, kettlebell-ként lóbálva a nehéz eszközt a parázs felizzítására.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

(@aketchjoywinnie) által megosztott bejegyzés

Ami pedig a táplálkozást illeti, ezen a téren is csak akkor szembesült saját szerencséjével, amikor külföldön megtapasztalta, mennyire drágák és nehezen elérhetők az organikus élelmiszerek.

Míg az Államokban egy átlag élelmiszer bolt tömve van félkész vagy készétellel, és csak elenyésző mennyiségben találni jó minőségű és organikus zöldséget vagy gyümölcsöt, ráadásul aranyáron, addig mindez odahaza, Ugandában pont fordítva van.

Az egészséges élelmiszerek mellett a közösséget a hagyományos gyógynövények ismerete is támogatja. A faluban szinte mindenki tisztában van a különféle növények, például a hosszúkás indiai citromfű, a mangó vagy a tüskés annóna levelének  jótékony hatásával. Aketch is sokszor oszt meg ilyen tartalmakat: saját gyomorfekélyét például a tamarind levével gyógyította meg, és azt is bemutatja, hogyan készíti - szintén karizom erősítő módon – vízből és a gyümölcsből a frissítő innivalót egy palack segítségével.

A modell videóit nézve egy olyan ember személyisége bontakozik ki előttünk, aki a világjárás közben fedezi fel igazán saját otthonának, népének értékeit, és

ezek bemutatásával igyekszik árnyalni a sokszor egysíkú, Afrikát nem kontinensként, hanem egyetlen országként kezelő nyugati összképet.

Tanárként türelmesen, nyitottan, lényegre törően és játékosan vezet be minket akár a modellvilág árnyékosabb oldalára, akár abba, mit nem illik Ugandában az első találkozáskor megkérdezni a másikról, vagy abba, miért ne higgyük a filtereknek, legyenek azok applikációk vagy sztereotípiák.

Üljünk be néha az óráira, hátha mi is tanulunk valami újat.


Megosztom
Link másolása