FONTOS

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, és ha igen, mennyire?

Vannak olyan munkakörök, amelyeket már csak robotok végeznek. Mi lesz így a munkánkkal? 

Megosztom
Link másolása

A mesterséges intelligencia (AI) évek óta folyamatosan borzolja a kedélyeket. Sokan úgy gondolják, hogy már csak idő kérdése, és a robotok teljesen átveszik az uralmat, míg nekünk, embereknek tehetetlenül kell néznünk, ahogy elveszítjük a munkánkat. De valóban az AI fogja uralni a jövőt? Egyre többen vitatják ezt a kérdést, hiszen az AI-vel kapcsolatos kezdeti lelkesedést egyre inkább a kétely váltja fel, mivel újra és újra bebizonyosodik: a mesterséges intelligencia nem csodaszer.

Minden csoda három napig tart

A mesterséges intelligencia az egyik legdivatosabb fogalom manapság, és nem véletlenül. Valahogy úgy van ez az AI-vel, mint az önvezető autókkal: amikor először megjelentek, mindenki azt hitte, hogy pár éven belül már senki sem fogja saját maga vezetni a kocsiját. Most, több mint egy évtizeddel később, az önvezető autók még mindig csak kísérleti szinten vannak, és messze nem uralják az utakat. Ugyanez a helyzet az AI-vel is. Bár elértünk vele nagy sikereket, és valóban lenyűgöző feladatokat képes elvégezni, az emberi munkaerő kiváltása egyáltalán nem olyan gyors és zökkenőmentes, mint amilyennek egykor tűnt.

Az AI olyan, mint egy modern varázsszó, amitől sokan remélnek hatalmas áttöréseket, mások pedig rettegnek.

Ha azonban valaki alaposabban körülnéz, számtalan olyan esetet talál, amikor az AI kudarcot vallott, persze ez még nem jelenti azt, hogy nyugodtan hátradőlhetünk, ha az AI-ról van szó, ugyanis minden esély megvan rá, hogy rövid időn belül még jobban beférkőzzön az életünkbe. Nézzük, mely munkákat fenyegeti komoly veszély, és melyek azok a tevékenységek, amelyekbe sosem férkőzhet be, bármennyire is okos ez a rendszer.

A pénztárosok munkáját átveheti az MI? (Fotó: Getty Images)

Veszélyben lévő munkakörök

Az AI elsősorban az olyan munkákat fogja átvenni a következő két éven belül, amelyek egyszerű, ismétlődő feladatokra épülnek. Az ügyfélszolgálati automaták, adatrögzítők és adminisztratív munkakörök például veszélyeztetettek, hiszen ezek a pozíciók sokszor monoton feladatokat tartalmaznak, amelyekre az AI gyorsabb és hatékonyabb megoldásokat kínál, mint egy ember. Aki tehát adminisztrációs munkát végez, annak bizony van félnivalója. Ugyanez igaz a gyári munkára is.

Az iparban a robot munkatársak már évek óta jelen vannak, csakhogy eddig mind azt hittük, hogy ezek a robotok nem vehetik el az emberek munkáját, mondván kell valaki, aki irányítja a robotokat. A rossz hír az, hogy mostanra az AI képes ennek a feladatnak az ellátására,

és egyre több helyen (például autógyárakban) már át is vette az operátorok munkáját. Vagyis azok a munkakörök vannak veszélyben, amelyek főleg ismétlődő feladatokból állnak, legyen szó táblázatok kezeléséről, robotok beállításáról, ügyfélszolgálati munkáról vagy akár a kereskedelemről.

A jó hír, hogy bármennyire is fejlett egy mesterséges intelligencia, mégis vannak területek, ahol egyszerűen nem tud versenyezni az emberrel.

A kreatív iparág például kifejezetten egyik olyan terület, amit az AI egyszerűen nem tud tökéletesen elsajátítani. Írhatunk vele verset, lehet vele zenét komponálni, de már sokan bebizonyították, hogy ezek sosem lesznek olyanok, mint egy ember által készített művek. Az emberi kreativitás szívből, tapasztalatokból és érzelmekből táplálkozik, amelyeket egy gép sosem tud teljesíteni.

Aztán itt vannak a vezetői pozíciók - bár valljuk be, azért ezekből a munkakörökből van a legkevesebb.

Több kísérletet is végeztek az elmúlt évben arra vonatkozóan, hogy milyen lenne, ha egy robot irányítana egy munkacsoportot vagy akár egy komplett munkahelyet, de ezek a kísérletek sorra kudarcot vallottak. Kiderült, hogy egy robot vezérigazgató nem tud új ötleteket adni a felmerülő problémákra. Tehát a komplex gondolkodás egyelőre hiányzik a gépekből, míg az ember sok tanulással fejlesztheti ezt a képességét.

Hol van az AI helye az életünkben?

A mesterséges intelligencia valóban nem egy csodaszer, és az is biztos, hogy nem fog minden munkát kiváltani. Igaz, vannak munkakörök, ahova már beférkőzött, de még nem kell attól félni, hogy ellehetetleníti az életünket. Ahogy a számítógépek vagy az okostelefonok, úgy az AI is segít megkönnyíteni a mindennapokat, gondoljunk csak az online ügyintézésre, az egyszerű és gyors online rendelésekre – ezek mögött mind AI rendszerek állnak. Ahogy pedig a számítógépek vagy az okostelefonok, úgy az AI sem fogja helyettünk élni az életet. Az ipari forradalom idején a gépek is megváltoztatták a munka világát, és most az AI is egyfajta átalakulást hoz, amihez nekünk, embereknek kell alkalmazkodnunk.

Alapjövedelem vagy új társadalmi rendszerek

Egyre többen beszélnek arról, hogy a technológiai fejlődés miatt szükség lehet egy olyan rendszerre, mint az univerzális alapjövedelem.

Ez azt jelentené, hogy minden ember alapjövedelmet kapna, amely biztosítja a megélhetésének alapjait, függetlenül attól, hogy van-e munkája éppen, vagy nincs.

Ez a pénzforrás lehetőséget adna sokaknak arra, hogy olyan tevékenységekkel foglalkozzanak, amelyek érdeklik őket, legyen az művészet, közösségi munka vagy önfejlesztés.

Zárásként megkérdeztük a mesterséges intelligenciát, hogy szerinte hová nem fog tudni beférkőzni sosem. Válaszát szó szerint és módosítás nélkül idézzük:

„Az AI egyre fejlettebb, és sok munkaterületet átformál, de vannak olyan feladatok és munkakörök, amelyekben nehéz lesz teljes mértékben helyettesíteni az embert, különösen a következők miatt:

1. Kreatív művészetek és emberi érzelmek kifejezése

  • Művészet, zene, irodalom: A kreatív folyamatok, ahol az egyéniséget, érzelmeket és egyedi látásmódot kell kifejezni, az AI számára kihívást jelent. Az alkotás mélyebb jelentése és a személyes érintettség nehezen reprodukálható.
  • Színészet és előadó-művészetek: Bár az AI képes szimulálni emberi hangokat és mozgásokat, az élő előadás és az érzelmek hiteles megjelenítése különleges emberi készséget igényel.

2. Etikai és filozófiai döntéshozatal

  • Bírói és jogi döntések: Az AI hasznos eszköz a jogi kutatásokban, de a komplex erkölcsi, etikai és társadalmi döntések meghozatalához az emberi értékítélet elengedhetetlen.
  • Vallási és spirituális vezetés: Az emberek spirituális és etikai tanácsokat személyes és érzelmi szinten keresnek, amit az AI nem képes teljes mértékben megérteni vagy nyújtani.

3. Magas szintű emberi empátiát igénylő területek

  • Pszichoterápia és tanácsadás: Bár az AI-t alkalmazzák alapvető mentális egészségügyi támogatásban, a mély emberi kapcsolat, az empátia és a személyes kapcsolódás hiánya miatt az AI itt sosem fogja teljesen helyettesíteni az embert.
  • Ápolás és gondozás: Az idősotthonokban, kórházakban és egyéb gondozói munkákban az emberi érintés, figyelem és empátia olyan dolgok, amelyeket az AI nehezen tud reprodukálni.

4. Komplex, szociális és politikai vezetés

  • Politikai vezetés: Az AI képes lehet elemzéseket készíteni, de a komplex politikai döntések, amelyek emberek életét érintik, emberi megértést, stratégiai érzéket és diplomáciát igényelnek.
  • Szociális munka: Ez a terület magában foglalja a mély emberi kapcsolatokat, kulturális és egyéni különbségek megértését, valamint rugalmasságot a különféle emberekkel való kommunikációban és segítségnyújtásban.

5. Innováció és stratégiai tervezés

  • Tudományos kutatás és fejlesztés: Az AI nagyszerűen segít adatgyűjtésben és elemzésben, de az új ötletek felfedezése, innováció és a kreatív gondolkodás emberi szikra nélkül nem tud működni.
  • Üzleti stratégia és vezetés: Az AI támogathatja a döntéshozatalt, de az üzleti világban a jövőbeli trendek előrejelzése, az emberekkel való kapcsolatépítés és az intuíció elengedhetetlen.

6. Kézműves munkák és fizikai művészetek

  • Kézzel készített termékek: Az AI és automatizált rendszerek segíthetnek a gyártásban, de a kézzel készített termékeknél, mint például ékszerkészítés, faipari termékek, műalkotások, az emberi ügyesség és személyes érintés nem helyettesíthető.

Ezek a területek, bár az AI technológia sokat segíthet a munkafolyamatokban, még mindig igénylik az emberi kreativitást, érzelmeket és döntéshozatali képességeket. Az emberi jelenlét és tapasztalat egyedisége sokáig nélkülözhetetlen marad bizonyos munkakörökben.”

Szóval, ha most azon gondolkozol, hogy amíg az alapjövedelmet bevezetik, addig milyen pályát válassz, hogy biztonságban legyél, ezeken a területeken érdemes körülnézned.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


SZTÁR
Elértünk a bulvár egyik legmélyebb pöcegödrébe: amikor gyerekeken gúnyolódnak és röhögnek az emberek
Tényleg itt tartunk, emberek, hogy az a „vicc” tárgya, hogyan nézett ki valaki gyerekként, vagy mit mondott mondjuk tíz évesen?

Megosztom
Link másolása

Az ember néha reménykedik abban, hogy az emberiség fejlődik, és egyre intelligensebbé válik. És ezzel együtt az a fajta viccelődés, ami 50-60 éve még természetes volt, az ma már nem oké. Például hogy a nőkön "humorizálunk" bunkó módon.

Azt gondoltam, a gyerekeken való gúnyolódás és a gyerekek megalázó helyzetbe hozása ma már nem oké.

Súlyosat tévedtem. Ennek egyik kézzel fogható bizonyítéka az, hogy nemrég kiderült, bugyira vetkőztette büntetésből a gyerekeket a többiek előtt egy nyírmeggyesi tanár. A kisfiút felrúgó edző után újabb mélypont volt, a báka hátsó feléné lejjebb.

És most itt az újabb mélypont, ezúttal a bulvársajtóból.

Most ugyanis egy celeb gyerekkori videóján gúnyolódnak és röhögnek az emberek. Azon, hogy gyerekként hogy nézett ki (szerintük), mit mondott és hogyan beszélt.

Mint azt ti is tudjátok, Szépréthy Roland influenszer kommentátorként csatlakozott a 2024-es Sztárboxhoz. Megosztó személyiség, valaki szereti, valaki nem, és utóbbiak talán többen vannak, mivel elég csúnyán viselkedett Curtissel.

A kommentátorról nemrég valaki előásott róla egy régi felvételt, felrakta TikTokra, majd egyik-másik bulvárlap ezt azzal hozta le, hogy "rajta röhög az internet". Egy gyereken. Ez a minta, hogy gyereken röhögünk és gúnyolódunk, azután csodálkozunk, hogy ugyanezt csinálják egymással az iskolában a gyerekek.

Leértünk egy újabb pöcegödör aljára.

@___happyface___ #szeprethyroli #mobilfox #___happyface___ #nekedbelegyen #neked #bazdbeforyouba #bazdkiforyuba✨ #bazdkiforyuba #nekedbelegyen❤️ #haddlegyen ♬ eredeti hang - Happyface


Megosztom
Link másolása

FONTOS
Egy DNS tesztből kiderült, milyen származású volt Kolumbusz Kristóf - már szó sincs Genováról!
Még a tudósok is meghökkentek az eredmények láttán.
Fehér Adél - sassy.hu
2024. október 14.


Megosztom
Link másolása

Kolumbusz Kristóf valójában nem volt olasz, és eredetileg nem is katolikus, hanem szefárd zsidó származású lehetett Spanyolországból – legalábbis ezt állítja egy új genetikai kutatás, amely arra is utal, hogy a híres felfedező azért titkolta származását, hogy elkerülje a vallási üldöztetést.

A spanyol tudósok évtizedekig tartó vizsgálata most újabb adalékot szolgáltat a régi vitához, amely Kolumbusz valódi származásáról szólt. A BBC szerint a kutatás célja az volt, hogy végre fényt derítsenek arra, hol is született az 1492-ben az Atlanti-óceánon átkelő felfedező, aki felkeltette az európaiak érdeklődését az amerikai kontinens iránt.

A hagyományos elméletek szerint Kolumbusz 1451-ben született Genovában, egy független köztársaságban Olaszország északnyugati partján.

De sok történész kételkedett ebben, és úgy tűnik, az új DNS-vizsgálatok igazolhatják őket. A Kolumbusz sevillai katedrálisban őrzött csontmaradványaiból származó DNS-elemzések most ugyanis azt mutatják, hogy a felfedező zsidó származású volt.

„Kolumbusz Kristóf DNS-e részleges, de elegendő” – mondta Miguel Lorente igazságügyi szakértő és a kutatás vezetője a Columbus DNS: Az igaz eredet című dokumentumfilmben.

„Kolumbusz fiának, Hernando Colónnak a DNS-e is megvan, és mind az Y kromoszómában, mind az anyai ági mitokondriális DNS-ben zsidó eredetre utaló vonások találhatóak”

– tette hozzá.

Bár a kutatók nem biztosak abban, hogy pontosan hol született Kolumbusz, valószínűnek tartják, hogy talán a spanyolországi Valenciában. Azt is feltételezik, hogy

Kolumbusz vagy eltitkolta zsidó származását, vagy áttért a katolikus hitre, hogy elkerülje az inkvizíció üldöztetését.

A kutatás 2003-ban indult, és azóta dolgoznak a tudósok a rejtély felgöngyölítésén. Lorente, aki a Granadai Egyetem igazságügyi orvostani professzora, és Marcial Castro történész ekkor exhumálták Kolumbusz maradványait a sevillai katedrálisban.

Az elmúlt évszázadokban rengeteg teória született Kolumbusz eredetéről:

egyesek szerint Lengyelországban, Nagy-Britanniában, Görögországban, Portugáliában, Magyarországon, de még Skandináviában is születhetett.

Ezek a teóriák – köztük a viking Kolumbusz ötlete – most úgy tűnik, megdőltek. Lorente szerint a DNS-vizsgálatok eredményei megbízhatóak.

Az eredmények összhangban vannak a korabeli spanyol történelmi feljegyzésekkel is, amelyek szerint 300 000 zsidó élt Spanyolországban, mielőtt Izabella és Ferdinánd katolikus uralkodók elrendelték, hogy a zsidók vagy térjenek át a katolikus hitre, vagy hagyják el az országot. Sokan elmenekültek, inkább, mint hogy feladják a hitüket. A szefárd zsidók neve is erre a korszakra utal: a „Sefarad” héberül Spanyolországot jelenti.

Kolumbusz öröksége négy amerikai expedíciójából származik, amelyeket a spanyol uralkodók támogattak, hogy új kereskedelmi útvonalat találjanak Ázsiába. Kolumbusz a Karib-térség szigeteire jutott, és ezzel megkezdődött az európai felfedezések és hódítások kora.

Kolumbusz 1506-ban halt meg a spanyolországi Valladolidban, de azt kívánta, hogy Hispaniola szigetén temessék el, ahol ma a Dominikai Köztársaság és Haiti osztozik.

A maradványait 1542-ben átszállították Hispaniolára, majd 1795-ben Kubába, végül 1898-ban Sevillába kerültek vissza.

A nagy felfedező tehát halálában sem nyughatott, további utak vártak még rá. Most pedig utolsó titka is lelepleződött.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Jocó bácsi: „Nem bántam meg, hogy voltam annyira tökös, hogy ezt már nem vállaltam be”
Hogy lehet az, hogy Balatoni József, azaz Jocó bácsi történelem szakos lett, amikor ilyen élvezettel beszél az irodalomról? Erről is szó esik, de az is kiderül, hogyan születnek a könyvei, miért nem jó közben borozni és mire jó a mulatós zene.

Megosztom
Link másolása

Balatoni József tanár, és nem mellesleg megjelent már 8 könyve. Az oktatási rendszerünk is megkerülhetetlen téma lesz természetesen és feltettük a nagy kérdést is: „Hova vigyem iskolába a gyerekemet?” Rutai Gábor interjúja.

- Szerinted mitől lesz valaki karakteres tanár? És biztosan nem a szerethetőségen múlik.

- Szerintem ez személyiségtípus kérdése. A pedagógus a személyiségével dolgozik. Azzal dolgozik amilyen, ahogy beszél, ahogy tanít, amilyen módszerekkel tanít, amilyen közvetlen vagy nem közvetlen. Nem a szerethetőség a legfontosabb a pedagógiában. Valahogy nekem is azok az emberek ragadtak meg, akik kultikusak, vagy pozitív, vagy negatív érelemben, mert én azt gondolom, hogy a negatívat is fel tudjuk idézni, hogy ki volt az a szigorú néni, aki a pecsétgyűrűjét megfordítva ütött bennünket.

Azt gondolom, hogy talán az a legfontosabb kulcs pedagógusként, hogy ki az, aki önazonos.

Mert hogyha látod, hogy valaki önazonos, és látod, hogy ő az életben is ilyen, akkor sokkal könnyebben elfogadod, mint azt, hogyha valaki eljátssza, hogy szigorú, vagy eljátssza azt, hogy jó fej. Nagyon sokan tanárszerepet vesznek magukra, ő kitalálja azt, hogy a fejében milyen a jó tanár, vagy milyen a megközelíthetetlen tanár, és azt játssza. De a diák észreveszi, hogy ez így nem stimmel.

- Nagyon-nagyon jó, amit mondtál. Eszembe sem jutott volna ez a megközelítés, vagyis hogy önazonosnak lenni. Annál nagyobb csend, mint a matektanárom, Terike néni. óráin volt, nem létezik. Rettegett tőle mindenki. Gondolkodás nélkül pofon vágott bárkit, aki nem megfelelően viselkedett. De annyira érthetően magyarázta a matekot, mindent ott tudtam összeszedni nála. És én is kaptam tőle pofont, de kitűnő tanuló voltam.

- Az alapokat megkaptátok, igen. Az egy más kérdés, hogy ilyenkor az ember félelemből tanul és koncentrál vagy a tanár tényleg nagyon jól tanít. De akkor ő régi típusú pedagógiát képviselt, maradjunk ennyiben.

- Te viszont történelemtanár vagy, de vajon miért választottad ezt? Nekem az a gyanúm, hogy jó mintát kaptál.

- Abszolút. A gimnáziumi történelemtanárom javasolta, hogy az egyetemen menjek történelem szakra, mert ő azt látja bennem, de mellette magyar fakultációra is jártam.
De be kell vallani, általános iskolában gyűlöltem olvasni. Amikor hatodik osztályban az Egy magyar nábobot kell elolvasni vagy inkább végigszenvedni egy gyereknek, az szerintem nem annyira jó, és nem igazán szeretteti meg az irodalmat. De képzeld el, hetedikes voltam, amikor Sütő András Anyám könnyű álmot ígért című műve volt a feladat egy könyvtári versenyen. Én attól a könyvtől annyira megszerettem olvasni, hogy aztán elkezdtem falni a könyveket.

- Egy kis településen nőttél fel, faluszélen. Akik nagy vágyakkal képesek rendelkezni, azok általában az irodalom útján kezdik bejárni a világot. Nálad mégsem így volt.

- Apukám nagyon szeretett olvasni. A gyerekkorom úgy telt, hogy télen ment a kályha, apukám olvasott, anyukám meg kötögetett, és sült gesztenyét ettünk közben. Én meg vagy játszogattam, vagy valamit csináltam. Viszont valahogy nem tudtam megbarátkozni az apukám ízlésével, vagy a nagypapám ízlésével. Nekem ezek az indiános könyvek, vagy akár a Rejtő Jenő-féle könyvek egyszerűen valamiért nem ragadtak meg, és maradtak a kötelezők, amik meg nem voltak jók.

- És hogy vagy az írással? Most már több könyved is született.

- Már nyolc. 2015-ben jelent meg az első, és aztán 16, 17-ben kettő, 18-ban kettő, és aztán most.

- Ezt nagyon irigylem, mert sok történetem van, kettőt már el is kezdtem, de egyik sincs még befejezve. Meg kell kérdeznem, hogy te hogy csinálod?

- A kiadóm felé ötlettel állok elő, és leszerződök, tehát van határidő. Onnantól kezdve nagyon szabálykövető vagyok, a határidőket tartom az életem minden területén. Viszont előtte van, hogy évekig egy-egy könyvön dolgozom magamban, fejben gondolkodom, és utána, ha leülök és írok, akkor az már nagyon-nagyon gyorsan készen van. A Kamaszharc regényem, ami az első volt 2017-ben, ott augusztus végén álltam neki és szeptember második felére kész lett a regény. Egy 250 oldalas regény. Onnantól kezdve már, hogy valami gondolat van a fejemben, akkor nagyon gyorsan írok.

- Írsz előtte vázlatot, hogy körülbelül hogyan fogod beosztani a tempóját a könyvnek?

- A tempóját nem, azt fejben szoktam végig gondolni. „Oké, akkor még van harminc napom, hogyha kétnaponta egy fejezetet megírok, akkor baromi jó vagyok.” Aztán persze elcsúszom, és akkor az utolsó két hétben általában éjjel-nappal írok. 
Ilyen kicsi papírkákra írogatok dolgokat, ami útközben eszembe jut. Felkelek reggel, és megyek a kutyával, aztán „uh, ez az egy gondolat, de jó lenne valamilyen fejezetben”, és akkor azt leírom magamnak kézzel.

- Aztán leülsz írni, és azt mondod magadnak: 4-5 órát most föl se állok.

- Igen. Vagy éppen amennyit, vagy kitűzöm azt, hogy ha megvan az 50 ezer karakter, akkor kimehetek enni egy csokit, vagy elszívhatok egy cigit, vagy nem tudom. Átlagban azért napi 20-30 ezer karaktert írok és nekem mindig kell hozzá zene. Mindig van egy kifejezett stílus.

- Amire jól tudsz írni?

- Minden könyvemnél más volt. Elkezdek zenéket hallgatni írás közben és egyszer csak valamilyen stílus bekattan. Például mondjuk a Tanár vagyok én is könyvemnél két éve a latin zenék. Most mivel kamasz téma, ezért az Azariah és mindenféle ilyen, de például volt olyan könyvem, aminél a rockosabbakat, volt aminél a retrót, és volt aminél a mulatós zene szólt.

- Tehát csinálsz egy mesterséges atmoszférát.

- Igen, és nagyon sokszor ez éjszaka megy, ami azért egy házasságnak nem tesz túl jót, főleg hogyha egy térben vagytok, amikor írsz, és ott kalimpálsz. Bár most már megtanultam napközben is írni. De régen csak éjszaka és aztán

írókkal beszélgettem, és mondták, hogy ők úgy szokták, hogy megisznak egy pohár bort például, hogy megteremtődjön a hangulat.

Egyszer próbáltam ki, és aztán amikor a második üveget is kibontottam, és még nem írtam egy betűt sem, ellenben elkezdtem felöltözni és elindulni az éjszakába, akkor rájöttem, hogy nekem nem szabad innom írás közben.

- Igen, a vörösborra mondják, hogy nagy gondolatokat tud elindítani.

- Hát nem tudom. Most például Olaszországban voltam, és gondoltam, hogy én úgyis korábban kellek, mint a párom, akkor ott lesz a laptop, és reggel kiülök a szőlősbe, a kőháznál. De annyira elragadott a táj, hogy csak bámultam ki a fejemből, hogy milyen szép a napfelkelte meg a szőlő. Tehát nekem tényleg otthon kell egy magam által létrehozott mesterséges környezet, ahol dolgozom.

- Igen, én is arra szoktam gondolni, hogy ha egy hónapra el tudnék vonulni egy kis erdei faházikóba, akkor ott meg tudnám írni a regényem, de ezt soha nem próbáltam ki, és valószínűleg nem is nagyon lesz erre lehetőségem. Esetleg 65 évesen, majd akkor ki fog derülni.
De most felmerül bennem, hogy ha ilyen közel áll hozzád az irodalom, akkor miért nem ezt tanítod? Ehhez képest a történelem, az egy száraz tárgy.

- Dehogy is.

- Most csak sarkítok. De ott emberek, dátumok, események sora van, amit lehet nyilván izgalmasan tálalni, de kamaszokkal, versekről, könyvekről, irodalomról beszélgetni, az egy teljesen másfajta tevékenység, ami mintha közelebb állna a te személyiségedhez.

- Igen, mert nem hallottál még történelemről beszélgetni. Nekem azért volt szerencsém többször, hosszabb ideig magyart tanítani helyettesként és nagyon szerettem. Szerettem beszélgetni velük, eljátszani, továbbírni, kitalálni, és a többi, és a többi. Mert ez egy sokkal szubjektívebb történet. De igen, persze a töri az ugye évszámok és személyek és dolgok, de ugyanolyan érzéseket tud kiváltani egy történelmi téma, mint egy vers pl. Mert az ember érintett benne, mert az embernek van róla gondolata, mert az ember egyetért, vagy nem ért egyet az adott történelmi korszakkal, döntéssel, dolgokkal.

Én például nagyon sokszor csináltam egyveleget, amikor a történelembe becsempésztem az irodalmat, vagy fordítva, mert hogy ezt a kettőt együtt tökre jól lehet kezelni és tökre jól lehet tanítani.

Akkor pedig már az egészről lehet beszélgetni, hogy most a történelemkönyvben lévő nagyon harcos Petőfi és az irodalomkönyvben lévő nagyon szerelmes Petőfi az ugyanaz az ember volt.

- Ez nagyon jó, amit mondasz.

- …mindezt úgy, hogy Petőfit nem szeretem annyira.

- Sokan mondják, hogy nem szívesen lettek volna a barátai abban az időben. Valószínűleg egy nagyon idegesítő kis pojáca lehetett.

- Egy igazi influencer.

- Hogy lehet átjárás különböző tantárgyak között, az egy nagyon izgi kérdés. Láttam egyszer egy dokumentumfilmet, talán valamelyik skandináv országban tanulnak úgy, hogy nincsenek tantárgyak, hanem csak projektek vannak. Csoportban dolgoznak ugyanazokon a projekteken az osztályban, és ahogy ezt a projektet végigviszik valami cél felé, kénytelenek menet közben fölszedni azt az összes tudást történelemből, matematikából, fizikából, ami kell, hogy eljussanak a végcélig. És ez annyira izgalmas.

- Nagyon izgalmas, sőt, ennek hallottam Angliából az egyetemi verzióját is, amikor egy közös projekten dolgoztak, és összeraktak gazdaságit, művészt, bölcsészt, tehát 5-6 féle szakterületről embert, és nekik közösen kellett dolgozni. Mondjuk egy művész meg tudott világítani olyan dolgokat egy matematikusnak, ami annak magától soha nem jutott volna eszébe, vagy nem látta volna ezt át.
Tanítottam epochális rendszerben még ez előtt tíz évvel.

Az epocha rendszer az azt jelenti, hogy több tantárgy van egy blokkban, és ott például történelmet tanítottam egy-két hétig, utána a következő tantárgy a technika, illetve a rajz volt, azok erre épültek.

Tehát ugyanazt folytatták. Amikor az őskort tanítottam, akkor technikából például barlangot készítettek a gyerekek, és aztán meg kis baltát, majd rajzórán barlangrajzot festettek rá. Nagyon fárasztó, tehát szaktantárgyat művészeti tárggyal együtt oktatni, az nagyon-nagyon nehéz, mert hogy az egyik az egy sokkal szabadabb és sokkal kisebb követelmény-rendszerű történet, de én baromira hiszek abban, hogy akár a kémiát, a fizikát, matematikát lehet együtt tanítani a történelemmel, mert hogyha komplex világot akarunk vizsgálni, akkor komplexen kell nézni.
 Pont

az a baj az ennyire tantárgyas oktatással, hogy a gyerekek fejében dobozok alakulnak ki. Még azt sem rakja össze, hogy a 7. év végén töriből tanult Petőfi, meg a 4. év elején irodalomból tanult Petőfi az ugyanaz,

mert közte neki eltelt három-négy év az életéből, és az agyában azok ilyen különböző rekeszekbe ment. És ha mondjuk töri órán kérdezel más tantárgyból, akkor a diák azt fogja mondani, hogy ez nem az az óra, ezt nekem itt nem kell, hogy tudjam.
 Blokkok vannak az agyukban. Ezért tök jók ezek az oktatási típusok, ahol nem tantárgyak vannak, és hogy közben meg ugyanaz a történelmi adatmennyiség átmegy, azokat a képleteket megtanulják, amit meg kell tanulni, csak egy tök más rendszerben. Nekem ez egy nagy vágyam, hogy ilyen oktatási rendszer felé menjen a magyar oktatás.

- Igen. Nagyon szoros átjárás van akár a matematika, fizika, kémia között is, és hogyha ezeket külön tanárok, különféle időpontban, külön módszerekkel tanítják a gyereknek, lehet, hogy nem is áll össze, hogy az egyik készségemet tudom használni egy másik fajta tantárgynál is.
Nekem négy gyerekből három érintett per pillanat a magyar oktatási rendszerben, és nem csak az a probléma, hogy milyen az oktatási rendszerünk, hanem az, hogy milyen az oktatói állományunk.

- Hát az meg egy másik kérdés.

- Mert az valamilyen rémesen elkeserítő dolog, ami történik. A nagyszüleim korában a faluban a pap meg a tanár volt a két értelmiségi.

- Hát abszolút, és kiemelt személyek voltak a közösségi életében is. Ma már nem annyira.

- …és te ugye a státusztörvény kapcsán meg is lépted a magadét, ami teljesen indokolt. De van-e kiút? Mi a te víziód arra, hogy bármi is itt megváltozhat, és hogyan kéne ennek nekiállni szerinted?

- A kiút az egyértelműen az, hogy végre a pedagógustársadalom az nem megalkuvó és mindent végrehajtó, hanem a gyerekek és a szabad oktatás érdekeit néző emberek legyenek újra, és akkor van kiút. Addig nincs. Addig az van, hogy történik, ami történik.

Láthatjuk azért azt, hogy a státusztörvény miatt azért jó páran felmondtunk, viszont utána a csekély béremelésnek a hatására nagyon elcsendesedett mindenki, aki addig mondjuk lázadozott.

A tíz pontból egy, ami minimálisan megvalósult, és annyi elég volt nagyon sokaknak, hogy akkor újra visszaálljanak a rendszerbe.
Holott nem a pedagógusfizetés a legnagyobb probléma a magyar oktatásban. Én továbbra sem bántam meg, hogy voltam annyira tökös, hogy ezt már nem vállaltam be, ez teljesen egyéni döntésem volt.

Azóta is látom, hogy nagyon sokan büntetést kapnak, hogyha véleményt mernek alkotni,

és azt gondolom, hogy ez nem jó, mert ilyen emberek hogy fognak gondolkodásra és önmagukért kiállni képes emberekké nevelni?

- A legnagyobb probléma az, hogy nincs elég nagy szabadság a tanárok kezében?

- Nincs, egyáltalán nincsen szabadság. Jó, természetesen amíg becsukom az ajtót, addig továbbra is az történik, amit én akarok, és olyan módszerekkel lehet dolgozni, ahogy, de közben ott van egy teljesíthetetlen nemzeti alaptanterv, egy elvárás halmaz.

A teljesítményértékelési rendszer teljes őrület, és csak arra jó, hogy a pedagógusokat leminősítse és a fizetésüket lecsökkentve lehessen őket még inkább sakkban tartani vagy rendszerhűvé tenni.

Tehát azt gondolom, hogy ilyen értelemben nincsen szabadság.
A szabadság az az lenne, hogy egyáltalán minden iskola összerakhatná magának, hogy milyen struktúrában tanít, és mi az a tényleg kötelező minimum amit megtanít, és azon felül pedig hadd válaszon, amit akar. Most mondjuk akár a magyar irodalmat nézzük, ha megnézed, akkor több kötelező mű van, mint ahány tanóra a középiskolában. És ennek mondjuk a 40 százaléka az regény, tehát egy óra van két regényre, és emellett ott van az, hogy vannak kötelezően szabadon választható elemek, amiből felsorolnak ötöt és akkor abból lehet választani. 
Tehát be vannak szorítva a tanárok, és annyi mindent kell megtanítani kötelező jelleggel, és annyiféle módon lehet ellenőrizni egy pedagógust, hogy egyszerűen agyrém, ami van. Erre mondom azt, hogy nincsen szabadság.

- Vannak még elhivatott tanárok?

- Rengetegen vannak. Nagyon sokan már magánintézményekben tanítanak, vagy egyéni utakon járnak, vagy pedagógusokat képeznek, ez is nagyon érdekes és izgalmas, vagy egyszerűen kicsinálja őket a rendszer.

De nagyon sok tantestületben én is tudok sok lelkes pedagógust, aki akkor is minőségi munkát végez, amikor már összedől az iskolai épülete,

mert olyan rossz állapotban van, de ő szívből tanít, mert vérbeli pedagógus. Ilyenből rengeteg van, és én iszonyatosan sajnálom azokat, akik nem kapnak elég eszközt, elég pénzt, elég szabadságot, mert hogyha így, ebben a formában ennyire ki tudnak teljesedni mellettük a diákok, akkor mit lehetne velük kezdeni, hogyha meg lehetne a szabadság, és meg lehetne az eszköz hozzá. Szóval ez egy nagyon messzemenő történet, én nagyon szomorú vagyok.

Nekem a legszebb dolog ebből az elmúlt két évből, ami a tiltakozások, a felmondásom és az én lelki utam volt az, ahogy a diákok kiálltak a pedagógusok mellett.

Az volt az egyetlen pozitív ebben az egészben, és ami megmutatta azt, hogy hátha a jövőben ez már másképp lesz.

- Ennek nagyon sokan drukkolunk szülők is. A nem iskolaérett gyermekek szüleinek, akik már most vakarják a fejüket, - és mondjuk nem tehetik meg, hogy kiköltözzenek Dániába beiskoláztatnia a gyereket, - mit tudnál tanácsolni, javasolni? Mert szerintem sokan vagyunk bajban, hogy hol és hogyan taníttassuk a gyereket.

- Régen konzulensként azt mondtam, hogy ne iskolát válasszanak, hanem tanítót. De ma már nem tudom ezt mondani, mert lehet, hogy márciusban kiválasztja, és szeptembertől az illető felmond, elmegy, külföldre költözik, és a többi. Tehát ma már ezt nem lehet. Rengeteg alternatív lehetőség van, csak sajnos ezek már piaci alapon működnek, és bármennyi pénzt elkérhetnek, mert a szülő elő fogja teremteni, hogyha annyira akarja. Tehát én azt gondolom, hogy ez nem feltétlenül megoldás.

Tegyük hozzá, hogy azért a most nyíló vagy nemrég nyílt alternatív iskolák egy része semmivel sem jobb, mint egy állami oktatási színvonal, csak szebb a pad, és több a laptop.

Tegyük hozzá, ez csak az én véleményem. Mert van egy piaci igény, amit nagyon sokan megláttak. Ők ezt üzleti alapon csinálták meg, és arra már nem futotta, hogy a tanárállományt összerakják. Én tudok olyan magániskolát is, ahol állami iskolában dolgozó pedagógusok tanítanak be. Tehát ugyanazok tanítanak itt is, meg ott is.

- Nyilván azt gondolják, hogy az államiból amikor átsétál egy másik órát megtartani a magániskolába kétszer annyiért, akkor majd kétszer olyan lelkes lesz.

- De nem. Ugyanazt fogja csinálni ugyanabban az intézményben is, mert megteheti. A szülő meg felhatalmazva érzi magát, hogy ő kifizette ezt az x millió forintot évente, akkor már pedig az legyen, amit ő mond, és a gyerek ne kapjon egyest. Abba már nem szól bele a szülő sok esetben, hogy milyen módszerekkel tanítsák a gyereket, csak abba, hogy ne kapjon intőt vagy egyest. Szóval óvatosan ezekkel a gombamód kinövő alternatív iskolákkal. Az a helyzet, hogy nagyon megnyugtató és nagyon elfogadható választ jelenleg nem tudok adni.
 Lesz majd egy választás két év múlva, amikor alaposan végig kell gondolni, hogy ki az, aki tényleg valós oktatási koncepciót fog letenni, mert még nem nagyon tudom, hogy ki az, aki egyáltalán bármilyen változást generálni tud vagy akar. Mert az, hogy ami eddig volt, azt megszüntetjük, az nagyon jól hangzik, de mi lesz utána? A választásokon nagyon jól meg kell gondolni az X-et, és addig is nyitott szemmel kell járni és tényleg pénzt gyűjteni. Sajnos ezt tudom mondani. Én nagyon bízom benne, hogy lesz változás. Csak az oktatási rendszer változásához az oktatási szereplőknek is kéne, hogy cserélődjenek és utánpótlás meg nem nagyon van.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Farkasok terrorizálnak egy hollandiai várost - kutyákra, pónikra és emberekre is támadnak
A természetvédők támogatják a farkasok jelenlétét.

Megosztom
Link másolása

Hollandiában egyre nagyobb problémát jelentenek az elszaporodó farkasok, amelyek már nemcsak vadon élő állatokra, de házi kedvencekre és haszonállatokra is vadásznak. Az ország egyes területein, különösen a Veluwe nevű erdős-mezős részen már a helyi lakosok biztonsága is kérdésessé vált a farkasok jelenléte miatt.

Az Európai Unió szigorú élőhelyvédelmi irányelvei miatt a farkasok kilövése gyakorlatilag lehetetlen, aminek következtében a kontinensen élő farkaspopuláció jelentősen megnőtt az elmúlt években, és számuk mára több mint 20 000-re tehető.

Hollandiában, ahol a vadon területek kicsik, és az ország népsűrűsége is rendkívül magas, a farkasok egyre közelebb kerülnek az emberek életteréhez.

A Veluwe vidékén fekvő Wekerom településen nemrégiben történt egy megrázó eset, amely tovább fokozta az érintett közösség aggodalmát.

Egy farkas betört a Van Roekel család pónijának karámjába, a farkas támadásának a család gyermekei, Boaz és Febe is szemtanúi voltak

– ezzel életreszóló traumát szereztek. A család az eset kapcsán fotókat osztott meg a közösségi médiában:

„Azt akarom, hogy az emberek lássák, hogyan fordult fel a világ,” mondta az apa. „A farkas szabadon kóborolhat, mi pedig az áldozatok vagyunk.”

Az utóbbi napokban ez a szívszorító kép futótűzként terjedt el az interneten. Mivel az emberek megosztottak az újonnan megjelent ragadozókat illetően – amelyek egyre gyakrabban bukkannak fel nemcsak vidéken, hanem városok és települések szélén is –, a reakciók jól mutatják a közvélemény tanácstalanságát.

A helyi lakók körében egyre nagyobb az elkeseredettség, hiszen a farkasok nemcsak az állatokra, hanem általános biztonságukra is veszélyt jelentenek.

Sokan felhívással fordultak a hatóságokhoz, hogy tegyenek lépéseket a helyzet kezelésére.

A viták középpontjában a farkasok jelenlétének hatásai állnak.

Egyesek szerint ezek a ragadozók segíthetnek a vadvilág egyensúlyának helyreállításában, és természetes módon szabályozhatják a vadon élő állatok, például a szarvasok populációját, amelyek több európai országban túlszaporodtak.

Ugyanakkor a hollandiai valóság azt mutatja, hogy a farkasok megjelenése komoly problémákat okozhat. A Veluwe vidékén az utóbbi időkben több alkalommal is találkoztak farkasokkal falvak szélén és kisebb településeken, ami tovább fokozta az emberek aggodalmait.

A témával kapcsolatban egyre többen fordulnak kritikával az EU szigorú védelmi irányelvei felé, amelyek akadályozzák a farkaspopuláció szabályozását.

Sokan úgy érzik, hogy egy ilyen népsűrűségű ország, mint Hollandia, ahol a vadon területek korlátozottak, nem alkalmas arra, hogy a farkasok szabadon kóboroljanak.

Az ökológusok és természetvédők ugyanakkor támogatják a farkasok jelenlétét, és azt vallják, hogy az ökoszisztéma fontos részét képezik.

A farkasok jelenléte azonban komoly viták tárgyát képezi, a közösségek és a hatóságok egyaránt keresik a megoldást arra, hogyan lehetne biztonságot nyújtani az embereknek és az állatoknak, miközben megőrzik a vadon élő ragadozók szerepét az ökoszisztémában.

Via Daily Mail.


Megosztom
Link másolása