Ne hagyd, hogy átverjenek a vegán címkét használó márkák! A nagy részük állatokon kísérletez
Mit jelent, ha egy termék állatkísérlet-mentes?
Az állatkísérletek történelme egészen régre, az 1800-as évekre nyúlik vissza, és az 1990-es évekig nem történt lépés ezen a területen. Az utóbbi 30 évben kezdtek el aktivizálódni az állatok jogaiért küzdő szervezetek, és így néhány nagyobb szépségápolási márka is, amelyek szintén felléptek az állatkísérletek ellen. Sőt, ekkor alapították az első kifejezetten állatbarát brandeket is, például a Lusht 1995-ben.
Azonban még mindig sok a teendő: mind a mai napig számtalan márka használ állatokat a termékeik (mellék)hatásainak tesztelésére, kiszűrésére. Ez azt jelenti, hogy az egereket, nyulakat – egyes esetekben kutyákat – laborokban tartják méltatlan körülmények között és addig mérgezik a testüket, amíg azok bírják és el nem pusztulnak.
Mikor vegán egy termék?
Egy terméket akkor nevezhetünk vegánnak, ha semmiféle állati eredetű összetevő nincs benne. Joggal merülhet fel benned a kérdés, hogy mégis milyen állati eredetű összetevő lehet a hajbalzsamodban vagy a szempillaspirálodban. Nos, a kozmetikumokban használnak méhviaszt, lanolint, glicerint, kollagént, guanint, faggyút és még sorolhatnánk. Egy vegán termék csak növényi összetevőkből állhat össze.
Állatkísérlet-mentes, de nem vegán
Ha egy terméket klinikai tesztek által fejlesztenek ki, nem pedig állatokon kísérletezik ki az összetételét, azonban van benne valamilyen állati eredetű összetevő, akkor állatkísérlet-mentes, de nem vegán termékről beszélünk.
Vegán, de nem állatkísérlet-mentes
Ha egy terméken hatalmas vegán címkét látsz –azaz, nincs benne állait összetevő – de nem írják rá, hogy nem állatokon tesztelték, akkor valószínűleg csak egy marketingfogás számukra az állatbarát vegán megnevezés. Bár ha állatokon tesztelnek, akkor szerintünk a „vegán” is csúsztatás, hiszen a vegánság azt is jelenti, hogy ahol csak lehet, véded a környezeted.
Erre figyelj!
Hogy hogyan szúrd ki egy dorgériában az etikus termékeket? Nincs is ennél egyszerűbb! Ha megtetszik egy kozmetikum, először keresd meg a csomagolásán a PETA Leaping Bunny-logóját vagy egy ahhoz hasonló címkét! Amennyiben online vásárolsz, még könnyebb a dolgod, hiszen csak meg kell nyitnod a PETA keresőjét, amelybe beírhatod a választott márkanevet, az oldal pedig kiadja, hogy állatkísérlet-mentes-e a választott kozmetikum vagy sem.
Cruelty Cutter, az új társad a vásárlásban
Azoknak, akik még egyszerűbb vásárlási élményre vágynak, ajánljuk a Cruelty Cutter névre hallgató alkalmazást. Ezt nemcsak izgalmas és szórakoztató használni, de gyors és egyszerű is. Az appban könnyen beolvashatod a termékek vonalkódját, mire az kiadja, hogy a terméket állatokon tesztelték-e vagy sem. Egyszerű, nemde?
Fotó: Pexels