INSPIRÁLÓ

Így építheted fel sikeresen a személyes márkádat lépésről lépésre - akár egy hét alatt

Szinte lehetetlen kitűnni manapság a közösségi média felületein, de azért nem esélytelen. Hogyan sikerülhet? Ehhez adunk most tippeket.

Megosztom
Link másolása

Ha tartalomgyártó, marketinges, kisvállalkozó vagy, esetleg bárki más, aki szeretne kitűnni az online térben, akkor tudod, hogy a közösségi médiában érvényesülni szinte lehetetlen küldetés. A legfontosabb segítség hozzá egy egyedi és erős látványvilágú márka kialakítása.

Könnyebb mondani, mint megcsinálni, ugye? De hidd el, sokkal egyszerűbb, mint ahogy elsőre gondolnád, főleg, ha megvannak a megfelelő eszközeid hozzá.

A legtöbben túlbonyolítják ezt az egészet. A személyes márka valójában az, ahogyan online kifejezed magad.

A személyes márkaépítés lényege pedig az, hogy tudatosan válaszd meg, hogyan mutatod meg magad, mit osztasz meg arról, hogy ki vagy, és hogyan hozol létre tartalmat.

Szerencsére, akár a márkád értékét akarod növelni, akár újraépíteni, esetleg a nulláról indítani, számos eszköz segítheti az indulást. Az Adobe Express mellett ott van a Canva és a Crello is, amelyek remek lehetőségeket ajánlanak egy kezdő márkaépítőnek. Ezek az alkalmazások tele vannak hasznos sablonokkal, melyeket jól használhatsz fotóknál, videóknál, készítenek neked logót, szórólapot vagy közösségi tartalmakat. Nem kell dizájnszakértőnek lenned, hogy kiemelkedő tartalmat hozz létre bármely platformodra.

Készen állsz a kezdésre? Akkor nézzük lépésről-lépésre, hogy mit kell tenned:

1. nap: Az alapok lefektetése

Szóval, készen állsz arra, hogy a személyes márkádat a következő szintre emeld, de hol is kezdj hozzá? A márkastratégia szakértői szerint mielőtt egyáltalán elkezdenéd a brandépítést, néhány kérdésre válaszolnod kell, és igen, ehhez mélyre kell ásnod:

- Miért csinálod, és mit szeretnél közvetíteni?

- Van-e a víziód a márkádról, és hol látod magad és a brandedet az elkövetkező öt évben?

- Mit hozol létre?

- Milyen hiányosságokat próbálsz betölteni az emberek életében? Milyen megoldásokat kínálsz?

Ha már tiszta válaszaid vannak, ideje elővenni a belső Hermione Grangeredet és nekiállni a kutatásnak.

Kutatnod kell az iparágadban, végiggondolni a trendeket, és azt, hogyan hat a világ arra az iparágra, amelyben tevékenykedni szeretnél. Ez segít abban, hogy megtudd, hogyan és hová pozícionáld magad.

Ha inkább vizuális típus vagy, használhatsz olyan eszközöket, mint a Canva, a Crello vagy a Milanote, amelyek számos egyszerűen használható sablonnal és eszközzel segítenek abban, hogy a kutatásodat vizuálisan vonzó és könnyen érthető módon mutasd meg, hogy át tudd látni az eredményeket – nincs szükség kaotikus fehér táblákra, amiken különböző vonalak kötik össze az információkat.

Ha ezt az alapozó munkát elvégezted, készen állsz arra, hogy belevágj a következő lépésbe!

2-4. nap: A stratégia kidolgozása

Türelem, türelem! Ne ugorj fejest azonnal a dizájnolásba és a mókás részekbe, bármennyire is szeretnéd. Először még néhány alapvető elemet össze kell rakni.

A szakértők szerint az első pár napot a márkastratégia kidolgozásával töltsd. Először is (második nap), határozd meg, ki a célközönséged. Nem elég tudni, hová akarsz eljutni — tudnod kell azt is, hogy kit akarsz elérni, hogyan viszonyulnak ezek az emberek az iparágadhoz, és hogyan fogsz valójában segíteni nekik.

A harmadik nap legyen az ajánlatok és megoldások napja, amikor kitalálod, mit tudsz nyújtani vagy képviselni, ami valóban megváltoztat valamit a közönséged számára.

A negyedik napon pedig találd ki és definiáld, hogy miben vagy egyedi — mi az, ami miatt te vagy a főszereplő a saját történetedben. Mi az, amit egyedül te tudsz nyújtani, amit más márka nem.

Ez egy elég nehéz feladat, sok töprengést igényel, de megéri végiggondolni.

Ha további támogatásra és inspirációra van szükséged, vond be a legjobb barátaidat és kérd ki a véleményüket — lehet, hogy olyan egyedi dolgokra mutatnak rá veled vagy a márkáddal kapcsolatban, amiket te magad nem vettél eddig észre.

A Canva és Crello lehetővé teszi, hogy másokat is meghívj a közös munkába, véleményezésre és közös szerkesztésre valós időben, így barátaid bármelyik lépésben segíthetnek és ötleteikkel hozzájárulhatnak a márkaépítésed folyamatához.

5-6. nap: Kreatív irányvonal és dizájn kidolgozása (az AI segítségével)

Végre, itt jön a szórakoztató rész! Eljött az idő, hogy elkezdj dolgozni a márkád látványvilágán. A fent már többször is említett mobilalkalmazások, mint például a Canva, Crello vagy Milanote — amelyek AI eszközökkel is rendelkeznek —könnyebbé teszik a tervezést, olyan lesz, mintha lenne egy kreatív asszisztensed!

És ami még jobb, nem kell művésznek lenned ahhoz, hogy látványos tartalmakat készíts, vagy hogy életre keltsd az ötleteidet. Az AI funkciók segítségével könnyedén megalkothatsz bármit, amit csak elképzelsz, egyszerű szöveges utasításokkal.

Ez itt egy AI által generált kép, a text-to-image példája - ő egy virágbolt kreatív asszisztense

Íme néhány funkció, amelyek megkönnyítik a tervezést:

1. Automatikus dizájn generálás: Csak írd be az ötletedet, és az AI pillanatok alatt létrehoz számodra több látványos dizájnt is.

2. Könnyen használható sablonok: Több ezer előre elkészített sablon közül választhatsz, amelyeket kedved szerint testre szabhatsz.

3. Színek és betűtípusok harmonizálása: Az AI segít kiválasztani a legjobban illeszkedő színeket és betűtípusokat, hogy a dizájnod profi és egységes legyen.

4. Képek és videók egyszerű szerkesztése: Az AI alapú szerkesztőeszközökkel pillanatok alatt javíthatod és finomíthatod a vizuális tartalmakat.

Text to Image (Szövegből képet):

Írj be egy egyszerű leírást arról, hogy mit szeretnél látni, és a program generál számodra egy egyedi képet. Nem csak az Adobe Express képes erre, de a Canva és a Crello is. Így feldobhatod a termékfotóidat olyan részletekkel, amik tényleg odavonzzák a tekintetet. Képzeld el, hogy van egy levendulás testápolód, mögötte pedig egy szétnyíló levendulacsokor ragadja meg a szemét a vevőknek. Na, valami ilyesmit tudsz csinálni!

Text Effects (Szöveghatások):

Szeretnél olyan üzeneteket, logókat és címsorokat, amik igazán kiugranak a tömegből? Csak pötyögd be az ötletedet a szöveghatások részbe, és nézd, ahogy a szövegdizájnok életre kelnek. Ezt az Adobe Express mellett a Canva és a Crello is simán hozza.

Készíthetsz teljesen egyedi logót, amitől mindenkinek leesik az álla, és ami úgy néz ki, mintha egy profi dizájner alkotta volna meg több százezer forintért.

Szóval, ha már unod a sablonos megoldásokat és valami igazán egyedit szeretnél, ezekkel az eszközökkel bármikor lenyűgözheted a közönségedet. Használd az AI technológiát, és hozd létre a legvadabb kreatív ötleteidet pillanatok alatt!

Generative Fill:

Dobd fel a képeidet tárgyak, hátterek vagy bármi más hozzáadásával, eltávolításával vagy cseréjével, mindezt egy egyszerű leírással. Gyorsan és könnyedén érhetsz el hibátlan eredményeket, anélkül, hogy profi dizájner lennél. Csak tölrsd fel a fotódat és add meg az utasítást, hogy milyen változást szeretnél elérni.

Text to Template (Szövegből sablon):

Meg tudod tervezni a teljesen szerkeszthető sablonjaidat egy egyszerű utasítással, így egyedi és márkához illő közösségi média posztokat, plakátokat, szórólapokat és kártyákat hozhatsz létre. Az Adobe Express mellett a Canva és a Crello is remek alternatívák.

A személyes márkaépítés folytatása

Miután összeállítottál egy szuper kezdőkészletet a személyes márkádat képviselő elemekből, amiket imádsz, elmentheted őket, hogy bármikor visszatérhess hozzájuk, így könnyen fenntarthatod az egységes márkaimázst a jövőbeli dizájnokhoz is.

Hasznos, ha minden fotóelemet, például portrékat és termékfotókat egy fotós készít, így egységes és profi márkaképet alakíthatsz ki. Miután kiválasztottad a legjobb képeket, a fent említett programok segítségével gyorsan megszerkesztheted és átméretezheted őket bármelyik közösségi média platformra— ez igazán nagy könnyebbség lesz, majd látod.

7. nap: Indítás + utáni teendők

Egy hét kemény meló után mostanra minden elem összeállt, ami a személyes márkádat alkotja. Ez csak egy dolgot jelenthet: eljött az indulás ideje. Valószínűleg ez eléggé ijesztően hangzik ilyenkor,

ezért a szakértők azt javasolják, hogy egyszerre csak egy platformon indulj el.

Legyen az TikTok, Instagram, LinkedIn, vagy egy weboldal, podcast esetleg hírlevél.

Tűzz ki reális célokat

Első lépésként határozd meg, hogy hetente hányszor tudsz posztolni, hogy növeld a márkaismertségedet. Legyél őszinte magadhoz abban, hogy mennyi időt vagy képes rászánni a tartalomkészítésre és -kezelésre. Ha már megvan a terv, az Adobe Express Content Scheduler, a Canva, a Buffer, a Hootsuite vagy a Later segíthet a posztjaid megtervezésében, előnézetében, időzítésében és közvetlenül a közösségi média csatornákra való közzétételében. Ezek az eszközök időt takarítanak meg neked, így több energiád marad a kreatív alkotásra, és kevesebbet kell aggódnod a tartalomnaptár miatt.

Rugalmasan a tervekkel

Nem mindig fog minden a terv szerint alakulni, és a személyes márka építőjeként erre fel kell készülnöd. Ezért olyan értékesek a különböző segédprogramok által kínált végtelen lehetőségek és kreatív szabadság. Az AI-alapú eszközök lehetővé teszik, hogy gyorsan és egyszerűen készíts professzionális minőségű tartalmakat, akkor is, ha nincs grafikai tervezési tapasztalatod.

Tartalomkészítés autentikusan

Magadért kell csinálnod, a tartalmadnak rólad kell szólnia.

Ha nincs összhangban az, amit készítesz azzal, ami valóban te vagy, az emberek valahogy ezt érezni fogják.

Ha a márkád valami olyan dolog, amit szenvedéllyel csinálsz és élvezel, ezt az egész munkát sokkal könnyebbnek fogod találni, mint gondoltad.

Tippek a tartalomkészítéshez

1. Ismerd meg a célközönségedet: Készíts olyan tartalmakat, amelyek relevánsak és érdekesek a célközönséged számára.

2. Használj különböző formátumokat: Készíts videókat, képeket, infografikákat és blogposztokat, hogy változatosabb legyen a tartalom.

3. Kövesd a trendeket: Figyeld a közösségi média trendeket, és próbálj meg ezekre reagálni a tartalmaiddal.

4. Legyél következetes: Az egységes vizuális stílus és hangnem segít abban, hogy a márkád felismerhető legyen.

5. Használj analitikát: Kövesd nyomon a posztjaid teljesítményét, és tanulj belőlük, hogy folyamatosan javíthasd a stratégiádat.

Eszközök a hatékony tartalomkezeléshez

- Adobe Express: Jó a gyors és professzionális tartalomkészítéshez.

- Canva: Könnyen használható sablonok és AI eszközök.

- Buffer: Segít a posztok időzítésében és a teljesítmény nyomon követésében.

- Hootsuite: Komplett közösségi média menedzsment eszköz.

- Later: Vizualizált tartalomtervező, amely segít a posztok előnézetében és időzítésében.

Egy márka kialakítása, megtervezése komoly munkát és felkészülést igényel, de ha rászánod az időt és az energiát, képes lehetsz egy hét alatt végigvinni a terveidet. Hiszen

nem kell senkit instruálnod, te ismered a legjobban a terméket, amit el szeretnél adni, még akkor is, ha az te magad vagy.

Ha úgy érzed, hogy mégsem elég az idő, nyugodtan szánj egy-egy szakaszra kétszer ennyit, a fontos, hogy a végén te is elégedett legyél és a számok is jöjjenek. Így hatékonyan és sikeresen fel tudod építeni a személyes márkádat, miközben megtalálod a saját hangodat és stílusodat a közösségi médiában.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


INSPIRÁLÓ
Felrobbantotta az internetet az amerikai fiú, aki magyarul próbál rendelni egy gyorsétteremben - videóval!
Mindenki ugyanazt gondolja, aki megnézte a felvételt!

Megosztom
Link másolása

Aki próbált már külföldön valamelyik gyorsétterem autós részén rendelni, az tudja hogy elég embert próbáló feladat megérteni, mit is mond vagy kérdez éppen az éttermi dolgozó a furcsán minden eltorzító headsetben. Nem csoda, hogy csak azok vállalkoznak erre, akik tényleg jól beszélik az adott nyelvet. A többség inkább besétál és úgy veszi meg az ételt.

Nem így egy amerikai férfi, aki úgy döntött, magyarul fog rendelni egy magyar gyorsétterem drive részén.

A rendelés videója alig 24 óra alatt közel 100.000 megtekintésnél jár, és egyszerűen mindenki imádja!

@exotranq That was great practice! Let me know how I did thank you @Burger King for the meal! #fyp #xyzbca #hungary #american #language #viral #challenge #food ♬ original sound - exotranc

A több száz kommentelő dicséri a fiú bátorságát, hogy ezt a nyelvet tanulja:

„Elképesztő, hogy sokakban van ambíció egy ilyen kis ország ilyen nehéz nyelvét megtanulni . Gratulálok, nagyon jó volt! ” - írja egyikük.

„Nagyon szépen beszélsz viszont a legjobban a kedvességed és a tiszteleted ” - tette hozzá egy másik néző.

„Úriember vagy, rengeteg magyar nem képes ilyen illedelmesen rendelni! Csak így tovább!” - írta egy harmadikuk.

Volt, aki még ennél is tovább ment: „Jobban beszélsz, mint sok magyar, gratulálok”.

Szerinted is ügyesen rendelt vagy még lenne mit gyakorolnia?


Megosztom
Link másolása

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Vilmos herceg bérlője vagyok - nem hittem a szememnek: így néz ki a szerződés, ha a brit királyfi a tulaj
A vidéki Anglia bája lenyűgöző, főleg, hogy végre becuccolhattunk a farmházba, ami félig üresen is rabul ejtett.

Megosztom
Link másolása

Kezdjük a legizgalmasabb résszel. A házam bérleti szerződésében ez szerepel: az ön landlordjának neve His Royal Highness The Prince William Arthur Philip Louis Prince of Wales, Duke of Cornwall, Rothesay and Cambridge, Earl of Carrick and Strathearn, Baron of Renfrew, Baron Carrickfergus, Lord of the Isles, Prince and Great Steward of Scotland.

Azaz Ő királyi fensége Vilmos Artúr Fülöp Lajos herceg, walesi herceg, Cornwall, Rothesay és Cambridge hercege, Carrick és Strathearn grófja, Carrickfergus és Renfrew bárója, Isles ura, Skócia hercege és Great Stewardja.

Igen, ő Vilmos herceg, a brit trónörökös.

Hogy kerültem ebbe a házba? Milyen az élet a királyi család birtokán? Egy olyan 200 éves farmházban, aminek nem címe, hanem neve van? Elmesélem.

A szerződés és a marketplace

Az utolsó pillanatig nem hittem el, hogy a miénk lesz a ház. Van az a helyzet, amikor már annyira belefáradsz valamibe, hogy elfelejtesz örülni a jó hírnek is. Viszont ennek megvan az az előnye, hogy utána aztán folyamatosan örülsz. Mindennek. Minden pillanatban.

Igazán akkor fogtam fel, hogy tényleg igaz, és Vilmos herceg háza a mi otthonunk lesz, amikor

postai úton megérkezett egy nagyon vaskos boríték, benne egy 20 oldalas szerződéssel, súlyos, merített papíron, kemény, fényes borításban. Ennek a második oldalát foglalta el félig a herceg neve és címeinek felsorolása

ott, ahol a tulajdonos nevének kell állnia. Nem emailben küldtek át két oldalt, nem egy géppapírra nyomták és adták a kezünkbe - ami megjárja a trónörökös hivatalát, annak úgy is kell kinézni, mint ami ott járt. Drága papír, elegáns dizájn, alapos leírás:

Így érkezett meg a szerződés, ez a fedőlapja

Az a gondolat, hogy a herceg saját maga hagyta jóvá, hogy Molli kutyusom (név szerint is megemlítve a szerződésben) velem éljen a házban, kifejezetten megnevettetett. Szinte láttam magam előtt, ahogy Katalinnal egy este megbeszélik: Figyu, lenne itt egy bérlő, van neki egy Molli nevű kutyája, megengedjük, hogy bevigye a házba? Hát - fordult képzeletemben Vilmoshoz Katalin -, egyetlen kutya, ha jól nevelt, nem okozhat akkora kárt, és mi is mennyire szeretjük a sajátunkat, aki Lajoska ágyában alszik. A nagyid meg egyenesen bolondult a kutyákért… Rendben, akkor aláírom a szerződésüket, de lovat nem tarthatnak! - adta meg magát Vilmos.

Hogy mire tért még ki a szerződés? Mindenre.

Nem tudnál olyat kérdezni, amire ne lenne benne egy passzus.

Sőt, mellékletek is érkeztek, azok is huszonoldalakkal, bennük a ház különböző felméréseinek az eredményei szerepeltek, hivatalos, céges aláírásokkal. Még arra is kitértek, hogy a farmon a felmérések szerint korábban hol találtak azbesztet és azzal mi történt. Eléggé megnyugtató volt olvasni.

A farmház az átadáskor egészen üres volt. Úgy értem, hogy teljesen, leszámítva a konyhát, ahol volt szekrény meg fiókok, de ahogy írtam, nem volt se tűzhely, se hűtő, se mosógép, egyáltalán nem volt semmi.

Az angol házakban megszokott beépített szekrények sem könnyítették meg az ember dolgát, pedig legalább a hálóban jól jöttek volna.

Azt nem mondom, hogy eredetileg sem voltak, mert láttam már néhány György-korabeli házat belülről, és bizony de. Csakhogy ezt a miénket néhányszor már átépítették, és valahogy mindig egyre kevesebb dolog maradt benne.

A csodálatos fával burkolt ablakfülke csak a nappaliban élte túl a XX. századot,

a többi szobában szépen lefejtették a falról, a belső spalettákkal együtt. Gondolom, egyszerűbb volt, mint felújítani, vagy kicserélni az elkorhadt részeket.

Az ajtók eredetiek, a zárszerkezetekbe bele lehet szeretni

Hasonlóan jártak a kandallók is. Eredetileg minden szobában volt egy-egy, de a központi fűtés beszerelését követően egyszerűen legipszkartonozták őket (a beugrók árulkodnak a helyükről), csak a nappaliban hagyták meg, bár nem a régi, embermagas, besétálható méretben, de betettek egy cuki öntöttvas kályhát. Na nem nagyon nagyot, ha a fahasáb 25 centinél szélesebb, azt már nem rakod bele sehogysem.

Azóta voltam a két szomszéd bérlő házában is, ők ebből a szempontból szerencsésebbek, ugyan bejátszották hozzájuk is a vaskályhát, de

meghagyták az eredeti kandallókat, azokat az óriásiakat, amikbe tényleg be lehet sétálni, és az egész mikulás-sztori a kéménnyel sokkal érthetőbbé válik:

Hosszúhétvége után, egy kedd délelőtt vehettük át a kulcsokat. Előzőleg eléggé el voltam keseredve, hogy az első napokban még aludnunk is a földön kell majd - azzal vigasztaltam magam, hogy legalább süppedős padlószőnyeg fedi a padlót, sem fázni nem fogunk, sem nyomni nem nyom majd annyira.

De végül nem kellett a földön aludni, mert a szerencse megint ránk mosolygott:

pont a kritikus hétvégén volt hatalmas leárazás a helyi bútorbolt online részlegén. 20 százalék mindenből! Az egész hétvégét azzal töltöttük, hogy megpróbáltuk magunknak összerakni a legolcsóbb, de a lehetőségekhez képest legkényelmesebb ágyat.

Én egy fekete vaságyat választottam, mert előzőleg ehhez hasonlóakban aludtunk, amikor a hercegség más, többszáz éves kis házaiban nyaraltunk. Mondjuk azok az ágyak legalább 100 évesek voltak :) A házhozszállítás is ingyen volt, és keddre kértük.

A lányom talált az egyik használt cuccokat kínáló csoportban egy csodás étkezőasztalt negyed áron. Lecsaptunk rá.

Tovább böngészve a marketplace-t, felbukkant egy villanytűzhely. Kicsit használtas, de az eladó azt mondta, hogy fél éves. Negyedáron? Naná, hogy kell!

Nemsokára feltett valaki egy eladó mosógépet. Ráírtunk, adja, mondta, de csak pénteken, mert még használja. Ha használja, az jó hír, akkor üzemképes. Semmi gond, péntekig megleszünk mosás nélkül! Két órával később ugyanő meghirdetett egy hűtőt is. Hűtő 60 fontért? Már repült is az email. Hát, kicsit bizalmatlan lett, hogyhogy nekünk minden kell, de aztán az előleg átutalása után megnyugodott. Csakhogy a hűtő is csak pénteken érkezik majd. Ezen kicsit elgondolkoztunk. Végül is három és fél nap hűtő nélkül még kibírható. A vaj nem romlik meg a kilencven centis kőfalak mögött, a tojás sem, tejet meg majd nem iszunk, a mélyhűtött borsónkat pedig otthagyjuk a másik lakásban. Majd örül neki, aki utánunk jön. Ha a többi ételt mindig frissen vesszük, simán megleszünk.

Ez a használtcikk piac itt nagyon komoly dolog. Konkrétan bármit kifoghatsz a helyi lakosok zárt csoportjában, még nem is kell a marketplace-re menned.

Láttam már egy teljes 1800-as évekbeli optikus szettet a hozzá tartozó gyönyörű eredeti fadobozban, antik traktort (ebbe konkrétan beleszerettem), ingyen elvihető zongorát és rengeteg szép viktoriánus bútort.

Persze eladó a ballagási öltöny is épp úgy, mint a megunt szörfdeszka, csak résen kell lenni, mert a legjobbakat nagyon hamar el is viszik az ember orra elől.

A csodálatos traktor, ami mindenki fantáziáját meg tudja mozgatni

Mindenesetre a költözés napjának estéjén már nem voltam teljesen kétségbeesve. Alakul ez, mint púpos gyerek a prés alatt. Igaz, hogy ez a mondás már nem állná ki a modern idők próbáját, de ez jutott eszembe, tisztelegve az ősök előtt, akiktől évtizedekkel ezelőtt hallottam. Ezt a házat ők is nagyon szeretnék, ebben biztos voltam.

@ourcornishfarmhouse The details of our garden #fyp #cornwall #garden #cottagecore #aesthetic #summer #xyzbca #foryou #viral ♬ som original - gii

Ahhoz képest, hogy nyolc hónapot húztam le egy teljesen berendezett házban, amiben minden volt, ezért nem kellett venni még egy kanalat sem, a pakoláskor kiderült, hogy meglepően sok cucc gyűlt össze végül. Nem fért be a bőröndbe, főleg a konyhai dolgok: egy teljes sorozat fűszer, tortaformák, kézi robotgép, kávéfőző, olajak, lekvárok, cuki poharak, kedves bögrék, formás teáskanna, a karácsonyi bejgli sütéséhez vásárolt sodrófa, és még rengeteg minden várt becsomagolásra, nem is vettem észre, hogy ennyi dolgot összehordtam már. Persze amikor bevittük Vilmos herceg házába, szinte elveszett benne mindez.

Körbenéztem, hogy állunk: a ruhák a bőröndben maradnak, a nappali totál üres, van még egy szobánk, ami teljesen üres, a hálókban egy-egy ágy.

Most egyelőre ennyi volt a bútorozás. Vízforralót, kenyérpirítót és mikrót vettünk, tehát a konyha üzemelni fog addig is, amíg a bele való nagygépek felszabadulnak és ideérnek.

A délután és az este az ágyak összeszerelésével telt. Még jó, hogy a nap csak fél tízkor ment le, így nem tűnt olyan későnek, amikor végeztünk. Épp csak besötétedett. Estére eléggé fáradtan, de nagyon elégedetten számoltuk meg a sarkokat a hálószobában, hogy amit álmodunk, az valóra váljon. De tökre nem emlékszem, mit álmodtam. Lehet, már valóra is vált?

Folytatás jövő vasárnap, amikor Viktória királynő lábnyomába lépünk.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Vilmos herceg bérlője vagyok - ilyen az élet magyarként a brit trónörökös birtokán
Mindig is imádtam a vidéki Angliát, de sosem gondoltam, hogy egyszer egy igazi farmházban élhetek, ráadásul Viktória királynő lábnyomában járva.

Megosztom
Link másolása

Kezdjük a legizgalmasabb résszel. A házam bérleti szerződésében ez szerepel: az ön landlordjának neve His Royal Highness The Prince William Arthur Philip Louis Prince of Wales, Duke of Cornwall, Rothesay and Cambridge, Earl of Carrick and Strathearn, Baron of Renfrew, Baron Carrickfergus, Lord of the Isles, Prince and Great Steward of Scotland.

Azaz Ő királyi fensége Vilmos Artúr Fülöp Lajos herceg, walesi herceg, Cornwall, Rothesay és Cambridge hercege, Carrick és Strathearn grófja, Carrickfergus és Renfrew bárója, Isles ura, Skócia hercege és Great Stewardja.

Igen, ő Vilmos herceg, a brit trónörökös.

Hogy kerültem ebbe a házba? Milyen az élet a királyi család birtokán? Egy olyan 200 éves farmházban, aminek nem postai címe, hanem neve van? Elmesélem.

A házkeresés - 1. rész

Amikor kiköltöztem Angliába, csak néhány hétre jöttem. Sok dolog történt előtte, már nem segített az sem, ha napi 7-8 kilométert gyalogoltam a közeli erdőben a kutyámmal, szóval változtatni kellett. Kapóra jött, hogy a gyerek épp akkor indult vissza Cornwallba az egyetemére, csatlakoztam hozzá.

Cornwallt úgy képzeljétek el, mint a horvát tengerpart legfelkapottabb partszakaszát, vagy a Balaton-felvidéket. Ez Nagy Britannia legkedveltebb nyaralóhelyeinek egyike, ha nem pont a legmenőbb. Nyaranta a félmillió lakos mellé megérkezik még egymillió látogató, valójában a mezőgazdaság mellett a turizmus élteti. Az ügyesek összefuthat itt Jason Momoával, aki most építi éppen a házát, Stanley Tuccival, aki jó ideje itt él, Cate Blanchett miatt ki vannak a szomszédok, mert olyan zajjal alakíttatja át épp az otthonát, hogy nem lehet megmaradni a közelében, van nyaralója itt Jamie Dornannak, és pont a napokban járt erre a Pókember és a csaja is (Tom Holland és Zendaya). A helyiek alig kapják fel a fejüket, ha mellettük harap bele a pasty-ba Sofia Vergara, ha Dua Lipa haját fújja a szél előttük, amíg a tengerben gyönyörködnek, vagy a boltban összefutnak Warwick Davisszel, maxi azon, hogy milyen menő a segway, amin mászkál. Ja, és természetesen magával Vilmos herceggel is össze lehet akadni, például a strandon.

Ennek megfelelően még a kertek fáskamrái is kiadóakká válnak nyaranta, nem véletlenül tűnik lehetetlennek, ha lakást akar itt valaki találni.

Van egyébként, szép is rengeteg, de extrém drágán és csak rövidtávú megoldásokat kínálva, az Airbnb mindent visz.

Szerencsére amikor úgy döntöttem, hogy kiköltözöm, már kifutott a szezon, gondoltam, hogy ha a turisták hazamennek, és a tulajok kiadják télire a nyaralóikat, azzal elleszek, amíg kell. Napokig kerestem, kerestünk, írtunk minden létező fazonnak, akinek az Airbnb szerint a következő hónapban üres volt a lakása, de mindenhonnan lepattantunk. Végül egy olyan városban találtunk kiadó lakást néhány hétre, amiről sosem hallottam előtte, hiába jártuk Cornwallt már 10 éve nyaranta, ez valahogy teljesen kiesett. Oké, nézzük meg, mit nyújt a következő egy hónapra ez a hely - gondoltam kevés lelkesedéssel.

Vicces volt, mert első pillantásra beleszerettem, pedig mindenben más volt, mint amiért addig rajongtam Cornwallban.

Nyüzsgő, laza, bohém település a nyugati parton (mások szerint északin, ezen mindig jót lehet vitázni), tele fiatallal, tele szörfössel, tele élettel, tele mosollyal, tele kutyával, tele stranddal.

Nyolc strandja van konkrétan, és mind gyakorlatilag a városban.

Az első sokk a bolt parkolójában ért, amikor kiszálltam a kocsiból mindjárt a legelső napon. Az a kilátás a tengerre azóta is a telefonom háttérképe.

Éreztem, hogy én innen nem akarok elmenni, én ebben a városban akarok élni. Csakhogy ez itt édeskevés, hiszen csak néhány hétre sikerült megoldani a lakáshelyzetet. Aztán, épp mielőtt hazaindultam, a kiköltözés előtti napon szólt vissza az ügynök, hogy a tulajdonos beleegyezett: mégis maradhatok tovább a teljesen berendezett lakásban, egészen március 8-ig. Winter let - tanultam meg a szót. Megkönnyebbültem: a március még nagyon messze van.

Októberben elkezdtem nézegetni az ingatlanos oldalakat, a hosszútávra kiadó lakásokat.

Akkor döbbentem rá, hogy mit is jelent pontosan az a lakhatási válság, amiről egész Európában beszélnek.

Hogy alig van hosszútávra kiadó lakás. Hogy ami mégis kiadó, az elképesztően rossz állapotban van, lelakott, dohos és csillagászati összegeket kérnek érte. Már viccelnek is vele az ingatlanügynökök. Körbevisznek valami házban, mutatják az ablaktalan másfél négyzetméteres helyiséget, majd kacsintva mondják, hogy Londonban ezért 800 fontot kérnek. De nagyon nem vicces. Mert tényleg így van.

Maguk az ingatlanok is nagyon mások, mint amiket otthon megszoktunk.

Először is minden elképesztően kicsi. De tényleg. A két hálószobás (plusz nappali) kertes sorház 50-60 négyzetméter. Maximum. A három hálós néha eléri a 75-öt. De csak néha.

Ha valaki bérelni szeretne, ne lepődjön meg, ha az ingatlanügynök olyan épületbe tessékeli be, ahol egy 175 centis ember feje már koppan az ajtófélfában, ahol a plafont kényelmesen eléri kézzel, és ahol a keskeny és meredek lépcsők miatt azt mutatják meg először, hogy melyik deszkákat kell kiemelni a konyha mennyezeti részén, ha ágyat akar feljuttatni valahogy az emeletre.

Mellesleg azt is elárulják, hogy régen a halottakat is ott engedték le, ha az élet úgy hozta.

Folytatás jövő vasárnap.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Vilmos herceg bérlője vagyok - fekete-arany címer és magánút vezet a házig, de akadt néhány probléma
Mindig minden az utolsó pillanatban jön össze: megkaptam a házat, de micsoda kanyarral! Lesznek képek és egy kicsit Vilmosról is mesélek.

Megosztom
Link másolása

Kezdjük a legizgalmasabb résszel. A házam bérleti szerződésében ez szerepel: az ön landlordjának neve His Royal Highness The Prince William Arthur Philip Louis Prince of Wales, Duke of Cornwall, Rothesay and Cambridge, Earl of Carrick and Strathearn, Baron of Renfrew, Baron Carrickfergus, Lord of the Isles, Prince and Great Steward of Scotland.

Azaz Ő királyi fensége Vilmos Artúr Fülöp Lajos herceg, walesi herceg, Cornwall, Rothesay és Cambridge hercege, Carrick és Strathearn grófja, Carrickfergus és Renfrew bárója, Isles ura, Skócia hercege és Great Stewardja.

Igen, ő Vilmos herceg, a brit trónörökös.

Hogy kerültem ebbe a házba? Milyen az élet a királyi család birtokán? Egy olyan 200 éves farmházban, aminek nem címe, hanem neve van? Elmesélem.

Megvan a ház!

Ahogy a múlt héten írtam, nagyon nem egyszerű a lakáskérdés Cornwallban. Az első hónapokban még lelkes voltam, minden szebb meghirdetett lakásban láttam magunkat, de egyiket sem én (vagyis a kutyával együtt mi) kaptam meg. Aztán egy jóindulatú ügynök felvilágosított:

egy-egy lakásra minimum 40, de sokszor 80 jelentkező jut. Közülük egy lesz az a szerencsés, aki kibérelheti, a többiek gyakorlatilag egy az egyben mennek rá a következő kiadó lakásra.

Azok vannak jobb helyzetben, akik épp bérlők, és van hol kivárniuk, amíg rájuk mosolyog a szerencse. Én, a magam winter let megoldásával nem tartoztam közéjük…

Márciusban kikönyörögtem egy újabb hónapot a tulajtól. Aztán áprilisban egy utolsó 30 napot.

Addigra már eléggé feladtam, hogy itt éljek, kezdtem látni magam újra otthon. Elfáradtam.

Április 20.-án (hogy Cseh Tamást idézzek) nem lehet tévedés, ott volt a hirdetés. Egy kiadó ház a város mellett, a fotókon azok az ablakok, amelyeket annyira imádtam, tágas terek, oké, fullra üres konyha, még tűzhely sem volt benne, de nem érdekelt.

Ez a házunk! - küldtem át a hirdetést a lányomnak. Itt van!

Jelentkeztünk rá.

Az üres konyha, a gyönyörű, fekete kőlapokkal a padlón

Azzal együtt három lakás volt még játékban. Kettőt már láttam. Az egyikből visszaszóltak, hogy sajnos, nem én kapom. A másik egy apró sorház, zsúfolt környék, fekete, csillámos, smirgli-szerű tapétával borított pici fürdőszoba, a fedett teraszt szobaként számolták be. Amint megtudta a tulaj, hogy az előző években nem Angliában dolgoztam, sőt valójában most is távmunkában dolgozom, köddé vált és többé nem volt elérhető. Már csak az a ház maradt, amire a legkisebb esélyt láttam, de a legjobban vágytam.

Egy héttel később írtak a Cornwalli hercegségtől, hogy beválogattak azok közé, akik megnézhetik a farmházat. Túl voltunk az első rostán!

De mi is valójában a Cornwalli hercegség (Duchy of Cornwall)?

Ez Vilmos herceg magánvagyonának kezelője, annak a vagyonnak, ami nemrég még Károly herceg magányvagyonának számított.

A Cornwalli hercegséget 1337-ben alapította III. Edward, hogy anyagi függetlenséget biztosítson fiának, a Fekete hercegként is emlegetett trónörökösnek (lásd a Lovagregény című filmet). Egy korabeli oklevél rendelkezett arról, hogy Cornwall összes jövőbeli ura az aktuális uralkodó legidősebb fia, vagyis a trónörökös legyen.

És hát Angliában élünk, itt egy 687 éves rendelet természetesen még érvényben van.

Erzsébet királynő idején Károly volt a cornwalli herceg, aki ráadásul egy rekordot is fenntart: ő viselte eddig a leghosszabb ideig ezt a címet. A jelenlegi herceg pedig Vilmos maga. Ő a 25. a birtok történetében.

A hercegség 7 538 hektár földterülettel rendelkezik, van kb. 50 farmháza, amibe hosszú távú bérlőket fogad, ők többnyire a házhoz tartozó földeket is bérlik, a bérlők ritkán lépnek le, ezért üres ingatlant kifogni elég nehéz.

A Duchynak van még számos nyaralója, melyeket jó pénzért bárki kibérelhet. Ezek azért elég jól néznek ki:

A Duchy of Cornwall Lostwithielben található nyaralóházainak egyike (Penlyne)

Plusz a herceg fennhatósága alá tartoznak a helyi bányák és Cornwall teljes tengerpartja is. Nemrég történt, hogy egy befektető a tökéletes és elvehetetlen panoráma érdekében közvetlenül a szirtekre akart építeni egy hotelt, emiatt nekilátott a terület átalakításának, omlásveszélyt okozva és veszélyeztetve az ott élő madarak fészkelő helyét.

Miután hiába tiltakoztak a helyiek az önkormányzatnál, levelet írtak Vilmos hercegnek, aki hallva a természetkárosítást, egy mozdulattal leállíttatta az egész építkezést. Ilyen is van…

Mindenesetre a Cornwalli hercegségből származó bevételeket Vilmos és családja a köz-, magán- és jótékonysági tevékenységeinek finanszírozására használja.

A lányommal az első pillanattól úgy beszéltünk a farmházról, mint ami a „mi házunk”.

Sosem használtunk feltételes módot, hogy mi lesz, HA megkapjuk. Mindig úgy beszéltünk róla, hogy mi lesz akkor, AMIKOR megkapjuk.

Hogy mi lesz? Mondjuk meg kéne gyógyulnom, mert covidos lettem.

Már nem voltam lázas aznap, amikor megnézhettük, de a covid totál elvette a szaglásom, szóval vak orral érkeztem a megtekintésre. Ennek annyiban van jelentősége, hogy a régi házak errefelé is sokszor dohosak, penészesek - jó, az újabbak egy része is. Ezért az ember orra nagy segítség egy ház első felmérésekor: akarok-e egy dohos, penészes házban élni, vagy inkább elengedem?

Magamtól akkor sem találtam volna meg a házat, ha száz évig élek, mert ez a név-téma nekem még nem ment. Utcákhoz és házszámokhoz szoktam, és még a Google térkép sem segített. Az irányítószám alapján megvolt a környék, de sehogysem volt meg a ház. Végül a megtekintés előtt kevéssel nekem, mint idegennek, segítségként elküldték a koordinátákat is. Azt követve döbbenten kanyarodtam le egy keskeny útra, ami Magyarországon inkább bicikliútnak számítana, és

a fekete-arany hercegi címeres kiírást követtem egy magánúton, egészen a házig. A György korabeli épület élőben még lenyűgözőbb volt, mint a képeken.

Két kedves nő fogadott, és vezettek körbe a gyönyörűen felújított, 200 éves épületben. A bejárattól balra nyílt a nappali, kandallóval és egy római rolós ablakfülkével, amibe be lehet kuckózni és nézni a tájat, vagy épp olvasni valami jó könyvet.

Az üres ház ezzel a látvánnyal fogadott: az ablakfülke és a roló

A konyha padlója fekete, hatalmas táblákban lerakott kőlapokból állt, az emeleten rengeteg szoba (3), tágasak, fényesek - azt éreztem, hogy hazaértem.

Izgalmamban alig értettem a kérdéseket, amiket feltettek. Hogy laktunk-e már ilyen öreg házban? Hát… nem? Igen? Nem. Hogy szeretjük-e a meleget? Tényleg ezt kérdezte? Micsoda hülye kérdés ez. Imádjuk. Mert hogy itt fűteni kell télen, különben felüti a fejét a penész - mondták. Hát én nem tudok 15 fokos házban élni, mint itt sokan. Én ezt a telet is 22 fokban töltöttem - válaszoltam nekik.

Hazafelé aztán tépelődtem: rosszat feleltem, biztosan mást kellett volna mondanom.

Csakhogy hamarosan papírokat küldtek, sokat. Mindenre kíváncsiak voltak. Munkahely adatai, főnökök, kollégák, bankszámla száma, tartalma…

Ezek szerint túl voltunk egy újabb rostán… Aztán amikor szóltak, hogy miénk lehet a ház, HA át tudok menni egy... hmmm… talán vagyonellenőrzésnek fordítanám - újabb vizsgán, komolyan berezeltem. Szóval mindent le fognak ellenőrizni, bankszámlákat, azon a forgalmakat 3 hónapra visszamenőleg, adósságokat (ha van), munkahelyet, kellenek emberek, akik jót állnak értem, hogy tisztességes vagyok, és igen, fel is hívják majd őket.

Tudtam, hogy nem mehetek át ezen a credit checkken, hiszen nincs angol bankszámlám.

Angol bankszámlád akkor lehet, ha van igazolt angol lakcímed. Angol lakcímed akkor lehet (vagyis akkor bérelhetsz házat), ha van angol bankszámlád… nem folytatom.

Csakhogy a Duchy of Cornwall dolgozói végre elfogadták a magyar bankszámla kivonatait, a magyar munkahelyet, és valószínűleg az sem ártott, hogy véletlenül az utolsó tíz évben (a Covidot leszámítva) az ő nyaralóházaikba jártunk nyaralni. Ez egy olyan referencia volt, amit nem lehetett meghekkelni.

Folytatás a jövő vasárnap.


Megosztom
Link másolása