A bohócminta hódíthat az idei nyári divatban
Úgy tűnik, az idei év a bohóckodásról fog szólni a divatban, legalábbis ezt mutatják a nagy tervezők által felvonultatott ruha darabok. Először Christopher John Rogers a 2023-as ősz előtti kollekciójában láthattunk egy varázslatos elefántcsont fehér bohócruhát, amelyet selyemvirágokkal egészített ki a drámaiság érdekében.
A bohóctéma most úgy tűnik, hogy elérte az divatiparban a csúcspontját: a 2023-as tavaszi párizsi couture bemutatókon szó szerint mindenhol ott volt. A Dior egy Josephine Baker által inspirált díszes bohócgallért mutatott be, míg az Armani Privé teljes mértékben a csillogó harlekinmintáknak szentelte kollekcióját. A Chanel díszes cilinderek és masnik fantáziájáról szóltak.
Aki nincs teljesen képben a bohócokkal kapcsolatban, Pierrot, a 17. századi párizsi olasz előadói társulathoz kötődő klasszikus pantomimfigura talán minden idők legdivatosabb bohóca, akinek a tervezői referenciái John Gallianótól Vivienne Westwoodig terjednek.
- mondja Rogers a bohócruháról a legújabb kollekciójában.
„Ezt a sziluettet már korábban is elkészítettük a 009-es kollekcióban, de egy több árnyalatú rózsaszín selyemgeorzettben. [...] Mindig a Pierrot-hoz hasonló raktári figurákból merítek ihletet, és úgy gondoltuk, hogy az elülső középső részen lévő szövetvirágok hozzáadása szép kiegészítés lenne.”
A bohóc motívumok nem számítanak újdonságnak a divatban. Az első ismert bohócok az egyiptomi V. dinasztia idejéből származnak, i. e. 2400 körülről. Mivel a karakter olyan szorosan kötődik az egyenruhához, évszázadokon át stílusinspirációként szolgált. A legemlékezetesebb pillanatok közé tartozik, amikor Westwood 1989-ben harlekinmintákkal kísérletezett, vagy jóval korábban olyan előadók, mint David Bowie és Freddie Mercury viseltek bohócok által inspirált ruhákat. A bohókás divat 2021-ben robbanásszerűen megjelent a kifutókon, és azóta csak erősödött - és kissé talán bizarrabb is lett.
A bohócminta határozottan sehol sem lenne a TikTok befolyása nélkül. A COVID-19 közepette a platformon sok maximalista divatrajongó kötelezte el magát teljesen a clowncore mellett, ami pontosan az, aminek hangzik: a bohóc esztétikáját ünneplő ruhák. Kelley Heyer volt az egyik legnépszerűbb alkotó, aki erről vált ismertté:
- mondja.
„A közösségi médiához fordultam, és sok örömet találtam abban, hogy online megoszthatom a ruhatáram és a stílusom. Azon kaptam magam, hogy egyre inkább a divat felé hajolok. Meddig mehet el egy megjelenés, mielőtt színházi jelmezzé válik? Valójában minden ruhadarab, amit viselünk, egyfajta jelmez? Nagyon megihletett néhány csillogó partisapka, amit az interneten találtam, és meg is formáltam belőlük pár megjelenést, amit clowncore-nak neveztem el. Aztán a következő hónapokban láttam, hogy ez a szó és stílus el kezdett igazán terjedni.”
@kelley.heyer Could not be happier #greenscreen #clowncore #trend #parisfashionweek ♬ original sound - Kelley Heyer
De miért lett 2023-ban a bohóc a divat legnagyobb múzsája? Talán ez egy reakció a merev minimalizmus másik oldalára, amit mostanában oly gyakran látunk. Heyer szerint is minden a teljes értékű kreatív kifejezésről szól, amihez hozzájön egy kis sokkoló érték is.
A bohócok divatban való térnyeréséről talán az árulkodik a legjobban, hogy még a hírességek is beszálltak a játékba. Vegyük például Harry Styles-t, aki egy mélyen kivágott, csillogó, bohócmintás kezeslábast viselt a 2023-as Grammy-díjátadón februárban. Egyes stylistok szerint az éppen zajló recesszió az oka ennek:
- mondja Shea Daspin divatstylist az ELLE-nek. „A gazdaság hanyatlásával egyre népszerűbbé válik egy adag nosztalgia a szórakoztató, ártatlan gyermekkori emlékek, például a cirkusz vagy a bohócok formájában, és kihúzza az embereket abból a komor ködből, amit 2020 óta tapasztalunk.”