Szakértők elmagyarázzák, hogyan épült fel tudatosan a Blake Lively elleni lejáratókampány: ez az astroturf
Blake Lively egy jogi csatát indított múlthét pénteken, szexuális visszaéléssel vádolta színésztársát és rendezőjét, Justin Baldonit. Azt is állította, hogy Baldoni PR-csapata kiszámított, megtorló rágalomkampányt szervezett ellene, hogy ahírnevében tegyen kárt, és ellehetetlenítse vállalkozását.
Lively panasza szerint Baldoni válság PR-cége, a The Agency Group (TAG PR) összehangolta a közösségi média csatornáit az után, hogy ő a forgatáson bizonyos jelenségekkel szemben ellenérzéseit fejezte ki.
Bryan Freedman ügyvéd december 23-án, hétfőn kiadott közleményében megvédte Baldoni válságreferenseit a The Agency Groupnál, és kijelentette, hogy azok csak a fenyegető fellépés ellen tettek, és csak a munkájukat végezték.
Ezek az ál-szerveződések vagy támogatják az adott személyt/ csoportot, akinek kitalálták, vagy épp rágalmazni kezdik. A tiltakozó szervezetek mintájára hozták létre ezeket, és azt a látszatot hivatottak kelteni, hogy magánemberek kis szerveződései. Miközben nem.
"Az astroturf szó az amerikai-futball stadionokban, teniszpályákon használt műgyepre utal (turf =gyep). A kifejezéssel a ténylegesen alulról építkező, ún. grassroots (vagyis gyökerekből kinövő) civil szerveződések elnevezésének ellentétét hozták létre" - fogalmazza meg a megtévesztő reklámokkal is foglalkozó Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Dr. Joan Donovan, a Bostoni Egyetem professzora és a félretájékoztatás szakértője szerint a jelenség
írja a People.
"Ez arról szól, hogy tömeget színlelünk. Amikor a közösségimédia-fiókokat – akár hamisak, akár valódiak – összehangolják egy narratívával, azt astroturfingnek nevezzük. Ezek a kampányok nem organikusak. Úgy tervezték őket, hogy valódi közvéleménynek tűnjenek, de ezek csak gyártott elemek.”
Dr. Chico Camargo, az Oxford Internet Institute kutatója megjegyzi, hogy az aztroturfing taktika a közösségi média mellett fejlődött ki.
– mondja Camargo, aki szerint nagyon nehéz megkülönböztetni ma már a kitalált kampányokat a valóságtól.
Hozzátette, hogy az astroturfing egészen a propagandáig nyúlik vissza.
"A pletyka terjesztése is ilyen. A válságkezelés őszinte módja például az lenne, ha nyilatkozatot tesznek közzé, vagy közvetlenül foglalkoznak a problémákkal. De ehelyett például elküldenek valakit egy eseményre, hogy jól nézzen ki, vagy mintha támogatna bizonyos célokat, az astroturfing."
Mozifilmeknél például embereket küldenek a vetítésre, hogy mindenki azt lássa, milyen népszerű. Tűnhet ez ártatlannak, de olyan esetben, mint amiről Lively is beszámolt, ez karaktergyilkosságig is fajulhat, politikai és marketing értelemben pedig döbbenetes módon befolyásolja az emberek gondolkodását.
Szakértők szerint ez a taktika tényleg általános Hollywoodban és azon kívül is. Livelyt követelőzőnek és hisztisnek állították be azért, mert a határait jelezte.
Függetlenül attól, hogy ez az ügy tárgyalásra kerül, vagy csendben elvarrják a szálakat, a szakértők szerint fontos kérdéseket vet fel a hollywoodi PR-gyakorlatokkal kapcsolatban. Az astroturf jelenség a háttérben működik, és ritkán beszélnek róla nyíltan, de attól még létező és aggályos jelenség.