Másodfokú környezetvédelmi egyenletek - ahogy Ed Sheeran csinálja
A tökéletes szalagavatós keringő szám, a kalóriaégető edzős zenék koronázatlan mintapéldánya vagy a Hobbit libabőrösen középföldei betétdala mind-mind Ed Sheeran zenei tehetségét hirdetik.
De dollár milliókat és díjakat ér szinte bármilyen vokális vagy szövegírói megnyilvánulása is, jelenleg a Spotify legtöbb követővel rendelkező énekese, gyakorlatilag amihez csak hozzáér, arannyá válik.
A február 17-én krisztusi korba lépett brit énekes azonban nem csak az élre törésben és halmozásban, hanem a visszavonulásban, visszaforgatásban is jeleskedik.
Az ehhez hasonló konkrét csoportokra és problémákra fókuszáló adományai mellett azonban van olyan közhasznú tevékenysége, ami mindenkit érint.
Ez pedig a környezet védelmében folytatott privát és hivatásos munkája.
- és +
Mivel nem tud minden rajongó elmenni Ed Sheeran-hez, általában Ed Sheeran megy el a rajongókhoz, a Föld szinte bármely pontjára. Ez az állandó utazás pedig nem elhanyagolható méretű ökológiai lábnyommal jár.
Egyik legfontosabb vállalása ezzel kapcsolatban saját hazájának „visszavadítása”, vagyis minél több terület újraerdősítése, és békén hagyása. Minél több ugyanis az erdős terület, annál több széndioxid kerül megkötésre. Saját szomszédságát is módszeresen felvásárolta, így lett helye üvegháznak, veteményesnek, gyümölcsösnek, ahol feleségével együtt igyekeznek mindent organikusan termelni.
Az énekes azzal igazolta a sokak által bizarrnak ítélt fejlesztést, hogy sok barátja van, akitől nem tudott elbúcsúzni, ez a hely pedig lehetőséget kínál neki erre. Terveik szerint saját és felesége végső nyughelye is itt kap majd helyet.
Ökológiai szempontból egyébként egészen jó megoldás ilyen módon rendelkezni a temetkezésünkről, hiszen ezáltal például egyszerűen megvalósulhat a sírhely fenntartható kezelése.
A környező mezőgazdasági területek felvásárlásának azonban nem mindenki örült. A helyi gazdák, akik közül többen már generációk óta állattenyésztéssel foglalkoznak, a földek felvásárlása viszont nehéz helyzetbe hozza őket. Mivel sokuk nem rendelkezik saját legelővel, hanem mások vagy az állam területeit bérli, a megélhetésük és a munkájuk forog kockán. Az állam jó üzletet lát a karbonsemlegesítésben, hiszen sok cég fizet azért, hogy saját lábnyomát ilyen beruházásokkal csökkentse.
Ugyanis minél kevesebb lesz a helyi hús-és tejtermelő, annál több import élelmiszerre fog szorulni az adott térség, ami újabb szén-dioxid kibocsájtással jár.
A gazdák szorgalmazzák, hogy az újraerdősítéseket előzze meg társadalmi egyeztetés, hogy sikerüljön megtalálni az egészséges egyensúlyt a már meglévő- és ökológiai szempontból hasznos- emberi tevékenységgel járó életterek és az új, érintetlen részek között.
* és =
Ed Sheeran élő fellépései során látszólag nem nagyon törődik azzal, mi van rajta. Klipjeiben persze teret enged a stylistok fantáziájának, de még így se mondható el róla, hogy mélyebben foglalkoztatná a divat.
Pedig a divat a zenéhez hasonlóan komoly üzenetközvetítő szereppel bír. Például ki lehet általa fejezni, mit gondolunk a környezetvédelemről vagy a nemek közöti egyenlőségről.
Valószínűleg ezért is nyitott végül az egyébként az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág felé is.
A Lucy&Yak néven futó brit ruhamárka az énekessel együttműködve tervezte meg a Sheerios-ok (Sheeran rajongóit nevezik így) közös ruhatárába szánt unisex kapucnis pulcsikat, kantáros overálokat, pólókat és kalapot.
A kollekció mintáját a Equals ( = ) ikonikus pillangója ihlette, a monokróm színvilág pedig lehetőséget nyújt arra, hogy minden rajongó könnyen a saját színvilágába tudja illeszteni a darabokat.
A márka egyébként nem csak az énekessel közös projectjében figyel oda a zöld megoldások előtérbe helyezésére, minden ruhadarab, ami kikerül a kezük közül, fenntartható anyagokból van, saját termékeiket visszaveszik és kedvezményt adnak érte a következő vásárlásnál, és persze nem csak önmaguk állítják ezeket, hanem erre szakosodott független szervezetek is örömmel adják a nevüket a cég tevékenységéhez. Nem mellesleg indiai lányok oktatását is támogatják, szóval Ed híre és a rajongók pénze tényleg jó helyre kerül.
Az énekes egy másik, nem divatipari és nem is elsősorban zöld húzása a saját ruháihoz köthető. Egy Suffolk-i gyerek hospice alapítvány, az East Anglia's Children's Hospices (EACH) összesen 445 személyes tárgyat, főleg ruhadarabokat kapott a világsztártól, hogy egy adománygyűjtő aukció keretében adhassák el őket.
A ruhák mosás és vasalás nélkül, eredeti Sheeran-atomokat is tartalmazva kerültek árverésre, és minden darabhoz mellékeltek egy Ed által hitelesített eredetiségi igazolást is.
Az akcióra akkora volt az érdeklődés, hogy szét kellett bontani az eseményt több időpontra, az énekes kamaszkori dobverői például több, mint egy millió forintnak megfelelő összegért keltek el.
És hogy hol van ebben a környezetvédelem? A körforgásos gazdaságban, ahol a tárgyak a használhatóságuk és javíthatóságuk legvégső határáig a rendszerben maradnak.
Már azzal is zöldített a zeneipari tevékenységén az énekes, hogy az általa felajánlott tárgyakat a boldog új tulajdonosoknak nem kell újonnal megvenni a boltban, azok előállításának környezeti terhelése nem duplázódott meg, akár használati, akár dísztárgyként tekintenek rájuk.
÷ és …Paris Hilton
Ed Sheeran születésnapján sok híresség osztozik: február 17-én született Jeremy Allen White, Joseph-Gordon Levitt, Michael Jordan…és Paris Hilton is.
A reklám áprilisi tréfa volt, az azonban nem vicc, hogy a hírességet gyakorlatilag hidegen hagyja saját ökológiai hagyatéka (bár a dédapja nevét viselő Hilton szállodalánc volt tavaly az első, aki a menün feltüntette az ételek karbonlábnyomát, így a szellemi örökösöknek lenne kiről példát venniük).
Míg 2019-ben még benne volt a negatív top 10-ben, 2024-re már eltűnt róla. Helyét olyan nevek vették át, mint a jelenleg listavezető Taylor Swift, Kim Kardashian és Kylie Jenner vagy Jay-Z.
Hogy ők semlegesítik-e saját karbonlábnyomukat, és ha igen, milyen módon, az talán kiderül egy következő cikkből.