FONTOS

Greenwashing a zöld zajban: nem minden fenntartható, ami annak nevezi magát

Bármikor megvehetsz egy környezetbarátnak beállított terméket, ami nem az, vannak viszont nemzetközi jelzések, amelyeket figyelve könnyebb az eligazodás a “Zöld Zajban”.

Megosztom
Link másolása

A greenwashing, vagyis a környezetvédelmi állítások mögötti mismásolás egyre nagyobb teret ölt, ezért a fenntarthatóságra törekvő fogyasztónak hihetetlen effortot kell beletennie a tudatos vásárlásba. Manapság már nem csak az a gond, hogy nem fenntartható termékek árasztják el feleslegesen a piacot. Ahogy a nemzetközi és hazai szervezetek is próbálják felhívni rá a figyelmet, nem minden zöld, ami annak látszik. A fenntarthatónak hazudott termékek és szolgáltatások összességének neve is van, ezt hívják greenwashingnak, vagyis zöldre mosásnak, festésnek. Vagy a zöld állítás nem megalapozott, vagy lényegtelen elemre vonatkozik, ezzel megtévesztve a vevőket.

“A jelenlegi szabályozás és ellenőrzés mellett sajnos teljesen hétköznapi, hogy lényegtelen szempontokat alapján mondanak egy terméket zöldnek

Egy jelentéktelen zöld hatást kivetítenek a teljes márkára, holott a vállalat tevékenységének akár 70%-a is lehet kifejezetten káros. Innen kezdődik a zöldre mosás.

Például a reklámállítások 50%-a a csomagolásra vonatkozik, mint recycle, upcycle, satöbbi, de ez a termék ökológiai lábnyomának csak elenyésző része” - hívja fel a figyelmet az aprónak tűnő ferdítésekre dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezető igazgatója.

Amiért a greenwashing neked is problémás

A jelenség egyenlőtlen versenyfeltételeket eredményez, és elsősorban azért veszélyes, mert

az éghajlatvédelem ellen gördít akadályokat.

Emellett hamis biztonságérzettel vértezi fel azt a vásárlót, aki jóhiszeműen tett a környezeti terhelés ellen - közben meg nem is. A hamis megoldások hirdetése késlelteti a valódi törekvések beérését, ami sem az embernek, sem a természetnek nem tesz jót, sőt - tán ugyanolyan káros, mint az explicit környezetszennyezés.

“Minden mérés azt mutatja, hogy az embereket érdekli a környezetvédelem: a lakosság 75%-a fontosnak tartja, 50% pedig többet fizetne a termékért, ha az környezetbarát. Erre építenek a cégek. A lakosság a legtöbb esetben a hulladékkezeléssel azonosítja a környezetvédelmet, ami fontos aspektus, de a történetnek csak egy kis része.

Azzal, hogy valamilyen módon lebomló csomagolású terméket vesznek, kipipálják a tudatos vásárlást, és a cég is mossa kezeit. Pedig nem a csomagolóanyag az egyetlen probléma”

- véli a szakember.

A greenwashing több csáppal fúrta már át a társadalom szövetét. A zöldre festés elsősorban a globális szén-dioxid-kibocsátás 2-8 százalékáért felelős textiliparban és a kozmetikai iparban jelenik meg, valamint az utazási szolgáltatásoknál, a háztartási felszerelések esetében és élelmiszeripari cikkeknél lehet belefutni a European Commission felmérése szerint.

Forrás: European Comission

“A zöldre festés teljes kommunikációs zajt teremt, a valódi zöld alternatívák ebben könnyen elvesznek, a fogyasztó alig találja meg őket. Továbbá ha ennyire alacsony a gyümölcs, akkor nem lesznek termékzöldítő innovációk, amelyek valódi megoldást jelenthetnek a károsanyag-kibocsátás mérséklését illetően. Például a repülőgépek esetén lehet, hogy elültetnek akár utasonként egy fát, ezzel megveszik a CO2 kvótájukat, de zöld üzemanyagba vagy fenntartható repterek kialakításával kapcsolatban nem lesznek újítások, pedig szükség lenne rájuk” - összegzi Haraszti Anikó.

Hogyan néz ki a greenwashing a gyakorlatban?

A leggyakoribb zöldre festő megfogalmazások és tevékenységek közt szerepelnek a félreérthető állítások, amelyek nem egyértelműek a felhasználók számára. Ha egyetlen környezeti tulajdonságát hangsúlyozza a cég, de más, környezetterhelő hatásairól nem ad tájékoztatást, ide sorolható.

Ha a vállalat felnagyít egy kis környezetbarát fejlesztést, és azt sugallja, hogy ezáltal a teljes cég és portfólió környezetbarát, miközben nem, az már masszívan greenwashing.

Ha az állításaikról nincs elérhető dokumentáció vagy más bizonyíték, szintén. A vállalatok a kommunikációjukban végtelen átveréseket tudnak alkalmazni, ezért kell nagyon résen lenni.

Nem gondolnánk, de Magyarországon is kirívó probléma, hogy a vállalatok olyan grafikákat, emblémákat használnak, ami jelölésnek tűnhet. Ezeken ott a környezetvédelmi meg a környezetbarát utalás, de igazából nem független szervezettől kapták a minősítést.

Nem találkoztál még greenwashinggal? Pedig nagy a baj, az EU is az asztalra csap

A greenwashing ma már nem csak egy kereskedelmi széljegyzet. Az Európai Bizottság 2020-as, weboldalakat felmérő tesztjén csúnyán megbukott a vállalatok jó része.

A vizsgált 344 honlap 42%-ánál felmerült a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, így a greenwashing lehetősége.

Az EU-ban tiltják a hamis, a pontatlan és túlzó környezetvédelmi állításokat. Jogi értelemben tisztességtelen kereskedelmi módszereknek minősülnek, és bejelentés tehető, ha valaki ilyet tapasztal. A greenwashing agresszív terjedéséhez képest viszont nem volt elég az EU-s szabályozás, a megtévesztő reklámozás általános tilalma mellett konkrétabb szabályok kellettek. Az EU Bizottság 2023. márciusában tett közzé egy rendelettervezetet, amelyben a greenwashing megfékezésére tesznek konkrét intézkedési javaslatokat.

A terv egy átláthatóbb rendszer létrehozása 2 éven belül, amire szükség is van a zöld káoszban.

A magyar Gazdasági Versenyhivatal ajánlásokat fogalmaz meg a tisztességes vállalati kommunikációról. Sőt, Zöld marketing címmel még segítik is a vállalkozókat a megfelelő környezetbarát döntések meghozatalában.

A vállalatoktól elvárják, hogy világos, közérthető nyelvezettel, valós, pontos üzenettel, túlzás, többértelmű vagy félreérthető, esetleg általánosító megfogalmazás nélkül, igazolt tartalommal, a legfrissebb kutatási eredményekre való hivatkozással, hiteles és ellenőrizhető címkékkel reklámozzák termékeiket.

Azt gondoltad, eddig erre támaszkodhattál? Súlyos tévedés.

Az EU Bizottság adatai azt mutatják, hogy jelenleg 230-nál több különböző zöld címke van a piacon, amelyek közül nem mind hitelesített, és felméréseik alapján bizalmatlanságot szül a fogyasztói körökben. Erre ráerősítenek a TVE mérései, számos esetben figyelmeztették már a gyártókat arra, hogy nem megfelelő jelzést alkalmaznak.

A kistermelők többsége jófiú, de kritikusnak kell lenned!

A TVE szerint sajnos a helyi termelői piacokon, közösségi eseményeken és a kiskereskedelmi forgalomban is felütötte a fejét a greenwashing. Egyszerűen nagyobbat állít magáról vagy a termékéről a kistermelő, mint amit alá tud támasztani, és bizonyos termékek összetételével kapcsolatban sem tudja bizonyítani, az miért lenne zöld.

Haraszti Anikó szerint

a kistermelői zöld kommunikációt piszkálni nehéz, mert legalább vannak már mint alternatíva.

Ugyanakkor annyira túltelített ez a piac, és annyi a zöld zaj a fenntarthatóságot megcélzó kisvállalkozók körében is, hogy muszáj szűrni. Aki valóban értékadó, az talpon tud maradni, aki pedig zöldre mos, azt rá kell bírni a valós környezeti teljesítményre.

A TVE piacmérése szerint 2018 és 2022 közt 1000%-kal nőtt a magát ökonak vallók piaca, de ennek csak egyharmada árult minősített terméket, vagyis hitelesen mondhatta magáról, hogy fenntartható. A maradék közt volt, aki magát ökonak mondta a természetes citrommal dúsított, ám kártékony vegyszereket tartalmazó mosogatószere után.

Hitelesített plecsnit azért nem szereznek be sokan azok közül, akik viszont tényleg megfelelnének, mert úgy gondolják, hogy drága. Haraszti Anikó szerint a hiteles tanúsító címke százezres tétel, ezek a védjegyek bele kell férjenek egy fenntarthatóságot hirdető cégnek.

5+1 tipp, hogyan védekezz a greenwashing ellen!

A greenwashing aknamezőn nehéz kerülgetni a nem odaillő elemeket, de ha fontos neked a fenntartható életmód, megteszed. Szerencsére már vannak ebben kapaszkodók. Ezek mellett

a nulladik lépés, hogy mérlegelj: helyes-e a mostani ritmusod az életviteledben,

vagy csökkentsd az energiafogyasztásod, a felesleges élelmiszereket, és ne termelj annyi szemetet.

Figyeld a plecsniket – itt a legfontosabbak

Nagyon fontos, hogy a hiteles és ellenőrizhető tanúsító címkékkel, ábrákkal ellátott termékeket tekintsd fenntarthatónak. A környezetbarát védjegyekért komoly kritériumrendszernek kell megfelelni, miután önkéntes alapon jelentkezett érte a cég. Ha a döntő bizottság odaítéli, akkor pár évig használhatja azt a cég mondván, bizonyítottan környezetbarát a terméke. Aztán pár évente felülvizsgálják a döntést és a körülményeket, az aktualizált zöld szabványokhoz igazítják a kritériumrendszert.

A klímasemleges plecsnikkel az a baj, hogy kibocsátásmechanizmusokon keresztül semlegesítenek.

Vagyis a legtöbb ilyen termék úgy lesz “semleges”, hogy a cég a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét mondjuk faültetéssel megvásárolja. De hogy azzal az erdővel mi lesz 20 év múlva, az mérhetetlen. Ezt a bizonytalan kimenetelű, úgynevezett kompenzációs mechanizmust egyébként az EU-ban két év múlva már nem lehet folytatni, addig is légy résen.

Az egyik legfontosabb címke az Eco Label. Tudományos alapú szabvány szerint állítják ki a tanusítványukat.

"A követelmények és a termékkategóriák eltérőek lehetnek, de az összes szabvány számos környezeti és egészségügyi kérdéssel foglalkozik, amelyek magukban foglalhatják a toxicitást, a levegő minőségét, az energia- és vízfelhasználást, az újrafeldolgozhatóságot, a természeti erőforrások felhasználását és más érdekes területeket" - írják.

Nemzetközi szinten tanúsított védjegynek számít a német Blauer Angel (vagy Blue Angel), amit különösen környezetbarát termékeknek és szolgáltatásoknak ítélnek oda.

Ott a Nordic Swan, ami egy életciklus-elemzést követően adja oda tanúsítványát annak, aki kiérdemli. A termék teljes életciklusát figyelik, és ez alapján nyilvánítanak valamit fenntarthatónak, vagy épp nem.

Hasonló elven alapul a Magyar Környezetbarát Védjegy, ami szintén életciklus-elemzés után érdemelhető ki.

Élelmiszereknél az EU-s zöld jelzéssel illetnek minden bio terméket - ha ez nincs a kiszemelteden, de az EU-ból származik, az nem hitelesített bio élelmiszer. A Demeter tanúsítvány a világ egyik legmegbízhatóbb szabályozása mentén adható cégeknek, gyártsanak élelmiszert vagy kozmetikumot. A bio termékek azért fontos szegmensei a fenntarthatóságnak, mert a biogazdálkodó a talajéletre, a flórára és a faunára is tekintettel van.

Emellett keresheted a csokikon a békát is – a Rainforest Alliance arról tanúskodik, hogy a megfelelő trópusi erdőgazdálkodás mellett sikerült megtermelni a termék alapanyagait.

A BDIH védjegyével ellátott kozmetikumokat keresd a boltok polcain, ez garantálja, hogy megbízható a termék. Az bio és természetes kozmetikai termékek tanúsítványa még a NaTrue, amely szigorú nemzetközi követelményeket fogalmaz meg a kozmetikai gyártókkal szemben. Az Ecocert francia tanusítványa pedig szintén a legmegbízhatóbbak közt szerepel. Nem csak a kozmetikumok, hanem az élelmiszerek fontos elismerése is. Ami Ecocert plecsnivel bír, az biztosan ökológiai termesztésből vagy termelésből származik.

Ne feledkezzünk meg a Fair Trade jelölésről sem, ami a méltányos kereskedelmet folytató cégeknek jár. Etikus az, ha nem használják ki a munkavállalót.

Gyakorlatilag az élet minden területén az építőipartól a fehérneművásárlásig lehet találkozni tanúsítványokkal -

vásárlás vagy fogyasztás előtt mindig ellenőrizd le, mit állít az adott plecsni,

fellelhetők-e róla nemzetközi infók egyáltalán.

Formáld a véleményt, vezesd a többieket!

Sokszor nehéz rávenni az embereket a fenntartható szemléletre, mert ha vesznek egy újrahasznosított csomagolású terméket, már megnyugodnak a tevékenységükkel. A TVE felmérései szerint

a lakosság akkor követi leginkább a környezettudatos mintákat, ha van már egy kritikus tömeg,

vagy legalább pár trendkövető influenszer, akit követni lehet. Tehát ha te példát mutatsz, sokakat meggyőzhetsz mozgalmárként, mert ciki lesz kimaradni a buliból. Ehhez mutasd meg, miért jó a fenntarthatóság.

Légy up to date, figyeld folyamatosan, hol tart a termékinnováció!

Ma már bizonyítékok tömkelege támasztja alá, hogy az általános mosáshoz nem kell 40 fok, elég a 30, és ez a 10 fok különbség már jelentősen csökkenti a fogyasztásod, növeli a mosógéped élettartamát. Emellett lehet fertőtleníteni ecettel. Szintén az állítás mögött a laboratóriumi mérés, hogy a baktériumok 99,99%-át megsemmisíti, szemben ezzel a környezeti terhelése rettentően kicsi, ideális takarítószerré téve az ecetet. Ezek csak példák, figyeld a kutatásokat!

Lobbizz az alternatívákért!

Az emberek annál környezettudatosabban gyűjtik a hulladékot, minél közelebb van hozzájuk a gyűjtőkonténer. Ugyanez a helyzet például a környezetbarát takarítószerekkel Haraszti Anikó szerint – ha a falusi kisboltban nincs mosószóda, értelemszerűen nem azzal fognak mosni. Bár Haraszti optimista ezt illetően,

a német áruházláncok kínálatából a magyar polcokra is mintegy lecsorgott a környezetbarátabb tisztítószerek szortimentje, így van remény.

Ha a hozzád közel eső boltokban viszont nincs, akkor próbálj meg hatni a boltok beszerzésére, vagy ha internetről rendelsz fenntartható termékeket, kérdezd meg a környezeted, ők kérnek-e. Mehet is az edukáció arról, miért lesz nekik ettől jobb.

Változtass a fogyasztási szokásaidon!

Ez minden termékcsoportot figyelembe véve nemes feladat, de talán az élelmiszer esetén a legszemléletesebb. Az Eurostat adatai szerint évente 66 kg élelmiszert dob ki egy magyar ember, ami sok esetben elkerülhető lenne.

Mondjuk a tudatosan tervezett vásárlás is sokat segít.

A legjobb, ha mindent magunknak termelünk meg, de erre nem mindenkinek van infrastruktúrája vagy épp ideje. Közösségi kertészetekből is lehet rendelni zöldségeket, gyümölcsöket, de ezeket nem mindegy, hogyan tároljuk.

Elszoktunk már az ételek feldolgozásától, pedig sokkal fenntarthatóbbá válik az élet, ha megtanuljuk őket helyesen raktározni akár csak a hűtőben vagy a kamrában. Nem mindegy, mit mi mellé pakolsz, akár napokat vagy heteket is javíthatsz az élelmiszer eltarthatóságán, ha megfelelő helyen pihenteted.

A lényeg a kevesebb hulladéktermelés, és ami még ennél is fontosabb:

a legjobb hulladék az, amit nem is termelünk meg.

Fogyasztani és kielégíteni a szükségleteinket ér, de érdemes megfontolni, vajon tényleg szükség van-e a negyedik tavaszi dzsekire, vagy biztosan kell-e 4-5 hámlasztó gél, esetleg minden héten kaviár.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
A 15 éves fiú felvágta a húga hasát és telerakta a szobát a szerveivel – megrázó bűnügyeket látott a szakértő
Dr. Patócs Ilona, Magyarország első női bűnügyi vizsgálója, jelenleg védőügyvéd volt nemrég Lakatos Levente beszélgetőpartnere.

Megosztom
Link másolása

Nemrég Dr. Patócs Ilona, Magyarország első női bűnügyi vizsgálója volt Lakatos Levente beszélgetőpartnere.

A podcast adásban elmondta, hogy nem indult könnyen a karrierje a rendőrségnél.

Dr. Patócs Ilona elárulta, hogy amikor ő fiatalon elhatározta, hogy bűnügyi vizsgáló lesz, hiába végezte el hozzá a jogi egyetemet, gyanakodva fogadták a megyei rendőrkapitányságon a férfi kollégák. Abban az időben csak azt tudták elképzelni, hogy egy nő a rendőrségnél gépíró vagy laboráns lehet, azt már nem, hogy képes kihallgatni egy gyanúsítottat.

Azt is gondolták, hogy nem fogja lelkileg bírni a munkát. Ő azonban már az első napon bebizonyította, hogy ki tud állni magáért.

Az adásban elmagyarázta, mi a különbség a nyomozó és a vizsgáló munkája között: előbbi felderíti, ki lehet a lehetséges elkövető, utóbbi az átadott gyanúsítottal folytatja a nyomozást, és a vizsgálók kutatják fel a tanúkat, hallgatják ki a gyanúsítottat és folytatják le a bizonyítási eljárást.

Dr. Patócs Ilona arról is beszélt, hogy nem szabad abba a hibába esni, hogy valakit bűnösnek tartanak a rendőrök, és ahhoz keresnek bizonyítékokat, hanem a bizonyítékok alapján kell eldönteni, hogy az illető elkövethette-e a bűnügyet.

A leszerelése után védőügyvéd lett, és könyvet írt.

A kötetben a nyomozói munkája alatt tapasztalt élményekről és esetenként brutális bűnügyekről írt.

Az egyik kiemelt bűnügye, amiről az adásban is beszélt, egy "sátánista gyilkosság" volt 1991-ben, amit egy tinédzser fiú követett el.

Dr. Patócs Ilona parancsnok volt már akkor, a szemlét ő vezette.

Egy szobában lakott a 15 éves fiú és a 12 éves húga. Már amikor beléptek, látták, hogy mindent vér borít, a szobában piros fény világított, a szőnyegen feküdt a kislány, a hasa felvágva, a belső szervei pedig szétpakolva a szobában. Mindenki megdöbbent az eseten.

A falu azt hitte, egy sátánista szekta volt az elkövető.

Amikor azonban Patócs Ilona a kislány bátyját - akit vér borított - az orvos jelenlétében megkérdezte, mit csinált, az gúnyosan annyit kérdezett: "Látták, nem?". A tettét pedig azzal indokolta, hogy kíváncsi volt, milyen érzés.

A fiú 6 év szabadságvesztést kapott. A nyomozás során az is kiderült, hogy már kisebb korától állatokat kínzott, a kislány félt a testvérétől, mert megpróbálta kiszúrni a szemét, de hiába kérte a szüleit, nem kapott külön szobát.

A teljes beszélgetést itt láthatjátok:


Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
Speciális kalapáccsal zúzzák szét Ferenc pápa gyűrűjét - ezért semmisítik meg az ikonikus ékszert
A több mint 500 000 dollár értékű gyűrűt sziinte szertartásosan pusztítják el - kiderült, miért van szükség erre a barbárnak tűnő tettre.

Megosztom
Link másolása

Az ikonikus pecsétgyűrűt, amelyet Ferenc pápa jobb kezén viselt, a 88 éves korában bekövetkezett halála után megsemmisítik, írja a Unilad.

A Buenos Aires-i születésű Jorge Mario Bergoglio húsvét hétfőn halt meg szerény vatikáni szállásán. Mint kiderült, nem a korábbi tüdőgyulladásának szövődményébe halt bele.

Egy agyvérzés következtében hirtelen kómába esett, amely szívelégtelenséghez vezetett.

A pápa vasárnap még elmondta Urbi et Orbi áldását, húsvét hétfőjének reggelén hunyt el. A Vatikán közben vadul szervezi a temetést, amely Ferenc pápa kérésére a megszokott pompától eltérően szerényebbnek várható.

Ugyanakkor a pápai gyűrűt egy erre a célra specializált kalapáccsal biztosan megsemmisítik a búcsúzás egyik mementojaként.

A pápai gyűrűt a megválasztáskor ajándékozzák a mindenkori egyházfőnek, majd a tradíció szerint halálukkor elveszik tűlük. A római katolikus egyház hagyománya szerint a gyűrűt és a bullát egy speciális kalapáccsal semmisíti meg a camerlengo bíboros (vagyis a bíboros kamarás), aki jelen esetben Kevin Farrell lesz, aki a pápa halálát is bejelentette.

A katolicizmus egyik jelképének tekintett pápai ékszer összezúzása bűnnek tűnhet, de meg van ennek a folyamatnak is az oka.

Mégpedig az, hogy megakadályozzák a gyűrűvel való visszaélést, hiszen korábban a pápák ezzel a gyűrűvel pecsételték személyes leveleiket. Manapság már a Vatikán is modernizálódott, és a pecsétgyűrű léte, illetve annak megsemmisítése már csak szertartásos elem.

A gyűrűt a pápa halálának hivatalos megerősítése után,

de a konklávé összeülése előtt kell összezúzni - a pápaválasztás folyamata jellemzően 15-20 nappal a halál után kezdődik meg.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Katy Perry máris megbánta a Blue Origin űrrepülést, ami nem ért véget a földet éréssel
„Volt három perc súlytalanság, most van három nap pofára esés” – Katy Perry (és a többiek) kényszerleszállása a valóságban.

Megosztom
Link másolása

Hétfőn délelőtt, a texasi sivatag porából lőtte fel a Blue Origin az első száz százalékban női személyzettel repülő New Shepard‑kapszulát. A 11 perces szuborbitális kitérőtól Jeff Bezos cége eredetileg óriási #girlpower‑mémre, a közönség pedig meghatott könnyezésre számított. Ehelyett

pár órán belül lyukra futott a marketing: a küldetést ma már sokan érzéketlenségnek, sőt ciki luxusturának nevezik.

A fedélzeten Katy Perry, Gayle King és Lauren Sanchez mellé ült be a NASA‑mérnök Aisha Bowe, a producer Kerianne Flynn és az aktivista Amanda Nguyen – papíron szívmelengető hatosfogat, a gyakorlatban viszont gyorsan szétszedte őket az internet azért, mert:

* brutális volt a jegyár,

* a rakéta kipufogógáza bár szén‑dioxidot nem, ózonbontó gőzt annál inkább termel,

* és mert a landolás után jött a képernyő elé tolt instant‑lakodalom: Katy Perry földre rogy, száz kamerának integet, százszorszépet lobogtat, dalra fakad, majd bejelenti, hogy „szuper kapcsolatba került a szeretettel”.

A Daily Mailn forrása szerint

az énekesnő most azon bánkódik, hogy túl nagy feneket kerítettek az egésznek, és különösen a földcsókolás lett számára cringe.

A legemlékezetesebb pillanat tényleg a kapszula ajtajában történt: Perry először felmutatott egy százszorszépet az égnek, aztán letérdelt, majd látványos csókkal köszönte meg a gravitáció visszatértét. Azonnal jött a mikrofon, ő pedig megmagyarázta a kozmikus élményt:

„Nem arról szól, hogy elénekeljem a dalaimat.

Ez egy közös energiáról szól odabent. Rólunk szól. Arról, hogy helyet csináljunk a jövő női számára, hogy elfoglaljuk a helyünket és otthon legyünk.”

„És arról is szól, hogy értékeljük ezt a csodálatos világot, amit odakint látunk. Mindez a Föld érdekében történik.”

Mi volt ez a százszorszép‑show?

A virág egy négyszeres anyai tribute‑rekesz: Perry előre bejelentette, hogy „megható gesztus” lesz négyéves lányának, Daisy Dove Bloomnak (hogy jobban értsd, a kislány neve magyarul: Százszorszép Galamb Virágzás). A kislány először jelent meg nyilvánosan – komplett miniasztronauta‑overallban – mert a szülők egy „nehéz döntés” után úgy gondolták, megmutatják, hogy anyu tényleg „bármit megtehet”. Most viszont a bennfentes szerint Kathy

„megbánta, hogy megosztotta a virágos cuccot a világgal”, sőt „azt kívánja, bárcsak soha nem került volna nyilvánosságra a kapszulában készült videófelvétel”.

A podcast‑súlytalanságban készült felvételeken Perry a kamerába tolja a kis virágot, dalol és turné‑setlistet promózik – ezek lettek az első körös mémgyár alapanyagai.

A celeb‑drónraj sem kímélte

Nemcsak névtelen kommentelők röhögtek: Emily Ratajkowski, Olivia Wilde, Olivia Munn és Amy Schumer is nekiment, a Wendy's gyorsétteremlánc pedig odakommentelte Katy űrruhás‑fotója alá, hogy „küldjétek vissza”. Ezen zsigerből örvendezett Perry ősi popriválisa, Kesha, aki egy Wendy's‑pohárral pózolt: az insider szerint az énekesnő úgy érzi, ezzel Kesha csak „olajat öntött a tűzre”

A galaktikus offenzívára először Gayle King kontrázott rá kedden a CBS Mornings-ban, Aisha Bowe társaságában:

„Ez az, ami igazán bánt – mondta elérzékenyülve. –

Olvastam, miket írnak az interneten, és az a legrosszabb benne, hogy olyan emberektől jön, akiket ismerek, akiket a barátaimnak tartok.”

„Úgy nevezik, ami tettünk, hogy egy kis ‘kirándulás’, és ez rettentően idegesít, mert férfiaknál sosem mondják, hogy csak ‘kirándultak egyet’. Az ilyesmit repülésnek vagy küldetésnek hívjuk.

A ‘kirándulás’ olyan, mintha valami jelentéktelen, kis könnyed kaland lenne. Márpedig abban, amit mi csináltunk, semmi sem volt jelentéktelen.”

„Nagyon csalódott és szomorú vagyok a gyűlölet miatt. Amit tettünk, az inspiráció lehet más nőknek és fiatal lányoknak – kérlek, ezt ne hagyjátok figyelmen kívül.”

Klímabajusz versus vízgőz

Az online felháborodás másik tengelye: mennyire zöld dolog milliárdos játékrakétával lyukasztani az eget, miközben a fedélzeten többen régóta klímavédelmi kampányok arca(i). A Blue Origin boostere ugyan csak vízgőzt pöfög, de a tudósok szerint az is üvegházhatású, ráadásul ózonréteg‑károsító. Az internet gyorsan előásta Katy Perry 2015‑ös UNICEF‑videóját, ahol a klímaválságra figyelmeztetett.

A forrás szerint az énekesnő „egyáltalán nem számított ekkora visszhangra”,

de a vádak ellenére továbbra is elkötelezett a környezetvédelem mellett.

Reakciók helyett turnéplakát

Amíg a kritika tovább savaz, Perry hivatalos csatornáin nem a Blue Origin‑ügyről posztol, hanem legújabb Lifetimes‑turnéját hirdeti – pont, ahogy a háromperces súlytalanságban is tette.

Katy Perry és társai a tervek szerint példát akartak mutatni, hogyan lehet az űrt elfoglalni a nőknek. Ehelyett most mind a hatan

kommunikációs tűzoltást hajtanak végre, a főszereplő pedig – az informátor szerint – már csak abban bízik, hogy az emberek egyszer elfelejtik a virágos földcsókot.

Ami tény: Sunita Williams és Butch Wilmore a Nemzetközi Űrállomás hiba‑daktilusában ragadtak kilenc hónapra, különösebb elismerés nélkül, míg a Blue Origin‑szelfi‑brigádjának háromnegyed nap is elég lett volna, hogy megszerezze a hősi címet. Fájdalmasan érinti őket, hogy nem hagyták nekik.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Azonnal megindultak a találgatások: fekete, ázsiai vagy a magyar Erdő Péter lesz a következő pápa?
Ferenc pápa 88 éves korában bekövetkezett halála után gyakorlatilag órákkal már kint az esélyesek listája, és mindenki találgat. Hol marad a mély gyász ideje?

Megosztom
Link másolása

Ferenc pápa volt az első latin-amerikai pápa, és ez önmagában egy szélesebb körű változást jelentett a katolikus egyházon belül. Jorge Mario Bergoglio 12 esztendőn át volt egyházfő, aki nem a szelektív szeretet híve volt, így pártolta a melegházasságot, és liberálisabb irányba próbálta terelni a katolikus egyházat.

Nyitottsága legendássá tette.

A pápa húsvét hétfőn hunyt el, most pedig a székére esélyesekről olvasni többek közt a Daily Mail oldalán is.

A 76 esztendős Peter Turkson például azok közt az első, akiből a következő pápánk lehet. Turkson afrikai, ami a katolikus egyház szemében legalábbis nem mindennapi választás lenne;

a Cape Coast egykori püspöke lenne az első fekete pápa, ami sokoldalú frissítést jelentene az egyház életében.

Turkson Ghánában született, Ferenc pápa békekövetként küldte Dél-Szudánba. A középutat foglalja el a melegekkel kapcsolatos témákban, szerinte sok helyütt túl szigorúak a törvények, de tiszteletben kell tartani a konzervatív értékeket vallók véleményét is. 2013-ban ő volt a fogadóirodák szerinti legesélyesebb a pápai posztra, amikor Bergogliot megválaszották.

A 67 éves Luis Antonio Tagle Manila egykori érseke is esélyes a pozícióra a brit lap szerint.

Ő lenne az első ázsiai pápa,

a leggyorsabban növekvő katolikus lakosságú régióból. Ellenezte az abortuszjogot a Fülöp-szigeteken, de ezt leszámítva a legliberálisabb jelöltnek tartják. Nehezményezte, hogy a katolikus egyház túl keményen viszonyult a meleg és elvált párokhoz, így ő biztosan tovább vinné Ferenc pápa nézeteit.

Pietro Parolin áll még a legközelebb a jelöltséghez, hiszen bíboros államtitkárként dolgozott együtt Ferenc pápával.

Ő már kevésbé megengedő bíboros. Amikor Írország 2015-ben megszavazta az azonos neműek házasságának legalizálását, Parolin az emberiség vereségének minősítette. Az utóbbi időben Parolin csillaga kissé megkopott, egyesek szerint a Kínai Kommunista Párt felé túlzottan nyit.

Erdő Pétert is az esélyesek közt tartják számon,

János Pál után az esztergom-budapesti érsek lenne a második pápa, aki az egykori szovjet blokkból érkezik. Elődje, Minszenty József felmentéséért kampányolt, miután letartóztatták, mert szembeszállt a magyarországi kommunista rendszerrel. Erdő mélyen konzervatív, aki szerint az elvált vagy újraházasodott katolikusok nem részesülhetnének szentáldozásban.

A madeirai Jose Tolentino érsekként szolgált,

valamint számos vatikáni szerepet töltött be. Szorgalmazta, hogy a bibliakutatók filmnézés és zenehallgatás segítségével foglalkozzanak a modern világi dolgokkal.

Matteo Zuppi 2015 óta Bologna érseke, 2019-ben pedig Ferenc pápa nevezte ki bíborossá.

Két évvel ezelőtt a pápa a Vatikán ukrajnai békekövetévé nevezte ki,

és Moszkvába látogatott egyfajta békét teremteni. Noha Putyinnál nem járt audiencián, találkozott az elnök ellentmondásos szövetségesével, Kirill pátriárkával, az orosz ortodox egyház vezetőjével, de erőfeszítései nem sok diplomáciai haladást mutattak.

A máltai Mario Grech korábban Gozo püspökeként szolgált, jelenleg pedig a Püspöki Szinódus főtitkára.

Arra szólította fel az egyházat, hogy új nyelven szóljon a hívekhez,

különöösen, amikor meleg párokkal és elváltakkal foglalkozik, jóllehet hagyományőrzőnek tekintik.

A 79 éves Robert Sarah szintén színesbőrű.

A francia-guineai születésű Sarah a II. János Pál éra óta dolgozik vatikáni beosztásokban.

Konzervatívként elítélte a gender ideológiáját, amit a társadalomra veszélyes dolognak tart, az iszlám fundamentalizmus ellen is felszólalt.


Megosztom
Link másolása