Én-márka építés introvertáltaknak - „abból ítélnek meg, amit megmutatsz magadból”
Régen elég volt jól végezni a munkádat, és hamarosan megtaláltak a lehetőségek, mások figyeltek arra, hogy hogyan teljesítesz. Sőt, ha valaki nagyon fényezte magát, az kifejezetten visszatetsző volt. Régen.
Aki abban a korban szocializálódott, és nem vette észre, hogy mekkorát változott közben a világ, az előbb csak azt látja, hogy az előléptetések elmaradnak, végül kénytelen lesz észrevenni, hogy már azt se tudják róla (még cégen belül sem), hogy egyáltalán létezik.
Mert ami manapság nincs fenn a közösségi média felületein, az nem is létezik. Volt egy jó prezentációd? Van róla fenn fotó az Instádon? Vagy megnyerted a fodrászversenyt? Akkor hol van róla a videó a Facebookon!? Mert ha nincs, akkor senki nem látja, így nem is fog tudni róla. Emiatt kerül sok, nagyon jó szakember hátrányba, és emiatt fontos, hogy beszéljünk arról,
Dr. László Móni a személyes márkaépítés egyik első hazai képviselője és népszerűsítője. Közel két évtizede foglalkozik a témával, vezetőket támogat abban, hogy megvalósítsák szakmai céljaikat, önazonosan legyenek képesek megmutatni magukat és a teljesítményüket a világnak. Arról beszélgetünk, hogyan lehet ezt az egészet jól csinálni.
- Miért fontos, hogy ott legyünk a közösségi médiában, és nap mint nap posztoljunk arról, hogy mivel foglalkozunk?
- Sokan azt gondolják, elég, ha kiválóan végzik a munkájukat. Azonban, akár tetszik, akár nem, mások az alapján ítélnek meg bennünket, amit megmutatunk magunkból.
Hiszen a teljesítményből akkor lesz siker, ha ezt mások is elismerik és értékelik. Ezért fontos, hogy megmutassuk, kik vagyunk és mit tudunk. Elengedhetetlen, hogy mások számára is érzékelhetővé tegyük tudásunkat és teljesítményünket, ha sikeresek szeretnénk lenni a szakterületükön.
- Sokaknak nehezére esik a folyamatos online jelenlét. Mit kockáztatnak a háttérben húzódó személyek?
- Kevesebb partnert fognak elérni, miközben a versenytársaik elhúznak mellettük. De jó hírem van az introvertáltak számára! A személyes márkaépítés és a közösségi média aktivitás, a posztok írása nem egyenlő az öncélú magamutogatással. Fontos, hogy megmutassuk az egyediségünket, de ez nem jelenti azt, hogy mindennek kizárólag rólunk kellene szólnia. Így lehetünk akár csendesebb, introvertáltak vagy éppen hangosabb extravertáltak a lényeg az, hogy megtaláljuk a saját hangunkat, a habitusunknak megfelelő kommunikációs stílust és ritmust. Ez utóbbit azért is fontos hangsúlyozni, mert talán az egyik legmakacsabb tévhit az, hogy a személyes márkaépítés folyamatos online jelenlétet, állandó posztolást jelent. Az igazság az, hogy bár a rendszeresség, a kiszámíthatóság fontos, azonban ez nem feltétlenül jelent napi vagy napi többszöri posztolást.
Ráadásul közösségi média jelenlét nélkül is lehet erős és hiteles személyes márkát építeni.
- Hogy érdemes nekilátni a én-márka építésének?
- A személyes márkaépítés az üzleti-, szakmai célok megvalósítását szolgálja. Hiszen a cél az, hogy azok az emberek megismerjék a tudásunkat, a teljesítményünket és értékeinket, akik a szakmai érvényesülésünket támogathatják. Ugyanakkor az én-márka építése és fenntartása sokkal több, mint egy weboldal és néhány közösségi média csatorna létrehozása. A personal branding a személyes erősségek, sikerek, értékek meghatározásáról és megjelenítéséről, valamint másokra gyakorolt hatásának tudatosításáról szól. Épp ezért az első lépésként a következő kérdésekre kell megkeresnünk a választ: Ki vagyok én? Mik az erősségeim, gyengeségeim? Mi a célom? Kiket szeretnék megszólítani? Miben különbözőm a versenytársaimtól, egyáltalán kik a versenytársaim? Miért érdemes velem dolgozni, engem választani? Saját erősségeink, értékeink és megkülönböztető jegyeink azonosítása elengedhetetlen, hiszen a személyes márkát nem kitalálni, hanem megtalálni kell, csak így lehet hiteles.
- Ha már tudom, hogy miben vagyok én a legjobb, mik a gyengeségeim, amiket el kéne rejteni, mi a következő lépés?
- Akkor következhet a kommunikáció. Az ismertség önmagában nem egyenlő a sikerrel. Az még kevés, ha valakinek rengeteg követője van, ha hiányzik az elismertség. Emellett a szerethetőségünkre sem árt némi figyelmet fordítanunk. És nem úgy, hogy minél rokonszenvesebbé próbálunk válni vagy mindenki tetszését elnyerni, hanem az, hogy hús-vér emberként mutatjuk meg magunkat. Ezért a személyes márkánknak nem tökéletesnek kell lennie, hanem emberinek.
- Aki láthatóvá válik, azt megtalálják a rosszindulatú emberek is. Mit tehet, ha nyilvánosan támadják a kommentelők?
- Attól kezdve, hogy megosztjuk a gondolatainkat, támadási felület keletkezik rajtunk. Mindannyian olvastunk már már negatív, lehúzó kommenteket.
Szabadon dönthetünk arról, hogyan reagálunk a negatív hozzászólásokra: válasz nélkül hagyjuk, érvelünk ellenük vagy láthatatlanná tesszük ezeket. Emellett, ahogy mondani szokták: a felkészülés félsiker. Ezért nem kell megvárnunk a negatív kommentelők felbukkanását, fel is készülhetünk rájuk azzal, ha kialakítjuk a saját szabályainkat. Ezek közzététele megmutatja a követőinknek, hogy nemcsak magunkat, de őket is megvédjük a kellemetlenségektől. Ráadásul, ha ők is tisztában vannak a szabályokkal, akkor még az is lehet, hogy ők maguk fellépnek a troll ellen.
Érdemes egy támogató hálózatot kialakítunk magunk körül, akikre számíthatunk akkor is, amikor nehézségekkel nézünk szembe. Akik nemcsak motiválnak és inspirálnak, hanem szembesítenek is azzal, ha saját értékeinkkel ellentétesen cselekszünk.
Ezek azok az emberek, akik egyfelől támogathatják a lelki egyensúlyunk megőrzését, másfelől folyamatosan előre lökdösnek, mert érdekli őket a fejlődésünk. Ne feledjük, hogy a közösségi média csak egy eszköz, amelyet jól használva kedvezőbben alakulnak a terveink, viszont ha rosszul használjuk, árthatunk magunknak.