ÉLETMÓD

Egy meleg ausztrál apukát és egy nasi-tukmáló amerikai anyukát követek az Instán. De miért?  

Követéseinket, akár egy ruhatárat, érdemes időről-időre átnézni, és kiszelektálni azokat, amikben nem érezzük magunkat kényelmesen.
Solomayer Anna - sassy.hu
2023. július 22.


Megosztom
Link másolása

Aki fent van a neten, a nagy valószínűséggel követ valakit. Vagy valakiket. Ismerősöket, hírességeket, influenszereket, bárkit, akivel valamiért együtt tud rezonálni. Az anyukák anyukákat követnek, a kutyások kutyásokat, a tengerbiológusok tengerbiológusokat, és persze egy anyuka is követhet kutyást és egy tengerbiológus egy anyukát, hiszen sokféle módon tud kapcsolódni az ember a másik életéhez, világlátásához.

Viszont nagyon könnyű belecsúszni abba a hibába, hogy egy-egy szimpatikus poszt után bekövet az ember valakit, aztán annak ellenére „ott ragad”, hogy egyre több bejegyzéstől kapja el rossz érzés: irigység, düh, vagy csak szimpla egyet nem értés.

Ilyenkor kell „kikonmarizni” a követéseinket, akár egy gardróbot, és feltenni a kérdést: Does it spark joy?

Követem, mert jól esik

Én például eljutottam arra a pontra, hogy három gyerek mellett már csak sorstársakat akarok látni, akik ugyanúgy küzdenek, mint malac a jégen. Akik a gyerek nyolcadik, nyitva hagyott „Anyaaa” -kezdetű mondata után a kezükben lévő műanyag doboztetőkkel verik az arcukat az idegtől, ha már lekaparni nem tudják vagy akarják.

Jelenleg nem akarok példaképeket követni. Nem akarom tudni, milyen időbeosztással, mentális és fizikai edzőtermi önsanyargatással lennék képes aktuális állapotomban egyszerre jó anya, szexi konyhatündér feleség és vérprofi cégvezető lenni, aki két PhD között bálnákat ment.

Nem akarok olyanokat követni, akiknél gyerek mellett rend van. Vagy aki sosem kiabál. Vagy aki egy évre előre tudja, milyen egészséges dolgokat fog főzni a százfős családjának. Csak azt követem, aki vagy akinek a témái, megfogalmazása, netes tálalási módja boldogságot nyújt. Örömet okoz nekem ennek az embernek a követése? Már nem? Már nyomom is a követés leállítása gombot.

Viszont azt nem fogom elemezni, mi okoz örömet. Ha az egy virág- és rovarlenyomatokat készítő Katalóniában élő nő munkássága, akkor azt fogom követni. Ha az egy kiégett háromgyerekes amerikai anya, aki folyton nasival traktálja a hallgatóságát, akkor őt.

Utóbbi, az Instán Bigtimeadulting néven futó Caitlin Murray, vagy ahogy én magamban hívom, a Sznekkes Nő például véletlenül került elém, és nem tudott még olyat posztolni, amitől rosszul éreztem volna magam.

Háromgyerekes anyaként hozzám hasonlóan az ő megküzdési startégiája is a humor, ráadásul a keresetlen, őszinte fajta, amitől csak még szerethetőbbek a videói. Rövid kis kirohanásaival, melyek rendszerint úgy végződnek, hogy „Get yourself a snack!” szerintem sok magyar szülő együtt tud érezni. Kertelés nélkül, mégis szerethetően mond ki olyan dolgokat, amiket a hazai instamamik nagyon nagy többsége egész biztosan nem tenne közzé. Elmondja például, hogy biztos mindenki szokta úgy érezni, itt az ideje felmondania, elhagyni azt a nyamvadt munkahelyet, és elmenni valahova, ahol megbecsülik őt…

Aztán az ember rájön, hogy nem léphet le, mert az ő munkája az anyaság, és a nyamvadt kis gyerekeinek szükségük van rá a nyamvadt kis életük minden nyamvadt kis pillanatában, ráadásul nyamvadtul szereti is őket, szóval nem tehet mást, mint várja az alvásidőt és szerez magának egy kis nasit.

(Én például ebből a videóból tudtam meg a „nyamvadt” angol megfelelőjét, szóval nyelvgyakorlásnak és szókincs bővítésnek sem utolsó dolog külföldi szülőket követni.)

A másik ember, akit a sok tökéletes vagy csinosan tökéletlenre csinált instamami között számomra végtelenül üdítő követni, az egy instapapi, a kétgyerekes ausztrál Sean Szeps. Tegye fel a kezét az a magyar anyuka vagy apuka, aki nem tud azonosulni a gyereknevelés olyan hétköznapi agyzsibbasztó részeivel, mint a nyilvános WC-k kisgyerekkel történő használatának nehézségei, a felnőtt beszélgetésbe negyed szekundumonként való belekérdezés vagy, hogy egy aktuálisabbat mondjak, a családi strandolás szabályainak estig való ismételgetése.

Hol érdekel engem az, hogy nem magyar, hogy nem hetero, hogy nem heti 40 óra alkalmazotti munkából fedezi a számlákat, ha közben segít nevetni a saját esetleges nyomoromon?

Sehol.

Töltődni, kikapcsolódni megyek fel az instára, nem irigykedni vagy önértékelést csökkenteni.

Lehet, hogy fél év múlva mindkettőt kikövetem, mert már nem lesznek számomra aktuálisak a tartalmaik, vagy ráunok a stílusukra. De amíg megkapom tőlük azt a szikrányi kis örömet, addig maradnak.

Ha pedig te is átnéznéd egy kicsit a követési szokásaidat, itt egy kis segítség hozzá!

Követési szokásaink „kikonmarizása”

Hogy vagyok?

Először is, figyeld meg magad, hogyan hat rád a mindennapokban a közösségi média. A legjobb, ha már a bekapcsolás előtt magadba nézel, és felteszed a kérdést: hogy érzem most magam? Nem kell semmi extrára gondolni, elég egy 1-től 10-ig tartó skálán belőni az aktuális hogyléted. Ezek után kezdheted a szokásos görgetést, ha pedig kiléptél, ismét értékeld a hangulatodat. A kezdő és a befejező érték viszonya árulkodó lesz: ha rosszabbul érzed magad a befejezés után, akkor jobban át kell nézned a követéseidet. Hasznos lehet bekapcsolás előtt feltenni azt a kérdést is, hogy miért is fordulok most a közösségi média felé? Segíthet-e a mostani állapotomon javítani az adott platform, vagy jobb, ha mondjuk felhívom egy barátomat vagy sétálok egyet?

Tudatos használat

Figyeld meg, hogy aktívan használod-e az adott felületet, például barátokkal tartod a kapcsolatot vagy szervezel egy eseményt, vagy csak unaloműzésképpen pörgeted a hírfolyamot? A saját igényeidre, eredményeidre koncentrálsz ilyenkor, vagy másokhoz méregeted magad?

Határhúzás

Szabj magadnak határokat! Ma már a telefonod segítségével is meg tudod adni, mikor és mennyi ideig szeretnél időt tölteni a digitális világban, de az is jó ötlet, ha mondjuk kimondod, hogy mától nem netezek az ágyban. Utóbbi egyébként nagyon egészséges döntés, ugyanis az esti fények negatív hatással vannak a vércukorszintünkre, a terhes kismamáknál például a késő estig netezők vagy tévézők közül többeknél fordul elő gesztációs diabétesz. A követett emberek és oldalak számának is érdemes néha határt szabni, megvizsgálni, hol töltesz el több aktív időt, ahol pedig hónapok óta nem kommenteltél, ott benyomni a kikövetés gombot.

Vele örülök

Ugyan tudjuk, hogy a legtöbb esetben a neten látott tökéletes képek mögött szürke és küzdelmes hétköznapok sora és számos filter áll, érdemes az igazi eredményeket irigykedés helyett a posztolóval együtt ünnepelni. Azon túl, hogy fordított esetben nekünk is mennyire jól tud esni, ha mások velünk örülnek egy diploma, jogosítvány megszerzése, egy kisbaba érkezése vagy a magunk által termesztett paradicsom leszüretelése kapcsán, a mások örömében való osztozás képessége hosszú távon automatizálódik, így nehezebb időszakokban azokból is ugyanúgy tudunk töltekezni.

Helyezd előtérbe az élő kapcsolattartást 

Nagyon kényelmes és hasznos dolog az internet és a sokféle közösségi platform, de időről-időre szánjuk rá magunkat a valós idejű és terű találkozásokra is. Szükségünk van a szűrők nélküli, jelen időben történő kapcsolatokra, hogy helyén tudjuk aztán kezelni a százféle szűrőn át mutatott netes változatokat. Melós dolog ez az „élőzés”, időt, energiát igényel, de

igenis jó dolog néha elmenni az érettségi találkozókra, ha másért nem, hát hogy lássuk, 4 sör után is olyan tökéletesnek látja-e az osztály egykori fenegyereke a Facebook-on olyan menőnek mutatott, általunk sokszor irigyelt életét, vagy titokban ő meg pont a mi kis szürkének gondolt életünkre vágyik.

Légy tisztában az értékeiddel

Mindig lesz olyan, akinek a tehetségét, megjelenését, élményeit szívesen a magunkévá tennénk. Akinek az életével rendre összehasonlítjuk a magunkét. És nincs is ezzel semmi baj, a társas összehasonlítás emberi dolog. Arra viszont figyeljünk, hogy ugyanannyira napirenden legyenek a saját külső és belső értékeink. Az érzelmeinket nem kell elnyomni, dolgozni velük viszont kötelező.

Az egymáshoz való méricskélésből adódó időnkénti önbizalomvesztést fontos tudatosan kezelni, elismerni, a mélyére ásni. Lehet, hogy nem is irigyek vagyunk, hanem csak éhesek, és egy egészséges nasi után helyreáll a vércukorszintünk és a lelki békénk is.

 

Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


ÉLETMÓD
A te paradicsomod is nagyobb és édesebb lesz ettől a konyhai hulladéktól
Van otthon valami, amit eddig kidobtál, pedig a paradicsom egyszerűen imádja.

Megosztom
Link másolása

A paradicsom rengeteg tápanyagot igényel, és bármilyen gazdag is a talaj, amibe ültetted, gyorsan kimeríthet a tápanyagokat. Ezért fontos a rendszeres trágyázás, így a növények egészségesek és erősek maradnak, és bőséges termést hoznak.

Bár sokféle műtrágya kapható, sokan nem szívesen használják az ilyesmit. De van egy konyhai hulladék, amit egyébként kidobnál, viszont a paradicsom imádja: ez a kávézacc.

Ha otthon kávét főzöl, ne dobd ki a zaccot, hanem használd fel a paradicsomok trágyázásához.

A kávézacc segít enyhén savasabbá tenni a talajt, ami ideális a paradicsomnövények számára. Körülbelül két százalék nitrogént, valamint foszfort és káliumot tartalmaz, amelyek mind nagyon fontosak a növekedésükhöz.

Ha szeretnéd kipróbálni, egyszerűen szórj egy csészényi kávézaccot a paradicsom növényed tövéhez, és keverd el a talaj felső 5-10 centijébe.

Ez segít, hogy a zacc lebomoljon és felszabaduljanak a benne lévő tápanyagok.

A kávézaccot komposztálóba is teheted, majd a komposztot trágyaként használhatod. Érdemes arra azért figyelni, hogy a kávézacc kevesebb, mint 20 százaléka legyen a komposztodnak, mert ha több, akkor túl savas lesz a talaj, ami nem jó a növényeknek.

Készíthetsz kávézacc teát is, ha két csésze zaccot adsz teszel egy vödör vízhez, és hagyod állni néhány órán át vagy egy éjszakát.

Ezt a keveréket folyékony trágyaként használhatod a kertben és cserepes növényeknél.

Az egyetlen dolog, amit észben kell tartani, hogy a kávézacc nem hat azonnal, mint a műtrágya. Néhány hétig is eltarthat, mire a tápanyagok felszabadulnak a talajban és segítenek a növényeknek.


Megosztom
Link másolása

ÉLETMÓD
Így lesz újra ragyogó a sütőd mindössze 10 perc alatt, és nem kell hozzá drága tisztítószer sem
Tisztítsd ki a sütőt két összetevőből álló, teljesen természetes, nem mérgező tisztítószerrel
Fehér Adél - sassy.hu
2024. május 27.


Megosztom
Link másolása

Rövid idő alatt is lehetsz alapos, ha a sütődről van szó. Ezzel a módszerrel nem kell túl sokáig súrolnod, hiszen az alapos sütőtakarításnak nem feltétele, hogy órákig tartó, fáradságos munka legyen.

10 perc alatt ragyogóvá varázsolhatod a sütődet, és csak két olcsó termékre lesz szükséged, amelyek valószínűleg már most is ott lapulnak a kamrádban.

A TikTok -ra került fel ez a módszer, @wild_n_freefarms osztotta meg, hogyan tisztítja ki szupergyorsan a sütőjét.

Ezt mondta: „Ebben az évben minden nap alaposan kitisztítok egy dolgot, és ma ezt a piszkos sütőt támadtam le. Nem tagadom, hogy utálok sütőt takarítani, de valakinek ezt is meg kell csinálni, szóval álljunk neki.”

Pontosan bemutatta, hogyan tisztítja ki a sütőjét ragyogó tisztára: „Egy teljesen természetes, nem mérgező tisztítószert készítek, szódabikarbónából és vízből, amit pasztává keverek.

@wild_n_freefarms Clean my nasty oven with me using just baking soda and vinegar! #naturalhome #toxicfree #toxinfree #essentialoilhome #dirtyoven #ovencleaner #naturalovencleaner #scienceclass #greasebuster ♬ original sound - WildNFreeFarms

Kenjük be ezzel az egész sütőt, különösen azokra a helyekre figyeljünk, amelyek nagyon piszkosak.

Az én esetemben ez az egész sütő volt. Hagyjuk állni minimum két órán át, de a legjobb egy éjszakán át.”

A tiktoker elmondta, hogy ha nagyon makacs foltok vannak a belsejében, bekapcsolhatjuk a sütőt nagyon alacsony hőmérsékleten, vagy néha elég csak a világítást is, hogy egy kis meleget adjunk neki.

„A hő segít feloldani a zsírt” – magyarázta.

„Miután hagytad egy ideig állni, spricceld le egy kis ecettel. Én egy 50 százalék víz, 50 százalék ecet és egy kis citrom illóolaj oldatot készítettem.

Ez segít, hogy szódabikarbóna az ismerős kémiai reakciótól pezsegjen és legyőzze a szennyeződéseket. Persze ez nem egy olyan házi készítésű megoldás, amit csak felkensz és letörölsz. Legyünk őszinték, létezik ilyen egyáltalán, akár durva vegyszer formájában is?

Némi izommunkát igényel, különösen, ha hagytad annyira összekoszolódni, mint én.

Hiszed vagy sem, valójában csak körülbelül 10 percig súroltam, ennyire könnyen lejött minden.

Amint látod, ez a nem mérgező megoldás és elég jól működik. Egyedül a két üveg között maradtak foltok, ahova nem férek hozzá, szóval azt mondanám, hogy jól végeztem a munkát” – fejezte be.


Megosztom
Link másolása


ÉLETMÓD
A Rovatból
Forró téma: nem jó ötlet a partnerrel közös ágyban aludni - figyelmeztetnek a dokik
Egészségügyi kockázata van annak, ha közös az ágyad a pároddal.

Megosztom
Link másolása

Egy orvos komoly vitát robbantott ki arról, hogy jó ötlet-e a partnerrel közös ágyban aludni. Egy párkapcsolatban ugyanis elég sok időt töltünk együtt az ágyban, akár alvással vagy akár tévénézéssel.

Viszont a szakértő szerint a párok számára nem mindig egészséges a közös ágy. Dr. Karan Rajan,

egy népszerű orvos-influenszer arra figyelmeztetett, hogy a partner horkolása megzavarhatja a mélyalvást, azaz a REM-alvást, ami elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez.

Dr. Rajan a TikTokon több millió követőjének elmondta, hogy az eltérő alvási ciklusok gondot okozhatnak a párok között.

A közös ágyban megnövekedhet a testhőmérséklet, ami szintén rossz hatással van az alvás minőségére.

„Az elalváshoz szükséges, hogy a testünk hőmérséklete csökkenjen. Ha közös ágyban alszunk, emelkedik a testhőmérséklet, így tovább tart elaludni"

– magyarázta.

Sokan szeretnek összebújni egy hosszú nap után, így ez a vélemény sok követőnél kiverte a biztosítékot - írta meg a LadBible.

Egy kommentelő bevallotta, hogy túlságosan szereti az öleléseket ahhoz, hogy egyedül aludjon.

Mások viszont örömmel mondanának búcsút az ágypartnerüknek. Egy így kommentelő ezt írta: „A férjemmel teljesen eltérő az alvási ritmusunk és stílusunk, nyolc éve külön alszunk, és imádjuk!"

Egy másik kommentelő pedig így írt: „Válás után. Életem legjobb alvása!”

Nem ez az első alkalom, hogy az alvási szokások vitát váltottak ki az elmúlt hetekben.

Martin Lewis fogyasztói szakértő kérdést tett fel követőinek az X-en ugyanerről a témáról.

A bejegyzése így szólt: „Mai Twitter szavazás: Ti és a veletek élő partner/házastárs ugyanabban vagy külön hálószobában alszotok?”

Előzőleg olvasott egy cikket a The Times-ban, amelyben egy újságíró bevallotta, hogy ő az egyetlen a barátai közül, aki ugyanabban az ágyban alszik a férjével.

A Lewis szavazására leadott 82 058 szavazat alapján egyértelmű győztes volt.

A szavazók körülbelül 71 százaléka mondta, hogy megosztja az ágyát a partnerével. A második legnépszerűbb opció - külön hálószobák - 14,8 százalékot kapott, míg csak 1 százalék mondta, hogy külön ágyakban alszik ugyanabban a szobában. Persze tegyük hozzá, hogy aki külön alszik, lehet, hogy még névtelenül sem szavazott. Ti együtt alszotok?


Megosztom
Link másolása


ÉLETMÓD
9 egyszerű lépéssel egy hét alatt elérhető a bikinialak? A táplálkozási szakértő szerint igen
Az ő feladata volt, hogy Harry herceget formába hozza az esküvőjére, és sikerült neki.

Megosztom
Link másolása

Úgy érzed itt a nyár a nyakadon, de a kívánt bikinialakot még nem sikerült elérni?

Ne aggódj, mondja Gabriela Peacock táplálkozási szakértő. A The Sun magazinak most elárulta azt a 9 egyszerű változtatást, amit te is megtehetsz, hogy már egy hét alatt látványos változást érj el.

„Bár a "beach body" elérése egyetlen hét alatt nem hangzik reálisnak vagy egészségesnek, vannak egyszerű életmódbeli változtatások, amelyeket bárki megtehet, hogy rövid időn belül magabiztosabbnak és energikusabbnak érezze magát.”

-állítja a szakértő, aki Harry hercegen kívül dolgozott már együtt Beatrice hercegnővel és Ellie Gouldinggal is.

1. Stratégiai hidratálás

Kezdd a napot gyógyteákkal, például zöld teával, amelyek anyagcsere- és antioxidáns-erősítő tulajdonságaikról ismertek. És maradj hidratált egész nap citrommal vagy uborkával ízesített vízzel, így segítheted az emésztést és csökkentheted a puffadást.

2. Csökkentsd a nátriumbevitelt

A magas nátriumbevitel vízvisszatartáshoz vezethet, ami miatt puffadtnak tűnhetsz. Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, és helyette válassz friss gyümölcsöket és zöldségeket. Az ételeket só helyett ízesítsd fűszerekkel és fűszernövényekkel.

3. Növeld a fehérjebevitelt

A fehérje segít az anyagcsere fokozásában és a sovány izomtömeg megőrzésében. Kezdd el beépíteni az étkezéseidbe a sovány fehérjeforrásokat, például a csirkemellet, a halat, a tofut és a hüvelyeseket.

Cseréld le a napközbeni ropogtatnivalót vagy a túlságosan feldolgozott müzliszeleteket magasabb fehérjetartalmú alternatívákra, például felvágottra, görög joghurtra, főtt tojásra, szeletelt zöldségekre humusszal vagy mogyoróvajas almaszeletekre.

Ezek a nassolnivalók segítenek elkerülni a vércukorszint megugrását, valamint hosszabb ideig jóllakottan tartanak.

4. Válassz összetett szénhidrátokat

Válassz olyan összetett szénhidrátokat, mint a quinoa, a barna rizs, az édesburgonya és a teljes kiőrlésű gabonafélék.

Ezek a szénhidrátok tartós energiát biztosítanak, és hosszabb ideig tartják a teltségérzetet, csökkentve az egészségtelen nassolnivalók iránti sóvárgást.

5. Válaszd a rostokat

Az olyan rostban gazdag élelmiszerek, mint a gyümölcsök, zöldségek és teljes kiőrlésű gabonafélék segítik az emésztést, és hozzájárulnak ahhoz, hogy jóllakottnak érezd magad.

Törekedj arra, hogy minden étkezésbe kerüljenek rostok az egészséges emésztés és a testsúlyszabályozás támogatása érdekében.

Ha emésztőrendszered jól működik, kevésbé valószínű, hogy a tengerparti nyaralás előtt puffadtnak és lomhának fogod érezni magad.

6. Nassolj okosan

Válassz tápanyagdús rágcsálnivalókat, például görög joghurtot, dióféléket és magvakat. Ezek a rágcsálnivalók egészséges zsírokat és rostokat tartalmaznak, hogy az étkezések között is jóllakott maradj, és szabályozza a vércukorszintet is.

7. Figyelj az adagok méretére

Használj kisebb tányérokat és tálakat az adagok szabályozásához és a túlevés megelőzéséhez. Próbálj odafigyelni, hogy akkor se szaladjon el veled a ló, ha nem otthon eszel.

8. Csökkentsd a folyékony kalóriákat

Kerüld a cukros italokat és a túlzott alkoholfogyasztást, mivel ezek üres kalóriák, amelyek könnyen hozzájárulhatnak a súlygyarapodáshoz.

Maradj inkább a víz, a gyógyteák, például a zöld és a borsmenta tea, valamint a friss gyümölcsökkel ízesített szénsavas víz fogyasztása mellett.

Fontold meg azt is, hogy a zab- vagy tehéntej helyett mandula- vagy kesudiótejet válassz, hogy alacsonyabb kalóriatartalmú vegán alternatívát kapj.

9. Aludj eleget

Törekedj arra, hogy minden éjszaka 7-9 órát aludj.

Az alváshiány megzavarhatja a hormonszinteket, fokozhatja az egészségtelen ételek iránti sóvárgást, és negatívan befolyásolhatja az anyagcserét és az energiaszintet.

A magnézium-kiegészítők lefekvés előtti szedése segíthet ellazítani az izmokat és javíthatja az alvás általános minőségét.


Megosztom
Link másolása