ÉLETMÓD

5 mindennapos szokás, amin érdemes változtatni, mert idő előtt öregíti az agyadat

A magány, a kevés alvás és a sok stressz is mind-mind károsan hatnak az agyunkra.

Megosztom
Link másolása

Teljesen természetes, hogy idősebb korunkra változik az elménk és a testünk. E változások egy része genetikai eredetű, más részükre azonban a környezetünk és az időtöltésünk is hatással van.

A jó agyi egészségnek van például pár ismertetőjegye, figyelembe veszik például a kognitív funkciókat, amelyek a memóriával kapcsolatosak, és az érzelmieket is, amelyeket az határoz meg, hogy hogyan reagálunk a pozitív és negatív érzelmekre.

Nem számít, hol tartasz az életben, vannak bizonyos módszerek, amikkel gondoskodhatsz az elmédről, a testedről és a lelkedről, amik egyben mind-mind segítenek fiatalon tartani az agyadat.

Íme 7 mindennapos szokás, ami idő előtt öregíti az agyat:

1. Nincs részed elég szociális interakcióban

A Frontiers in Medicine című folyóirat 2019-es cikke megállapította, hogy agyunk egészsége függ a társas interakcióktól. Minél kevesebbé aktív valaki szociálisan, annál több szürkeállományt veszít, ami az agy információkat feldolgozó külső rétege.

A magány tehát károsan hathat a hangulatunkra és az agyműködésünkre is. Bizonyított kapcsolat van a depresszió és a demencia kockázata között.

Azok az emberek, akik erős kapcsolatokat ápolnak a közösségükkel, jobb agyi egészséggel rendelkeznek. Egy szóval, a barátokkal és szeretteinkkel való kapcsolat kulcsfontosságú ahhoz, hogy agyunk a lehető legjobb formában maradjon.

A társasági élet szó szerint megváltoztatja az agyunkat, új pályákat hoz létre az agysejtek között, és segít aktívnak maradni.

Akármilyen nehéz is hosszú idő után újra felvenni valakivel a kapcsolatot, időnként érdemes rászánni magadat.

2. Beleragadsz ugyanabba a rutinba

Az emberek a megszokások rabjai. A legtöbb napon ugyanahhoz a menetrendhez ragaszkodunk: felkelünk, elvégezzük a munkánkat, majd este néhány órát vacsorával és pihenéssel töltünk. Órákig pörgetjük a telefonunkat, amitől levertek és motiválatlanok lehetünk.

Pedig az új készségek elsajátítása segít az agyunkat fiatalon tartani. Az oktatás inspirálja a kreativitást, kitágítja tudásunk alapjait és javítja általános megismerőképességünket.

Amikor valami újat tanulunk, agysejtjeink új kapcsolatokat alakítanak ki. Az agy plaszticitása az életkor előrehaladtával is megmarad, ami azt jelenti, hogy agyunk nyitott marad a tanulásra, függetlenül attól, hogy hány évesek vagyunk.

A szellemileg stimuláló gyakorlatok végzése elengedhetetlen ahhoz, hogy agyunk éles, tiszta és fiatalos maradjon.

Ezek a tevékenységek lehetnek olyan egyszerűek, mint egy keresztrejtvényfejtés a reggeli kávé mellé, de lehetünk ennél sokkal elkötelezettebbek is. Kezd el új nyelven tanulni, vagy akár egy új hangszeren játszani, de festhetsz akvarell képeket vagy játhatsz egy új játékot.

3. Krónikusan stresszes vagy

A stresszt és a szorongást mélyen a testünkben tartjuk, kezdve attól, hogy feszült a vállunk, egészen addig, hogy csomót érzünk a gyomrunkban. Az elme és a test kapcsolata kérlelhetetlenül összekapcsolódik, és elárulja, hogyan érezzük magunkat fizikailag és mentálisan.

A stressz érzése pedig közvetlenül befolyásolja az agy egészségét. A krónikus stressz elpusztíthatja az agysejteket és zsugoríthatja a prefrontális kéregállományt, az agynak azt a részét, amely a memóriáért és a tanulásért felelős.

A stresszhormon, a kortizon magas szintjének való kitettség életünk minden egyes szakaszában, a várandósságtól kezdve a csecsemőkoron és a gyermekkoron át egészen a felnőttkorig hatással van a mentális jólétünkre.

Azonban a stressz csökkentése nem könnyű dolog. Apró módszerekkel azonban sokat segíthetünk rajta: légzésgyakorlatok, a szorongásaidról szóló naplóírás és a pihenés engedélyezése mind olyan könnyebben kivitelezhető taktikák, amik segítenek enyhíteni a benned lévő belső feszültséget.

4. Nem táplálkozol kiegyensúlyozottan

Az, ahogyan táplálkozunk, egész életünk során befolyásolja az agyunk egészségét is.

A teljesen kiegyensúlyozott táplálkozás természetesen nem mindig kivitelezhető, mégis kis odafigyelés segíthet az agyadnak, hogy a csúcson működjön.

A vörös hús, a cukor és a finomított gabonafélék fogyasztásának korlátozása például az egyik út a jobb agyi egészséghez.

Az Omega-3 zsírsavakban gazdag ételek fogyasztása ellenben javíthatja a memóriát, segítheti a tanulást és jobb agyi véráramlást. Az olívaolaj, a diófélék, a leveles zöldségek és a halak komoly löketet adhatnak, akárcsak a szójabab és a lenmag.

5. Nem alszol rendesen

Egy átlagos felnőttnek éjszakánként 7-8 óra alvásra van szüksége ahhoz, hogy kipihentnek és napra késznek érezze magát, mégis csak kevesen alszunk annyit, amennyire szükségünk van. Pedig ha nem alszunk eleget, az a memória, a problémamegoldó- és a gondolkodási képességek romlásához vezethet.

Amellett, hogy nincs meg a kellő mennyiségű alvás, annak a minősége is komoly hatással lehet az agyunk egészségére. A feldarabolódott alvás veszélyezteti az agyunkat, ami megnehezíti a koncentrációt, és nehezebbre esik a koncentrálás.

Hosszú távon a rossz minőségű alvás a demencia kockázatát is növelheti. Az alvás ugyanis kiüríti a béta-amiloidot, egy káros fehérjét, ami az Alzheimer-kóros emberek agyában lelhető fel.

Bár lehet, hogy irreális elvárás, hogy minden este 8 órán át megszakítás nélkül aludjunk, vannak bizonyos alváshigiéniai technikák, amelyeket alkalmazhatunk a jobb minőségű pihenés érdekében.

Érdemes például a szokásosnál egy órával korábban lefeküdni, minél több időt adva ezzel magunknak a megfelelő pihenésre. Amit már biztosan sokan tudnak, hogy nem érdemes képernyő bámulással tölteni az elalvás előtti időt, mivel ez túlstimulálhatja az agyunkat.

Emellett érdemes időt szakítani a megfelelő testmozgásra, és a szórakozásra is, ami feltölti az energiakészletünket.

Forrás: YourTango


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


ÉLETMÓD
Nem várt Ozempic-mellékhatás: sorra esnek teherbe a szert fogyasztó nők
Fogamzásgátló szedése mellett, illetve olyan egészségügyi állapotban lévők is teherbe estek, akiknek eddig nem sok esélyt jósoltak a babázásra. Várhatóan emiatt megint megrohamozzák a patikákat.

Megosztom
Link másolása

Manapság már talán senkinek sem kell bemutatni az Ozempic nevű szert, amit elsősorban a kettes típusú cukorbetegségben szenvedők számára fejlesztették ki.

A szerről azonban hamarosan kiderült, hogy erős fogyasztó hatása van, így óriási népszerűségnek örvend a fogyni vágyók körében.

Ezzel csak az a probléma, hogy az emiatt kialakult óriási érdeklődésnek köszönhetően számos helyen hiánycikké vált az egyébként gyógyszerként funkcionáló szer, és azok nem fértek hozzá, akiknek valóban szükségük lett volna rá.

Most azonban egy újabb mellékhatására lettek figyelmesek: számos nő számolt be arról, hogy bár addig mindenki teljesen esélytelennek találta, hogy gyermeke foganjon, az Ozempic használata után bizony váratlanul mégis sikerült teherbe esniük.

Amerikában el is kezdték vizsgálni az összefüggést - írta meg WMN.

A beszámolókból kiderül, hogy noha ezek a nők fogamzásgátlót szedtek, vagy éppen olyan egyéb egészségügyi állapotban voltak (PCOS, túlsúly okozta rendszertelen peteérés stb.), ami mellett gyakorlatilag lehetetlen teherbe esni, az Ozempic használata után ez mégis sikerült nekik.

Így várhatóan egy újabb roham indul majd a szer beszerzésére, hiszen ez azt jelenti, hogy olyan nőknek is esélyük lesz a gyermekvállalásra, akiknek eddig valamilyen egészségügyi probléma miatt nem volt rá túl sok esélye.

Kérdés persze, hogy az Ozempicben található szemaglutid nevű hatóanyag milyen hatással lesz a születendő babák egészségügyi állapotára, erre ugyanis érthető módon még nem születtek kutatások. Az orvosok mindenesetre azt javasolják, hogy aki babát tervez, két hónappal a próbálkozás megkezdését megelőzően álljon le a szer használatával.


Megosztom
Link másolása

ÉLETMÓD
A te paradicsomod is nagyobb és édesebb lesz ettől a konyhai hulladéktól
Van otthon valami, amit eddig kidobtál, pedig a paradicsom egyszerűen imádja.

Megosztom
Link másolása

A paradicsom rengeteg tápanyagot igényel, és bármilyen gazdag is a talaj, amibe ültetted, gyorsan kimeríthet a tápanyagokat. Ezért fontos a rendszeres trágyázás, így a növények egészségesek és erősek maradnak, és bőséges termést hoznak.

Bár sokféle műtrágya kapható, sokan nem szívesen használják az ilyesmit. De van egy konyhai hulladék, amit egyébként kidobnál, viszont a paradicsom imádja: ez a kávézacc.

Ha otthon kávét főzöl, ne dobd ki a zaccot, hanem használd fel a paradicsomok trágyázásához.

A kávézacc segít enyhén savasabbá tenni a talajt, ami ideális a paradicsomnövények számára. Körülbelül két százalék nitrogént, valamint foszfort és káliumot tartalmaz, amelyek mind nagyon fontosak a növekedésükhöz.

Ha szeretnéd kipróbálni, egyszerűen szórj egy csészényi kávézaccot a paradicsom növényed tövéhez, és keverd el a talaj felső 5-10 centijébe.

Ez segít, hogy a zacc lebomoljon és felszabaduljanak a benne lévő tápanyagok.

A kávézaccot komposztálóba is teheted, majd a komposztot trágyaként használhatod. Érdemes arra azért figyelni, hogy a kávézacc kevesebb, mint 20 százaléka legyen a komposztodnak, mert ha több, akkor túl savas lesz a talaj, ami nem jó a növényeknek.

Készíthetsz kávézacc teát is, ha két csésze zaccot adsz teszel egy vödör vízhez, és hagyod állni néhány órán át vagy egy éjszakát.

Ezt a keveréket folyékony trágyaként használhatod a kertben és cserepes növényeknél.

Az egyetlen dolog, amit észben kell tartani, hogy a kávézacc nem hat azonnal, mint a műtrágya. Néhány hétig is eltarthat, mire a tápanyagok felszabadulnak a talajban és segítenek a növényeknek.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk
HÍREK
Azahriah menedzsere: Megcsináltuk, bazmeg! - Tóth Gergő szerint egyáltalán nem volt biztos, hogy nem lesz bukás a Puskás
Tavaly még le akarták beszélni őket az arénakoncertről. A menedzser úgy érzi, végül megmutatták, hogy nekünk, magyaroknak sem kell szégyenkeznünk.

SZTÁRVILÁG
Álomesküvő! A dubaji tengerparton nősült meg Malek Miklós
Az ifjú párt Layne Redman, a Dubai TV ismert bemondója adta össze. Az esküvő részleteiről Malek elárulta, hogy a bevonuló zenét maga szerezte.

FELFEDEZŐ
A világ leghíresebb sziámi ikrei megválaszolták a kérdést, amin mindenki gondolkozott
A sokak által feltett kérdés az volt, hogy vállalhatnak-e gyereket. Egyikünk viszont most férjhez ment, kérdés hogy a másikuk is tud-e.

HÍREK
840 venezuelai van bejelentve egy 77 férőhelyes idősotthonba az I. kerületben, akik szavazhatnak is – a Fidesz szerint az ellenzék csak a menekültek ellen uszít
Tízszer annyi ember van bejelentve, mint ahány férőhely van az intézményben. A Párbeszéd szerint az bőven befolyásolhatja a választás végeredményét is.


ÉLETMÓD
Így lesz újra ragyogó a sütőd mindössze 10 perc alatt, és nem kell hozzá drága tisztítószer sem
Tisztítsd ki a sütőt két összetevőből álló, teljesen természetes, nem mérgező tisztítószerrel
Fehér Adél - sassy.hu
2024. május 27.


Megosztom
Link másolása

Rövid idő alatt is lehetsz alapos, ha a sütődről van szó. Ezzel a módszerrel nem kell túl sokáig súrolnod, hiszen az alapos sütőtakarításnak nem feltétele, hogy órákig tartó, fáradságos munka legyen.

10 perc alatt ragyogóvá varázsolhatod a sütődet, és csak két olcsó termékre lesz szükséged, amelyek valószínűleg már most is ott lapulnak a kamrádban.

A TikTok -ra került fel ez a módszer, @wild_n_freefarms osztotta meg, hogyan tisztítja ki szupergyorsan a sütőjét.

Ezt mondta: „Ebben az évben minden nap alaposan kitisztítok egy dolgot, és ma ezt a piszkos sütőt támadtam le. Nem tagadom, hogy utálok sütőt takarítani, de valakinek ezt is meg kell csinálni, szóval álljunk neki.”

Pontosan bemutatta, hogyan tisztítja ki a sütőjét ragyogó tisztára: „Egy teljesen természetes, nem mérgező tisztítószert készítek, szódabikarbónából és vízből, amit pasztává keverek.

@wild_n_freefarms Clean my nasty oven with me using just baking soda and vinegar! #naturalhome #toxicfree #toxinfree #essentialoilhome #dirtyoven #ovencleaner #naturalovencleaner #scienceclass #greasebuster ♬ original sound - WildNFreeFarms

Kenjük be ezzel az egész sütőt, különösen azokra a helyekre figyeljünk, amelyek nagyon piszkosak.

Az én esetemben ez az egész sütő volt. Hagyjuk állni minimum két órán át, de a legjobb egy éjszakán át.”

A tiktoker elmondta, hogy ha nagyon makacs foltok vannak a belsejében, bekapcsolhatjuk a sütőt nagyon alacsony hőmérsékleten, vagy néha elég csak a világítást is, hogy egy kis meleget adjunk neki.

„A hő segít feloldani a zsírt” – magyarázta.

„Miután hagytad egy ideig állni, spricceld le egy kis ecettel. Én egy 50 százalék víz, 50 százalék ecet és egy kis citrom illóolaj oldatot készítettem.

Ez segít, hogy szódabikarbóna az ismerős kémiai reakciótól pezsegjen és legyőzze a szennyeződéseket. Persze ez nem egy olyan házi készítésű megoldás, amit csak felkensz és letörölsz. Legyünk őszinték, létezik ilyen egyáltalán, akár durva vegyszer formájában is?

Némi izommunkát igényel, különösen, ha hagytad annyira összekoszolódni, mint én.

Hiszed vagy sem, valójában csak körülbelül 10 percig súroltam, ennyire könnyen lejött minden.

Amint látod, ez a nem mérgező megoldás és elég jól működik. Egyedül a két üveg között maradtak foltok, ahova nem férek hozzá, szóval azt mondanám, hogy jól végeztem a munkát” – fejezte be.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk

ÉLETMÓD
Forró téma: nem jó ötlet a partnerrel közös ágyban aludni - figyelmeztetnek a dokik
Egészségügyi kockázata van annak, ha közös az ágyad a pároddal.

Megosztom
Link másolása

Egy orvos komoly vitát robbantott ki arról, hogy jó ötlet-e a partnerrel közös ágyban aludni. Egy párkapcsolatban ugyanis elég sok időt töltünk együtt az ágyban, akár alvással vagy akár tévénézéssel.

Viszont a szakértő szerint a párok számára nem mindig egészséges a közös ágy. Dr. Karan Rajan,

egy népszerű orvos-influenszer arra figyelmeztetett, hogy a partner horkolása megzavarhatja a mélyalvást, azaz a REM-alvást, ami elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez.

Dr. Rajan a TikTokon több millió követőjének elmondta, hogy az eltérő alvási ciklusok gondot okozhatnak a párok között.

A közös ágyban megnövekedhet a testhőmérséklet, ami szintén rossz hatással van az alvás minőségére.

„Az elalváshoz szükséges, hogy a testünk hőmérséklete csökkenjen. Ha közös ágyban alszunk, emelkedik a testhőmérséklet, így tovább tart elaludni"

– magyarázta.

Sokan szeretnek összebújni egy hosszú nap után, így ez a vélemény sok követőnél kiverte a biztosítékot - írta meg a LadBible.

Egy kommentelő bevallotta, hogy túlságosan szereti az öleléseket ahhoz, hogy egyedül aludjon.

Mások viszont örömmel mondanának búcsút az ágypartnerüknek. Egy így kommentelő ezt írta: „A férjemmel teljesen eltérő az alvási ritmusunk és stílusunk, nyolc éve külön alszunk, és imádjuk!"

Egy másik kommentelő pedig így írt: „Válás után. Életem legjobb alvása!”

Nem ez az első alkalom, hogy az alvási szokások vitát váltottak ki az elmúlt hetekben.

Martin Lewis fogyasztói szakértő kérdést tett fel követőinek az X-en ugyanerről a témáról.

A bejegyzése így szólt: „Mai Twitter szavazás: Ti és a veletek élő partner/házastárs ugyanabban vagy külön hálószobában alszotok?”

Előzőleg olvasott egy cikket a The Times-ban, amelyben egy újságíró bevallotta, hogy ő az egyetlen a barátai közül, aki ugyanabban az ágyban alszik a férjével.

A Lewis szavazására leadott 82 058 szavazat alapján egyértelmű győztes volt.

A szavazók körülbelül 71 százaléka mondta, hogy megosztja az ágyát a partnerével. A második legnépszerűbb opció - külön hálószobák - 14,8 százalékot kapott, míg csak 1 százalék mondta, hogy külön ágyakban alszik ugyanabban a szobában. Persze tegyük hozzá, hogy aki külön alszik, lehet, hogy még névtelenül sem szavazott. Ti együtt alszotok?


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk