Nánási Pál: „Nóri nekem mindig a múzsám marad”
Nánási Pál az ország egyik legkeresettebb fotósa, évtizedek óta készít címlapfotókat és olyan meghatározó portrékat, amelyeket még sokat fogunk látni a hazai hírességekről. Megszámlálhatatlan sztárral dolgozott már együtt. Bár megvannak a maga hagyományos módszerei, mindig lépést tart a trendekkel, miközben két lábbal a földön jár, és sosem feledkezik meg a családjáról sem.
- Láthatóan nagyon foglalkoztatja a mesterséges intelligencia. Tart attól, hogy elveszi a munkáját?
- Jelenleg azt tudom, hogy fel kell kötni a gatyánkat, ha szembe akarunk nézni a mesterséges intelligenciával (AI). Amikor megláttam, hogy mire képes az AI, teljesen elsápadtam. Komoly aggodalmaim vannak azzal kapcsolatban, hogy meddig tarthatjuk meg az állásunkat, ugyanis az AI olyan dolgokra képes, amit sosem gondoltam volna.
Hogy elveszi-e a munkámat, talán nem teljesen, de az biztos, hogy a kreatív iparra nagy hatással lesz.
- Azt akarja mondani, hogy a szakmája komoly veszélyben van?
- Nézze, én hétéves korom óta fotózok, közel negyvennégy éve, de még sosem voltam ennyire kétségbe esve a munkámmal kapcsolatban, mint most. Tudom, hogy az AI mire képes, kipróbáltam. Egy napon álltam a konyhában, és néztem, hogy milyen szépen megvilágít a fény egy körtét. Lefotóztam a gyümölcsöt, majd megkértem az AI-t, hogy csináljon egy képet egy körtéről, egyszerű szavakat adtam meg a parancsban, végeredményben pedig jobb képet készített, mint én ott az adott megvilágításban.
- Egy profi könnyen megkülönbözteti, hogy melyik képet készítette ember, és melyiket gép? Mert ez nem mindenkinek egyértelmű.
- Talán az óriásplakátokon valóban nem látszik, hogy melyik képet készítették MI-al, és melyiket emberi munkával, de én látom a különbséget, és megértem azokat a vállalkozókat, akik a robot mellett döntöttek. Így megspórolják a több milliós költséget, ami egy fotózással jár. Igaza van abban, hogy
Az új kiállításom is erre a koncepcióra épült. Színészeket fotóztam le különböző szituációkban, amelyeket a CharGPT-vel generáltam. Majd ezeket a szituációkat továbbítottam az AI számára, és arra kértem, hogy készítsen képeket az adott színészekről. A hasonlóság ijesztő. A kiállítás célja, hogy összehasonlítsa az általam készített klasszikus fotográfiát a robot által készített képpel. Közben arra kérem a látogatókat, hogy döntsék el, melyik kép az enyém.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
- Felkészült arra is, hogy a közönségnek jobban fognak tetszeni az AI fotói?
- Természetesen ezt is számításba vettem, sőt vannak olyan képek, amelyeket a mesterséges intteligencia készített, mégis elégedettebb vagyok vele, mint a saját fotómmal, és ez nem gond. A kiállítással pontosan arra szeretnék rávilágítani, hogy vigyázzunk, mert a technológia ügyesebb nálunk. Ráadásul olyan gyorsasággal fejlődik, ahogy az ember sosem fog. Több, mint fél év telt el azóta, hogy elkészítettem a kiállítás anyagát, de azóta több frissítés is megjelent, amelyekkel talán még jobb képeket tud készíteni az AI. Eleinte azért foglalkoztatott a téma, mert meg akartam szelídíteni, de mostanra elbizonytalanodtam. Kíváncsi vagyok, hol van a vége. Utazás közben is sokat fotózok, amikor a családdal mondjuk Ázsiába utazunk. Sok szép és érdekes embert látok ezeken az utazásokon, de nem vagyok egy street fotós. Túl bátortalan vagyok ahhoz, hogy egyszerűen odalépjek valakinek az aurájába, és lefotózzam. Nekem ez nem menne, legfeljebb azt tudom elképzelni, hogy odalépek egy idegen emberhez és udvariasan meghívom a stúdiómba, hogy lefotózzam.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
- Szereti megismerni a modelljeit?
- Nem tudom elengedni, hogy megismerjem a modelleket. Ebből a célból tettem egy órát a stúdióba, amely mindig 3 órát mutat, hogy a modellek ne az idővel foglalkozzanak, ugyanis sosem lehet előre tudni, hogy mennyi idő kell egy jó képhez. Van, hogy több óra, és van, hogy elég fél óra.
Erre azért van szükség, mert az emberek többsége a kamera láttán kellemetlenül érzi magát, ezért a fotósnak feladata, hogy empatikus legyen a modellekkel, még akkor is, ha ez időbe kerül. Sokáig még egy tükröt is tettem a stúdióba, hogy a modellek lássák magukat fotózás közben, majd rájöttem, hogy óriási hibát követtem el vele, ugyanis mindenki csak a tükröt nézte, nem pedig engem. Ezért fogtam és eltettem a tükröt, hogy én legyek a tükör az emberek számára. Nekem kell visszaadnom azt a szépséget, ami az emberekben van – remélem, hogy az AI erre sosem lesz képes.