FONTOS

Vakrandit és tengerparti sétát is szimulálnak a virtuális valóság alapú terápiában

Skizofrén betegek kommunikációs- és érzelem-észlelési készségét fejlesztik a Semmelweis Egyetemen.

Megosztom
Link másolása

Vakrandit és tengerparti sétát is szimulálnak abban a világviszonylatban is egyedülálló, virtuális valóság alapú terápiában, mellyel a skizofrén betegek kommunikációs- és érzelem-észlelési készségét fejlesztik a Semmelweis Egyetemen.

A betegséggel küzdők számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy a gyógyszeres kezelés után visszailleszkedjenek a társadalomba. Ebben a rehabilitációs folyamatban tud segíteni az új eljárás, melyet a Semmelweis Egyetem szakemberei dolgoztak ki. A terápiáról a Semmelweis.hu számolt be.

„A skizofréniát a rokkantsághoz vezető 20 leggyakoribb ok között tartják számon, az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint körülbelül 24 millió ember lehet érintett” – mondja dr. Vass Edit, a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás klinikájának tanársegédje, a nemzetközileg is újdonságnak számító virtuális valóság (VV)-terápia egyik kidolgozója.

E speciális mentális probléma ismétlődő pszichotikus epizódokkal járó betegség, melyben a páciens kapcsolata megszakad a valósággal. Gyakoriak a hallucinációk, téveszmék, a betegek gondolatmenete gyakran követhetetlenné, beszédük rendezetlenné válik. A páciensek visszahúzódóbbak lesznek, és nehezebb velük kommunikálni.

„Az esetek 75%-ában a betegség funkcióromlással jár együtt: a független életvezetésre való képesség csökken, a munka és a szociális élet terén elmaradnak a sikerek a pácienseknél a gyógyszeres és hagyományos terápiák ellenére is. Ez érinti hozzátartozóikat, baráti és munkahelyi környezetüket is, vagyis a betegség társadalmi terhe rendkívül jelentős” – mondja dr. Vass Edit.

A VR-ToMIS (Virtual-Reality based Theory of Mind Intervention in Schizophrenia) névre keresztelt módszerrel a betegek úgynevezett „mentalizációs” készségét próbálják fejleszteni, ami a szakirodalom alapján az egyik legszorosabb kapcsolatot mutatja az életben való boldogulással – magyarázza dr. Simon Lajos egyetemi docens, a Semmelweis Egyetem Virtuális Valóság és Emóció kutatócsoportjának vezetője, majd hozzáteszi:

„A mentalizáció leegyszerűsítve az a képességünk, mellyel mások belső állapotát, érzéseit, gondolatait, vágyait értelmezzük. A szkizofrén betegek hajlamosak mások üzeneteit hibásan dekódolni. Például nem értik az iróniát, a metaforákat, vagy félreértenek bizonyos gesztusokat. Az általunk kidolgozott módszer e készség fejlesztésében lehet hatékony”.

Bár a skizofrénia más aspektusainak VV-terápiás kezelésére már voltak kísérletek, ez az első olyan, mely kifejezetten az érzelem-felismerés javítását és a másik ember szándékának jobb megértését szolgálja.

A VR-ToMIS terápia egy bevezető és nyolc 50 perces intervenciós foglalkozásból áll, melynek során virtuálisan szimulált, a valóságban gyakran előforduló szituációkba helyezve a betegeket megtanítják őket a másik fél reakcióinak pontosabb értelmezésére.

A szimulációs gyakorlatokat a brit vTime cég ingyenes szoftvereinek segítségével fejlesztette a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika kutatócsoportja.

A páciensek a foglalkozásokon egy úgynevezett VR-szemüveget viselnek, melynek segítségével hétköznapi, valósághű helyzeteket élhetnek át, miközben a terapeuta által irányított ún. avatárral kommunikálnak. Ilyen lehet például egy vízparti séta, mely során az avatár a beteg segítségét kéri elveszett kutyájának kereséséhez.

A terápia során egyebek mellett szimulálnak vakrandit, új lakótárssal összeköltözést, beszélgetést egy kávézó teraszán vagy éppen ismerkedést egy új munkatárssal.

„A gyanakvás a szkizofrén állapotokban egy domináns gondolatrendszer, és az általunk fejlesztett terápia segítségével a beteg megtanulhatja, hogyan, miből tudja felismerni, hogy a másik félnek általában nincsenek hátsó szándékai” – mondja dr. Vass Edit.

A szoftverbe ezért többszörösen tesztelt dialógusokat építettek a kutatók, hogy a leghatékonyabb párbeszéd formákat használhassák az ülések során, melyek gyakoriak a hétköznapokban, és ötvözik az irónia, metafora vagy a humor elemeit.

A szimulációt egy interaktív gyakorlat követi, mely szakasz elemző megbeszéléssel zárul. Ezután egyszer vagy kétszer megismétlik a teljes folyamatot, hogy a kipróbált helyzetek, a kognitív folyamatok és a megélt érzelmi állapotok rögzüljenek.

A teljes cikket itt olvashatjátok.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


Sassy - sassy.hu
1970. január 01.


Megosztom
Link másolása


Megosztom
Link másolása

Sassy - sassy.hu
1970. január 01.


Megosztom
Link másolása


Megosztom
Link másolása


Sassy - sassy.hu
1970. január 01.


Megosztom
Link másolása


Megosztom
Link másolása


Sassy - sassy.hu
1970. január 01.


Megosztom
Link másolása


Megosztom
Link másolása