ÉLETMÓD

„Lehet az avokádónál egészségesebb a zsírszalonna” - a magyar diétaguru szerint ezek a legfontosabb szabályok

A megszaporodott, sokszor kéretlen tanácsok és divatböjtök korában nehéz eldönteni, mit is értünk egészséges életmód alatt. Újhelyi Szende táplálkozási tanácsadóval beszélgettünk arról, a “mentes” és a “light” miért nem tartoznak ebbe a kategóriába, szakértői szemmel jártuk körül a diéta-vidámparkot.

Megosztom
Link másolása

Az egészséges életmódra vitán felül szüksége van mindenkinek, hogy megfelelően működjön a szervezete. Egészséges testtel és elmével az életet nemcsak túlélni, hanem megélni is lehet. Meglepő, de lehet az avokádónál egészségesebb a zsírszalonna, lehet gyorsabb a helyes életmód a hagyományos magyar főzési rituáléknál, és ki lehet hozni egy hónapban akár 30-40 ezer forintból is az egészséges étkezést.

Újhelyi Szendének se ismeretlen terep a fogyókúra-labirintus. Volt idő, amikor plusz kilókkal élt, és minden elérhető módszert bevetett a lefaragásukra. Egy ponton megelégelte a csodakúrák világát, és szerette volna megérteni a teste működését. Azóta szorongásmentesen és egészségesen él családjával. 3 fő szempontot követ az étrendek összeállításánál: a hormonális egyensúlyt, a sejtszintű táplálást és a bélflóra egészségét.

Az egészséges étkezés lehet olcsó és gyors

„Az egészséges étkezés nem azt jelenti, hogy a light, a gluténmentes, a cukormentes meg a fitt cuccokat vesszük a polcról. Nem ez a minőség, pedig az egészséghez az kell. Tehát kevesebb késztermék, kevesebb feldolgozott termék és több valódi tápanyagsűrűségű étel”

- jelöli ki szakemberként az egyértelmű határt a megvonás és az egészséges életmód közt.

Aki gluténérzékeny vagy cukorbeteg, annak nem sok választása van, viszont

akinek nincs problémája a gluténnel, nem attól lesz egészséges, ha a továbbiakban cirokliszten él.

Ideig-óráig teljesen rendben van, ha valamit megvonunk magunktól, de életvitelszerűen nem vezet jóra.

Hol rontjuk el biztosan?

Egy darabig minden diéta működik, az elért eredmény megtartásában viszont kevés jeleskedik. Torzíthatják a testképet, szélsőségek közt tarthatják az embert. A feszesen figyelt kalóriák, az állandó testkép-kontroll oly mértékű folyamatos stressznek teszi ki a szervezetet, ami mérgezőbb lehet egy extrán elnassolt nápolyinál.

Napi ötször eritrit, állandó fehérjepótlás vagy épp 0 zsír - a teljes tévutak

Ha napi ötször kívánsz és eszel édességet, teljesen mindegy, cukoralkoholt, gyümlcscukrot vagy finomított cukrot eszel, mindegyik káros lesz. A mérték a lényeg az egészséges táplálkozásban. Az sem megoldás, ha a cukorbeteg megeszik egy tepsi süteményt eritrittel, mert azt bizony a máj és a bélrendszer sem teszi zsebre. Fáról szedett gyümölcsből is bőven elég egy nap 200-250 gramm az Újhelyi Szende által is forgatott tanulmányok szerint.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

ℯ ℯℯ (@ujhelyiszende_etrend) által megosztott bejegyzés

Egyes diéták szerint az a jó, ha a zsiradék mennyisége a 0-hoz konvergál. Ez is egy olyan véglet, ami nem követendő. Nem jó mindent zsírban áztatni, de a szervezetnek nagy szüksége van lipidekre.

„Van ebben egy egészséges balansz, amit meg kell találni” - ez pedig mindenkinél már Szende szerint.

A fogyás, a súlymegtartás vagy a tömegnövelés mind egészséges berkeken belül történjen. 2-4 hónapig belefér a megvonás vagy épp túlzott bevitel, az időszak végén azonban vissza kell állni. A folyamatosan túl sok vagy túl kevés cukor, fehérje vagy épp zsír soha nem tesz egészségessé.

A stressz sokkal veszélyesebb és szépségrombolóbb a plusz tíz kilónál.

Elcsépelt persze a stresszre hivatkozni, ám óriási hatással van a belső folyamatainkra, sőt. Ha valamilyen ételintoleranciánk, autoimmun betegségünk van, az szintén okozhat krónikus stresszt. A folyamatos belső feszültség pedig nem idegesség, hanem mondjuk puffadás, emésztőrendszeri problémák vagy erős mentális ingadozások formájában jelenik meg.

Diéták, méregtelenítések, léböjtök veszélyei

Újhelyi Szende szerint nem kellene drasztikus diétákban gondolkodnunk, egy folyamatos, kiegyensúlyozott, étrend, örömmel teli életvitel kialakítása a célszerű.

„Szinte már divat az, hogy egész évben bármiféle tudatosság nélkül eszünk, kisebb-nagyobb függőségekkel küzdünk,

aztán amikor már érezzük, hogy valami nagyon nem kerek, drasztikusan változtatunk egy rövid időre.

Ez ugyanaz, mint amikor egész évben kosz és kupleráj van a lakásban, majd tavasszal egy hétre rendet rakunk. Egy hétig lehet, hogy rend volt, de ez egy sehová nem vezető út.”

Ha már diéta, itt a szakértő tippjei, hogyan csináljuk jól

„Mielőtt bármit változtatunk, gondoljuk át, mint is akarunk. Tervekben, célokban és alcélokban gondolkodjunk, legyen víziónk.”

Újhelyi Szende szerint legyen egy képünk arról, hogyan szeretnénk érezni magunkat, vagy épp milyen formában szeretnénk mutatkozni – nem csak bikiniszezonban. Fontos tudatosnak lenni, és időt szakítani a folyamatra ahelyett, hogy csak beleesünk egy léböjtbe. Először minőségben változtassuk meg az étkezést.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

ℯ ℯℯ (@ujhelyiszende_etrend) által megosztott bejegyzés

Adjunk ennek időt. Mondjuk legyen 3 hónap, majd toldjuk meg még pár szabállyal, tegyünk félre néhány élelmiszert. Aztán ahogy elértük a célt, állítsuk vissza az egyensúlyt, már nem kell annyi szabály, sőt. Nem lehet életünk végéig fogyókúrázni.

Ha nagyon nagy a súlyfelesleg, 5-10 kiló helyett mondjuk egy 40-es, jelöljük ki a kisebb célokat. Az 5 kiló fogyás kevésbé rémisztő, mint a sokkal nagyobb számok.

Bármilyen diétát vagy új életmódot is kezdünk el, előtte legyen fogalmunk arról, mi zajlik majd a testünkben. Ha tökéletes egészségnek örvendünk, akkor akár az általános diéták is lehetnek jók. Ha viszont van egy kis hormonprobléma, inzulin-rezisztencia vagy más egészségügyi kibillenés, speciális diéta és életmód nélkül kis eséllyel érünk célt.

Ezek az állapotok ugyanis akadályozhatják a fogyást, IR esetén például a kalóriadeficites étkezés nem működik, ellenben a kudarcélmény garantált.

Tipikus esete ennek az a barátnő, aki „már mindent kipróbált”, de nem bír fogyni, vagy folyamatosan puffad, rossz a közérzete.

„Ilyenkor nem lesznek kitérők, 2 éves kínlódások, amikor nem jó irányba haladunk. A személyre szabott táplálkozással egyből a megfelelő irányba tudunk indulni, és hamar megtalálható a működő diéta vagy életmód.”

Az egészséges étel és élet NEM macerás vagy drága

Alaptalan az a hiedelem, hogy egészségesebben étkezni sok hűhóval jár. Újhelyi Szende például folyamatosan posztol arról a közösségi médiában, milyen gyorsan főz meg egészséges variációkat több napra az egész családjára anélkül, hogy junkfood kerülne a tányérra. Arról is született már content, hogyan lehet egy 4 tagú családnak 120 ezer forintból kihozni egy teljes havi egészséges étkezést.

A legjobb az egészben, hogy ehhez még csak az avokádós szendvicsekig sem kell eljutni.

Azt látom, hogy a városban élők sokkal nagyobb veszélyben vannak, mint az aprófalvak lakói, a hagyományos magyar étkezést folytatók. Egy faluban kevesebb a késztermék. Nevelgetik a csirkét, házi szalonnát esznek reggelire... ez minta lehet a városiaknak.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

ℯ ℯℯ (@ujhelyiszende_etrend) által megosztott bejegyzés

A zsírszalonna persze akkor opció, ha az életmód is ehhez igazodik, a kanapén heverészéshez valóban nincs szükségünk sok kalóriára, mert abból csak rossz koleszterin meg zsírpárnák lesznek.

Teljesen oké, ha döcögős az út

Az életmódváltáshoz elköteleződés kell. A legnagyobb nehézség talán, hogy az előrehaladást akadályozó elvárásokat társítunk az életmódváltáshoz. Évtizedek szokásrendszereit nem lehet varázsütésre felszámolni, ezért jó, ha türelmesek vagyunk magunkkal.

“Engedjem meg magamnak, hogy néha legyek béna. Néha elgyengülhetek, na és akkor mi van? Másnap folytatom teljes gőzzel. Megint igyekszem, megint megbotlok – teljesen rendben van, ha néha döcögős az út, mert az életmódváltás nem megy csettintésre. Legyünk magunkkal kedvesek és elfogadóak” - hangzik el a legfontosabb diétás szabály.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


ÉLETMÓD
A te paradicsomod is nagyobb és édesebb lesz ettől a konyhai hulladéktól
Van otthon valami, amit eddig kidobtál, pedig a paradicsom egyszerűen imádja.

Megosztom
Link másolása

A paradicsom rengeteg tápanyagot igényel, és bármilyen gazdag is a talaj, amibe ültetted, gyorsan kimeríthet a tápanyagokat. Ezért fontos a rendszeres trágyázás, így a növények egészségesek és erősek maradnak, és bőséges termést hoznak.

Bár sokféle műtrágya kapható, sokan nem szívesen használják az ilyesmit. De van egy konyhai hulladék, amit egyébként kidobnál, viszont a paradicsom imádja: ez a kávézacc.

Ha otthon kávét főzöl, ne dobd ki a zaccot, hanem használd fel a paradicsomok trágyázásához.

A kávézacc segít enyhén savasabbá tenni a talajt, ami ideális a paradicsomnövények számára. Körülbelül két százalék nitrogént, valamint foszfort és káliumot tartalmaz, amelyek mind nagyon fontosak a növekedésükhöz.

Ha szeretnéd kipróbálni, egyszerűen szórj egy csészényi kávézaccot a paradicsom növényed tövéhez, és keverd el a talaj felső 5-10 centijébe.

Ez segít, hogy a zacc lebomoljon és felszabaduljanak a benne lévő tápanyagok.

A kávézaccot komposztálóba is teheted, majd a komposztot trágyaként használhatod. Érdemes arra azért figyelni, hogy a kávézacc kevesebb, mint 20 százaléka legyen a komposztodnak, mert ha több, akkor túl savas lesz a talaj, ami nem jó a növényeknek.

Készíthetsz kávézacc teát is, ha két csésze zaccot adsz teszel egy vödör vízhez, és hagyod állni néhány órán át vagy egy éjszakát.

Ezt a keveréket folyékony trágyaként használhatod a kertben és cserepes növényeknél.

Az egyetlen dolog, amit észben kell tartani, hogy a kávézacc nem hat azonnal, mint a műtrágya. Néhány hétig is eltarthat, mire a tápanyagok felszabadulnak a talajban és segítenek a növényeknek.


Megosztom
Link másolása

ÉLETMÓD
Így lesz újra ragyogó a sütőd mindössze 10 perc alatt, és nem kell hozzá drága tisztítószer sem
Tisztítsd ki a sütőt két összetevőből álló, teljesen természetes, nem mérgező tisztítószerrel
Fehér Adél - sassy.hu
2024. május 27.


Megosztom
Link másolása

Rövid idő alatt is lehetsz alapos, ha a sütődről van szó. Ezzel a módszerrel nem kell túl sokáig súrolnod, hiszen az alapos sütőtakarításnak nem feltétele, hogy órákig tartó, fáradságos munka legyen.

10 perc alatt ragyogóvá varázsolhatod a sütődet, és csak két olcsó termékre lesz szükséged, amelyek valószínűleg már most is ott lapulnak a kamrádban.

A TikTok -ra került fel ez a módszer, @wild_n_freefarms osztotta meg, hogyan tisztítja ki szupergyorsan a sütőjét.

Ezt mondta: „Ebben az évben minden nap alaposan kitisztítok egy dolgot, és ma ezt a piszkos sütőt támadtam le. Nem tagadom, hogy utálok sütőt takarítani, de valakinek ezt is meg kell csinálni, szóval álljunk neki.”

Pontosan bemutatta, hogyan tisztítja ki a sütőjét ragyogó tisztára: „Egy teljesen természetes, nem mérgező tisztítószert készítek, szódabikarbónából és vízből, amit pasztává keverek.

@wild_n_freefarms Clean my nasty oven with me using just baking soda and vinegar! #naturalhome #toxicfree #toxinfree #essentialoilhome #dirtyoven #ovencleaner #naturalovencleaner #scienceclass #greasebuster ♬ original sound - WildNFreeFarms

Kenjük be ezzel az egész sütőt, különösen azokra a helyekre figyeljünk, amelyek nagyon piszkosak.

Az én esetemben ez az egész sütő volt. Hagyjuk állni minimum két órán át, de a legjobb egy éjszakán át.”

A tiktoker elmondta, hogy ha nagyon makacs foltok vannak a belsejében, bekapcsolhatjuk a sütőt nagyon alacsony hőmérsékleten, vagy néha elég csak a világítást is, hogy egy kis meleget adjunk neki.

„A hő segít feloldani a zsírt” – magyarázta.

„Miután hagytad egy ideig állni, spricceld le egy kis ecettel. Én egy 50 százalék víz, 50 százalék ecet és egy kis citrom illóolaj oldatot készítettem.

Ez segít, hogy szódabikarbóna az ismerős kémiai reakciótól pezsegjen és legyőzze a szennyeződéseket. Persze ez nem egy olyan házi készítésű megoldás, amit csak felkensz és letörölsz. Legyünk őszinték, létezik ilyen egyáltalán, akár durva vegyszer formájában is?

Némi izommunkát igényel, különösen, ha hagytad annyira összekoszolódni, mint én.

Hiszed vagy sem, valójában csak körülbelül 10 percig súroltam, ennyire könnyen lejött minden.

Amint látod, ez a nem mérgező megoldás és elég jól működik. Egyedül a két üveg között maradtak foltok, ahova nem férek hozzá, szóval azt mondanám, hogy jól végeztem a munkát” – fejezte be.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk

ÉLETMÓD
A Rovatból
Forró téma: nem jó ötlet a partnerrel közös ágyban aludni - figyelmeztetnek a dokik
Egészségügyi kockázata van annak, ha közös az ágyad a pároddal.

Megosztom
Link másolása

Egy orvos komoly vitát robbantott ki arról, hogy jó ötlet-e a partnerrel közös ágyban aludni. Egy párkapcsolatban ugyanis elég sok időt töltünk együtt az ágyban, akár alvással vagy akár tévénézéssel.

Viszont a szakértő szerint a párok számára nem mindig egészséges a közös ágy. Dr. Karan Rajan,

egy népszerű orvos-influenszer arra figyelmeztetett, hogy a partner horkolása megzavarhatja a mélyalvást, azaz a REM-alvást, ami elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez.

Dr. Rajan a TikTokon több millió követőjének elmondta, hogy az eltérő alvási ciklusok gondot okozhatnak a párok között.

A közös ágyban megnövekedhet a testhőmérséklet, ami szintén rossz hatással van az alvás minőségére.

„Az elalváshoz szükséges, hogy a testünk hőmérséklete csökkenjen. Ha közös ágyban alszunk, emelkedik a testhőmérséklet, így tovább tart elaludni"

– magyarázta.

Sokan szeretnek összebújni egy hosszú nap után, így ez a vélemény sok követőnél kiverte a biztosítékot - írta meg a LadBible.

Egy kommentelő bevallotta, hogy túlságosan szereti az öleléseket ahhoz, hogy egyedül aludjon.

Mások viszont örömmel mondanának búcsút az ágypartnerüknek. Egy így kommentelő ezt írta: „A férjemmel teljesen eltérő az alvási ritmusunk és stílusunk, nyolc éve külön alszunk, és imádjuk!"

Egy másik kommentelő pedig így írt: „Válás után. Életem legjobb alvása!”

Nem ez az első alkalom, hogy az alvási szokások vitát váltottak ki az elmúlt hetekben.

Martin Lewis fogyasztói szakértő kérdést tett fel követőinek az X-en ugyanerről a témáról.

A bejegyzése így szólt: „Mai Twitter szavazás: Ti és a veletek élő partner/házastárs ugyanabban vagy külön hálószobában alszotok?”

Előzőleg olvasott egy cikket a The Times-ban, amelyben egy újságíró bevallotta, hogy ő az egyetlen a barátai közül, aki ugyanabban az ágyban alszik a férjével.

A Lewis szavazására leadott 82 058 szavazat alapján egyértelmű győztes volt.

A szavazók körülbelül 71 százaléka mondta, hogy megosztja az ágyát a partnerével. A második legnépszerűbb opció - külön hálószobák - 14,8 százalékot kapott, míg csak 1 százalék mondta, hogy külön ágyakban alszik ugyanabban a szobában. Persze tegyük hozzá, hogy aki külön alszik, lehet, hogy még névtelenül sem szavazott. Ti együtt alszotok?


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk

ÉLETMÓD
9 egyszerű lépéssel egy hét alatt elérhető a bikinialak? A táplálkozási szakértő szerint igen
Az ő feladata volt, hogy Harry herceget formába hozza az esküvőjére, és sikerült neki.

Megosztom
Link másolása

Úgy érzed itt a nyár a nyakadon, de a kívánt bikinialakot még nem sikerült elérni?

Ne aggódj, mondja Gabriela Peacock táplálkozási szakértő. A The Sun magazinak most elárulta azt a 9 egyszerű változtatást, amit te is megtehetsz, hogy már egy hét alatt látványos változást érj el.

„Bár a "beach body" elérése egyetlen hét alatt nem hangzik reálisnak vagy egészségesnek, vannak egyszerű életmódbeli változtatások, amelyeket bárki megtehet, hogy rövid időn belül magabiztosabbnak és energikusabbnak érezze magát.”

-állítja a szakértő, aki Harry hercegen kívül dolgozott már együtt Beatrice hercegnővel és Ellie Gouldinggal is.

1. Stratégiai hidratálás

Kezdd a napot gyógyteákkal, például zöld teával, amelyek anyagcsere- és antioxidáns-erősítő tulajdonságaikról ismertek. És maradj hidratált egész nap citrommal vagy uborkával ízesített vízzel, így segítheted az emésztést és csökkentheted a puffadást.

2. Csökkentsd a nátriumbevitelt

A magas nátriumbevitel vízvisszatartáshoz vezethet, ami miatt puffadtnak tűnhetsz. Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, és helyette válassz friss gyümölcsöket és zöldségeket. Az ételeket só helyett ízesítsd fűszerekkel és fűszernövényekkel.

3. Növeld a fehérjebevitelt

A fehérje segít az anyagcsere fokozásában és a sovány izomtömeg megőrzésében. Kezdd el beépíteni az étkezéseidbe a sovány fehérjeforrásokat, például a csirkemellet, a halat, a tofut és a hüvelyeseket.

Cseréld le a napközbeni ropogtatnivalót vagy a túlságosan feldolgozott müzliszeleteket magasabb fehérjetartalmú alternatívákra, például felvágottra, görög joghurtra, főtt tojásra, szeletelt zöldségekre humusszal vagy mogyoróvajas almaszeletekre.

Ezek a nassolnivalók segítenek elkerülni a vércukorszint megugrását, valamint hosszabb ideig jóllakottan tartanak.

4. Válassz összetett szénhidrátokat

Válassz olyan összetett szénhidrátokat, mint a quinoa, a barna rizs, az édesburgonya és a teljes kiőrlésű gabonafélék.

Ezek a szénhidrátok tartós energiát biztosítanak, és hosszabb ideig tartják a teltségérzetet, csökkentve az egészségtelen nassolnivalók iránti sóvárgást.

5. Válaszd a rostokat

Az olyan rostban gazdag élelmiszerek, mint a gyümölcsök, zöldségek és teljes kiőrlésű gabonafélék segítik az emésztést, és hozzájárulnak ahhoz, hogy jóllakottnak érezd magad.

Törekedj arra, hogy minden étkezésbe kerüljenek rostok az egészséges emésztés és a testsúlyszabályozás támogatása érdekében.

Ha emésztőrendszered jól működik, kevésbé valószínű, hogy a tengerparti nyaralás előtt puffadtnak és lomhának fogod érezni magad.

6. Nassolj okosan

Válassz tápanyagdús rágcsálnivalókat, például görög joghurtot, dióféléket és magvakat. Ezek a rágcsálnivalók egészséges zsírokat és rostokat tartalmaznak, hogy az étkezések között is jóllakott maradj, és szabályozza a vércukorszintet is.

7. Figyelj az adagok méretére

Használj kisebb tányérokat és tálakat az adagok szabályozásához és a túlevés megelőzéséhez. Próbálj odafigyelni, hogy akkor se szaladjon el veled a ló, ha nem otthon eszel.

8. Csökkentsd a folyékony kalóriákat

Kerüld a cukros italokat és a túlzott alkoholfogyasztást, mivel ezek üres kalóriák, amelyek könnyen hozzájárulhatnak a súlygyarapodáshoz.

Maradj inkább a víz, a gyógyteák, például a zöld és a borsmenta tea, valamint a friss gyümölcsökkel ízesített szénsavas víz fogyasztása mellett.

Fontold meg azt is, hogy a zab- vagy tehéntej helyett mandula- vagy kesudiótejet válassz, hogy alacsonyabb kalóriatartalmú vegán alternatívát kapj.

9. Aludj eleget

Törekedj arra, hogy minden éjszaka 7-9 órát aludj.

Az alváshiány megzavarhatja a hormonszinteket, fokozhatja az egészségtelen ételek iránti sóvárgást, és negatívan befolyásolhatja az anyagcserét és az energiaszintet.

A magnézium-kiegészítők lefekvés előtti szedése segíthet ellazítani az izmokat és javíthatja az alvás általános minőségét.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk