A Palikék világa vendége volt nemrég Jaksity Kata.
Az adásban a televíziós szerkesztő-műsorvezető elmesélte, milyen volt a gyermekkora, hogyan találta megy az egyensúlyt a gyermeknevelés és a munka között.
Szó volt arról is, milyen a már nem fiatal nők helyzete ma, Magyarországon.
A most 51 éves Jaksity Kata arról is beszélt, milyen nehéz volt néhány éve újrakezdenie az elbocsátása után, ráadásul egyedülálló anyaként három gyerekkel.
2007-ben csatlakozott ugyanis az ATV stábjához, de 11 év után egyik napról a másikra közölték vele, hogy nem tartanak tovább igényt a munkájára.
"Ebbe a korom is belejátszott, hiszen egy olyan országban, olyan társadalomban élünk, ahol az idősebb nő már nem képvisel olyan értéket. Sok helyen. A munkámban találkozom olyan emberekkel, nálam egy picivel idősebb nőkkel, akik arra panaszkodnak, hogy már nem nagyon tudnak elhelyezkedni. Pedig ők még igenis tudnak még tanulni, de nem tartanak a munkájukra igényt."
- mondta. Most szerinte sokkal nehezebb a munkában váltani, mint 20 évvel ezelőtt. Azt is hozzátette:
"Bizonyos értelemben szívességet tettek nekem. Jó ideje nem éreztem komfortosan magam abban a műsorban. A kényszer miatt maradtam, nem mondhattam rá, hogy nem, csak azért, mert van egy másik vágyam, miközben három gyereket kell eltartanom."
Jaksity Kata elmondta, hogy a kirúgása után villámgyorsan kellett valamit felépíteni. Azt is mondta, hogy bár már forog a B oldal, még sokmindent szeretne csinálni. A 89 édesapja is még aktív, most éppen a magyar történelmet tanulmányozza, és arról ír.
Figyelmeztetést adtak ki a tonhalkonzervekkel kapcsolatban, amelyek egy olyan anyagot tartalmazhatnak, ami „óriási közegészségügyi kockázatot” jelenthet.
150 Európában véletlenszerűen tesztelt konzervből 148-ban higanyt találtak, amely bizonyos ráktípusokkal is összefüggésbe hozható.
A termékek több mint fele meghaladta az EU-ban engedélyezett 1 mg/kg határértéket.
A toxikus fém különösen veszélyes lehet várandós nőkre, mert károsíthatja a magzati agy fejlődését és tüdőkárosodást okozhat.
Anglia, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Németország tonhalkonzervjeit is megvizsgálták; Párizsban egy konzervben például rekordmagas, 3,9 mg/kg higanyszintet mértek.
A Bloom a Foodwatch France-szal közösen végezte a kutatást, és sürgős felhívást intézett a kormányokhoz az eredmények alapján. Felszólították az országokat, hogy „aktiváljanak egy védelmi záradékot” a 0,3 mg/kg feletti termékek értékesítésének megakadályozására.
Emellett kérték, hogy minden tonhalkonzervet távolítsanak el az iskolai menzákról, bölcsődékből, szülészetekről, kórházakból és idősotthonokból.
Karine Jacquemart, a Foodwatch France vezetője hozzátette:
„Ami végül a tányérunkon landol, egy óriási közegészségügyi kockázat, amelyet nem vesznek elég komolyan.
Nem adjuk fel, amíg nem lesz egy szigorúbb európai szabvány.”
Egy átlagos európai évente körülbelül 25 tonhalkonzervet fogyaszt, ami jelentős higanykitettséget jelenthet.
A higany különböző emberi és természetes forrásokból, például szén égetésével kerül a légkörbe. A higany mintegy 80%-a az óceánba jut, ahol a tengeri élőlények fogyasztják el. A tápláléklánc csúcsán végül olyan ragadozókban halmozódik fel, mint a tonhal.
A magas higanyszint kevésbé ismert hatásai közé tartozik a látás, a vesék és az idegrendszer károsodása is.
Patkányokon és egereken végzett kísérletek azt mutatták, hogy a higany fogyasztása különböző daganatokat is kiválthat - írja a The Sun.
A higanymérgezés különösen azok körében okoz aggodalmat, akik évek óta nagy mennyiségnek vannak kitéve.
A vállalat legújabb, karácsonyi reklámját sokan „hátborzongató disztópikus rémálomként” emlegetik.
Az új reklámfilm a Coca-Cola 1995-ös Holidays Are Coming kampánya előtt tiszteleg, vagy hát lopja az ötletet, még akkor is, ha az a cég sajátja volt. A videóban egy piros kamionflotta szeli át a havas utakat, hogy jéghideg Coca-Colát szállítson a karácsonyi díszbe öltözött kisváros lakóinak.
A klip sarkában azonban egy diszkrét felirat figyelmeztet: „Real Magic AI által készítve,”
utalva a Coca-Cola saját mesterséges intelligencia szoftverére.
Nem mindenki érzi az ünnepi varázst
Bár a kampány egy pillanatképet nyújt arról, hogy milyen lehet a reklámok jövője, sok fogyasztó csalódott a videóban, amelyet „szemétként,” „csúnyaként” és „lustán összedobottként” bíráltak.
„Vége a világnak, ha már a Coca-Cola karácsonyi reklámját is AI készíti”
– írta egy felhasználó az X platformon, a The Independent szerint. Egy másik a YouTube-kommentekben tette hozzá: „Szomorú látni, hogy egy AI program készítette ezt.”
„Most láttam egy AI által generált Coca-Cola reklámot a tévében… tényleg hagyjuk, hogy ez megtörténjen?”
– kérdezte egy másik X-felhasználó a Daily Mail beszámolója szerint.
„Olyan érzésem van, mintha a művészet és a bolygónk halálát nézném, és senki a világon nem törődne vele” – fakadt ki egy kommentelő.
A Coca-Cola érvei: gyorsabb, olcsóbb, modernebb
Jason Zada, az AI stúdió Secret Level alapítója – akik közreműködtek a projektben –, viszont azzal érvelt, hogy az emberi tényező még mindig ott van a reklámban, és ez adja a „melegségét.”
Zada az AdAge-nek elmondta, hogy egy ilyen komplex reklám AI használatával történő elkészítése nem olyan egyszerű, mint megnyomni egy gombot. Pratik Thakar, a Coca-Cola generatív AI-ért felelős alelnöke pedig hozzátette, hogy
a kampány ötvözi a márka „örökségét” a „jövő és a technológia” víziójával.
A technológia használatával nemcsak pénzt, hanem rengeteg időt is megspórolnak – érvelt Thakar. „Az időtényező az igazi előny. A hagyományos produkció sokkal tovább tartott volna. Ezen felül sokkal több változatot, személyre szabott és egyedi megoldásokat lehet készíteni” – magyarázta.
Mégis: hiányzik az érzelem
A reklám azonban sok Coca-Cola-rajongó szerint épp azt a meghittséget és érzelmet nélkülözi, ami a márka karácsonyi kampányait különlegessé tette. Íme az eredeti, 1995-ös film:
A vita már most komoly kérdéseket vet fel arról, hogy milyen irányba halad a reklámipar az AI technológia térhódításával.
Egyre több ember szedi az Ozempic és Wegovy fogyókúrás gyógyszereket, amelyek csodát ígérnek: gyors és látványos súlycsökkenést. De vajon mi történik, ha valaki leáll velük? A válasz: semmi jó. Egy friss tanulmány szerint a gyógyszerek abbahagyása után a páciensek többsége visszahízza a leadott súly kétharmadát, ráadásul romlik az egészségük.
Veszélyes játék a kilókkal
A gyógyszerek hatóanyaga, a semaglutid, a kutatók szerint ugyan látványosan segít a fogyásban, de
ha valaki leáll vele, emelkedik a vérnyomása és a koleszterinszintje, és megnő a szívroham vagy stroke kockázata.
Nem véletlen, hogy az orvosok egyre többet vitatkoznak arról, érdemes-e egyáltalán elkezdeni ezt a kezelést, ha az abbahagyása ilyen súlyos következményekkel járhat.
Mennyibe kerül ez a „csoda”?
Az Ozempic és Wegovy nem olcsó mulatság: ha a társadalombiztosító nem állja a költségeket, Amerikában havi 1000 dollárba is kerülhet, és ezt sokan egyszerűen nem engedhetik meg maguknak hosszú távon. Nem csoda, hogy az emberek 71%-a már az első évben abbahagyja a szedését, gyakran azért, mert elérte a célját, vagy nem bírta a mellékhatásokat vagy a költségeket.
Csak az ár a gond?
Nem csak az. A semaglutid szedése alatt is jelentettek már komoly mellékhatásokat, például
súlyos hányingert, hányást, sőt öngyilkos gondolatokat is.
Mégis, a gyógyszer forradalmasította az elhízás kezelését: 2023-ban körülbelül 5 millió embernek írták fel, és ezek 40%-a nem is cukorbetegség, hanem kifejezetten fogyás miatt kezdte el szedni.
Életre szóló kezelés?
A kutatók szerint, ha valaki hosszú távon meg akarja tartani a gyógyszerrel elért eredményeket, lehet, hogy egész életében szednie kellene. De vajon megéri ez az áldozat?
Az orvosok és a páciensek most azon vitáznak, hogy a gyógyszer valóban megoldás-e az elhízás problémájára, vagy csak egy újabb drága divat.
Az Ozempic és Wegovy lehet, hogy csodát ígér, de a valóságban sokkal több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Az biztos, hogy nem szabad félvállról venni, és mindenkinek alaposan át kell gondolnia, mit vállal, mielőtt belevág ebbe a kezelésbe.
Gyakran futok bele a közösségi oldalakon egy érthetetlen és ijesztő jelenségbe.
Nem csak nekem tűnt fel, és nem csak engem háborít fel.
Vannak, akik Facebookon mások halálhíre, tragédiákról, katasztrófákról, balesetekről szóló hírek alá röhögő fejet tesznek. akkor is, ha gyerekek haláláról van szó.
Sőt.
Akad, aki e hírek alatt poénkodni szokott.
Most ezekhez az emberekhez szólok.
Nem szégyellitek magatokat? Nem tanultatok illemet? Egy csepp emberség, tisztesség, empátia sem szorult belétek? Amúgy is, áruljátok már el, mégis mi ilyen "vicces" a tragédiákban?
Ha ne adj' Isten a ti családotokkal történne baj, nektek hogy esne, ha azon röhögnének mások? Ha azon poénkodnának? Ha kommentekben osztanák rólatok az észt és az idióta mémeket?
Felfogjátok egyáltalán, mennyire gáz, amit műveltek? És senki sincsen a környezetetekben aki rátok szólna, hogy mennyire bunkók vagytok?
Ha eddig senki nem szólt, akkor én most megteszem. Ti pedig kérlek, tegyétek már meg, hogy inkább nem reagáltok semmilyen módon ezekre a hírekre, ha képtelenek vagytok az empátiára.
És kérlek, tartsátok be az egyik közösségi aranyszabályt: ha nem tudsz segíteni, akkor legalább ne árts.