INSPIRÁLÓ

Így építheted fel sikeresen a személyes márkádat lépésről lépésre - akár egy hét alatt

Szinte lehetetlen kitűnni manapság a közösségi média felületein, de azért nem esélytelen. Hogyan sikerülhet? Ehhez adunk most tippeket.

Megosztom
Link másolása

Ha tartalomgyártó, marketinges, kisvállalkozó vagy, esetleg bárki más, aki szeretne kitűnni az online térben, akkor tudod, hogy a közösségi médiában érvényesülni szinte lehetetlen küldetés. A legfontosabb segítség hozzá egy egyedi és erős látványvilágú márka kialakítása.

Könnyebb mondani, mint megcsinálni, ugye? De hidd el, sokkal egyszerűbb, mint ahogy elsőre gondolnád, főleg, ha megvannak a megfelelő eszközeid hozzá.

A legtöbben túlbonyolítják ezt az egészet. A személyes márka valójában az, ahogyan online kifejezed magad.

A személyes márkaépítés lényege pedig az, hogy tudatosan válaszd meg, hogyan mutatod meg magad, mit osztasz meg arról, hogy ki vagy, és hogyan hozol létre tartalmat.

Szerencsére, akár a márkád értékét akarod növelni, akár újraépíteni, esetleg a nulláról indítani, számos eszköz segítheti az indulást. Az Adobe Express mellett ott van a Canva és a Crello is, amelyek remek lehetőségeket ajánlanak egy kezdő márkaépítőnek. Ezek az alkalmazások tele vannak hasznos sablonokkal, melyeket jól használhatsz fotóknál, videóknál, készítenek neked logót, szórólapot vagy közösségi tartalmakat. Nem kell dizájnszakértőnek lenned, hogy kiemelkedő tartalmat hozz létre bármely platformodra.

Készen állsz a kezdésre? Akkor nézzük lépésről-lépésre, hogy mit kell tenned:

1. nap: Az alapok lefektetése

Szóval, készen állsz arra, hogy a személyes márkádat a következő szintre emeld, de hol is kezdj hozzá? A márkastratégia szakértői szerint mielőtt egyáltalán elkezdenéd a brandépítést, néhány kérdésre válaszolnod kell, és igen, ehhez mélyre kell ásnod:

- Miért csinálod, és mit szeretnél közvetíteni?

- Van-e a víziód a márkádról, és hol látod magad és a brandedet az elkövetkező öt évben?

- Mit hozol létre?

- Milyen hiányosságokat próbálsz betölteni az emberek életében? Milyen megoldásokat kínálsz?

Ha már tiszta válaszaid vannak, ideje elővenni a belső Hermione Grangeredet és nekiállni a kutatásnak.

Kutatnod kell az iparágadban, végiggondolni a trendeket, és azt, hogyan hat a világ arra az iparágra, amelyben tevékenykedni szeretnél. Ez segít abban, hogy megtudd, hogyan és hová pozícionáld magad.

Ha inkább vizuális típus vagy, használhatsz olyan eszközöket, mint a Canva, a Crello vagy a Milanote, amelyek számos egyszerűen használható sablonnal és eszközzel segítenek abban, hogy a kutatásodat vizuálisan vonzó és könnyen érthető módon mutasd meg, hogy át tudd látni az eredményeket – nincs szükség kaotikus fehér táblákra, amiken különböző vonalak kötik össze az információkat.

Ha ezt az alapozó munkát elvégezted, készen állsz arra, hogy belevágj a következő lépésbe!

2-4. nap: A stratégia kidolgozása

Türelem, türelem! Ne ugorj fejest azonnal a dizájnolásba és a mókás részekbe, bármennyire is szeretnéd. Először még néhány alapvető elemet össze kell rakni.

A szakértők szerint az első pár napot a márkastratégia kidolgozásával töltsd. Először is (második nap), határozd meg, ki a célközönséged. Nem elég tudni, hová akarsz eljutni — tudnod kell azt is, hogy kit akarsz elérni, hogyan viszonyulnak ezek az emberek az iparágadhoz, és hogyan fogsz valójában segíteni nekik.

A harmadik nap legyen az ajánlatok és megoldások napja, amikor kitalálod, mit tudsz nyújtani vagy képviselni, ami valóban megváltoztat valamit a közönséged számára.

A negyedik napon pedig találd ki és definiáld, hogy miben vagy egyedi — mi az, ami miatt te vagy a főszereplő a saját történetedben. Mi az, amit egyedül te tudsz nyújtani, amit más márka nem.

Ez egy elég nehéz feladat, sok töprengést igényel, de megéri végiggondolni.

Ha további támogatásra és inspirációra van szükséged, vond be a legjobb barátaidat és kérd ki a véleményüket — lehet, hogy olyan egyedi dolgokra mutatnak rá veled vagy a márkáddal kapcsolatban, amiket te magad nem vettél eddig észre.

A Canva és Crello lehetővé teszi, hogy másokat is meghívj a közös munkába, véleményezésre és közös szerkesztésre valós időben, így barátaid bármelyik lépésben segíthetnek és ötleteikkel hozzájárulhatnak a márkaépítésed folyamatához.

5-6. nap: Kreatív irányvonal és dizájn kidolgozása (az AI segítségével)

Végre, itt jön a szórakoztató rész! Eljött az idő, hogy elkezdj dolgozni a márkád látványvilágán. A fent már többször is említett mobilalkalmazások, mint például a Canva, Crello vagy Milanote — amelyek AI eszközökkel is rendelkeznek —könnyebbé teszik a tervezést, olyan lesz, mintha lenne egy kreatív asszisztensed!

És ami még jobb, nem kell művésznek lenned ahhoz, hogy látványos tartalmakat készíts, vagy hogy életre keltsd az ötleteidet. Az AI funkciók segítségével könnyedén megalkothatsz bármit, amit csak elképzelsz, egyszerű szöveges utasításokkal.

Ez itt egy AI által generált kép, a text-to-image példája - ő egy virágbolt kreatív asszisztense

Íme néhány funkció, amelyek megkönnyítik a tervezést:

1. Automatikus dizájn generálás: Csak írd be az ötletedet, és az AI pillanatok alatt létrehoz számodra több látványos dizájnt is.

2. Könnyen használható sablonok: Több ezer előre elkészített sablon közül választhatsz, amelyeket kedved szerint testre szabhatsz.

3. Színek és betűtípusok harmonizálása: Az AI segít kiválasztani a legjobban illeszkedő színeket és betűtípusokat, hogy a dizájnod profi és egységes legyen.

4. Képek és videók egyszerű szerkesztése: Az AI alapú szerkesztőeszközökkel pillanatok alatt javíthatod és finomíthatod a vizuális tartalmakat.

Text to Image (Szövegből képet):

Írj be egy egyszerű leírást arról, hogy mit szeretnél látni, és a program generál számodra egy egyedi képet. Nem csak az Adobe Express képes erre, de a Canva és a Crello is. Így feldobhatod a termékfotóidat olyan részletekkel, amik tényleg odavonzzák a tekintetet. Képzeld el, hogy van egy levendulás testápolód, mögötte pedig egy szétnyíló levendulacsokor ragadja meg a szemét a vevőknek. Na, valami ilyesmit tudsz csinálni!

Text Effects (Szöveghatások):

Szeretnél olyan üzeneteket, logókat és címsorokat, amik igazán kiugranak a tömegből? Csak pötyögd be az ötletedet a szöveghatások részbe, és nézd, ahogy a szövegdizájnok életre kelnek. Ezt az Adobe Express mellett a Canva és a Crello is simán hozza.

Készíthetsz teljesen egyedi logót, amitől mindenkinek leesik az álla, és ami úgy néz ki, mintha egy profi dizájner alkotta volna meg több százezer forintért.

Szóval, ha már unod a sablonos megoldásokat és valami igazán egyedit szeretnél, ezekkel az eszközökkel bármikor lenyűgözheted a közönségedet. Használd az AI technológiát, és hozd létre a legvadabb kreatív ötleteidet pillanatok alatt!

Generative Fill:

Dobd fel a képeidet tárgyak, hátterek vagy bármi más hozzáadásával, eltávolításával vagy cseréjével, mindezt egy egyszerű leírással. Gyorsan és könnyedén érhetsz el hibátlan eredményeket, anélkül, hogy profi dizájner lennél. Csak tölrsd fel a fotódat és add meg az utasítást, hogy milyen változást szeretnél elérni.

Text to Template (Szövegből sablon):

Meg tudod tervezni a teljesen szerkeszthető sablonjaidat egy egyszerű utasítással, így egyedi és márkához illő közösségi média posztokat, plakátokat, szórólapokat és kártyákat hozhatsz létre. Az Adobe Express mellett a Canva és a Crello is remek alternatívák.

A személyes márkaépítés folytatása

Miután összeállítottál egy szuper kezdőkészletet a személyes márkádat képviselő elemekből, amiket imádsz, elmentheted őket, hogy bármikor visszatérhess hozzájuk, így könnyen fenntarthatod az egységes márkaimázst a jövőbeli dizájnokhoz is.

Hasznos, ha minden fotóelemet, például portrékat és termékfotókat egy fotós készít, így egységes és profi márkaképet alakíthatsz ki. Miután kiválasztottad a legjobb képeket, a fent említett programok segítségével gyorsan megszerkesztheted és átméretezheted őket bármelyik közösségi média platformra— ez igazán nagy könnyebbség lesz, majd látod.

7. nap: Indítás + utáni teendők

Egy hét kemény meló után mostanra minden elem összeállt, ami a személyes márkádat alkotja. Ez csak egy dolgot jelenthet: eljött az indulás ideje. Valószínűleg ez eléggé ijesztően hangzik ilyenkor,

ezért a szakértők azt javasolják, hogy egyszerre csak egy platformon indulj el.

Legyen az TikTok, Instagram, LinkedIn, vagy egy weboldal, podcast esetleg hírlevél.

Tűzz ki reális célokat

Első lépésként határozd meg, hogy hetente hányszor tudsz posztolni, hogy növeld a márkaismertségedet. Legyél őszinte magadhoz abban, hogy mennyi időt vagy képes rászánni a tartalomkészítésre és -kezelésre. Ha már megvan a terv, az Adobe Express Content Scheduler, a Canva, a Buffer, a Hootsuite vagy a Later segíthet a posztjaid megtervezésében, előnézetében, időzítésében és közvetlenül a közösségi média csatornákra való közzétételében. Ezek az eszközök időt takarítanak meg neked, így több energiád marad a kreatív alkotásra, és kevesebbet kell aggódnod a tartalomnaptár miatt.

Rugalmasan a tervekkel

Nem mindig fog minden a terv szerint alakulni, és a személyes márka építőjeként erre fel kell készülnöd. Ezért olyan értékesek a különböző segédprogramok által kínált végtelen lehetőségek és kreatív szabadság. Az AI-alapú eszközök lehetővé teszik, hogy gyorsan és egyszerűen készíts professzionális minőségű tartalmakat, akkor is, ha nincs grafikai tervezési tapasztalatod.

Tartalomkészítés autentikusan

Magadért kell csinálnod, a tartalmadnak rólad kell szólnia.

Ha nincs összhangban az, amit készítesz azzal, ami valóban te vagy, az emberek valahogy ezt érezni fogják.

Ha a márkád valami olyan dolog, amit szenvedéllyel csinálsz és élvezel, ezt az egész munkát sokkal könnyebbnek fogod találni, mint gondoltad.

Tippek a tartalomkészítéshez

1. Ismerd meg a célközönségedet: Készíts olyan tartalmakat, amelyek relevánsak és érdekesek a célközönséged számára.

2. Használj különböző formátumokat: Készíts videókat, képeket, infografikákat és blogposztokat, hogy változatosabb legyen a tartalom.

3. Kövesd a trendeket: Figyeld a közösségi média trendeket, és próbálj meg ezekre reagálni a tartalmaiddal.

4. Legyél következetes: Az egységes vizuális stílus és hangnem segít abban, hogy a márkád felismerhető legyen.

5. Használj analitikát: Kövesd nyomon a posztjaid teljesítményét, és tanulj belőlük, hogy folyamatosan javíthasd a stratégiádat.

Eszközök a hatékony tartalomkezeléshez

- Adobe Express: Jó a gyors és professzionális tartalomkészítéshez.

- Canva: Könnyen használható sablonok és AI eszközök.

- Buffer: Segít a posztok időzítésében és a teljesítmény nyomon követésében.

- Hootsuite: Komplett közösségi média menedzsment eszköz.

- Later: Vizualizált tartalomtervező, amely segít a posztok előnézetében és időzítésében.

Egy márka kialakítása, megtervezése komoly munkát és felkészülést igényel, de ha rászánod az időt és az energiát, képes lehetsz egy hét alatt végigvinni a terveidet. Hiszen

nem kell senkit instruálnod, te ismered a legjobban a terméket, amit el szeretnél adni, még akkor is, ha az te magad vagy.

Ha úgy érzed, hogy mégsem elég az idő, nyugodtan szánj egy-egy szakaszra kétszer ennyit, a fontos, hogy a végén te is elégedett legyél és a számok is jöjjenek. Így hatékonyan és sikeresen fel tudod építeni a személyes márkádat, miközben megtalálod a saját hangodat és stílusodat a közösségi médiában.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Bill Gates 15 dolgot jövendölt meg 25 évvel ezelőtt - és mindegyik valóra vált
Lehet, hogy ő az új Nostradamus, elképesztő, mennyire pontosan lát a jövőbe.

Megosztom
Link másolása

Íme, a Microsoft agyának, Bill Gates-nek 15 fontos jóslata az ezredfordulóról - amelyek azóta mind valóra váltak.

Sokan állítják magukról, hogy ők az új Nostradamus vagy a következő Baba Vanga, de ritkán találnak el bármit is abból, ami ránk vár.

Az egyik személy, akinek sikerült csatlakozni a Simpson család alkotóinak jövőbelátó csapatához, a technológiai mogul Bill Gates, aki 1999-ben megjelent Business @ the Speed of Thought című könyvében merész állításokat tett a technológiai fejlődésről.

Igaz, a 68 éves férfi a Microsoft társalapítójaként a legtöbbünkhöz képest előnnyel indult, de még így is lenyűgöző, hogy ennyi jóslata végül valóra vált.

A Netflix új dokumentumfilmjének, a What's Next? The Future with Bill Gates című dokumentumfilmje nyomán 15 olyan jóslatot tekintünk át, amelyek ma már mindennapi életünk alapkövei:

Ár-összehasonlító oldalak

Az olyan ár-összehasonlító oldalak, mint az Ár-Gép, Árfigyelő, Cashmap, és az Árukereső a hitelkártyától kezdve az új edzőcipőkön át az utasbiztosításig mindenre a legjobb ajánlatot találták meg. Íme, mit mondott erről Gates:

„Automatizált ár-összehasonlító szolgáltatásokat fogunk kifejleszteni, amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek több weboldal árait is láthassák, így minden iparágban könnyedén megtalálhatják a legolcsóbb terméket”.

Mobiltelefonok

Ez az első tárgy, amit reggelente előkapunk, és amin életünk nagy részét tároljuk, de 1999-ben a legtöbb mobiltelefonnal rendelkező ember Nokia, Siemens vagy Phillips készülékeket hordott magánál.

Lehet, hogy lehetett rajtuk Snake-et játszani, de a mai piaci kínálathoz képest ezek a készülékek semmit sem érnek.

Gates minden bizonnyal meglátta a mobilokban rejlő lehetőségeket, amikor könyvében megosztotta gondolatait a témáról. A háromgyermekes apa azt mondta: „Az emberek olyan kis eszközöket fognak magukkal hordani, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjanak és elektronikus ügyeket intézzenek, bárhol is legyenek. 

„Képesek lesznek ellenőrizni a híreket, megnézni a lefoglalt repülőjegyeket, információkat szerezni a pénzügyi piacokról,

és szinte bármi mást is megtehetnek majd ezeken az eszközökön.”

Online pénzügyek

Valamikor régen a helyi bank volt a legmegfelelőbb hely minden nagyobb pénzügyi tranzakció lebonyolítására, de ezek az idők már rég elmúltak.

Ma már az interneten keresztül fizethetünk árukért, küldhetünk pénzt a barátainknak, és útközben is ellenőrizhetjük a banki egyenlegünket

- ahogy Gates mondta.

Azt is felvetette, hogy az orvosi terület egyes aspektusai is haladni fognak a korral, és az internetre kerülnek, ami szintén jó tipp volt - mivel a vállalkozások ma már dátumvezérelt egészségügyi ellátást, online konzultációkat és digitális recepteket kínálnak.

A Microsoft társalapítója jósolta: „Az emberek az interneten keresztül fogják fizetni a számláikat, intézni a pénzügyeiket, és kommunikálni fognak az orvosaikkal”.

Virtuális asszisztensek

Bár azt nem mondta, hogy mindannyian torkunk szakadtából kiabáljuk majd, hogy „Alexa”, és megkérünk egy kis kör alakú eszközt, hogy mondjon nekünk egy viccet, Gates azt jósolta, hogy mostanra már lesz egy automatizált kis segítőnk.

A technológiai mogul úgy vélte, hogy a „személyes társak” az elkövetkező években mindenki életét megkönnyítik majd, mondván: „Okosan összekapcsolják és szinkronizálják majd az összes eszközt, akár otthon, akár az irodában vannak, és lehetővé teszik, hogy adatokat cseréljenek.

„Az eszköz ellenőrizni fogja az e-maileket vagy az értesítéseket, és bemutatja a szükséges információkat. Amikor elmegy a boltba, megmondhatja neki, milyen recepteket szeretne elkészíteni, és az készülék elkészíti a listát a hozzávalókról, amelyeket be kell szereznie.

„Az összes általad használt eszközt tájékoztatja a vásárlásaidról és az időbeosztásodról, így azok automatikusan alkalmazkodnak ahhoz, amit éppen csinálsz”.

Otthoni felügyeleti rendszerek

Kiderült, hogy Gates már messziről látta az olyan technológiákat, mint a Ring ajtócsengő és a Google Nest technológiái, a technológiát a CCTV-kamera továbbfejlesztett változatának látta.

„Általánossá válnak majd a házad folyamatos videóképei, amelyek tájékoztatnak, ha valaki meglátogat, miközben nem vagy otthon”

- írta.

Lehet, hogy azt nem tudta megjósolni, hogy a bejárati ajtónkat egy mobilalkalmazásból fogjuk tudni figyelni, de így is elég pontos.

Közösségi média

1999-ben általában vezetékes telefonon kellett felhívni a barátaidat, vagy személyesen meglátogatni őket. Ez azonban nem akadályozta meg Gates-t abban, hogy egy olyan világot képzeljen el, ahol a világ minden táján mindenki hiperkapcsolatban van.

„A barátok és a családtagok privát weboldalai általánossá válnak, amelyek lehetővé teszik a csevegést és az események megtervezését”

- írta.

Igaz, a közösségi média nem éppen egy „privát weboldal”, de az olyan alkalmazások, mint a Twitter, az Instagram és a TikTok, valamint az olyan üzenetküldő platformok, mint a WhatsApp és a Telegram lehetővé teszik, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjunk kisebb és nagyobb csoportokkal egyaránt.

Automatikus hirdetések

Az automatikusan generált hirdetések térnyerését előrevetítve a következőket írta: „Egy szoftver, amely tudja, ha lefoglaltál egy utazást, és ezt az információt arra használja, hogy tevékenységeket javasoljon a helyi úti célnál. Tevékenységeket, kedvezményeket, ajánlatokat és olcsóbb árakat javasol mindazokra a dolgokra, amelyekben részt szeretne venni”.

Intelligens hirdetések

A hirdetések manapság mindenhol jelen vannak. Lehet, hogy arról beszélsz egy barátodnak, hogy szeretnél egy új pár cipőt, a következő pillanatban pedig a Google edzőcipők képeit mutatja neked - Gates ezt is megjósolta.

„Az eszközökön intelligens reklámok lesznek”

- mondta Gates. „Ismerik majd a vásárlási trendjeidet, és olyan hirdetéseket fognak megjeleníteni, amelyek a preferenciáidra vannak szabva”.

Online beszélgető weboldalak

Gates 1999-ben tette meg a jóslatot: „Miközben egy sportversenyt nézel a televízióban, a szolgáltatások lehetővé teszik majd, hogy élőben megvitasd, mi történik, és részt vegyél egy versenyen, ahol szavazhatsz arra, hogy szerinted ki fog nyerni”.

Ebből manapság a fiatalok profitálnak a legtöbbet, hiszen ők a számítógépes játékokat is így játszák már.

Linkek az élő televíziós közvetítésekhez

Gates minden bizonnyal előre látta a reklámok dominanciáját az életünkben, és azt jósolta, hogy a jövőben a reklámok olyan linkeket fognak tartalmazni, amelyek segítségével a nézők online kereshetnek, QR-kódot olvashatnak be, vagy követhetik a márkát a közösségi médiában.

Ezt írta könyvében: „A televíziós adások olyan releváns weboldalakra és tartalmakra mutató linkeket fognak tartalmazni, amelyek kiegészítik azt, amit éppen nézünk”.

Virtuális vitafórumok

„A városok és országok lakói internetes alapú vitákat folytathatnak majd az őket érintő kérdésekről, például a helyi politikáról, a várostervezésről vagy a biztonságról” - írta.

A közösségi média térnyeréséhez hasonlóan Gates azt jósolta, hogy az internet lehetővé teszi majd számunkra, hogy virtuálisan tartsuk a kapcsolatot, és megvitassuk barátainkkal és szomszédainkkal a számunkra legfontosabb kérdéseket.

Online közösségek

Gates az emberi kapcsolatok jövőjét is látta, amely lehetővé teszi, hogy az emberek világszerte megosszák érdeklődési körüket, és a világ másik felén is találjanak hasonlóan gondolkodó embereket, akiket a távolság nem korlátoz többé.

„Az online közösségeket nem a tartózkodási hely, hanem az érdeklődés fogja befolyásolni”

- mondta.

Ki gondolta volna, hogy Bill Gates megjósolta a Reddit felemelkedését?

Projektmenedzsment szoftver

A modern munkahelyet minden bizonnyal megkönnyítette az olyan alkalmazások feltalálása, mint a Slack, a Google Workspace és a Microsoft Teams - kiderült, hogy Gatesnek már 25 évvel ezelőtt is volt egy terve az iroda digitalizálására.

A projektmenedzsment-szoftverekkel kapcsolatos elképzeléseit megosztva a következőket írta: „A projektmenedzserek, akik egy csapatot szeretnének összeállítani, képesek lesznek online belépni, leírni a projektet, és ajánlásokat kapnak a rendelkezésre álló, az igényeiknek megfelelő emberekre”.

Online toborzás

A Linkedin minden bizonnyal megváltoztatta a játékot az új álláskeresés és a jelenlegi és korábbi munkatársaiddal kapcsolatos szakmai eseményekkel való naprakészség terén, valamint kész önéletrajzot ad a toborzók számára. Gates határozottan meglátta a piaci rést a szakmai kapcsolatteremtés terén is, és ezt a jóslatot a könyvében is megfogalmazta.

„Hasonlóképpen, a munkát kereső emberek is képesek lesznek online álláslehetőségeket találni érdeklődésük, igényeik és speciális képességeik bejelentésével” - írta.

Üzleti közösségi szoftver

Gates az üzleti közösségi szoftverekkel kapcsolatban a következő jóslatot tette könyvében:

„A vállalatok képesek lesznek pályázni munkákra, legyen szó építkezési projektről, filmgyártásról vagy reklámkampányról.

Ez hatékony lesz mind a nagyvállalatok számára, amelyek olyan munkákat akarnak kiszervezni, amelyekkel általában nem szembesülnek, mind az új ügyfeleket kereső vállalkozások számára, mind pedig azon vállalatok számára, amelyeknek nincs az említett szolgáltatáshoz megfelelő szolgáltatójuk”.

Manapság olyan oldalak állnak rendelkezésünkre, mint az Upwork, a Fiverr és a Craigslist, amelyek lehetővé teszik a kisvállalkozások számára, hogy ügyfeleket és szabadúszókat vásároljanak.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk
INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Vilmos herceg bérlője vagyok - ilyen az élet magyarként a brit trónörökös birtokán
Mindig is imádtam a vidéki Angliát, de sosem gondoltam, hogy egyszer egy igazi farmházban élhetek, ráadásul Viktória királynő lábnyomában járva.

Megosztom
Link másolása

Kezdjük a legizgalmasabb résszel. A házam bérleti szerződésében ez szerepel: az ön landlordjának neve His Royal Highness The Prince William Arthur Philip Louis Prince of Wales, Duke of Cornwall, Rothesay and Cambridge, Earl of Carrick and Strathearn, Baron of Renfrew, Baron Carrickfergus, Lord of the Isles, Prince and Great Steward of Scotland.

Azaz Ő királyi fensége Vilmos Artúr Fülöp Lajos herceg, walesi herceg, Cornwall, Rothesay és Cambridge hercege, Carrick és Strathearn grófja, Carrickfergus és Renfrew bárója, Isles ura, Skócia hercege és Great Stewardja.

Igen, ő Vilmos herceg, a brit trónörökös.

Hogy kerültem ebbe a házba? Milyen az élet a királyi család birtokán? Egy olyan 200 éves farmházban, aminek nem postai címe, hanem neve van? Elmesélem.

A házkeresés - 1. rész

Amikor kiköltöztem Angliába, csak néhány hétre jöttem. Sok dolog történt előtte, már nem segített az sem, ha napi 7-8 kilométert gyalogoltam a közeli erdőben a kutyámmal, szóval változtatni kellett. Kapóra jött, hogy a gyerek épp akkor indult vissza Cornwallba az egyetemére, csatlakoztam hozzá.

Cornwallt úgy képzeljétek el, mint a horvát tengerpart legfelkapottabb partszakaszát, vagy a Balaton-felvidéket. Ez Nagy Britannia legkedveltebb nyaralóhelyeinek egyike, ha nem pont a legmenőbb. Nyaranta a félmillió lakos mellé megérkezik még egymillió látogató, valójában a mezőgazdaság mellett a turizmus élteti. Az ügyesek összefuthat itt Jason Momoával, aki most építi éppen a házát, Stanley Tuccival, aki jó ideje itt él, Cate Blanchett miatt ki vannak a szomszédok, mert olyan zajjal alakíttatja át épp az otthonát, hogy nem lehet megmaradni a közelében, van nyaralója itt Jamie Dornannak, és pont a napokban járt erre a Pókember és a csaja is (Tom Holland és Zendaya). A helyiek alig kapják fel a fejüket, ha mellettük harap bele a pasty-ba Sofia Vergara, ha Dua Lipa haját fújja a szél mellettük, amíg a tengerben gyönyörködnek, vagy a boltban összefutnak Warwick Davisszel, maxi azon, hogy milyen menő a segway, amin mászkál. Ja, és természetesen magával Vilmos herceggel is össze lehet akadni, például a strandon.

Ennek megfelelően még a kertek fáskamrái is kiadóakká válnak nyaranta, nem véletlenül tűnik lehetetlennek, ha lakást akar itt valaki találni.

Van egyébként, szép is rengeteg, de extrém drágán és csak rövidtávú megoldásokat kínálva, az Airbnb mindent visz.

Szerencsére amikor úgy döntöttem, hogy kiköltözöm, már kifutott a szezon, gondoltam, hogy ha a turisták hazamennek, és a tulajok kiadják télire a nyaralóikat, azzal elleszek, amíg kell. Napokig kerestem, kerestünk, írtunk minden létező fazonnak, akinek az Airbnb szerint a következő hónapban üres volt a lakása, de mindenhonnan lepattantunk. Végül egy olyan városban találtunk kiadó lakást néhány hétre, amiről sosem hallottam előtte, hiába jártuk Cornwallt már 10 éve nyaranta, ez valahogy teljesen kiesett. Oké, nézzük meg, mit nyújt a következő egy hónapra ez a hely - gondoltam kevés lelkesedéssel.

Vicces volt, mert első pillantásra beleszerettem, pedig mindenben más volt, mint amiért addig rajongtam Cornwallban.

Nyüzsgő, laza, bohém település a nyugati parton (mások szerint északin, ezen mindig jót lehet vitázni), tele fiatallal, tele szörfössel, tele élettel, tele mosollyal, tele kutyával, tele stranddal.

Nyolc strandja van konkrétan, és mind gyakorlatilag a városban.

Az első sokk a bolt parkolójában ért, amikor kiszálltam a kocsiból mindjárt a legelső napon. Az a kilátás a tengerre azóta is a telefonom háttérképe.

Éreztem, hogy én innen nem akarok elmenni, én ebben a városban akarok élni. Csakhogy ez itt édeskevés, hiszen csak néhány hétre sikerült megoldani a lakáshelyzetet. Aztán, épp mielőtt hazaindultam, a kiköltözés előtti napon szólt vissza az ügynök, hogy a tulajdonos beleegyezett: mégis maradhatok tovább a teljesen berendezett lakásban, egészen március 8-ig. Winter let - tanultam meg a szót. Megkönnyebbültem: a március még nagyon messze van.

Októberben elkezdtem nézegetni az ingatlanos oldalakat, a hosszútávra kiadó lakásokat.

Akkor döbbentem rá, hogy mit is jelent pontosan az a lakhatási válság, amiről egész Európában beszélnek.

Hogy alig van hosszútávra kiadó lakás. Hogy ami mégis kiadó, az elképesztően rossz állapotban van, lelakott, dohos és csillagászati összegeket kérnek érte. Már viccelnek is vele az ingatlanügynökök. Körbevisznek valami házban, mutatják az ablaktalan másfél négyzetméteres helyiséget, majd kacsintva mondják, hogy Londonban ezért 800 fontot kérnek. De nagyon nem vicces. Mert tényleg így van.

Maguk az ingatlanok is nagyon mások, mint amiket otthon megszoktunk.

Először is minden elképesztően kicsi. De tényleg. A két hálószobás (plusz nappali) kertes sorház 50-60 négyzetméter. Maximum. A három hálós néha eléri a 75-öt. De csak néha.

Ha valaki bérelni szeretne, ne lepődjön meg, ha az ingatlanügynök olyan épületbe tessékeli be, ahol egy 175 centis ember feje már koppan az ajtófélfában, ahol a plafont kényelmesen eléri kézzel, és ahol a keskeny és meredek lépcsők miatt azt mutatják meg először, hogy melyik deszkákat kell kiemelni a konyha mennyezeti részén, ha ágyat akar feljuttatni valahogy az emeletre.

Mellesleg azt is elárulják, hogy régen a halottakat is ott engedték le, ha az élet úgy hozta.

Folytatás jövő vasárnap.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Boszorkányos erdőjárók - az etnobotanikusok már a spájzban vannak!
Két nő, aki szó szerint habzsolja a természetet: Mo Wilde egy éven keresztül a vadonból táplákozott, Dénes Andrea pedig a magyar olvasóknak csinál kedvet szezonális receptjeivel az erdők kóstolásához.

Megosztom
Link másolása

Ha ő annyit nyom, mint egy kacsa, akkor boszorkány! - vallják a Gyaloggalopp középkori szereplői.

Ha ő egy éven át csak vadon termő dolgokat eszik, akkor boszorkány! - gondolhatják a mai kor kétkedői, ha eléjük kerül a skót etnobotanikus, Mo Wilde munkásságának egyik szenzációhajhásznak tűnő eleme.

Pedig Monica – és a többi etnobotanikus vagy etnobiológus szakember - tevékenységének egyetlen ördöngös része a kitartás, minden más eleme vegytiszta tudomány, amelynek hasznos információit mi magunk is hasznosíthatjuk.

Tünkány vagy boszordér az etnobotanikus?

Lázár Ervin Bab Berci kalandjai című könyvében van egy rövid történet arról, hogy a főszereplőnek egyszer csak megjelenik egy tündérnek tetsző alak, aki Bab Berci állandóan savanyú kedvére megoldást kínál neki egy szelence képében, majd szó nélkül eltűnik.

Bab Berci végül addig latolgatja az ismeretlen szándékait- jó tündér volt-e vagy boszorkány, esetleg a kettő keverékeként tünkány vagy boszordér- hogy biztos megoldásként a még mindig zárt szelencét a tóba hajítja.

Valahogy így van az emberiség is a számára ismeretlen tudással, például az erdők-mezők által nyújtott segítséggel: a bizonytalanság miatt sokszor jobbnak látja eldobni, hiába származhat belőle akár haszna is.

Amit pedig eldobnak, az sokszor örökre megsemmisül.

Ennek a tudásnak a megőrzését, újraélesztését és mélyítését végzik az etnobotanikusok, etnobiológusok.

Ők azok a szakemberek, akik a növények és az emberek közötti kapcsolatot a különböző kultúrák és közösségek kontextusában tanulmányozzák.

Az etnobotanika tudományága az emberek hagyományos növényismeretét, a növények használatát, valamint azok kulturális és vallási jelentőségét vizsgálja. Az etnobotanikusok azt kutatják, hogyan használták és használják az emberek növényeket a táplálkozáson túl gyógyászatra, rituális célokra, ruházat és építőanyagok készítésére, valamint egyéb mindennapi tevékenységekhez.

Munkájuk során végeznek néprajzi kutatásokat, azonosítanak és feljegyeznek az adott térségre jellemző növényfajokat, tanulmányozzák például a tájban élt vagy élő emberek gyógynövény felhasználási szokásait. Eredményeik nem csak történeti fontossággal bírnak, hanem a mai kor természetvédelméhez is hozzájárulnak, az általuk felhalmozott tudást pedig más tudományágak- orvostudomány, mezőgazdaság- is használni tudják.

Az etnobotanika célja tehát nemcsak a növények tanulmányozása, hanem annak megértése is, hogyan járulnak hozzá ezek a növények az emberi kultúrák fennmaradásához és fejlődéséhez.

Mo Wilde, a skót vadonevő

„Lélegzetvisszafojtva vártuk az esőt, aztán egy nap mennydörgés hallatszott a horizonton, és hirtelen több ezer kis csíra bújt elő a földből. Tudták, hogy az eső már csak pár óra távolságra van tőlük. Elképesztő”.

Monica Wilde gyerekkori élménye nem a zord éghajlatáról híres Skóciában, hanem Kenyában történt. A kislány hat éves volt, amikor kiköltöztek Nairobiba, ahol a családfő a legfőbb ügyész tanácsadójaként dolgozott. A kis Mo reggelente kimászott az alagsori WC ablakán, és amíg a ház népe (köztük négy kisebb testvére) aludt, ő felfedezőutakra ment. A helyi kikuyu törzs tagjai ismertették meg először a vadnövényekkel, miközben segített nekik a gyűjtögetésben, és

hamar megtanulta például, melyik növény levelét kell a kirándulásai alatt szerzett csípésekre vagy sebekre raknia ahhoz, hogy ne kelljen hazamennie ragtapaszért, és folytathassa a kalandot.

Később hazaküldték Angilába bentlakásos iskolába, ahonnan egyik nagynénjéhez ment a szünetekben. Vele is sokat járta a környéket, festőnövényeket gyűjtöttek, így Mo megismerte az ottani növényvilág hasznos tagjait is.

Felnőttként sem maradt egy helyben sokáig:

„Az 1980-as évek elején díszlettervező voltam a londoni Royal National Theatre-nél, mielőtt kivándoroltam Nyugat-Indiába, hogy a tengerparton pólókat szitanyomjak! 1995-ben visszatértem az Egyesült Királyságba, ahol a márkaépítés, a vállalati kommunikáció és a marketing területén dolgoztam,

feltaláltam a színes lángú születésnapi tortagyertyákat,

 és az élettapasztalatomat az ajándékiparban operatív igazgatóként szerzett tapasztalataimmal egészítettem ki. Három gyermeket egyedül nevelő szülőként kész voltam bármihez hozzányúlni.”

- írja honlapján.

Később az egyik legpatinásabb, 160 éve működő gyógynövényes termékeket és étrendkiegészítőket gyártó céghez, a Napiers vezetőségébe került, ahol végre kiteljesedhetett a vad növények iránti szeretete, 50 évesen pedig mesterdiplomát szerzett gyógynövény-gyógyászatból.

2022-ben Mo egy éven át kizárólag a természetből származó élelmiszereken élt. Ennek az évnek a tapasztalatait a "The Wilderness Cure" (A vadon gyógymódja) című könyvében osztotta meg, mely egyfajta napló és útmutató, amely bemutatja,

hogyan élte túl ezt az évet a Skót Felföldön, kizárólag vadon gyűjtött növényeket, gombákat, halakat, húsokat fogyasztva.

A könyv központi témája a fenntarthatóság, az önellátás, valamint az ember és a természet közötti kapcsolat újjáélesztése. Wilde emellett megosztja tapasztalatait és véleményét az étkezési szokásokról, kritikával illeti az élelmiszeripart, de leginkább arra ösztönzi az olvasót, hogy fedezze fel a természetben rejlő elfeledett vagy sosem ismert (l)ehetőségeket.

Néhány receptjét a honlapján is megtaláljuk: elleshetjük tőle a lóheréből készült ropogós kenyérféleség vagy Skóciában ananászgyomnak nevezett vadon növő kamilla fajtából, a Matricaria discoidea-ból készült zselé elkészítésének titkát.

Fogásaiból egyik évben egy komplett Burns Night ünnepére menü is készült, melyben olyan érdekességeket kóstolhattak a vendégek, mint a vadgombapástétom hínáros zabkeksszel, a fácánkakas-moszat-póréhagyma leves, a legismertebb skót ételnek- és egyben mitikus lénynek- számító haggis szarvasból készült változata, vagy a kökényes pohárkrém.

Mo 2023-ban az Association of Foragers nevű szervezettel közösen kísérletet hirdetett:

nem egy év, hanem csak 1 vagy 3 hónapos vad-diétára hívta a bátor jelentkezőket, akiknek az egészségügyi állapotának - leginkább a mikrobiomjának - változását szerették volna dokumentálni.

A Wildbiome 1 projekt jelenleg is feldolgozás alatt áll, egy másik pedig 2025 áprilisában indul majd, hogy tovább bővítsék az adatbázist.

A vadon termő alapanyagok iránt érdeklődők számára szerencsére nem csak külhoni útmutatók állnak rendelkezésre: a közösségi médiában régóta jelen lévő etnobotanikával is foglalkozó Andrea abból főz, süt és tanít, ami az itthoni vadonban található.

Dénes Andrea, a sárközi vadonevő

Ma még talán kevés polgármester fejében verne gyökeret az a gondolat, hogy a rá bízott köztereket az ehető növények miatt tartsa a lehető legtisztábban.

Dénes Andrea, a pécsi Janus Pannonius Múzeum természettudományi részlegének főmúzeológusa szerint azonban az idő és a klímaváltozás okozta kihívások bizony efelé terelik a vezetőket is.

Most még illúziónak tűnik, de talán egyszer eljön az az idő is, amikor szempont lesz egy falu egy város tisztaságát azért óvni, mert

táplálékot jelent egy parkban a tyúkhúr vagy a porcsin, és a patakpart tisztaságát meg azért, mert fontos gyógy- és főzeléknövény az ott élő csalán vagy podagrafű.

- nyilatkozta még 2015-ben.

Andrea botanikusként biztonsággal merült el a vadon termő, ehető növények világában, és ugyan kutatóként sokkal tudományosabb szinten foglalkozik az etnobotanikával, Erdőkóstoló néven futó blogját és az ehhez kapcsolódó social media felületeket a laikusok is könnyen és élvezettel bújhatják.

A szezonalitást szem előtt tartva vezeti az olvasók kezét és szemét a hazai erdők és mezők kínálta növények között, konkrét receptek segítségével mutatva be a helyes felismerés, etikus gyűjtés és otthoni felhasználás fortélyait.

A most kezdődő őszi időszakban érdemes kipróbálni a kökényes habos pitét, ha újra esősre fordul az idő, és ismét kihajtanak a tavaszi levélzöldségek, az egyszerűen elkészíthető  kányazsombor pestot, vagy ha már ráfordultunk az igazi kuckózós, teázós szezonra, a fenyőtűvel készült mázas kekszeket.

Amire viszont minden finomság elkészítése előtt figyeljünk oda, az a gyűjtés helyének tisztelete és védelme.

Etikus természetjáróként csak olyan növényt szedjünk, amit egészen biztosan ismerünk, és csak annyit, amennyi az adott csoportosulást nem veszélyezteti, és magunk után ne hagyjunk se zoknit, se kőrakást, se keresztet.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Afréka, a missziós orvos: „Sajnos nemrég az egyik ösztöndíjasunk, egy fiatal lány éhen halt”
Az Afréka Alapítvány eddig több tízezer afrikai ember életében hozott pozitív változást. Egy különleges történet következik Dr. Fodor Réka missziós útjairól, kitartásról és a szüntelen tenniakarásról.

Megosztom
Link másolása

Él egy magyar orvos, aki Afrikában épít kórházat. Dr. Fodor Réka, vagy ahogy sokan emlegetik, Afréka egyszerre két országban áll helyt, Magyarországon háziorvosként, egyetemi oktatóként és családanyaként, és Nigériában missziós orvosként. Megszámlálhatatlan afrikai beteget mentett meg, de nemcsak a malária elleni küzdelemeben segíti a helyieket, egy szegény afrikai faluban kórházat épít, és a közreműködésével nővéreket képeznek a mélyszegénység közepén, miközben gyerekek ezreinek biztosít oktatási és étkezési lehetőséget. Az is kiderül beszélgetésünkből, hogy sokszor az alapítvány által nyújtott napi egy étkezés jelenti szó szerint az életet azok közt a körülmények közt.

- Miért és mikor döntöttél úgy, hogy Afrikába mész gyógyítani?

- 12 évesen olvastam Albert Schweitzerről, aki európai orvosként Afrikába ment, hogy kórházat alapítson és segítsen a helyi embereknek. Több sem kellett, elhatároztam, hogy ha felnövök, akkor én is missziós orvos leszek, ezért jelentkeztem az orvosi egyetemre, ezért tanultam annyit. Majd megismerkedtem a férjemmel, Greguss Sándorral, született két lányunk, Anna és Kinga, de a gyerekkori álom ott lebegett a szemem előtt, egész addig, míg megláttam egy felhívást, amelyben missziós orvosokat kerestek Afrikába. Azonnal jelentkeztem, és hamarosan elindultam az első utamra, hazatérve pedig elmeséltem a férjemnek, hogy mit láttam, hogy mennyi szenvedő, beteg, szegény ember él ezen a területen. Nem volt kérdés, hogy segíteni fogunk nekik, végül 2017-ben megalapítottuk az Afréka Alapítványt a férjemmel, akit tavaly augusztusban veszítettünk el.

- Megkérdezhetem, hogy mi történt?

- A férjem az ALS nevű gyógyíthatatlan betegségben szenvedett, hónapok alatt teljesen lebénult. Nagyon nehéz időszak volt ez mindannyiunk számára.

Annyira megrázott, hogy nem voltam képes elmenni egy újabb afrikai misszióra, ezért két hetet töltöttem az egyik kolostorban, hogy megerősödjek.

Innen folytattam az alapítvány munkáját, közben rá kellett jönnöm, hogy Sándor munkája mostantól az én feladatom lesz. A férjem fogta össze az Afréka kommunikációját, oktatási programját és az adománygyűjtést. Most, hogy ő a mennyben van, minden reggel hajnali 3-5 óra között e-maileket írok, kapcsolatot tartok a támogatókkal és promóciós anyagokat készítek. Ez nagyon fontos része a munkánknak, hiszen az adományok nélkül nem tudnánk fenntartani az iskolákat és a kórházat.

Dr. Fodor Réka a missziós utak alatt naponta 12 órát dolgozik (Fotó: Afréka Alapívány)

- Miből áll pontosan az afrikai misszió?

- A kórház építése mellett jelenleg öt iskolát működtetünk Nigériában. Az iskolákban több ezer diák tanul, ebből 181 Afréka ösztöndíjas, akiknek az oktatás mellett napi egy étkezést is biztosítunk. Az oktatási programoknak köszönhetően sok gyerek először kap lehetőséget arra, hogy iskolába járjon. Emellett évek óta segítjük a helyi nővérképző diákjait, akik egészségügyi szakmát tanulhatnak, így még nagyobb eséllyel tudnak majd elhelyezkedni a munkaerőpiacon. De ez nem volt mindig így, kilenc évvel ezelőtt még nem beszélhettem volna iskolákról, kórházról. Eleinte valóban csak gyógyítottam, főleg maláriás betegeknek segítettem. Ahogy egyre több missziós útra vállalkoztam, egyre többet akartam tenni az emberekért. Az afrikaiak mindig nagyon hálásak voltak, amikor meggyógyítottam egy beteget, megtapsoltak engem, de én úgy éreztem, hogy ez kevés, ezért úgy döntöttem, hogy az oktatást is segíteni fogom. Ez mostanra sikerült, de mindent a támogatóinknak köszönhetek. Az alapítványnak köszönhetően

évente több ezer maláriás beteget látok el, az évek során több tízezer ember életét tudtam megmenteni.

A malária nagyon súlyos probléma Afrikában, és fontos, hogy minél többen hozzáférjenek a megfelelő orvosi ellátáshoz, de tudom, hogy ez nem elég a mélyszegénység felszámolására. Ha csak a betegeket kezeljük, azzal nem oldjuk meg a probléma gyökerét. Az évek során felismertem, hogy az oktatás ugyanolyan fontos, mint az orvoslás, ha nem fontosabb, hiszen hosszú távon ez ad lehetőséget az embereknek, hogy kitörjenek a szegénységből, ezért kezdtünk iskolákat építeni, és ezért hoztuk létre az ösztöndíjprogramot is, amely lehetővé teszi, hogy a gyerekeknek legyen jövőjük. Tehát már nem csak a jelen problémáit orvosoljuk, hanem a jövőért is dolgozunk. Ennek érdekében évente körülbelül több missziós utat vezetek, amelyek átlagosan három hétig tartanak.

- Hol vannak közben a lányaid?

- Ameddig élt a férjem, ő volt a lányokkal, de most, hogy Anna felnőtt, elképesztő felelősséggel segít a kisebbik testvérének, így Kinga sincs egyedül. De a legutóbbi missziós utamról azért kellett előbb hazajönnöm, hogy Anna elinduljon az El Caminón.

Évről évre több nélkülöző gyermeknek ad reményt (Fotó: Afréka Alapívány)

- Mesélnél erről a misszióról?

- Nyár elején volt, és ez volt az első alkalom, hogy hosszabb időre távol voltam a családomtól a férjem halála óta. A misszió során mind a 181 ösztöndíjas diákunkat megtudtam látogatni, fontos számomra, hogy személyesen is találkozzak velük, és lássam, hogyan haladnak a tanulmányaikban.

Ezentúl minden egyes ösztöndíjashoz el fogok látogatni, ugyanis sajnos nemrég az egyik ösztöndíjasunk, egy fiatal lány éhen halt.

Mint kiderült, az iskolák zárva voltak a húsvéti szünet alatt, ami ott több, mint két hétig tart, és a családja nem tudott naponta egyszer sem enni adni neki. Nagyon megrázott az eset, úgy éreztem, hogy kudarcot vallottunk. De nem adom fel, épp elég borzasztó helyzetet láttam az elmúlt kilenc évben ahhoz, hogy most még nagyobb erővel dolgozzak az afrikai szegényekért.

- Sokan már rég feladták volna.

- Ez egy folyamatos küzdelem, de hiszem, hogy a segítség valódi változást hoz az emberek életébe. Amikor látom a gyerekek arcán a reményt és a hálát, új erőre kapok. De nem titok, hogy rengeteg nehézséggel találkoztunk, a finanszírozási problémáktól kezdve a logisztikai kihívásokig. Az egyik legnagyobb próbatétel mindig az, hogy elegendő forrást biztosítsunk az iskolák és a kórház működéséhez, miközben

nehezítik a munkánkat az áramszünetek, a közbiztonság teljes hiánya vagy a katasztrofális közlekedés.

Afrikában mostanra sok barátot szereztem, köztük vannak papok és apácák, nélkülük nem menne. Ők segítenek az elejétől fogva, ha kell, akkor ételt készítenek, hogy bírjam a tizenkét órás munkát, vagy egyszerűen segítenek megérteni a helyi viszonyokat, amelyek egy európai ember számára felfoghatatlanok. Nem tudjuk elképzelni, hogyan élnek itt az emberek, és ez mellett nem mehetünk el tétlenül!

A hosszú távú célunk, hogy önfenntartó rendszereket hozzunk létre. Szeretnénk, ha az iskolák és a kórházak hosszú távon is működőképesek lennének, még akkor is, ha mi éppen nem tudunk jelen lenni, ehhez pedig elengedhetetlen az oktatás és a helyi szakemberek képzése. Büszke vagyok rá, hogy már húsz fő felett van azoknak a fiataloknak a száma, akik ma diplomás ápolók a mi támogatásunkkal.


Megosztom
Link másolása

Ajánljuk