Connect with us

Tudomány – a rendszeres strandolás vagy vízparti lazulás jobb formába hoz, mint a kőkemény edzés

LIFE

Tudomány – a rendszeres strandolás vagy vízparti lazulás jobb formába hoz, mint a kőkemény edzés

És az egyik legerősebb stresszoldó is. A nap, a homok, és a vízcsobogás – természetes antidepresszánsok.


Irány a bícs! Hogy strandolni, vízparton lazulni klassz és felüdítő dolog, azt eddig is tudtuk. De hogy gyakorlatilag jobbat teszünk vele a testünknek, mint a rendszeres edzéssel, az új fejlemény. A The Journal of Environmental Psychology című szaklapban jelent meg egy tanulmány a Brown School professzorának, J. Aaron Hippnek a tollából, amely szerint a strandolás – különösen a tengerparti – komoly pozitív neurológiai folyamatokat indít be a szervezetünkben, és jelentősen megnöveli a szerotonin-szintünket (a stresszoldásért felelős hormon). A kutató pontokba szedte, pontosan miért is érdemes rendszeresen strandolnunk – azzal kiegészítve, hogy a vízpart áldásos hatásai meleg időben (tehát 25 fok fölött) legalább 30 százalékkal megnövekednek.

#1 A napfény

Bár a napfényt a sokszor erős UV-sugárzás miatt inkább afféle ellenségnek szokás tekinteni (és igen, a bőrünket valóban védeni kell tőle megfelelő fényvédő krémekkel), a nap tulajdonképpen a tökéletes testi-lelki jolly joker. Mindössze tíz perc napozással “begyűjtheted” a teljes napi D-vitamin szükségletedet, ezzel erősíted a kalcium beépülését a csontjaidba (erősebbek lesznek a csontjaid), csökkented az infarktus, a sztrók, és egyéb érrendszeri katasztrófák esélyét. Sőt, a rendszeres napozás az autoimmun betegségek ellen is véd, emellett megnöveli a szervezetedben az endorfin-szintet (boldogsághormon), ami a mentális egészség egyik alapköve.

via GIPHY

#2 A homok

A homokban sétálás (vagy akár lassú futás) szintén áldás a testnek-léleknek. A szilárd talajon kocogással szemben a homok sokkal jobban megmozgatja az izmokat, átfogóbb, komplikáltabb és finomabb mozgásra kényszerítve őket. A homokszemek “csiklandozása” a talpon szinte egyenesen az agyba küldi a pozitív impulzusokat, így a boldogságérzet szintén nő. És még valami: mivel a lábunk belesüpped a homokba, az agyunk a testünket nagyobb tömegűnek érzékeli a valóságosnál, így nagyobb fokozatra kapcsolja az emésztésünket is. Színtiszta zsírégetés – és milyen kellemes módon…

via GIPHY

#3 A víz

Főként a tengervíz. Egyrészt tele van jóddal és magnéziummal, amely méregtelenít és oldja a stresszt, másrészt a sós víz tisztítja a bőrt, egymás után nyírja ki a pattanásokat. Másrészt a hullámok csobogása szintén szerotonint, azaz boldogsághormont szabadít fel bennünk. Az úszás pedig az egyik leghatékonyabb, és legkellemesebb testedzés. Óránként több, mint 400 kalóriát égetünk el vele, gyógyítja az ízületeinket, a gerincbántalmakat, a krónikus fájdalmat és az arthritist.

A fenti tényezők együttes hatása pedig azt is eredményezi, hogy egy kiadós strand-nap után úgy alszunk, mint a tej, tehát a vízparti lazulás a kóros álmatlanság ellen is kiváló gyógyszer.

Szerencsére a nyár közeleg, de már az utazási irodák is egyre olcsóbban ajánlanak pár napos, egy-két hetes nyaralásokat napfényes, tengerparti helyeken. Csapd a nyakadba a fürdőruhát, fel a szalmakalapot és a napszemüveget, és amint lehet, irány a víz!

via GIPHY

HealthyFoodHouse (Címkép: Pexels)

Még több LIFE

Hirdetés

Népszerű

Facebook

Hirdetés
Fel