TRENDI

Meghökkentő konténerturné - Eláruljuk, hova kerülnek a kidobott ruháid!

A kijelölt gyűjtőkonténerekből jó esetben egy textilválogató cég szortírozza a használható elemeket, a legtöbb ruha azonban egyszerűen a légkörbe meg a talajba, aztán onnan az emberbe és élővilágba jut.

Megosztom
Link másolása

Megunhatunk és elhasználódhat egy ruhánk, amit aztán kidobunk, ezzel nincs probléma. Azt jó tudatosítani, hogy az újrahasznosítás se a környezetvédelem hovatovábbja.

A mosás, a szétszálazás és újra feldolgozás szintén nagy környezeti teher.

Bár az sem biztos, hogy idáig eljut a ruha - még akkor sem feltétlen, ha erre kijelölt konténerbe visszük a zsákszám nem hordott darabokat.

A divatipar fenntarthatatlansága

Az, hogy a divatipar jelenlegi működése hosszú távon nem fenntartható, tény. A világ üvegházhatású gázkibocsátásának mintegy 10%-áért felelős a textilgyártás és -kereskedelem, ami nagyobb hatással van a klímaváltozásra, mint a nemzetközi repülés és a tengeri áruszállítás együttvéve.

Az iparág hírhedt a pazarlásáról:

egy 2022-es kutatás alapján évente körülbelül 92 millió tonna ruhaszemét keletkezik. A fast fashion divatcikkek több mint felét az emberek egy éven belül kidobják.

A ruhakidobási trendek számokban

Az erre alkalmas ruhakonténerek gombamód szaporodnak, de még így sem kellő ütemben, sőt: nem is biztos, hogy megoldást jelentenek az égető kérdésre. A hazai hulladékkezelésért felelős MoHu friss adatai szerint

évente közel 60-80 ezer tonna ruhát dobunk ki Magyarországon.

Ez nagyjából 37-szer a Lánchíd teljes súlya, és egyáltalán nem lazán kapcsolódva ennyit nyom a nagy Csendes-óceáni szemétsziget is.

Korábbi EU-s adatok szerint fejenként évente 12 kg textiltől szabadul meg egy európai, és ezek több mint felét sima kommunális hulladék közé hajítjuk. Világviszonylatban durvább a helyzet - számítások szerint a kidobott ruhák 87%-a kerül szeméttelepre vagy égetőkbe. 21 milliárd tonna ruháról van szó. Évente.

Szó szerint gáz a textilhulladék

A szintetikus anyagok idővel mikroműanyagokká bomlanak le, ezek mérgezik a talajt, de ez a mérgezés zajlik le akkor is, ha a textília hulladéklerakóba kerül. Itt ráadásul bomlásuk során metán is keletkezik, ami a CO2 után a második legdurvább üvegházhatású gáz. Így a ruhák igen széles spektrumon környezetszennyező tényezők.

Ne kerüljön telepre - de a konténer tényleg jó?

A MoHu szerint, bár több ruhagyűjtő konténerük egyáltalán nincs is ott, ahol térképük jelzi, a döcögő rendszerben a hibákat bejelentést követően javítják. Meg különben is: meg óhajtják négyszerezni a jelenlegi 3000 darabos ruhagyűjtő konténermennyiséget.

Hogy a begyűjtött textil milyen minőségű, annak függvényében megsemmisítik (ez a szebb szó az elégetésre), vagy újrahasznosítják.

Arról, hogy ez hogyan is néz ki a gyakorlatban, globális trend szerint általában szűkszavúan nyilatkoznak a hulladékkezelők.

Világkörüli turné 2024-’25

Ami nem véletlen, 2025 elején éppen ezért kavart nagy vihart az El País cikke, amelyben 11 hónap megfigyeléseit tárták az olvasók elé.

Geolokációs eszközöket varrtak 15 ruhadarabba, amelyeket különböző gyűjtőkonténerekbe dobtak Spanyolország-szerte. Majd ezek útját követték: cirka egy év alatt egyáltalán nem oda jutottak a nadrágok és kabátok, ahová gondolná az ember, amikor ökotudatosan megszabadul tőlük.

A ruhák közül több Afrikába és Ázsiába jutott el:

volt, amelyik Kínában készült, Spanyolországból indult útnak a konténerturnéra, majd Abu Dhabin és Indián át végül Dél-Afrikában kötött ki.

Egy bikaviadalos dzseki, amelyet egy madridi H&M konténerbe dobtak, Hollandián keresztül az Egyesült Királyságba utazott, majd ott darabokra aprították és újrahasznosították (győzelem).

Egy másik, spanyol konténerbe dobott nadrág Elefántcsontpartra jutott el több országon át. Eközben néhány ruha hónapok óta ipari parkokban vagy üres spanyol telkeken porosodik. Az újrahasznosítás és a humanitárius célok helyett úgy tűnik, a használt ruhák világszintű, részben átláthatatlan kereskedelmi körforgásba kerülnek.

Fast fashion, a 92 millió tonna szemét divatja

A már említett, a konténeres gyűjtéséről legismertebb H&M adatai szerint 2013 óta több mint 172 000 tonna használt ruhát és textíliát gyűjtöttek össze világszerte. A 2023-as adatok szerint a leadott darabok 68%-át újraértékesítették,

23%-ot más célra hasznosítottak (pl. törlőkendő vagy szigetelőanyag készült belőlük), míg 1,2% új textíliák alapanyagává vált. A maradék kb. 8% olyan állapotban volt, hogy megsemmisítették.

Azért ezt az ultra fast fashion márkát sem kell piedesztálra emelni attól, hogy valamennyire meghosszabbítja az extrém rövid élettartamú ruhái ciklusát. A cég a hírek szerint 2013 óta évente 12 tonna ruhát éget el azért, mert készletre gyárt, nem pedig igény szerint. Ez pedig csak egy márka,

a teljes fast fashion vonal minden egyes évben összesen 92 millió tonna hulladékot hagy maga után. Ezt számold ki Lánchidakban.

Egyébként Magyarország különösen nagy felvevőpiaca az ultra fast fashion daraboknak, hiszen az itthoni ruhavásárlások 12%-át ezek teszik ki, ami arány vetekszik az amerikaival, és bőven az EU-s átlag felett van.

A háttérben az alacsonyabb környezeti érzékenység és a fiatalok olcsó, trendi ruhák iránti vonzalma áll, miközben a használt ruhák kereskedelme szintén élénk.

Akkor hát hová dobjuk a régi ruhát?

A használt ruháktól való megszabadulás legrosszabb módja, ha egyszerűen a kukába dobjuk őket – onnan ugyanis égetőbe vagy hulladéklerakóba kerülnek, ami hatalmas környezeti terheléssel jár. Ehelyett érdemes átgondolni, hogyan lehetne a feleslegessé vált daraboknak második életet adni: odaajándékozhatjuk barátoknak, elvihetjük turkálóba vagy adományboltba, esetleg eljuttathatjuk olyan szervezetekhez, amelyek új gazdát keresnek nekik. Ilyen például a budapesti Cseriti hálózat vagy a Reruha, ahol pontokat kapunk a leadott ruhákért, és kedvezményesen vásárolhatunk cserébe.

Jótékonysági szervezetek, mint a Magyar Vöröskereszt, a Katolikus Karitász vagy a Máltai Szeretetszolgálat is szívesen fogadják a jó állapotú, tiszta ruhaneműt.

Aki kreatívabb megoldásokat keres, az a pécsi Retextil műhelyhez is fordulhat, ahol megváltozott munkaképességű emberek kezei között válik a textilhulladék egyedi, kézműves tárgyakká, de számolatlan már az ilyen kreatív szervezet.

A teljesen elhasználódott, javíthatatlan ruhadaraboknak sem muszáj a szemétben végezniük – ezek számára is vannak kijelölt gyűjtőkonténerek, amelyeket például a Textrade Kft. működtet. A cég több mint 1000 konténeréből évente 5000 tonna ruhát gyűjt be, amelyeket válogatás után vagy újrahasznosítanak, vagy a még menthető darabokat eljuttatják a másodlagos piacokra. Bár vannak hiányosságai a MoHu gyűjtési rendszerének, és a Fast Fashion gyűjtők mögötti rendszer etikussága is megkérdőjelezhető, ezek használata talán még mindig jobb, mint explicit a hulladékégetőbe juttatni a ruhákat.

Egyetlen megoldás: vegyél kevesebbet

Zárógondolatként pedig az unalomig ismételt tételmondatokat érdemes átrágni: soha nem lesz jobb megoldás annál, minthogy meg sem termeljük a hulladékot.

Szemléletformálás mentén egyszerűen vásároljunk kevesebb ruhát okosan,

hogy minél kevesebb legyen, és minél később legyen belőlük szemét. Ez a fenntartható megoldás, a többi nem az, bármennyire próbáljuk maszkírozni.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


TRENDI
A Rovatból
Mindenki ugyanazt mondja, aki látta Katalin hercegnét Emmanuel Macron látogatására érkezni
Katalin hercegné fellépett a diplomáciai színpadra – és a kommentelők elvesztették a fejüket.

Megosztom
Link másolása

Christian Dior, gyöngysor, Diana fülbevalója és egy kalap, ami egyszerre idézi a húszas éveket és a monarchia imázskorrekciós törekvéseit – Katalin hercegné ma reggel megérkezett a francia állami látogatás nyitóképébe, és mindenki pontosan úgy reagált, ahogy ilyenkor szokás.

A walesi hercegné és férje, Vilmos herceg ma reggel fogadták Emmanuel Macront és feleségét, Brigitte Macront a RAF Northolt légibázison, majd

együtt utaztak tovább Windsorba, ahol Károly király és Kamilla királyné hivatalosan is üdvözölték a francia államfőt.

A protokoll szerint a fogadási ceremóniára a városközpontban emeltek dísztribünt – nem messze attól a kastélytól, ahol a vendégek megszállnak a háromnapos látogatás idejére.

Rózsaszín mint protokollfegyver

Katalin hercegné egész megjelenése most rózsaszínre volt hangolva, fejétől a sarkáig – a kabát Christian Dior, a kalap Jess Collett tervezése, a fülbevaló a néhai Diana hercegnéé volt, a gyöngynyakláncot pedig II. Erzsébet királynő hagyta rá.

A közösségi médiában beindult az ilyenkor szokásos algoritmikus rajongás: öltözködésdiplomácia, szimbólumok, kifinomultság.

Az „öltözködés mint gesztus” műfaját Katalin régóta gyakorolja: ahogyan Erzsébet királynő gyakran öltözött a látogatott ország nemzeti színeibe, úgy most a hercegné a francia couture divatházat választotta – látványosan. Ez nem divat, hanem gondosan megkomponált diplomáciai gesztus, amit most épp TikTokon is meg lehet osztani.

Az nem egyértelmű, hogy Katalin hercegné jelen lesz-e az esti eseményen, de a reggeli megjelenése már önmagában is elvégezte a dolgát.

Az is biztos, hogy a brit monarchia pontosan tudja: a kamerák előtti első tíz másodpercben többet lehet elmondani egy outfit révén, mint a teljes állami banketten egy beszéddel.


Megosztom
Link másolása

TRENDI
Shakira merész sárga ruhája felrobbantotta az internetet – ez lenne az idei nyár színe?
Ha eddig kételyeid lettek volna, most már biztos: a sárga idén nemcsak ragyog – uralkodik.

Megosztom
Link másolása

Ha Shakira megjelenik valahol, arra felfigyel a világ – és ez most sem történt másként. A világsztár legújabb megjelenésével nemcsak a divatvilágot, de a közösségi médiát is lázba hozta: merész sárga ruhája minden szempárt magára vont, és sokak szerint most már biztos: ez lesz a nyár színe.

A kolumbiai énekesnő egy félig áttetsző, citromsárga sifon ruhát viselt, amely látványosan világított a természetes kőlépcsők semleges háttere előtt.

A romantikus fodrok és a merész anyagválasztás különleges egyensúlyt teremtettek: finoman nőies, ugyanakkor határozottan szexi.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Shakira (@shakira) által megosztott bejegyzés

A vékony spagettipántok és a mély dekoltázs érzékiséget sugároztak, miközben a ruhát díszítő apró virágapplikációk és rojtos szegélyek drámaiságot és játékosságot csempésztek az összhatásba – még akkor is, amikor Shakira egyszerűen csak leült.

Arany, magabiztos, és minden szabályt felülíró styling

A szettet fényes, metálfényű arany platformcipőkkel tette teljessé, amelyek nemcsak extravagánsak voltak, hanem erőt és karaktert is adtak a légies ruhához. A magas sarkak határozottságot vittek a megjelenésbe, miközben tökéletes kontrasztot teremtettek a ruha lebegő hatásával.

Shakira hajviselete visszafogottan ikonikus: hosszú, dús loknijait félig feltűzve viselte, így azok szépen keretezték az arcát.

Sminkje friss, mégis határozott volt – puha kontúrok, fényes ajkak és egy finom, de hangsúlyos tusvonal emelte ki a tekintetét.

Ami igazán különlegessé tette a pillanatot, az nem a ruha vagy a smink volt, hanem ahogyan viselte mindezt: a képeken magabiztos, laza pózokban láthatjuk, amelyekből erő, nőiesség és szabadság sugárzik.

A kommentelők nem kímélték az emojikat

A TikTokon és Instagramon már órák alatt felrobbant a kommentmező. Tűz emoji, szívecskés szemek, és olyan üzenetek árasztották el a posztot, mint: 
„Ez nem is outfit, hanem hozzáállás”, vagy „Shakira tényleg saját ligában játszik.”


Sokan egyenesen couture divatanyaghoz hasonlították a megjelenést, és valóban: simán megállná a helyét egy luxusdivatmagazin címlapján is.

Sárga minden mennyiségben: Becky G is hasonló árnyalatban ragyogott

Úgy tűnik, a sárga idén tényleg a nyár hivatalos színe lett. Nemrég Becky G is hasonló tónusban tündökölt a vörös szőnyegen: élénk, kanárisárga estélyijében a vibráló energiát és a női erőt egyszerre közvetítette. A ruha testhez simuló szabása kiemelte az alakját, míg a mély dekoltázs és az összefogott derékrész egy dramatikus, fémes övvel volt hangsúlyozva – ami futurisztikus csavart adott az egyébként klasszikus sziluetthez.

A ruhát padlóig érő, lágy esésű anyag és ujjatlan, nyakpántos felsőrész tette igazán különlegessé.

Becky haját sikkes, szorosan hátrafésült kontyba fogta, amivel a nagy méretű arany karikafülbevaló került a figyelem középpontjába.

Sminkje tökéletesen harmonizált a ruhával: bronzos, ragyogó bőrfény, fényes nude ajkak és hosszú, pillaszerű szempillák adták meg a visszafogott, mégis ünnepélyes ragyogást.


Megosztom
Link másolása


TRENDI
A Rovatból
Charlize Theron otthon felejtette a nadrágját A halhatatlan gárda 2. premierjén - nem kellett volna
Charlize Theron megunta a nadrágját, necc cuccban érkezett a vörös szőnyegre.

Megosztom
Link másolása

Charlize Theron szerda este úgy döntött, hogy a vörös szőnyegen nincs szüksége nadrágra, így az új Netflixes filmje, A halhatatlan gárda 2 premierjén konkrétan egy neccharisnyából varrt catsuitban jelent meg Los Angelesben. Többen azt gondolják azonban, hogy látványosan lefogyott lábait legalább részben elfedhette volna valamivel.

A 49 éves színésznő nem aprózta el, konkrétan a Givenchy 2025-ös őszi kollekciójából választott ruhát, ami amúgy Sarah Burton új kreatív igazgató debütálása volt a divatháznál.

Theron egy elegáns, fekete szmokingzakót dobott a szett tetejére, az alatta lévő necc overallon pedig diszkréten ott díszelgett a „Givenchy Paris 1952” felirat is, nehogy bárki összetévessze a cuccot egy átlagos farsangi jelmezzel.

Theron egyébként tökéletesen lekövette a kifutós verziót: lábára egy pár fekete bőrcsizmát húzott. Az élére vasalt vagányságot azért megfejelte némi csillogással, méghozzá gyémánt fülbevalók formájában.

És hogy a frizura se maradjon ki: Adir Abergel fodrász készítette el Charlize kétszínű, dupla copfos haját, amelyhez hibátlan sminket kapott. Az eredmény? Természetesen ragyogó bőr, finom füstös szemsmink, és egy leheletnyi rózsaszín rúzs.

Charlize Theronnak egyébként elég pörgős hete volt, folyamatosan promózta a filmet. Június 23-án Jimmy Fallon műsorában például Givenchy pezsgőszínű selyembodysuitját villantotta meg fekete kosztümje alatt, amelyet

egészen szerényen összesen kb. 9 millió forintnyi Jessica McCormack gyémántékszerrel dobott fel.

Ugyanezen a napon Andy Cohen műsorában is megfordult, ott visszafogottabb volt: egy egyszerű fekete pulóvert és egy egészen különleges, lánchímzéses miniszoknyát viselt, Alexander McQueen tavaszi kollekciójából - szúrta ki a PageSix.

A filmben egyébként Andromachét, vagyis Andyt játssza, aki egy titokzatos ellenséggel kerül szembe – akit nem más alakít, mint Uma Thurman. A film július 2-án érkezik Netflixre, Theron mellett Veronica Ngô, KiKi Layne és Chiwetel Ejiofor is feltűnik majd benne. Nem úgy, mint Charlize-on a nadrág a filmbemutatón.


Megosztom
Link másolása


TRENDI
A Rovatból
Dubajban árulják a világ legdrágább cipőjét, amit senki nem volt hajlandó eddig megvenni
Részben a 24 karátos arannyal bevont bőr és selyem, részben a sok gyémánt teszi különlegessé a lábbelit.
Sassy - sassy.hu
2025. július 15.


Megosztom
Link másolása

Bár sokan nem tudnak róla, a dubaji csoki őrületet megelőzte egy korábbi: a dubaji cipő.

Csakhogy míg a csokiért virtuálisan sorban állnak az emberek, ezért a bizonyos cipőért nem tolongabak.

Nem is csoda: 17 millió dollárba kerül.

Mint azt a Femcafé írja, a The Passion Diamond Shoes értéke magyar pénzre átszámítva több mint 6 milliárd forint.

A cipő, amit 2018 szeptemberében mutattak be, kilenc hónapig készült.

Részben a 24 karátos arannyal bevont bőr és selyem, részben a sok gyémánt teszi különlegessé a lábbelit.

Az orrán egy-egy 15 karátos, D-flawless minőségű gyémánt díszeleg, amelyeket 235–236 további kisebb gyémánt vesz körül. A The Passion Diamond Shoes nem sorozatgyártásra készült, hanem egyetlen egyedi párként.

A Burj Al Arab seven-star hotelben mutatták be, ahol a közönség is megcsodálhatta a világ legdrágább cipőjét. És bár a milliárdosok szeretik a luxuscikkeket, eddig senki sem volt hajlandó kifizetni érte a vételárat.

Te mit gondolsz, miért?


Megosztom
Link másolása