TRENDI
A Rovatból

Divat a pre-loved! Avagy miért jó másnak a gardróbjában vájkálni?

Mindenkinek a szekrényében ott szomorkodik legalább egy, de inkább több olyan ruha, amit nem hord. Viszont lehet, hogy pont ezek a ruhák hiányoznak valaki más gardróbjából.

Megosztom
Link másolása

Megvettük, de aztán kiderült, hogy ülve mégiscsak szorít, hogy a meglévő cipőinkkel nem kompatibilis, vagy egyszerűen csak elmúlt a vásárláskor érzett szerelem, de nincs szívünk kidobni. Mi legyen vele?

Aki érdeklődik a fenntartható divat iránt, vagy egyszerűen csak környezettudatosan gondolkozik az öltözködésről is, annak ismerősen csengenek az olyan hashtag-ek, mint a #preloved , a #reused, vagy hogy egy magyar kifejezést is említsünk: a #turikincs.

Igen, ezek gyakorlatilag egymás szinonimái: azt jelentik, hogy azt a ruhát valaki már birtokolta előtted. Mielőtt hozzád került volna, egyszer már valaki megvásárolta egy valódi vagy virtuális boltban, de a vásárlás után egyszer se vette fel, vagy alig hordta, így sokszor az eredeti árcédulát leszámítva ugyanolyan állapotban van, mint a megvétele pillanatában.

A korábban cikinek tartott turizásnak ma már egészen kifinomult formái is léteznek, ahol ezek a szekrénylakók új gazdára találhatnak. De miért jó ez a pénztárcánkon kívül a környezetnek is?

A szomszéd pulcsija mindig zöldebb?

„A fenntartható divat nem a fenntarthatónak mondott termékek vásárlásával kezdődik” – állítja Mengyán Eszter, az egyik legismertebb hazai környezettudatos divatszakértő.

Sokan úgy hiszik, azzal tesznek a legtöbbet a Földért, ha lecserélik minden műanyag szálat tartalmazó ruhájukat (és ugyanígy bútorukat, konyhai felszerelésüket, stb.),

és olyat vesznek helyette, ami 100% természetes anyagú, környezet- és emberkímélő módon előállított. Pedig bármilyen fenntartható, etikus, öko-bio-zöld módon készült is az az új ruha, az ökológia hatása mindig nagyobb lesz még egy már létező 100% poliészterből készült kínai susidzsekinél is, hiszen azt egyszer már elkészítették, a divatipari múltat pedig nem teszi jóvá semmilyen jelenkori döntésünk. Mostani döntéseink csak a jövőt tudják befolyásolni.

Ebben az egyirányú utcában viszont nagyon sokat számít minden egyes választásunk, így az is, mibe bújunk bele reggelente.

Példamutatás és inspiráció

Ha környezettudatos ruhatárról és önazonos öltözködésről van szó, a már említett Mengyán Eszter neve megkerülhetetlen a hazai divatszakmában. Honlapján és könyvében (Hello, slow fashion) számos olyan hazai vállalkozást és boltot mutat be, ahol minőségi használt ruhákból tudunk akár személyesen, akár online válogatni. Legtöbbjükhöz ráadásul remek ízléssel és rengeteg gyakorlati tanáccsal felfegyverzett stylist is tartozik, általában a tulaj személyében.

Ilyen a Nagykovácsiból nemrég Szentendrére költözött RUHA-Recycled Fashion Store, a szombathelyi Reused, a solymári Kapocs Közösségi Ruhatár vagy hogy az amúgy szuper secondhand boltokban bővelkedő Budapest se maradjon ki a felsorolásból: a Lovebug Vintage, a nagy veterán Szputnik vagy az immár pesti és budai bolttal is rendelkező Swappis.

Lendvai Lilla, a RUHA tulajdonosa egy interjúban nagyon pontosan fogalmazta meg a „kisember” felelősségét a ruhaipar környezetszennyező tevékenységének csökkentésében.

Mivel a nagy cégeknek egy-egy új technológia bevezetése óriási befektetéssel jár, ezért csak kisebb változtatásokat fognak meglépni (sokszor beleesve a greenwashing hibájába), mert a nyereségről természetesen nem hajlandóak lemondani. Ha viszont mindenki igyekszik az általa nem hordott darabokat „közzé tenni”,

akkor megvalósulhat egyfajta közösségi gardrób, ahol új gyártmány vásárlása nélkül is megtalálható mindaz, amit a fast fashiontól kezdve a high-end márkák üzletei kínálnak.

Post-pandemic platforms

A pandémia érdekes módon itt is kitermelt számos új platformot, ahol érintésmentesen, a saját kanapénkról lapozgathatunk a second hand darabok között, és itt most nem csak a valódi boltok webshop kínálatáról beszélünk. Csak a Facebook-on számtalan adok-veszek csoport létesült a „sosem hordott”, „átnőtte a gyerek” vagy a „kiderült, hogy mégse”-típusú ruhák adás-vételére, akár konkrét márkára specializálódott oldalakat is találhatunk. COS — ADOK VESZEK BUDAPEST Magyarország, Magyar designer ruhák • adás-vétel-csere vagy Mengyán Eszter csoportja, a Vásárolj a szekrényemből! - Pre-loved, vintage, second hand, ahol kifejezetten természetes alapanyagú darabok cserélhetnek gazdát.

Egyre több kifejezetten lokális zerowaste csoport is van, ahol személyes átvétel mellett teljesen ingyen is hozzájuthatunk az olyan ruhákhoz, amik - Marie Kondo szavaival élve - már „nem okoznak örömöt”. Ha pedig megtaláltuk a számunkra megfelelő cserélős csoportot, akár egy új közösség tagjaivá is válhatunk, akik segítik, inspirálják egymást nem csak az öltözködésben, hanem az élet egyéb területein is.

Turis, vintage, secondhand, használt...

De vajon számít-e egyébként egy ilyen - csúnya fordítással élve "elő-szeretett" - ruhadarabnál, hogy milyen jelzővel illetjük?

Valószínűleg igen, hiszen ha nem így lenne, nem használná ezeket az angol kifejezéseket a hazai, fenntartható divatra fogékony társadalmi réteg. A „turi” valószínűleg már sose fogja lemosni magáról azt a sokszor dohos pinceszagot, ami a legtöbbünknek eszébe jut a hallatán. A pre-loved jelzőt nem is igazán használhatjuk a kilencvenes évek báláinak 80%-át kitevő XL méretű poliészter felsőire, bolyhos pamut alsóira. Ezek a ruhák már egy másfajta minőséget képviselnek,

Ha pedig nincs még rá magyar szó, akkor miért ne használnánk az angolt?

Nem a gyártósorról kellene legördülnie az újdonságoknak, hanem a szemléletünk, a hozzáállásunk futószalagjáról.

Átnevezni,áttervezni, átértékelni, átcsoportosítani, átkombinálni kizárólag emberi energiát igényel, míg egy új kollekcióhoz akkor is rettentő sok természeti erőforrás és nyersanyag szükséges, ha azt a környezetre nézve a lehető legszelídebb módon tesszük is.

Nem lehet elég korán kezdeni

Szerencsésnek mondhatom magam, mert a mi családunkban sosem volt ciki másnak a kinőtt vagy megunt ruháit hordani, sőt, egyes rokonaim már akkor turimániások voltak, amikor ez még csak egy nagyon szűk réteg számára nem volt ciki. A családban csak "cucc-boogie" néven futó ruhaválogatós események alapjaiban határozták meg a divathoz és az öltözködéshez fűződő viszonyomat.

Többek között ezekből tanultam meg, hogy ha valamit nem hordok, azt ne tároljam feleslegesen, illetve a hordott darabokra is úgy vigyázzak, hogy ha később mégse hordanám, az másnak még jó legyen.

És ezzel nem vagyok egyedül a családban: anyai nagymamám, akinek négy lánya és nyolc lány unokája van, még ma is képes "lekunyerálni" rólunk egy-egy neki tetsző darabot azzal a fedőszöveggel, hogy: Ha kinövöd, nekem adod? (Kamaszként gyorsan elhagytuk az ő méretét, így ami megtetszett neki rajtunk, arra előszeretettel akasztotta rá a láthatatlan "hamarosan enyém leszel" cédulát).

Ezért aztán nagyon fontosnak tartom, hogy az én gyerekeim is tudják, mi a különbség a boltban kapható új és a használt ruha között, hogy ne legyen nekik ciki se mástól kapni, se másnak tovább adni. Hogy tudják, bőven elég ruha van már a világ szekrényeiben, csak tudni kell mindig a megfelelőt kinyitni.

Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


TRENDI
Kiakadtak az atléták: a Nike új ruhája premier plánban mutatja a bikinivonalat - és kicsit még azon túl is megy
„Egy patriarchális világ szülte jelmez" - fakadtak ki a Nike új, atlétáknak szánt sportruházatán, ami alapból is botrányosan sokat mutat a nők intim területeiből, hát még sportolás közben.

Megosztom
Link másolása

A Nike bemutatta a Team USA új, férfi és női versenyzőknek szánt atlétikai dresszét. Mind anyagában, mind színében innovatívak, ám nem ettől hangos a sajtó. A fazon bőségesen hagy kívánnivalót maga után, többeknél kiverte a biztosítékot. Már pedig ezen a nyáron ebben jelennek meg a sportolók a párizsi nyári olimpián.

A The Daily Beast egyenesen azt a megjegyzést teszi, ebben úgy néznek ki a sportoló hölgyek,

mintha a Baywatch egy forró forgatására mennének sportesemény helyett.

Gondoltak itt arra, hogy bár a dekoltázst nem hagyja kibuggyanni a szerelés, olyan magas szabású bikinivonala van, hogy az alig hagy bármit a képzeletnek. A Nikera rá is robbantották az Instagramot.

"Ez nem készülhetett női futóknak", töprengett az egyik kommentelő, míg a másik kicsit viccelődve fogalmazta meg, hogy

reméli, a Nike kifizeti a Team USA női tagjainak gyantázását.

Többen pedig pedzegetik, hogy ha az állóhelyzetben is villantós darabban valaki sportolni kezd, az hogy mutat majd az élő közvetítések során.

A sportolók is bőszen kritizálják a ruhát.

Tara Davis-Woodhall, az idei olimpiai csapat sztárja szerint ez mindent is megmutat majd Colleen Quigley akadályhajtó atléta és egykori olimpikon pedig még mindig bekerülne a csapatba, de ez szomorú - fejezte ki ezt egy sírós emojival. Grayson Murphy profi trail futó pedig szorongást érez, ha erre a falat "ruhára" néz.

Lauren Fleshman, az USA visszavonult világbajnok futója ezeknél keményebb kritikát fogalmazott meg az Instagramon.

„Ezt a szettet egyetlen WNBA- vagy NWSL-csapat se támogatná lelkesen. Ez az olimpiai atlétika számára készült dressz.

A hivatásos sportolóknak versenyezniük kéne a test minden intim területének felvillantásával kapcsolatos mentális gimnasztika helyett.

Ezeknek a ruháknak a szellemi és fizikai teljesítményt kell szolgálniuk.

Ha ez a ruha valóban jótékony hatással lenne a fizikai teljesítményre, a férfiak is viselnék.”

Hozzátette: „Ez nem egy elit atlétikai szett az atlétika számára. Ez a jelmez olyan patriarchális erők szüleménye, amelyekre már rég nincs szükség a női sportokban."

A Nike ezzel szemben hibátlannak találja a dresszt.

Janett Nichol, a Nike ruházati innovációért felelős alelnöke a CBS Sportsnak elmondta, hogy a vállalat sportolókat is bevont a tervezésbe a legmagasabb teljesítmény elérésének támogatása érdekében.


Megosztom
Link másolása

TRENDI
Jennifer Lopez egy több mint 200 ezer forint értékű KOSZOS farmerben flangált
Sajnos nem igénytelenség, hanem egy visszatérő divattrend miatt eshetett erre a választása.

Megosztom
Link másolása

Jennifer Lopez általában arról híres, hogy csodás ízlése van, és még mindig gyönyörű szettekben pompázik. Még a hétköznapi viseletei is kifinomultak. Azonban most valami hiba csúszhatott a gépezetbe, mert New York utcáin sétálva egy koszos nadrágban szúrták ki.

Az énekesnő egy bő, világos, de fakó és koszfoltos Acne Studios farmernadrágot viselt, aminek az értéke 620 dollár, azaz több mint 222 ezer forint.

A nadrághoz egy meglepően sokat takaró, kék Intimissimi Modal kasmír garbót és egy sötétkék kabátot párosított. Megjelenését szarvasbőr magassarkúval és steppelt Chanel táskával egészítette ki.

Az énekesnőről készült képeket ITT lehet megnézni.

Sajnos ez egyébként nem igénytelenség, hanem egy visszatérő divathullám, ami még a 2000-es években hódított. Olyan divatmárkák is beszálltak ebbe, mint a Diesel, Blumarine, a Balenciaga és Rick Owens is.

Lopez egyébként éppen egy újabb lakást keres, mert egy 1993-as Broadway-musical, a Kiss of the Spider Women filmadaptációját forgatják.

Forrás: Page Six


Megosztom
Link másolása


TRENDI
Megan Fox ismét új külsővel hódít: ezúttal hosszú, kék hajat villantott
A szín mondhatni már nem újdonság, de a rövid fazon helyett most gyönyörű, derékig érő loknikkal ment fesztiválozni. Mindezt vad cowboy-szettben.

Megosztom
Link másolása

Nyilván nem Megan Fox fogja kihagyni az idei Coachellát. A színésznő ráadásul új külsővel ünnepelte a fesztiválszezon kezdetét, és hosszú, kék loknikkal jelent meg a kaliforniai rendezvényen.

A 37 éves színésznő az elmúlt időszakban rengetegszer cserélgette a hajszínét. Legutóbb pasztell rózsaszín, míg azelőtt lángvörös színekben pompáztak tincsei.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Megan Fox (@meganfox) által megosztott bejegyzés

És bár a kék színt már a hónap elején megvillantotta, akkor

még rövid hajjal pózolt Instagramos fotóján, mostanra egy igen szép hajhosszabbítást kapott.

Megan a pasztellszínű árnyalatot egy pár combig érő fekete csizmával, szakadt farmer rövidnadrággal és cowboykalappal párosította.

A színésznő azt is elárulta, miért próbál ki ennyi különböző színt.

„Azt hiszem, szőkítettem, és tönkretettem. Úgyhogy akár végig is futtathatom az összes színt, mielőtt barnára váltok”

- mesélte Megan, hozzátéve, hogy a hajhosszabbítás célja az volt, hogy „több Coachella-energiát adjon [a hajának]”, mivel jelenleg bobra van vágva.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Megan Fox (@meganfox) által megosztott bejegyzés

Forrás: Just Jured


Megosztom
Link másolása


TRENDI
Elképesztő: minden ötödik ember feladta, és beletörődött a rendetlenségbe egy felmérés szerint
Mindez Magyarországon, és otthon, a lakásában. Te hogy állsz ezzel?

Megosztom
Link másolása

A konyha és a nappali kritikus helyzetben van, a magyarok 79 százaléka a konyhát, 65 százaléka a nappalit és a hálószobát, 48 százaléka pedig a fürdőszoba rendben tartását látja a legfontosabbnak.

Ez persze nem jelent azt, hogy sikerül is rendet tartanunk ezekben a helyiségekben. Nem véletlen, hogy a legtöbben a konyha (52%), a nappali (35%) és a fürdőszoba (34%) vállalható állapotba hozását találják a legnehezebbnek.

A rendrakást és a rend megtartását az is nehezíti, hogy elég sokan vagyunk, akik érzelmileg viszonyulunk a tárgyainkhoz, ezért egyfajta gyűjtögető életmódot követünk. Nehezen válunk meg még a nem használt dolgoktól is, ha azokhoz szép emlékek kötnek (24%), vagy erősen hiszünk abban, hogy a most nem használt tárgy valamikor még hasznos lesz (17%), vagy egészen egyszerűen csak nem akarjuk kidobni azt (20%).

Mondjuk aki már járt úgy, hogy az előző évben végre szanált 10 éves ruháját észvesztve kereste a következő szezonban, amikor kiderült, hogy pont visszajött a divatba, az legközelebb már nem fog kidobni semmit.

A rendrakást és a megfelelő tárolást a hangulatunkon kívül legtöbbször az akadályozza meg, hogy a dolgoknak eleve nincs megfelelő helye: a ruhatárolást például a magyar háztartásokban leginkább a helyhiány (15%), a rendezetlen tároló helyiség (11%) és a nehéz hozzáférhetőség (6%) akadályozza.

A szűkös terek jellemzően arra késztetik az embereket, hogy egyszerű és megfizethető tárolási megoldásokat, például dobozokat és rendszerezőket keressenek, vagy akár régi bútorokat cseréljenek le praktikusabb, funkcionálisabb lehetőségekre.

Nem csoda, ha úgy érezzük, hogy a tárolási problémák csapdába ejtenek. Pedig jobb még a hangulatunk is, ha rend van körülöttünk - derült ki az IKEA kutatásából.

A rendetlenség összefügg a halogatással, a túlterheltség érzésével és az alacsonyabb életminőséggel, míg, ha rend van a környezetünkben, az segíthet abban, hogy úgy érezzük, jobban tudjuk kezelni a saját érzelmeinket is.

De már a rendrakás folyamata is segíthet a mentális egészség helyreállításában: a takarítás endorfinokat szabadíthat fel, ezek a hormonok pedig hozzájárulhatnak a stresszoldáshoz és a közérzet általános javításához. Létezik, hogy a takarítók a legboldogabb emberek a világon?


Megosztom
Link másolása